Priesters staan op hulp voor arme Indonesiër Kerkelijke kritiek op einde snelheidsgrens in Bondsrepubliek Vandaag WIE IS GEVAARLIJKER: DR. KRAAN OF URIGELLER? flisilisli Geen enkel uitzicht op vooruitgang Jongeren keren zich tot kerk in Sowjet-Unie Trouw Kwartet Beloofde welvaart voor kleine man blijft te lang uit Hulp aan armste landen richten op voedselhulp PEST wint van REST Diakonie in DDR heeft 15.000 medewerkers Nieuwe boeket mauw/KimwTET woensdag 17 april 1974 KERK/BINNENLAND Van een onzer redacteuren DJOKJAKARTA De 42 rooms-katholieke pastoors van de bijzondere provincie Djokjakarta op Java vragen in een open brief 'aan de samenleving in het algemeen' aandacht voor de angst en vrees die de bevolking van Indonesië teisteren. Zij stellen vast dat er zeker sprake is van economische vooruitgang, ttj.0.p,Im7Atl micainri tirie in T?nmp maar de kleine man heeft volgens de geestelijken geen enkel uitzicht op verbetering van zijn economi- *-J ILgc WcZtIIl IlllbblUIidl 10 lil itUIIlc T2/Irl sche situatie. - Daarnaast signaleren de geestelijken de wijdverbreide angst onder de Indo nesische bevolking door een sociale houding voor communist versleten te worden. Uitbuiting De pastoors vragen vooral aandacht voor de uitzichtloze economische om standigheden voor de bevolking. Het hele economische systeem is gebasserd op uitzuigen en uitbuiten, schrijven de geestelijken. Het is daarom niet mogelijk voor de kleine man, zich uit het huidige minimumbestaan op te werken, 'omdat de sfeer van de op bouw van de samenleving de bevol king er niet toe brengt zichzelf te ontwikkelen en zelfvertrouwen te heb ben als eerste voorwaarde voor alle ontwikkeling van de mens', aldus de priesters. Zij merken verder op dat de saamho righeid in de dessa en de medemense lijkheid, zelfs onder vrienden ver dwijnt als gevolg van de situatie waarin het woekersysteem tiert. De geestelijken wijzen op de dubbelzin nigheid van het recent uitgevaardigde verbod op het gokken. Zij verwachten dat het weinig zal uithalen, omdat de machthebbers en met name het leger voortgaan het gokken aan te moedigen. Aan de kleine man is, zo zeggen de geestelijken, officieel welvaart be loofd, maar in de praktijk blijkt hij arm en machteloos te worden gehou den. Hij staat in deze situatie onver schillig tegenover de voorstellen van de regering voor de opbouw van het land. Een opbouw die slechts aan wei nigen voordeel biedt spreekt hem niet aan. Het gebeurt volgens de priesters 'opvallend vaak', dat men met 't leven van de kleine man geen rekening houdt bij de uitvoering van verschil-, lende plannen, zoals het project voor de huisvesting van hoge ambtenaren, gebouwd op stukken grond van de be volking die onder morele dwang ge kocht werden en tegen prijzen, die ver beneden de werkelijke waarden lagen', enz.' Het huidige klimaat stimuleert de be geerte naar aardse goederen meer dan die naar eerlijkheid, medemenselijk heid, solidariteit en vriendschap. De bevolking ziet daardoor in elk nieuw overheidsprogramma een nieuwe ma nier van onderdrukking. Ook de poli tiek van stabiliteit, waarvan het steeds duidelijker wordt, dat die be doeld is om alle correcties en alle cre atieve voorstellen de mond te snoe ren, stimuleert de bevolking haar ei gen weg te zoeken', zeggen de pries ters. Occultisme Een deel van de mensen probeert van dt4 situatie zijn voordeel te trekken. Een ander deel hoopt op een wonder- De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Piattelandsonderwijs Met interesse las ik het artikel 'Plei dooi voor goedkoper, beter scholieren- vervoer' in Tr/Kw van 9 april. Graag een paar kanttekeningen. 