Verdreven zigeuners in Rotterdam onder dak KLM doorbrak boycot Rhodesië Grote verlegenheid met rooms verleden Katholieke universiteit hangt 'vuile was' buiten Na gijzeling ontkomen autohandelaar veroordeeld Nederlanders voor handel in drugs nearresteerd TANZANIA Familie Hopic wil niet terug naar Assen TROUW/KWARTET VRIJDAG 3 MEI 1974 BDfXEiNLAMD T3/K5 Van één onzer verslaggeefsters AMSTERDAM/ASSEN De uit 21 mensen bestaande zigeuner familie Hopic, die in het week einde van het verblijfplaats op het woonwagencentrum in Assen is verdreven na een flink gevecht met de overige kampbewoners leden van de familie Westhiner wil beslist niet terug naar het kamp in de Drentse hoofdstad. Men heeft dit gisteren tijdens een gesprek met de staatssecretaris van justitie, de heer Glastra van Loon meegedeeld. De zigeuner familie is gisteravond met een autobus van het ministerie van Amsterdam naar Rotterdam over gebracht, waar ze in huis Ter Schie zijn ondergebracht. Behalve dat de familie Hopic niet te rug wil naar Assen wil ze zelfs hele maal niet in het noorden of oosten van ons land geplaatst worden, omdat in deze streek veel leden van de fami lie Westhiner wonen. Staatssecretaris Glastra van Loon had woensdag een gesprek met leden van de familie Westhiner, die beloofden dat zij de Hopic's niet meer lastig zouden vallen. Maar ondanks deze toe zegging, willen de Joegoslavische zi geuners niet terug naar Assen waar ze sedert oktober 1973 verbleven. Daar voor hadden ze al een leven lang van ellende en steeds weer het land uitge zet worden, achter de rug. Zij kwa men in 1971 voor het eerst naar Ne derland, samen met een groep van 65 andere Joegoslavische zigeuners. Moeilijkheden In Amsterdam, kregen ze geen ver blijfsvergunning. Na veel moeilijkhe den en ondanks Kamervragen van de PSP'er van der Spek en bemoeienis sen van Roel van Duyn werden ze in het voorjaar van 1972 uitgewezen. Terug in Joegoslavië kon de familie geen werk vinden, want in dat land wordt alleen een werkvergunning ge geven aan mensen, die zich ergens vast gevestigd hebben in een huis en niet aan rondtrekkende zigeuners. Vandaar dat ze ten einde raad, maar weeer naar het buitenland gingen. Maar geen enkel land wilde de zigeu ners opnemen en zo kwamen ze in au gustus 1973 weer naar Nederland. Ze verbleven een tijdlang in Amster dam, maar werden in oktober 1973 weer met uitzetting bedreigd. Overi gens verkeerden ze toen in de meest beroerde omstandigheden, omdat ze geen caravans hadden maar alleen maar lekke tenten. Er waren nogal wat zieken en er was geen geld meer. Om aan uitzetting te ontsnappen is het gezelschap, toen een tijdje onder gedoken geweest in het kerkje van Ruygoord. Release Haarlem heeft zich toen ingezet om uitzetting te voorko men en particulieren voerden een ac tie voor nieuwe caravans voor de fa milie Hopic. Enkele kinderen van het zigeunergezin Hopic, indertijd achter het kerkje in Ruigoord bij Amsterdam. ding zouden krijgen. Ook moesten de mannelijke leden van de familie werk zoeken. Zo kwam de familie tenslotte in As sen terecht waar de mannen werk kregen bij enkele plaatselijke fabrie ken. Oppervlakkig leek alles dus goed en prettig te gaan. maar er bestonden' al van af het begin onderlinge span ningen in het woonwagenkamp tussen de nieuwkomers en de andere bewo ners, de familie Westhiner. Deze laat- sten waren van mening dat de familie Hopic (zeven volwassenen en veertien nog jonge kinderen) bevoordeeld werd boven hen, dat ze meer begelei ding en uitkeringen kregen. De latente stemmingen barstten het afgelopen weekeinde los, omdat vlak daarvoor een lid van de familie Hopic een achterstallig bedrag kinderbijslag uitgekeerd kreeg (waar hij als werk nemer recht op had), terwijl iemand van de familie Westhiner grote moei lijkheden had gehad om bijstandsuit kering te krijgen. Voor de heer R. Verveld, maatschap pelijk werker in Assen kwam de veldslag van afgelopen zondag met onverwacht. 