Lutherse synode
houdt zich ook
bezig met racisme
1
Gereformeerd vrouwenwerk
een springlevende zaak
Prof. Velema: voluit
gereformeerd blijven
Jtr
Uit de wereld van
Maison de Bonneterie:
Accessoires, zomer X
Vandaag
ihsihslil
Lijfstraffen in
Namibië opnieuw
toegestaan
Bisschop wil praten over
verlaten van wereldraad
Ierse parlementsleden
op bezoek in ons land
Grote losprijs geëist
Trouw
Kwartet
Beroepmgsweri
Nieuwe boeken
TROUW/KWARTET WOENSDAG 8 MEI 1974
EERK T2/K2
Van een onzer verslaggevers»
lAMSTTERÜXAM Evenals eerder dit jaar de hervormde en de gereformeerde synode gaat ook de lu
therse synode zich volgende week weer bezighouden met de bestrijding van het racisme, speciaal in
Zuidelijk Afrika.
Reeds eerde? stelde de lutherse synode zich achter het wereldraadprogramma tot bestrijding van het
racisme met het speciale fonds. Deze keer zal het voornamelijk gaan over de desinvesteringsresolutie
van de wereldraad en over de emigratie naar zuidelijk Afrika. De synodeleden hebben geen eenslui
dende adviezen gekregen.
ADVERTENTIE
De synodale commissie (zo wordt in
de lutherse kerk het moderamen ge
noemd) onder leiding van president
drs. P. H. G. C. Kok stelt zich op het
standpunt, dat het niet op de weg van
de kerk ligt, emigratie af te raden.
Wel heeft zij de kerkeraden geadvi
seerd, eventuele aspirant-emigranten
goed te informeren, opdat zij weten,
dat hun vestiging in zuidelijk Afrika
politieke konsekwenties heeft.
De synodeleden hebben echter ook
een rapport ontvangen van de com
missie van advies inzake de desinves-
teringspolitick. In dit rapport wordt
wel voorgesteld, emigratie naar zuide
lijk Afrika te ontraden.
Binnen deze commissie kon geen een
stemmigheid bereikt worden over de
kwestie van de investeringen in zuide
lijk Afrika. D meerderheid van de
commissie is tegen de desinvesterings-
resolutie van de wereldraad, deels op
principiële gronden (ontleend aan de
visie op het politiekmaatschappelijk
engagement van de kerk en op de
wettigheid van het gebruik van ge
weld), deels uit praktische overwegin
gen (twijfel over de effectiviteit van
desinvestering als drukmiddel). Daar
om stelt deze commissie aan de syno
de voor, nu geen standpunt in te
nemen, maar de discussie, over de
principiële kanten van deze problema
tiek binnen de lutherse kerk te sti
muleren. Maandagavond staat het ra
cisme op het programma.
Israël
De lutherse synode vergadert maan
dag en dinsdag in De Wartburg in
Utrecht Een aantal principiële zaken,
die aan de orde komt is Israël. Drs.
J. F. B. Nuboer uit Rotterdam had de
synodale commissie om een uitspraak
gevraagd over de aanklacht van prof.
David Flusser uit Jeruzalem jegens de
kerken wegens hun gebrek aan steiin
aan Israël. De synodale commissie
noemt in haar verslag de 'rabbijnse
redenering" van prof. Flusser, dat de
kerk op grond van een met name ge
noemde bijbeltekst achter Israël moet
staan, niet legitiem. Er is in de syno
dale commissie bereidheid, voor Israël
te zijn, maar dan uit geheel andere
overwegingen dan die Flusser stelt
Dinsdagmiddag komt er een voorstel
aangaande de statuten van de op te
richten stichting interkerkelijke om
roep Nederland (IKON), die in de
hervormde en de gereformeerde syno
de nu niet bepaald met gejuich ont
vangen zijn.
