Nieuw gesprek in W estberlij nse kerk iH En als die duie reis nou eens tegenvalt? Borrel? Graag, maar aten erst danken Vandaag Dennendal Spannendste synode-zitting na 1945 Trouw Kwartet Bisschop Kurt Scharf wfr AH ...meer HEL Hk menselijk... ft S Capucijnen niets menselijks vreemd Britse r.k. kerk niet in raad van kerken Gesprek Accent en De Telegraaf TRQUW'/XWiARjTET VRIJDAG 3 MEI 1974 KERK T2/K2 Van een medewerker BERLIJN De scheuring, die dreigde in de evangelische kerk van West- Berlijn, is afgewend. Op de extra synodezitting, die het afgelopen weekend werd gehouden, is een begin gemaakt van een gesprek. Men wil weer luiste ren naar elkaar. Men neemt elkaar weer serieus, zonder elkaar bij voorbaat te verketteren. Maandenlang was een verwoede strijd gevoerd. Professor Peter Beyerhaus uit Ttlbingen had de kerk van Ber lijn voorgehouden, dat de kerk en de zending op de tweesprong stonden. Dat was eind januari. Op 18 maart liet Prof. Ulrich Wickert, van de ker kelijke hogeschool in Berlijn, rijn alarmklok luiden: na de noodtoestand in de oude kerk, was na 1750 jaren weer een noodsituatie gekomen. Werd in de oude kerk door de gnostieken de vleeswording Gods en de opstan ding van Christus geloochend, nu wordt precies daaraan tegenoverge steld de godheid van Christus ont kend. Het heil is nu geworden we reldverandering en maatschappijver andering. Jezus is op aarde gekomen voor de zwakken van het proletariaat. Door deze dwaalleren verkeert de kerk voor de tweede keer in een noodsituatie, die veel erger is dan de nood, waaruit de reformatie geboren werd. Zo was het laatste halfjaar de gang van zaken in de kerk van Berlijn. De strijd werd niet gestreden, waar die allereerst gevoerd moet worden: in de kerkelijke kolleges, maar eigenlijk buiten de officiële kerk om, in niet- kerkelijke bijeenkomsten, vooral met hulp van het Springerconcern, dat grotendeels in Berlijn de pers be heerst. Eindelijk kwam dan afgelopen week end de kerkstrijd terecht, waar die hoort te zijn. Op verzoek van meer dan een derde deel van de 89 synode leden kwam een buitengewone syno devergadering bijeen met één agenda punt. Geen noodtoestand De inzet van de synodezitting bleek goed te zijn: de praeses van de west- faalse kerk, D. Thimme, hield een bij zonder lange en zware lezing, waarin bijna heel de dogmatiek overhoop ge haald werd. De spits van het betoog was: we mogen niet spreken van een noodtoestand der kerk, wel van een nood in de kerk. Dit referaat werd in derdaad het uitgangspunt voor een beginnend gesprek. Dat vond vooral plaats in werkgroepen. De resoluties en conclusies, die daar geboren wer den, nam de synode in plenaire zit ting nagenoeg geheel over. Hier volgt een korte samenvatting van enkele praegnante punten. Tot nu toe leidde het door velen verfoeide praktisch-theologische opleidingsinsti tuut voor predikanten een eigen zelf standig bestaan. Vooral op dit insti tuut der kerk, waar de toekomstige predikanten het laatste stuk van hun opleiding krijgen, was de kritiek ge richt. Ondanks de eis dit instituut te 9luiiten, omdat het links is en de aan- De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname In deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Talenchaos Hoewel het taalprobleem in de wereld meestal genegeerd wordt, blijkt het toch wel degeluk te bestaan: 1) De heren Patijn en van der Hek mochten dan een grapje maken door het Latijn voor te stellen als voertaal in de E.E.G., zij wezen toch in ieder geval op een levensgroot probleem voor al len die in internationaal verband werkzaam zijn, nl. het ontbreken van een neutrale omgangstaal. 