BOEK UW AUTOVAKANTIE BIJ CITROEN. KOM ZATERDAG. Hervertoning 'Willem Parel' is een herdenking Western-parodie in Warhol-stijl FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Laat het maar aan ons over: genoeg lol II Caso Mattei vereist kennis 13 algemene vergadering van aandeelhouders Algemene Bank Nederland N.V. CITROENA Alle Citroën-agenten heten u van harte I welkom op hun expositie - zaterdag aanstaande- Met een oogje op uw vakantie houden alle Citroën-agenten weer open huis - zaterdag. Dan bent u extra welkom om even stil te staan bij de vele vakantie-ideeën die onze auto's nu eenmaal geven. De 2CV is er be roemd om. Maar ook de Dy- ane, de Ami, de GS, en de DS weten raad met zonnige vakantiegangers die vrijheid en veiligheid willen, die zuinig en toch comfortabel willen rijden a la Citroën. Een aar dige attentie ligt al op u te wachten: een serie oude an sichtkaarten, waarop naar huis te schrijven valt - wellicht over uw nieuwe Citroën na z'n eerste 500 vakantie-kilome ters. Tot zaterdag - door Ber Huising Het Wonderlijke Leven van Wil lem Parel is één van de Neder landse films, die, zo goed als ver geten, jaren en jaren ergens in de dozen liggen. Niemand taalde er meer naar. Deze hervertoning is een herdenking. Wim Sonneveld, die eens ook Willem Parel was, en Hans Kaart, de tweede komische hoofdfiguur of Tom Kelling, de zanger met de gitaar, en anderen nog spelen niet meer. Rijk de Gooijer, Albert Mol, Joop Doderer, Femke Boersma, in kleine rolletjes, waren nog beginne lingen. Van regisseur Gerard Rutten hebben wij heel lang niets gezien. En deze film van hem liet maar weinig herinneringen na. De liedjes Daar is de orgelman, en Poen, poen, poen bleven het best hangen. Bijna geen beeld was me bijgebleven. Dat van al die draaiorgels wist ik nog. Willem Parel was een orgelman, als een Sonneveldnummer begonnen in het Leidseplein-theater, en later over gestapt naar de radio, waar hij met teksten van Eli Asser een nationale figuur was, totdat Sonneveld er ge noeg van kreeg. En toen mocht hij in de film naast en ondanks Wim nog even wonderlijk afzonderlijk als Wil lem leven. Hij verstoorde de deftige soiree van mevrouw Perone Hosang door met beide handen een onsmake lijk slaatje in elkaar te kneden en te smijten, hij liet ladingen pils voor de orgeldraaiers op Sonnevelds rekening zetten, hij organiseerde de orgeldraai ersdemonstratie, en verdween tenslot te. Tot Sonnevelds opluchting, die hem nog eenmaal voluit speelde, als cabaretartist, niets als filmacteur. Hans Kaart was een grappige, meestal dron ken maat van hem, die 's nachts in operagezang uitbarstte. De andere liedjes moesten er ook in, en dat werden dan jolige nummertjes apart, Joop Doderer, Hans Kaart, Wim Sonneveld, Albert Mol in Het wonderlijke leven van Willem Parel. die de film ophielden. Moeilijker nog had Gerard Rutten het met de lange, matig leuke, toespraken die Eli Asser de figuren voorschreef, en waarbij alleen maar de spreker en zijn toe hoorders in het beeld kwamen. Daar was de, ook statisch opgenomen, caba- retrepettitie van het gezongen, gedan ste, gespeelde Catootje nog een leven dig stukje film bij. Er gebeurde te weinig, echt spanning zat er niet in, en die afzonderlijke Willem werd ook niet geheimzinnig. Hij bleef gewoon Wim met een pet op. De trucjes voor die geestverschij ning, vervaardigd in het toenmalige Dollywood, van Joop Geesink, waren ook te simpel. Het camerawerk, van wie ook alweer?, was goed. Amster dam speelde als decor lekker mee. Dolf van der Linden, en het Metropo- le-orkest horen bij het heimwee naar de jaren vijftig, voor zover dat er is. En daarvan zal deze hervertoning het grotendeels moeten hebben. (Amsterdam-Cinetol, al) Derde Wereld Cinematheek In aansluiting op de. geslaagde. Vrij- heidsweek, gaat Cineclub voortaan el ke donderdag- vrijdag- en zaterdaga vond om 20 uur films vertonen in Amsterdamse Brakke Grond. Deze week