Werkende jongeren laten niet meer met zich sollen JEliGOLQDN flFFIESJES JEUGDLOON IS DIEFSTAL KWJ: WERKEN AAN DE BASIS Uit de geschiedenis van de KWJ Vormingswerk heeft informatie nodig Informatie over de organisaties van de werkende jongeren 1. Werkende Jeugd CNV 2. NVV Jongeren-Kontakt 3. KWJ Gemis van een goede documen tatie /K WiAiRfTiKT DINSDAG 7 lVLEI 1974 JONGERENKRANT TK21 Van de drie organisaties Toor werkende jongeren is de KWJ ongetwijfeld de meest oorspronkelijke. En dat niet alleen, omdat het hoofdkwartier geves tigd is aan het Oorsprong park in Utrecht. De KYVJ is niet de grootste Tan de drie dat is het NW-Jongeren-Kontakt,) en niet de meest beginsel- vaste (dat is de Werkende Jeugd van het CNV) maar wel een erg aktieve, soms wat eigenzinnige, in ieder geval zeer oor spronkelijke en dat kan zonder overdrijven gezegd worden de oudste organisatie van en voor de werkende jongeren. Er zijn twee redenen om de KWJ naar voren te halen. Allereerst neemt de KWJ een nogal onaf hankelijke positie in tegenover het Nederlands Katholiek Vakverbond. Het eigen geluid van de jongeren wordt hier het minst beïnvloed door bij geluiden van de kant van de grote vakcentrale, die behalve de jeugd ook nog andere zorgen aan haar hoofd heeft. Die onafhan kelijke opstelling garan deert een heel directe manier van aktie voeren. Weinig formaliteiten en duidelijke, niet altijd 'haal bare' eisen. Daar komt dan bij dat de KWJ de oudste van de drie is en haar geschiedenis een goed beeld geeft van de wijze waarop werkende jongeren sinds 1945 voor hun belangen ge streden hebben. Karakte ristiek is daarbij vooral dat de KWJ vooral 'aan de basis' wil werken: van uit de bedrijven en de districten; niet vanuit het bestuur in Utrecht. PIm. 1920 In het bisdom Haarlem wordt de vereni ging 'De Josefsgezellen op gericht. De eerste voorlo per van de K.W.J. 1931 Bisschop Poels richt voor de overige vier bisdommen de organisatie 'De Katho lieke Jonge Werkman' op. 1941 De Josefsgezellen en de katholieke jonge werkman nen verdwijnen, omdat zij niet willen meewerken aan de plannen van de duitse bezetter. 1943 Nederlandse en Belgische priesters besluiten in Maastricht tot de vorming van een internationale or ganisatie van katholieke arbeidersjeugd. 1945 De Nederlandse bisschop pen richten het Nationaal Verbond van i Katholieke Arbeiders Jeugd (K.A.J.) op. De Nederlandse K.A.J. is vanaf het begin lid van de internationale 'Kajot- ters'-beweging. De K.AJ. onderscheidt 'mi litante', 'aktieve' en 'niet- DE DIREKTEUR: DAT VERDOMDE MINIMUMLOON.. WAAR MOET IK NOU MIJN BUNGALOW VAN BETALEN aktieve' leden. Het bestuur is per bisdom georgani seerd. Doel van de organi satie is 'onder alle jeugdi ge arbeiders het verlangen te wekken naar een nieu we, christelijke maatschap pij'. Samen met zuster-or- ganisaties in andere landen zet de K.A.J. de aktie-We- reldwijd op, die Jonge ar beiders uitzendt naar de ontwikkelingslanden. .1947 Uit de 'schoolverlaters- dagen' ontstaat het vor mingswerk voor bedrijfs- jeugd. Volgens artikel 12 van arbeidswet (daterend van 1919) hebben werken de jongeren recht op één dag vorming per week. Dat was op vrijwillige basis. Na 1947 ontplooit zich vooral het katholieke vor mingswerk. Def Mater Ama- bilis-instituten voor meis jes en de Pater-Fortis-scho- len voor jongens. Het zijn vooral de ouderen (boven de 17 jaar) die van deze gelegenheid gebruik ma ken. De bedoeling was on der meer goede huisvaders en -moeders te vormen. 1950 Proclamatie bij het vijf jarig bestaan van de K.A.J.: 'De katholieke ar beiders jeugd van Neder land acht het gewenst in het openbaar aan alle be voegde instanties haar be zorgdheid kenbaar te ma ken over de omstandighe den, waaronder de arbei dersjeugd van Nederland in het bedrijfsleven te werk gesteld wordt en is'. Geëist worden onder meer: verlenging van de leer plicht, verlenging van de vakantie voor jeugdigen en loonvorming voor jeugdi gen. 1953 In een rapport wordt ge pleit voor een aparte rege ling van de 'junioren-sta tus' in het bedrijf. 