FUN HJ FUNHOUSE Verdi's Un giorno di regno De muzikale sleutel van Sint Maarten Marriner Stralende uitvoering van CHRISTELIJK SANATORIUM ZEIST LEERLING VERPLEEGKUNDIGEN Russische avantgarde van vroeger J. W. Ooms (60 overleden Volkswagen duurde i; 'Uitkomst' van Heijermans: te gearresteerd SRV-wagen beroofd: buit twee mille Meisje van drie mag voor tweede keer naar de stembus nadrukkelijk Voor de in augustus a.s. beginnende vooropleiding voor het diploma ziekenverple ging B. kunnen nu reeds geplaatst worden enkele Minimum leeftijd 17 jaar en 7 maanden. Salaris tijdens opleiding: le jaars ƒ690,38; 2e jaars: 734,47; 3e jaars: ƒ825,02 bruto per maand boven kost en inwoning. Toeslag voor onregelmatige diensten 14 Vakantie 20 werkdagen per jaar; vakantietoeslag 7y2 vijfdaagse werkweek. Reiskostenvergoeding naar huis 2x per maand boven ƒ2,50. Verstrekking eerste dienstkleding gratis. Huisvesting in moderne, sinds kort in gebruik zijnde personeelsflat Aanmeldingen voor de opleiding te richten tot de Adjunct-Directrice, Oude Arnhemse- weg 260, Zeist. Telefoon 03404 - 21822. TROUW KW VRTET MA.V,i.. BINNENLAND/KUNST T6/K81 door R. N. Degens AMSTERDAM De vindingrijkheid waarmee de programma's van de Rond om-serie worden samengesteld ij steeds weer verrassend. Zaterdagavond was in de kleine zaal in dit concertfa der de Russische avantgarde rond di revolutie aan de beurt. Met muziei van 1911 tot 1925, voor en na omwenteling dus. Er waren drie coa ponisten, waarvan er misschien één Alexander Mossolov, niet helemaal ot bekend voor de meeste toehoorden was. Mossolovs realistische orkeststii 'Ijzergieterij' wordt een enkele ma< nog wel gespeeld. Maar bij Nicola Boslavetz. en Arthur Lourié, gestoi ven in 1944, resp. 1966, stelt nieman zich iets voor. Zij bleken niettemi gehoord de hier uitgevoerde kame muzieken, stukken voor strijkkwart en voor piano-solo geschreven te he! ben die, ondanks hun thans duidelijk gedateerdheid, toch zeer de moei: van het aanhoren waard te zijn. I dat niet alleen uit oogpunt van hist rische betekenis maar ook om hil puur muzikale waarde. Historisch zijj ze uiteraard van belang als voorbea den van de doorwerking van de rew lutiegedachte, van het totale brekrf met het verleden, dat zich destijé, ook in de kunst manifesteerde. Erft tendens die zich nu in de jongs ontwikkeling van de muziek, herhaa Aan deze zeer interessante avoi werkten mee het Amsterdams Strij kwartet, Reinbert de Leeuw als inli der, pianist en begeleider, en Luc Kerstens, die met de spitse en hum ristische korte liederen die Mossolc op advertentieteksten maakte, terecl veel succes oogstte. Van een medewerker ALBLASSERDAM Onverwachts zaterdagnacht de schrijver J. V Ooms overleden. Hij is zestig ja; geworden. Zijn oeuvre omvat ong veer veertig boeken en geschrifte: waarvan vele zijn geïnspireerd op o streek waarin hij geboren werd t die hem zeer lief was. En was h niet met het woord, dan greep 1 naar het penseel op het gebied roi de Giesen op het doek gestalte geven. Zeer velen heeft hij latf genieten van zijn gaven. Hij was e< bemind spreker die overal in land ei graag geziene gast was als hij boek besprak onder het thema 'Schrijvi tje, waarom schrijf je'. Ook de g schiedenis boeide hem getuige zi vele werken die in deze streek zi uitgegeven. Ongetwijfeld blijft zi roman De Korevaars die hij op 2 jarige leeftijd schreef zijn meest gei zen roman. Tal van druiken zijn van verschenen. Ook de meeste vi zijn hand beleefden herdrukkenJ hannes Willem Ooms werd te Gr<x i Ammers geboren. Zijn jeugd brac j hij verder te Brandwijk door. Al viii jong werd hij correspondent van vej kranten