2) Tolken, in dienst van de V.N., staakten de vo rige week, omdat het vertaalwerk in de 5 door de V.N. aanvaarde talen hen vele, niet betaalde overuren kost. 3) In de E.E.G., waar het aantal offi ciële talen van 4 op 6 is gebracht, is men inmiddels twee jaar met vertaal werk achter. Is op deze manier rege ren nog wel vooruitzien? Allerlei pro blemen worden aangepakt, maar anno 1974 modderen we met taalproblemen nog maar voort! Waarom gebruikt men het neutrale Ewperanto niet op veel grotere schaal? Een langdurig ge bruik heeft al aangetoond dat het uit stekend voldoet TUburg II. J. Appelo Zuid-Afrika (slot) De heer Dominicus heeft nog gelijk ook. als hij stelt dat slechts commu nisten in Zuid-Afrika geen vrijheid van meningsuiting hebben. Maar vol- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Heerde 'Schippertjes' staande predikanten tot marxisten maakt, mag het blijven bestaan. Al leen moet er een goed kontakt tot stand komen via een visitatie-kollege met de synode. Echte visitatie bete kent niet kontrole, maar een soort kerkelijke bezoekdienst en wel om zich opnieuw te bezinnen op de belof te en opdracht der kerk. gens de Zuidafrikaanse wet op het communisme is iedere groep of per soon strafbaar, die enige politieke, so ciale en-of economische verandering nastreeft. Dat wil zeggen dat elke te genstander van apartheid gearresteerd kan worden. Rapporten van de Vere nigde Naties wijzen op martelingen van zulke politieke gevangenen. Zelfs Amnesty, een politiek ongebonden or ganisatie die zich het lot aantrekt van Alle politieke gevangen, wordt volgens de Zuidafrikaanse regering gedreven door communisten. Als adoptiegroep van Amnesty hebben we een Zuidafri kaan Achmat Donger met een banning- order geadopteerd: d.w.z. dat hem vijf haar lang zeer beperkte bewe gingsvrijheid is opgelegd. Ook hij is een 'communist', omdat hij kritiek heeft pp het apartheidsbeleid. Hij werkte voor het instituut voor rassen verhoudingen, dat een betere relatie tussen de verschillende rassen na streeft. Amsterdam R. Reijenga adoptiegroep 153 Amnesty Internatio nal Botswana en geweld In Trouw van 25 april reageert J. J. de Boer op mijn artikel over Botswa na. Het verbaast hem kennelijk, wan neer wordt geconstateerd dat er ook Afrikanen zijn die principieel en praktisch de voorkeur geven aan een niet-gewelddadige strijd tegen het ra cisme. Misschien kunnen we ons dat laatste ook nauwelijks meer voorstel len, omdat de meeste publiciteitsme dia nagenoeg alleen aandacht schen ken aan de gewelddadige bevrijdings bewegingen en de niet-gewelddadige niet onder de naam bevrijdingsbewe gingen rangschikken. Een gunstige uitzondering vormt in deze de NCRV. Denken we slechts aan de radio-uit zendingen van prof. Oberman en Wim Ramaker. Laten we de geweldloze be vrijdingsbewegingen toch vooral niet van lafhartigheid beschuldigen, zoals zo vaak gebeurt, nu in wezen ook door de heer De Boer wanneer hij stelt dat Botswana door zijn economi sche afhankelijkheid van Zuid-Afrika en ligging zijn grondgebied niet als springplank van de guerilla kan laten gebruiken. Zo wordt gesuggereert als zou men uit angst voor represailles kiezen voor de geweldloze methode. Dat is het laatste wat de Buthelezi's, de Bevers Naudé's, de Progressieve Partij (nu 6 parlementszetels) en de jonge Turken van de Verenigde Partij in Z. Afrika hebben verdiend. Laten we dan ook Seretse Kheina serieus nemen wanneer deze bij herhaling o.a. met een beroep op het trwanacon- cept Kagisano