'Vanaf het begin zijn er al moeilijkheden geweest En dat is eigenlijk heel goed te begrijpen, want de Westhiners voelen zich hier zelf niet aanvaard en gediscrimineerd. Wanneer er dan een groep komt die nogal wat aandacht krijgt, zowel van particulieren als van overheidszijde, is het begrijpelijk dat zij zich tekort ge daan voelen, ook al is dat in feite met zo. Het is nu eenmaal zo, dat een gediscrimineerde groep zich altijd probeert uit te leven op een groep die er nog beroerder aan toe is. Alles werd nog moeilijker, toen de mannen van de familie Hopic werk zochten en vonden (één van de voor waarden van het ministerie van Justi tie), terwijl de Westhiners geen werk buiten het kamp hebben, maar leven van wat handel en de bijstandswet. Zij zagen het gaan werken van de Ho- pic-familie als een soort inbreuk op oude zigeuner traditie's en een beder ven van de markt voor anderen. Al met al: genoeg redenen voor een con flict'. aldus de heer Verveld, die het er volkomen mee eens is dat de fami lie Hopic met terug wil naar Assen, omdat hij wel ziet dat de geladenheid nog steeds bestaat zodat er op zeer korte termijn weer eenzelfde conflict zou ontstaan. Achterdocht Overigens voorziet hij eigenlijk overal moeilijkheden door een verblijf van de familie Hopic, omdat de Neder landse zigeuners en woonwagenbewo ners altijd achterdochtig zullen staan tenopzichte van de mensen die zij als indringers beschouwen. 'Het is erg moeilijk om op het ogenblik een op lossing voor deze zaak te vinden. In ie der geval moeten we de Nederlandse zigeuners en woonwagenbewoners veel meer betrekken bij het opvangen van de Joegoslavische soortgenoten. Dan zal het klimaat hopenlijk milder wor den. We hadden ze van het begin af aan veel meer bij deze zaak moeten betrekken', meent de heer Verveld. Bij Release in Haarlem was men ei genlijk wel verrast door het conflict. Men had hier veel meer gerekend op tegenstand van de Nederlanders (die er ook genoeg geweest is) dan op be zwaren van Nederlandse zigeuners. wereldbekend aroma Leef met plezier Rook de échte Pali Mali Export Wereldbekend aroma Pall Mali Export ADVERTENTIE Half jaar Op 23 oktober 1973 kwam de beslis sing van de staatssecretaris Glastra van Loon, dat de familie Hopic een verblijfsvergunning voor een half jaar kreeg. Verder was hij van plan van het verblijf van de Joegoslavische fa milie hier een experiment te maken, om er daardoor achter te komen hoe de problemen van rondtrekkende zi geuners het best opgelost konden worden. Enkele voorwaarden voor het experiment waren, dat de familie een standplaats zou innemen op een erkend woonwagenterrein en dat zij een goede maatschappelijke begelei- Voor mensen die voor de eerste keer Campari drinken is puur een ver keerd begin. Een valse start zogezegd. Omdat de smaak van Campari nu eenmaal net even te apart is voor een onervaren tong. Een beter begin is: Campari soda. Wat koele Campari in een longdrink glas en bijvullen met ijskoude soda. Een helderrode sensatie waar ze in Italië hun goudgele pilsje voor laten staan. Campari moet jewel lekker vinden, 't is even een kwestie van de juiste mix. Staatssecretaris Kooymans: an onze parlementsredactie DEN HAAG De KLM heeft de handebboynot tegen Rhodesië verbroken door deel te nemen aan toeristische reizen naar dat land. Staatssecretaris Kooymans van buitenlandse zaken heeft dit giste ren in de Tweede Kamer meegedeeld in antwoord op mondelinge vragen van het PvdA •kamerlid Reins ter Beek. door Piet