Gesprek met prof. dr. H. Berkhof 'Christelijk onderwijs aan beide benen mank' CREDO Steeds meer Zuid- Afrikanen denken: lllsilisllj Werk van ds. Hasper toch niet tevergeefs Conferenties* Vandaag Trouw Kwartet lttl§9. piepkleine pikzwarte pilletjes. Ds. H. Hasper (psalmberijming) overleden Christenen in Portugese gevangenis gemarteld maandblad voor evangelie en cultuur niet zwart wit wel op de man af Beroepingswer Nieuwe boeken TROUW,'KiWARTET IMNSIDAG 26 MAART 1974 KERK /BINNENLAND 'VAN MIJ HOEFT HET NIET MEER' dooi- Aldert Schipper Volgens de legende is de stad Rome begonnen met zeven koningen. Eén van hen was Tarquinius. Een sibylle (profetes) bood Tarqui- nius een toverboek te koop aan voor honderd drachmen. Maar Tar quinius vond dat te duur. Toen verscheurde de sibylle de helft van het toverboek en ze zei: U kunt de helft kopen voor tweehopderd drachmen. En zo ging dat verder, totdat ze nog één pagina over had. Die kostte duizend drachmen. Targuinius heeft die toen maar gauw gekocht. De Leidse hoogleraar prof. dr. H. Berkhof lid van het Centraal Comité vka de wereldraad \an kerken vertelt dit verhaaltje om te illustreren hoe het tegenwoordig met het rassen vraagstuk in Zuid-Afrika gaat 'We zullen straks hogere prijzen moeten betalen om minder te redden', vreest hij. De hoogleraar herinnert zich hoe het allemaal is gegaan. 'In 1958, na de moord in Sharpeville werd de wereld raad verweten dat hij lauw en rustig reageerde. Toen heeft de wereldraad die conferentie in Cottesloe belegd, waar ook Beyers Naudé'van gedach ten veranderde. De besluiten van Cot tesloe zijn door de Nederlands-talige kerken verworpen. Dat leidde tot een proces van verwijdering. De wereld raad heeft er toen duizenden dollars voor over gehad om mensen naar Zuid-Afrika te laten reizen, om met de kerken te praten. De wereldraad had het gevoel dat hij iets kon doen maar dat is nu bijna voorbij, nu de Zuidafrikaanse regering heeft besloten geen visa meer te geven aan vertegen woordigers van de wereldraad'. nen te komen op het feit dat deze de universele verklaring van de rechten van de mens hebben ondertekend. GENERATIEKLOOF Prof. Berkhof meent dat steeds meer zwarte Zuidafrikanen het met de we reldraad eens zijn. Ze zeggen: 'Van mij hoeft het niet meer; ik ben maar liever op een eerlijke manier arm, dan dat ik in een rijke staat arm word gehouden'. Prof. Berkhof constateert tevens dat de disinvestment-oproep (d.i. de op roep om beleggingen uit Zuid-Afrika terug te trekken) de generaties van de zwarte Zuidafrikanen scheidt. 'De jongeren zullen wat meer neigen tot disinvestment dan de ouderen', denkt Prof. dr. H. Berkhof. hij. 'De black peoples convention, een overkoepelende organisatie van zwarte Zuidafrikanen staat achter de wereld raad. Maar zij kan dat niet openlijk doen, want dan wordt haar de nek omgedraaid'. Prof. Berkhof was de enige Nederlan der in het centraal comité toen over de oproep tot terugnemen van de investeringen gestemd werd. 'Dat ik voorstemde was omdat er een verkla ring werd aanvaard, waarin ruimte werd geschapen om eerst een paar jaar met het bedrijfsleven te spreken. Het aannemen van de oproep was een hard besluit. Daar schrok de wereld van. Daardoor werd het een discussie punt Als er alleen maar was besloten om met het bedrijfsleven te gaan praten, dan had niemand er van opge keken. Het bedrijfsleven heeft alleen behoefte om met je te praten, als je een stukje macht achter je hebt. De wereldraad is hard begonnen. Dat geeft anderen, zoals de gereformeer den de gelegenheid om te zeggen: laten wij nog even de tijd nemen. Maar als er alleen voorgesteld was om te gaan praten met het bedrijfsleven, dan had ik tegen gestemd'. Prof. Berkhof vindt dat 'Genève' ook wel eens iets te hard van stapel wilde lopen. 