verklaart: 'Botswana werkt aan een vreedzame verandering in Zuidelijk Afrika'. Menswetenschap Daarbij zal opnieuw de relatie der theologie tot de menswetenschappen bekeken moeten worden, want hier wringt de kerkelijke schoen vooral: welke waarde mag men in de kerk toekennen bijvoorbeeld aan de socio logie. Is deze een soort tweede opdn- baringsbron naast de bijbel? Neemt deze wetenschap tegenwoordig niet een te grote plaats in in de theologie? Is de prediking tegenwoordig niet te veel maatschappijkritiek en te weinig heiisverkonddging? Daarover gaan de strijdpunten, waarbij beide partijen door hun strijd tot eenzijdigheden ge dreven worden, die ze niet willen. Van bijzonder groot belang is de uit spraak der synode, dat er in de kerk wel een nood, maar geen noodtoe stand bestaat Noodtoestand is daar. waar het wezen der kerk bedreigd wordt, waar de levende Heer zijn plaats en aanspraak betwist wordt, waar zijn aanwezigheid geloochend wordt. Ondanks de bestaande nood kan men dit niet constateren in de huidige kerk. Vastgesteld wordt, dat Jezus Christus de enige bron der verkondiging is, dat de zonde, die volgens de bijbel tot de dood leidt niet in persoonlijke of maatschappelijke onmoraal bestaat, maar in de poging van de mens niet meer bedelaar tc willen zijn, maar zich (religieus of areligieus) op de plaats van God te zetten. Dat geen or de van wereldlijke verhoudingen - ook niet de beste - met de heerschappij van God gelijk te stellen is. Dat ge loof zonder liefde dood is, dat wij ge roepen zijn en daartoe bevrijd zijn politieke en maatschappelijke struktu- ren daarop te testen, of ze echt men selijk leven mogelijk maken of in de weg staan. Erkend wordt, dat er bij de gemeente leden verschillende opvattingen over de gestalte van het evangelie in de wereld bestaan. Maar het is onza ge meenschappelijke opdracht om het evangelie te verwerkelijken in onze tijd. Betreurd wordt, dat het in het verleden tot hardheid kwam in de strijd, dat men de anderen neerzette, dat via de massamedia het kwam tot polarisatie der meningen. Topzwaar Vroeger kende de kerk in Berlijn al leen een generaal-superintendent. Om dat de Russen alleen met een echte bisschop wilden praten na de overga ve van Duitsland, werd toentertijd de ze man bisschop gemaakt. Dat was Di- belius en men zegt, dat Dibelius wat dankbaar was. Hij was ook een echte bisschop. Zijn opvolger Scharf is heel anders, meer menselijk. Hij wil niet bevelen, maar gesprek voeren. Dat is zijn kracht trouwens. De huidige ge neraal-superintendent Helbich zou beter bisschop kunnen zijn. Hij wil het ambt vertegenwoordigen en met gezag spreken, wat meer kwaad bloed zet vooral bij jongeren. Daar komt bij, dat de kerk Berlijn- Brandenburg sinds enkele jaren in twee kerken uiteengevallen is: West- Berlijn en Oost-Berlijn, elk met een eigen bisschop, elk met een synode. Zodoende is de kerk topzwaar gewor den. Helbich is de man die de nood toestand in de kerk van Berlijn uit riep. Bisschop Scharf is zijn tegen- pool, in alle opzichten. De synode ver klaarde opniieuw deze problematiek te willen bestuderen. De eigenlijke achtergrond van het conflict bestaat hierin: de laatste ja ren is veel in beweging gekomen. Wat vroeger algemeen aanvaard werd, daar wordt nu een vraagteken achter gezet. Wat vroeger onomstotelijk vaststond, is nu onzeker geworden. Er is een geloofskrisis gekomen. Niet dat het geloof zelf in de krisis geko men i6, wel dat de vormen waarin het geloof vroeger geuit werd, nist meer zo vast staan. Maar we hebben nog geen andere vormen om ons