Immigranten Zuid-Afrika moeten 'suiwer blank' zijn 'Goed gespreksklimaat, maar eenzijdig rapport' /IlSlllall Gereformeerde synode verontwaardigd Vandaag Trouw Kwartet IKV vraagt vrijlating 300 Vietnamese monniken Vischer betreurt besluit Zuid-Afrika Huiszoeking bij talrijke dominees in Italië Beroepingswe Nieuwe boeke TROL'W/K WiVRTET VRUDAG 29 MAART 1974 KERK Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Verontwaardigd toonde zich de gereformeerde synode over het feit, dat wie naar Zuid-Afrika wil emigreren, een verklaring moet teke nen, dat hij met zijn familie raszuivere blanken zijn. Een vergelijking werd gemaakt met de Ariërverklaring uit de jaren 1940/45. Prof. Tj. van der Walt, die namens de Dopperkerk in ons land is, onder meer om emigratie naar Zuid-Afrika te bevorderen, probeerde het uit te leggen (vroeger stond cr 'Europeaan' op het formulier, maar dat is ook weer zo'n aanvechtbaar begrip), maar was er duidelijk verlegen mee en zegde toe, deze zaak in Zuid-Afrika aanhangig te maken. Deze verklaring stond in het middel punt van het debat over de emigratie naar Zuid-Afrika. In het deputaten- rapport over het programma ter be strijding van het racisme van de we reldraad werd voorgesteld 'de leden van onze kerken te wijzen op de consequenties van emigratie van ge schoolde werkkrachten naar Zuidelijk Afrika ten aanzien van de maatschap pelijke gevolgen daarvan voor de mul- tiraciale samenleving'. De synodale commissie ging dat niet ver genoeg. Zij stelde voor (net als de wereldraad in 1972 en de Nederlandse raad van kerken in 1973 deed), emi gratie naar Zuidelijk Afrika te ontra den. De komst van blanken betekent verscherping van de rassendiscrimina tie op de arbeidsmarkt. Gewetensnood 'Is u en al die betrokke persone van suiwer blanke afkoms?' Voor de com missie is het onderschrijven van een immigratieformulier, waarop zo'n vraag voorkomt, in strijd met het evangelie van Jezus Christus. En ver der meende de commissie, dat een christen, die uit vrije wil onder de apartheidswetgeving gaat leven, wel in gewetensnood moet raken, wanneer hij met al zijn medemensen wil om- Ds. J. Drost gaan als i Gods. gelijkwaardige schepselen Prof. Van der Walt drong erop aan, oud-Nederlanders in Zuid-Afrika nu eens te vragen naar hun ervaringen met de apartheid. Waarom hebt u geen contact opgenomen met de ker ken, ook de niet-blanke, vroeg hij. De ontwikkeling in Zuid-Afrika gaat de goede kant uit. Wij hebben juist behoefte aan kritiek, maar doet u het in de geest van solidariteit, niet van boycot. Met een variant op een uit spraak van prof. Albeda inzake de investeringen zei prof. Van der Walt: 'Ik ben zo bang, dat juist die mensen, die het meest geneigd zijn zo'n syno daal advies op te volgen, de mensen zijn, die wij het liefst in Zuid-Afrika zouden willen zien.' Prof. dr. D. Nauta voelde het meest voor de koers van deputaten: de leden op hun eigen verantwoordelijkheid wijzen en de beslissing aan hen laten. Hij vond het niet tot de competentie van de kerk behoren, over de politie ke konsekwenties te oordelen. Prof. dr. J. Verkuyl citeerde daarente gen Zuidafrikaanse regeringsrappor ten, volgens welke 37 procent van de blanke bevolkingsgroei ontstaat door immigratie en dat dit 'de enige weg is, waardoor Zuid-Afrika haar leiden de positie kan behouden'. Afdammen van de blanke immigratie zal de rege ring dwingen, zwarten hogere jobs te laten innemen. Minister Boersma heeft het apparaat voor emigratie naar Zuid-Afrika teniet gedaan. Ook de vakbonden hebben zich tegen emi