'Wij hebbent allemaal tijd no dig gehad om aan de disinvestment- oproep te wennen. Het bedrijfsleven heeft er ook recht op om een zekere tijd te nemen. Als het bedrijfsleven daar geen gebruik van mpakt, nu ja, dan vind ik, dan is het uit. Er kan niet eindeloos gepraat worden'. SELECTIEF Prof. Berkhof wijst het verwijt af dat sommigen,de wereldraad maken alsof de raad alleen 'verontwaardigd' is over Zuid-Afrika en verder niet. 'In de eerste plaats is de wereldraad niet verontwaardigd. Dat laat hij aan ande ren over. De acties van de wereldraad zijn niet goedkoop', zegt prof. Berk hof. Maar de mensen die verontwaar digd doen over de zogenaamde selec tieve verontwaardiging van de wereld raad, zijn zelf ook weer selectief, doen zelfs ook een kans Want je hoort zelden van die mensen dat de wereldraad zich ook eens met Grie kenland moet bezighouden. Prof. Berkhof geeft toe dat de wereldraad een zekere selectie toepast. 'Maar dat heeft niets met politiek te maken. Het gaat er alleen om dat de Wereld raad op een bepaald moment denkt met een bepaald soort druk iets te kunnen bereiken', aldus prof. Berk hof. 'In Rusland had de wereldraad het gevoel, dat hij daar absoluut niets kon doen. Maar dat verandert nu. Een teken daarvoor is dat het uitvoerend comité nota bene in Oost-Berlijn een verklaring aannam over Solzjenitsin. Prof. Berkhof verwacht dat de wereld raad met een geweldig nieuw pro gramma zal komen voor de mensen rechten. De wereldraad zal in dit programma trachten bij landen bin- Van onze ondefwijsredactie J LOCHEM 'Het christelijk onderwijs gaat mank aan beide benen: er ontbreekt een goede analyse van de situatie waarin we verkeren en daarnaast blijft een fundamentele discussie uit over koe liet verder moet en wat de taak en de roeping van het christelijk onderwijs is. Er is een erosieproces gaande, wat we niet in de gaten hebben.' Aldus mr. C. E. Schelfhout, staatssecretaris van onderwijs in het vorige kahinet, tijdens een congres over de samenwerkingsschool dat de vereniging van christe lijke docenten bij het V^'O en AVO het afgelopen weekend organiseerde. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pen Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Tijdens dit congres kwamen juridi sche, praktische en inhoudelijke aspec ten van de samenwerkingsschool, een schoolvorm waarbij openbaar en bij zonder onderwijs samenwerken en waarover overheid en particulieren sa men het beheer voeren, aan de orde. Wat de juridische kant van de zaak betreft: L. J. Rousseau betoogde dat binnen dc huidige wetgeving de sa menwerkingsschool eigenlijk niet mo gelijk is. omdat uiteindelijk de over heid altijd het laatste woord heeft. Mr. Schelfhout vond dan ook dat je er rond voor moest uitkomen dat de wetten indertijd niet geschreven zijn voor een schoolvorm die jych nu aan het ontwikkelen is. Er is dan ook een grondwetswijziging nodig om deze derde schoolvorm, het tertium, moge lijk te maken. Maar dat is op zichzelf geen probleem: de samenwerkings school levert juridisch niet veel moei lijkheden op, aldus mr. Schelfhout. De inhoudelijke aspecten van de sa menwerkingsschool leverden een reeks uiteenlopende beschouwingen op tijdens de conferentie. Dat ouders die welbewust een pluriforme school willen voor hun kinderen daarvoor ook de mogelijkheid moeten krijgen, daar was men het wel oVer eens. Dat is gewoon een kwestie van rechtvaar digheid en tenslotte is de schoolstrijd voor dat recht van de ouders gestre den, aldus Rousseau. Maar of van de kant van het christelijk onderwijs de samenwerkingsschool als nieuwe schoolvorm toegejuicht moet worden, daar was men het niet over eens. De angst voor een te grote invloed van de overheid speelde bij die aarzeling mee. Er moet voorkomen worden dat de overheid een rol gaat spelen bin nen het christelijk onderwijs; de over heid moet met z'n vingers van de inhoud van het onderwijs afblijven, aldus drs. H. G. van den Doel, alge meen directeur van het Christelijk Pedagogisch Studiecentrum. Van de andere kant werd gesteld dat