Luns tegen Barend: 'Ik kon uw grootvader zijn' Duitse poging tot gesprek met bedrijfsleven over Zuid-Afrika teleurstellend lllslllalll Uit de kerkbladen Vandaag Van 13000 gevangenen werden 1700 katholiek Conferenties Trouw Kwartet Dr. Wiersinga en het kwalijke midden Namibiërs eisen onderzoek door premier Vorster Hospital Christian Fellowship opent nieuw hoofdkwartier Uitgeverij van Christelijk instituut dicht Nieuwe boeken TROUW /KWARTET DINSDAG 23 APRIL 1974 KERK/BINNBNLAiND T2/KJ1K door A. J. Klei 'Ik kon uw grootrader zijn', sprak NAVO's Luns zondagochtend op hups-bestraffende toon tegen IKOR's Barend de Ronden. De heer Luns wou maar zeggen dat-de volstrekt niet onder de indruk was van de rapporten van de wereldraad van kerken of van de PPR die Barend bij zich droeg, want hij. Luns, had al twee wereldoorlogen achter de kiezen en ze hoefden hem dus niks meer te vertellen. Mr. Luns maakte zijn opmerking in het IKOR-programma '25 jaar NAVO geweldig of geweldloos' en hoewel ik in de regel graag bereid ben de secretaris-generaal van de NAVO ads conferencier te waarderen, déze opmerking vond ik flauw en ernaast: alsof je pas wat zinnigs over oorlog en vrede kunt zeggen, als je royaal de veertig gepasseerd bent! Trouwens, de heer Luns was helemaal in zo'n la-me- met4achen-achtige stemming. Bovenstaande regels overlezend geloof ik «iet dat ik goedkope grappen over mr. Luns maakte en me dus niet het misnoegen van professor Strijd op de hals heb gehaald. Want de hoogleraar gaf in hetzelfde programma te kennen, zich onlangs geërgerd te hebben aan dergelijke grappen in het blad Hervormd Nederland. En dkt terwijl een kind kan weten dat de heren Strijd en Luns allerminst met elkaar bevriend zijn. Overigens wou ik naar professor Strijd toe vanwege diens constatering dat de NAVO voor heel wat kerkmensen, zo ongeveer het dertiende geloofsartikel geworden is of misschien zelfs wel het eerste. Professor Strijd heeft, dunkt me, gelijk. Ik weet wel dat de betrokken kerkmensen het niet zullen toegeven, ze houder dan een verhaal over God die middelen geeft en zo, maar let eens op: in een doorsnee kerks gezin ontstaat aanmerkelijk meer opwinding wanneer de zoon des huizes op een gegeven moment beweert: 'Pa, ik zie de NAVO niet zo zitten' dan wanneer zo'n knaap blijkt bedenkelijk aan te kijken tegen een der geloofsschatten die de kerk in haar bagage meevoert. In het eerste geval krijgt de 'rooie slampamper' heftige verwijten naar het hoofd geslingerd en is z'n hele omgeving van slag omdat het er op gaat lijken dat ze, onwetend weliswaar, een dienstweigeraar herbergen. In het tweede geval wordt in alle kalmte een boekwerkje van een aangepaste theoloog van de Mr. Luns plank gehaald: hier, lees dat maar es. Deze dingen verzin ik niet, ik gris ze uit het volle leven. Er bestaat geloof in de NAVO en wee je gebeente als je dat aanvecht Als 't goed is waarschuwen ze in de kerk tegen de goden van deze tijd, tegen afgoden dus, en je kunt, ook via de radio, voldoende preken horen waarin je vertelt wordt dat je je vertrouwen niet mag stellen in mensen en in menselijke machtsverhoudingen. Laatst riep een dominee dapper: Tenslotte kan ook de NAVO ons niet redden!', maar hij 'hield er gauw een heel verhaal achteraan om te verhinderen dat zijn afnemers hem in een linkse hoek zouden neerpoten. En tenslotte kregen de mensen een stichtelijk aangeklede NAVO mee naar huis. Daarom is zo'n IKOR-programma als van afgelopen zondagmorgen zo goed. Op synodes heb dik wel eens de wens horen uiten, dat het IKOR alleen maar kerkdiensten zou moeten uitzenden, maar ik meen dat er alles vóór is wanneer van tijd tot tijd een programma louter uit toepassing van een preek bestaat en de uitzending