Hagen NIJMEGEN Ter viering van haar gouden jubileum heeft de katholieke universiteit te Nijmegen de vuile was van de afgelopen vijftig jaar buiten gehangen. Vele nog niet eerder gepubliceerde docu menten zijn bijeengebracht in het gedenkboek dat gisteren is verschenen. Daaruit komt het beeld naar voren van een nogal triomfantelijk begon nen katholieke universiteit, die in haar geschiedenis erg veel last gehad heeft van clericale inmenging vanuit Utrecht en Rome en die in de afgelo pen tien jaar met haar katholieke ver leden in grote verlegenheid is ge raakt De vijfhonderd pagina's van het ge denkboek bevatten vooral documen ten: brieven, notulen en fragmenten uit artikelen, reglementen en beslui ten. Ondanks de inleidingen die hier aan per onderwerp toegevoegd zijn, en ondanks de naar zijn eigen woorden 'in grote haast en met een doodziek lichaam' geschreven 'te rugblik' van de onlangs overleden hoogleraar dr. L. J. Rogier, is dit ge denkboek een erg feitelijk relaas ge worden. Erg uitvoerig, erg openhar tig, vaak ook erg onthullend ten aan zien van allerlei clericale praktijken, erg goed leesbaar ook, maar nog nau welijks verklarend. Discussies De katholieke universiteit werd in 1923 opgericht als een vanzelfspre kendheid. Er zijn wel discussies aan voorafgegaan. Bijvoorbeeld over de vraag, of je de studenten van katho- Klcinzicliff lieke huize al dan niet in een be schermd milieu moest onderrichten. Maar in vergelijking met de strijd om het bestaan, die de Vrije Universiteit in de veertig jaar daan-oor al gestre den had, verliep de stichting in Nij megen erg vlot. De stichter van de Vrije Universiteit, Abraham Kuijper, had als minister de wettelijke weg voor bijzondere universiteiten al vrij gemaakt. Rome had al in de vorige eeuw kenbaar gemaakt, dat de stich ting van katholieke universiteiten een belangrijk wapen was in de strijd te gen het oprukkend materialisme van de anti-godsdienstige universiteiten van die dagen. En zo kon, schrijft Ro gier, de Nijmeegse universiteit onder algemene bijval der katholieken en onder het welwillend toezien der an dersdenkenden, een waarlijk nationale taak aanvaarden. Was de Vrije Universiteit voortgeko men uit een volk van kleine luyden (zij het onder aanvoering van een ge weldenaar), de Nijmeegse universiteit kwam vooral tot stand onder de zegen van de bisschoppen. En dat heeft zij geweten. Via de Radboudstichting be zaten de bisschoppen een overheersen de invloed op de universiteit Daar door werd de geschiedenis van de ka tholieke universiteit niet alleen de ge schiedenis van een stukje emancipatie van het katholieke volksdeel, maar evenzeer van de emancipatie van de katholieke intelligentsia tegenover de kerkelijke machthebbers. Drerup (een Duitser) in september 1931. Hij hekelde het 'kleinzielig bu- reaucratisme en het echt-hollandse wantrouwen' van het universiteitsbe stuur; Over benoeming van hooglera ren 'een zaak van lever en dood voor een universiteit', werd niet beslist door de deskundigen (de hoogleraren) maar de curatoren. Een kennelijk ge volg daarvan was, dat meer dan de helft van de docenten op dat moment uit geestelijken bestond. Dat alles brengt Drerup tot de eis dat de uni versiteit eindelijk 'een zaak van le ken' zou worden. Meteen staat de heie geestelijkheid op zijn achterste benen wegens deze ver gaande 'oneerbiedigheid'. En de zaak eindigt, zoals zoveel van dit soort af faires in Nijmegen geëindigd zijn: met een openbare schuldbekentenis van de boosdoener. Drerup mag in het katholieke avondblad De Maasbo de zijn zonde belijden. Ter veront schuldiging voert hij aan: ik had mijn rede eerst in het Duits 'gedacht en oorspronkelijk ook geschreven'. Dat heeft misschien de indruk