het onredelijk is om te eisen dat de overheid zich niet met het confessio nele onderwijs mag bemoeien in de samenwerkingsschool, omdat het christelijk onderwijs zich in die school ook zal bemoeien met het openbaar onderwijs. Het is een kwes tie van geven'cn nemen, waarbij geen van de beide partijen alleen voor z'n eigen straatje mag spreken. Mr. Schelfhout vond de angst voor staat- pedagogiek niet terecht en meende dat er meer begrip voor de problemen van de overheid moest komen. De overheid heeft weliswaar het recht niet zich met de inhoud van het onderwijl te bemoeien, maar de pri maire taak van de overheid is te belangrijk, om haar helemaal buiten het onderwijs te houden. Bovendien wil nog altijd dertig procent van de ouders dat de overheid zich wel met het onderwijs bemoeit, via de openba re school. Vrijlaten? Een heel ander Inhoudelijk bezwaar tegen de samenwerkingsschool bracht dr. A. La Fleur in. Hij vroeg zich af hoe je als ouders en opvoeders je kind vrij kon laten in de keuzeWoor een levensbeschouwing en een school kon uitkiezen waar verschillende le vensbeschouwingen naast elkaar ge presenteerd worden, waar christenen en niet-christenen naast elkaar lesge ven. Prof. dr. G. Wielenga meende dat het bij de samenwerkingsschool niet gaat om gelijkwaardige levensbe schouwingen, maar om eerbied voor eikaars levensbeschouwing. Het chris telijk getuigenis hoort juist thuis op een samenwerkingsschool. Bovendien blijft de keuze voor een levensbe schouwing altijd een persoonlijke keu ze, waarin je een kind nooit kunt dwingen. Wielenga vond dat er met (ADVERTENTIE) de pluriforme school geëxperimen teerd moest worden, en dat iedereen daaraan eerlijk moest meewerken. Praktisch Niet alleen ideële motieven van de ouders, ook praktische argumenten kunnen leiden tot een samenwerkings school. Niet altijd kunnen bijzonder eh openbaar onderwijs genoeg leerlin gen leveren voor elk een eigen school van een bepaald type. In die gevallen moet de overheid óf kiezen tussen de verschillende aanvragen óf een school stichten waarin de verschillende zui len samenwerken. Je kunt ouders die hun kind niet naar een confessionele school kunnen sturen omdat er geen is in hun woonplaats, toch niet ver oordelen tot een godsdienstloze school, aldus mr. Schelfhout. Hoe in dc praktijk een samenwer kingsschool werkt, vertelde de rector van zo'n school in Zoetermeer, mr. M. Huizer. Zijns inziens wordt samenwer kingsschool vooral bepaald door de kinderen die er komen. In zijn geval was de samenwerkingsschool opge richt omdat er te weinig leerlingen waren om meer dan één middelbare school te stichten. Van die nood was een deugd gemaakt, de school lpopt voortreffelijk, ouders en leerkrachten zijn zeer tevreden. Maar nu door het uitbreidend aantal leerlingen meer middelbare scholen gesticht kunnen worden en zowel het christelijk als het katholiek onderwijs van plan zijn middelbare scholen in Zoetermeer te beginnen .vreest Huizer dat zijn sa menwerkingsschool alleen nog ongods dienstige kinderen zal krijgen en daardoor een gewone openbare school zal worden. Uiteindelijk blijken de christelijke or ganisaties de samenwerkingsschool dus alleen te dulden als het praktisch niet anders kan, zelfs al denken de ouders daar anders over. Liever een dhristelijke dan een samenwerkings school. De goede christelijke school is de samenwerkingsschool bij uitstek, vond drs. Van den Doel. De christe nen zijn het spook van de indoctrina tie wel kwijt, maar de socialisten hebben er nu last van en maken door hun indoctrinatie van de openbare een bijzondere school. Daardoor wordt de samenwerkingsschool onmogelijk gemaakt, volgens de algemeen direc teur van het CPS. door A. J. Klei Wie zondag uit het nieuwe lied boek gezongen heeft en de dag daarop hoort van het overlijden van dominee Hasper, krijgt als eerste gedachte: wat tragisch! Een lang leven in dienst van de kerkzang en de