Bruno Mertens gelooft
heilig in zijn Ti-dorp
dichtbij
Meditatie als basis
jtanmentaar
Gezond, alternatief leven voor zo'n
tienduizend mensen in de Flevopolder
dsrernieuwing
hei weer
)rog?r, droogst
weerrapporten
tijd om alles goed te maken
te gek
schoon
oma
iüWKWARTET VRUD\G 19 APRIL 1974
BINNENLAND T5/K7
bevwier van de Amsterdamse
iensta< minister Gruijters van
ishuisisting heeft gelijk als hij
iber iiover de toekomst van de
als ;econcentreerde woonplaats
vele. en (daarmee) als stimulans
de ultuur en de samenleving,
is veieugend dat hij niet volstaat
somerheid, maar maatregelen
;ondig die moeten voorkomen
de &d slechts een woonplaats
It vo< de armen en allerarmsten,
lat de/elgestelden naar elders uit-
;en ende door dat uitwijken ge-
tpen roblemen op de gemeen-
ip afwntelen.
proci is in Nederland al ver
irtgescfeden, zover zelfs al dat al
watjit de krachten gegroeide
ten buen de stad hun eigen dyna-
•k gekigen hebben. De blijdschap
wat e minister bedoelt, kan niet
te uitbndig zijn, omdat die blijd-
tp stels een beetje de bijsmaak
□udt vat het 'beter ten halve ge
werd, daiten hele gedwaald'.
»t is get verwijt aan deze bewinds
man, die r nog maar net zit, en ei-
nlijk oo niet eens aan zijn ministe-
jj dat cn al wat langer meeloopt,
bpar veeer aan onze maatschappij
haar ;eheel, die kennelijk nog
:eds niein staat is tijdig voldoende
lfkritiek te ontwikkelen, maar er
eerdr op gericht schijnt te zijn
n eenmal op gang zijnde ontwikke-
^ig te vsnellen.
lies watGruijters nu zegt, maakt al-
yjen maa:nieuwsgierig naar het wets-
twerp voor de stadsvernieuwing
taraan met name staatssecretaris
1 haefer verkt, toch moet het ook
"lidelijk ijn (gezien de ontwikkelin-
i n in h< verleden) dat alle heil niet
leen te verwachten is van een wet
an het linisterie van huisvesting en
imtelijk ordening.
inister ïruijters heeft zelf bijvoor-
iSteld al ingegeven hoezeer het parti-
diere woer heeft bijgedragen aan
versUhtering van het stedelijke
aat, ;n eerste door de geweldige
latregcn die voor dit verkeer no-
wareien ten tweede door de kans
de oiwikkeling van dit particulie-
vervoe weer aan de wat welgestel-
stedehg bood om aan de narig-
id van lat verkeer in de stad te ont-
ien; in vicieuse cirkel waar wij
het o?nblik nog midden in zitten,
ir oo op het gebied van het be-
ir zulin er maatregelen nodig zijn,
int op:en of andere manier is het
ch in d land maar zo ver gekomen,
er hnderden gemeenten zijn, die
i et huniitbreidingsplannen elkaar de
Jief probren af te steken plannen
,iie bij ecaar opgeteld meer dan vol
doende ijn om ruim 25 miljoen Nc-
]erlande; te herbergen en dus vol-
1 rekt ovrbodig zijn, maar aan dc an-
ere kat hun eigen dynamiek heb-
amengeat: er is om onze steden te
m halverwege van onze dwa-
ngen t< keren, een geweldige samen-
'angend visie nodig. Het is een ro-
ïantiscl en daarom onrealistisch ver-
1 ngen a'n visie te verlangen van één
f een >aar met naam en toenaam
an te /ijzen mannen of vrouwen,
laar stdig hebben de bewindslieden
jan volkhuisvesting, verkeer en bin-
enlands zaken een taak om deze vi-
ie te fanuleren. Misschien is de re-
e van rinister Gruijters wat dit be-
reft gelk een wolkje als eens mans
land, dc tenslotte toch een zware
tortregei aankondigde.