waaronder deze krant, waai ook feuilletons van zijn hand verscl nen.Lange tijd woonde hij te Soe dijk waar hij deelnam aan het v e zetswerk. Te Ermelo was hij eni a tijd directeur van de christelijke bl e denbibliotheek. i Woensdag zal om twee uur een roi i dienst worden gehouden in d e hi vormde kerk te Giessenburg, waar n de begrafenis volgt op de algeme a, begraafplaats van Giessenburg. s< LEUSDEN Nadat sinds vorig js g. juli de prijzen van volkswagen in derland stabiel zijn gebleven m e, een tussentijdse revaluatieverlaging i ri september zijn deze vanaf vanda; a voor enkele modellen verhoogd. I j, prijsverhoging bedraagt tussen 3 e e 4,5 procent. ■■■■■■■■■■■■■■bh ei door R. N. Degens EINDHOVEN In Eindhoven is vrijdagavond (Philips Ontspannings Centrum) de toernee begonnèn die het strijkorkest Academy of St. Martin in the Fields' deze week in uitverkochte zalen door Nederland maakt. mini—iiih door Ber Huising Funhouse zorgde, vrijdagavond in Amsterdams Shaffy-theater, na een reeks try-outs, voor een house full of fun (om ook even Engels te doen). De volle zaal had er pleizier in. En dat was de enige bedoeling. De Funhouse-medewerkers. die hun programma Classics noemen, hebben zelf lol in al die oude. 'klassieke' nummers van revue, music-hall en nachtclub; het showwerk dus, dat je eigenlijk niet meer serieus kunt brengen, maar nog wel met een knip oog. En toch serieus, want er is aan gewerkt, en menig glanzend schitte rend kleurig aangekleed nummer zou in zo'n show van toen zo echt op kunnen. Daar zijn aardig gedanste pas-de-deux. een apachendansje. een chinoiserie, een Chaplin-huppeltje, een black-face .Al Jolson-imitatie. een zwoele song zoals Marilyn die deed, twist-, swing en rockvervoeringen (met Beethoven die nors uit de piano oprijst en mee gaat doen), een geïllumineerde smart lap, en stukjes met verbeelde klassie ke muziek..telkens met de muziek mooi of overdonderend op de band,' als aanleiding tot ironische tafereel tjes. Rob van Houten, de leider met de ideeën, mime't daarbij kostelijk slome en stoere figuren. Barrie Stevens is de vaardige danser, zanger mpt de vlotte kennis van hel music-hall-vak. C?r Bcurskens doet alles met een laconieke humor. Dolly Vonk is klein en pittig en grappig als een clowntje. Maureen Kramer is een mooie, goed dansende, show-girl tot en met. Een Kees ter Bruggen zij heel Kees doet daar met haar temperament niet Voor onder. In een programma van ruim veertig nummers is niet alles zo goed als bijvoorbeeld Slow Motion of het sterk gedanste Ik sta op Wacht, er zijn wel wat gemakkelijke grapjes bij. maar het blijft leuk en onderhoudend. Met 'achter de schermen' nog de zeven medewerkers voor de uitgekiende be lichtingen, geluiden, muziek, change menten en een belangrijk aandeel apart de marionptten. door Jac. Kort VMSTERDAM Van de circa dertig opera's die Giuseppe Verdi schreef, behoren er sleebis twee tot het komische genre. Het zijn Falstaff, waarme sloot en Uin giorno di regno, die dateert uit 1840.de hij op 80-jarige leeftijd zijn reeks opera's be- Dit laatste werk dat zaterdag tijdens een VARA-raatinee in concertvorm werd uitgevoerd, is geschreven in de meeste tragische periode van Verdi's leven, waarin hij zowel zijn twee kinderen als zijn vrouw door de dood verloor. Kort tevoren had hij een contract met een uitgever afgesloten, dat hem verplichtte, binnen 24 maan den drie opera's te leveren, (twee ernstige en een komische) en zo zat er niets anders op dan voort te gaan met zijn werk. Het is te begrijpen, dat hem dit onder deze omstandighe den bovenmenselijke inspanning heeft gekost. Verdi is het verlies