over de zilveren NAVO kun je bestempelen als een toepassing van alle preken die de Barend de Ronden bijbelse waarschuwing doorgeven dat we op (NAVO)-prinsen geen vertrouwen mogen vestigen. En het IKOR ons maar opjutten tegen de NAVO!, knort iemand. Nee meneer, het IKOR deed niks meer maar ook niks minder dan een streep zetten door de vanzelfsprekendheid van de NAVO. Hoewel ik niet ben ingehuurd om radioprogramma's te bespreken wil ik toch vragen, waarom van één der geïnterviewde dominees nadrukkelijk de modaliteit er bij genoemd werd. Dominee Van de Bank is gereformeerde bonder, zei Barend de Ronden alsof hij een zeldzaam object voor de dag haalde. Ik zet todh ook niet in de krant, dat Barend Links-gereformeerd is? Nog een vraag: wat deed die zenuwachtige zamik-muziek er steeds tussen door? (De (midden- orthodoxe) geluiden van dr. C. P. van Andel werden er bijna door overspoeld. Enfin, voor één gulden kunnen we de tekst van dit programma nabestellen bij IKOR- radio. Hilversum. Dan kunnen we het rustig nalezen zonder hinderlijk lawaai. Waarschuwing: de teksten moeten nog uitgewerkt worden, dus niet rekenen op toezending per kerende post. \St Va LE dii IS ALLES NATUUR? De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge- stuard aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Zuid-Afrika (2) Naar aanleiding van de ingezonden brief van de heren Van Bos, Kooistra en Van Ojik in Trouw-Kwartet van 12 april stellen wij er prijs op te verkla ren dat er geen sprake is dat de Stichting Nederlands Zuidafrikaanse Werkgemeenschap (vice-voorzitter ds. Gijmink) financiële steun zou gaan verlenen aan het Zuidafrikaanse poli tieapparaat. Wel is de Stichting NZSW en velen met haar ernstig ver ontrust over de steun die vanuit Ne derland. o.a. door de Nederlandse re gering en een aantal kerken, waaron der de gereformeerde kerken en de hervormde kerk, wordt gegeven aan de zogenaamde 'bevrijdingsbewegin gen' in Zuidelijk Afrika. Deze steun betekent voor duizenden mensen in Zuidelijk Afrika bloed en tranen, ver minking of de dood. De Stichting NZAW heeft op 6 april tijdens de jaarlijkse Saamtrek te Amersfoort, bij monde van de voorzitter verklaard een fonds op te richten dat steun zal verlenen aan de Slachtoffers van het revolutionaire geweld in Zuidelijk Afrika. Wij willen trachten enig leed dat zich in Zuidelijk Afrika voltrekt, te verzachten. Dit fonds voor Zuidelijk Afrika is tevens een teken van mee voelen. van meeweten en van meele ven o.a. voor de, uit zwart en blank samengestelde Zuidafrikaanse grensbe wakingstroepen, waarvan nog onlangs een viertal politiemannen op brute wijze door terroristen werd vermoord. Giften kunnen worden overgemaakt op giro 824 184 van de Algemene Bank Nederland te Wageningen tg.v. het 'Fonds Zuidelijk Afrika.' Wageningen A. Slaa-De Jong secr. Stichting NZAW Zuid-Afrika (3) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. telijk liegen. Er is nog nooit iemand in Zuid-Afrika aan enige straf onder worpen omdat hij een tegenstander van het regime was. Er is namelijk persvrijheid in Zuid-Afrika, even goed als in ons land. En verschillende bla den schrijven geregeld ongestraft fel tegen de regering. Er mag alleen geen propaganda voof het communisme ge maakt worden. Dit is de enige beper king van de persvrijheid. Van 'lang durige opsluiting" en mishandeling is dus geen sprake. Evenmin als van 'hlootstelling aan wreedheid.' Den Haag Dr. F. C. Dominlcus Hoofdluis De gezamenlijke Oostgelderse school artsen hebben het mis als zij zeggen dat hoofdluis wel vanzelf verdwijnt door flink de haren te wassen. Deze pestilentie, onzaliger nagedachtenis, is aan niet veel moeders met schoolgaan de kinderen in de oorlog bespaard ge bleven