door Kees de Leeuw
Je komt niet zo heel vaak iemand tegen, die op latere zeg zestig
jarige leeftijd alles achter zich wil laten om ergens anders een
heel nieuw leven te beginnen in een dorp, dat letterlijk nog uit de
vette kleigrond van de 'Flevopolder moeten worden gestampt. De
architect-schilder Bruno Mertens uit Bodegraven is zo iemand. Na
jarenlang samen met zijn vrouw Susan Burki in een woonwagen door
Europa te hebben gezworven en na nog eens een min of meer 'honk
vast' verblijf van acht jaar in een door hem zelf verbouwd boerde
rijtje ergens tussen Bodegraven en Nieuwerbrug aan de Oude Rijn,
weet hij nu, wat hij wil. Het stichten van een internationale leef
gemeenschap voor mensen, die gezond willen leven en waarbij men
in zijn onderhoud voorziet door het op coöperatieve basis uitoefenen
van landbouw en ambachtswerk.
De naam van het dorp, waarin maximaal 10.000 mensen een nieuw, alternatief
bestaan kunnen opbouwen, is Ti-dorp en voor de benodigde grond is men nog
in onderhandeling met de rijksdienst voor de IJsselmeerpolders ,maar als het
aan Bruno Mertens en de zestig mensen, die zich inmiddels hebben aangemeld,
ligt zouden ze al zitten in de Flevopolder, waar het leven volgens hen wel uit
zonderlijk goed moet zijn.
Bruno Mertens tenminste gelooft hei
lig in zijn Ti-dorp en kan er daarom
ook wel uren over vertellen. In het
hoekje 'Ti-dorp, a place to live' zet hij
in het Engels want dat wordt de
voertaal en aangevuld met enkele
schetsen van het dorp, uiteen, wat hij
zich voorstelt van deze alternatieve
plek, die als basis de meditatie zal
hebben. Immers, die meditatie zorgde
ook voor een ommekeer in het leven
van Mertens zelf. Daarmee is het ei
genlijk allemaal begonnen.
Volle vrijheid
Zwervend door Europa en genietend
van de volle vrijheid, die hij zich had
verworven onder het motto Ontspan
ning door ontbering', want er werd
bijvoorbeeld ook honger geleden,
kwam hij tot de ontdekking, dat er
nog andere vormen van vrijheid moe
ten zijn: vrij van jezelf te zijn. Op
een dag terug in Nederland
hoorde hij in de Thaise ambassade de
vrouw van de ambassadeur, die een
lezing gaf over meditatie. Dermate
hierdoor gegrepen wist hij te bewerk
stelligen, dat hij daar een paar maan
den kon blijven om zich in de Boedd
histische meditatie te bekwamen. Met
als resultaat, dat hij nu al weer een
paar jaar meditatie-cursussen geeft
aan jongeren in De Kosmos in Am
sterdam. Jongeren, die al van alles
hadden geprobeerd en volkomen wa
ren vastgelopen, maar het nu dank zij
het mediteren weer een beetje zien
zitten. Meditatie is dan ook je eigen
geldingsdrang uitschakelen en probe
ren langs deze weg meesterschap over
je denken te krijgen.
Ego
Mediteren is je eigen ego, waar ieder
mens of-tie dat nu onderkent of niet.
een behoorlijke dosis van heeft mee
gekregen, buiten spel zetten en stil
zijn. Bruno Mertens: 'Dat stil zijn be
tekent, wat een heleboel mensen den
ken, gewoon stilzitten, op een berg
punt de natuur instaren en misschien
een beetje dromen. Nee, stil zijn bete
kent volledig stil zijn, zodat er geen
ervaring, herinnering en gevoel meer
is, maar er toch bewustzijn is. Dat
laatste (Ls iets, wat we allemaal moe
ten 'leren. Zodra je een gemeenschap
gaat opbouwen, waarbij iedereen uit
idealisme betrokken is, maar waarin
niemand stil kan zijn, krijg je een
communisme, dat nog erger is dan
het ergste materialisme. Dan krijg je,
zeg maar, staatskapitalisme, zoals dat
bijvoorbeeld in Rusland is. Ti-dorp
kan dan ook eigenlijk alleen maar
voortbestaan, wanneer we in staat zijn
om dat principe van stil zijn in alle
Ti-dorpers in werking te zetten. Dat
is ons uitgangspunt en vandaar ook
dat meditatiecentrum'.