gratie verklaard, aldus prof; Verkuyl. Desinvestering De kwestie van de desinvestering gaf een wat moeizame discussie, waarbij diverse sprekers hun economische on deskundigheid beleden. De wereldraad van kerken maakte in 1972 een eind aan eigen investeringen in Zuidelijk Afrika en drong tevens aan bij alle lidkerken, christelijke instellingen en indivuduele christenen buiten Zuidp- lijk Afrika, al hun invloed aan te wenden om investeringen in deze lan den te staken. Economen, die allen principieel de apartheid afwijzen, ver- Nhacambo (5) Mag ik de heer W. R. Koppe van repliek dienen. In het najaar van 1939 zijn een Amsterdamse inspecteur van politie en een burgemeester in de Achterhoek gearresteerd wegens uni formsmokkel naar Duitsland! Op de 15de mei 1940 stond ik op de Boom pjes. bij de Maasbrug in Rotterdam te wachten op Duitse colonnes die de brug over kwamen, ongeveer 14.30 u 's middags. Op een van die vrachtwa gens in de colonne lagen dwars over de laadruimte 6 dode soldaten met het uniform van de Nederlandse in fanterie! Gelooft u die paters in Mo zambique maar, die er géén belang bij hadden te vertellen wat zij weten. De Portugese regering heeft er wél belang bij om deze misdaden dood te zwij gen! Amsterdam W. J. de Vries. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Daqelijks bestuur: B. Bol. Den Haag. dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr G. C. van Dam. Nootdorp; W. A. Fibbe. Rot terdam j. Lanser, Utrecht: drs. J. W. de Pous, Den Haag; J Smallenbroek. Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer. IJmui- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner. Den Haag. J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenm- gen; ds. O. T. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huiisen. Delft: mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens, Voorschoten; mevrouw J. G. Kraayeveid- Wouters. Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man. Den Haag; H. de Mooij. tenpost; mr. dr. J. Ozinga. Lunteren; H. H. Wemmers. Den Haag; drs. R. Zijlstra. Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers, N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui- X 500. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met dc naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan hef secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Kruisverenigingen Graag wil ik even terugkomen op uw artikel over de kruisverenigingen, die per 1 april met één landelijk bureau gaan werken en die plaatselijk of provinciaal al dikwijls een vorm van samenwerking of integratie hebben gevonden. Waar het mij om gaat, is de zin, waarin gesteld wordt, dat het de leden van de kruisverenigingen blijkbaar meer gaat om het vakbe kwaam werk van de wijkverpleegkun dige dan om haar levensbeschouwing. Zonder ook maar iets af te doen aan de waardering voor deze vakbekwaam heid meen ik toch, dat de zaak op deze wijze ongenuanceerd is weergege ven. In de eerste plaats blijkt uit het rapport 'Beeld en gebruik van de kruisverenigingen', hoe ingewikkeld deze materie is. Wie voor integratie pleit, hoeft daarmee beslist niet het levensbeschouwelijk aspect in de zorg prijs te geven. Het resultaat van be doeld onderzoek kan, dacht ik, ook al dus geïnterpreteerd worden, namelijk dat onze Nederlandse wijkverpleegkun digen. die door haar werk misschien wel meer dan iemand anders in aan raking komen met tal van persoonlij ke problemen, blijkbaar zodanig in haar optreden functioneren, dat het overgrote deel van de bevolking er geen