Honderden artiesten heb
k op de plaat geholpen'
r,
-lohnny Hoes heeft de cirkel gesloten
'Ik ben gewoon
een jongen die
liedjes maakt'
KUVPJ5
Wees
kwoliteits
bewust
Nog geen concertzaal
voor Residentie-orkest
'Berkhofs theologie
uiterst gevaarlijk'
Poetry International
voor de vijfde keer
's Avonds weg, 's ochtends in Engeland
ANWB
CARS OO
LI
bOW/KW,
A1B1IET ZATERDAG 27 APRIL 1974
BINNENLAND
T9/K11
oor Leo Kleyn
ijn geschiedenisleraar, Rogier
is dat, je weet wel, die pas over-
den is, die zei tegen me dat ik
tor moest gaan met geschiede-
s. Nederlands, daar was ik ook
>ed in, had ik een negen voor
ie leraar zei ook dat ik ermee
Dor moest gaan. In boekhouden
as ik slecht. Maar rekenen kon
wel goed. Ja, ik kon heel snel
kenen. En ik kon het altijd snel-
r dan anderen'.
hannes Andreas, beter bekend als
hnny Hoes volgde de raad van zijn
raren niet op, nadat hij in zijn ge-
ortestad Rotterdam het diploma
>s-a had behaald. Achteraf gezien
oh niet zo onverstandig, misschien,
ant zo'n studie kost natuurlijk toch
iel wat hoofdbrekens. En Johnny
gt zelf: 'Ik ben iemand die niet
eer moeite voor iets wil doen dan
>odzakelijk is. Nee hoor, als ik iets
et één hand kan doen, zal ik er
:en twee handen voor gebruiken',
ok zonder gestudeerd te hebben is
et ham trouwens erg goed gegaan.
Weert, waar hij al sinds jaar en
ig resideert, heeft hij een indruk-
ebkende fabriek laten neerzetten,
enelux Music Industries, staat er in
•ote neonletters op het dak, naast
ituurlijk, in eenzelfde belettering,
jn eigen naam, Johnny Hoes. De fa-
•iek, waarin met kostbare machines
laten geperst en hoezen gedrukt wor.
en, is gisteren officieel in gebruik
enomen.
is tegelijk maar een vijfvoudig
jest van gemaakt, want enig gereken
en wie zou dat sneller kunnen?)
>erde dat er nog meer te vieren viel.
ohnny Hoes bleek 25 jaar doende te
ijn als tekstdichter/componist/zan-
er; twintig jaar geleden werd zijn
luziekuitgeverij Benelux Music opge-
icht; tien jaar geleden kwam zijn
laten- en produktiemaatsahappij Tel-
tar van de grond; vijf jaar geleden
'erd het platenimperium verrijkt met
e verkoopmaatschappij Telgram. Er
iel, alles met elkaar, wel een glas te
éffen, daar in Weert,
fie had dat kunnen denken, 25 jaar
eleden, 'toen de nooddruftige min-,
treel zijn heil in België moest zoe-
omdat hij in Nederland met de
werd aangekeken? De muizen la-
en toen dood voor de kast, om het
net zijn eigen woorden te zeggen. Nu
s hij, zakelijk gezien, van niemand
neer afhankelijk. Johnny Hoes hoeft
ïergens meer aan te kloppen: hij doet
illes zelf. 'De cirkel is gesloten', zegt
lij voldaan.
?ust
De promotor van het Nederlandse le
venslied, door weinig fijnbesnaarde
geesten ook wel smartlap genoemd,
itraalt aan de vooravond van zijn ju
bilea een grote gemoedsrust uit, ook
al zal' tijdens het ongedwongen onder
houd blijken dat uit het gemoed nog
menige levensvraag welt. Het materië-
e succes blijkt geenszins een belem
mering te zijn geweest voor het over
peinzen van geestelijke waarden.
