NG kerk verdeeld over breken met Nederland CONFRONTATIE OP ZOEK NAAR 'ORTHODOXE' PRIESTERS IJslanders aanbidden Thor en Wodan Weer Nieuwe pil voor H CONCORDIA fllsill£ll Vandaag Plan reclasseringsraad opnieuw in studie Pasen, feest van de hoop Trouw K wartet 'In rechte straat' actief in Italië Wereldraad vraagt 4 miljoen voor Sahel Nieuwe boekt TROUW/KWARTET DONDERDAG 11 APRIL 1974 KERK T2, It Van een onzer redacteuren JQIMïSWSBUiRG In Zuid- Afrika is een liele discussie op gang gekomen over de vraag, of de Nederduitse gereformeerde kerk er wijs aan doet, de band met de gereformeerde kerken in Nederland te verbreken. Prompt toen in Zuid-Afrika bekend werd, dat de Nederlandse gerefor meerden op hun synode in Lunteren besloten hadden, steun te verlenen aan het anti-racismefonds van de we reldraad van kerken, reageerde de moerator van de NG kerk, dr. J. D. Vorster, met de mededeling, dat het breed moderamen aan de synode zal voorstellen, de 'correspondentie' te verbreken. Het breed moderamen had het blijk baar niet nodig geoordeeld, het ver slag af te wachten van zijn afgevaar digden in Lunteren, dr. J. S. Gericke en dr. F. E. O'Brien Geldenhuys. Zelfs blijkt de beslissing al donder dagmiddag 28 maart te zijn genomen, toen het besluit in Lunteren nog niet gevallen was, want dat gebeurde pas donderdagavond laat. Dr. Vorster zei, dat de beslissing van het breed moderamen eenparig geno men was. Later zei hij ook nog, dat het verbreken van de band misschien zelfs al eerder dan in oktober een feit zal kunnen zijn. In oktober komt de synode bijeen, in Kaapstad. Inmiddels hebben echter verschillen de vooraanstaande NG theologen, als mede woordvoerders van de niet-blan- ke 'dochterkerken' zich uitgesproken tegen verbreking van de banden en voor voortzetting van de dialoog met de Nederlandse gereformeerde kerken. Zo reageerde het Zuidafrikaanse blad The Star op de invoering van de wet op oproerige bijeenkomsten en de wet op geaffecteerde organisaties. 'Maar u hebt alle macht, die u nodig hebt. gekregenPro Verittte, het maandblad van het Christelijk Instituut, nam deze plaat over met het opschrift 'Apartheidsekuri- teit lei na die eindeAan het stuur premier Vorster, de broer van de mode rator van de NG kerk. 'Als er ooit een tijd was voor dialoog, dan is het wel nu', zei prof. Ben Marais, decaan van de theologische faculteit van de universiteit van Pre toria. Ds. A. M. Scheffler, voorheen moderator van de NG kerk in Afrika (de zwarte dochterkerk van de NG kerk), heeft gezegd, dat de NG kerk geen besluit ten aanzien van de be trekkingen tot Nederland zal mogen nemen, zonder overleg met de doch terkerken. Ook in de pers, zowel de Afrikaanse als de Engelse, wordt gepleit voor voortzetting van de dialoog. Het rege ringsgezinde blad Die Burger spreekt wel van een 'grievend besluit", dat in Lunteren genomen is, maar schrijft dit toe aan gebrek aan informatie. Daarom doet het blad een beroep op 'ons kerkleiders', om alles nog eens rustig en kalm te overwegen, en Splinterbom (3) In wiens verziekte hersenen is het voor het eerst opgekomen de nieuwe 'uitermate geschikte' fragmentatiebom te gaan bestellen, die speciaal be stemd is voor het uiteenrijten van infanteristen-lichamen? Zoals vermeld uitgeprobeerd en 'uiterst doeltreffend' bevonden! Is het niet hard nodig dat ieder met nog een beetje gevoel hier tegen geweldig protesteert? Welke monsters van mensen zitten er bij onze luchtmacht-topfunctionarissen? Leiden M. E. J. Krispijn-Dc Wolf Drugs Tegenstanders van liberalisering wij zen op de