Verder staan de normale verslagen en
huishoudelijke zaken op het program
ma. Aan de stukken voor de synode
ontlenen we, dat de ruimere subsidië
ring van het evangelisch-luthers semi
narium te Amsterdam nog steeds niet
rond is, ondanks de motie-Van Ooyen
in de Tweede Kamer en de toezegging
van staatssecretaris Klein. De kans op
verhoging met terugwerkende kracht
is zeer gering. De Nederlandse luthe
ranen hebben om financiële redenen
moeten besluiten, geen afvaardiging
te sturen naar de assemble van de
wereldraad van kerken, volgend jaar
te Djakarta.
l)e redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
Baptisten (slot)
Naar aanleiding van de
merk ik op dat ik niet over de handel
cu wandel van de baptisten heb ge
schreven, maar over de sterke groei
van baptisten gemeenten.
Baarn
J. Pasveer sr
Daling
Onmenselijk
Bevrijdingsbewegingen
Doordat mijn ingezonden stuk van 25-
4 sterk ingekort was, is de bedoeling
ervan blijkens de reactie van dhr Fed-
dema (3-5) niet goed overgekomen.
Het artikel van dhr Feddema over
Botswana vond ik erg boeiend, maar
ik ben het niet eens met zijn in dit
artikel impliciet neergelegde stand
punt als zou steun voor de bevrij
dingsbewegingen onjuist zijn, en het
daarmee verband houdende ongenuan
ceerd gebruik van het woord 'geweld'
door dhr Feddema. Het dagelijks on
nodig onderdrukkend geweld in Zuide
lijk Afrika weegt niet op tegen het
noodzakelijk bevrijdend geweld van
de bevrijdingsbewegingen. En wie is
degene die niet aan de conferentieta
fel wil? De partij die het dagelijks
onnodig onderdrukkend geweld op
zijn geweten heeft, dezelfde die een
maal in gewapende strijd gewikkeld
napalm en chemische vernietigings-
middelen gebruikt. De bevrijdingsbe
wegingen verdienen onzd onvoorwaar
delijke steun. In Trouw/Kwartet van
8 maart is te lezen dat op de Oostafri-
kaanse bisschoppenconferentie het
standpunt is ingenomen dat kolonia
lisme in Afrika nog erger is dan de
zo afschuwelijke droogte. Is de heer
Feddema dan doof?
Het verbaast mij niets en ik kan mij
heel goed voorstellen dat er talloze
mensen in Afrika wonen die een niet
geweldadige strijd tegen het racisme
wensen. Wie zou dat niet wensen? De
heer Feddema begaat echter een fout
als hij alle Afrikanen over etfn kam
scheert. De problemen van het ene
Afrikaanse land en het andere zijn
heel verschillend. Voor een oplossing VOOF Z6Il(l6i]llSf611
,n/I (iaat 0
Verlanglijstje van de jonge, modebewuste vrouw.-
1. Paraplu/parasol met katoenen scherm:5250.
2. Moderne reistassen van o.a. Dior en Gucci.
Afgebeeld model van skai leer: 98.-.
3. Modieuze kettingceintuur: v.a. 22.50.
4. Batisten sjaaltje: 17.50. Bijpassende zakdoek: 10.75.
5. Originele Three Castles zonnebril: 19.95.
I Deze en vele andere aktuele accessoires liggen
op u te wachten in de Amsterdamse Kalverstraat
en op het Haagse Buitenhof.
Bij Maison de Bonneterie. <|§|f
WINDHOEK De Zuidafrikaanse re
gering heeft de gerechten in Ovambo-
land (Namibië) toestemming gegeven
weer lijfstraffen te geven. Vorig jaar
werden deze straffen op verlangen
van de kerken afgeschaft. Het hoogste
gerechtshof heeft deze afschaffing
echter weer ongedaan gemaakt. Het
eerste slachtoffer hiervan werd een
man van wie werd vermoed dat hij
lid was van de Zuidwest-Afrikaanse
volksorganisatie (Swapo). Hij kreeg
zestien slagen met een palmstok, een
zware mishandeling, die kan leiden
tot pijnlijke verwondingen.
De lijfstraffen waren opgeheven na
het optreden van 'bisschop D. Leonard
Auala van de evcngelisch-lutherse
Ovambo-Kavango-kerk. Bisschop Auala
heeft intussen samen met bisschop
BERGEN De Noorse bisschop Per
Jukvam van Bjoergvin roept op tot
een gesprek over een eventueel verla
ten van de wereldraad van kerken
door zijn kerk. Aanleiding hiervoor is
de volgens de bisschop 'lauwe wijze
waarop de wereldraad zich heeft geuit
over het geval Soizjenitsin en de
toenmende druk van de kritische in
tellectuelen in de Sowjet-Unie'.