Johnny Hoes, vlot maar zorgvuldig
gekleed en gekapt, zit ontspannen op
een comfortabele bank in de ruime
directiekamer op de eerste en enige
verdieping van zijn fonkelnieuwe fa
briek. Een gitaar staat onder handbe
reik. Daarachter hangt aan de muur
een plattegrond van Rotterdam. Pal
ernaast is een plaatsje ingeruimd voor
het beroemde gedicht van Jan Prins
met de onvergetelijke beginregels: 'Te
Rotterdam ben ik geboren/onder den
adem van de Maas'.
Johnny Hoes verloochent, ook in zijn
tongval, zijn Rotterdamse afkomst
niet. Waarom zou hij ook? Hij heeft
!er, naar eigen zeggen, mede zijn artis
tieke en zakelijke succes aan te dan
ken. Hij is geboren in een volksbuurt,
Katendrecht, waar hij de zeilschepen
jnog heeft gezien. Zijn vader was ste-
rard, voer veel op Amerika. Zelf had
Johnny zich ook een toekomst in de
scheepvaart, al was het maar op een
scheepvaartkantoor, toegedacht. Het is
wel anders gelopen. Maar, zegt hij,
'die afkomst uit Rotterdam, als haven
stad, dat heeft me natuurlijk wel een
gevoel voor het maken van winst bij
gebracht'. In Rotterdam is de basis
gelegd voor goed koopmanschap?
'Neertee', weert hij onmiddellijk af,
'ik-voel me geen koopman, nee, be
slist niet. Ik ben gewoon een jongen
die liedjes maakt'.
Huiselijk
Johnny Koes temidden van zijn vrouw, vader en jo ngste zoon Johnny.
daar Nederlandse liedjes ten gehore
te laten brengen. Hij praatte die lied
jes aan elkaar. 'Ik benaderde de men
sen huiselijk. Ik projecteerde gewoon
de huiskamer van mijn eigen vader
en moeder. Ik zei dan: nou vader, heb
je moeder wel een zoentje gegeven
voordat je gisteren ging slapen? En
als ik dan een brief had gekregen van
een moeder die klaagde over haar
langharige zoon, dan zei ik: ach moe
der, wij zijn toch ook wel eens verve
lend geweest, vroeger. Maak je nou
maar geen zorgen over die jongen.
Leb maar op, als hij straks getrouwd
is en hij staat met z'n eerste kind in
z'n armen, dan is hij net zo degelijk
geworden als jullie'.
'De mensen voelden zich aangespro
ken', stelt Johnny Hoes tevreden vast.
'De luisterdichtheid was tweemaal zo
groot als van de beste discjockey. En
er warén twee mensen nodig om alle
post te sorteren die binnenkwam. Die
twee mensen hebben ze aan moeten
nemen'.
Een jaar of twee geleden is hij met
dat programma opgehouden. In ver
so' z'n meisje, en dat meisje zegt dan
nin die laatste regel: M'n jongen, ik
ben trots op je deel in die strijd!
Daar werd eek plaatje van gemaakt;
het werd gezongen door een meisje
hier uit Weert, Helma, van het latere
duo Helma en Selma. En ik kreeg
daar geld voor. Ik ben toen aan de lo
pende band cowboyliedjes gaan schrij
ven. Texas BÜ1, Goudkoorts, weet ik
het allemaal'.
Die andere liedjes kon Johnny Hoes
aan de straatstenen niét kwijt. Hij
vond zijn werkterrein toen in België,
waar ze ontvankelijker bleken te zijn
voor de smart van cowboys en andere
ruwe bolsters. Toch zou Nederland tot
inkeer komen. Dat gebeurde, toen
Eddy Christiani het liedje 'Een zee
manshart' voor de radio zong. Johnny
Hoes: 'Dat liedje had ik geschreven.
Ik werd toen opgebeld door Philips.