Geen dwang
Bruno Mertens heeft inmiddels wel
gemerkt, dat veel mensen die zich
aanmelden, zich door dat centrum
enngszins gefrustreerd voelen. 'Die
denken, dat ze daar in móéten. Dat
willen we toch ook weer voorkomen,
maar we hopen wel, dat ze op den
duur zelf tot het inzicht komen, dat
meditatie voor Ti-dorp onontbeerlijk
is, wil het kans van slagen hebben'.
Hij wil beslist geen dwang uitoefenen
dat is ook de reden, dat een hele
boel communes mislukt zijn maar
soepel leiding geven via een Raad van
Wij-ze Mannen, die het mediteren al
behoorlijk onder de knie hebben.
In principe komt iedereen in aanmer
king om Ti-dorper te worden, maar er
is wel een kleine drempel, die 'geno
men' moet worden. Bruno Mertens
noemt dat een soort sluis met zulke
grote deuren, dat zowel het grootste
als het kleinste schip erdoor kan. Die
sluis is de meditatietraining, die één
tot drie, Vier maanden kan duren. Na
die sluis komt men via een andere
deur dan din Ti-dorp. (Het gesprek
wordt even onderbroken voor een na
tuurgebeuren. Op het terras buiten
springen twee kikkers, zittend op el
kaar, heen en weer. Een goed teken,
zegt Mertens. Dat betekent dat het
water weer schoner wordt). Vertelt
dan verder over die meditatie, die be
slist niet op Boeddhistische leest ge
schoeid hoeft te zijn. Iedereen is vrij
om die meditatie op zijn eigen manier
te beoefenen. Af en toe worden er
dan samenkomsten gehouden om te
kijken hoe ver je daarin bent. In feite
kan alles meditatie zijn en hoe verder
je in die meditatie bent, hoe minder
de verschillen daarin, zodat op een
gegeven moment alles één is gewor
den.
Geld belangrijk
De economie zal in Ti-dorp niet voor
opstaan, al is Bruno Mertens reël ge-
Bruno Mertens: je moet niet vergeten dat ik eigenlijk een nomade
ben.
noeg om te zeggen, dat het wel de op
zet is, dat het dorp zichzelf op den
duur kan bedruipen. Daarom is ook
nu geld erg belangrijk. Niet alleen
om grond te kopen, maar ook voor de
investeringen het eerste jaar. Als ik
Bruno Mertens vraag of hij van zich
zelf het idee heeft, dat hij nu inder
daad op het goeie spoor zit, kijkt hij
enigszins verbaasd. Ik heb vijftien
jaar in een woonwagen gewoond
dat was mijn atelier en geleefd als
een prins. Voor mij was het bouwen
van dit huis, toen ik nog geen medita
tie kende, de meest moeilijke periode
van mijn 'leven, omdat ik het gevoel
had: ik bind me hier, bouw hier een
nest en kan niet meer wegvliegen. Ik
plaats mezelf hier midden in de mani
pulatie, terwijl ik daarvoor vrij was.
Dat is ook de reden geweest, dat ik
het zo moeilijk heb gehad hier. Niet
financieel, maar alleen omdat ik in
dit huis zat.
Je moet niet vergeten, dat ik eigen
lijk een nomade ben, die gewend is
om te trekken. Vanuit de meditatie
begrijp ik nu, dat je overal moet kun
nen wonen en als je je op een bepaal
de plaats ongelukkig voelt, komt dat
alleen maar door jezelf. Dus moest ik
eerst vrij worden van mezelf, zodat ik
kon zeggen: het komt er niet meer
opaan, waar ik zit. Of ik nu hier zit,
of daar, ik ben altijd vrij. Als je vol
gens de oude begrippen van vroeger
zou vragen, wat wil je het liefste
doen, zou ik zeggen: ik pak mijn hele
boeltje bij elkaar, stap weer in mijn
'an onziweerkundige medewerker
Vandaag 19 april, is op een groot
an.tal platsen in ons land de dertig-
te drigi of nagenoeg droge dag in
uccessie Voornamelijk Zuidioest-Ne-
derland Vlissingen 6 millimeter, Rot-
erdam -mm), valt een beetje buiten
Ut gebU.