De Finse aartsbisschop Martti Simojo-
ki heeft naar aanleiding van de uit
wijzing van Soizjenitsin gezegd: 'Het
ligt niet op onze weg ons uit te spre
ken over de oorzaak van de verban
ning, maar uit ervaring en uit de ge
schiedenis is ons bekend dat diegenen
die aan het kruis werden genageld
steeds hebben overwonnen. Over die
genen die anderen aan het kruis heb
ben geslagen heeft de wereld nader
hand gericht gehouden'.
Vam een verslaggever
DEN HAAG Een uit acht man be
staande Ierse parlementaire delegatie
zal van twaalf tot achttien mei een
bezoek aan ons land brengen. Het is
een tegenbezoek: vorig j.aar waren de
Nederlandse parlementariërs in Ier
land te gast. T)e Ierse delegatie
wordt geleid door James Dodge, voor
zitter van de Ierse senaat.
Aan de 'staat der kerk' ontlenen we,
dat de lutherse kerk op januari nog
net iets meer dan 20.000 belijdende
leden had: 20.120 tegen 21.169 het jaar
daarvoor, een teruggang van 1059 of
wel vijf procent De gemiddelde te
ruggang in de periode 1963-1973 was
drie procent. Deze sterkere daling is
te verklaren uit het feit, dat meerde
re gemeenten vorig jaar hun ledenbe
stand saneerden (al of niet na een be-
zoekactie). Het aantal doopleden liep
terug van 22.029 tot 21.185.
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT De gereformeerde theologie dient niet op' te
gaan in een groter geheel. Alleen door haar identiteit te bewaren
kan ze vruchtbaar zijn in deze tijd.
Minister Vredeling noemt de splinter
bom een 'onmenselijk' wapen, dat
niet past in de militair-technische
strategie van de Nederlandse strijd
krachten. Welke wapens zijn, naar het
oordeel van de minister, wèl mense
lijk en passen wèl in de Nederlandse
strijdkrachten?
Nljverdal
H. L. Nleveen
Talcnchaos (2)'
Ik ben het volkomen eens met de
heer Appelo, maar waarom moet het
talenprobleem nu worden opgelost
door geforceerde invoering van de do
de taal Esperanto, wat al tientallen
jaren tevergeefs is geprobeerd, in-
plaats van het levende Engels, dat
reeds in grote gedeelten dér wereld
gesproken wordt en internationaal de
voertaal is voor luchtvaart, toerisme,
techniek, sport enz?
Den Haag
J. W. Brinkman
Pax Christi (4)
Joods bezwaar tegen de stellingname
van Pax Christi is begrijpelijk, maar
niet redelijk. Na negentien eeuwen
jodenvervolging en jodenhaat is de
eis van democratie en bezinning zoals
het Pax Christi voor ogen staat niet
te hoog gesteld. De joden zullen aan
een staat Palestina moeten meewer
ken willen zij de vrede vinden die zij
zoeken.
Rotterdam
P. C. van Wijk
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280, Postbus
859, A'dam. Telefoon
020-22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Ned.
Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
van problemen in Nederland gaat
men toch ook niet zijn oor te luister
leggen in België.?
Den Haag
L. J. de Boer
Pax Christi (3)
Naar aanleiding van het verslag van
de conferentie van Pax Christi het
volgende.
1. De samenstelling van het forum
doet vermoeden, dat het resultaat te
voren vast stond. Ook al was prof.
Werblowski aanwezig geweest, hij zou
geen voet aan de grond gekregen heb
ben. Vooronderstelling was nl. dé z.g.
dialoog tussen jodendom, christendom
en islam, niet de belijdenis van de
God van Israël, aan wiens Naam de
gerechtigheid en de vrede voor Israël
en de volkeren onverbrekelijk verbon
den zijn.
