Wereldgeschiedenis van na de oorlog in beeld eoeo po22eleo HALER dsgpecep z NCRV begint zondag interessante filmserie duik in de diepte van een donzige slaap.. ...OPROEP CODE WALTER JOST TROUW K^AUTET VRUftvG 12 APRIL IOTA |\/j*ov dcpkinq Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De belangrijkste episoden uit de wereldgeschiede nis in de kwart eeuw na de twee de wereldoorlog zullen met in gang van zondagavond getoond worden in de groots opgezette filmserie 'Als de dag van giste ren'. De NCRV brengt zondag avond vijf over zeven op Neder land 1 de eerste aflevering die ge titeld is 'Hoop en teleurstelling na de bevrijding'. De eigenlijke naam is 'C' étuit hier' en het hele project is gemaakt door de Parijse filmmaatschappij Pathe Cinema van wie de NCRV eerder 'de grote veldslagen uit de tweede wereld oorlog' uitzond. Er zijn twaalf delen, steeds van vijftig minuten. Elke zon dag dat de NCRV televisiezendtijd heeft en dat is eens in de vier weken wordt aan het begin van de avond een deel uitgezonden. Dat geldt voor de periode tot en met 29 september. Hoe het zendschema er voor het win terseizoen uit gaat zien is nog niet bekend. Pathe Cinema is een van de oudste filmmaatschappijen ter wereld met grote ervaring op het gebied van speelfilms, bioscoopexploitatie en later' televisieseries. Internationale faam is vooral te danken aan wat filmische nieuwsgaring wordt genoemd. Dat resulteerde in een van de beste bioscoopjournaals van de wereld. Het spreekt vanzelf dat veel van dit materiaal is gebruikt voor 'als de dag van gisteren'. De film heeft dan ook veel van een bioscoopjournaal a-oor tele\isie waarbij het menselijk aspect een belangrijke plaats inneemt. In onze eeuw is weinig gebeurd dat niet in de archieven \-an Pathe is te vinden. Daarbij hebben de medewerkers dankzij zeldzaam materiaal dat zij kunnen leveren vaak toegang tot archieven uit het oosten, die niet altijd voor iedereen toegankelijk zijn. 'In het verleden ligt het heden' moet de belangrijkste reden tot aankoop geweest zijn bij de NCRV. Zonder dat men het zich altijd bewust is bepaalt veel wat de afgelopen vijf en twintig jaar is gebeurd het beeld van onze jaren. onthullend zijn. Temeer daar veel nooit vertoonde gedeelten zijn opgenomen. Wanneer de recente historie op een rijtje wordt gezet en dat gebeurt op een zeer levendige manier dan I spreken oorzaak en gevolg duidelijker aan, ook al is het of het 'als de dag van gisteren' gebeurde. Eerste deel De inhoud \-an het eerste deel 'hoop en teleurstelling na de bevrijding' is in het kort: de geallieerden lijken nog eendrachtig, de Duitse oorlogsmisdadigers worden in Neurenberg berecht. Het nazitijdperk is voorbij. Maar Europa is uitgeput, er zijn miljoenen ontheemden, de zwarte handel bloeit. Deel 2 dat zondag 12 mei wordt vertoond heet 'eind van het koloniale tijdperk in Azie en Afrika, deel 3 op 9 juni 'het ijzeren gordijn', deel 4 'De bom', deel 5 'zuid-oost-Azië', deel 6 'oorlog en vréde in Korea. Algerije en Vietnam', en deel 7 'schokkend relaas van Afrika's worsteling om zelfstandigheid'. In het winterseizoen A'olgen deel 8 'dooi in de koude oorlog met Chroesjtsjew', deel 9 'spanning in Berlijn en Cuba: toename bewapeningswedloop', deel 10 'zuid- Amenka tussen 1945 en 1970'. Deel 11 'economische groei in Europa' en deel 12 *25 jaar strijd door negers, jeugd, vrouwen en Palestijnen'. 