bezwaar tegen heeft dit corps zijn vertrouwen te geven. De landelij ke kruisverenigingen zijn dan ook niet van plan de levensbeschouwelijke dimensie te verwaarlozen en hebben alle drie in hun gezamenlijke beleids voornemens uitgesproken, dat deze as pecten in een verantwoorde maat schappelijke gezondheidszorg onmis baar zijn en daarin dienen opgenomen te worden. Utrecht B. van Ginkel Maximum-snelheid Men begint nu weer aan de maxi mumsnelheid te tornen en wijst dan op Duitsland en Frankrijk. Om welke reden? Hebben die landen zo'n goede naam op het gebied van veilig rijden? Waarom niet op Engeland en de Ver enigde Staten gewezen? Daar was vóór de oliecrisis 112 km al het maximum; in de VS zelfs op enkele uitzonderingen na 105 km per uur. Op dat continent met zijn resuachtige afstanden is nu 55 mijl (bijna 90 km) de hoogst toegestane snelheid en voor ons kleine landje zou 100 km nog t« weinig zijn? Onzin! Driebergen W. A. G. Weststrate Zarah Leander In Tr/Kw van 19 maart schreef de heer A. J. Klei over Zarah Leander en dominee Huysman. Op bijzonder onvriendelijke wijze poogt de schrij ver het oud-synodelid der Ned. Herv.- Kerk belachelijk te maken, omdat hij het door ds. Huysman geciteerde ge dicht van de predikant Molster ('Het zonnetje van binnen') in het Purmer kerkblad en in de editie Noord-Hol land van 'Kerk en Wereld' uleveL poëzie vond. Anders dan de heer Klei geloof ik, dat velen in Purmer en daarbuiten opgebeurd zijn door dit mooie gedicht. Dat smaken verschil len, blijkt uit de negatieve reactie van dc heer Klei overduidelijk. Er bestaat zo iets als een vrijzinnige mentaliteit en ds. Huysman is van deze mentaliteit een echte vertegen woordiger: opgewekt, zonnig, mense lijk en liberaal, kortom: een blijmoe dig christen met een zonnetje van binnen, dat naar buiten schijnt en reeds vele verkwikt heeft. Blijkbaar voelt de heer Klei meer voor de oogewektheid. die van Zarah Leander uitgaat, maar laat hij zich tevens openstellen voor de opgewektheid van ds Huysman, de zo gewaardeerde pre dikant van Purmer, schoon anders geaard dan de heer Klei. Assen dr. P. D. van Royen. Chili (3) De fractieleider van de AR, Aantjes heeft mij telefonisch meegedeeld na de tv-uitzending van het IKOR - dat hij het absoluut niet eens is met de uitspraak van prof. Diepenhorst inza ke Chili. In genoemd programma trachtte de heer Aantjes aan Van Gorkum van de PPR duidelijk te maken, dat het CDA gestoeld is op duidelijke evangelische beginselen, ontleend aan de bijbel. Zou van Gor kum dan toch gelijk hebben als hij het steeds verder afkalven van de confessionele partijen wijt aan gebrek aan duidelijke stellingname in belang rijke ethisch-morele en sociaal-econo mische zaken? Den Helder D. S. Wolff (ADVERTENTIE) Schrijversportretten Ofde Haagse Pose over de Nederlandse literatuur. F.en collectief van HP-mede\verkcrs schetste portretten van Claus, Couperus, Elsschot, Hermans, Mulisch, Vestdijk en Wolkers. Portretten, die ontstonden uit geduldig en nauwgezet onderzoek, met oog voor detail cn kontekst. En die opvallen door het oorspronkelijke taalgebruik. Schrijversportretten, 344 bladzijden fascinerende informatie over onze belangrijkste auteurs, kompleet met bekende cn minder bekende fotografische dokumenten, ccn beknopte biografische en bibliografische kalender en ccn inleiding van W. L. Brugsma, voor 9.9° Hij elke boekhandel. Een uitgave van Elsevier schillen zeer van mening over de juistheid cn de consequenties van dit besluit. De synodale commissie stelde zich met deputaten, de 'Open