'Het klimaat in het bedrijf mag geen negatieve, maar moet een positieve invloed heb-^ ben op de jongere. Het be-' drijf moet zorgen voor so ciale en pedagogische bege leiding*. JOKAH- DEZE AFFIESJES ZIJN BIJ ONS TE KOOP VOOR 5 CENT PERSTUK. 1955 Eerste sociaal-economisch Jeugdcongres van de K.AJ Er wordt weer gevraagd om een regeling van de 'rechten en plichten van de arbeidende jeugd' in een 'Junioren-statuut'. 1959 Op het tweede congres constateert voorzitter Huuib Larosch dat dit jon- gerenstatuut nog geen stap dichterbij is. Hij om schrijft nog eens het doel van de K.A.J., die in die hagen nog goed katholiek is- ons doel is, zegt hij, een christelijke oordeels vorming en een daarop af gestemd handelen. En: 'Ie dere jonge arbeider heeft een eigen en onvervangba re plaats en zending in dit leven'. 1959 Rede van Cor Kleiter- lee, lid van de Tweede Ka mer voor de KVP, en op het Binnenhof een van de eerste en vurigste pleitbe zorgers van de werkende Jongeren. 'De jonge arbei der komt er, ondanks alle zeer loffelijke initiatieven, in feite nog zeer slecht af. Wanneer wij de kansen na gaan, die de jonge stude renden krijgen op de weg naar de volwassenheid, wanneer wij de tientallen miljoenen zien die jaar lijks besteed worden (en dat moet ons verheugen) aan het voortgezet, middel baar en hoger onderwijs, moet men toch wel tot de ontdekking komen, dat zulks schril en schrijnend afsteekt tegen de kansen en middelen die gegeven worden aan de arbeiders jeugd, die evenzeer geroe pen is om tot een eigen le vensrijpheid te komen'. Hij vindt dat' de arbeidsvoor waarden voor jongeren aangepast moeten worden aan hun vorming. Instemmend met de woor den van paus Pius XII zegt Kleisterlee, dat 'de arbei dersjeugdbeweging in het plan van de Voorzienigheid juist op tijd gekomen is om (deze) vraagstukken op te lossen'. 1965 De K.A.J. wordt omge vormd tot Katholieke Wer kende Jongeren. In de ver andering van de naam moet tot uitdrukking ko men dat de werkende jeugd sinds 1945 steeds mondiger is geworden. Ze zijn meer geëmancipeerd. De KWJ zal zich nog wel laten leiden door bisschop pelijke richtlijnen, maar is niet meer per bisdom geor ganiseerd. Er komen 26 districten. Was in 1945 al gezegd dat de K.A.J. 'niet van bovenaf bewogen', maar van onderop moest werken, nu begint het werk aan de basis steeds meer accent te krijgen. 1 nov. 1969 Dag van de wer kende jongeren. Aanlei ding: Werkende jongeren van de avondschool. Zee zwaluwhof in Schevendngen krijgen gedaan dat minis ter Veringa en staatssecre taris Grosheide van onder wijs een avond komen pra ten. Onder de indruk ge raakt van de achterstand van de werkende jongeren in het Nederlandse onder wijs, beloven zij iets te doen. Ondertussen doen de werkende jongeren in Ne derland het hunne. Alle akties monden uit in een demonstratie van tiendui zend werkende jongeren in Terug naar de basis Illustratie uit een jaarverslag van de KWJ Den Haag op 1 november. Dan is het precies vijftig jaar geleden dat het recht op vorming geregeld werd. Vijftig jaar lang een dode letter. De demonstratie versnelt het beleid van de overheid. Eerste concrete resultaat: een dag leer plicht voor 15- en later ook 16-jarigen. Per 1 augustus a.s. zelfs twee dagen voor de 15-jarigen. Dat alles is mede te danken aan het gezamenlijk optreden van Werkende Jeugd, CNV, Jongeren-Kontakt NW en KWJ. 1971 De K verdwijnt langzaam maar zeker uit het ge zichtsveld. Het maandblad heet al: WJ, zonder k. De organisatie zelf houdt nog wel de K in de naam, maar veel betekenis heeft het niet In Utrecht heet het nu: KWJ, beweging van werkende Jongeren. 