134. Sipko Stunt had natuurlijk niet voor niets bij dat ziekenhuis gestaan. Hij had nu eenmaal een fijne neus voor het nieuws en wij weten al, dat hij zeer nauwkeurig het verloop van de knetterrace had waargenomen. Hij wist ook al, dat professor Tweesteen de uitvinder was van die hypersuper- benzine en.toen had hij met eigen ogen aanschouwd op welke weerzin wekkend gemene wijze Lowietje en Bennie getracht hadden de eerste prijs in de wacht te slepen. 'Dat werpen met een bom en dat schieten met een mitrailleur liep toevallig goed af', mompelde Sipko. 'Maar de vlucht van die kerels bewijst wel, dat zij eigenlijk zeer kwalijke dingen van plan waren'. Toen was Sipko er door handig combineren nog wel ach ter gekomen, dat de twee schelmen het meest waarschijnlijk gevlucht wa ren langs de Gravèndrechtse Beek. Om te zien of hij gelijk had, was hij toen naar de haven gereden en jawel, daar had hij «ten pieregoggeltje zien aankomen, waarin Lowietje en Bennie gezeten hadden. Toen Avas het eenvou dig geweest, getuige te zijn van de rest. En daarin zat stof genoeg voor een pakkend artikel, vond Sipko. Wes halve hij met grote spoed naar zijn redactiekantoor reed om dat artikel te gaan schrijven Diezelfde avond zat smidje Verholen met Eelco in zijn gezellige Avoonkamer. 'Ik ben blij, alles zo afgelopen is, en dat zij tribunes Aveer kunnen Aveghalen', v zuchtte de vermoeide politieman, eerste prijs is terechtgekomen waar hoorde en voor de rest vond ik 1 alleen jammer, dat die tAvee schurk uit mijn handen zijn geslipt'. T er is zeker jammer', zei smidje Verhol ernstig. 'Ik hrb je namelijk iets tonen, Eelco, wat je wel verbazen i Kijk eens, deze leuke dingetjes he Kareltje Knetter uit de auto van schavuiten gehaald en hij heeft vervangen door een onschuldige bl menbom en sterrewerpers. met een slag legde smidje Verhol rs de bedoelde zaken op tafel. ii FERDINAND Een opname uit de film 'Als de dag van gisteren'. Grootmachten ont moeten elkaar: Chroesjtsjew bezoekt Amerika, rechts Kennedy. Rode draad De samenstellers. Henri de Turenne en Daniel Costelle. hebben een doordachte lijn aangehouden. Daardoor komt een rode draad'te voorschijn, die veel meer gebeurtenissen aan elkaar verbindt, dan men indertijd bij eerste lezing vermoedde. Verbijsterend is daarbij hoevee! geAA-eld, drogredenen en intimidatie de loop van de geschiedenis bepalen. 'Als de dag van gisteren', ontkomt uiteraard niet aan een Frans tintje. (ADVERTENTIE) de echle donsdeken* in kleurige lakenovertrekken En morgen: geen stofvlokken, geen vermoeiend instoppen van dekens. In het daglicht geven de kleuren van de verwisselbare lakenovertrekken uw slaap- kamer een nieuw gezicht. •goedgekeurd door de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen. Naar Franse begrippen is hij echter objectief, terwijl het chauvinisme er beslist niet van alle kanten afdruipt. Dit is de mening aran Guus van der Steen, die de Nederlandse bewerking verzorgt. Alleen in de