Vij moten tot voorjaar 1942 terug-
laan or, een n og iets langduriger
droogte e vinden. Aan de kop ging
oen Hoiddorp met een reeks van 33
ciLrkdrop dagen (0 mm) van 8 april
tot en mt 10 mei.
Amersfort tvas goede tweede met 32
droge dqen, Krabbendijke en Harlin-
gen telen 31 dagen en ondermeer
Rotterdai (Keilehflven)Vlaardingen,
Gouda e OudrBeierland 30 dagen.
Om een baas boven-baas te vinden
moeten vij verder teruggaan tot de
nazomervan 1914, het jaar waarin de
eerste lereldoorlog uitbrak. Record
houder ran de eeuw blijkt Oude-
schoot Ij Heerenveen te zijn met 0
mm ove 35 dagen te weten van 6 au
gustus tt en met 9 september. Op de
jmeeste ndere plaatsen xnel wat re-
gen, zijhet niet veel: Sint Kruis 0.6
\mm ove 34 dagen, Enschede 2.3 mm
Iover 33 dagen. Tiel 2.5 mm over 32
Idagen eenals Amersfoort met 3.7 mm.
IEenzarm uitzondering is Doetinchem
met4 mm dankzij een zeer lokale
bui van27 mm op de 23ste augustus.
jVijf enlertig droge dagen achter el
kaar is lus het plaatselijk record van
Ideze eaw. Gaat het voorjaar, van
1974 i de tweede helft van
\volgendi week ook deze limiet passe
ren, dar,moet teruggegrepen worden
op 1893toen een nog langere droge
periode a maart begon en in mei ein
digde. Ennenkort meer bijzonderhe
den overdat uitzonderlijke seizoen.
De droate met veel hoge drukken
van 8 to 25 augustus 1914 kwam als
gerocper voor de gehandicapte iveer-
berichtmkers van het KNMI destijds.
Sedert 1 augustus ontbraken als ge-
volg van de oorlogshandelingen bij
voorbeeld de belangrijke Engelse be
richten op de Nederlandse weerkaart-
jes. (ook de telegrammen van Rxisland
en de Balkan bleven weg). Maar door
het stabiele weer lag het totaal van
de trefferprocenten eer boven dan be
neden hel gemiddeldz. Toen later de
westelijke circulatie terugkeerde,
weerspiegelde het manco zich wel de
gelijk in een teruggang van de kwali
teit van de verwachtingen. De avond
verwachtingen van De Bilt misten
door het ontbreken van Franse gege
vens nog meer van hun grondslag.
Het zwaar getroffen België gaf sinds
de 20ste augustus 1914 geen weer-
kaartjes meer uit.
weinig verandering
Weerrapporten van gisteravond 19
uur.
Amsterdam onbewolkt
13
0
De Bilt onbewolkt
13
0
Deelen onbewolkt
14
0
Eelde onbewolkt
11
0
Eindhoven zwaar bew.
14
0
Den Helder geheel bew.
Luchthaven R'dam onbewolkt 12
0
Twente zwaar bew.
13
0
Vlissingen onbewolkt
11
0
Zuid Limburg regenbui
12
0.1
Aberdeen onbewolkt
10
0
Athene onbewolkt
19
0
Barcelona zwaar bew.
16
0
Berlijn zwaar bew.
12
0
Bordeaux half bewolkt
16
0
Brussel regenbui
13
0.1
Frankfort onbewolkt
14
0
Genève onbewolkt
10
0
Innsbrück zwaar bew.
6
0.1
Kopenhagen half bewolkt
14
0
Lissabon onweer
20
0.1
Locarno onbewolkt
15
0
Londen geheel bew.
0
Luxemburg half bew.
12
0
Madrid onbewolkt
19
0
Malaga geheel bew.