van zijn vrouw en kinderen misschien wel nooit teboven gekomen. Een mogelij- Verdachte ruufiiiooid DEN BOSCH De gemeentepolitie van Den Bosch heeft zaterdag de 19- jarige Zuidmolukker L. P uit Vught aangehouden. Dit gebeurde op ver zoek van de gemeentepolitie Breda. Hij wordt ervan verdacht samen met vier andere Zuidmolukkers op 28 ja nuari betrokken geweest te zijn bij de roofmoord op de 57-jarige bankloper J. Busschots uit het Belgische Essen. De man werd in de Veemarktstraal in Breda door enkele schoten dodelijk getroffen. Volgens de Bredase politie trad P. op als bestuurder van de auto waarin de daders na de overval gevlucht zijn. Vier andere arrestanten wachten op hun berechting in het huis van bewa ring te Breda. ke verklaring voor het feit. dat Fal staff eerst 53 jaar later ontstond dan Un Giorno di Regno. Wanneer men deze opera hoort, ver geet men de droevige omstandighe den. waaronder het is ontstaah, zo ontspannen en levendig als alles klinkt. Men verbaast zich tevens over het feit, dat men hier te maken heeft met een jeugdwerk. Waar haalde deze jongeman de vakkennis vandaan om zo briljant voor de solostemmen, het koor en het orkest te schrijven? Ver di moet een fantastisch natuurtalent voor de opera hebben gehad, want in zijn latere opera's is nauwelijks iets aan te wijzen, dat niet reeds in dit werk te vinden is. 'Eén dag koning' begint met het op handen zijn van twee bruiloften en eindigt na tal van verwikkelingen met twee bruiloften, al zijn de gelukkigen 11F cl aio ami 1, ot bagin- urord verondersteld. Misschien zijn de dankbaarste rollen wel die van Baron Kelbar en La Rocca. waarmee Henk Smit en Jan Derksen een geweldig succes oogstten. John Broecheler als de pseudo-koning kon met zijn rol niet die indruk maken, die de twee voornoemden had den achtergelaten. WELLUIDEND De stem van Robert Bruins (tenor), die een jonge officiersrol had te ver tolken, is welluidend, maar enigszins te zwak om stand te houden tegen het volle orkest. In Elly Ameling had men een prachti ge markiezin Del Poggio gevonden, stralend en bezield, zoals Verdi van zijn zangeressen eist. Rina Cornelis- sens voldeed eveneens in haar Giuliet- t a-rol. Anton Kersjes was de enthousiaste en bekwame aanvoerder van het geheel. de man, aan wiens aandacht niets ontsnapte. Hij leidde de aria's, de ensembles, het Groot'Omroepkoor (in gestudeerd ddor Meindert Boekei) en het Omroeporkest met een enthousias me. dat aanstekelijk op alle uitvoeren den werkte. En niet minder op het opgetogen publiek, dat de uitvoering talloze ma len onderbrak om zijn verrukking te uiten in applaus en bis-geroep. EINDHOVEN Twee met nylonkou sen en bromfietshelmen gemaskerde mannen hebben zaterdagavond een -overval gepleegd op een rijdende SRV-winkel in Eindhoven. De winke lier werd daarbij door een schot uit een gaspistool licht aan het hoofd gewond. De overvallers verdwenen met ongeveer ƒ2000.. De twee mannen sprongen in de rij dende wagen en bedreigden de winke lier. Een van de mannen greep een telmachine, vermoedelijk in de veron derstelling dat het een kassa was. De tweede man deed een greep in de kassalade waarna beide mannen ver dwenen. De wi-nkelier liep hen achter na waarop een van de overvallers zic-h omdraaide en met het gaspistool vuurde. De politie heeft enige tijd later in de omgeving van de overval de telmachi ne teruggevonden. Van de overvallers ontbreekt elk spoor. Sinds een jaar of tien is de Academy, die zijn lange naam ontleent aan de Londense kerk waar het eerste con cert gegeven werd, bezig de populari teit over le nemen van soorgelijke, ensembles met voorop 1 Musici die na de oorlog