Ik zei: dat liedje hebben jullie al, dat
heb ik jullie al een hele tijd geleden
toegestuurd. Nou, ze zeiden toen bij
Philips dat ze het per ongeluk kwijt
geraakt waren. Ze hadden het natuur
lijk gelijk weggegooid. Maar goed,
band met een herverdeling van de
zendtijd zou hij het toen op zondag
hebben moeten presenteren, twee uur
achter elkaar, en dat werd hem te
•veel. Dank zij de VARA, waarvoor hij
een met een lach en een traan door
spekt televisieprogramma mag verzor
gen, is hij niet uit 't Gooi verdwenen.
Ook in dat programma probeert hij
een huiselijke sfeer te scheppen. 'Zo
van: fijn, dat je je vrouw hebt meege
nomen, dat je vanavond eens nipt
voor dat kastje bent blijven hangen'.
Cowboyliedjes
In die liedjes bleef en blijft Johnny
Hoes dicht bij het volk staan. En het
volk weet zoiets altijd op prijs te stel
len. Dat bleek hem ook tijdens het ra
dioprogramma dat hij jarenlang voor
de KRO verzorgde. Tweemaal per
week reisde hij naar Hilversum om
In een nauwelijks te stuiten woorden
stroom verhaalt Johnny Hoes met
zichtbaar genoegen over de door hem
afgelegde weg naar de top. Hij laat er
geen twijfel over bestaan dat het geen
gemakkelijke weg is geweest. Johnny
Hoes kon schrijven en componeren
wat hij wilde, in Nederland vond hij
voor zijn toch niet ongevoelige crea
ties geen gehoor: 'Het was huilen met
de klep dicht'.
En dat, terwijl Johnny Hoes kort na
de bevrijding toch al een overtuigend
bewijs van zijn talent had geleverd
met 'De cowboy-soldaat', zijn eerste
succesliedje. Hij vertelt daarover: 'Dat
ging over een cowboy uit Texas, die
naar Europa is gegaan om daar voor
de bevrijding te vechgen, maar die
heimwee heeft naar z'n paard, z'n las-
Philips heeft het toen toch als eerste
op de plaat kunnen zetten. Dat was
de eerste keer dat ik beet had in Ne
derland. Ja, en toen vroeg Philips of
ik nog meer had. Nou, ik had nog
heel wat Dat is toen kort achter el
kaar allemaal opgenomen'.
In een niet geheel bij te houden tem
po somt Johnny Hoes zijn produktie
uit die eerste succesvolle jaren op.
Nog net te noteren valt: 'De smokke
laar', 'Loehende klokken', 'Boerinne-
kensdans'. 'Op een zeemansgraf staan
nooit geen rooie rozen'. Over de titel
van dat laatste liedje zegt Johnny
Hoes: 'Ik kreeg te horen dat dat fout
was, met dat 'nooit geen'. Nou, dat
wist ik zelf ook wel. Maar je moet je
richten naar de taal van de mensen.
Ze moeten maar eens bij Speenhoff
gaan zoeken, nou, daar is alles fout.
Die heeft het over 'bennë' en 'lei'.
Maar daardoor kreeg hij juist een
goed effect'. Maar fout of niet: 'Het
werden allemaal gouwe platen. En bij
Philips dachten ze toen natuurlijk:
hé, dat is een jongen met een gouwe
handje'.
Verdienste,
Succes alom, na die eerste moeilijke
tijd. Maar niet alleen voor hem, zoals
Johnny Hoes niet vergeet nadrukke
lijk in het midden te brengen. Op
enigszins gedragen toon zegt hij: Als
Boodschap
ADVERTENTIE
Als het goed is, drinkt U
Uw borreltje "voor het lekker".
Gelukkig zijn er veel mensen,
die er net zo over denken als U.
Ondanks de stijgende kosten durft
De Kuyper daarom de superieure
kwaliteit van al haar artikelen
te handhaven.
Per glas is het
trouwens voor U
meestal maar
een verschil van
een paar centen.
En U geniet echt
véél meer!
cm
DEN HAAG Het Residentie-
Orkest heeft voor iveer vijf jaar
het contract met het Nederlands
Congresgebouw verlengd. En
het Haagse ensemble zal min of
meer tegen wil en dank voorlo
pig blijven spelen in de Prins
W illem-Alexanderzaal.