en kwam in ons gezin aan het licht, toen telkens weer, het keurig gekamde kuifje van onze jongste, nau welijks baby-af, na een bad in een mum van tijd grondig door elkaar w?rd gerost De stofkam, iedere dag gehanteerd, zonder pardon, bleef noodzakelijk totdat ook het laatste ei tje was uitgekomen. Een periode die ik nooit zal vergeten! In deze tijd, met zoveel hulpmiddelen, zullen maandenlange strooptochten met de fijne kam niet nodig zijn, maar be strijdingsmiddelen zullen niet kunnen worden ontbeerd. Men kan ze maar het beste onmiddellijk toepassen, des te eerder is men van de narigheid verlost. Nogmaals: Van wassen gaat niet één luis dood! Gorsscl S. v. Reijendam-Vos STER-reclame Het voorschrift van de Reclameraad, dat aanprijzing van snoepartikelen vergezeld moet gaan van de afbeel ding van een tandenborstel, is zeer prijzenswaardig en verdient navol ging. Zou iets dergelijks ook kunnen worden bepaald ten aanzien van recla me voor alcoholhoudende dranken? Ik wil graag enkele suggesties doen: In de linkerbovenhoek van het beeld de foto van een verkreukelde auto. Of: in de rechterbenedenhoek ouders rond om het graf van een kind. In bedde gevallen uiteraard voldoende groot en duidelijk. Hoogevcen H. de Vlas Van een onzer redacteuren FRlAüNKFURT In 1972 besloot liet centraal comité van de Wereldraad van Kerken tot een op roep om alle beleggingen in Zuid-Afrika terug te halen. De Duitse evangelische kerk stemde voor op voorwaarde dat in het besluit ruimte zou blijven voor druk op het bedrijfsleven, bijvoorbeeld door gesprekken of aandeelboudersacties. De evangelischen vonden de oproep tot terugtrekking van de investerin gen te drastisch en verwierpen het polariserende karakter van de oproep. Zij zagen meer in de weg van overtui ging. In het centraal comité vonden de Duitsers vooral begrip bij andere Europese kerken en zo werd de ruim te in het besluit tot stand gebracht. De Duitse evangelische kerk pakte de oproep grondig op. De referent voor Zuid-Afrika van het kerkelijk ministe rie van buitenlandse zaken kwam in touw. Deze stuurde aan alle 12 Duit se firma's die in Zuid-Afrika werken een brief, waarin zij namens de kerk werden uitgenodigd voor een gesprek over him activiteiten in dat land. Van deze bedrijven bleken er zes be reid tot een gesprek. De overige lie ten niets van zich horen of wezen het kerkelijk verzoek van de hand. Men bleek van oordeel dat dominees niets van buitenlandse investeringen kon den weten en ook dat het niet moge lijk is dat een Duits bedrijf in Zuid- Afrika rich onttrekt aan de daar gel dende wetten. Er hebben thans ge sprekken plaatsgevonden met een half dozijn firma's. Uit kerk Van de zes bedrijven, die het gesprek met de kerk aandurfden heeft de fir ma Paul Pakleppa in Scheidegg in AllgSu nu bekend gemaakt dat de fir mant, de heer Pakleppa, na het ge sprek besloten heeft uit de evangeli sche kerk in Duitsland te treden en lid te worden van de Zuidafrikaanse lutherse kerk. In een uitvoerige brief zegt Pakleppa dat hij niet langer wil dat rijn kerkelijke belasting gebruikt wordt voor steun aan het 'terrorism e- programma van de wereldraad van kerken'. Pakleppa zou dit drukmiddel, zo schrijft hij, 'ook aan vrienden en bekenden aanbevelen'. Pakleppa onderschrijft geheel de Zuidafrikaanse regeringspolitiek en geeft de schuld voor de spanning in Zuid-Afrika aan de mentaliteit van de bantoe (de Zuidafrikaanse officiële naam voor de zwarte meerderheid). De voorzitter van de raad van de evangelische kerk, bisschop H. Class heeft Pakleppa een brief geschreven om hem tot een andere houding te bewegen. Hij vraagt Pakleppa in deze brief onder meer wat hij vindt van de onrechtvaardige verdeling van het land, de onderbetaling