Fellini haalt weer
herinneringen op
Harlis: waarom
Fassbinder niet?
FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
Peek&Cloppenburg
'Sm
'Amarcord' boeiend
mOUiW/KWAiRTET VRdJUAiG 26 Ail'KlL iy?4
lil\\ KM. VNJ)
door Ber Hulsing
Federico Fellini haalde in Amarcordweer herinneringen op. Aan zijn schooljaren in Rimini, samen
met Tonino Guerra, de medeschrijver van het scenario, die, even oud, uit dezelfde streek, de Roman-
gakomt. Herinneringen uit de jaren dertig, aan types en toestanden, gezien door nieuwsgierige, kri
tische en dromerige pubers, en achteraf gekleurd. Want wie zo smakelijk vertelt, en verbeeldt, als Fel
lini, dikt hier en daar wat aan om het romantischer, komischer of heviger te maken.
FeUini ging dan ook niet werkelijk
teruig naar de plaatsen waar hij alles
beleefde, bhij liet er Danilo Donati de
cors voor bouwen: straten en pleinen,
met winkeltjes en café's, een bios, een
school, een Grand hotel, een kerk; in
de lente, de zomer, de herfst en een
barre winter met veel sneeuw voor
Italië. En hij koos de mensen uit hon
derden, om hun uiterlijk.
Op twee actrices, Magali Noel en Pu-
pella Maggio, een circusman en een
goochelaar na, zijn er geen 'artiesten'
bij, al staan er zo'n vijftig namen
voor de vele rollen. En een drama,
een sluitend verhaal, spelen zij niet
Zij lopen, als zichzelf, dat is dan als
dergelijke mensen van toen, door al
die herinneringen heen. Fellini doet
maar, naar eigen inzichten, en die wa
ren tevoren misschien anders dan ze
uiteindelijk werden.
Fellini kan dat doen, want het komt
allemaal, grillig soms, uit hemzelf, en
wat hij ons ook voorzet het boeit
Door de humor of door de gevoelige
stemmingen in een treffende fotogra
fie (Giuseppe Rotunno en Giuseppe
Maccari); door de soms heel realisti
sche en dan weer romantisch overdre
ven beelden; door de mensen die vaak
zonderling zijn, en Italiaans theatraal
uithalen alsof ze in een opera staan,
en dan toch overkomen als gewone
mensen, gezien door Fellini, in al
huh eigenaardigheden.
Dat zijn de komische leraren, een
straatmuzikant de pastoor die maar
wat aanrommelt bij de biecht, de bur
gers op de pantoffelparade, en de fa
scisten die er met hun belachelijke
demonstraties toen helemaal bij hoor
den. Al werkten zij wel met wonder
olie toen op de avond van hun dag een
grammofoon op de toren de Internati
onale stond te spelen. Daar is dat tel
kens ruzieënde gezin van een aanne
mer, dat een dagje uitgaat met een
gekke oom én die zit dan later ln een
boom om een vrouw te schreeuwen.
De schooljongens hadden ook opge
wonden belangstelling voor vrouwelij
ke rondingen en Fellini zocht die ge
weldig uit, voor de vrouw uit het ta
bakszaakje bijvoorbeeld. Ze konden
ook exotisch fantaseren over wat er
zich wel zou afspelen in dat Grand
Hotel en Fellini maakte daar mooie
brokjes filmkitsch uit die jaren van.
Misschien herhaalt hij zich te vaak,
misschien was hij in vorige films be
ter, mogelijk is Amarcord te onsamen
hangend, maar dan toch Is dit stukje
niet lang genoeg om alles te vermel
den wat mij weer heeft getroffen, en
bij zal blijven.
(Amsterdam- Leldseplein-theater, Kri-
terlon Utrecht-Studio, 14 jr.).
De knokploeg van^
het hoofdbureau
Die knokploeg van het hoofdbur*
weer dat stelletje tof geachte
kaanse rechercheurs dat de zakei
wet en orde opknapt met ruwe,
wettige, middelen. Er worden
sters ontvoerd door andere
voor losprijzen, en dat zou de
nog een zorg zijn als er niet eei
een van de collega's het onbedc
slachtoffer van werd. Dan gaan k(
als Roy Scheider en zijn politiei
er opeens verbeten achteraan.
Greenberg heeft het naar de vasti
woonte geregisseerd.