gevaarlijke uitwerking van 'de drugs'. Onderscheid in harde en zachte drugs maakt men maar niet: 'ze zijn toch even gevaarlijk'. Dat de (verreweg meest gebruikte) zachte drugs bij normale doses minder ge vaarlijk blijken te zijn dan vde alco holica vergeet men dan maar. En niet alleen dat: consequente tegenstanders moeten óók wijzen op het gevaar van overmatig gebruik van sigaretten, vet en alcoholica. Overmatig gebruik hier van is verantwoordelijk voor véél en véél meer leed (kanker, hart- en vaat ziekten, enz. enz.) dan misbruik van 'drugs'! En dan heb ik het nog niet over de vaak fatale gevolgen van medicamenten op gebruikers. Utrecht Ko van Dijk ARP (4) spreekt het de hoop uit, dat er ook in Nederland nog genoeg mensen zijn, voor wie de banden met Zuid-Afrika iets betekenen en die iets in deze zaak zullen proberen te doen voordat het te laat is. In nog duidelijker taal doet het even eens regeringsgezinde blad Die Trans valer een beroep op de NG kerk, de banden met Nederland niet te verbre ken, maar de Nederlanders hun kort zichtigheid te vergeven en kalm en geduldig met de dialoog door te gaan. Die Burger suggereert, dat een deel van de voorstemmers in Lunteren gehoopt hebben op een reactie, als nu van dr. Vorster c.s. gekomen is, om dat de Zuidafrikaanse kerk zich dan zelf zou isoleren. Wereldraad De discussie binnen de NG kerk wordt ook om een heel andere reden met spanning gevolgd door de Engels sprekende kerken in Zuid-Afrika. De meesten van hen zijn lid van wereld raad van kerken. Van regeringszijde wordt steeds sterker druk op hen uitgeoefend om de band met de we reldraad te verbreken, omdat deze de bevrijdingsbewegingen steunt. Als de NG kerk zou besluiten, haar relatie met de gereformeerde kerken in Nederland te handhaven, kan men niet meer redelijk van de Engelsspre kende kerken eisen, dat zij zich terug trekken uit de wereldraad, schreef Die Vaderland. Zou daarentegen de komende synode de banden met Ne derland verbreken, dan zal de druk op de Engelssprekende kerken onge twijfeld toenemen. Vandaar, dat de Zuidafrikaanse raad van kerken in zijn nieuwsbulletin zegt: 'Het is een ironische speling van het lot, dat de toekomstige banden tussen de Engelssprekende kerken en de wereldraad nu in handen liggen van de Nederduitse gereformeerde kerk'. HEERLEN 'Orthodoxe priesters worden zeldzaam. Maar beter is het, dat zij meer parochies bedie nen desnoods met minder heili ge missen per parochie dan dat parochies volledig bezet zijn met afvallige priesters. 'Aldus een op roep in het Paasnummer van het maandblad Confrontatie. 'Veteranen-emeriti zo vervolgt het blad meldt u in Gods naam om de rijen van uw falende confraters aan te vullen. Organi seert in de vrijzinnig bestuurde bisdommen regelmatig kerkdien sten, desnoods gebedsdiensten met katechisten. Nederland is van uit zenden land missieland geworden. Vraag buitenlandse orthodoxe priesters en zet hen na taalscho- ling in, voor het helemaal te laat is'. Volgens het blad is het modernis tisch offensief weliswaar mislukt, maar blijven in alle bisdommen modernistische ambtsdragers hun plaats bezetten, vaak een sleutelpo sitie, 'vaak terwille van hun levens onderhoud en geenszins uit over tuiging'. liet blad legt zijn lezers een 'enquête' voor met de vraag of er in hun woonplaats een 'orthodoxe kerkgelegenheid' is en zo niet, of men bereid is deze, te helpen orga niseren of te bezoeken. Reeds en-, kele jaren worden in een toene mend aantal plaatsen dergelijke diensten gehouden. Liever een kleine ARP die regeert Dopperkerk met