van de zwar ten, hun rechteloosheid en de maatre gelen van de staat tegen christelijke oppositie-leden. Pakleppa houdt even wel vast aan zijn besluit uit de kerk te treden. De gesprekken met de overige vijf on dernemers zijn vertrouwelijk en hun inhoud is niet bekend gemaakt. Dit kan er op wijzen dat ook deze contac ten geen positief resultaat hebben op geleverd. De vraag dringt zich nu op of de evangelische kerk door deze teleur stellende ervaring iets geleerd heeft waardoor zij geneigd zou zijn, uitvoe ring te geven aan )iet besluit van Utrecht. Voor kerken in andere lan den, die de oproep van de wereldraad om de beleggingen terug te halen te drastisch vonden, zou de Duitse erva ring misschien alvast een les kunnen zijn om niet al te veel te verwachten van de bereidheid van het bedrijfsle ven om met de kerken te praten. DJAKARTA (KIPA) Van de 13.000 gevangenen op het eiland Bocroe lijn er 1700 rooms-katholiek geworden, zo meldt het officiële Indonesische perAu- reau Antara. De gevangenen zijn voor het merendeel mensen, die in 1965 ge- arresteerd werden op verdenking van communistische sympathieën. Volgens Antara heeft de Indonesische regering twintigduizend gulden beschik baar gesteld om het katholicisme uit te breiden. Op de vraag, waarom de re gering zo gul is, antwoordt Antara: deze steun maakt deel uit van het rege-, ringsprogramma om de gevangenen van het communisme af te houden. Waarom moeten er toch altijd grote leugens worden verteld als het over Zuid-Afrika gaat? Er zijn nu weer drie lieden (Van de Bos, Kooistra en Van Ojik) die óf niets weten van de zaken waarover ze schrijven, of opzet- Veel reactie in de kerkelijke pers op de Amsterdamse studenten predikant dr. H. Wiersinga, die onlangs het 'midden' in de gereformeerde kerken kwalijker noemde dan 'rechts' of 'links'. Drs. K. A. Schippers ('Ik denk dat ve len mij ook zien als een middenman netje') in Centraal Weekblad: Het komt er dan op aan, dat 'links' en 'rechts' christelijk (de basis) en zakelijk met elkaar praten. Dat laatste vooral, opdat het onbelangrijke niet wordt opgeblazen en het belangrijke niet wordt opgeblazen en het belang rijke niet wordt gebagatelliseerd. De zonde van 'midden' is dan, dat zij niet moe wordt dit telkens te zeggen. Dat ze tussenin gaan staan, bemidde lend optreedt. Ec heb als het om verzoening gaat reeds eerder van een middelaar ge hoord. En ik ben blij dat er in onze kerkelijke vergaderingen 'geweld' en 'druk' van 'midden' rijn. Dr. H. B. Weijland in Ons Kerkblad (geref. classes Arnhem en Ede): Het doel van ons kerk-rijn is niet het zoeken van uitersten, hetzij rechts hetzij links, maar juist het samen met alle heiligen vreugde beleven aan de dienst van de Here! Daarvoor moeten niet de polariserende maar juist de samenbindende krachten worden ge mobiliseerd. Wellicht rit hier wat pa ternalisme in. Het zij zo. Maar kan het wel anders, nu in de huidige in gewikkelde geestelijke situatie van de ze tijd 'gewone' gemeenteleden nog maar amper al die tegengestelde me ningen van deskundigen kunnen door zien en beoordelen? Neem slechts de discussies rondom het Program ter bestrijding van het racisme. Felle emoties aan beide kanten. Toen de synode van Dordrecht besloot 'net niet' mee te doen, sprak Verkuyl van een verloochening van Christus. Nu de synode van Haarlem - zij het met grote reserves - besloot wèl mee te doen, zien anderen de kerk al in de armen van Moskou. Hoe gemakkelijk worden wij hier meegesleept door ge voelsargumenten, zeker die velen, die wel de klok hebben horen luiden, maar niet zo exact de klepel weten te hangen. Wat doe je eigenlijk als je in een gemeente zonder 'midden' rond om zo'n situatie gaat polariseren? Worden de tegenstellingen