1. de regio Emm en is nog gunstiger gesitueerd dan vele vergelijkbare stre ken. In N.O. Overijssel bijv. moeten vele kinderen twee keer één tot an derhalf uur reizen om op school te komen. Eo variëren de maandelijkse kosten van 40,- tot 50,- per kind! 2. Niet alleen dat Nederland in dit as pect van onderwijsorganisatie achter ligt op genabuurde landen, maar zelfs achter in vergelijking met vele z.g. ontwikkelingslanden 3. Het is een grof 6tuk sociale on rechtvaardigheid dat plattelandsbewo- ners, met hun als regel lagere inko mens, veel slechtere schoolvoorzienin- gen hebben dan stadsbewoners, en voor die slechtere voorzieningen nog veel meer moeten betalen ook. Om dan tenslotte ook nog het fiscale on recht te moeten verdragen, dat die ex tra kosten niet belastingaftrekbaar zijn! 4. Door dit alles worden de platte landsgemeenten nog eens extra gehan dicapt, omdat vele leraren, artsen, predikanten en anderen zich wel tweemaal bedenken, voordat zij zich gaan vestigen in een plaats waarvan zij weten dat die aan hun opgroeiende Pluimvee (1) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. baarlijke redding. Zij zoeken het in occultisme, bijgeloof en waarzeggerij. 'Zij geven zich over aan seksuele uit spattingen en verdovende middelen en parasiteren op vrienden en kenis- sen. En zij die afhankelijk zijn van de rij ken en machtigen, staan elk ogenblik klaar om van heer te verwisselen, wan neer dit weer beter in hun kraam te pas komt'. Toeloop kinderen op het gebied van onderwijs niets anders te bieden heeft, dan een grote, steeds somberder aandoende achterstand. 5. Als laatste punt zou ik die conclu sie van het kommissieonderzoek wil len benadrukken, waarin de aandacht wordt gevestigd op de vele kinderen, die vanwege de uitermate slechte on derwijssituatie op het platteland, on danks de daar vook rijkelijk aanwezige talenten, nooit een gymnasium, athe neum of havo zullen bezoeken. Ommen F. de Vries Bijsluiters Een Nederlandse apotheker mag nim mer een 'geneesmiddel' op recept afle veren zonder de daarbij behorende volledige schriftelijke gebruiksaanwij zingen, dat spreekt Immers vanzelf. Thans is echter een ANP-bericht uit gezonden omtrent zgn. groepen-bijslui- ters, te verstrekken bij de gevaarlijke medicijnen voor de Nederlandse pa tiënten. Deze boosaardige uitvinding is afkomstig van het G.O.Z. Ge meenschappelijk Overleg van Zieken fondsorganisaties) onder het leugen achtige motief dat de vereiste Indivi duele patiënten-bijsluiters ongeoor loofde en onwaardige fabrieksreclames zouden bevatten. In de uniforme groe- pen-bijsluiters is nota bene dus in het algemeen gesteld dat het middel bijna altijd goed werkt, dat men de gehele dosis volgens voorschrift moet opma ken, ook als men zich intussen reeds beter voeltenz. Een en ander be tekent dus helaas weer een grote stap achteruit In de Nederlandse volksge zondheid. Het totale aantal van 55.000 per jaar van professor Merkus Inzake de medicinale gebreken door 'geneesmiddelen' in en buiten het ziekenhuis dient m.l. namelijk veel minder te worden in plaats van nog hoger. Oprechte, correcte, individuele patiënten-bijsluiters, vermeldende o.m. het therapeutische effect, evt de contra-indicaties, de risico's en de waarschuwingen, enz zijn in feite de enige en juiste oplossing in deze langslepende en schandalige zaak. Den Haag K. R. Oosterhuis dir. Alg. Ned. Patiënten Ver. De rooms-katholieke geestelijken stel len vast dat velen het geloof vasthou den, .ook al worden zij soms meege sleurd door corruptie en cynisme. De kleine man wijst in zijn hart de cor ruptie af, zeggen de pastoors. Zij ui- t'ttn hun reserve jegens de grote toe