Arrabal als versierder in 'Als een dol paard' „Uitstekend!^ FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK laatste nachtmcLuus: de glamour van do dertiger [aren. 'Een gat in de tijd' en Dik Visser Malizia Film international een groot succes Nog geen erkenr van Guinee Bissau Ze groeien. Ze bloeien. Ze geven kleur. Wat zijn dat? Neem vaker'n bloemetje mee TROUW/XWARTET VRLJOAG 15 MAiAiRT 1974 TB/B De Spaanse Fransman Fernando Arrabel genoot reed sbekendlieid stukken toen hij zijn eerste film 'Viva la Muerte' maakte. Veel v uit zijn debuut keren in 'J*Irai comme un cbeval fou' terug. als schrijver vooral van toneel- an de autobiografische elementen Arrabal is als Fellini, als Bunuel getekend door een morbide katho lieke opvoeding. Het sadisme en het masochisme daarvan vormen zijn trau ma's. Een haat tegen de moeder komt er dan nog bij. Dit alles was in 'Viva la Muerte' ('Leve de Dood', het drama van een kind in de Spaanse burger oorlog dat moet meemaken dat zijn moeder zijn vader verraadt) in een zinnig verband gebracht, maar in 'Jlrai comme un cheval fou' gaan de onderdelen met het geheel op de loop. Het verhaal hangt van symbolen aan elkaar. De man Aden (samentrekking van Adam en Eden) vermoordt zijn afgrijselijke moeder of denkt dat hij haar heeft vermoord en vlucht naar de owestijn, waar hij de godgelijke dwerg Marvel (Wonder) vindt. Die. Marvel verricht in zijn kinderlijke on schuld van alles en nog wat: de dieren en de elementen gehoorzamen hem, hij kan het donker en licht laten wor den en zo al meer. Waarom Aden hem met alle geweld de zegeningen van de moderne consumptiemaat schappij deelachtig wil laten worden is niet recht duidelijk, maar hij wil het nu eenmaal, 't Loopt natuurlijk mis, Aden wordt neergeschoten door de politie, Marvel brengt hem, samen met zijn onafscheidelijke geit, in een kruiwagen terug naar de woestijn en eet hem vervolgens met huid en haar op. Uit liefde, om zijn wederopstan ding te bewerkstelligen. Het verhaal in al zijn absurditeit zegt niets. Bunuel heeft met gegevens ge werkt die net zo absurd waren en dan kwam er iets uit waar je nachten van wakker kon liggen. Maar Arrabal is Bunuel niet: het is zijn ongeluk, dat de vergelijking met de grote meester zich. door de vergelijkbare trauma's die aan de basis van hun werk liggen, telkens weer opdringt. Bunuel is een tovenaar. Arrabal laat zich in deze film kennen als een goochelaar of liever een versierder. Hij werkt met grove effecten, met trucs waarvan de onechtheid de enigs zins oplettende toeschouwer alras dui delijk wordt. Zijn wreedheden, zijn scabreuze details, ze zijn bijna alle maal gezocht. Bijna allemaal: er is hem één vondst ingevallen. Wanneer Aden en Marvel de oogverblindende moderne stad binnentrekken, hangt aan een galg en ligt op een rad een middeleeuws geraamte, t erwijl een Duits soldatenkoor met 'Erika' voor de begeleidende muziek zorgt. Dit op roepen van de eeuwige wreedheid in de menselijke historie is even echt schokkend, maar vormt dan ook wel een onthullend contrast met de arti ficiële schokken, waarvan de rest van de film vergeven is. Die davert maar door, vol pretentieuze platvloersheid, vol hysterische boodschappen aan Joost mag weten wie en wat. Dan is een gewone rechttoe-recht-aan griezel film mij heel wat liever. W. Wieleb-Berg (Amsterdam - Kriterion, 18 jr.) der tegen haar moet zeggen. Silvio Clementelli heeft de opgevoer de erotische spanningen nogal over dreven met zijn filmmiddelen wil de shotjes bij onweer en zaklantaren- licht bijvoorbeeld maar in de rusti ger scènes als hij zich gewoon aan de Scène uit Als een dol paard Jonne Sevenjn maakte de