Chileense bisschoppen uiten kritiek op junta 2 'Klimaat van onzekerheid en vrees' Beyers Naudé over politiek bezorgd h fllSlllslll Verontrusten heten niet meer 'verontrusten' Vandaag Be Zeventig priesters het land uitgezet Trouw Kwartet 'Zuid-Afrika politiestaat' 29 hervormde predikanten met emiritaat Vergadering vervalt wegens bezuiniging Beyers Naudé krijgt paspoort terug X min Y besteedt driekwart miljoen Geen rijksgelden voor herbegraven Hollandse graven Nieuwe boeken TROUW/KWARTET VRIJDAG 26 APRIL 1974 BlLVTNiENL-AA'O/lKiBRK trg/K2 hu Van een onzer redacteuren SANTIAGO De Chileense rooms-katholieke bisschoppen hebben voor het eerst kritiek ge oefend op de militaire junta. De kardinaal van Santiago mgr. Paul Silva Henriquez heeft aan onge veer vijftig journalisten een er- klaring overhandigd, waarin het 'klimaat van onzekerheid en vrees' wordt bekritiseerd Deze situatie is ontstaan', zegt kardi naal Silva Henriquez 'als gevolg van de te grote economische problemen voor de arbeiders, het onrechtmatige gevangen houden van personen lang durige verhoren waarbij lichamelijk en geestelijk geweld te pas komt. be perkingen op de wettige verdediging van gevangenen en onrechtmatige vonnissen'. Mgr. Silva zed dat de meerderheid van de bisschoppen achter de verklaring staat Dit was gebleken tijdens een vijfdaagse vergadering van het episco paat, tijdens welke is besloten de ver klaring aan de junta te zenden. Mgr. Silva zei dat de verklaring in volle vrijheid is opgesteld en dat er geen sprake was van buitenlandse inmen ging. De kardinaal doelde hiermee vermoedelijk op de verwijten, die in toenemende mate de christen-demo craten in Chili treffen, die steeds kri tischer over het regime gaan denken. De christen-democratische partij, die na de staatsgreep tegen president Al- lende niet door een verbod werd ge troffen, zoals de socialistische partij, heeft inmiddels verschillende oproe pen gedaan om terug te keren tot een democratischer leven in het land. De militairen hebben op deze oproepen gereageerd met een aankondiging van 'definitieve maatregelen tegen de christen-democraten Volgens de minister van justitie, die thans werkt aan een nieuwe grond- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De fusie van de vereniging van verontrusten in de gereformeerde kerken 'Schrift en getuigenis' en de pers vereniging 'Waarheid en eenheid' is nu compleet rond. Als naam voor de gefuseerde vere niging is gekozen: 'Vereniging tot opbouw en bewaring van het gere formeerde leven 'Schrift en getui genis'. 'De verontrusten heten offi cieel dus niet meer 'verontrusten'. Overigens lopen de meningen bin nen de kring der verontruste gere formeerden (voor de duidelijkheid blijven we die term toch maar hanteren) soms wel sterk uiteen. In het nummer van het blad •Waarheid en eenheid', dat mede delingen doet over de genoemde fusie, schrijft ir. G. C. Meeder dat duidelijk kan zijp dat 'Schrift en getuigenis' het 'totaal oneens' is met de door de hoogleraren Berk- ouwer en Ridderbos opgestelde proeve van een eenparig geloofsge tuigenis. De heer Meeder: 'We zul len ons met hand en tand verzet ten tegen een nieuwe belijdenis in deze compromisvorm'. In hetzelfde blad echter geeft ds. M. Vreugden- hil te kenneir. dat er 'nog veel goeds in onze kerken (is). Ik denk aan het duidelijke en klare belij den in het stuk van prof. Berkou- wer en prof. Ridderbos. Ds. M. Vreugdenhil Generaal Finochat spreekt. wet, zal deze de christen-democrati sche partij buiten de wet stellen. De christen-democratie wordt beschouwd als een vreemde, buitenlandse partij, die geleid wordt vanuit Italië, zoals de marxisten door Moskou -ouden worden geleid. Volgens Amnesty duun de onderdruk king in Chili onverminderd voort. De junta is bezig met een hele serie poli tieke processen. Sinds de staatsgreep zijn drie katholieke priesters gedood en zeventig geestelijken