geloof in uit te drukken. Dat is de verlegen heid waar niet alleen gemeenteleden, maar ook predikanten mee zitten en in worstelen. Eigenlijk is dit de ach tergrond van de kerkstrijd in Berlijn. Maar de strijd wordt meestal op ande re fronten gevoerd, op bijkomstighe den namelijk. Een'begin van een gesprek werd nu gemaakt. Maar het eigenlijke gesprek moet nog komen: de steeds terugke rende worsteling om het evangelie ie vertalen voor de mensen van nu, die in een andere tijd, in een andere situ atie en met een ander levensgevoel Ie pen dan bijvoorbeeld vóór de oorlog. ROME (AP) Van elke tien Capu- cijner monniken zijn er drie van me ning, dat ze vrijelijk een vrouw moe ten kunnen beminnen. Dit valt op te maken uit een 'onderzoek onder 10.000 Capucijnen in de hele wereld, dat sinds 1971 is gehouden door een groep Capucijnen en sociologen. Op een persconferentie hierover, gis teren in Rome, zei de Nederlandse pa ter Asseldonk, dat de meeste Capucij- ner monniken niet gelukkig zijn met de geloften van kuisheid, armoede en gehoorzaamheid. De gelofte van kuis heid bleek de meeste moeilijkheden te bieden. Merkwaardig is, dat een grote meer derheid van de ondervraagden de kuisheids-eis voor rooms-katholieke orden gehandhaafd wil zien, maar dat anderzijds bijna 63 procent van oor deel is, dat priesters van deze orden moeten kunnen trouwen, als ze dat willen. De orde der Capucijnen da teert uit 1528, toen ze werd opegricht als een afdeling van de orde der Franciscanen. LONDEN De r.k. kerk treedt 'op het ogenblik' niet toe tot de Britse raad van kerken. Dit hebben de r.k. bisschoppen van Engeland en Wales verklaard. Zij zeggen, dat zij altijd volledig vrij moeten zijn om de volle dige waarheid van de rJc. kerk te ver kondigen zonder voorbehoud. Vol gens hen zou het lidmaatschap van de raad van kerken deze vrijheid belem meren en tot misverstanden leiden binnen de r.k gemenschap. Wel zijn de Britse bisschoppen be reid, de samenwerking met de raad, waarin zij door waarnemers zijn ver tegenwoordigd te bevorderen. Ook er kennen zij het belang van een geza menlijk christelijk getuigenis in En geland. Tegelijkertijd hebben zij rooms-kathol ieken benoemd in een aantal commissies van de raad. ADVERTENTIE Jammer van uw vakantie, jammer van uw geld. Volgend jaar beter! Met een eigen caravan kan je gaan en staan waar je wilt. Genieten van elk vrij weekend, elke vakantie, met het hele gezin. Jaren-lang, want een goede caravan is 'n bezit voor jaren. Dat is de beste rente die u van uw vakantiegeld kunt krijgen. Er is een caravan voor ieders wens en beurs. Plus een fijn eigen plekje in de vrije natuur. Ga maar 'ns met uw caravandealer praten! dr. J. P. Fcddcnia Hartelijk dank voor de ruime aan dacht welke op 25 april in Trouw- Kwartet geschonken i> aan de nood van het schippersonderwijs. Alleszins gerechtvaardigd was de aandrang van mr. K. J. van Laakc in de vergadering van 'Schuttevaer' om het overheids subsidie voor het onderwijs aan leer plichtige schipperskinderen te verho gen. Jarenlang is er reeds voor ge pleit een einde tc maken aan de be schamende achterstand van het onder wijs aan onze 'schippertjes'. Bij de aandacht welke besteed wordt voor de behuizing van studenten zinkt de zorg voor het nog leerplichtige schippers kind in het niet. Het personeel van de schippersinternaten wordt voor een belangrijk deel onderbetaald en aan de aandrang daarin verbetering te brengen werd nog steeds onvoldoende gehoor gegeven. En alle veranderin gen welke zich de laatste jaren op het gebied van het onderwijs