De door de Haagse gemeenteraad be
noemde commissie die de mogelijke
nieuwbouw van. een' concertzaal in de
binnenstad bestudeert, heeft nog geen
eindconclusie bekend gemaakt. Het
stichtingskapitaal zal 23 miljoen gul
den moeten gaan bedragen, terwijl
het jaarlijkse exploitatietekort wordt
beraamd op 1,2 miljoen gulden.
Daarnaast dient men rekening te hou
den mét bedrijfsschade voor het Ne
derlands Congresgebouw, zodat men
voorlopig heeft becijferd dat het to-
taalverlies per jaar op zo'n 4 miljoen
gulden gesteld kan worden.
Wellicht is het mogelijk, dat in de
toekomst de Kurzaal weer als concert-'
zaal gebruikt zal kunnen worden. Ge
zien de ligging in Schevenihgen is in
het verleden echter gebleken, dat het
winterseizoen niet bevorderlijk, is
voor het bezoekersaantal, zodat de
Kurzaal nooit het tehuis van het Resi
dentie-Orkest kan worden. Wellicht
komen er weer zomerconcerten, ter
wijl mogelijk de Kurzaal zich ook zal
gaan lenen voor grammofoonplaten-
opname.
VEEL NIEUWS
Hoewel het beleid van het Residentie-
Orkest het karakter van voorzichtig
heid in zich draagt, is het verheugend
te kunnen constateren, dat in het sei
zoen 1973-74 circa 65 werken worden
uitgevoerd die voor het Residentie-Or
kest nieuw zijn. Hiervan kunnen 25
composities als Nederlandse première
worden aangeduid. Tien componisten
vertegenwoordigen de Nederlandse
muziek, zoals Wagenaar, De Lange,
Vriend, Vermeulen, Van der Horst en
Kunst. Nederland is ook ruim verte
genwoordigd bij de solisten, o.a. Her
man Krebbers, Willem Noske, Theo
Olof, Robert Holl, Bernard Kruysen,
Lucia Kerstens, Elisabeth Lugt, Karin
Ostar en Ruud van der Meer. Jonge
Nederlandse dirigenten komen helaas
niet aan bod in het komende seizoen.
Planning op lange termijn maakte het
engageren voor een bepaalde periode
moeilijk. Wel zal Hans Vonk één con
cert gaan leiden in de lente-cyclus
MARTINON
De nieuw benoemde dirigent Jean
Martinon is nog niet volledig inge
schakeld, al neemt hij reeds 25 concer
ten voor zijn rekening. Zo brengt hij
o.a. als opening van de vrijdag- en za
terdagserie 'Jeanne d'Arc au bücher'
van Honegger, een muzikale daad van
betekenis. Ook leidt hij een volledige
uitvoering van 'De Notenkraker' van
Tjsaikowsky met het Scapino-ballet.
Hij dirigeert ook in de Promenade-se
rie, die een nog meer ontspannend ka
rakter dan voorheen zal dragen.
Evenals in vorige seizoenen brengt
men i(i het HOT-theater een. viertal
concerten met hedendaagse composi
ties van o.a. Maderna, Berio, Schre-
ker, Ligetti, Lutoslawski en de geza-
menlijkè compositie van Jan Vriend
en David Porcelijn getiteld 'Elements
of logic'.
Twee buitenlandse orkesten brengen
het Residentie-Orkest een bezoek, nl.
het Sydney Philharmonic Orchestra
o.lv. Willem van Otterloo en het Li
verpool Philharmonic Orchestra o.l.v.
sir Charles Groves. Het Residentie-Or
kest zal in het komende winterseizoen
geen buitenlandse toernees maken,
men wil zich volledig kunnen voorbe
reiden op de Amerikaanse toernee in
september en oktober 1975.
Jean Martinon, de nieuwe vaste
dirigent van liet Residentie Or
kest.