psalmberijming, maar de kerken kijken naar je werk niet om. Het begon allemaal zo mooi. Mannen van naam-gingen graag in zee mét de jonge, geestdriftige predikant uit Schiermonnikoog, die welomschreven plannen had tot verbetering van het kerklied: de Utrechtse hoogleraar Ob- bink, met wie hij al in 1912 contact hierover had, minister Slotemaker de Bruïne, de oudkatholieke bisschop Be rends. Maar er was ook tegenstand, speciaal uit de hoek van de commissie voor het nieuwe hervormde liedboek. Om een lang verhaal kort te maken: de tegenstanders kregen de overmacht. In 1949 wees de hervormdé synode de psalmberijming van Hasper af. In datzelfde jaar accepteerde de gerefor meerde synode dit psalter, maar zes jaar later al kwam ze op deze beslis sing terug: de gereformeerden wilden toch niet alléén in zee met dominee Haspers. Deze ontwikkeling heeft dominee Has per niet onberoerd gelaten. Voor me ligt een brief die hij in 1959 naaf ons schreef. Ik citeer er een paar zinnen uit: lk kan u het oordeel laten lezen van de voornaamste figuren van de Oecu menische beweging in het buitenland. Een begin van ons werk in het Espe ranto is in den oorlog verloren ge gaan. Ook hetgeen verricht icas voor Hongarije en uitgaven in het Spaans. Wanneer de Aartsbisschop van West minster hier een van zijn secretaris sen stuurt en Druit China mij laat vragen een dergelijk werk met hem te willen ondernemen voor het Verre Oosten, dan is het een schande, dat de Gereformeerde Kerken officieel de hervormde Kerk helpen om syste matisch dezen arbeid 'den genadeslag' te geven... De synodale beslissingen hebben tot allerlei polemieken aanleiding gege ven, die niet altijd even verkwikkelijk waren. Er is in hervormde kring ook nog een soort actiegroep opgericht onder de naam Endover: eenheid door vernieuwing. Hierin troffen we de Leidse hoogleraar Thierry en de Utrechtse heer Brom en ik meen, dat ook organist Cor Kee ermee te maken had. Het was niet gek om op het aspect van de eenheid te wijzen, want ook die kant van de zaak zat ds. Hasper hoog. Nog een zin uit de al genoemde brief uit 1959: De gedachte om Psalmen en Geestelij ke liederen te gebruiken om samen bindend te wetken, is van mij per soonlijk afkomstig. Een paar gereformeerde kerken heb ben graag uit Hasper gezongen zo gebruikte men in Wassenaar niet al leen zijn psalter maar ook zijn bun del geestelijke liederen maar zon der veel protest is daaraan in de jaren na 1955 een eind gekomen. Voor zover ik weet gebruiken alleen de baptisten de berijming-Hasper in hun diensten. In het blad De Hervormde Kerk heeft ds. F. H. Landsman destijds verteld waarom de hervormde synode nee zei tegen het werk van Hasper: Men was van oordeel dat hetwerk van ds. Hasper wel veel goeds bevat, maar als geheel toch onder de maat is, die aan een psalmberijming aange legd moet worden. In het bijzonder de 'burgerlijke, onbijbelse en onprofeti sche toon' van deze berijming werd betreurd. De ruigheid en de innigheid van de oorspronkelijke psalmen, die juist de moderne mens opnieuw zou den kunnen aangrijpen, achtte men hier door sentiment en moraal onher stelbaar vervlakt. Het heeft geen zin, de discussie weer op te nemen. Ik begon dit verhaal met het nieuwe liedboek en nu waag ik de stelling dat het werk van ds. Hasper de weg voor dit boek bereid de. Want meer dan enig ander en meer dan welke gewichtige commissie ook dominees, organisten en 'gewone' kerkmensen duidelijk gemaakt wat en hoe je zingen kunt èn moet in de DEN HAAG In Rijswijk (ZH) is op 87-jarige leeftijd ds H. Hasper' overleden, emeritus-predikant van de hervormde kerk. Hij was bekend door zijn omvangrijk *iverk op het gebied van de psalmberijming en de kerk zang. Ds. Hasper werd in 1912 in de gere formeerde kerk van Schiermonnikoog in het predikambt bevestigd. In 1917 vertrok hij naar Oldeboorn (Fr.). In 1923 werd hij vrijgesteld om zich speciaal aan de arbeid van de