1973 De KWJ neemt steeds meer afstand van de 'officië le' vakbondspolitiek. Zelfs de zwaar bevochten verlen ging van de gedeeltelijke leerplicht en de nieuwe op zet van het onderwijs voor werkende jongeren worden bekritiseerd. De akties richten, zich nu vooral op invoering van het mini mum-jeugdloon (dat is op 1 Januari j.L gebeurd), op invoering van het gewone minimumloon (voor vol wassenen) ook voor jonge ren onder 23 jaar, en op betaalbare huisvesting (zelfstandig wonen). 1974 En ook dat alles is niet tevergeefs, want de KWJ haalt zelfs de wereldpers. De International Herald Tribune bericht: Werkende jeugd in Nederland wil meer loon en beter wonen. En vorming en onder wijs dan? Ja, dat wil de KWJ ook nog wel, maar dan moet dat niet ten kos te van het loon en de werkgelegenheid (jeugd werkloosheid) gaan. En bo vendien: dat onderwijs mag dan nog wel wat beter worden dan het nu is. De jeugdclubs van het CNV dateren al van voor de oorlog. Wer kende Jeugd werd opgericht in 1955. Je kunt lid worden van WJ zonder lid te worden van het CNV. Er zijn 1500 betalende leden, maar WJ verleent ook service aan anderen, met name aan de 40.000 CNV-leden beneden 25 jaar, die sinds kort automatisch lid zijn van WJ. De organisatie WJ geeft twee bladen uit: 'De helpen de hand' voor het kader en 'Jonge handen' voor de leden. Er ver schijnen ook brochures zoals: 'Van school, wat nu'?. Werkende Jeugd wil christelijk sociale vorming en verbetering van de so ciale situatie zonder de tegenstellingen onnodig aan te scherpen. Adres: Postbus 2475, Utrecht. Voor de oorlog bestond het jeugdwerk al, maar de beweging kwam pas goed op gang toen in 1950 de jeugdorganisatie Jonge Strijd werd opgericht, tegenwoordig: NVV-Jongeren-Kontakt. Jongeren van het NVV zijn automatisch lid. Van deze 150.000 jongeren is ongeveer tien procent aktief »n de districten. Het Jongeren-Kon takt zegt van zichzelf, dat het conflict niet geschuwd wordt bij de belangenbehartiging. Het kaderblad heet 'Boemerang'. Andere uit gaven: 'Wij willen wonen' discussie-nota'Jong zijn, bek houden' documentatie over medezeggenschap), 'De eerste stap' milieu brochure'De centen van de werkende jongeren' (leerplicht en loon), 'Jeugdloon weg, begin nu' en 'Pik het niet, werk wat je mag weigeren als je nog geen 18 bent'. Adres: Plein '40'45, nr. 1, Amsterdam. Zie elders op deze pagina voor uitvoerige informatie. Het blad van de KWJ heet: WJ. Adres: Oorsprongpark 9, Utrecht. Op een vormingsinstituut voor werkende jongeren is de stencil machine ongeveer het belangrijkste apparaat. Als er 'n bepaald onderwerp besproken wordt, en er moet iets op papier staan, dan wordt er een stencil gemaakt. Voor zover je van 'leren' mag spreken, kun je zeggen dat het vormingswerk zijn eigen leer middelen maakt. Maar eigenlijk ls dat woord 'leermiddelen' wat misleidend. 'Vorming' is iets anders dan onderwijs. Het vormingswerk heeft altijd veel moeite ge daan om duidelijk te maken dat de instituten geen scholen zijn. Geen schoolborden, schriften en leerboeken. Vor ming is iets ahders. Maar wat is vorming dan? On geveer de helft van de tijd wordt besteed aan keuze-akti- riteiten. Dat kan van alles zijn: typen, muziek, dans, techniek, enz. De andere helft van de dag (tot nog toe ko men de cursisten één dag per week) is voor groepswerk. Dan ligt het accent op dc vor ming van je eigen persoon, op het met elkaar omgaan in de groep, en op de maatschappe lijke vorming. Dat is makkelijk gezegd, maar hoe vul Je nu zo'n morgentje vorming? En dan niet één morgen, maar het hele jaar door. Programma Elk vormingsinstituut maakte daarvoor zo mogelijk sa men met de cursisten, maar vaak lukt dat niet zijn ei gen programma. Een paar we ken praten over het werk, over de arbeidsomstandighe den, over je loon; een paar keer over je ouders, over sex, over vriendschap; er komt eens iemand van de vakbon den, van