2. Dat het volk Israël rechten op het
land kan laten gelden 'omdat het zo
in zijn heilige boek staat' weigert pa
ter Grollenberg te aanvaarden. Daar
mee komt hij in conflict met heel de
christelijke kerk, die het Oude Testa
ment als gezaghebbend aanvaardt,
blijkt wel bewogenheid met de ver
dreven en gevluchte Palestijnen, maar
niet met de Joden in Israël.
3. Over het lot van de Joden in de
Arabische lande'n geen woord.
4. Over de grenzen van de staat Israël
kan onderhandeld worden, niet over
het Joodse karakter van die staat
zelf. Anders blijft de Jood de thuis
loze. die hij zoveel eeuwen geweest is.
5. Bij alle bewogenheid over Pale
stijnse vluchtelingen moet toch ge
vraagd worden: A. waarom de Arabi
sche landen met hun olierijkdommen
hen niet hebben opgenomen, zoals Is
raël met zijn vluchtelingen deed;
b. hoe het probleem ontstaan is.
6. Hulpverlening aan Arabische bewo
ners van Israël is niet alleen op dit
moment onnodig, maar wakkert zelfs
niet of nauwelijks bestaande tegen
stellingen aan.
7. Conclusie: Solidariteit met Israël is
voor de kerken het gebod van dit
uur. De ttoige manier om èn Israël èn
de Palestijnse vluchtelingen recht te
doen.
Utrecht
ds G. Pettinga
Voor de poes (3)
Met verbazing heb ik de stukjes 'Voor
de poes' gelezen resp. van Gerrit
Noordzij (184) en Gerrit Pijl (29-4).
Hoe kun je een vergelijking trekken
tussen het vangen en opeten van vo
gels door mensen, en door poezen die
alleen hun natuurlijk instinct volgen?
Alleen al in Italië zijn 2 miljoen wet
tig erkende jagers bezig met hun
moordlustig werk. Als de broedtijd in
de tuin aanbreekt, houden wij onze
poes 2Yi 3 maanden binnen. We gaan
hiermee tegen haar natuur in, maar
proberen toch «uinig op onze vogels
te zijn.
Enschedt
M. Meinema
BANGKOK Islamitische separatis
ten in het zuiden van Thailand, die
onlangs twee vrouwelijke zendelingen
ontvoerden, hebben thans een lorprijs
van 14 miljoen gulden geëist voor
hun vrijlating. Zij eisen tevens sta
king van 'de Israëlische agressie tegen
de Palestijnen en tegen de door Israël
aangevallen Arabische landen'. De
verzetsstrijders maken deel uit van de
'bevrijdingsbeweging Patani'.
De ontvoerde zendelingen zijn de
Britse Margaret Morgan en de Nieuw-
zeelandse (van geboorte Nederlandse)
Minka Hanskamp van de Overseas
Missionary Fellowship.
Dit betoogde prof. dr. W. H. Velema
van de christelijke gereformeerde theo
logische hogeschool in Apeldoorn op
de jaarlijkse conferentie van christe
lijke gereformeerde ouderlingen en
diakenen.
De Apeldoornse hoogleraar constateer
de, dat de gereformeerde theologie
nog nooit in zo'n crisis is geweest als
nu. Vroeger kwam de aanvechting van
buitenaf. Vandaag komt zij van binnen
uit. Volgens prof. Velema is de ge
schiedenis van de kerk in West-Euro
pa sinds de reformatie niet denkbaar
zonder de gereformeerde theologie.
Ook de gedachten van iemand als
Barth zijn niet denkbaar zonder hun
gereformeerde achtergrond.
Synthese
Maar thans wordt de gereformeerde
theologie geacht, niet opgewassen te
zijn tegen de moderne vragen. Zij zou
geen aansluiting hebben bij het levens
gevoel van de moderne mens. Daar
om bepleit men de noodzaak van een
synthese met nieuwere denkmodellen
en dogmatische ontwerpen. De gere
formeerde theologie zou haar waarde
moeten bewijzen door zich in een gro
ter geheel vruchtbaar te maken en
niet zo op haar stuk te blijven staan.
Als voorbeelden van deze synthese-
theologie noemde hij het werk van
Berkhof en Kuitert.
In dit verband sprak prof. Velema
over de niet te onderschatten psycho
logische druk, waaronder thans elke
gereformeerde theoloog komt te staan.