loop tot de kerken. Hoewel zij zeggen te geloven dat de almachtige God de bron is van alle goed, wijzen zij het idee af van een god die met een to verstafje alle problemen oplost. De Heer is te verheven en te verbor gen om een soort Grote Medicijnman of Grote Goochelaar te zijn. In Zijn onpeilbare liefde heeft de Heer de zorg voor de samenleving aan vrije mensen toevertrouwd. Daarom zien wij met bezorgdheid, dat de godsdienst al te vaak als toevluchts oord gebruikt wordt door de mensen bij het vervullen van hun taak om de dagelijkse problemen serieus te be handelen'. Rechtszekerheid De 42 geestelijken zeggen dat zij be twijfelen of het patroon van het nieu we leiderschap werkelijk de kleine man kan opheffen, zolang de afper singspraktijken, nog de sfeer van angst verspreiden om het volk te re geren en te besturen. 'Wij twijfelen hier vooral aan, zolang de rechtszeker heid nog niet duidelijk voelbaar is, en zolang aan deze rechtszekerheid niet serieus wordt gewerkt'. De geestelijken vinden het niet bil lijk, dat de overheid van 1 de kleine man eist dat hij zijn best doet om vooruit te komen, als er geen duide lijk voorbeeld van bovenaf gegeven wordt. 'Reeds vaak is er om dit voor beeld gevraagd, maar iedere keer wordt het terzijde geschoven als zijn de niet actueel meer', klagen de pries ters. 'Maar zolang hieraan niet is vol daan, zal de verbetering van het lot van de kleine man nooit haar doel kunnen bereiken. En de aansporingen voor de opbouw zullt'n vruchteloos blijven'. De spanning tussen het Vaticaan en Portugal is sterk toegenomen door de uit wijzing van elf Italiaanse missionarissen uit Mozambique en de eerdere uitwij zing van de bisschop van Nampula. De bisschop, mgr. Pinto, is maandag in Lissabon aangekomen. Hij is thans in vrijheid bij vrienden. Op het vliegveld van Rome zijn inmiddels de elf missionarissen aangekomen. Een van hen (op de foto in het midden) werd afgehaald door Italiaanse con fraters. MOSKOU Ook in de Sowjet-Unie is het tegenwoordig bij heel wat jongeren in de mode om tot de kerk toe te treden. Dit schrijft de 26- jarige Russische dichter Jewgeny Koesjef in het Russische emigran tenblad Possev, dat in Duitsland verschijnt. Volgens de dichter zijn er onder de Sowjet-jongeren velen, die Zich in een geestelijk vacuüm bevinden en daar door aangetrokken worden door de kerk en zich laten dopen. Dit noemt Koesjef zelfs een 'vrij veel voorko mend verschijnsel. 'De jeugd sluit zich aan bij de orthodoxen of bij de baptisten en tegenwoordig is er zelfs een tendens bespeurbaar van aanslui ting bij 'de katholieken. Er zijn er zelfs, die zich aangetrokken voelen door het boeddhisme.' Koesjef beschouwt deze trek naar de godsdienst ook als een uiting van pro test. Dit verklaart volgens hem de aantrekkingskracht van het katholicis me, dat volgens veel Sowjet-jongeren DEN HAAG Nederland moet de hulp aan de armste ontwikkelingslan den vooral richten op voedselhulp en verstrekking van kunstmest De PvdA- specoalist, voor ontwikkelingshulp drs. A. van der Hek zal dit bij zijn partij genoot minister Pronk (ontwikke lingssamenwerking) bepleiten. Deze hulp zou volgens hem gefinan cierd moeten worden uit de verhoging van de totale ontwikkelingshulp voor de armste landen van 20 procent waartoe de regering heeft besloten. Momenteel wordt nog onderzocht wel ke ontwikkelingslanden precies voor de 20 procentsverhoging in aanmer king komen. Drs. Van der Hek staat zeer positief tegenover het voorstel van de Ameri- kaande minister van buitenlandse za ken Kissinger om de olieproducerende landen de technische kennis te leve ren om zelf tot kunstmestproduktie uit aardolie