18
0
Majorca onbewolkt
13
0.6
München licht bewolkt
7
0
Nice licht bewolkt
14
0
Oslo onbewolkt
16
0
Parijs zwaar bew.
14
0
Rome regen
15
4
Split licht bewolkt
14
0
Stockholm onbewolkt
11
0
Wenen zwaar bew.
12
0
ZQrich onbewolkt
8
0
Casa Blanca zwaar bew.
18
0
Las Palmas licht bewolkt
21
0
New York onbewolkt
Tel Aviv niet ontvangen
Tunis licht bewolkt
15
0
HOOG WATER, 20 april 1971. Vlissingen
0.32-12.55. Haringvlietsluizen 2.21-14.37. Rot
terdam 3.08-15.46. Scheveningen 1.55-14.14.
IJmuiden 2.32-14.49. Den Helder 5.49-18.25.
HarUngen 8.30-20.47. Delfzijl 10.47-22.51.
woonwagen en ga lekker naar Bulga
rije aan de Zwarte Zee of waarheen
dan ook. Ik geef Tid-irp een schop en
ben zo weer weg, maar ik doe het
niet, omdat ik zie, dat het belangrijk
is, waarmee ik bezig ben. Belangrijker
dan toe te geven aan je eigen lusten.
Levensopgave
Noem het zelfopoffering, maar ik zie
het als een bepaalde levensopgave, die
ik in de Flevopolder wil uitwerken.
Voor mij is het echt een uitdaging
om hiermee door te gaan. Mijn hele
leven heb ik me bezig gehouden met
zaken als hoe is oorlog te voorko
men', 'hoe is er een economie op te
zetten, die niet gebaseerd ds op winst
bejag'. Ik weet nu, dat de enige oplos
sing is, dat je bij jezelf moet begin
nen. En ik zou het wel heel erg oneer
lijk van mezelf vinden, als ik op dit
moment op de vlucht ging. In die zin,
dat ik roep: ik wil leven en ervan ge
nieten, omdat ik dan al die tijd, dat
ik me bezig hield met hoe kunnen we
naar een betere wereld toe. niet eer
lijk ben geweest.
Ti-dorp is als naam samengesteld uit
het Nederlandse woord dorp en het
uit de oertaal afkomstige TI, dat staat
voor het goddelijke en ds terug te vin
den in Ti-tel: hij die vertelt van Ti;
en in Tï-bet: daar waar Ti te bed
gaat. Ti-dorp ds dus eigen dorp van
het goddelijke of daar waar het crea
tieve prrincipe de allerhoogste
kiemkracht werkzaam is.
In verband met Ti-dorp ben ik op een
gegeven moment me ook gaan afvra
gen of er bepaalde beroepen zijn, die
gunstig liggen ten opzichte van het
meditatieve Ik ben erachter gekomen,
dat dat beroepen zijn, die vooral am
bachtelijk (het met je handen wer
ken) zijn, omdat je dan voor een an
der bezig bent. Vandaar Ti-dorp als
gLldedorp. Daar komt nog bij, dat het
ambachtelijke niet specifiek intellec
tueel is, maar waarin de meditatieve
oefening als gegeven aanwezig is.
Timmerman
Bruno Mertens noemt het daarom ook
geen toeval, dat Jezus timmerman is,
omdat dat bij uitstek een meditatief
beroep is. Je moet maar eens oplet
ten. als je een oude timmerman ont
moet. Wat een .vijsheid straalt die
niet uit en daar hoeft hij helemaal
niet de bijbel voor te hebben gelezen.
Vandaar ook, dat de grote mystici uit
het verleden, zoals Meister Eckhart
en noem maar op, ambachtslieden wa
ren. Daarom zal ook in Ti-dorp het
handwerk voorop komen te staan.