de PvdA en het 'samen delen' propageert en ten uitvoer brengt, dan een grote ARP die regeert met de VVD, welke, het egoïsme bij de men sen aanwakkert en wil bezuinigen op CRM en ontwikkelingshulp. En waar om steeds 'Biesheuvel kom terug!' Ik vind Aantjes een goed leider, die bij mij eerlijk overkomt. Laat Biesheuvel nu maar zitten waar hij zit Emmeloord F. Doff ARP (5) In de gereformeerde kerk (de zg. Dopperkerk) is het probleem van de relatie tot Nederland niet meer aan de orde. De assessor van deze kerk, dr. K. S. van Wyk de Vries, verklaar de aan het persbureau SAPA, dat zijn kerk verleden jaar al besloten heeft, de correspondentie met de gerefor meerde kerken in Nederland te beëin digen. Prof. Tj. van der Walt en ds. G. P. L. van der Linde woonden de Nederlandse synode bij om de rede nen voor deze stap toe te lichten, aldus dr. Van Wyk de Vries. DEN HAAG Staatssecretaris Gla stra van Loon van justitie zal een plan van de Reclasseringsraad Amster dam voor een buiten het nieuwe Am sterdamse huis van bewaring te bou wen eerste opvangcentrum voor alle voorlopige gehechten welwillend tege moet treden. Als dit plan er is, gaat de bewindsman de voor- en nadelen van afzonderlijke huisvesting opnieuw tegen elkaar afwegen. Bij realisering van het plan van de Reclasseringsraad wordt de capaciteit van het nieuwe huis van bewaring beïnvloed. Een en ander blijkt uit het antwoord, dat de bewindsman heeft gegeven op schriftelijke vragen van de tweede- kamerleden mevrouw Haas-Berger en Roethof (beiden PvdA) en Jurgens (PPR). In 1970 bepleitte de Reclasse ringsraad de instelling van een cp- vang- en adviescentrum voor alle voorlopig gehechten in het nieuwe huis van bewaring. In het begin van dit jaar deelde de raad mee, dat een geheel afzonderlijke huisvesting van het centrum in de binnenstad van Amsterdam de voorkeur zou verdie- De staatssecretaris deelde in zijn ant woord mee, de motieven voor de af zonderlijke onderbrenging niet geheel te delen, maar reële plannen ernstig te zullen bezien. (ADVERTENTIE) Geen keus (1) In uw commentaar van 5 dezer 'Geen kdus?' meent u de bijdrage die Ame rika in Navo-verband levert aan de verdediging van o.m. West-Europa te moeten omschrijven als het 'het dienst je kloppen van de Amerikaanse soldaat'. Het is naar mijn gevoelen beneden de waardigheid van een blad als Tr/Kw om wat ook het oordeel van haar redactie in de concrete kwestie zij daarvoor een denigre rende uitdrukkingswijze te gebruiken als i.e. is gebeurd. Verder is bij mij dc vraag gerezen waarom u de econo mische verbondenheid van ons land aan Amerika toeschrijft aan de kapita listische maatschappijstructuur. Ook Zweden kent toch dit? structuur? Zou het misschien kunnen zijn, dat niet de moderne zondebok 'het kapitalis me' de schuld draagt van onze gebon denheid aan Amerika, doch onzq bondgenootschappelijke band (via NA VO), die uiteraard, los van Amerika's maatschappij-vorm. naast een militai re ook een economische samenwer king mede brengt? Den Haag P. R. Veen De redactie behoudt zich het Techt voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met dc naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Geen keus (2) Uw commentaar 'Geen keus' van vrij dag j.l. onderschrijf ik volledig. Want waarom zou Nederland in deze niet zijn eigen 'politiek' voeren, een meer neutrale, wel te verstaan. Zeker als hierbij belangrijke orders aan onze eigen industrie vallen, wat bij het Zweddse aanbod het geval is. Ook wij hebben werknemers .die liever niet in de steun lopen. (Een van de belang rijke programmapunten van deze re gering). Een ander voordeel van een besluit ten gunste van dit Zweedse toestel kan zijn dat de Belgische rege ring, welke op een Nederlandse beslis sing wacht, ook besluit tot aankoop van dit toestel. Een eventuele Belgi sche order zal indirekt via onze indus trie geplaatst kunnen worden, bij ge brek aan een goed geoutilleerde vlieg tuigindustrie aldaar. Zoetermeer T. Stel Wie zijn bezig, de A.