eerste aflevering was voor Nederlandse begrippen teveel te vinden over de Franse kabinetten van na de oorlog en berechting van Franse oorlogsmisdaden. Dat is uitgeknipt en vervangen door Nederlandse materiaal, zoals de aankomst van koningin Wilhelmina en het ondergelopen Walcheren. Jammer genoeg is er échter weinig goed Nederlands filmmateriaal van vlak na de oorlog. Het Amerikaanse. Russische en Franse is A-eel beter. Toch wordt de film zoveel mogelijk voor Nederland aangepast. Hel opA^allendste trekje is dat er over de rol van Engeland na de bevrijding nauwelijks iets te vinden is. De NCRV wil dit aanvullen. Aan de middelbare scholen heeft de NCRV een schrijven gericht om te attenderen op de film, die als visueel geschiedenisboek een belangrijke bijdrage kan zijn in kennis over een periode die de jeugd van vandaag niet heeft meegemaakt. Maar waar ze toch veel mee te maken heeft. Voor ouderen, die wel bekend zijn met de na-oorlogse jaren moeten veel getoonde situaties toch nog vaak Gemiste kans In de werken van Athanasius Kircher (een jesuiet die leefde van 1602 tot 1680) is 'de Avetcnschap op merkwaar dige Avijze vermengd met fantasie en lichtgelovigheid', zo staat te lezen in een serieus naslagwerk als Elseviers muziekencyclopedie. Zo'n formulering alleen is al een uit daging en de uitdaging is aangenomen door Pieter Verhoeff en Anton Haakman daartoe genereus in staat gesteld door de VPRO televisie. Een programma dat uitzicht opende naar ongekende vérte maar dat toch ook wel bij wat tobberig aangelegde kijkers het aantal vragen vermeerderd zal hebben. Waarom bijvoorbeeld moet in het Vaticaan met zo weinig licht gefilmd worden, zodat de gelijkenis van het Vaticaanse interieur met dat van het Frans Hals museum in Haarlem niet voldoende geverifieerd kon worden? Waarom ook en dat is nog intri gerender is de zaligverklaring van Kircher opgehouden door het risico dat de man nam door in de krater van de Vesuvius af te dalen, en werd in de film van gisteravond gezAvegen ov;er 's mans overtreding van het gebod der kuisheid? Een jezuïet uit de contra-reformatie met nazaten; wie durft nog maar de vraag te stellen naar de mogelijkheid van een zaligA'erklaring? Men kent toch de Avaarderingsschaal van het Vaticaan op deze punten. Jammer dat de kans gemist is om het beeld geheel te completeren, want een dergelijke gelegenheid zal zich niet zo gemakkelijk meer voordoen. JK Radio vandaag HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (Si Dag met een gaatje. (7.55 Over naar Driebergen 8.00 Nws; 8.10 Radiojour naal: 8.30 Groenteman.) 9.00 <S) Radio Kamerork. en soliste: klass.muz. 9.35 Wa- terst. 9.40 (S) Inleid tot muz.begrip. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (1100 Nws; 11 02-11.05 Radiojournaal.) 11.30 Horlepiep: volksmuz. NOS: 12.00 Toerismo: toerist, inf. uit binnen- en buitenl. 12.20 Overheidsvoorl.: Uitz. v.d. landb. 12.40 <S) Licht ork. 12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws. VARA: 13.10 Dingen v.d. dag. NOS: 13.25 Spiegel van Belgle. 13.50 (S) Intern. Spec trum: mod. muz. 14.30 Blik op de derde werold. 