voltrokken hebben bleef voor de schippertjes slechts een plaats in het achterschip ingeruimd. Hoelang nog? Amsterdam A. B. Roosjcn (oud-voorzitter C.O.O.B.) DOOR A.J. KLEI Een collega kreeg in zijn vrij- gezellentijd een ouderling op huisbezoek. Omdat hij (mijn collega) geen koffie maar wel een fles 'jenever in de kast had staan, vroeg hij op een gege ven moment of zijn eerwaarde gast een borrel tvilde. De ou derling antwoordde: graag, maar laten we dan eerst dan ken. Aan dit voorval, dat ik graag door vertel omdat het zo aandoenlijk il lustreert hoe een reformatorisch ambtsdrager op een onreformatori sche manier natuur en genade uit elkaar kan halen, moest ik terug denken toen ik de agenda onder ogen kreeg van de conferentie van het hervormd universitair beraad, die vandaag en morgen op Drie- nerlo in Enschede wordt gehou den. Stichtelijk eind Die agenda ziet er voor vanavond namelijk als volgt uit: 20.00 uur, uitwisseling gegevens plaatselijk werk; 22.30 uur. avondsluiting; 23.00 uur. borrel. Eerst een stich telijk eind aan de dag draaien en daarna het glas geheven, broeders! Ook op synodes zie je dat gebeu ren en het is mij opgevallen dat de heren naarmate ze meer op hebben, minder geloven en je opeens toevertrouwen dat zij 'voor zichzelf gesproken', de zaak na tuurlijk veel breder zien en veel lichter opvatten Maar ik wou naar die plaatselijke gegevens toe, die keurig gestencild op mijn bureau liggen en waaruit om te beginnen blijkt dat ze ook in de kringen van het hervormde studentenpastoraat liever 'starten' dan beginnen en eerder 'participe ren' dan ergens aan meedoen. Met enige moeite stap ik over dit malle taalgebruik heen om vervolgens vast te stellen dat althans bij Am sterdamse studenten de geneigd heid om ter kerke te gaan. gering is. 'Mislukking-en' Amsterdam meldt onder dc titel 'Mislukkingen' dat naar avonddien sten in Amstelveen, waarin elke week een stukje van de geloofsbe lijdenis van Nicea behandeld wordt, maar zo'n 30 tot 45 man ko men. terwijl het nabijgelegen Ui lenstede ongeveer drieduizend stu denten herbergt. Onder de kop 'Wat beter gaat' lees ik dat de be langstelling voor de late donderdag avonddiensten in de Thomaskerk in Amsterdam-Zuid, waarin de na druk valt op de exegese, toeneemt: vorig jaar kwamen er niet meer dan 30 studenten, nu zijn het er gemiddeld 45. Overigens ook nog geen enorme toeloop. Amsterdam klaagt erover dat 'de enige mede werking die we van de Universi teit van Amsterdam krijgen is een wit kaartje bij de inschrijvingsfor mulieren. wat door godsdienstige liefhebbers kan worden ingevuld'. Delft is doende de afstand tussen studenten en 'gewone' kerkleden te verkleinen. Je hebt daar drie keer per jaar een zgn. thema-dag,'die zich in en om een normale kerk dienst afspeelt. Ook de belangstel ling van de wijkgemeenten is tot nu toe 'niet tegengevallen'. Enschede rapporteert over het huisbezoek. Daar hebben ze nu een systeem bedacht, waarbij teleurge stelde huisbezoekers na afloop bij elkaar kunnen uithuilen. Aula-diensten In Wageningen had je de zgn. au la-diensten, maar omdat die eerder een sjieke dan een godvruchtige bedoening vormden, is men er van af gestapt en hebben de studenten pastores zich in het leerhuis ge stort. Daarnaast kreeg, naar aanlei ding van vragen van een paar stu denten, dit probleem aandacht: wat doe je als je in een ontwikkelings land gaat werken? Help je de an der of eigenlijk jezelf en je eigen land? Rotterdam bericht dat de catechese meer belangstelling krijgt, zowel bij de gereformeerde als de her vormde studentendominees. Ver meldenswaard is véfcder dat twee medische studenten gelegenheid kregen hun derdejaars keuzepracti cum te wijden aan 'een onderzoek naar de plaats en betekenis van het pastoraat in de gezondheids zorg, bezien vanuit het gezichts punt van de medicus'. In Utrecht is het leerhuis al een vertrouwd verschijnsel dat meer aandacht trekt dan de catechese (respectievelijk ruim honderd en circa vijftig deelnemers). Utrecht heeft in het verlengde van de vre deswerk een heel vredesobject ach ter de rug. 