zijn het land uitgezet Een van de gedode priesters was pater Luis Salazar, secretaris van de hoofd-legeraalmoezenier. Hij had eerst telefonische bedreigingen ont vangen, voordat hij gedood door drie kogels in het hoofd in zijn kantoor werd gevonden. Dat de kerk tot over de hele linie tot dusver een weinig duidelijke houding heeft aangenomen blijkt onder meer uit de activiteiten van aartsbisschop E. Covarrubias van Valparaiso, die sa men met zijn vicaris een lijst ge maakt heeft vain priesters, broeders en zusters, die zij weg willen hebben wegens hun sympathie voor het socia lisme. Kardinaal Silva Henriquez zei trou wens ook van zijn verklaring dat deze niet bedoeld was als een politiek ma nifest en hij prees de junta voor zijn 'nobele houding' door de bisschoppen in volle vrijheid te laten handelen. NAVO en IKOR In uw blad van 23 april wekt A. J. Klei de suggestie, dat de politieke 'vanzelfsprekendheid' van de NAVO in het kerkelijke vlak over moet ko men als het betrouwen op prinsen etc. Niets is minder waar. Men moet niet bijbel en kerk zonder meer met alle realiteiten onmiddellijk verbin den. De ene tekst roept de andere op. Laat de heer KM nog eens nalezen wat in Trouw van 26 juli 1958 stond over de geografische achtergronden van de politiek van het 'Hartland' dus m.n. de USSR. Dat geldt nog. Het is ontstellend te zien hce in Nederland constant tegen zaken als deze aange schopt wordt Vandaag nog zag ik in de hal van het VU-gebouw een anti- NAVO-stand. Ongelofelijk blinde ar gumentatie van dit salon-marxisme, dat beklemmend goedkoop is. De Raad van Kerken bemoeit zich met Kees Vellekoop. Welja, om des gewe tens wille.En zo rommelen we maar voort. Badhocvedorp J. Heldermand Bloedploeg Norg Als inwoner van Drente en als oud lid van de K. P. Noord Drente.heb ik met interesse het artikel over de 'Bloedploeg van Norg* in Tr.-Kw. van 20-4 gelezen. Daarin stelt Freek Basti- aanse uit Pijnacker zichzelf voor als leider van bovengenoemde K.P. De lei der van deze K. P. was echter Kees Veldman, destijds wonende in Vries, nu wonende in Grand Rapids (V.S.). De beslissing of een eventuele overval op de Bloedploeg wel of niet zou doorgaan,was ook niet aan Freek Bas- tiaanse, maar aan Kees. Het plan van een overval was reeds in een zodanig stadium, dat een paar jongens van de K.P., onder wie ondergetekende, op dracht van hem kregen de situatie rond de villa te verkennen. Daarbij bleek dat een overval wel degelijk kans van slagen had. Dat het niet doorgegaan is, komt inderdaad door dat we bang waren voor represailles. Zuidlaren G. Veldman Almere De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de Inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. NAVO en IKOR (2) Ik waag het, ook uit het volle leven grissend, te betwijfelen, of de Navo misschien wel het dertiende, zo niet het eerste geloofsartikel van heel wat kerkmensen is geworden. Met velen, sommigen, enkelen misschien, kan ik oprecht verklaren dit dertiende (of eerste) geloofsartikel nog nimmer van de kansel te hebben gehoord, noch er zelf ook maar in te geloven. Ik vrees echter, dat van de zijde van het IKOR niet alleen een streep gezet wordt door de vanzelfsprekendheid van de Navo maar ook door de noodzakelijk heid ervan. Zierikzee J. de Bruijne Zuid-Afrika (4) Toen ik de stukjes van Mevr. Slaa en van de heer Dominicus had gelezen ben ik in hetzelfde nummer van Tr.Kw. van 23-4-74 naar een bewijs van tegendeel gaan zoeken. Ik vond dit bewijs op dezelfde pag. 2. onder 'Duitse poging tot gesprek met be drijfsleven' en onder 'Nambiërs eisen onderzoek'. In het eerste stelt een ze kere Pakleppa dat het program van de Wereldraad van Kerken steun aan het terrorisme betekent. In het twee de worden martelingen in deze kolo nie van Zuid-Afrika aan de orde ge steld. Het 'fonds Zuidelijk-Afrika' heeft kennelijk tot doel het blanke terrorisme te steunen. Iedere