'Het is aanlokkelijk verlost te worden
van je odium van starheid, strakheid
en eigenwijsheid en om niet steeds in
het isclement te hoeven staan.'
Daarentegen wekte prof. Velema op,
om voluit gereformeerd te blijven.
Als kernpunten van de gereformeerde
theologie noemde hij: de soevereini
teit van God, het goddelijk gezag van
de Schrift, de uitverkiezing, de nood
zakelijkheid van de wedergeboorte,
het plaatsvervangend offer van Chris
tus en de Heilige Geest die de gerech
tigheid en de heiligheid van Christus
deelachtig maakt.
HET KAN BEST ANDERS
Enkele weken geleden stond ik voor
een loket. Ik kwam een pakje afhala
dat op het kleine postkantoor voot
mij gearriveerd moest zijn. Moes
zijn, want ik had de erbij behorendi
kaart niet zelf ontvangen, maar de i&
houd ervan was mij telefonisch mee
eedeeld. Dit ontlokte de loketambte
naar de mededeling dat hij dan nieti
voor mij kon doen. Ik legde hem mija
zaak uit en vroeg of hij misschlei
even kon kijken of er op mijn naan
een pakketje lag. Dit kon niet wan!
er lagen wel tweehonderd van dii
pakketjes. Dit kon ik moeilijk aan
vaarden en ik hield dus even vol
want dat is mijn ervaring, je moetji
niet met een enkele mededeling late
wegsturen. Toen er een chef op mij:
verzoek bij geroepen werd bleek he
ineens wel te kunnen. Het bleek ooi
zeer eenvoudig te zijn. Ik zag ee:
man naar een open kast lopen e-
daar de weinige pakketjes even me
zijn vinger nalopen. Het lag blijkbaar
op dag en naam. Goed, het pakketji
was er niet. Toen ik later met d-
kaart, ergens opgehaald, aan kwai
(die overigens geen enkele mededi
ling meer bevatte dan ik reeds vei
sterkt had), bleek mijn pakketje voo
het gemak maar vast teruggestuurd t
zijn. Naar wie? Wist men niet. j
moest hieraan denken toen ik et
joods commentaar op Letivikus las
Daar krijgen de Israëlieten te hore
dat ze elkaar niet mogen benadele
(Lev. 25, 14, 17). De joodse comme:
tator schreef erbij: 'Niet alleen ve:
drukking door onrechtvaardige dadet
zoals voordeel trekken uit zijn onkui-
de (ongeïnformeerdheid) om hem t
overheersen', 't Woord betekende do
nog meer, maar daar gaat 't mij m
niet om. Kennelijk met het oog op d:
soort voordeel trekken uit onkundi
het achterhouden van informaties
het verschaffen van de verkeerde 1c
formaties, schreef hij erbij: 'Van we:
nig moderne volken, helaas, kan me
waarheid gezegd worden dat ze d:
ethisch voorschrift hebben geleerd
Terecht staan konsumenten teges
woordig op vermelding van de werkt
lijke inhoud van hun verpakte leveni
middelen. Terecht mag de burge
staan op de informatie als het om zijl
woning, om zijn bestaan gaat E«
ombudsman moest overbodig zijl
evenals een konsumentenbond. Ni
tuurlijk kan het óok anders. Ee
vriend van mij zag absoluut geen gi
in het invullen van zijn belastingbilji
(of misschien wel teveel gaten), hi
ging met het hele dossier naar
Wibautstraat en vond daar vrijwel
middellijk iemand die het even me
hem samen deed. Het kan natuurlij!
best anders.
Prof. dr. W. H. Velema
De gereformeerde theologie is het
best van allen opgewassen tegen de
vloedgolf van de neo-marxistische the
ologie. Zij immers houdt vast aan de
belijdenis van de verlorenheid van de
mens en van het particulier zijn van
de genade, die door de kracht van de
Heilige Geest machtig is in het volle
leven. Haar toekomst ligt in de belij
denis van het rijk Gods. Daarop con
centreert zich haar wezenlijke inhoud.
Vanuit -die belijdenis wordt de chris
ten in zijn belijden en beleven en in
de verwachting van Christus' kemst
op de juiste spanning gehouden, aldus
prof. Velema.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nieuw-Lekkerland: 1
v.d. Post te Bergambacht; te Hoeveli
ken, Meerkerk en te Rijssen: W. G.
v.d. Sluys te Moerkapelle.