'Krummes Holz' In Groningen tenslotte heeft men zich beziggehouden met het boek •Krummes Holz' van Gollwitzer. Het was 'geen daverend succes' en niet omdat de gespreksgroepen te klein, maar omdat ze te groot wa ren. Bovendien bleek het boek te moeilijk, 'met name voor het denk kader van de katholieke studen ten', waarmee, als ik goed begrijp, gezegd wil zijn dat roomse studen ten zo niet te stom zijn om voor de duvel te dansen, dan toch wel om Gollwitzer bij te benen. Bijgaand plaatje van Arend van Dam moge de ernst illustreren, waarmee studentendominees zich op hun werk voorbereiden. NED. HERV. KERK Beroepen: te Kootwijk J. A. v. d. Vel den te Lopikerkapel. Bedankt: voor Katwijk aan Zee J. Jon- gerden te Veenendaal. Afscheid: van Seroosl:erke (Walche ren) op 5 mei F. H. A. v. d. Wind, wegens emeritaat; van Ridderkerk G. J. v. d. Bogerd, ber. te Rijnsburg. Intrede: te Leiden M. H. Bogert uit Hellendoorn; te Dussen kand. G. J. van Steeg uit Putten. GEREF. KERKEN Beroepen: te Loppersum K. IL Schu ring te Schiedam; te Rottevalle D. Verwey kand. te Amsterdam. Aangenomen: naar Assen J. Popping te Spijk-Godiinze; naar Beverwijk- Heemskerk L. J. G. Llkel te Vrouwen polder. Bedankt: voor Hoofddorp H. Procee te Wieringen. Afscheid: van Musselkanaal R. Hassef- ras, ber. te Putten. Intrede: te Zwolle J. Jurjens uit De venter en Deventer-West; te Emme- loord E. C. Kim uit Vroomshoop. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Bedankt: voor Dordrecht en voor Leek K. J. Kapteijn te Spakenburg-N. Intrede: te Delft B. Gratz te Steen- wijk. HOOP Af en toe gebeuren er dingen die een mens weer hoop geven. Je kunt zeg gen dat de hoop geboren moet wor den uit het horen van het Woord en door de Geest van God. Dat is hele maal waar, maar daarnaast kunnen er tcch dingen gebeuren in onze omge ving die je kunnen opbeuren. Geloven heeft met niet-zien te maken en wij zijn op zien ingesteld. In Portugal ge beurde het menselijk onmogelijke. Nu na de 1 mei viering durven we er nog wat optimistischer over te schrijven. Wie had dat kunnen denken toen eni ge tijd gelegen storm gelopen werd tegen Portugals fascistische opstel ling? Wie had kunnen denken dat de ze mensen nog ooit bevrijd zouden worden van hun overheersers? Want dat is nu wel duidelijk dat dit bewind wat het volk betreft geen been had om op te staan. Maar wie kon vermoe den dat op zo'n snelle en doeltreffen de wijze aan dit bewind een einde kon worden gemaakt? Dat sterkt onze hoop voor al die volken die nog in een dergelijke situatie verkeren. En dan denken we aan de Grieken, de Spanjaarden, de Tsjechen, de Honga ren, de Russen en de Zuid-Vietname- zen. En er zijn er nog wel meer te noemen, in alle werelddelen. Het blijkt mogelijk dat een bewiind dat het vijftig jaar uitgehouden heeft om iedere volksinvloed tegen te houden toch omver gaat. En dat zelfs zonder geweld. Onbevredigend komt ons nog voor dat de voormalige machthebbers als 'gasten' verkeren op Madeira. Be ter ware het hen voorgoed uit te wij zen of anders hen te straffen