van oneer biedigheid versterkt. Hoger gezag Het gedenkboek biedt op dat punt zo veel illustratiemateriaal, dat we een beperkte keus moeten doen. Een goed aanknopingspunt voor het verhaal geeft de overdrachtsrede van rector Niet alleen in bestuurlijke zaken, ook in de wetenschapsbeoefening hadden de Nijmeegse geleerden rekening te houden met het hogere gezag. In 1931 moest prof. dr. F. L. R. Dassen het ontgelden, omdat hij in een artikel over Hegel en Thomas van Aquino de orthodoxie geweld had aangedaan. Aartsbisschop Jansen van Utrecht zorgde ervoor dat hij niet onmiddel lijk werd afgezet, zoals Rome wilde, maar dat hij mocht blijven indien hij zijn spijt betuigde over het geschreve ne. Sassen deed dat en kreeg vervol gens een censor toegewezen die voort aan al zijn doen en laten moest keu ren. Contact met andersdenkenden was natuurlijk levensgevaarlijk.^zodat hem in 1937 verboden werd-denkfunc tie te aanvaarden in-heE bestuur .van de algemene—Nederlandse vereniging van wijsbegeerte. Sassen is niet de enige geweest die het moeilijk heeft gehad met Utrecht se en Romeinse pottenkijkers. Nog maar zes jaar geleden werd de theo loog Schillebeeckx vanuit Rome op zijn ringers getikt. Toen lagen de ver houdingen inmiddels wel zo, 'dat de senaat en ook bet Nederlandse episco paat voor Schillebeeckx in de bres sprongen om het dreigend onheil af te weren. Berucht is de visitatie die Nijmegen in 1955 kreeg van pater Tromp uit Rome, die een onderzoek kwam instel len naar de (gebrekkige) godsdienst- kennis van de studenten, de klacht dat jongens- en meisjesstudenten bij elkaar op de kamers kwamen, en de (slechte) invloed op de studenten van de (overigens niet aan de universiteit verbonden) psychiater dr. Anna Ter- ruwe, en de hoogleraren W. Duyn stee, J. J. P. van Boxtel en J. A. E. Schel- lekens. In 1974 lijkt dit alles onvoorstelbaar. In vergelijking met de Vrije Universi teit doet de Nijmeegse universiteit nog maar weinig moeite haar bijzon der karakter te onderstrepen. Het is al lang geleden, d<it de toenmalige i kardinaal De Jong de benoeming van dr. J. Th. Snijders tot hoogleraar in de psychologie tegenhield omdat hij (misschien) lid van d' Partij van de Arbeid was. Twintig jaar later bleek de Groningse psycholoog prof. dr. J. Th. Snijders wel voorzitter van het pastoraal conci lie te kunnen zijn. Geen problemen In 1952 verklaarden de curatoren dat er in een uitzonderlijk geval geen be zwaar n-as tegen de benoeming van een protestant 'die zeker geen anti-ka tholieke denkbeelden' koestert. In 1960 was het geen probleem meer of een te benoemen hoogleraar al dan niet katholiek was en of hij of zij al dan niet op de PvdA (of nog erger) stemde. Een niet-katholiek zou zelfs rector kunnen zijn, al is dat, zegt het gedenkboek, tot op de huidige dag nog niet gebeurd. De katholieke universiteit is nog steeds katholiek, ook al merk je er. steeds minder van. In 1968 adviseerde een commissie om dat katholieke ka rakter voorlopig te handhaven 'on danks de nadelen'. Rogier stelt de vraag: 'Is er bij de Nederlandse katho lieken nog genoeg over van het geloof in de zin van een confessionele uni versiteit?' De naaste toekomst zal het uitwijzen. Maar mocht het zover komen, dat er geen olie meer ln de lamp ls, dan hoop ik het niet meer te beleven', zegt hij. Je kunt daar slechts de vraag aan toevoegen of met het overlijden van iemand als Rogier, het katholieke schijnsel van de lamp niet opnieuw verflauwd is. De aandacht van de KLM voor de boycotregels. die sinds 1968 gelden was verslapt. Controle was voor de KLM moeilijk omdat er ruim 15.000 KLM-agentschappen over de wereld zijn. De KLM-directie zal nu maatre gelen nemen om ontduiking van de boycot in de