kerk of andere groepering die daar tegenin gaat steunt terrorisme en communis me. Ik hoop dat steeds meer Trouw- Kwartet lezers(sters) zich met het evangelie van deze onrechtvaardige Zuid-Afrikaanse orde af zullen wen den. Amsterdam D. Veenstra Dzn Zuid-Afrika (5) Heeft de heer Dominicus ooit gehoord van 'banning order1? En ooit gehoord van het strafbaar stellen van het ge bruik van citaten van geschriften van door 'banning order* getroffen scri benten? En dan maar pers-vrijheid 1 Rare persvrijheid van dhr. D. En dat allemaal om 'het communisme te be strijden! Wie ziet nu deze knollen nog voor citroenen aan? Doet me den ken aan het 'Mussert of Moskou' van 'toen'. C. P. van Rcnsscn Wat werken diverse instanties toch langs elkaar heen. De gemeente Am sterdam dcet een beroep op Purme- rend en de rest van Noordholland om de z.g. overloop op te vangen. Dan zullen er nog meer auto's de wegen verstoppen en er nog meer asfaltwe gen door het mooie Waterland lopen. Verder is Rijksdienst voor de IJssel- meerpolders bezig een tweede Gooi te produceren in Zuidelijk Flevoland, dat maar liefst 25 km van het hartje van Amsterdam komt te liggen. Hier gaat natuurlijk ook een deel van de overloop naar toe, zodat straks de oos telijke ingangen van de stad dichtslib ben. Waarom voert men het oude plan van Bakema niet uit door rond om het eiland Pampus een eiland op te spuiten, waar 100.000 mensen kun nen wonen. Dit moet natuurlijk geen tweede Bijlmer worden. De verbin ding met de stad zal dienen te be staan uit een lange brug voor tram of metro, voor het autoverkeer en een (overdekt) gedeelte voor fietsers. Dan zou men de zuidelijke dijk van de Markerwaard, zo die er al komt, veel verder naar het noorden kunne leg gen. zodat hier ruimte komt voor de kleine pleziervaart, waarvoor kleine I- vormige eilandjes gemaakt moeten worden als goede rede bij opkomende buien. Verder moet er een integratie komen van het woningbeleid rondom Amsterdam, waardoor mensen die niet economisch gebonden zijn aan de stad, afvloeien naar Almere en ande ren die gedwongen zijn 60 km van hun werk te wonen, nu dichterbij de stad een huis kunnen vinden, dus niet zoveel benzine behoeven te ver rijden en 's morgens en 's avonds hun kinderen nog kunnen zien Amstelveen G. J. Schutten Snoep en reclame De Reclameraad wil de snoepfabrikan ten verplichten bij hun tv-reclame een tandenborstel te laten zien. De bedoeling is duidelijk. Snoepen is slecht voor het gebit, en dat moeten de mensen weten. Ik zou de Reclame raad in overweging willen geven bij de reclame voor alcoholhoudende dranken eveneens soortgelijke dwin gende bepalingen op te leggen aan de tv.-adverteerders (trouwens, ook aan hen. die in dagbladen en tijdschriften reclame maken zou dit kunnen wor den opgelegd). Wordt in de reclame voor alcoholhoudende dranken im mers de hele waarheid verteld? Neen! En juist daarom is de reclame voor alcoholhoudende dranken zo gevaar lijk, zo misleidend. Het is niet waar. dat je pas een echte vent bent, als je alcoholhoudende dranken gebruikt. II. Ploeger Schcveningcn Van een onzer redacteuren JOiH AiNlNESBUIRG Het Christelijk Instituut van dr. Beyers Naudé in Braamfontein bij Johannesburg stelt dat de pas aanvaarde wetgeving tegen verdachte organisaties en vergaderingen de twijfel wegneemt of Zuid-Afrika een totalitaire politiestaat is. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Met ingang van 1 mei gaan 29 hervormde predikanten met emeritaat, de meesten omdat zij 65 jaar zijn dan wel veertig dienstjaren volbracht hebben, en drie om gezond heidsredenen. Op 28 april nemen afscheid van huil gemeente L. A. Baars te Papendrecht (blijft daar voorlopig bijstand in het pastoraat verlenen) ;.A. Bloemendaal te 's-Heerenberg; J. Brouwers te Delf zijl (zal in de streekgem. Frieslands End bijst. i. h: p. verlenen); C. L. van den Broeck te Westerhaar: H. Coolsma te Breda; dr. A. van den End te Goudriaan; H. Engelsma te Garijp; A. J. Flink te Den Haag; W. J. Fournier te Tilburg; mr. J. van Leeuwen te Moordrecht; Y. G. Oltla- mers te Winsum (Fr); mr. Q. Rovers te Maasdam; drs. J. P. van Steenber gen te Apeldoorn (zal in Etten Gld. bijst. i.h.p. verlenen); J. Wiersma te Zelhem; H. K. van Wingerden te Ga meren; A. D. Wumkes te 's-Graveland (zal in Laren, NH. bijst. iJi.p. verle nen). Op 5 mei nemen afscheid: J. Dirkse te Enschede; E. Durkstra te Varsseveld; C. W. Korevaar te Awolle (wordt daar geest. verz. van het bejaarden huis Rivierenhof). De volgende nemen geen afscheid, omdat zij in hun gemeente werkzaam blijven als bijstand in het pastoraat; G. Boogaard te Enkhuizen; W. van der Ende te Grevenbicht; H. van 't Hof, ziekenhuispred. te Tiel; W. J. Hottinga te Vorchten; B. J. Lietaert Peerboltc te Oudwoude; B. J. Rie- mersma te De Krim; A. Schouten te Borculo. De anderen, aan wie emeritaat is ver leend. zijn: G. Colenbrander te La thum; P. J. Greeven, geest. verz. inr. van jusitie te Norg; A. van der Most, schipoerspred. te Rotterc'am. Singnaalkampen. De stichting Sig naalkampen van de calvinistische stu- dentenbewging organiseert ook dit jaar land-, zeil- en zeilzwerfkampen voor scholieren van VWO. HAVO. MAVO en pred-academies. Informatie: Singnaalkampen, Postbus 5349. Am sterdam; tel. 020-120374. Pinksterdagen (1-3 juni) op een splinternieuwe Den Alerdinck bij Zwolle. Thema 'pinksterfeest-zendings- feest-ontwikkelingssamenwerking'. Sprekers ds. A. de Haan (hervormde zending) en ds. H. van Waveren (in terkerkelijk vormingswerk ontwikke lingssamenwerking). Inl.: tel. 05290- 284. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De algemene diakonale vergadering van de Nederlandse her vormde kerk zal dit najaar niet op de gebruikelijke wijze worden gehouden. Een van de redenen is de oproep van het synodemoderamen tot alle organi saties in de kerk om te bezuinigen. De vergadering zal nu worden gehou den in het kader van de diakonale zo- merconferentie, 10 en 11 mei in het Evert Kupersoord te Amersfoort. Het thema van deze conferentie is*'Wij di akenen en ons werk'. Het bestuur van het Christelijk Insti- tuut. waarvan dr. C. O. Gardner voor zitter is, zegt in een verklaring onder meer dat door de nieuwe wetgeving de botsing tussen kerk en staat duide lijker is geworden. 'Er kan geen twij fel over bestaan dat de staat niet zal aarzelen haar macht te gebruiken om tussenbeide te komen bij de volledig wettige activiteiten van christenlijke individuen en groepen die trachten vorm te geven aan hun geloof op het gebied van maatschappij en politiek'. Het Christelijk Instituut is met name verontrust door de inmiddels aange nomen wetgeving die het mogelijk maakt verdachte organisaties te on derzoeken en 'opstandige vergaderin gen' te verbieden. Dit kunnen particu liere bijeenkomsten zijn, waaraan twee personen of meer deelnemen. Een waarschuwing via de radio is vol doende om een vergadering onwettig te verklaren. Door de nieuwe wetten kan het orga nisaties, zoals het Christelijk Instituut onmogelijk gemaakt worden nog lan- Van een onzer redacteuren JOHANNESBURG - De Zuidafri- kaanse minister van binnenlandse za ken Connie Muller heeft aan de direc teur van het Christelijk Instituut in Braamfontein, dr. Beyers Naudé doen weten dat hij zijn paspoort kan terug krijgen. Aan Naudé's medewerker Roelf Meyer is toegestaan zijn paspoort te vernieuwen. Minister Mul ler heeft de overige leden van het Christelijk Instituut laten weten dat zij aanvragen kunnen indienen tot vernieuwing van hun paspoorten. Het paspoort van dr. Beyers Naudé werd in september vorig jaar ingeno men, toen hij op het punt stond naar Europa te vertrekken voor gesprekken met kerken, onder meer in ons land. Later werden ook van enkele mede werkers de paspoorten ingenomen. ADVERTENTIE Deze week in HERVORMD NEDERLAND o.a.: God bestaat in de relatie Kerken kijken multinatio nals op de vingers. Niet zoveel aan de hand met de middenstand. Kunnen we dan niet serieus over onze veiligheid pra ten? Hoe zien de kerken elkaar? WOONPLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs ƒ21,— per half jaar; ƒ42,— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag. ger financiële steun uit het buiten land te ontvangen. 