korte film Een Gat in de Tijd, in het Frans en Italiaans juister 'een reis in de tijd' genoemd. Het is John Sillevis die. naar zijn idee trouwens, op reis gaat, en door de camera (Mat van Hensber- gen) wordt gevolgd. Naar Italië. Want daar. in Pistoia, Toscane, woont me vrouw Emilia Boldini nog, in het huis van de schilder Giovanni Boldi ni. die haar als jonge vrouw leerde kennen toen hij al dik in de tachtig was. Zij leeft daar nog in zijn tijd, zijn sfeer, met zijn schilderijen en de herinneringen, die zij boeiend vertelt. Hij was arm begonnen maar in Parijs opgeklommen, vooral als knap por trettist, tot in de 'beau monde' van 'Ia belle époque', de decadent e rijken rondom negentienhonderd, waar hij met zijn zwier en charme, zijn virtu oos vlotte schilderijen en tekeningen, helemaal bij hoorde. Hij schilderde niet alleen adellijke dames, hij vero verde ze ook. En met die verfilmde dwaaltocht door dat huis als een mu seum, langs de werken, ook uit ande re musea, met mevrouw Emilia die er net nog bijhoorde, heeft Jonne Sever- rijn een mooie, gevoelige, nostalgieke filmreis gemaakt naar die tijd van toen. Met kleurenfotografie in de ro mantische stemming, met een monta- Laura Antonelli en Alejandro Momo in Malizia Siciliaanse werkelijkheid houdt, is hij kostelijk ironisch. En dus ook verma kelijk. Hij heeft daar zijn spelers ge heel in mee, jongetje. zelfs het brutale kleine B. Huising (Amslerdam-Saskia, 18j) ROTTERDAM Film International 1974 is een groot succes geworden. Er kwamen, in de Lantaren, Filmhuis en 't Venster, meer dan veertienduizend bezoekers, tweemaal zoveel als in 1973. Van de zestig openbare voorstel lingen waren er 36 uitverkocht. Er werden bovendien nog bijzondere voorstellingen gegeven voor pers en passepartout-houders. In totaal wer den er 79 films vertoond. En daarbij waren films van een grote kwaliteit. De beoordelingen van de pers en het publiek lopen volgens de stemmingen wel wat uiteen, maar beide groepen hadden een dui delijke voorkeur voor Het Pestthea- ter, Het beloofde Land, Het Zomer verblijf, Alle Turken heten Ali, II Ca- so Mattei. Het publiek had meer waardering dan de pers voor Anna en de Wolven, Jeanne la Frangaise, Dat mooie woord Vrijheid, Le voyage d'A- mélie, althans voor.zover dat uit de cijfers is af te leiden. Film International had bovendien 24 regisseurs, zestien spelers, en zestien andere met de films verbonden bui tenlanders op bezoek. Het succes van deze manifestatie zou mooi afgerond worden als de beste films nu ook eens in de bioscopen zouden komen. Van een verslaggever DEN HAAG Nederland gaat i niet over tot de volkenrechtelijke kenning van Guinee-Bissau. Minis Van der Stoel van buitenlandse zal wil eerst het overleg voortzetten zo mogelijk afronden met de Ef partners en de Scandinavische land Dit overleg gaat over het formule van een gemeenschappelijk standpi wat betreft het uitoenenen van d: op de Portugese regering om te men tot beëindiging van het koloi lisme 1 nAfrika. Minister Van der Stoel zei dit gis» morgen in antwoord op vragen vanl Kamerleden Dolf Coppes (PPR) Ko Wierenga (PvdA) tijdens het kelijkse mondelinge vragenuurtje de Tweede Kamer. De minister me te verder op, dat het effect van de kennning van Guinee-Bissau niet i worden overschat. 