kerk zang te kunnen wijden. Ds. Hasper ging mee met dr. J. G. Geelkerken in het conflict in de gereformeerde ker ken en werd predikant bij de (voor malige) gereformeerde kerk in her steld verband in Den Haag, Hij was hier werkzaam tot 1946. Ds. Hasper bracht een complete nieu we psalmberijming tot stand via de stichting 'Geestelijke liederen uit de schat van de kerk der eeuwen', waar van hij lange jaren voorzitter is ge weest. Zijn bundel, waarvan in 1936 de eerste en in 1949 de definitieve editie uitkwam, wordt o.m. bij de baptisten in de eredienst gebruikt. Daarnaast verscheen van hem een uit gebreide bundel geestelijke liederen (1933). IJij schreef ook een groot standaardwerk in twee delen over- 'Calvijn's beginsel voor de zang in de eredienst, verklaard uit de Heilige Schrift en uit de geschiedenis der kerk'. In maart 1945 ging zijn kostbare muziekbibliotheek bij de brand in het Bezuidenhout verloren. Maar ds. Has per zette zich opnieuw voor de zaak in en bracht een complete bundel zowel in het Nederlands als in het Maleis tot stand. Zijn verdiensten vonden erkenning in zijn benoeming tot officier in de orde van oranje- nassau. De crematie geschiedt donder dagmiddag om twaalf uur in het cre matorium Ockenburgh te Loosduinen. LISSABON Van de twaalf actieve christenen, die in november en de cember vorig jaar door de Portugese politie werden gearresteerd, zijn 'er acht op borgtocht vrijgelaten. Vier leden van deze groep, een bewe ging die in Portugal streeft, naar vrede via geweldloze actie en naar de vorming van een Portugese afdeling van de commissie 'rechtvaardigheid cn vrede', zitten nog in de gevange nis. De acht die vrijgelaten zijn, heb ben laten weten dat zij tijdens hun gevangenschap gefolterd zijn. Men had hén onder meer met ijzeren sta ven eri knuppels afgeranseld en ook getracht hun het slapen onmogelijk te maken. De vier die nog vastzitten, zijn beschuldigd van het uitgeven van een 'anti-koloniaal bulletin', het ver voeren en verbergen van springstof en het onderhouden van contact met een revolutionaire beweging. Gereformeerde predikantenvereni ging Calvijn. Woensdag 17 april om half elf in de chr. geref. kerk, Grotp- Haag 54 te Amersfoort. Spreker ds. J. H. Velema (chr. geref.) over 'Moeilijk heden en mogelijkheden binnen de ge reformeerde gezindte'. Inlichtingen ds. A. D. van den Heuvel, Stallijnstraat 3, Ens (NOP): tel. 05275-1580. STICHTING LAMP-LICHT. Zater dag 6 april van tien tot vijf uur in Monopol e, Amersfoort (recht tegeno ver 6tation). Herdenking 10-jarig be staan. Spreker K. A. den Breejen. (ADVERTENTIE) THEMA VAN HET TWEEDE NUMMER: De koers in de gereformeerde kerken in Nederland. Dit themanummer bevat o.m. de volgende artikelen: Geen integratie, wel samenwerken met de N.H. kerk. Het éénparig geloofsgetuigenis. Kontakten in de Geref. Gezindte. Wat is de taak van de dominese in deze tijd? Vrijzinnigheid in de geref. kerken? Dp kritiek op het éénparig getuigenis. Op welke partij gaat U stemmen? Vraag proefnummer aan bij de heer A. C. Ledegang, van Galenstraat 60, Zandvoort, telefoon 02507-5552. LE MORGEN Morgen gaat het dan gebeuren, we weer naar de stembus gaan. I* pn deze maanden vol spanningen iedereen kunnen we morgen in^ wat doen, een stem uitbrengen. )0i lijkt niet veel, zo'n hokje rood ma .or Als je 't niet doet, geen haan e) ernaar kraait, geen mens, geen inLee tie die je erop aanspreken kan. D )er goed, want zo hoort het in een df^a kratie. En toch is het iets van betfrei nis waar eigenlijk geen mens zich A mag onttrekken. We lezen onze i jy ten. we luisteren en kijken naar rt.aa en televisie, we worden overladen |e informatie en nog meer met vr die weer om informatie roepen, i ,e nu mogen vve wat zeggen. We mina zeggen hoe we erover denken. wel via via, maar- goed, 't is meer (J niéts. En het aanbod' is veelz ne genoeg. Een goede zaak in een d ir kratisch land. 