-R. Partij kapot te maken? Zeker niet de A.-R. fractie in de Tweede Kamer. Zij heeft mr. Aantjes heeft het onlangs nog eens gezegd 'haar politieke positie bij het optreden van het kabinet bepaald en zal daaraan trouw blijven'. Waar om dan toch die verdachtmakingen, dat uitspelen van Kamerleden tegen elkaar en het onnodig noemen van de persoon van mr. Biesheuvel? Noordwijk H. van Leeuwen Baptisten In Tr/Kw van 5 april wordt melding gemaakt van een sterke groei van baptistengemeenten, niet alleen in Nederland, maar over de gehele we reld. Op de synode te Lunteren zei prof. J. Verkuyl: 'Ik heb in Djakarta gewoond waar ik nauw met de Ja vaanse gemeente verbonden was, die toen 70 zielen telde. Diezelfde gemeen te heeft nu 4500 leden, steeds maar groei, steeds maar volwassendoop.' Hij vraagt dan: Wat betekent dit? Dit betekent volgens mij dat Karl Barth gelijk krijgt. Op de vraag van dr. A. Dekker aan de oude Barth, wat er in de kerkdienst moet veranderen, zei hij: In de eerste plaats moet de zuigelingendoop eruit Stel daar tegen over de berichten uit die kerken die de zuigelingendoop, koste wat het kost willen vasthouden. In de r.k. kerk is de afbraak zó groot, dat het niet meer bij te houden is. Ik lees in het jaarboekje 1971 van de geref. kerken, dat er 100.000 ex-gereformeer- ddn zijn. Hoeveel zouden het er nu zijn? Dit alles spreekt boekdelen. Baarn J. Pasveer sr. Deze week in Hervormd Neder land o.a.: Tekenen van hoop in Chili Harvey Cox: Na dat feest geloofde ik in de opstanding Een bekeerde econoom slaat alarm God kan niet sterven Experiment: Het interkerke lijk deltaberaad Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van, Hervormd Nederland. Vb WOONPLAATS: GIRONUMiÜER: Abonnementsprijs ƒ21,— per half jaar; ƒ42,— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummcr 1776, Den Haag. WITTE DONDERDAG Volgens Guido Gezelle, in zi; ring van het kerkelijk jaar, zit witte donderdag zo: 'Eertijds zei i J Weiten Donderdag, van weite, da koorn, zoo als in boekweit; men j avonds wit weitenbrood en dronk ten wijn. Dat hiet met zoppedopf® Vandaar: Zoppedoppe Donderdag, stukje Vlaamse folklore? Ja, maar it wel afkomstig uit de herdenking de avondmaalinstellimg op de er voor de kruisiging. Vandaar steeds meer kerken de viering 'o het avondmaal van goede vrijdag t. witte donderdag gaan plaatsen. 1 laten we deze dag mee-gedenken. di is meer dan alleen maar je ietsnd binnen brengen. Het betekent eraan deelnemen, daadwerkelijk o -id gedachten. Je daar binnen laten-1 fü gen, waar Jezus was met zijn disi len, de eerste mensen die Hij ui tg ,ic zen had- om als 't ware plaatsver l r gend voor ons allen dat mee te nu dat Hij het brood nam en sprak bu zijn lichaam dat voor hen gebn jk zou worden en de wijn als het b dat voor hen vergoten zou wor v> Dat gaat vooraf aan het samen te alszodanig. Wat Hij daar zegt, dale beslissend. Ze worden verbonden ;ti Hem. Dat geeft Hij hen in handelde in de mond, in hun hele bestaan id; zo te zeggen. Hij geeft zichzelf no en aan hen. Dat wil zeggen dat Hi en helemaal voor hen is, om hun bes to te verlossen en te bevrijden. Om fc op