gaat De Arbeiderspriester. In september wordt begonnen met een filmprogramma dat vooral hetracisme in ons eigen land zal moeten bestrij den. Voorlopig zijn daanoor Attica. No Pincha (over Guinee-Bissau) en The harder they Come gekozen. Er zijn ook verschillende plannen om tc komen tot een Derde Wereld Cinc matheek. die film uit de derde wereld zal verzamelen, en vertonen, in een eigen theater als het kan, met het doel de veelal revolutionaire sfil- mers uit de derde-wereld-landen ook financieel te ondersteunen. Dit zal moeten gebeuren in samenwerking van verschillende groepen en organi saties. De besprekingen zijn nog niet rond. NCRV brengt Franse film over na-oorlogse jaren Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De NCRV heeft de grote historische serie 'C'etait hier' aangekocht en zal daarvan de twaalf afleveringen uitzenden, te beginnen op donderdagavond. 'c'Etait hier' of wel 'Als de dag van gisteren' is afkomstig van de bekende Franse filmmaatschappij Pathe Cinema. Na een zeer uitgebreide studie is een film samengesteld over 25 jaar we reldgebeuren nS de oorlog. Laat het maar aan ons over is een film met Les Chariots en als je daaraan iets over laat wordt het een puinhoop. Zij zijn de jongens met twaalf ambachten en twaalfmaal der tien ongelukken. Gewone kwieke jon gens die het goed bedoelen maar verwoestend uitwerken. Alleen bij het opstaan en naar de fabriek gaan loopt het al tienmaal gekker uit de klauwen dan je voor mogelijk houdt. De fa briek ontslaat ze uit zelfbehoud. Dan gaan zij een kruideniertje, dat ook tapt, helpen in de concurrentie met een groot-winkelbedrijf (Le grand Ba zar). Hun regisseur Claude Zidi, die ook het scenario schreef, heeft uitbundig verzonnen wat zich daar allemaal met zulke knapem kan afspelen. Het is niet na te vertellen. Wel is het een wonder dat die zaak overeind blijft. Les Chariots is niets tc dol. Op zich zelf zijn zij eigenlijk niet zo komisch. Je leert die Gérard, Jean-Guy, Phil en Jean niet eens persoonlijk kennen. En Michel Calabru als dat humoristische kruideniertje wel. Maar als dol kwar tet werken ze uiterst vitaal, vlot, rap en goed samen. Wat Claude Zidi ze te doen geeft, en wat zij er zelf al doende bij verzinnen, doen zij leuk. Het is grotendeels slapstick, het me chanische, automatische, verkeerd uit pakkende, kluchtwerk. Met een paar grappen per minuut. Erg goede grap pen vaak, maar dicht op elkaar en niet altijd zorgvuldig, goed ge'timed' voorbereid. Zodat je nu en dan maar een lach overslaat. En nog wel genoeg lol overhoudt (Amsterdam-City, a.l.) B. II. Toen 'II Caso Mattei' vertoond werd op Film International te Rotterdam hebben wij erover geschreven. Nu hij onderdak heeft gevonden in een Am sterdamse bioscoop komen wij er nog even kort op terug. 'II Caso Mattei' is een film van Fran cesco Rosi, de Italiaanse regisseur die, helaas in beperkte kring, vermaard is geworden door 'Wie doodde Salvatore Giuliano?' en 'De handen op de stad'. Rosi maakt geen documentaires maar studies: hij legt eeji bepaalde figuur of een bepaalde situatie door minu tieus en consciëntieus ontrafelings- werk open. Deze methode heeft hij ook toegepast op de 'hoofdfiguur' uit '11 Caso Mattei': Enrico Mattei, de 'olieczaar', 'de machtigste Italiaan sinds keizer Augustus', die de olie- -n F*. Opname nit Lonesome Comboy's. 'Lonesome Cowboys', een film uit de Andy Warhol-fabriek zoals gebruike lijk geregissteerd door Paul Morris- sey, is al vijf jaar oud. Hij werd gemaakt né 'Flesh' en vóór 'Trash', om hem precies te situeren en is waarschijnlijk van de plank gehaald cmdat Warhol-Morrissey-films het nogal goed blijken te doen bij het publiek. Alhoewel.de verrassing, de nieu wigheid is er langzamerhand wel een beetje af. Het vreemde type mens, belichaamd in Joe Dallesandro, waar mee Warhol ons in 'Flesh' liet ken nismaken, volkomen passief, volstrekt a-moreel, grenzenloos tolerant, eigen lijk wel lief, onverschillig voortlevend aan de rand van onze samenleving, blijkt nu ook weer niet zó interessant markt langs zeer onorthodoxe wegen veroverde en in 1962 onder raadsel achtige omstandigheden verongelukte met zijn privé-vliegtuig. Het is een belangwekkende film, maar kennis van Italiaanse structuren in het algemeen en van 'de zaak-Mattei' in het bijzonder is wel gewenst, anders raakt men verdwaald in de authentie ke figuren die men niet thuis kan brengen Amsteraam-Thc Movies Utrccht.'t Hoogt. 