Bedankt voor Hendrik Ido Ambacht
J. L.W. Koppenhol te Huizen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Waardhuizen: S.
Vries, kand. te Zuidlaren; te Vrooms
hoop: S. de Waard te Haarlem.
Bedankt voor Leiden: W. Triemstra t
Utrecht.
Beroepbaar (per 1 juni) J. A. v.d
Velden, voorheen miss. pred., Loui
Braillestraat 10, Enschede.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Alphen a/d Rijn: H. C
v.d. Ent te Katwijk aan Zee.
VRIJE EV. GEMEENTEN
Beroepen te Enschede: Q. v.d. Vrie ti
Rotterdam-Z.
Van een onzer verslaggevers
ZWOLLE Ze waren er gisteren weer met dik vierduizend, de
gereformeerde vrouwen op liaar jaarlijkse ontmoetingsdag, ditmaal
in de nieuwe Usselhal van Zwolle. Bij alle kerkelijke ontluistering,
zieltogend of al overleden verenigingsleven springt de gereformeer
de vrouwenbond er elk jaar weer springlevend uit. Hoe komt dat?
Je kunt natuurlijk een heleboel rede- ven van de gemeenschap der heiligen,
echt contact met anderen hebben, door
luisteren naar elkaar tegenstellingen
verzachten, gezelligheid bieden, een-
zaamheid opheffen, het hoort er alle- j
maal wezenlijk bij.
Ook voor sfeervol muzikaal genot had
de leiding weer een fijne neus. Her
haaldelijk kwam het trio Louis van
Dijk, van de tot grote muzikale hoog
ten gestegen spraakgrage kosterszoon
uit Amsterdam, naar voren. Niet al
leen om fijne muziekjes te laten ho
ren, vaak op klassieke thema's geïn
spireerd, maar ook om de dames een
nieuw lied van Huub Oosterhuis te le
ren met de wel erg directe woorden:
'Word wakker, slaapkop, het is op
staan uit de dood geblazen', een ogen
schijnlijk rauw, maar bij nader zin
gen toch erg inspirerend lied, waarin
een ontspannen Louis zijn duizenden
meekreeg en versloeg.
Het ontlokte professor dr. G, Th. Rot
huizen, die het zwaardere werk voor
zijn rekening nam de opmerking, dat
de dames behalve een begaafd muzi
kant ook een soort Seth Gaaikema
hadden ingehuurd, waaraan nog zou
kunnen worden toegevoegd: èn een
massazangpedagoog. De Kamper hoog
leraar moest spreken over het blij-
zijn. Dit dan in een vraag gesteld.
Daar kwam niet alleen een ja op, ook
nen noemen, zoals de goede begelei
ding vanuit het bondsbureau de mo
gelijkheid dat iedere vrouw naar haar
aard bezig kan zijn, bezinnend, die
nend, in een vereniging van jongeren
of van ouderen en dat alles helemaal
niet op de oude toer, maar fris, leven
dig, van deze tijd.
Maar zou de belangrijkste reden toch
niet zijn dat de christenvrouw - je
merkt dat ook in andere kerken veel
meer kerkgebonden is en wil zijn dan
de man? Als dat waar is, en veel
wijst daarop, dan kan van daaruit al
leen maar op een snelle verdere
emancipatie van de wouw binnen de
kerk, van plaatselijk tot en met syno
daal niveau, gehoopt worden.
Sfeervol
Deze ontboezeming komt er als van
zelf uit als je weer eens zo'n sfeervol
le ontmoetingsdag hebt meegemaakt.
De woorden zijn er eenvoudig, be
scheiden, zonder dikdoenerij en op de
vrouw af. Van de presidente, me
vrouw J. G. Kraaijeveld-Wouters: 'We
hopen op enige bemoediging, zodat
we er met elkaar weer beter tegen
kunnen Omgaan met de bijbel in
de vragen en vreugden van alledag
staat in ons werk centraal. Iets bele-
Mevr. J. G. Kraaijeveld-Wouters
al gedragen we er ons niet zo erg
naar (het komt door dat 'kastje' on
der meer), maar zelfs, als je tenmin
ste van het evangelie uitgaat: een ge
bod. Een christen moet aanstekelijk
blij zijn, daarvoor is hij geschapen
(Zie ik verkondig u grote blijdschap).