voor de moorden die zij gepleegd hebben en hebben laten plegen. Maar dat zal de vreugde van het Portugese volk niet drukken. Zij zijn vrij. Zij hebben hun D-day, al is het dan wat laat. Laten nu mensen die naar het zuiden met vakantie, willen gaan tonen dat zij die hoop kennen en koesteren en Por tugal bezoeken, banden leggen met deze bevokking die nog met de ogen staat te knipperen tegen dit licht over hun land. Ook de kerk heeft hier een taak, vooral de Rooms Katholieke kerk. Het gaat om mensen die niet opnieuw met de haak opgetrokken mogen worden en in het net van de boosdoeners terecht mogen komen (Habakuk 3). De generatie van de vis sen waarover de hongaar Odö von Horvath in zijn 'Jugend ohne Gott' schreef kan daar voorbij zijn. Maar dan zal dit westen daar mede voor verantwoordelijkheid moeten dragen. AMSTERDAM De directies van het uitgevers- en publiciteitsbedrijf De Lage Landen en de Holdingmaat schappij De Telegraaf hebben bespre kingen gevoerd over een samenwer kingsovereenkomst inzake de exploita tie van het opinieweekblad Accent. Het is in dat geval de bedoeling dat de Telegraafholding per 1 juli 1974 voor 50 procent zal deelnemen in het aandelenkapitaal van De Lage Lan den. Vervolg van pag. 1. gen verstuurde de werkgroep Nieuw- Dennenda! een telegram aan de be windslieden van Volksgezondheid en Milieuhygiëne, mevrouw Vorrink en de heer Hendriks, met het verzoek dat de minister onmiddellijk zou in grijpen, en het ontslag binnen 24 uur ongedaan gemaakt zou worden. An ders 'zullen wij ons als werkgroep pu bliekelijk van alle verdere verant woordelijkheid distanciëren onder het geven van volledige opening van za ken'. Gisteravond maakte de heer Gay Bal- maz, na een gesprek met ABVA-be- stuurder Trappel, bekend, dat het ont slag van de creatief-therapeut was in getrokken. Volgens de heer Gay Bal- maz zullen geen verdere ontslagen volgen. Hoewel het ontslag van de therapeut officieel gehandhaafd blijft, kan hij op basis van een nieuw con tract doorgaan met werken. De werkgroep was vooral verontwaar digd over het feit, dat de heer Gay Balmaz nog niet eens officieel als be heerder was benoemd en nog niet met de betrokkenen 'spelregels* had opge steld, en nu al zonder de vakbond in te lichten tot het ontslag van een medewerker was overgegaan. Blunder Na afloop van het overleg zei de heer Trappel gisteravond: 'Het ministerie van volksgezondheid heeft een enor me blunder gemaakt. Toen ik gistera vond nog belde met het ministerie en met de commissie Langemeijer om te horen hoe het met de status van de heer Gay Balmaz stond, kreeg ik nul op mijn rekest. Nu blijkt, dat alles in kannen en kruiken was, maar dat het ministerie heeft verzuimd de heer Gay Balmaz op de hoogte te stellen van de bij een ontslag te volgen regels'. Het ministerie van volksgezondheid liet later op de avond weten dat er geen sprake is geweest van verzuim. De arts-beheerder van Dennendal ver klaarde, dat hij het arbeidscontract met de therapeut niet had verlengd, omdat hij 'niet functioneerde voor de zaken waarvoor hij was aangenomen'. Hij zal zijn taak als supervisor over Dennendal houden. Onder het nieuwe contract, dat voor bepaalde tijd geldt, zal hij zijn werkzaamheden hervatten in de functie waarvoor hij is aangeno men: begeleiding van de groepslei ding. De heer Gay Balmaz gaf toe, door bij het ontslag buiten de vakbonden om te handelen, een fout te hebben ge- maakc, maar 'ik wist niet hoe hei moest omdat het mij niet was verteld door het ministerie'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2