dan niet nodeloos verhevigd? Naar elkaar luis teren is er dan niet meer bij. De ui tersten weten het al en pogen elkaar alleen nog maar te overschreeuwen. Het is de waarde van *het midden' dat het althans nog probéért te luisteren, dat het poogt nuanceringen aan te brengen om zo te komen tot een be gaanbare weg voor het geheel van de kerk. Profdr. H. N. Ridderbos schrijft in Gereformeerd Weekblad: Dr. Wiersinga meent, dat het pas tot een werkelijke verzoening kan komen als het midden de confrontatie niet langer uit de weg gaat. Ik meen, dat als er geen echte verzoening kan be reikt worden op de wijze waarop 'het midden' (lees mijnentwege: de kerke lijke vergaderingen) die tot nu toe gezicht heeft, er van zulk een 'werke lijke confrontatie' niet veel heil te verwachten ls voor de eenheid en de verzoening van de tegenstellingen. Dat verschil van inricht komt natuuN Dr. H. Wiersinga lijk hier vandaan, dat dr. Wiersinga onder verzoening óók in kerkelijke zin, heel wat anders verstaat dan ik Hij ervaart de eenheid, die het mid den van de kerk zoekt te handhaven als 'druk1, 'geweld', macht en hij ba seert zich daarbij uitdrukkelijk op maatschappij-kritische inzichten. Ook anderen worden niet moede te zeggen, dat de tijd voor zulk een handhaven van eenheid voorbij is. Zó kan men in deze wereld niet langer met elkaar omgaan en de kerk heeft zich naar dit levensgevoel te gedragen. Voor mijn besef worden hier aan de kerk crite ria van eenheid en vrijheid opgelegd, die aan haar wezen en bestaan volko men vreemd zijn. Zij gaan uit van een volstrekt werelds besef van waar heid en vrijheid en van hetgeen daar om nog als gezaghebbend kan gelden. Tenslotte - het is wel niet naar aan leiding van de woorden van dr. Wier singa geschreven, maar het heeft er ergens wel mee te maken - uit Op bouw, het blad van de buitenverband- se vrijgemaakten, dit citaat van de Amsterdamse predikant drs. H. de Jong over de koers van deze jongste denominatie in de gereformeerde ge zindte: De verontrusten, die zich bij ons aan melden, vinden ons te weinig veront rust. We stemmen niet algemeen op Jongeling en lopen niet al te hard weg met de E.O. dat is ook zo. In dit opzicht kunn enwe nl. dr. Buskes goed begrijpen, die de schaduwzijde van dit soort orthodoxie zo van nabij heeft meegemaakt. Veel verontrusten begrijpen dat niet. Op dit punt be dreigt ons zélf trouwens ook een reëel gevaar. Wij zijn, als buitenverban- ders, met weinigen en de frustratie is groot. Het gevaar is, dat we ons van narigheid op de stroom der huidige po larisatie laten meedrijven en dan na tuurlijk rechts terechtkomen (want dat is het veiligst). Zo vinden we dan toch een identiteit, waar we niet zon der lijken te kunnen. Maar hier stel ik dan toch maar eens hardop de vraag, of wij nu daarom dit onthut sende verleden achter ons hebben, om nu zomaar met vele anderen mee ver ontrust te zijn. Ligt het niet veeleer op onze weg, te bemiddelen, althans om dat te trachten? Soms denk ik, dat we bezig zijn, een sentimentele variant van het binnenverband te worden: dezelfde opvattingen, maar dan gevoelsmatiger naar voren ge bracht. Wij moeten het voordeel van het nog niet rechtstreeks betrokken zijn bij de huidige polarisatie uitbui ten. De Schriftmatige prediking is van huis uit onze kracht. Daar moe ten wij ons dan ook op toeleggen. Misschien laat God daaruit een ge meentelijk leven ontstaan, dat de warmte kent van de liefde tot God en de naaste. WINDHOEK Vooraanstaande ker kleiders in Namibië hebben premier Vorster van Zuid-Afrika opgeroepen om een onderzoek in te stellen naar de marteling van 37 zwarte inwoners van Namibië. De oproep werd onder tekend door onder anderen de luther se bisschop Johannes de Vries