met hun Vivaldi- offensief het concertbedrijf en de pla- tenbusmess op voordeling voorwaar den tot volledige overgave dwongen. Maar de eens zo bewonderde Italiaan se virtuositeit op stalen snaren doet het niet meer zo goed. De puristische liefhebbers van Barok- en nog vroege re muziek scharen zich nu om concer terende musicologen die verantwoord spelen op nagemaakte oude instru menten. Voor de anderen is er dan de Academy. Met programma's van lek ker in het gehoor liggende klassieke en romantische muziek, met af en toe een voorzichtige uitschieter naar ver leden en heden. Waarvan de vertol king in een soms onvergelijkelijk hoge graad van technische perfectie door een geheel eigen inbreng van vormelijke achteloosheid en muzikale bezetenheid altijd onweerstaanbaar betoverend is. Niemand weet precies waar het 'ge heim' van dit uitermate bekoorlijke musiceren in schuilt; ook de orkestle den zelf niet. Neville Marriner, die eerste concertmeester en leider van NUN'SPEET Het 3jarig dochtertje Danny van de familie Bouw in Nun- speet heeft voor de tweede maal in haar nog prille leven een oproep gekregen om te gaan stemmen. Eerst kreeg zij een stembusoproep voor de Kamerverkiezingen, dit keer is ze ge vraagd om i-n het stembureau te ver schijnen om Statenleden te kiezen.- het ensemble is. schuift het op hun democratische werkwijze, waarbij ie ders mening en inzicht evenveel waard is. Dat is het ook niet hele maal. Marriner treedt weliswaar zel den als 'dirigent' op, en meestal staat zijn naam niet op programma's en plaathoezen vermeld. Wat niet verhin dert dat hij toch uiteindelijk bepaalt hoe het allemaal moet. In het programma van vrijdagavond met Handel (Concerto Grosso op. 6 nr 6). Bach (Brandenburg 3) en Josef i Suk (Serenade op. 6) fungeerde hij als dirigent bij de uitvoering van Schönbergs 'Verklarte Nacht' uit 1899 in de latere orkestversie. Wat inder daad overbodig leek. Want deze musi- ci (een naar behoefte wisselende be- 'zetting van omstreeks 15 man) zijn Volkomen op elkaar ingespeeld, en weten zonder dirigent zelfs nog beter de schijn te wekken dat hun beweeg lijke en lenige vertolking spontaan ter plakke ontstaan in een klankge- irfiddelde dat de glans en de glorie van de ideale moeiteloze schoonheid uitstraalt. Een schoonheid die de luis teraar wordt gepresenteerd als een soort feestverpakking om bekende stukken, zoals hij die ook van de grammofoonplaat kent. Zodat hij de geruststellende bevestiging krijgt dat 'al het nog goede' ook in werkelijk heid bestaat. Wat een niet te onder schatten houvast betekent voor de brave tnirger die zich in de concert zaal niet wenst te laten verontrusten door muiek die hem aan het voorpa- ginaniemte van de kranten herinnert. Het mag dan een vorm van burgerlijk esthetisch ipuziekmaken zijn waarmee, ook via fonografische kanalen, in onze veelgesmade consumptiemaatschappij volgens sommigen 'de aandacht van de werkelijke problemen wordt afge leid'. niet ontkend kan worden dat het een bijzonder plezierige vorm van afleiding is. Sint Martin Marriner deelt zijn muzikale mantel der liefde barmhartig (maar ook niet zonder profijt) met de muziekliefhebbers die iS'evillp Marriner in deze barre wereld naar wat mild heid en warmte snakken. Met wat hij ervan overhoudt bedekt hij de kale plekken in stukken als zo'n Serenade van Suk, die er vrijdagavond in Eind hoven als nieuw van werd. Wat dege nen die er over wilden nadenken geen stap dichter bij de ontdekking van het geheim van dit musiceren bracht: want in die mantel alleen kan het toch niet zitten. Want al het levendige gedoe is knap verweven met het spel van de, bijna