14.45 Blik op Eur. 15.00 Zoeklicht op Nederland, met 16.00 Nws. HUMAN. VERB.: 16.45 Laat je niks wijsmaken: comm.. interv. en inf. van mensen die wat zien in de mens. VPRO: 17.00 VPRO-Vrijdag: rechtstr. progr. over een akt. onderwerp. 17.55 Med. VPRO: 18 00 Nws. 18.11 Vandaag dit, morgen dat. PP: 18.20 Uitz. v.d. K.V.P, VPRO: 18.30 VPRO-Vrijdag: komm. en analy ses. KRO: 19.00 IS) Rustige lichte muz. CVK: 19 30 Kerkdst Vrije Evangel. Gemeente. KRO: 20.30 (S) Klass. muz. 21.00 (S) In antw. op uw schrijven: verzoekpl.progr. 22.00 SWie niet kijken wil 22.25 Overweging. 22'30 Nws. 22.40 <S) Hits. 23.55-24.00 Nws. 7.07 (S) Badinerie: klass. muz. (7.30 Nws. 7.40-7.50 Echo.) 8 24 Overweging. 8.30 Nws. 8.35 Gymn. v.d. huisvr. 8.45 Moeders wil is wet. 9.40 Klass. muz. 10.00 <S) Aubade: oude muz. (10.30 Nws.) 11.00 Gebakjes en een beter leven. 11.54 Ber. Vastenaktie. 11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. (12.22 AVij v.li. land. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Echo. 13.00 Raden maar 14.00 (S) Klass. kamermuz. 14.30 Midden ln de dood. meditatief progr. 15.30 Nws. 15.32 (S) Klass. pianorauz. 16.00 Spreekuur: gesprek met Staatssecr. van A'olkgezondh. en Mllleuhyg. dhr. J.P. Hen driks. 17.00 Samen bouwen: progr. i.s.m. Vastenactie Nederl. 17.30 Nws. 17.32 Echo. KRO: 18.00 IS) Licht ork. met zangsolisten. 18.30 Nws. 18.40 Echo. 13.30 A'erkennlng - op soc.-maatsch. terrein. 18.58 Marktber. VPRO: 19.00 <S) Nova Zembla FM: leugens, ver- warr.. strijd en goed nws. 20.00 Nws. 20.05- 20.15 Vandaag dit. morgen dat.) NOS: 20.50 Den Haag vandaag. A'ARA: 21.00 IS) Groot Omroepkoor met Radio Blazers Ensemble: oude en klass. gewijde muz. 'In de pauze 21.30-21.40 Tijdschriftennws.) 22.25 (S) Staal kaart. 23.15 (S) Return to forever: licht muz.prqgr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound: muz. speciaal voor jonge mensen. 8.02 (S) Tussen thee en koffie. 10.03 (S) Muzikale fruitmand: ver- zoekpLprogr. VPROi9.02 ~(S) VPRÖ-Vriji L avond Show: gevar. lichte muz. en pl 'P bespr. (22,55 Med.) AVRO: 2.02-7.00 Kl S Torrlnga en Cees van Zijtveld. BELGIE 324 m NED. 12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.08 Ge ;ta muz.progr. 12.50 Buitenl. persoverz. 1 Nws. akt.. weerber. en toneelagenda. 1 16,1 Intermezzo. 13.30 Poëzieprogr. 13.50 In ck mezzo. 13.55 Beursber. 14.00 Nws. I Musicalprogr. 15.00 Nws. 15.03 Mus progr.. verv. 16.00 Nws en beursber. 1 Licht klass. namiddagconc. 17.00 Nws med. 17.10 Big Band muz. 17.55 W schaal. 18.00 Nws. 18.05 Uitz. v.d. soldaten. 1 O- R.K. Uitz. 19.00 Nws en akt. 19.30 LR h muz. (19 40 Keurig Engels.) 19.45 Lite: progr. 20.00 Gevar. progr. (20.30 Nws. 2 Splinternws.) 22.nn Nws. 22.05 Jeugd W 23.00 Nws. 23.10 Jazz op verzoek. 23.40-2 \a Nws, k Stl TV vandaag NEDERLAND I NOS 18.55 Ti-ta-tovenaar 19.00 Journaal TROS 19.05 Zorro 19.30 Ren je rot NOS 20.00 Journaal Figuur-puzzel Horizontaal woorden invullen die be tekenen: 1. medeklinker. 2. beArel, 3 stok met voettrede, 4 hatelijke opmer king, 5. stutpaal. 6. buitenmuur, oogziekte. 8. priem. 9. medeklinker Bij juiste invulling leest men verti caal 1 een andere naam voor rotsvalk. OPLOSSING VAN GISTEREN Hr.: 1. harmonium. 8. Ee. 9. Aaron. 