ROTTERDAM Dichters uit binnen-
en buitenland zullen van 18 tot 22 ju
ni weer bezit van de Doelen in Rot
terdam nemen. Dan wordt daar voor
de vijfde maal hét gedichtenfeest
Poetry International gehouden. Van
wege het lustrum zijn een paar oud
gedienden uitgenodigd, zoals 'Breyten
BreytenbaCh uit Zuid-Afrika, Adrian
Mitchell uit Groot-Brittanndë en W. S.
Renda uit Indonesië. Nieuwe figuren
komen o.a. uit Portugal, Mexico en
Roemenië. Van de Nederlandse deel
nemers noemen we Jacques Hameldnk,
Gerrit Komrij, Neeltje Maria Min, Bert
Schierbeek en Coroelis Bastiaan
Vaandrager. De manifestatie, waarbin
nen zoals bekend dichterseigen wer
ken lezen en met elkander discussië
ren, wordt in het kader van het Hol
land Festival georganiseerd door de
Rotterdamse Kunststichting.
(ADVERTENTIE)
.ik een verdienste heb gehad, dan is
het wel geweest dat ik honderden ar
tiesten op de plaat heb geholpen. Die
mensen werden door Hilversum ge
boycot. Die kregen de kans niet. Nie
mand kende ze dan ook. Ik heb ze de
kans gegeven. En dat waren geen be
roemde artiesten. Het waren de min
sten der mijnen'.
Later herhaalt hij het, als was de be
zoeker nog niet voldoende van deze
verdienste doordrongen: 'Jan en alle
man heb ik op de plaat geholpen'.
Daarmee heeft hij, tegelijkertijd, 'ge
knokt voor het Nederlandse lied'. Hij
is er zelf natuurlijk wel wijzer van
geworden. Zijn fabriek, waarin hij
ruim vijf miljoen gulden heeft geïn
vesteerd, heeft hij niet uitsluitend
aan zijn eigen gouden en platina pla
ten verdiend. 'Nou ja', zegt hij, 'het is
natuurlijk niet helemaal altruïsme ge
weest'.
Over die fabriek en alles wat daaraan
vastzit, mag overigens geen misver
stand bestaan. Johnny Hoes heeft in
de afgelopen 25 jaar veel geld ver
diend, het kan niet ontkend worden,
maar hij heeft het verdienen altijd
als middel gezien, nooit als doel. Dat
was al zo, toen hij nog niet meer dan
een klein muziekwinkeltje in Weert
bezat. Van het geld dat hij in die
winkel verdiende, liet hij liedjes
drukken, ook liedjes van anderen. En
zijn verdere aktiviteiten zullen, via
Benelux Music Industries, voor een
belangrijk deel de artiesten van van
daag en morgen ten goede komen.
Het rijk van Johnny Hoes is gegrond
vest op hulpvaardigheid. Voor wie het
ver wil brengen, heeft hij een goede
raad: 'Ik zou tegen iedereen willen
zeggen: help anderen als je succes
wilt hebben in het leven'.
Zo bent u uit, zo bent u thuis. Voor zakelijk of ander beaoek. Ongehinderd door het weer.
Tweemaal daags, het hele jaar door.
via Hoek van Holland--^-Harwich
aan Stoomvaart Maatschappij Zeeland, Antwoordnummer 3, Hoek van Holland (geen postzegel).
Vraag de broohure 'Londen-Engeland'
Fijnproevers
De een heeft succes en de ander niet.
De een komt terecht op een scheep-
vaartkantoór, de ander bouwt een pla-
tenfabriek. De een blijft bij moeder
thuis, de ander zingt 'Och was ik
maar bij moeder thuis gebleven' en
verdient daar schatten mee. Is het
toeval, of is het uitgestippeld?