te komen. Dit geeft ech ter pas een oplossing op langere ter mijn. Nederland en speciaal grote be drijven als staatsmijnen zouden in het overdragen van die kennis een be langrijke rol kunnen spelen. De staatsmijnen produceren niet al leen kunstmest maar beschikken ook over het productieproves voor een an der belangrijk aardolieprodukt, lysine, dat de voedingswaarde van granen be langrijk kan verhogen. De hele problematiek van de dreigen de hongersnood in de arme landen en het gebrek aan betaalbare kunstmest zal de vaste kamercommissie voor ont wikkelingssamenwerking begin mei met minister Pronk bespreken. DEN HAAG Minister Pronk ver- trekt vandaag naar New York, waar hij ee leiding op zich zal nemen van de Nederlandse delegatie naarde VN- conferentie inzake grondstoffen en ontwikkeling De minister zal ool* een bezoek brengen aan de president van de Wereldbank, Robert McNamara. FRlAENiKFUlRT Het grote aantal slachtoffers op de Westduitse autosnelwegen tijdens het afgelopen paasweekeinde heeft de discus sie verhevigd over de maximumsnelheid op de Duitse Autobahnen. Deze discussie wordt gestimuleerd door de Duitse kerken, die grote Priesters voetballen bewaren hebben tegen de cynische slagzin van de Duitse automo bielindustrie Freie Fahrt für freie Menschen.' een grote anti-communistische macht is. Jewgeny Koesjef behoort reeds sinds zijn zeventiende jaar tot de oppositio nele beweging van de Sowjet-Unie en heeft langdurig gevangen gezeten. Hij heeft zich aangesloten tot het chris tendom onder invloed van de dissi dente publicist Krasnof-Levitin, die nog steeds geen toestemming heeft ge kregen om naar Nederland te komen. Gereformeerd Urk ontsteld over synode Van een onzer verslaggevers URK De raad van de gereformeer de kerk te Urk is ontsteld over het besluit van de gereformeerde 'synode, steun te verlenen aan- het anti-racis- mefonds van de wereldraad van ker ken. De kerkeraad zal zijn bezwaren aan de volgende synode kenbaar ma ken. De Urker kerkeraad zal schrijven naar de Zuidafrikaanse zusterkerken en vragen, de band met de kerk van Urk niet te verbreken, wanneer tot verbreking van de banden met de Ne- delandse gereformeerde kerken zou worden besloten. Voorts besloot de kerkeraad zich te richten tot de clas sis Emmeloord met het verzoek, in dezelfde geest te handelen. (Vrije snelheid voor vrije mensen). Kerkpresident Hild van Hessen Nas sau heeft de verantwoordelijke politi ci gevraagd, hun beslissing om de snelheidsbeperking op de Autobahn op te heffen nog eens te overwegen. Hild vindt dat economische overwe gingen in geen geval zwaarder mogen wegen dan de strijd tegen de verkeers ongevallen. De Duitse kerkleider riep op om te komen tot een gezamenlijke Europese regeling voor de maximum snelheid. Conflict In de kerken heerst geen eensgezind heid over de snelheidsbeperking. In de Evangelische Kirche is een conflict ontstaan over een harde actie voor een drastische snelheidsbeperking. De voorzitter van de werkgroep voor ver- keersvragen ds. Werner Beck wilde een maximumsnelheid van 80 kilome ter op de gewone wegen en van hon derd kilometer per uur op de auto snelwegen in plaats van de nu gelden de adviessnelheid. Zijn voorstel om dit via een harde actie te bereiken werd evenwel door de raad van de evangelische kerk afgewezen, waarop Beek ontslag nam. De broederschap WUrttemberg, een kerkelijke organisatie van geestelij ken, neemt in een open brief aan de premiers van de Westduitse bondssta ten stelling tegen de opheffing van de maximumsnelheid. De leiders van de broederschap kla gen vooral de christelijk democrati sche partij aan, 'omdat het haar dui delijk er alleen om gaat, de regering een politieke nederlaag te bezorgen en daarbij onmiddellijk bereid is hon derden verkeersdoden aan dat machts streven op te offeren. Wij vragen aan de premiers, die lid zijn van de CDU: hoeveel mensenlevens kan uw gewe ten verwerken?' 