10. eg. 12. Ada. 13. Oka. 15. til. 17. tor. 19. bos. 21. Eems. 23. toet. 24. R.D. 25. teder. 26. Rr. 27. ieme. 29. 1 Anaï. 31. ere, 32. ark. 34. alt. 35. Ens. I 37J alp. 39. ra. 41. einde. 43. rs. 44. i filateiip. Vert; F- bó. 2. rad. 3. maat,.4. o.r. 5. Noor. "6.'jnfc,'7. me. 8. exterieur. II. gastritis. 12. alm, 14. Abo. 16. ieder, 18. order. 20. Oeral. 22. sté. 23. tra. 28. mee. 30. nap, 32. Asia; 3S. kade, 36. nel, 38. lel, 40. af 42. N.T 43 67 Xorbert rookt en de Ergelsen lezen of slapen. Attila is weer in de badka mer het toilet aan het schoonmaken. De rabbijn zit in de andere kamer naar zijn vrouw. Kenneth, de Ameri kaanse soldaat, ligt zoals gewoonlijk ergens in huis. Hij is een buitenstaan der. net als de rabbijn. Hebben zijn beleA^enissen in Vietnam hem uit rijn evenwicht gebracht? Waarschijnlijk is zijn aard flegmatiek en wat mensen schuw. Zijn lichaam is krachtig, maar zijn geest traag. Naast mij zit Hans ijverig chemische formules te bestude ren. Hij zou in de Verenigde Staten laboratoria bezoeken en lezingen hou den. Tenminste, dat zou hij gedaan hebben, als hij niet uitgerekend in dit vliegtuig had gezeten. Waarom moest het lot juist ons vlieg tuig treffen? Het heeft geen zin je dat af te vragen. Ik heb zelf tegen de vrouw van de rabbijn gezegd, dat we uitverkoren mensen zijn. Misschien heeft God met ons wel een bepaald plan. Misschien wil hij ons oververza digde mensen wel laten zien hoeveel nood er in de wereld is, waaraan wij maar achteloos voorbijgaan. Misschien wil hij ons laten voelen Avat het betekent honger en dorst te hebben, he verlaten te voelen, gevangen te zijn. In slechts één week heeft hij ons dat alles laten zien. In enkele dagen hebben wij meer menselijke ellende ervaren dan veel mensen in hun hele leven. Wij hebben ónder de eenzaam heid geleden, onder de hitte, onder de haat, onder de angst. We hebben ook ervaren dat God de mensen nooit meer nabij is als daar waar alle menselijke hulp faalt. Wij zijn nader gekomen tot de zin van het leven. Zal ik dat weer vergeten als ik weer thuis ben in mijn maatschappij van wel vaartsmensen? Zal ik er eigenlijk ooit nog in terug kunnen keren? De Engelsen vinden dat we iets moe ten doen. Onze regeringen moeten maar eens goed weten hoe het met ons staat, zodat ze nou eindelijk eens maatregelen gaan nemen. Als één land eenmaal toegeeft, zullen de ande re wel moeten volgen. Alleen Israël zal waarschijnijk hard bijven. Zij stellen voor telegrammen naar Bonn. Bern en Londen te sturen. We kunnen dan onafhankelijk van elkaar de tekst opstellen en ze daarna op elkaar af stemmen. De Engelsen trekken zich in een hoek terug en wij Zwitsers cn de twee Duitsers vergaderen in de andere hoek. Onze opvattingen lopen uiteen. Cap tain Schreiber wil helemaal niets on dernemen. Hij vindt, dat we al ge noeg gedaan hebben en dat het het beste is als Ave helemaal niets meer van ons laten horen. Dan zouden we spoorloos verdwenen zijn. Onze vorige telegrammen hebben mets opgeleverd. Ze geloven waarschijnlijk, dat we vei lig zitten en ze hebben rustig verder gekletst. Wij kunnen doen wat we goed achten, maar hij geeft er de voorkeur aan spoorloos verdwenen te zijn. Xorbert en Attila twijfelen aan de juistheid van zo'n beslissing. We moe ten nog één keer proberen onze rege ring te vragen zich van de Crisis-staf los te maken. Ze kunnen ons toch niet gewoon laten barsten! De rest van ons hinkt op twee gedachten,,We veolen zowel iets voor captain Schrei- bers opvatting als voor die van Nor- bert en Attila. 