'Door organisaties het ontvangen van geld van elders te ontvangen ontkent de staat de universaliteit van de christelijke kerk', zegt h'et Christelijk Instituut. 'Wij zijn alle leden van het zelfde lichaam en geen wereldse macht behoort het recht te hebben het ene Lid te verhinderen het andere te helpen'. 'Het Christelijk Instituut heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het voor radicale veranderingen in Zuid- Afrika is. overeenkomstig de lijnen van het evangelie. Het instituut staat op het standpunt van geweldloze ver andering. De regering brengt deze ge weldloosheid in het gedrang, wanneer de staat steeds meer geweld gebruikt om hen die voor maatschappelijke ver anderingen opkomen te onderdruk ken, te intimideren en te overheersen'. De verklaring is ondertekend door twintig bestuursleden van het Christe lijk Instituut, onder wie dr. Beyers Naudé, ds Roelf Meyer, ds. Brian Brown, mevrouw Jane Pakhati en Horst Kleinschmidt. DEN HAAG De beweging voor we reldbelasting 'Z min IJ' heeft vorig jaar driekwart miljoen bijeenge bracht. Dit bedrag, dat iets hoger ligt dan in 1972, werd besteed voor 'ont wikkeling dn de arme en de rijke we reld', zoals het overzicht-bestedingen 1973 stelt De uitgaven kregen steeds meer een politiek karakter. Grote sommen wer den beschikbaar gesteld van bevrij dingsbewegingen. Zo ontvingen Freli- mo, de bevrijdingsbeweging van Mo zambique, en het Chili-strijdfonds elk een halve ton en kreeg het program ma ter bestrijding van "het racisme van de Wereldraad van Kerken 100.000 gulden. De helft van de jaaropbrengst werd uitgegeven aan bewustwording en on derzoek in Nederland en andere Wes terse landen. Het grootste bedrag 112.625 gulden werd als garantie- subsidie verstrekt aan de Stichting Onderzoek Multinationale Onderne mingen. Een halve ton werd beschik baar gesteld aan de Stichting Voor lichting Racisme en Kolonialisme in Zuidelijk Afrika. Van onze parlementsredactie DEN HAAG Minister Van Doorn (CRM) is niet bereid geld ter her schikking te stellen voor het herbe graven van de skeletten van enkele graven van het Hollandse Huis. Hij ziet geen duidelijke aanleiding voor een rijksbijdrage aan de oprichting van een dergelijk gedenkteken. Het is, aldus minister Van Doorn, eerder een taak van de provincies Noord Holland, Zuid Holland en Zee land, die onder het beheer van de Hollandse graven vielen en aan die graven wat de waterschappen betreft veel te danken hebben. Minister Van Doorn antwoordde dit gisteren op vragen van het ARP-ka- merlid J. N. SCholten. Het is de be doeling van de stichting 'Gedenkteken graven van het Hollandse Huis' de zestien onder het stadhuis van Rijns burg gevonden skeletten in 1975 op nieuw te begraven. Onder de skelet ten bevindt zich dat van Floris V. Minister Van Doorn wees erop. dat het rijk de stichting reeds heeft ge steund met een bedrag van ruim 26.000 gulden voor oudheidkundig on derzoek in Rijnsburg. CHRISTENEN ONDER ELKAAR Het probleem dat dr. Wdersinga op d? vergadering van het gereformeerde^! Vredesberaad aan de orde heeft ge, steld blijkt een grote belangstelling te^v krijgen. Dat zal wel hieraan liggej dat wij er vrijwel overal mee te majj^ ken krijgen. In kerk, staat en maatT™ schappij, om het eens wat klassiek te zeggen. Wij kennen een christelijk orj ganisatieleven op deze drie gebiedem want ook de kerk is een soort organi' satie en ontkomt natuurlijk hoezeer ze ook haar eigen regel heeft, aan algemene problematiekei In die organisaties