Als ik Bruno Mertens, die zijn
toekomstige medebewoners in de
eerste plaats voorhoudt, dat Ti-
dorp mag worden, zoals je zou
willen, dat de wereld was, vraag,
hoe hij zichzelf ziet, antwoordt
hij: ik ben anarchist geweest, heb
de werken van Marx bestudeerd,
ik heb voor mezelf de meditatie
ontdekt, maar ik ben geen Boed
dhist. Noem me maar wereldbur
ger. Ik heb wel een Nederlands
paspoort, maar dat kan me niets
schelen.
onder redactie van loessmil
Iedereen kent dat wel: loze belof
ten en toezeggingen als 'we komen
nog wel eens langs', 'we praten we
nog wel eens over', 'je hoort er be
slist nog van'. 'Wanneer? Meestal
zodra pasen en pinksteren op één
dag vallen. Of met Sint-Juttemis.
Ook zo'n mooie kreet, waarvan nie
mand zeker weet wie het bedacht
heeft, maar wel dat deze feestdag
nooit gevierd zal worden.
Of wel? Want plotseling duiken er
ansichtkaarten op met 'Vrolijk St.
Juttemis' er op en .'een geknijsd
sint-juttemis'. Een idee van de
Stichting Stripje, die tienmaal per
jaar een stripblad uitgeeft voor
icerkende jongeren en scholieren
in het lager beroepsonderwijs.
Niet dat Stripje precies weet wan
neer het Sint-Juttemis is, ivant dat
weet zelfs de dikke Van Dale niet.
Die verklaart drt Sint-Juttemis of
Sint-Jutmis de naam is van een
verzonnen heilige dag: 'Met Sint-
Juttemis als de kalveren op het
ijs dansen), d.w.z. nooit, te gener
tijd'. Ook Stripje heeft dus het ze
kere voor het onzekere genomen
en Sint-Juttemis niet maar gewoon._
wat langer laten duren: iv de hele
periode tussen pasen en pinksteren
(tot 2 juni dus) is het Sint-Jutte
mis, 'een nieuw nationaal feest
van de herinnering'. Vooralsnog
wordt het gevierd door het verstu
ren van kaarten, icaarop de afzen
ders aan politici en hun partijen,
ambtenaren, werkgevers, maar ook
familieleden en kennissen drin
gend kunnen verzoeken hun bel of
ten waar te maken en de daad bij
het woord te voegen. De kaart is
trouwens niet alleen voor hen,
maar ook voor 'de eeuwige twijfe
laars, de mooipraters, bureaucra
ten en op-de-lange-baan-schuivers'.
Er is al een beginnetje van zo'n
dringend verzoek op voorgedrukt:
'SintrJuttemis is NU; alles wat ooit
beloofd is wordt nu waargemaakt'
een gcknijstl sint juttemis
en vervolgens 'Geachte/beste
doorhalen wat niet verlangd
ivordt.
In het hart van Stripje zijn alvast
een paar voorbeelden gegeven van
mensen die nodig een Sint-Jutte-
miskaart moeten hebben: de vriend
die reel eens met zijn vriendin zal
trouwen: de ambtenaar volkshtls-
resting die het lung beloofde flatje
dan eindelijk zal toewijzen; de
baas die de verplichte vormingsda-
gen wel wil doorbetalen; de politi
cus die belooft eerlijk opening van
zaken te geven; de minister die het
minimumloon voor achttienjarigen
wil invoeren; alles met St.-Juttemis
natuurlijk.
Om een nog sterker voorbeeld ter
navolging ie geven, heeft Stripje
zelf al een paar kaarten verstuurd
(en ieder die één gulden stort op
postgiro 3013089 van Stichting
Stripje, Woerden, en daarbij 'St.
Juttemis' vermeldt, kan iets derge
lijks doen met de vier kaarten die
hij/zij daarvoor krijgt) maar: mi
nister Boersma (met het verzoek
niet.langer te wachten met het mi
nimumloon voor achttien jarigen),
voorzitter mr. Van Veen van het
VNO (om de schooldagen van ge
deeltelijk leerplichtige werknemers
door te laten betalen), het hoofd
bestuur van D'66 (dat de eens be
loofde opheffing van de partij nu
waar moet maken) en naar diverse
werkgevers (om het beloofde mini
mum-jeugdloon nou ook echt uit te
betalen). En ook in de huiselijke
kring zijn u-at kaarten verstuurd:
naar onze Piet, die al zo lang de
achterkamer zal behangen en naar
Truus, die nu eindelijk wel eens
die geleende Lp. terug mag bren*
gen.