Brief' van dr. J. P. Feddema c.s., vakbonden en werkgeversorganisaties op het stand punt, dat de zwarte bevolking in plaats van het terugtrekken van inves teringen meer gebaat is met maat schappelijke en sociale hervormingen binnen en vanuit het bedrijfsleven (het 'hervormingsmodel') Daarom ad viseerde de commissie 'in de huidige situatie' geen uitvoering te geven aan de resolutie van de wereldraad. Roversbende Prof. Verkuyl vond dit advies nogal ondoordacht. Hij wees als voorbeeld op Namibië. Daar halen buitenlandse maatschappijen de minerale rijkdom men weg, mede door exploitatie van de zwarte bevolking. Uit één bepaalde mijn heeft de Tsumeb Mining Corpo ration al voor een miljard dollar aan metalen gedolven. Er worden fantasti sche winsten gemaakt. Maar de 5000 zwarte arbeiders (trekarbeiders, die niet samen mogen leven met hun familie, in het land van hun geboor te) verdienen 29 dollar in de maand. In tien jaar zal deze mijn zijn uitge put. Dan zal het erfgoed der Nami- biërs zijn gedaald met twee miljard dollar aan metalen, die de rijkdom van de Verenigde Staten zullen heb ben vermeerderd, maar het volk van Namibië slechts drie procent hebben opgebracht. Het is moeilijk, een eco nomische operatie van deze aard te onderscheiden van het optreden van een gewapende roversbende, aldus prof. Verkuyl. Hij rekende het wel degelijk tot de taak van de kerk, ethische kriteria aan te leggen bij investeringen. Vijf kriteria noemde hij: 1. de werkne mers moeten met hun gezin niet ver van hun werk kunnen wonen; 2. rede lijke lonen, niet op basis van kleur of ras, maar op basis van recht en behoefte: 3. vakopleiding; 4. erken- Prof. dr. J. Verkuyl ning van zwarte vakbonden: 5. partici patie in het nemen van beslissingen in de richting van industriële demo- kratie. Ds. J. L. van Apeldoorn uit Bilhtoven vond, dat de kerk niet de bevoegdheid heeft, te oordelen over de economi sche gevolgen van het terugtrekken van investeringen voor de zwarte be volking. Vanuit het evangelie is het hervormingsmodel de enige weg, die de kerk kan wijzen. Dr. Feddema, die de hele discussie als gast van de synode meemaakte, wees desinveste ring af, omdat deze tactiek niet past in de geweldloze strategie. Altijd fout Dr. J. P. Feddema Prof. Nauta meende, dat 'wij met die desinvesteringsresolutievan de wereld raad niets te maken hebben. Dat is een kwestie voor kerken in Engeland of in Duitsland, die rijk zijn en hun geld beleggen. Wat zij doen, is altijd fout: of zij nu in Zuid-Afrika investe ren of niet, want een kerk hoort niet zoveel bezit te hebben,' aldus prof. Nauta. Het lag in de bedoeling, dat de syno de gisteravond de discussie over Zuid- Afrika zou afronden. Oud-hoofdleger- predikant ds. J. Drost, thans verbon den aan het werelddiakonaat, stelde dc Zuidafrikaanse afgevaardigden nog de vraag: 'Waarom toont u zich steeds zo bang voor een bloedbad? 4,5 mil joen zwarten behoren tot uw 'dochter kerken' en nog zeer velen tot Engels sprekende kerken. Zij zijn toch chris tenen?' Ter synode was nog een stuk, afkom stig van de Zuidafrikaanse ambassade, waarin niet ontkend werd, dat niet- blanken moeilijk worden toegelaten. 