'Schuld' De broederschap gaat verder: 'Het aantal ongevallen, doden en gewon den, zal toenemen. Men zal zeggen dat het de schuld is van de lente of van de zonneschijn, zoals men nu zegt dat de afname van het aantal doden kwam door de winter. Maar de pre miers zullen niet te vinden zijn aan de groeven van de slachtoffers van het verkeer. De predikanten zullen aanleiding hebben, meer te spreken over de wil van zekere politici, dan over de wil van God/ TWIJFEL Er is een tijd geweest dat de hoog wijsheid die wij ten aanzien van twijfel konden opbrengen deze w twijfel is zonde. Daarmee was het p bleem van de t wijfel afgedaan. M kwaardig is intussen dat w enooit veel over de twijfel lezen als in tijd na de opstanding. Juist als Je de dood en de zonde overworn neeft. Thomas staat voor de twijfel uit de kring. Maar van alle discipe staat het geschreven dat ze twijfeld Ze konden er niet aan. Dat is gi wonder. Wie nooit getwijfeld he neeft ook nooit geloofd, heeft eens mand gezegd. Dat is in z 'n absoli heid natuurlijk ook niet waar. I hoeft althans niet waar te zijn. M ten mens die met zulke enorme d gen te maken krijgt als een bo schap dat de dood dood is, die m wel eens even op zijn hoofd krabb of z'n wenkbrauwen optrekken, hebben nooit anders gehoord. Van dag af d at vader en moeder zeid het is z ondag Pasen en dan krijg een ei, weten we het: Jezus ds op staan uit de doden. Maar weten en loven is twee. Je kan het weten, kan het zelfs niet bestrijden en t< heb je 't dan nog niet gezien, nL z'n ongelofelijkheid. In z'n t otale 1 gelijkheid wat ons betreft. We zit er vaak te ddcht op. Met de paple ingegoten en dan weet je niet m wat j eeet. Er zijn dingen die je een afstand moet zien en anders je ze niet. Chesterton vertelt erg van grote paardentekendngen op krijtrotsen van Zuid-Engel and. Wie vlakbij staat ziet niets. Je loopt d een bloemen-mozaiiek en je vraagt af waarom ze die bloemen zo gri hebben neergezet. Maar v an veraf je het. Zo ds het met de opstandi Om het geweldige daarvan te z moet je er even afstand van neir Het niet vanzelfsprekend vinden. H is niets vanzelfsprekend. Je moet laten verrassen. Twijfel ds een n schijnsel dat er vaak bijhoort. 'V zou niet twijfelen, vraag ik me w eens af. Ik geloof het ongelofelijke, aanvaard datgene wat ik met m'n genaamd gezond verstand zou m oe blijven betwijfelen. En dan ontdekj dat geloven iets anders is. Zoiets meegesleept worden. Er niet meer kunnen. En tegelijk inet heel je I er ja tegen zeggen omdat het de ei mogelijkheid voor je wordt. Het mogelijke: de enige mogelijkheid te leven. Van een verslaggever EINDHOVEN Het priestervoetbal team PEST (priester en sportman te vens) uit het bisdom Den Boscfh heeft gistermiddag beslag gelegd op de bis schop Bekkers beker. In St Oedenrode won men de beker, beschikbaar gesteld door de familie van bisschop Bekkers, door een over winning na strafschoppen op REST (priesters uit de bisdommen Rotter dam en Haarlem) Bisschop Simon is van Rotterdam reikte de beker uit aan het winnende priesterteam. BERLIJN -De protestantse diakonie in de DDR heeft op het ogenblik 15.000 medewerkers in dienst. De ker ken hebben.52 ziekenhuizen met meer dan 7000 bedden, meer dan negentig tehuizen en inrichtingen voor geeste lijke of lichamelijke invaliden en 330 bejaardenhuizen. De kerken hebben lijk of lichamelijk invaliden en 330 kleuterscholen. De kerkelijke zieken huizen leveren elk jaar 350 gediplo- meerde verpleegsters af. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Hendrik Ido Ambacht L. W. Koppenhol te Huizen, anagenomen naar Den Helder (toe M. J. Aarents, voorheen pastoor kath. kerk te Aalsmeer; naar H gom: W. van Bruggen te Arnhem. Bedankt voor Bodegraven: W. Bruijn te Ermelo. GEREF. KERKEN Beroepen te Zuidwolde: C. v.d. den te Woudsend en Jutrijp-H merts; te 's-Gravenmoer: E. Ro kand. te Breda, die dit beroep h< aangenomen: te Hoofddorp: H. Pro te Wieringen. Aangenomen naar Kamerik en N werbrug: L. J. Koffeman, kand. Kampen, die bedankte voor Vii veen en Schoonrewoerd. GEREF. KERKEN (VRIJG). Bedankt voor Brunssum-Treebeek: Noort te Buitenpost. GEREF. Kerken (VRIJG. BV) Beroepen te Emmeloord: J. M. Sm te Rotterdam-Overschie. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Almelo: J. C. L. Sta veld te Kornhorn. GREF. GEMEENTEN Bedankt voor Wagenlngen: Ch. Poel te Yerseke. OUD GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Den Haag: A. Kot, p v.d. vrije herv. gem. te IJsselmuidi VRIJE EV. GEMEENTEN Aangenomen naar Amsterdam-W.: M. Ullersma, wonende te Laren, v heen miss. pred. te Paramarbio. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepbaar: W. Hessels, Schouw Lemmer; H. G. De Winkel, H. Ste straat 6, Harderwijk. In uw artikel over de teruggang van de kipconsumptie in Nederland stel len 'deskundigen' uit de pluimveewe reld dat deze voor 'n deel wordt ver oorzaakt door een drang naar versobe ring van de Nederlandse huisvrou wen. Zou het ook niet kunnen dat zij minder kippevlees gebruiken door het dieronterende bestaan wat slachtkip- pen hebben en de angst voor alle mo gelijke hormoonpreparaten die zij hun gezinsleden samen met het kippe- gerecht voorschotelen? mevrouw T. T. Dijkslag Winsum Kanker Volgens Dr. van der Noordaa is het niet uitgesloten, dat een aantal soor ten kanker door een virus wordt ver oorzaakt (tr.Kw. 9-4- '74). Een derge lijk virus zal jong en oud besmetten. Het is echter opvallend, dat meer ou deren dan jongeren het slachtoffer er van worden. Kennelijk heeft de jonge mens een beter, minder ondermijnd afweersysteem. Vanuit de visie van Dr. van der Noordaa is het zoeken naar een cacclnatiemogelijkheid tegen kanker vanzelfsprekend. Anderzijds is de versterking van het eigen afweer systeem van de mens, zoals de natuur geneeskunde dit tot stand brengt door toepassing van o.a. de voedingsthera pie, een mogelijkheid, die ook onze aandacht moet vragen. A. den Hertog Bosch en Duin 'HS?el het para-normale een gevaar lijk en zelfs verboden terrein'. On der deze kop publiceerde Trouw/Kwartet een artikel van dr. K. J. Kraan, gereformeerd evange lisatiepredikant te Rotterdam. Blij kens dit artikel maakt dr. Kraan zich ernstig bezorgd over de 'golf van occulte praktijken en theorie- en' die 'over ons land' gaat, een verschijnsel waartoe hij ook Ti-Ta- Tovenaar rekent. Nu staat hij daarin niet alleen. De belangstelling voor occulte zaken is opvallend, al valt erover te dis cussiëren of die belangstelling gro- tdr is dan vroeger als men het bre de scala van practijken op dit ge bied overziet. Krishnamurti, Annie Besant e.a. konden zich indertijd in een grote aanhang verheugen, en Louis Couperus' hollandse kolo nie in Laboewangi liet al bekwaam en een tikje geblaseerd de tafel dansen. De opmerking van Ruth Benedict dat het voortschrijden van de secularisatie eerder ten kos- ;e van de godsdienst dan ten koste van de magie plaatsvindt blijft echter geldig. Ook buiten de meer gegoede kringen is de belangstel ling voor het occulte tegenwoordig groot. Of het allemaal