Met veel acties, met een sensatie!
zoveelste auto-achtervolging, dezo kta
in drukke New Yorkse straten T
veel verkeer. Je vraagt je af hoi
dat maken, en wie bang is voort,
botsing kan erbij griezelen. Er
ook de gebruikelijke afleg- en sl.
duwkarweitjes ter plaatse. Er zijnr.
fiafiguren bij een begrafenis en L
dat die van Italiaanse afkomst zijf
de heldhaftigste cop dat voor
evenwicht ook. Als die wat wil wi
laat hij een vrouw bijna verkracj
door zijn, ook heel goede, negera
ga. of haalt hij een zwaargewcf
even de zuurstofbuisjes uit de i
zodat die bijna stikt. Want alles i
De schietpartijen in haveloze haj
buurten zijn er ook. En de hoofd
der, raad maar wie dat was, wi
niet gearresteerd. Want die and®
gangsters zullen hem wel vermoor!
Dus daaraan kan de politie het
overlaten. Zoiets wordt dan ook
goed en spannend gemaakt
A msterdam-Rembrandtpleiiutheatei
18 j. Den Haag-Apollo.
Uit de plooi naar kantoor
Hoe de Berlijnse filmcritici ertoe zijn gekomen om de film 'Harlis
van Robert van Ackeren te versieren met de Ernst Lubitsch-prijs
en waarom hij ook nog het predicant bijzonder waardevol' kreeg
is mij een raadsel.
Hij heeft noch met Lubitsch noch
met waardevol enige verwantschap, 't
is een drakerige sexfilm, opgesmukt
met modieuze tierlantijnen.
Het gaat over een man die verliefd
wordt op een lesbienne. Die lesbienne
blijft haar neigingen trouw en daar
komen ongelukken van: verkrachting,
zelfmoordpoging, moord en zulks
meer. Het geheel is gedompeld in een
sfeer van goedkope perversie en geïl
lustreerd met plaatjes die zo mooi
zijn dat je er alras van gaat kokhal
zen. Wat Robert van Ackeren wilde
met zijn zogeheten 'Larmoyante come-
die' staat uitvoerig in de folder: op
het ironische wijze benaderen van on
echte gevoelens en de daaruit voort
vloeiende conflicten.
Nu kun je van zulk garen best een
prima film spinnen, dat heeft van Ac
keren's landgenoot Fassbinder meer
malen bewezen. Maar dan moet je wel
weten wat je doet Je kunt de onechte
gevoelens en de valse conflicten tonen
en daarna doorstoten tot wat daaron
der ligt. Dat is meestal niet positief,
maar wel echt: wanhoop, eenzaam
heid, angst onmacht. Als je dat doet
laat je mensen zien en met die mensen
heb je het materiaal om een tragi-ko-
medie te maken. Je kunt ook aan de
oppervlakte blijven, maar dan moet je
Je publiek bedelven onder een regen
van esprit, zodat het zolang de voor
stelling duurt niet meer op adem
komt In 'Harlis' is noch van een on
derbouw, noch van esprit sprake, we
zien alleen vervelende, irritante hou
ten poppen die rare bokkesprongen
maken.
Een slechte Duitse film dus, maar nu
even iets anders. Het gedrag van de
Berlijnse filmcritici mag dan raadsel
achtig zijn, dat van de Nederlandse
bioscopen is het niet minder. Waarom
moet hier een vierderangs Duitse film
worden vertoond, terwijl eersterangs
films uit datzelfde land op de plank
blijven liggen? Daar is het in de eer
ste plaats Fassbinder. Het kan niet
vaak genoeg worden gezegd: 'Alle
Turken heten 'Ali' is niet alleen een
prachtige film, hij zou ook een kas
succes kunnen worden. En als het
Fassbinder dan persé niet mag wezen,
zijn er nog wel anderen. George
Moorse's 'Schattenreiter* en Uli Lom-
mel's 'Zartlichkeit der Wölfe' mogen
dan geen meesterwerken zijn, ze lij
ken het wel als men ze met 'Harlis'
vergelijkt Moet de filmliefhebber dan
uitsluitend zijn heil zoeken ln de al
ternatieve filmhuizen? Het gaat er
langzamerhand op lijken. Zal het geld
dat door de Nederlandse Bioscoop
bond, het Stimuleringsfonds en even
tueel CRM ter beschikking wordt ge
steld om de import en de vertoning
van artistiek en maatschappelijk waar
devolle films aan te moedigen enige
baat brengen? Laten we het van harte
hopen.