't Is wat moeilijker die vele partijen en die heel kkje maken het er ook niet gemakkei op, maar niemand kan meer vol.y, den dat een tweepartijensysteem ,A re resultaten afwerpt. Gewoon .- gaan, maar wel gaan, dacht ik. En:^ even heel goed nadenken, -want tegelijk meer dan een vakje maken of je stem aan een Parti iemand geven. Het is ook een bew keus doen uit een pakket mogeli, den, die vaak terug te brengen tot twee mogelijkheden. En da< gaat het om gerechtigheid ten op j te van hen die niet of niet voldoi aan hun trekken komen. Dat is belangrijk punt. Zullen we doori met de regel dat wie 't hardste t 't meeste krijgt of zullen we v< deringen aanbrengen zodat er CA meer gelijkheid komt? Zullen we. milieu verder laten vervuilen, in tuur en kuituur, óf zetten we on A voor gezond mensenleven op aarde? Dat zijn de cruciale puit Daarin komt deze verkiezing ovelr met die voor, de tweede kamer, f., ger zeiden onze vaderen dat God je schouder meekeek wat te stei-• Er zit iets in. Zo kan je vt wel zeg want je wilt toch op de een of an manier daarmee zeggen dat stem een zaak van je hele bestaan ondej mensen is, een stuk verantwoorde A heid waaraan je gestalte geeft. NED HERV KERK Beroepen te Amsterdam-Centl (toez.): C. Vos te Amersfoort, dief™ beroep heeft aangenomen. Bedankt voor Bleskensgraaf: C. 1 re te Katwijk aan Zee. Toegelaten tot de evangeliebedier E. K. den Breejen, Kikkenstein Amsterdam-Bijlmermeer (tevens roepbaar gesteld); T. B. Hop, G Leliestraat 121 A, Groningen; W Leeuw, Mulderstraat 41 bis., Utre< Overleden: J. Th. Meijer (77) te terlo. Stond te Hoenderloo en Gendt-Doomenburg. Van '35 tot pred. dir. Martha-stichting te Alf a/d Rijn. GEREF KERKEN Beroepen te Zuidland: H. J. van len te 2e Exloërmond, die dit bei heeft aangenomen en die bedd\ heeft voor Kapelle; te Kamerik-N werbrüg, te (schoonrewoerd en te '-i keveen: L. J. Koffeman, kand.*® Kampen, die geen verdere beroen in overweging kan nemen; te Uret«< E. R. V. Schuddebeurs te Dordref^ te Wezep: P. Brouwer lte Sibculó', sti dit beroep heeft aangenomen; 5.; Zweelo: kand. D. A. C. BongersJ.® Haarlem. Aangenomen naar Overveeci: J.;Sh Splinter, kand. te Amsterdam; Hazerswoude: Z. C. Versluys te I warden-W.; naar Zoetermeer: J. Huysman te Opperdoes. GEREF KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Rijnsburg: J. te Bunschoten. GEREF GEMEENTEN Bedankt voor Hoofddorp Kruiningen: P. Blok te Diriplaj-o voor Dinteloord, voor Rotterd Alexanderpolder en. voor Zeist: 'ClP d. Poel te Yerseke. L EV LUTHERSE KERK Beroepen te Delft: K. v. d. H(H proponent te Amsterdam, die ditfl roep heeft aangenomen. OUD-GEREF GEM Beroepen te Den Haag (Gaslaan)lp Kot te IJsselmuiden. 'De bonzen' door Ross Thomas, fl Arbeiderspers 240 blz. 14,50. |p 'De bonzen' het recentste misdtjgj verhaal in de serie crime de la cr|| van Ross Thomas behoort totjg zeldzame categorie boeken, die S tijd vooruit zijn. Het verscheen!* 1972 en pas toen het Watergate-scnB daal losbarstte, bleek hoe perfect IV Thomas in dit boek de Amerikaa verkiezingspraktijken had beschre' In 'De bonzen' gaat het om de ver zing van een nieuwe voorzitter van metaalvakbond. Beide kandidaten j fien in hun wedijver naar mi< en, die dankzij het Watergate-scl daal overbekend zijn geworden, luisterpraktijken, inbraken, omkop van de pers, manipulaties met st bureaus, speurtochten naar schan> len cn naar medische gegevens B het privéleven moeten de strijd be« sen. Thomas weet deze ingrediënSk goed te doseren. Zo goed en met m cynische ondertoon dat de bijzaken® de manipulaties rondom de verl» zingsstrijd opwindender wor(l dan de op de achtergrond opereren1 huurmoordenaar. Kortom, een uil mate geslaagd, onorthodox mlsdaL verhaal, dat deze auteur van formifj hopelijk wat meer 'n de belangst. ling zal brengen. Tot nu toe geu' hij in Nederland althans merkwaar^ genoeg nauwelijks enige bekendhefci Straf;"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2