'Deze mensen zouden zich niet kun nen assimileren in de Zuidafrikaanse samenleving met haar politiek van 'gescheiden ontwikkeling' (apartheid). Het minder makkelijk toelaten van geschoolde niet-blanken is daarom geen discriminatie, maar is alleen in hun eigen belang teneinde teleurstel ling te voorkomen,' aldus de Zuidafri kaanse ambassade. DEN HAAG In een telegram aan de ambassadeur van Zuid-Vietnam in Den Haag heeft het Interkerkelijk Vredes Beraad, waarbij negen kerken zijn aangesloten, dringend gevraagd om vrijlating van de driehonderd boeddhistische monniken, die momen teel gevangen zitten in de centrale gevangenis van Saigon. Het IKV zegt 'grote eerbied' te hebben voor hun actie van gebed en vasten, waarmee de monniken kraoht bijzetten aan hun verzoek om vrijlating. JOHANNESBURG Dr. Lukas Vi scher, het hoofd van de commissie voor geloof en kerkorde van de wereld raad van kerken, heeft verklaard het besluit van de Zuidafrikaanse rege ring geen gezagsdragers van de wereld raad meer toe te laten, te betreuren. In een door' de Zuidafrikaanse raad van kerken uitgegeven verklaring zei dr. Vischer, dat hij geen reden had om aan te nemen, dat zijn bezoek aan Zuid-Afrika aanleiding'tot het besluit van de regering is geweest. Hij zei, dat hij in Zuid-Afrika niets had gezegd wat niet al bekend was. Hij had geprobeerd de contacten tus sen de wereldraad en de Zuidafrikaan se kerken uit te breiden en het program tegen het racisme van de wereldraad te plaatsen in de bredere samenhang van het totaal aan activi teiten van de raad. Vischer zei, dat hij er namens de wereldraad met nadruk op wilde wij zen, dat het nog steeds zijn wens is de dialoog voort te zetten. 'Wij be treuren, dat de Zuidafrikaanse rege ring deze dialoog moeilijker wil ma ken door een overwogen bestuurlijke maatregel', voegde hij eraan toe. 'Kerk mag bij onrecht niet zwijgen' MADRID De kerk in Spanje heeft de plicht zich uit te spreken tegen sociale onrechtvaardigheid, zelfs als ze daarom zou worden aangevallen, zo verklaarde zondag de aartsbisschop van Madrid, kardinaal Vincente Enri que y Tarancon, in een preek tijdens een mis in een arbeiderswijk. Waarnemers zien in zijn woorden een duidelijke verwijzing naar het conflict tussen kerk en staat het ergste uit de spaanse co'ntemporaine geschiede nis naar aanleiding van de verdedi ging van de bisschop Anoveros van de culturele vrijheden van de Basken en de aanval daarop door de regering. De kerk is volgens kardinaal Enrique de standaarddrager van liefde, vrij heid, rechtvaardigheid en vrede. Ver deeldheid ontstond door 'sommigen die niet willen dat de waarheid wordt gepreekt wanneer zij erdoor gekwetst worden'. Premier Navarro waarschuw de in februari, dat hij geen inmen ging van de kerk in tijdelijke zaken zou dulden. Van een onzer redacteuren ROME De Italiaanse politie heeft vorige week in de provincies Agrigen- to, Siracusa, Napels, Ferrara, Milaan, Rieti cn Frosinone bij verscheidene dominees huiszoeking verricht. Ande re predikanten moesten voor verhoor op het politiebureau verschijnen. De politie wilde weten hoeveel leden de gemeentes hadden, hoeveel personen de kerkdiensten bijwoonden, de om vang van kerkelijke bezittingen en in sommige gevallen zelfs de namen van de kerkeraden. Zuidafrikaanse afgevaardigden over anti-racismefonds: A an een onzer verslaggevers LLNTEREN Hoe hebben de Zuidafrikaanse afgevaardigden liet debat in de gereformeerde synode over het anti-racismefonds ervaren? Hun algemene indrukken: het klimaat waarin de besprekingen gehouden zijn was uitstekend; er kon openhartig en kritisch met elkaar gepraat worden aan de band van een rapport dat goed was voorbereid. Maar bij de discussie kregen ze toch telkens heel sterk de in druk van veel synodeleden: U denkt eenzijdig. U bent niet volledig geïnformeerd. U rukt de dingen uit hun verband. Dr. J. S. Gericke, vice-voorzitter van de synode der N.G.