Het zijn dingen waarover Johnny
Hoes vooral de laatste tijd urenlang
kan mijmeren. Hij denkt en praat ook
veel over de dood, over dorpspastoors
die in het zuiden, waar hij terecht
kwam, met hel, verdoemenis en vage
vuur dreigden. Als iemand die gelooft
dat hel en hemel al op aarde te vin
den zijn, kan hij zich nog opwinden
over die pastoors. 'Hoe vind jij dat
nou?' wil hij weten. 'Doe jij daar nou
eqns een uitspraak over'.
De aangesprokene verbaast er zich
vooral over dat Johnny Hoes zich zo
intens bezig blijkt te houden met on
derwerpen die in zijn liedjes, door
hem geschreven of op de markt ge
bracht, niet of nauwelijks worden
aangeroerd. Ze komen de stemming
op bruiloften en partijen niet ten goe
de. Johnny Hoes kijkt wat beteuterd.
Hij ontkent niet dat zijn naam veelal
met bruiloften en partijen wordt geas
socieerd, geeft te kennen dat hij. daar
van ook een beetje af wil, maar werpt
tegen dat zijn liedjes, hoewel 'simpele
levensportretjes', toch niet zo loos
zijn als ze wellicht lijken.
'Ik heb toch wel het gevoel dat ik er
het geweten mee wakker schud. Als
ik zing over mensen die scheiden, en
kinderen hebben die daarvan het
slachtoffer worden, hoop ik dat men
sen die ook willen scheiden het toch
niet zullen doen. Of ik hoop dat een
stiefmoeder, zonder dat ze nou een
schuldcomplex krijgt, toch wat na
denkt over haar benadering. Of in
een liedje over een meisje dat gaat lif
ten, daarin zit toch de boodschap:
zoek niet de verlokkingen van de
stad'.
Vorige week is Johnny Hoes 57 jaar
geworden. Zijn leeftijd is hem niet
aan te zien. Zijn boodschappen verge
tend, zegt hij: 'De blijheid die je
móet brengen, ik geloof dat die het
verouderingsproces tegenhoudt'.
ZEIST Op de jaarlijkse confe
rentie van het contactorgaan ge
reformeerde gezindte heeft de
Utrechtse hoogleraar prof. dr. C.
Graafland scherpe kritiek ger
oefend op het nieuwste boek van
prof. dr. H. Berkhof 'Christelijk
geloof'.
Prof. Graafland sprak van 'een uiterst
gevaarlijke theologie, die een synthese
wil brengen, die meent verbindingen
te kunnen leggen tussen christelijk
geloof en het eigentijdse denteen, ter
wijl in feite een weg bewandeld
wordt, die radikaal afwijkt van de
weg, die de Schrift en het belijden
der kerk wijzen.'
Hij verwachtte, dat dit boek grote in
vloed zal gaan uitoefenen ('zelfs in de
meest schamele bibliotheek van een
theologisch studie nit is het te vinden')
en hij noemde het uiterst bedenke
lijk, als zovelen daarvoor ontvankelijk
blijken te zijn en als deze theologi
sche conceptie de gangbare gaat wor
den voor de komende generatie.
Voor de motieven van prof. Berkhof
had prof. Graafland waardering. Prof.
Berkhof wil het geloof op een nieuwe
wijze vertolteen in aansluiting bij deze
tijd. Prof. Graafland noteerde met na
me als positief punt, dat zijn Leidse
collega met zijn boek de kortstondige
vrijzinnige vloedgolf van de 'nieuwe
theologie' heeft afgedamd. Maar als
grote fout zag prof. Graafland, dat
prof. Berkhof theologie wil beoefenen
met gebruikmaking van eigentijdse
begrippen en denkstructuren. De ge
schiedenis van de dogmatiek laat zien,
dat een dergelijke poging vrijwel al
tijd uitloopt op een inhoudelijke aan
sluiting bij de geest van de tijd.
Jonge Barth
Prof. Graafland, die in Utrecht theo
logie doceert op een leerstoel vanwe
ge de gereformeerde bond, hield prof.
Berkhof de jonge Barth voor, die
juist afrekende met de behoefte tot
aansluiting bij het eigentijdse denken
en leerde, dat het openbaringsgeloof
van boven komt en geen aansluiting
kan vinden bij het natuurlijk denken.