Anders gezegd en hier dicteerde pro
fessor Rothuizen zijn hervormde col
lega Ter Schegget 'Het wordt vel tijd,
dat do nensen van dé Messias er wat
verloster gaan uitzien'.
Afscheid
Mevrouw Kraaijeveld leidde de scha
ren, waarin het grijs toch wel domi
neerde, op een charmante manier, die
aan Mies Bouwman, maar dan minder
parmantig, deed denken. Haar popula
riteit bleek bij haar afscheid 's mid
dags, want na zes jaar ging ze de lei
ding overdragen. Overigens om heel
aanvaardbare redenen, want presiden
te van zo'n arbeidsintensieve bond en
kamerlidmaatschap laten zich nu een-
maai moeilijk verenigien. Trouwens,
de volgende goede presidente, tot nu
toe tweede, stond al weer klaar, want
wat dat betreft heeft de bond een tra
ditionele eer op te houden. Het is me
vrouw D. de Jong-Bakker uit Drach
ten.
Zij leidde het slotevenement, hoogte
punt waaraan velen hadden meege
werkt, in. Alle provincies kwamen
weer eens op de proppen om elk op
hun eigen, zelfgekozen manier letter
lijk hun deel van het afscheidscadeau
te onthullen. Daarvoor was aan elke
groep vijf minuten toebedeeld. Er
ontwikkelde zich zo een heel scala
van presentaties, die van lieverlede
steeds meer van het present, een
groot wandkleed, waaraan elke pro
vincie vcor zijn deel had gewerkt -
vaak was het streekeigene uitgebeeld -
onthulden. Een lijvig boek, waarin
mevrouw Kraaijeveld op een vrij
ogenblikje nog eens alles wat er pre
cies is gezegd rustig kan nalezen,
hoorde daarbij. Goed besluit van een
waardevolle dag, die de ongemakkelij
ke zit op de houten klapstoeltjes over
wegend deed vergeten.
Prof. dr. B. Goudzwaard: Schaduwen
van het groei-geloof, uitgave Kok in
Kampen. 132 pag., prijs 12.90.
Sinds prof. Goudzwaard in 1972 zijn
intree deed bij de Vrije Universiteit
in Amsterdam hebben ook de calvinis
ten hun hooggeleerde toekomstschou
wer, eentje die bovendien ook door
de somberste voorspellingen zich niet
in de war lijkt te laten brengen.
Nu midden in de energiecrisis is he!
niet zo verschrikkelijk moedig on
sombere voorspellingen te doen, da
was het in 1972 nog wel een beetje
De club van Rome had zijn duizenden
en olieminister Yamani had zijn tien
duizenden nog niet verslagen. Maar in
1972 legde Goudzwaard de vinger
reeds bij de eerste kwetsuren van he'.
groeigeloof en ontpopte hij zich gelijk
als een calvinist, door te vragen naar
de kwaliteit van ons rentmeester
schap.
In 1972 toonde hij vooral belangstel
ling voor dingen als de inkomensver
deling. De laatste tijd lijkt hij zich
wat meer toe te leggen op kritiek .op
het groeigeloof zelf, op het idee dat
we het in de toekomst steeds beter
zullen blijven krijgen, een geloof dat
niet overeenkomt met het christelijk
geloof, zoals Goudzwaard aantoont^
Toen ik een kind wasDit door
drs. T. M. Gilhuis samengestelde
boekje is bedoeld als afscheidsge
schenk, mee te geven aan kinderen
die van de lagere school of van de
zondagsschool af gaan: een aantrekke
lijk uitziend bundeltje met gedachten
en gedichten van mensen als August!
nus, M. L. King, prinses WilheknlDi
en Huub Oosterhuis. Er is ruimte
voor het noteren van namen van klas
genoten en het opplakken van klasse
foto's. Uitg. Bijbel Kisok Vereniging
Hoofdstr. 65, Driebergen, prijs ƒ3,80
Bij getallen lager.