'Maken jullie gerust een tekst', zegt captain Schreiber bitter. 'Als je mij er maar buiten laat!' We besluiten niets te ondernemen, niets meer te Arragen. De Zwitserse en Duitse gijzelaars zullen voor de aa'e- reld spoorloos a'erdwenen zijn. De Engelsen zijn echter nog met hun tekst bezig. Wij wachten tot captain Goulborn een teken geeft dat ze klaar zijn. 'Onze tekst is heel kort.We doen helemaal niets!' De Engelsen zijn door ons besluit verrast. Zij zullen hun telegram ech ter toch naar Londen zenden. Zij vragen hun regering eindelijk toe te geven aan de eisen van het Volks front. Ze schrijven ook hoe ge\raarlijk onze situatie zich heeft toegespitst. Het is de laatste keer dat ze zoiets vragen. Als dit niet helpt, doen ook zij niets meer. 'We zullen zien Avelk besluit het beste is', zegt captain Goulborn en geeft zijn telegram aan Abu Fadi om het te laten verzenden. Het water is weer helemaal op. Blijk baar komt dat nu dagelijks voor. Zolang het watergebrek maar een paar uur duurt, is het niet zo erg, maar Avat gebeurt er als de Avatertoe- voer helemaal uitvalt? E- Avordt elke dag gevochten en geschoten. Op een kwade dag zal de mededeling komen, dat Amman zonder water en elektrici teit zit. En als er cholera heerst, zal men zich toch vaak moeten wassen. Tot nu toe is het gelukt onze kamer en het toilet redelijk schoon te hou den, We hebben ons elke dag kunnen Avassen. Sommigen hebben zich zelfs dagelijks geschoren. Ik heb het maar liever niet gewaagd me te scheren, Avant mijn baard is lang en stoppelig. Als Ave nog lang hier moeten blijven, zie ik eruit als de rabbijn. Vanaf de minaret roept de muezzin Aveer op tot gebed. Hij maakt daarbij gebruik van een luidspreker. Ook bij de Islam heeft de techniek niet stilge staan. Maar de gelovigen zullen zich naar Mekka Avenden, zoals ze dat al eeuwen hebben gedaan. En ze zullen hun Raka's verrichten en zich reini gen gelijk de Profeet geleerd heeft. Hoeveel gelovigen zijn er nog in deze stad? Abu Fadi laat vaak een klein op een rozenkrans gelijkend kettinkje door zijn vingers glijden. Maar dat doet hij Aroor tijdverdrijf, vertelde hij mij. Na het avondeten komt Achmed, de woestijndokter, ons weer eens opzoe ken. Hij heeft voor Attila medicijnen tegen zijn nieraandoening te pakken kunnen krijgen. En Auor ons brengt hij vitaminetabletten en Egyptische kapsules tegen diarrhee mee. Zal ons dat kunnen redden als de cholera uitbreekt? Achmed is de enige guerril la, die we vertrouwen en voor wie wij zelfs vriendschappelijke gevoelens koesteren. We hopen maar, dat hij bij ons blijft komen. TROS 20.16 Music-All-In 21.30 HaAvkins NOS 22.45 Journaal IKOR KRO RKK NCRV 22.50 Het lied v.d. Stille Week NOS 22.55 WK. IJshockey Finland -Tsjecho- slowakije en Zweden - Rusland NEDfeRLAND II NOS 18.55 Ti-ta-tovenaar 19.00 Journaal AVRO 19.05 Wie v.d. drie 19.30 MASH NOS 20.00 Journaal AVRO 20.20 Stille kracht '3> 21.30 Leven inbeeld 22.45 Ontdek je plekje NOS !2.50 Uit de kunst 23.15 Journaal DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 East of Eden. 12.05 Buitenl. rep. 12.50 Persoverz. 