Man-Vrouw-Maat schappij, van het arbeidsbu reau; er wordt gepraat over recreatie, vrije tijd, sport, geldbesteding. En zo vult het Jaar zich vanzelf. Nu zijn er natuurlijk onder werpen die zich goed laten be spreken zonder verder materi aal. Maar vroeg of laat komt de groep toch op het punt dat er meer informatie nodig ls. Waar komt die vandaan? Het vormingswerk is altijd een beetje huiverig geweest voor geschreven documentatie. Voor je het weet zit je weer met leerboekjes op schoot, en daar hebben de werkende jon geren op school al schoon ge noeg van gekregen. En dus werd het veel improvisatie. Kijken waarmee de cursisten zelf kwamen aandragen (kran ten, tijdschriften, wat ze op de televisie gezien hadden), af en toe een gastspreker, een sten cil, en daar bleef het bij. Improviseren Dat improviseren had natuur lijk voordelen. Je kon slechts uitgaan van de situatie ter plaatse: de interesse van de cursisten, de deskundigheden van de vormingsleiders, de ac tualiteit. Dat geeft betere aan knopingspunten voor een ge sprek, een rollenspel, een pro ject of wat dan ook. Maar zo langzamerhand begin nen de vormingsinstituten toch wel het gemis van een goede documentatie te voelen. Je kunt niet altijd in de ruim te praten. Je hebt materiaal nodig om een bepaald onder werp aan te kaarten, om de discussie op gang te brengen. En als een of ander project eenmaal loopt dan blijkt op een gegeven moment dat, je informatie nodig hebt. Inmiddels is er wel het een en ander waarvan het vor mingswerk gebruik kan ma ken: 'rranten, tijdschriften, boeken (vooral naslagwerken), een nieuwsbrief van het NW- Jongeren-Contact, VPRO-radio- cassettes, op videotape overge nomen televisieprogramma's (bijvoorbeeld van Van Onde ren van de Vara), IVIO-bro- chures, L.O.I.-cursussen, films (over milieu, sex, gastarbei ders, Amnesty International, enz.) en nog wel meer. Omroep-service Maar is dat genoeg? Kennelijk nog niet, want in de nieuws brief voor het vormingswer'; kom je geregeld oproepen te gen om meer materiaal uit te wisselen. Regionaal gebeurt dat al weL Instituten komen bij elkaar en houden dan een soort 'programmam arkt'. Er wordt ook gedacht over een landelijke programma-service en over een omroep-service. De landelijke organisatie vor mingswerk werkende jongeren is zich wel bewust van de be hoefte aan meer materiaal. Maar tot nog toe is men hogal huiverig geweest om vanuit Amersfoort spullen rond te sturen die goed zouden zijn voor het hele land. Dat kan eigenlijk niet Wel werden bij voorbeeld films aangekocht die dan een poosje In het land rouleerden. Maar echte pro gramma's maken, dat leek in strijd met het van-onderop-ka rakter van het vormingswerk. Thema-mappen Wat het landelijk centrum in Amersfoort nu wel doet is thema-mappen uitgeven. De eerste ging over arbeidsvoor waarden en arbeidsomstandig heden. Behalve veel achter grond bevat de map tal van suggesties voor projecten over onderwerpen als: je werk, ar beid, CAO (met zelfgemaakt CAO-ganzenbord), hoe zit je bedrijf in eikair, enz. Een vol gende thema-map zal gaan over beroepen. En het is de bedoeling dat er nog meer ko men. Het ls de vraag of dat alle maal genoeg is. Zeker wan neer op 1 augustus de vijftien jarigen twee dagen per week onderwijs en vorming krijgen. Een deel van die uitbreiding zal wel gebruikt morden voor echte 'leer-elementen'. Materiaal Die elementen zitten er nu ook wel in (typeles, conversa tie Engels, cursus electrotech- niek) maar toch nog heel wei nig. Maar dan blijft er toch nog een heel stuk programma te vullen. Dat kan waarschijn lijk niet alleen met krante knipsels en films Het zou geen kwaad kunnen als toch eens een landelijk team van vormingswerkers, filmmensen, tekstschrijvers, enz. kwam dat zich wierp zich op het maken van documentatie-materlaaL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 21