toekomst te voorkomen. De dertjg reizen die dit jaar nog naar Rhodesië /.ouden plaatsvinden, zullen door de KLM-directie worden afgelast, aldus staatssecretaris Kooymans. De directie ontkent volgens hem de in december vorig jaar ingevoerde wet op het betalingsverkeer met Rhodesië ook te hebben overtreden. De betalin gen voor de geboekte reizen zouden al voor december zijn verricht. De heer Kooymans moet nog beslissen of het noodzakelijk is een onderzoek ln te stellen naar eventuele activitei ten van de banken AMRO, Van Lan- schot en Mees en Hope in Rhodesië. Hij wil eerst de officiële reactie weten van deze banken op de door hen al ontkende beschuldigingen die in dit verband door de anti-apartheidsbewe ging Nederland zijn geuit. De heer Ter Beek vond nu al voldoende aan leiding voor een onderzoek en /.al daarop blijven aandringen. Over de beschuldigingen van de anti apartheidsbeweging, dat de Neder landse tabaksindustrie de boycot ont duikt door het uivoeren van Rhodesi- sche tabak, zei dr. Kooymans dat hier voor, ondanks een diepgaand onder- Van een verslaggevér AMSTERDAM De Hilversumse au tohandelaar Loek van S. voortvluchtig sinds hij ontkwam na het gijzelen van een echtpaar in het Gooi, is gisteren veroordeeld wegens schuldheling van auto's en valsheid in geschrifte. De rechtbank te Amsterdam legde hem conform de eis vijf maanden op, waar van twee voorwaardelijk en met af trek van de reeds twee jaar geleden ondergane drie maanden voorarrest. Binnenkort komt een levensbeschrij ving van Lock S. in boekvorm op de markt onder de titel 'Maffia in Hil versum'. DÜSSELDORF-ATHENE Op, het centraal station in Dlisseldorf zijn gis teren vijf jonge Nederlanders gearres teerd, die voor een waarde van zeven tigduizend gulden morfine bij zich hadden en dit trachtten te verkopen. In Athene is een 20-jarige student uit Wageningen gearresteerd. Hij wordt ervan beschuldigd in het Atheense uitgaanscentrum Plaka te hebben ge tracht hasj voor dertig gulden per gram aan buitenlandse toeristen te verkopen. Bij huiszoeking in zijn lo- gemeqt werd anderhalve kilo hasj in beslag genomen. zoek van de economische controle dienst geen bewijzen zijn te vinden. Uit het onderzoek bij zeven grote ta baksindustrieën die 90 procent van de import voor hun rekening nemen, bleek dat 86 ton tabak inderdaad uit Rhcdesië kwam. maar al voor 1968 was ingevoerd. Voor de rest zijn de impor ten gedekt door papieren waaruit een andere afkomst blijkt, aldus de staats secretaris. Betwijfeld wordt echter of deze papie ren wel altijd juist zijn. daar de offi ciële Zuid-Afrikaanse cijfers van de ta baksexport naar Nederland veel lager zijn dan de Nederlandse cijfers over de hoeveelheden tabak die uit Zuid- Afrika komen. De oorzaak van het verschil kan liggen in het feit dat partijen tabak uit Rhodesië zogenaamd uit Zuid-Afrika komen. De heer Kooymans heeft daarom toe gezegd te zullen onderzoeken of tn Nederland ook niet het Zweedse ta baksinvoersysteem kan worden ge bruikt Zweden voert niet meer Zuid-Afri kaanse tabak in dan volgens de officië le Zuid-Afrikaanse cijfers wordt ge produceerd. Hierdoor wordt het on- mi gelijk Rhodesische partijen tabak als Zuid-Afrikaanse door te laten gaan. De Zweedse invoer uit Zuid-Af- nka daalde door deze maatregel van 340.000 tot 45.000 kilo tabak. De staatssecretaris deelde tenslotte mee dat het rapport van de interde partementale commissie voor een doelmatige uitvoeren van de boycot medio dit jaar aan de regering zal worden uitgebracht. t ADVERTENTIE) STEUN plattelandsprojekten giro 230.000, A'dam RITA 'Ik ga pap even wakker ma ken. maar ik moet wel een nieuwe bation hebben.' (ADVERTENTIE)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 5