te heffen uit de leegte en di eenzaamheid en de verlorenheid e j gemeenschap te brengen met de li !ei van God die in Hem gestalte h 01 aangenomen. Daar zijn mensen w< lijk mee gered. Dit is het eeui leven dat ze God kennen en J js, Christus die Hij gezonden heeft -y genlijk zit daar al alles in, want J Christus, dat is God met ons, tegelijk de mensenzoon naast ons,., ze eerste naaste, de naaste met naasten die we verder ontmoeten. brood en de wijn worden rondg-l' ven, van hand tot hand. Ze komen zijn hand, maar verder gaan ze 1 onze handen. Werkelijke gemeenst 'e op aarde maakt Hij, die ons verzt ir heeft en doet verzoenen. Daar h gaat Hij tot het uiterste. Het zijl el laatste tekenen die Hij doet en V deelt. Tekenen van zijn diepe ver xj denheid met ons, welke verbon es heid onder ons gestalte krijgt steeds moet krijgen. 2,1 te De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Taak ouders 'Ziekenfondsen dringen aan op fluori dering', zo lazen we. Wij waren met zes kinderen lang geleden en hadden allemaal een slecht gebit. De meest welgestelden hadden vaak een goed gebit. Dat lag aan de betere voeding met veel vitaminen. Wij kregen geen fruit. Nu kunne?n ze volop vitaminen H0Q6 C (Slot) krijgen, maar ze voeden zich op de straat met waardeloos eten en snoep. Taak voor ouders dat hun kinderen de maag niet vullen met minderwaar dige voeding. Leiden E. v. Houwclingen ln de kabeljauwoorlog, verleden jaar, bleek, dat de schepen van de IJslandse kustwacht allemaal namen van oude Viking-goden dragen. Hier houdt de Aegir (boven) een Britse vissersboot scherp in de gaten. Van een onzer verslaggevers VELP De stichting In de Rechte Straat wil een reformatorisch cen trum, annex opvangcentrum voor Ita liaanse ex-priesters openen in Finale Ligure in het noorden van Italië tussen Genua en Milaan. Directeur ds H. J. Hegger is in Italië geweest en heeft besprekingen gevoerd met ds. Franco Maggiotti, zelf een ex-priester, die nu voorganger is van een kleine protestantse gemeente dn Finale Ligu re. 'In de Rechte Straat' laat ook refor matorische lectuur in het Italiaans verspreiden, zoals de Heidelberger ca techismus, de Nederlandse geloofsbe lijdenis, de Dordtse Leerregels, de brochure van ds. J. C. Janse over de 'Tyrannie van het evolutionisme' en het- boekje 'De rechtvaardlgmaking van hét geloof' van de Italiaanse mar telaar Parleario. t NED. HERV. KERK Beroepen te Katwijk aan Zee H. :gerden te Veendaal; te Goudswi B. J. Zaal te 'sGrevelduin-Capelle Aangenomen naar Bellingwoldc ham: J. W. Beks, kand. te Zandv naar Benschop: C. Trouwborst, h 1 te Waarder, die bedankte voor derak, Kootwijkerbroek, Polsbroel Reeuwijk; voor Gouda: J. C. Plaalj ZwoUe. GEREF. KERKEN Beroepen te Hoogkerk: G. H. Hoiie; te Alkmaar; te Ferwerd: J. J. Ritsfei te Oldebroek; te Ermelo (met opdracht: pastoraat psych. Veldwijk): W. J. Dijk te St. Pan die diit beroep heeft aangenomen ï- Zwartsluis: J. W. K. Kelder te Die sli Bedankt voor Bolnes: L. J. G. IJkqai Vrouwenpolder. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Haamstede-Zierikzee L. Mast te Mussel. Surinamers (2) Mijnheer Meyer, wanneer u het heeft over Surinamers en hun rechten in Nederland die ze niet lekker zitten, bent u een monddode die zich tracht te verdedigen. Die monddoodheid heeft u te danken aan het gedrag van uw voorouders dat het barbaarse over schrijdt. Het kolonialisme, dat met de VS als partner nog hoogtij viert, en de slavenarbeid, hebben ertoe bijge dragen dat ons land Suriname steeds armer werd en Holland steeds rijker, waardoor we