13.00-13.20 Journaal. 14.00 Progr.overz. 14.10 Kinder- progr. 14.45 Filmrep. 15.30 Hier bin ich; mem Vater. 17.10 Boekenjournaal. 18.00 EvangeL-Luth. Vesperdst. 18.30 Leven van Anton Bruckner. 19.30 Rep. 20.00 Jour naal en weerber. 20.15 Some came running. 22.25 Filmrep. 23.10 Journaal en weerber. 23.15 W.K. IJshockey. DUITSLAND II 12.10 Muzikaal progr. 13.00 Akt. en muz* 13 45 Natuurfilm. 14.15 Dierenrubr. 14.45 TV- film. 15.30 Journaal. 15.35 Stomme film. 17.15 Concertgeb.ork. 18.15 Rep. 19.00 Journaal. 19.15 Filmmedi- taue. 19.30 Buitenl. rep. van buitenl. korre6- pondenten. 20.15 Abituriëntag. 21.50 Jour naal. 21.55 Filh. Ork. uit Wenen. 22.55 Dok. progr. 24.00 Journaal. DUITSLAND III NDR 8 40-18.00 Schooltelevisie. 18.00 Sesamstrasse. 18.30 Inf. progr. 19.00 TV-kursus. 19.30 Dok. progr. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Rep. 21.00-22.45 Polit. progr. DUITSLAND UI WDR 15 00 Eine amerik. Familie. 16.15 Medita tie. 16 45 Dok. film. 17.30 Der rote Zug. 19.00 Sandmann. 19.05 Progr. voor Joegosl. werkn. 19.15 Portret van een schrijver. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Groot interv. 21.00 Theolog. disk. BELGIE NEDERLANDS 16.00-17.40 Johnny Raton. 18.00 Colargol. 18.03 Tekenfilm. 18.15 Volks universiteit. 18.25 Natuurserie. 18.50 Dok. pro gt\ 19.20 Progr.overz. 19.33 Kortweg. 19.38 Med. en weerber. 19.45 Nws. 20.15 Familie Ashton. 21.05 Film voor Goede Vrij dag. 22.35 Nws. 22.45-23.40 Requiem. BELGIE FRANS 16.55 Kinderprogr. 18.10 Kleuterprogr. 18.30 Artistieke 19 00 Polit. progr. 19.30 Tekenfilm. 1 Journaal en weerber. 20.20 Le dialoque Carmelites. 22.00 Galaconc. v.d, 23.00 Journaal. li zoekpl. van en voor zieken. NCRV: Kiesschijf - voor huisvr. en bedrijf. 12.03 Barend - op de Holl. toer. 13.03 Ontroerend goed: Ned. artiesten. NOS: en Meug Show. AVRO: 15.03 Cees en Zijtveld I met o.a. Soultime USA* 16.03 C 1 van Zijtveld II, met o.a. Amerik. en Eng bitpar. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Post verzoekpl.progr. il Zalmsalade 1 groot blik zalm 8 kleine tomaten 100 gr. garnalen halve komkommer bosje radijs gehakte peterselie .otje uitjes met augurken olijven 3 eetl. mayonaise I eetl. sherry [Sec De kopjes van de tomaten afsniji vruchtvlees eruit halen en wat u ie erin strooien. Zet ze omgekeerd op w schotel in de koelkast. Een saui maken van de mayonaise, de shei fe een paar fijngesneden uitjes en i No gurkjes en wat gemalen peper. DJtre de garnalen erdoor heen en met mengsel de uitgeholde tomaten v|jri len. In het midden van de schaal zalm doen en de graatjes verwijde! De tomaten eromheen leggen. De dijsjes wassen en er roosjes van s den. De komkommer schillen en plakjes snijden. De ruimte tusJ [ci zalm en tomaten opvullen met rad#"1 augurk, komkommer en uitjes. mayonaise over de zalm strijken bestrooien met gehakte peterselie. Menutij): Zalmsalade, toast, fruit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6