blijkt een polaris; tie aan de gang te zijn die, ondan? allerlei verschillen eigenlijk voorn melijk cirkelt om de vraag: hoe gei je gestalte aan het geloof in Christus! Hoe maak je dat geloof 'hard', w: doe je ermee in die ene grote vra; van onze wereld, rl. hoe we op eei rechtvaardige wijze met elkaar leven! En, met elkaar betekent dan, met di nabije en verre naaste. De wijze waai op we dat in feite doen is ronduit ei barmelijk. De kloof tussen rijken ei armen in onze wereld wordt no| steeds breder en voor miljoenei dreigt de hongerdood. Dat is de or loochenbare achtergrond van onz existentie van dit moment. Het is dul delijk dat christenen hier de handel ineen zouden moeten slaan en me een ieder die mee wil doen van alle zouden moeten bedenken en doen or aan deze noodtoestand een einde t maken. Maar dan blijkt er polarisati op te treden. Er zijn blijkbaar christi nen die deze nood niet zullen ontker nen en ook niet de roeping om er iet aan te doen, maar die dan wijzen o een grotere nood, nl. de geestelijk! Als ik 't goed zie, zit het daarop vast Nu is het merkwaardige dat die geej telijke nood ook door de anderen nie ontkend wordt, maar zij zijn van m< ning dat het alle aandacht geven aa die geestelijke nood de boodschap oi geloofwaardig maakt of althans aai zienlijk minder acceptabel. Het is dui delijk dat het dan om een keus gaal Die keus moet gemaakt worden. Meu, kan deze keus niet ontwijken dooi met alle middelen christenen binm allerlei organisatorische verbandi bijeen te houden. Dit laatste is ondei geschikt aan de opdracht waaraan w] nog nauwelijks begonnen zijn. sla NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam: C. B. Roi te Gouda; te Asperen: A. F. Troo: pred. voor buitengew. werkzaam! (jeugdwerk classis Heusden), wonei de te Doeveren. Bedankt voor Amsterdam-Bijlmerj S..G. Oosterhoff te Nieuw-Helvoet. Afscheid op 28 april van Gramsber gen: M. A. Westerbeek van Eerten^ ber. te Oosterhout. Intrede te Zevenaar: J. Mooij Noordlaren; te Steenwijkerwold: kand T. Zevenbergen uit Zwolle. Beroepbaar per 15 mei: kand. A. C Kortleve. Oosteinde 52, Oud-Alblas. GEREF. KERKEN Beroepen te Dronrijp: kand. B. J. 01 denhuis aldaar, die dit beroep heef aangenomen. Afscheid van IJsselstein en Benschop: W. C. P. den Boer, weg. emeritaal van Amsterdam-Slotermeer-Geuzen veld: R. J. Koolstra, ber. te Leiden. Intrede te Zwolle: J. Jurgens uit De venter. Aangenomen naar Moerdijk: G. Haaks ma te Klundert (blijft tevens te Klun dert). VRIJE EV. GEMEENTEN Afscheid van Rotterdam-C.: W. Ver boom, ber. te Zeist. BAPTISTEN GEMEENTEN Intrede te Coevorden: kand. Vries te Bilthoven GEREF. GEMEENTEN LE J. vande Le Bedankt voor Poortvliet: J. Karens tee' Opheusden; voor Rotterdam-W.: R. Boogaard te Leiden, die niet is beroe-v' pen te Bodegraven, zoals abus. is veM' meld; voor Meliskerke: A. Hofman t<»z< Scheveningen. Beroepen te Kalamazoo (VS): Haaren te Amersfoort. W. Bij uitgeverij Brill te Leiden zijn 3 deeltjes verschenen in de serie 'Arabi sche vertalingen'. Het zijn werken vertaald uit het Arabisch in het En gels. Titels: Murder in Baghdad, ver taald door Khalil I. Semaan (75 blz. - 14,-), The saint's lamp and other stories, vertaald door M. M. Badawi (90 blz 16,-) en A new year, ver taald door J. R. Perry (92 blz - 16,-)' Voetbaltraining in foto's, techniek en tactiek door W. Michaels. 115 korte hoofdstukjes geïllustreerd met 503 fo to's. Uitg. Rivièra Voorhoeve, Zwol le. 140 blz. - 14,90. De maaneter, een romandebuut van Hennes Meinkema. Uitg. Elsevier, Amsterdam. 144 blz. - 11.50. Marken, een terpen-zwerm uit de late middeleeuwen, deel 4 in de serie ar cheologische monumenten in Neder land geschreven door J. A. J. Ver- vloet en uitgegeven door Uniekboek te Bussum. 28 blz - 2.50. Zuiver als de lelie, door C. Cookson. Uitg. De Boekerij, Baarn 249 blz - 18.90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2