de nalatenschap van on ze voorouders gingen zoeken en tot dd ontdekking kwamen dat het zit in de welvaart van de kolonisator waarin hijzelf dreigt te verzuipen. Rotterdam II. Nelson (ADVERTENTIE) Voor tante Cato die morgen jarig is. Niemand woont te ver om 'n bloemetje, te sturen. Bel uw Fleurop- x, m bloemist.. X££ur2>' Flèurop/Interfloim Nederland Gegarandeerd goedt Blijkens zijn artikel in Tr/Kw 2-4-74 over de hoge C is ds Mooi uit Haren onvoldoende op de hoogte van de uitgebreide, uitentreuren gevoerde discussies binnen de CDA-partners t.a.v. samenwerking, naamgeving, pre tenties e.d. Het is toch niet zo dat mensen van groeperingen met een C ervoor een beter plaatsje in de hemel denken te krijgen dan hun beste vrienden bij PvdA, PPR of zo? Je mag toch op z'n minst wel een verwij zing of herkenning aangeven naar opvatting en uitgangspunt, waarop je ook kunt worden aangesproken? Het woord christen verwijst naar mensen die solidair willen zijn met het evan gelie. Dat is een waagstuk, maar daar om mag het toch wel? Hoogezand Bram Bllak (discussie gesloten, red.). Cholera Onlangs, berichtte Tr/Kw dat een cho- lera-epidemie in Rhodesië zou zijn uitgebroken. Mij is bekend, dat juist in dit Afrikaanse land alsmede uiter aard in Zuid-Afrika, de sanitaire toe standen alsmede de organisaties tot bestrijding van dergelijke ziekten zeer gunstig afsteken bij de omliggejide landen. Er zijn inderdaad enkele ge vallen van cholera in Rhodesië gecon stateerd en niet alleen aldaar, doch van een epidemie is gelukkig geen sprake geweest, zodat de verplichting tot inenting bij een bezoek aan dit land, enkele weken geleden (overeen komstig de instructies van de Wereld- gezondheidsraad) werd opgeheven. Amsterdam C. J. dc Koning REYKJAVIK In liet jaar 1000 werd IJsland officieel een cbris- Rome acceptabel telijke natie, maar de oude zeden verdwenen nooit helemaal en liet land beleeft nu een opleving van het heidendom met zijn aanbid ding van goden als Thor en Wodan. Vóór de christelijke tijd offerden de Vikings mensen en dieren aan hun goden. Nu bestaan de offers voorna melijk uit wijn en graan. Vorig jaar kreeg de Viking-cultus erkenning van premier Olofur Johannesson, tegen het protest van de lutherse kerk in. Sommige IJslanders, zoals de enige Nobelprijswinnaar van het eiland Halldor Laxness, zeggen dat de IJslan ders eigenlijk nooit echte christenen zijn geworden en in hun hart meer zijn blijven voelen voor hun oude vikinggoden als Thor, Wodan, Tyr en Aegir. 'Ik ben ervan overtuigd, dat IJsland het ideaalste land voor de Viking-cultus is door de grote belang stelling voor de oude goden en onze sagen, die ons verbinden met de oude tijd*, verklaarde de 37-jarige Dagur Thorleifsson, een van de leiders van de nieuwe heidenen, in een interview. 'Dit is de eerste serieuze poging de cultus in Europa te doen herleven', voegde hij eraan toe. De hogepriester van de cultus is Sveinbjoern Beinteinsson, een 47-jari- ge landman en welbekend IJslands zanger. Het brengen van de wijn- en graanoffers geschiedt meestal binnens huis, maar vorig jaar had zulk een plechtigheid in het openbaar plaats. Naderhand dronken de deelnemers IJslands bier uit plantenwortels met een scheut brandewijn. Naarmate de cultus groeit, zal IJsland in verschil lende gewesten met elk een hogepries ter worden ingedeeld. 'De laatste tijd hebben de christenen gezegd, dat God dood is. Die teneur van overgave en lafheid met wat cynisme bevalt ons heidenen niet', zegt Thorleifsson. 