Of Sint-Juttemis het ooit tot een
nationaal feest brengt, is maar de
vraag. Blijkens een prentje in
Stripje zeker niet als het aan sin
terklaas en de kerstman ligt.
Met Sint-Juttemis, als pasen en pinksteren op één dag vallen of als de
kalveren op het ijs dansen, het komt allemaal op hetzelfde neer. Vandaar
dat dit 'geknijsde Sint-Juttemis'-plaatje met vrolijk hopsend rundvee In
de serie Sint-Juttemiskaar ten thuishoort.
Dit is te gek! krijgen mensen die
zaterdagmiddag voorbij het Haagse
Mauritshuis wandelen, te lezen op
een pamflet van de jongerenorga
nisatie VOOR ('nuchterheid, vrede
en vriendschap' en bovendien vier
kant tegen alcohol). Te gek is
aldus het pamflet dat een rijk
sinstelling reclame maakt voor een
bierfabrikant, terwijl het rijk wel
vijftig miljoen per jaar moet uitge
ven om de gevolgen van alcoholge
bruik op te vangen. Die rijksinstel
ling is het Mauritshuis, waar de
grote Gerard ter Borch-expositie te
zien is. Een reproduktie van een
van diens schilderijen hangt ook
op de stations, met een pul bier
van een bekend merk. Die geza
menlijke reclame (ook via de
STER, zegt VOOR) gaat te ver en
daarom gaat een delegatie van
De Fransen zullen nooit zo schoon
op hun lichaam zijn als de Engel
sen, maar hoewel het nog lang
niet is wat het zou moeten wezen
ze zijn in elk geval toch al heel
wat schoner dan twintig jaar gele
den. Een opiniepeiling, waarvan de
resultaten in het blad Elle afge
drukt zijn, wijst althans uit dat nu
al 32 procent van de Franse man
nen en vrouwen zich elke dag wast.
dat 84 procent de tanden éénmaal
daags een beurt geeft en dat 71
procent haarizijn haar elke week
wast. Er staat niet bij, of die 32
procent die zich dagelijks was, dan
ook helemaal onder de douche gaat
of het op de Franse slag houdt. En
wij maar denken dat die overige
68 procent alleen naar knoklook
riekt.
honderd ondertekenaars van een
petitie voor de directeur van het
Mauritshuis daar zaterdagmiddag
demonstreren. Ze delen pamfletten
aan de voorbijgangers uit, overhan
digen de petitite plus de namen
van de ondertekenaars aan de mu
seumdirecteur en geven hem me
teen een lijst met adressen van de
consultatiebureaus voor alcoholis
me. Komt er dan een alcoholist in
het museum, dan moeten ze daar
ook weten wat ze met hem of haar
aanmoeten, vinden de demonstran
ten,
Eén meisje en acht jongetjes moi
gen oma tegen de koningin zeggen.
Maar hoe heten die negen kinde
ren? Het Amsterdamse bureau
Ogilvie vroeg ruim vijfhonderd
mensen om uit het blote hoofd de
namen van die kleinkinderen te
noemen.
Volgens minder dan één procent
heeft de koningin een kleinzoontje
dat Joop heet Negen procent
(heel wat meer mannen dan vrou
wen) kon helemaal geen naam
noemen, maar 90 procent wist Wil-
lem-Alexander wel te produceren.
Zijn naam werd dan wel nogal
vaak verbasterd zoals alle na
men maar ze kwamen er toch
uit. Daarna was Friso (ook wel
Friso Jan en Frido genoemd) het
meest bekend (65 procent) en een
heel stuk daaronder volgden de an
dere zeven pas. De tweeling van
Irene kwam er het meest bekaaid
af, maar dat kwam misschien door
de wat moeilijke namen: Margarita
haalde 22 procent, Jaime 18. Behal
ve Joop zijn er nog wat welluiden-
der zelfbedachte namen opgelepeld:
Claus Hugo, Beatrix, Hendrik Fr®,
derik, Lodewijk en Juan.
'Verdwijn