en de anglicaanse bisschop van Damaraland, Richard Wood. Artsenconferentie, belegd door het interkerkelijk samenwerkingsorgaan inzake gezondiheidszorgd, van zater dagmiddag 4 mei (4 uur) tot zondag middag 5 mei (5 uur) op Hydepark te Driebergen. Thema: 'Evangelische in spiratie in de theorie en de praktijk van de gezondheidszorg*. Inleiders prof. dr. J. P. Kuiper, drs. W. C. F. de Vries en mevr. M. M. Plomp van Harmeien. Inlichtingen bij ds P. C. van Leeuwen, Daal en Bergselaan 82, Den Haag; tel. 070-254970. Evangelisatieconferentie van de hervormde bond voor inwendige zen ding op g.g., 8 en 9 mei op Woud- schoten, Zeist. Sprekers 'drs. C. A. Ko- revaar (in hoeverre de wekelijkse pre diking evangelisatorisch gericht moet zijn), drs. J. H. van de Bank (over het schoolpastoraat) en ds A. Kool (o- ver het huisbezoek). Inlichtingen bu reau IZB, Joh. van Oldenbarneveltlaan 10, Amersfoort; tel. 03490-11949. Het Pietisme in Nederland en zijn Internationale betrekkingen. Internati onaal wetenschappelijk congres over dit thema van 18 tot 22 Juni te Zeist Inlichtingen: dr. J. P. van Dooren, ar chivaris ned. herv. kerk, Javastraat 100, Den Haag Van een onzer venslag ge vers VOORTHUIZEN Zaterdag heeft de 'Hospital Christian Fellowship' haar nieuwe Europese hoofdkwartier in Voorthuizen geopend, Doel van deze dmternaitionalie stichting dis, ziekenhuis personeel te helpen om tijdens hun werk getuigen van Christus te rijn en de patiënten geestelijke steun te ver lenen. Het kantoor in Rotterdam, dat in 1970 geopend was, was lang te klein. Het nieuwe centrum zal behalve kantoor ook gebruikt worden als trainingscen trum en als openhuis voor ziekenhuis personeel uit heel Europa. Er komen regelmatig weekends en van de zomer staat een zeilkamp op het programma. De opening geschiedde door Francis Grim, de Zuidafrikaan, diie in' 1936 de Hospital Christian Fellowship opricht te, terwijl ook gesproken werd door evangelist Anne van der Bijl. JOHANNESBURG Het Christelijk Instituut in Johannesburg heeft beslo ten rijn uitgeverij Ravan Press te sluiten in verband met de aankondi ging door middel van een nieuwe wet de buitenlandse steun aan bepaalde organisaties in Zuid-Afrika onmoge lijk te maken. In de plaats van Ravan Press zal het Christelijk Instituut twee nieuwe on dernemingen stichten: een drukkerij die zichzelf zal bedruipen en een uit geverij die zal draaien op steun uit Zuid-Afrika zelf. Ravan Press gaf des tijds de publikaties uit van het Stu dieproject inzake de houding van de christenen in een apartheidssamenle ving. Als geval van de verbanning van de sahrijvers zijn bijna twintig publicaties van de Ravan Press inmid dels verboden. Tot dusver kreeg de Ravan Press per jaar meer dan 70.000 gulden hulp uit het buitenland. De man met wie ik sprak vroeg mij of ik wist wie hij was. Hij maakte met z'n duim en wijsvinger een soort ring, keek mij daar op een afstand doorheen aan en zei: een nul, meneer. En als of dat nog niet genoeg was vroeg hij mij ook of ik wist wie Ein stein was. Ik haalde opnieuw mijn wenkbrauwen omhoog en weer maak te hij het gebaar met zijn duim en vinger, maar modifiëerde hier enigs zins: de grootste nul, meneer. Be grijpt u wat ik bedoel, voegde hij er- aan toe. En ik, ellendige, protesteerde niet, noch tegen de eerste, noch tegen de tweede mededeling. Ik maakte een ge baar dat naar zijn kant kon worden uitgelegd als een teken van begrip dat geen verdere uitleg behoefde (hope lijk niet) en dat voor mijzelf beteken de dat ik een eind aan dit gesprek wilde. Al eerder had hij mij toever trouwd dat het hem niets kon ver- hier- en daren waar hij neergezet werd, als puntje op deze planeet of ergens heel ver weg in het heelal. Dat moest ik niet