'Het is de schreeuw van de overgave van een beschaving in verval, die stikt in de modder van haar eigen corruptie. Wij heidenen weten, dat God leeft en zich in vele gedaanten openbaart, zoals de goden in heidense tijden. De boodschap van de cultus ds, dat iedereen blij moet zijn tot aan zijn dood. 'Wij geloven in het goede crea tieve vermogen van de mens. Het goede zal de uitersten in de wereld overleven', adlus Thorleifsson. (ADVERTENTIE) Ontdek de 100% winstgevende levensverzekering Coöperatieve Levensverzekeringmij. u.a. Oudenoord 10, Utrecht. TeL: 030-333433 I ROME (CIC) Volgens de Leuvense hoogleraar prof. dr. Jacques Ferin is een nieuwe pil ontwikkeld, welke dn overeenstemming is met de officiële leer der r.k. kerk over de geboortere geling. Prof. Ferin deelde dit mee op het congres, dat een groot aantal vrouwenartsen uit de gehele wereld iin Rome heeft bijeen gebracht. De nieuwe pil maakt een precieze dosering van de hypophysehormonen dn het bloed mogelijk. Deze hormo nen regelen de functies van de eierstokken. Daardoor wordt het mo gelijk het juiste moment van de vruchtbaarheid in de maandelijkse cyclus van de vrouw te bepalen. Het congres was gewijd aan de uitvin ding en ontwikkeling van medische voorbehoedsmiddelen, welke ook voor de r.k. kerk aanvaardbaar zouden zijn. De door prof. Ferin aangekondigde pil zou een antwoord daarop kunnen zijn. GENEVE De wereldraad van ker ken heeft zijn lidkerken en de kerke lijke en interkerkelijke hulporganisa ties gevraagd, dit jaar voor 4,3 mil joen gulden te besteden aan hulp aan de slachtoffers van de droogtekata- strofè in Afrika. De droogte strekt zich van de Atlantische oceaan tot aan de Rode Zee uit over de gehele Sahelgordel, schrijft ds. Jackson, di recteur van de commissie voor we- relddiakonaat van de wereldraad. Vol gens zijn gegevens zal er in 1974 voor dit gebied niet minder geld nodig zijn dan in 1973. Katholiek .door Brian Moore. Contact, Amsterdam, 100 pag., ƒ12,50. Een door Pé Hawinkels taalde nabije-toekomst-roman over god-loze kerk en een enclave reactionaire monniken in Ierland. Ernst Troeltsch als godsdienstwijs door dr. G. W. Reitsema. Uitg. Gorcum, Assen, 184 pag., prijs ƒ3 Deel 15 van de reeks Philoso Regligionis. Handelseditie van de seratie van de Rotterdamse herv de predikant. Russell, door A. J. Ayer. Het trum, Aula 513, 158 blz., ƒ6,- V lmg (door H.A.P. Swart) van deeltje uit de Engelse serie Mo Masters. Een uitstekende inleidin de grondslagen van de filosofie Bertrand Russell (1872-1970), va gegaan door een korte biografie. Ayer, hoogleraar in Oxford, Nederland misschien het mees! kend als een der deelnemers aa filosofen-serie van ae NOS. ei jaren geleden uitgezonden. De regentrommen, door I. Kadar regentrommen ontleent zijn in aan de Albanese geschiedenis, lijk de strijd tegen de Turkse heersing; een beschrijving over episode uit de vijftiende eeuw. Pegasus, Amsterdam. Vertaling* Stoffels. 223 blz - 11.90. 201 tuinplanten in kleur, doo Herwig. 5e druk. Uitg. Zome Keuning Wageningen. 140 b 14.50. Zeg mij wie uw vrienden zijn, M. McCarthy,. 3e druk Vertalin] Ferguson. Uitg. Meulenhoff. An dam. 250 blz. God was hier, maar Hij ging omdat Hij er geen brood meer in Drie novellen ('Kleine zaterdag' soluut gehoor' en 'God was hier1] Irwin Shaw. Uitg. Elsevier. Am dam, 173 blz - ƒ11.90. Een omstreden huwelijk (Koning lem Frederik, graaf van Nassau gravin van Nassau geboren Henr d'Oultreraont de Wégimont) doo Roppe met een voorwoord van dr. L. J. Rogier. 4c druk. uit. Sc tens/Giltay, Den Ha--g; 346 bl 14.90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2