De verdorvenheid van de mens is zo
totaal, aldus prof. Graafland, dat geen
enkele aansluiting mogelijk is en dat -
alleen iets van het heil zichtbaar kan
worden, ais God de mens door Woord
en Geest totaal vernieuwt en weder-
baart.
Weliswaar stelt prof. Berkhofr dat de
ontwikkeling van algemene religiosi
teit naar christelijk géloof geen onge
broken lijn is. Hij ontleent aan de
evolutieleer het begrip 'sprongvaria-
tie'. Maar in werkelijkheid is tussen
religie in het algemeen en het chris
telijk geloof een onoverbrugbare
kloof, aldus prof. Graafland. Het be
denken des vleses is vijandschap te
gen God.
De Utrechtse hoogleraar had vooral
bezwaar tegen de godsleer van zijn
Leidse collega. Volgens prof. Berkhof
is God zo God, dat Hij niet zonder de
ontmoeting met de mens God kan
zijn.Daarmee doet hij volgens prof.
Graafland afbreuk aan Gods soeverei
niteit en zelfs zijn goddelijkheid.
Voor de reformatorische godsleer is
wezenlijk, dat God God is en kan zijn
zonder de mens. Dat Hij in Christus
Immanuel (God-met-ons) is, heeft de
reformatorische theologie nooit her
leid tót zijn wezen, maar tot zijn vrij
en soeverein welbehagen.
Ook tegen Berkhofs christologie, zijn
leer van de Heilige Geest en van de
Schrift had prof. Graafland grote be
zwaren. Zijn 'conclusie' was, dat bij
prof. Berkhof sprake is van een verla
ten van het spoor van het katholieke
belijden van de kerk der eeuwen (van
het Apostolicum blijft maar weinig
overeind), maar ook van een onge
hoorzaam zijn aan de God van het
Woord, die eist, dat men zich alleen
door Hem laat gezeggen.
ADVERTENTIE
Wie kan rekenen
gaat naar KING CARS-
1 Nederlands grootste
showroom van 1® klas
occasions!
gekeurd
BOVAG GARANTIE
Kies voor zekerheid
KING 1*1
RIJKSWEG - AFSLAG MAARDEN
TELEFOON 02159 - 40041
(ADVERTENTIE)
1000/1300
Importrlce tevens dealer voor Den Haag e.o.
AUTO PALACE-DE BINCKHORST BV I
BINCKHORSTLAAN 312-322 PEN HAAG POSTBUS 148 TEL. 070-855100 f
MAZDA: JAPANSE PERFEKTIE IN AUTO'S
AMSTERDAM: AUTOMOBIEL
BEDRIJF A. v. d. BRAAK
Burg. vaiï Leeuwenlaan 31
Telefoon 020131775130727
AMSTERDAM: LUDRIKS
AUTOMOBIELBEDRIJF
Overamstelstraat 17-19. Tel. 020
351420.- Zaterdags geopend. Telefoon
na 7 uur: 029031551
BAFLO: GARAGE G. BÖANDS
Herestraat 2
Telefoon 05950—2514
EZINGE: GARAGE TERPSTRA
Van Zwinderenstraat 10
Telefoon 05941—381
GLIMMEN: AUTOBEDRIJF DEEN
Rijksstraatweg 50
Telefoon 05906—1364
GRONINGEN:
GARAGE F. PEKELDER
Niéuwe Boterimgestraat 61-65
Telefoon 050—126304
GRONINGEN:
AUTOBEDRIJF VENEMA
Geulstraat - Barestraat 339
Telefoon 050—251604*, b.g.g. 250227
SCHIEDAM:
AUTOBEDRIJF S. D. LANDMAN
Noordmolenstraat 17
Telefoon 010—266233
WIRDUM:ANTUMA
Oude Rijksweg 23. Telefoon 05967
220. Dealer voor geheel N.O.-Grot
ningen.