ook levende, poppen en dingen, dat Feike Boschma en Jan Goes voortove ren: een boze droom in een kinderka mer, waarin het speelgoed gaat bewe gen: een poëtisch mooi geworden fa bel van La Fontaine over twee hanen en de hennetjes; een catch-match; een surrealistisch dramaatje van lompen; een nachtclubzangeres die niets dan gewaden en een handje is; en dan een Napoleonliedje waarin alle poppen de gezichten van de spelers hebben. Voor zover de muziek niet geleend was, zorgde Ruud Bos en-oor. Voor zover het 'grand spectacle' in deze kamerrevue ontbrak, konden wij dat er gemakelijk bijdenken. Van cabaret achtige kritiek (een betje schoppen tegen taboes) heeft Funhouse nu maar afgezien, en terecht. Het woord in enkele sketches is niet het sterkste onderdeel. Scène uil Funhouse Classics door Ber Huising ARNHEM Theater gaf zaterdaga vond in de Arnhemse §éhou\vburg zijn eerste voorstelling van Heijer mans 'UitkomsV. goed geregisseerd cn met overgave gespeeld. Mijn probleem is. dat het mij toch niet bijzonder trof of ontroerde. J Terwijl het toch een gevolig stuk is. Over het Amsterdamse zieke jongetje Jan waarvoor d? dood een uitkomst is. In zijn laatste nacht droomt hij dat de zwaan uit het Vondelpark hem komt halen om sterren te pluk ken. Daarmee kan Jante de bakker, de schoenmaker, de boete voor de gebro ken ruit, betalen, en de hele buurt uit de armoe halen. Heijermans zette zo'n gezin, van een rkuier in een kelderwoninkje, met buren en beken den. bewoegen en naar waarheid neer. In hun berusting, bekrompenheid of in de opstandigheid van Jantjes broer en zus. En de droom is een jongens droom, met de zwaan als een lekkere brutale straatjongen, en met alle men sen nauwelijks anders clan in het dagelijks leven. De droom is eigenlijk een wat kinderlijk sprookje. Heijer mans was beter als realist dan als dromer. Maar zijn twee kar.ten, in dit spel. kunnen heerlijk gespeeld wor den. Of liever: beleefed worden. Mijn bezwaar was, geloof ik, dat het spelen te duidelijk was, dat er te zichtbaar, te nadrukkelijk werd geacteerd. NATUURLIJK Bij Heijern^ans moeten de mensen en de types er gewoon exht zijn. En als z.ij "dan Amsterdams (proberen te) Fenneke F. Andreae en Jan van Eyndthoven in Uitkomst praten moet dat vanzelf gaan. En hun zorgen die van de armen in 1907 zijn de alledaagse zorgen, die niet nog dramatisch aangezet hoeven te wor den, want ze zijn ai arauiaciscn «c noeg. Het moet bij deze grote natura list allemaal natuurlijk zijn, althans lijken, zelfs in die droom, en dat lukte niet alle spelers. Trees van der Donck was wel echt gevoelig en be heerst Jantjes wanhopige, maar in alles braaf berustende, moeder. Pauli ne van Rhenen zette zijn felle, op standige zuster die een dag staakt en ontslagen wordt raak neer. Annie Langenaken is een levensechte kattige buurvrouw, en Bernard Droog doet de hebzuchtige bakker gewoon. Jan Gor rissen was een lollige wasbaas met een vet lachje. De vader (Jan Verhoe ven), en de grote broer, die voor zijn opstandigheid gezeten heeft (Pim Pe ters) en de bijfiguren als de dokter, wo i«>nHaan, de mijnheer van de bank, de poimeageiu, «c acnoeniap per, bleven te toneelmati. Jan van eijndthoven speelt Jantje met een zuivere inzet, en Fennekekn F. An dreae is de leuk brutale 'zwaan' (het andere Jantje). Zij waren beiden in hun vervoerde jongensachtigheid iets te druk en te luid. Het had, dacht ik, allemaal wat ingetogener gekund, meer doorleefd van binnen uit, en minder uiterlijk. Elise Hoomans heeft het eerd en Frank Raven ontwierp de kelderwoning met de gracht en de brug daarboven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 8