18 jaar. dat je er maar films uit kunt puren. Nu valt 'Lonesome Cowboys* een üe je uit het Warholkader. Het i ^0l parodie op de Western, alle beg'/1 figuren komen erin voor, de sir de 'Big brother', de vrouw eenzame ranch, maar alle kar|0j en situaties zijn vertekend. De is een transvestiet, de cowboy merendeels homo-sexueel, de vn een vreemde, koele hippie-haaib 4e Maar het is ook weer geen paro de gebruikelijke zin, daarvoor er te vormeloos met het verha gesprongen. Het is een soort Servet-show, vol 'camp' (doell kitsch, doelbewuste onhandi doelbewust amateurisme) en oo soort bal masqué van de 'in-< van de jongens onder meka p meer dan één betekenis. Je kunt L1- u< b'ii ook irritant vervelend. Er zitte Mi dige scènetjes in, maar niet geno een hele fiim op te bouwen. De rje anti-sex. hij wordt landerig bed 3e Iedereen is snel uit de kleren, vaak komt het er helemaal nie^J omdat geen der participanten vi heeft. Sommigen kunnen van hl JU re niet genceg krijgen, ik ben J3 zo langzamerhand wel op uitgefc l0€ AMSTERDAM-Kriterion 18 jr. *P W. De aandeelhouders van de Algemene Bank Nederland N.V, worden uitgenodigd tot het bijwonen van de jaarlijkse ■welke zal worden gehouden op'vrijdag 26 april 1974 des namiddags te 15.00 uur ten kantore der vennootschap, Vijzelstraat 32 te Amsterdam. Agenda 1. Opening, 2. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 1973, 5. Behandeling en goedkeuring van de door de Raad van Commissarissen vastgestelde jaarrekening over het boekjaar 1973, 4. Merjedelingen van de Raad van Commissarissen, 5. Wijziging van de zittingsperiode van de Commissie van Aandeelhouders en in verband daarmede de benoeming van leden van de Commissie van Aandeelhouders^ 6. Besluit inzake uitgifte van gewone aandelen tegen contanten, als vereist door de effectenbeurs te Londen, 7. Rondvraag. De jaarstukken met betrekking tot het boekjaar 1973 liggen, tezamen met de agenda der vergadering, ter inzage en zijn kosteloosverkrijgbaar bij de hieronder vermelde kantoren, alwaar tevens voor aandeelhouders een afschrift van het procesverbaal van de op 6 april 1973 gehouden jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders ter inzage ligt en kosteloos verkrijgbaar is. Aandeelhouders kunnen - hetzij ia persoon of door een gevolmachtigde - de vergadering bijwonen, aldaar het woord voeren en stemrecht uitoefenen, indien zij hun aandeeibewijzen •uiterlijk dinsdag 23 april 1974 hebben gedeponeerd bij een van de hieronder vermelde kantoren: in Nederland: Algemene Bank Nederland N.V. Amsterdam, Vijzelstraat 32 Rotterdam, Blaak 28-34 VGravenhage, Toumooiveld 5 in Eelgië: Kredietbank N.V. Brussel, Arenberastra at 7 Bank van Brasser N.V. Brussel, Regentschapsstraat 2 Algemene Bank Nederland N.V. Brussel, Wetstraat 15-17 in Duitsland: Dresdner Bank AG Frankfurt am Main, Gallusanlage 7-8 Bayerische Hypotheken- und wechsel-Bank München, Theatinerstrasse 11 in Engeland: Baring Brothers Co. Ltd. Londen EC3A 3DT, 88, Leadenhall Street Algemene Bank Nederland N.V. Londen, EC2P 2HH, 61 Threadneedle Street in Frankrijk: Lazard Frères Cie Parijs, Rue Pillet-Wül 5 Banque Nationale de Paris Parijs, Boulevard des Italiens 16 Banque Jordaan Parijs, Rue Saint-Georges 3 5 De Raad van Bestuur: A. F. J. Dijkgraaf Amsterdam, 5 april 1974 Dr. A. Batenburg TROUW KWARTET \K1JD\G 5 Al Kil. 19<4 Tl6/ K IC

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 18