W. Wielek
AmsterdamrAlhambra 2, 18 j.
N.V. KONINKLIJKE NEDERLANDSCNE
PETROLEUM MAATSCHAPPIJ
Gevestigd te 's-Gravenhage
In de op 25 april 1974 te 'a-Gravenhage gehouden jaarlijkse Algemene Vergadering
van Aandeelhouders werd het dividend over 1973 vastgesteld op f 7,25 per aandeel.
Hierin is begrepen het reeds In september 1973 betaalbaar gestelde interimdividend
van f 3,50, zodat het slotdlvldend f 3,75 per aandeel bedraagt
Tot het elotdividend op de aandelen aan toonder, waarvan de bewijzen zijn voorzien
van een dividendblad dat niet Is samengesteld uit afzonderlijke dividendbewijzen
(z.g. CF-stukken), zijn diegenen gerechtigd die op 25 april 1974 bij sluiting van de
kantoren houders van die aandelen zijn en wier dividendbladen op genoemd tijdstip
onder berusting zijn van een bewaarder, aangesloten bij het Centrum voor Fondsen-
administratie B.V. Het slotdividend zal onder aftrek van 25 dividendbelasting op
2 mei 1974 worden voldaan aan vorengenoemd Centrum, dat voor de doorbetaling
aan de betrokken bewaarders zal zorgdragen.
Het slotdividend op de aandelen aan toonder, waarvan de bewijzen zijn voorzien van
dividendbewijzen, is onder aftrek van 25% dividendbelasting tegen Inlevering van
dividendbewijs No. 155 vanaf 2 mei 1974 in Nederland betaalbaar bij:
Algemene Bank Nederland MV.
Amsterdam-Rotterdam Bank N.V.
Bank Mees Hope N.V.
Kas-Associatie N.V.
Pierson,Heldring Pierson
Van der Hoop, Offers Zoon N.V.
te AMSTERDAM. 's-GRAVENHAGE of ROTTERDAM
voor zover aldaar gevestigd.
Tot het slotdividend op de aandelen ingeschreven In het Nederlandse Register van
Aandeelhouders te Amsterdam zijn diegenen gerechtigd wier aandelen op 8 mei 1974
bij sluiting van de kantoren In dat register staan Ingeschreven. Aan deze aandeel
houders zal het dividend onder aftrek van 25% dividendbelasting uiterlijk 30 mei
1974 door de Gemachtigde voor de Overdrachten, de Algemene Bank Nederland N.V.
te Amsterdam, worden betaald. Houders van aandelen, Ingeschreven In genoemd
register, die gerechtigd zijn het dividend zonder of onder gedeeltelijke Inhouding van
Nederlandse dividendbelasting te ontvangen, dienen het bewijs hiervan, met gebruik
making van de hiervoor voorgeschreven formulieren, tijdig aan de Algemene Bank
Nederland N.V., Vijzelstraat 32. Amsterdam, In te zenden.
DE DIRECTIE
's-Gravenhage. 28 april 1974
DNN-120 (25 aug)
Laat de neutrale buitenstaander
'ns een kleine rondgang maken langs de
vaderlandse kantoren.
Zo optimistisch als hij naar binnen
stapt, zo bedremmeld drentelt hij ook
weer naar buiten. Terwijl ze gebruik
maken van de meest geavanceerde
computers, lopen onze kantoormensen
erbij als in de tijd van de ganzeveer.
Iedereen draagt bijna hetzelfde.
Te weinigen doen er iets aan. Maar hpt
gaat gebeuren. Want P&C doet
er wèl iets aan. Met zijn nieuwe
Pleasure Collection. Een speciaal
nieuw label voor de Nederlandse
Kantoorman.
Denim saharienne pak.
Ongevoerd. Polyester/katoen.
Blauw. 149.
Vlot herenshirt. Polyester/
katoen. Rood-marine zwart.
24?o
Lichtgewicht-colbert In safari
stijl. 100% Diolen. In blauw en
naturel. 98.-
Fablo hemd. In blauw, rood en
groen. 29.90
Zomerpantalon met riem.
Naturel. 54