-kerken in Zuid- Afrika, zou drie soorten mensen wil len onderscheiden die in Nederland en ook in deze synode over Zuid-Afrika praten. Er zijn gesprekspartners die achter het beleid in zijn land staan, met wie natuurlijk het makkelijkst te praten valt. Dan is er een heel grote categorie die zeer open staat voor de problematiek, maar zich een onvol doende oordeel kan vormen en als het ware voortdurend op zoek is naar informatie. Tenslotte is er naar zijn mening eeh heel kleine groep, dat al een (contro versieel) standpunt heeft, waar echter niet meer aan getornd mag worden, hoeveel tegenargumenten je ook aan draagt. Daarmee is de dialoog onmo gelijk. Maar het gesprek met de ande re groepen moet doorgaan, vooral ook in het persoonlijke vlak, zoals het ook nu weer is gebeurd. Eenzijdig zeggen: je moet eerst een tijd in Zuid- Afrika geweest zijn om te kunnen oordelen. Je kunt rustig uitgaan van de feiten, maar dan ook de volledige feiten. Eigenlijk zou hij voor een gedachtenwisseling met de broeders in Nederland, de voorkeur geven aan een besloten conferentie van kerk tot kerk met een gezamenlijke voorberei ding en zonder pers, radio en tv. Desgevraagd merkte dr. Gericke over het Christelijk instituut van dr. Beyers Naudé op, de sympathie daar voor in Nederland wel te kunnen begrijpen, 'omdat u het insti tuut ziet als een van de weinige bruggenbouwers tussen de verschillen de rassen'. Maar de N.G.-kerken heb ben ook hun organen, die hiermee bezig zijn. Alleen deze krijgen in Nederland waardering noch publici teit. De kerken hebben wel degelijk hun eigen 'machinerie' om op alle vlakken de gesprekken daarover te voeren. De algemene onvriendelijkheid Nobelprijswinnaar Konrad L heeft het geweten van onze bf ving onderzocht Wij worden bed door ont-menselijking, is zijn co.-a sie in zijn boek 'De acht doodz< van de beschaafde mensheid'. D«» ste doodzonde is gelegen op h< ;n bied van de overbevolking. Deze y( bereidelde voortgang om mense ue] wereld te brengen leidt volgei rte geleerde tot een overdaad aan iriL, lijke kontakten en het gevaar op een in principe on-menselijk ze tegen te beschermen. Hij hee£,ia in dit verband over de algemen ,e vriendelijkheid die wij in de steden zien en die duidelijk even is aan de dichtheid van de op b^ir de plaatsen samengepakte mensei ,e] sa's. Vroeger werden de steden oordeeld op hun notoire zondij 'Hij is naar de grote stad gegaan' een mededeling die op menig maar voor één uitleg vatbaar wa r.i een ongunstige. De grote stad w#,. Breeveertien van onze samenli Nu voegt zich daarbij een ande zwaar: de algemene onvriendelijl Men kan stellen dat dit nier privilege is van de grote stad. Bi j de delen van het platteland, alleen in onze eigen onmidder omgeving kunnen eveneens aan^_ maken op deze karakteristiek. heeft Lorenz in zoverre gelijk da de grote steden te dicht bevolkt|~ nen zijn. Voeg daarbij hun uitgroeiing, zodat men er bijnal meer uit kan en het beeld is| pleet. Wij woonden vroeger straat die men nu het centrum vl stad noemt. Maar vlak achter on( een donker pad, dat naar een i leidde. Ik stelde me daar de bil geschiedenissen voor, van JordaaT standen tot de geboorte in Bethll Dat is verdwenen. We wonen r opeen en zonder geheimen. Dat I een eskalatie van agressiviteit.! schien moeten we er eens met op letten. Onze stad hoeft ni#ï schoon te zijn ook daarvoor z het verleden wel eens keurige i gevoerd als we er maar eeni beetje meer op uit zijn om vrit lijkheid aan de dag te leggen. Daf een stuk schelen. En daar kang daag mee begonnen