denken. Ik dacht 't ook niet. En verder dat alles natuur was. U en ik, meneer, allemaal natuur. Ik wist mijzelf te beheersen in het stre ven naar helderheid, want ik voelde aan dat deze man in staat was met zijn door-praten mijn existentie ge heel naar de maan te helpen, om ook eens een kosmische buitenplaats te noemen. Maar dat ene bleef een beet je haken: alles is natuur! Ik vroeg me maar af wat daar toch de troost van kon zijn. De gedachte kan een mens wel een beetje te vroeg gerust stellen. Ja, daardoor kwam ik erop. Iemand zei mij dat de verschillen in inkomen te vergelijken was met het verschil in bomen in de natuur. Bomen hadden verschillende hoogte, enfin, verder kunt u hem wel volgen, neem ik aan. Alles is natuur, hoorde ik ineens weer mijn verwarde vriend zeggen. Wanneer mensen zo beginnen te pra- ten moet er meestal iets verdedigd worden. Want om te zeggen dat de hoogte van een inkomen te maken! heeft met zoiets als 'natuur* is 'na-™ tuurlijk' kletskoek en gaat er tenj*- enenmale aan voorbij dat wij mensen y dat volledig in de hand moeten kun nen hebben. NED. HERV. KERK Beroepen te Barneveld: E. F. Ver-:, gunst te Capelle a/d. IJssel, die be-5 dankte voor Leiden; te Boxmeerl!* (toez.); J. C. Kuiper te Dokkum: te^' Wijk bij Heusden: II. v. d. Post te t, Bergambacht; te Overwinkel: D. Bode, P° pred. voor bijz. werkzaamheden (le-l^ raar g.o. aan het Groen van Prinste-|ve rer-college) te Den Haag-Loosduinen. |ke Bedankt voor Terneuzen (toez.): K. A.|g" Abelsma te Wateringen. Aangenomen naar Bleskensgraaf: C. j Treure te Katwijk aan Zee. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwerkerk a.d. IJssel: J. Stolk te Schiedam. Aangenomen naar Noordwijk aan Zee; E. Warnink te Dordrecht; naar Deven- ter-Deventer-W.: G. Kalksma te Sloot- dorp. Bedankt voor Hogkerk: G. Homans te Alkmaar. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Clifton (USA): A Ver» gunst te Veen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Gees: S. de Vries, kand. te Zuidlaren, Aya Zikken: Gisteren gaat niet voor bij. Een roman over Tempo Doeloe. La Rivière Voorhoeve. Zwolle. 176 blz. 14.50. Hoewel de literatuur over tempo doe loe als afgerond mag worden be schouwd en Rob Nieuwenhuys het aandurfde zijn grote overzichtsboek 'Oost Indische Spiegel' uit te geven, druppelt er zo nu en dan toch weer iets binnen over die voorbije periode van het oude Indië. Nieuwenhuys gaf onlangs nog twee Salamandertjes uit een bloemlezing uit de Indische literatuur waarvan hij zelf schreef dat het als een aanvulling moest wor den gezien op zijn handboek. 'Gisteren gaat niet voorbij' van de in 'Oost Indische Spiegel' voorkomende schrijfster Aya Zikken is een roman die weliswaar in Nederland tijdens een reünie van lyceïsten uit Djakarta begint, maar waar verder zoveel flash backs in voorkomen dat je je afvraagt waar het verhaal nu speelt. Hoofdpersonen zijn de dames Janthe en Mei en de Indischman Suukso. De dames kennen elkaar en Suukso's houding suggereert dat de vrouwen hem ook gekend hebben, wat niet zo is. De figuur Suukso doet bij Janthe en Mei het beeld van andere jongens uit het oude Indië herleven. .Zij blij ven meespelen, hoewel ze weten dat Suukso een onbekende is. De roman bevat de nodige sfeer, maar als geheel is het verhaal te brokkelig. Het vele wisselen tussen heden en verleden werkt op de duur storend. Het procé dé is, als het gaat orti het verschil tussen die perioden aan te tonen, wel •geslaagd, maar de schrijfster heeft te veel naar dit stijlmiddel moeten grij pen. Het boek, dat een stille kracht achtig slot heeft, wemelt van de vreemde woorden. Daarin, is voorzien door achterin een woordenlijst op te nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2