'Als enkele kle landen tot die erkenning overgj zal dat niet tot gevolg hebben, Portugal het beleid ten aanzien haar kolonies plotseling wijzigt, aandacht moet thans gericht bliji op pogingen om Portugal te bewej een andere koers in te slaan'. Malizia (kwaadwilligheid) is weer eens een burgerlijke satire over Sici lië, waar geloof, bijgeloof en ouder wets strenge gebruiken lang niet al tijd passen bij de temperatuur en de temperamenten, zodat er veel komedie wordt gespeeld en de zeden vaak broeierig anders zijn dan ze lijken. Zo begint Malizia, geschreven en gere gisseerd door Silvio Clementelli, met de plechtige begrafenis van een vrouw, die door haar man en haar zoons eigenlijk niet zo wordt be treurd. Ze gaan al gauw houden van de jonge huishoudster Angela (Laura Antonelli) die niet alleen voorbeeldig en lief, maar ook bijzonder aantrekke lijk is. Vooral voor pa (Turi Ferro) die haar al gauw wil trouwen. Maar voorlopig geen toestemming krijgt van zijn moeder. En, zondat dat hij het beseft, dwars gezeten wordt door zijn zoon Nino (Alessandro Momo), die, pas in de pubertijd, zelf al zijn ontluikende zinnen op Angela zet. Al zou hij bij een zus van zijn dikke vriendje, en bij een nog hupse wedu we ook terecht kunnen. Hij verzint van alles om pa en Angela uit elkaar te houden. Een inbraak in pa's zaak op een nacht, en moeders geestver schijningen in vele nachten, met hulp van zijn bang gemaakte broertje. An gela zal hem moeten winnen en in al lerlei toenaderingen wint hij haar. Nog voordat hij na pa's huwelijk moe- ge die verwachtingen wekt en vervult, met muziek uit die tijd (en Piaf als een anachronisme), en behalve me vrouw Emilia, die volkomen zichzelf is, ook nog even Monica Vitty die Boldini's werk nog verleidelijk vindt. Met die vingers speelt Dik Visser gi taar, en hoe. Klassiek en flamenco. Hij componeert ook en is bovendien een onderrichtende verteller. Dat doet hij. als typische Hollander van de 'Dutch Guitarschool' dan in het En gels omdat de Nederlandse ambassade in Washington graag een filmpje over hem had. Sees Samson en Hans Melis sen. toen nog op de Filmacademie, hebben Dik Visser gevolgd, naar le zingen en huisconcerten, en met Harry- Pallada als chef-camera, en Joop Meershoek voor het geluid, vast gelegd wat Dik Visser speelde, en zei. Filmisch hebben zij er weinig aan toegevoegd. Het filmpje is alleen inte ressant voor wie belangstelt in het gi taarspel van Dik Visser. En daarvoor is het geluid hoewel in het Leidse- pleintheater beter dan in Arnhem, waar ik het voor het eerst hoorde toch eigenlijk niet goed genoeg. Te zwevend nog. Beide films werden vertoond door CRM, die ze subsidieerde. B. H. Allereerst een tip voor de komende winter. Alle mode-experts voorspellen dat dan de avondkleding zeer duidelijk geïnspireerd zal zijn op de nacht- en thuismode van de dertiger jaren. Welnu, op onze afdeling Nachtmode/Thuizige kleding is dat nu al duidelijk te zien. Nachthemden, jassen en huispakken waarin ook de filmster- ren uit de thirties ronddwarrelden. Een paar voorbeelden. Flatteuze nachthemden ïn twee nuances bleu, groen of huidkleur met bijpassende overslagjassen in de donkerste toon. Babydolls en huispakken, die prima te kombineren zijn overigens, in zilvergrijs of huidkleur. Ook hier weer bijpassende overslagjassen. Extra pluspunt van deze filmsterrengarderobe: je hebt er niet eens een Hollywoodgage yoor nodig. - SMEEDT HET IJZER ALS HET HEET! Het recht van de werknemers op medezeggenschap, óp mfl digheid wordt door vrijwel niemand meer ontkend. De democratie klopt aan de poorten van het bedrijfslevi Werkgevers en werknemers samen moeten daar vorm aan gev De christelijke vakbeweging werkt daaraan van harte mee, om zij uitgaat van de gelijkwaardigheid van alle mensen in evl gelische geest. Daan/oor hebben we alle krachten nodig, leder, die op d manier wil meewerken aan vernieuwing van de samenlevii hoort erbij. Meldt u daarom ook aan bij; POSTBUS 2475-ÜTRECH1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 8