worden, gemakkelijk. NED. HERV. KERK Beroepen te Polsbroek: C. Ti| borst, kand. te Waarder. Bedankt voor Monster: K. Schippl Dordrecht. Afscheid op 31 maart van Valburfcl Vink, ber. te Genderen; op 3 van Nieuw-Lekkerland: Tj. de ber. te Garderen. Intrede te Workum: P. Vroegindll uit Oudega (classis Sneek); te pi denmeer: P. Datema uit Nijverda| Besoyen: J. Ouwendijk uit Den J mei; te Eemnes-buiten: L. kand. uit Laren (NH); te Holtei Schellevis, kand. aldaar; te Auj nusga: J. Hofstra, kand. aldaar. Bevestiging te 's-Gravenhage (d< pastoraat): F. A. L. Franken uit brugge. Beroepbaar T. B. Hop, G Leliestraat 121 A, Groningen. GEREF. KERKEN Beroepen te Bolnes: L. J. G. IJk Vrouwenpolder. Beroepen: te Noordeloos-Ottolan R. V. Schuddebeurs te Dordrecht Aangenomen naar Nieuwegein: Dijkstra te Zetten (streekgem Mi Betuwe); naar Zweeloo: P. A. C. gers kand. te Haarlem. Intrede te De Wilp: H. Klein li uit Kampen; te Kommerzijl: J. Houwelingen, kand. uit Giessenb te Nijkerkerveen (tijdelijke die I G. Morsink em. pred. uit Halfweg GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.l Aangenomen naar Zaandam: J. C. se te Velp (nadere beslissing)'. EV. LUTHERSE KERK Ordening op 31 maart te Amster van proponent K. v. d. Horst, te Delft. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 3 april te Bennekora Bilkes te Zaandam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Intrede te Groningen-Z.: K. Ded' te Rijsburg. GEREF. GEMEENTEN Intrede op 3 april te Elspeei Vogelaar te 's-Gravenpolder. "t)l Vrije kritiek Mét dr. Gericke, moest ook prof. Tj. van der Walt van de Dopperkerk constateren, dat het rapport, hoe goed ook bedoeld, zijns inziens mank gaat aan ernstige eenzijdigheid ten opzich te van het gebruik van bepaalde bron nen, de weergave van de wetgeving, het hanteren van (verouderde) statis tieken. Zo kan wellicht gerechtvaar- Dr. J. S. Gericke digde kritiek op Zuid-Afrika alleen maar moeilijker overkomen, omdat de basis-waarop niet voldoende objectief is. In dat verband merkt dr. J. O'Brien Geldehuis, eveneens moderamenlid van de synode der N.G.-kerken op, dat hij heus niet tot diegenen behoort die Overigens wilde dr. Gericke zich van veel commentaar op het Christelijk instituut onthouden, omdat het onder werp van een officieel onderzoek is. Wel wilde hij desgevraagd nog kwijt, dat het Christelijk instituut net zo goed in beginsel het recht van vrije kritiek toekomt, waarom niet. Alleen: naar dr. Gericke's mening doet het dat op dusdanige manier, dat het in zijn pogingen verongelukt en meer hinderend dan hulpverlenend bij het bruggen bouwen bezig is. A. Viruly - Normandisch Fretf Uitgave: Strengholt. Prijs: 17,50.rP De voormalige vlieger Viruly weer eens een duik in z'n rijke den genomen. Dat heeft geresuli in een reeks verhalen, die nogal sofisch zijn getint Ronduit voorti lijk zijn 'Cruise over de Golf', 'R door Soissons' en 'Absurde veiligl Levenschetsen, ontmoetingen van door het leven gerijpte man met en daar de vluchtige schijnwerpei een vliegpionier, zoals Evert van II thans een tachtiger, in het raam®,' een tragisch-komisch gebeuren j® Schiphol tijdens de oorlogsdagen'- 1940. Een ander oorlogsverhaal,^ humoristisch bericht over psychi^j in het Engeland van de invasie, geleid tot het titelverhaal. Van zuiverheid is het genoemde venD 'Absurde veiligheid', een ontmo< van de schrijver met een Benedii se monnik in Vaals én een Boedi tische in New Delhi. Een bundel, men met een glimlach van waarde*;? leest. ■tb |ere |z.j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2