zo gevaar lijk en verontrustend is als dr. Kraan meent, of het om een 'ern stige cultuurcrisis' gaat, zullen we moeten afwachten. Maar, toegege ven, de populariteit van allerhande Dr. K. J. Kraan soorten koffiedikkijkerij doet niet altijd prettig aan. Tot zover kan men wel met dr. Kraam meevoelen. Dat wordt an ders als hij de redenen voor zijn verontrusting onthult Het blijkt dan dat hij deze verschijnselen niet ziet als vormen van bijgeloof, maar als gebruik (misbruik) van 'demonische' krachten. Dat Uri Geiler het daarbij speciaal moet ontgelden is wat naïef; er zijn wel gekkere dingen. Dat dr. Kraan Uri's kunstjes onhandig bestempelt als 'witte magie' komt ook voor rijn rekening. Het lezen van een artikel uit een encyclopedie is niet altijd eenvoudig. En cf prof. Ten- haeffs 'meta-organisme' nu al of niet wordt gemanipuleerd door de duivel moet hij maar met deze ge leerde zelf uitmaken. Tenhaeffs be wering dat het bestaan van para psychologische verschijnselen vast staat klinkt overigens wat voorba rig. Wat mij echter telkens weer ver baast is dat dr Kraan met zijn klakkeloos aanvaarden van occulte krachten niet alleen schijnt te staan, in het bijzonder niet voor wat het reformatorisch volksdeel aangaat. Dé E.O. waarschuwt her haaldelijk voor dit 'duivelswerk'. In een programma over spiritisme vertelde enige tijd geleden een ge reformeerde ouddrling hoe ook hij zich had beziggehouden met gees tenbezwering enz., maar daarvan was teruggekomen toen hij inzag dat zijn krachten van de duivel kwamen. In een christelijk-gerefor- meerd catechisatieboekje van ds. Velema wordt uitdrukkelijk tegen spiritisme gewaarschuwd, niet om dat het onzin is, maar omdat het niet mag. Sinds kort bezit Neder land trouwens ook een duiveisuit- drijvende dominee, maar die is hervormd. En nu waarschuwt dr Kraan het kerkvolk weer voor de verboden vrucht. Wat ik zou willen weten is of dr Uri Gelier Kraan's bizarre meningen een randverschijnsel vertegenwoordi gen, of dat hij representatief is voor een belangrijk deel van de gereformeerde wereld. Als dat zo is worden de verschijnselen die hij na occulte handelingen constateert begrijpelijker: angst, depressies, 'verminderd geloofscontact' enz. Als er dan toch over geestelijke volksgezondheid gesproken moet worden acht ik artikelen als die van dr. Kraan gevaarlijker dan de show van Uri Geiler. Maatstaf, De Arbeiderspers, per j gang 45,Vlak na elkaar versi nen twee dubbelnummers het n dec.-nummer en het febr.-maartn mer) van Maatstaf. Maatstaf is duur tijdschrift (deze losse numnjD kosten ƒ12.50), maar je krijgt w|r( voor je geld. Veel verhalen (b.v. Bob den Uyl en Jaap Harten, t gedichten (Guépin. Hans Warren), schouwingen (literatuurhistorisi st Jacques dc Haan, Arie van den Be en opstellen over algemene om werpen (André van der Louw over AJC) en dan in elk nummer beeld kunstwerk met een inleiding. In nov.-dec.-nummer werk van Paul Lussanet en in het laatste verchei nummer werk van Paul de Lussa en in het laatste verschenen numi beeldhouwwerken van Louis P Boon. Dietsche Waranda Belfort, StJ b daard Uitgeverij per jaar 29,1< nummers ƒ3.75. Een speciaal numi met bijdragen van o.a. Jean Weis ber, Bernard Kemp, Martien J. G. Jong, Pierre H. Dubois en Mark singel, gewijd aan de 73-jarige Vla sc dichter en schrijver Maurice liams. Doceren en studeren, door Ruth ard: Het Spectrum, ƒ8,Eep A pocket voor docenten cn studenten hoger (beroeps) onderwijs over functie van lesprogramma's, hoorco ges, stages en laboratoriumwerk, oordellngstechnieken, zoals tests cijfers, groepsonderwijs en leertl rieën.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2