Dochter van christelijk instituut neemt het bedrijfsleven op korrel I1EU1SIETIER Lukas Vischer uit Zuid-Afrika gezet In memoriam prof. dr. Attilla Szekeres Met geweld of zonder, dat is de vraag Werkdag gereformeerd vredesberaad Utrecht Vandaag Conferentie Trouw K wartet Dr. H. M. Kuiter! ZONDER GELOOF VAART NIEMAND WEL Van dr. J. J. Duskes Ten Have-boeken Hoera voor het leven Het humanisme van God Waarheid en leugen aan het ziekbed Zin en onzin van kerstfeest Geref. Gemeenten breiden zending uit Beroepingswe Bundeling jeugdwi gereformeerde boi TROI W KNYAKTET VRIJDAG 15 M ART 1974 KERK 12, M M PfioMRh fofi Social CM HeuSLBTTER 1 1.1 I17V-. (ADVERTENTIE) Van een onzer redacteuren JOHANNESBURG Het programma voor sociale verandering (Program for social change, PSC), een dochter van het christelijk instituut in Zuidelijk Afrika, is begonnen met het opstellen van een 'blanke' lijst van Zuidafrikaan- se ondernemingen, die er extreem slechte arbeidsvoorwaarden voor niet-blan- ke arbeiders op na houden. Het PSC js eigenlijk <_e opvolger van het Sprocas, het program voor studie van het christendom in een apart heidsamenleving, dat vorig jaar no vember zijn laatste publicatie uitgaf, alvorens zijn mandaat te beëindigen. Het PSC werkt met name onder de blanke Zuidafrikanen. Voor de niet- blanken ls er het zwarte gemeen- scbapsprogramma. Radicaal Het PSC gaat er van uit dat in de apartheidssamenleving radicale veran deringen nodig zijn. Het wil die ver anderingen evenwel bereiken zonder geweld en bloedvergieten. Het PSC wil daarom, net als het Sprocas, op nieuw veel aan studie doen, maar daarnaast toch ook actie ondernemen, met name tegen onrechtvaardige structuren in de politiek en het za kenleven. In zijn nieuwsbrief besteedt het PSC aandacht aan de grote macht van de internationale ondernemingen in Zuid-Afrika, die sterk profiteren van de uitbuiting van zwarte arbeid. Het PSC eist dat er voor iedere arbeider tenminste een passend loon moet zijn met voldoende medische en andere so ciale voorzieningen en een zekere ma te van inspraak in zaken die hem di rect raken. Het PSC wil zich daarnaast bezighou den met Zuidafrikaanse investeringen in landen als Botwana, Lesotho, Swa ziland, Malawi en Namibië, waar een steeds grotere afhankelijkheid ont staat van Zuid-Afrika. De 'blanke' lijst bevat thans nog slechts drie namen van firma's, die het bijzonder bont maken. Het is het textielbedrijf Fra me Group Companies, de Pearl verze keringsmaatschappij en de Springbok Flower Company. De Frame Group produceert onder meer dekens. Bij stakingen in januari van dit jaar bleek onder meer dat een Afrikaanse arbeidster, een weduwe met vier kinderen, er 11,29 rand ver diende (ca. 47,50). Pearl heeft twee Indiase academici ontslagen, nadat zij klaagden over discriminatie. Spring bok betaalt extreem lage lonen (zeven rand per week, nog geen dertig gul den) en geeft vrijwel geen sociale voorzieningen. Self-tax Het PSC heeft een 'self-tax-beweging' op gang gebracht, die blanke Zuidafri kanen gelegenheid geeft zich uit te spreken voor meer gelijkheid in het land. De blanken behoren tot de ho ger gesalarieërden en kunnen door een deel van hun salaris af te staan bijdragen aan een echte henerdeling van bezit in het land. Het PSC wil dat de blanken tien per cent van hun inkomen afstaan ten gunste van een spaarrekening, die ge bruikt wordt om groepen te steunen die ontwikkeling van de zwarten beo gen. Om de 'self-tax' op gang te bren gen hebben de stafleden van het PSC besloten zelf te beginnen met het af staan van een deel van hun salaris. De staf van het PSC wordt geleid door Horst Kleinschmidt, die voor heen verbonden is geweest aan het Sprocas. Kleinschmidt tracht thans Cosmas Desmond, de schrijver van het boek Discarded People, die be perkte bewegingsvrijheid heeft opge legd gekregen, als kandidaat te laten meedoen in de aanstaande verkiezin gen in Zuid-Afrika. Hij heeft sinds 1971 huisarrest. Het zou de eerste keer zijn dat een 'inge perkte' Zuidafrikaan kandidaat zou zijn in de verkiezingen. Het is even wel uiterst lastig om hem aan de ver kiezingscampagne te laten meedoen, omdat het verboden is dat hij in het openbaar spreekt, een verkiezingsma nifest of iets dergelijks publiceert of dat uit zijn vroegere uitspraken wordt geciteerd. Geboorteregeling U schrijft, dat 'de oude Romeinse the ologie. het verzet tegen de vrije werking der natuurwetten verwart met verzet tegen God'. Is hier bij u zélf geen sprake van verwarring? U verwart 't verzet tegen de fysische na tuurwet met 't verzet tegen de zedelij ke natuurwet. Zo heft u morele nor men op en vervangt ze door opportu- nistisch-mechanische, die geen nor men meer zijn. De sexualiteit is er fundamenteel voor de voortplanting, want zonder voortplanting was er geen sexualiteit. Als ik die twee van elkaar mag losmaken, hef ik de funda mentele zin van sexualiteat en huwe lijk op. Als ik dat mag, welk motief kan ik dan nog aanvoeren tegen het opheffen van de vaste huwelijksband, tegen het doden van het geconcipieer de kind enz.? Heerlen J. Jaspers Jongeling Heer Jongeling, hoe durft u het kabi net te beschuldigen van het welbe wust uitwissen van de merktekenen van de chr. samenleving? Hebt u daarvoor de exacte bewijzen? Uw me de kamerlid Verburgh sprak zich uit voor de grote apartheid. Is dit een merkteken van de chr. samenleving? Uw voorzitter, de heer G. Veurink, sprak zich uit voor gereformeerde machtsvorming. Tevens sprak hij zich uit tegen de bevrijdingsbewegingen, die zich verzetten tegen onderdruk king en mensonwaardige geweldda den. U diende een motie in: Ter her denking van het 25-jarig bestaan van de NAVO moest er alsnog een postze gel worden uitgegeven. Was deze mo- De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. tie merkteken van de chr. samenle ving of was zij een uitdrukking van wereldgelijkvormigheid? Enunen J. Hes Da Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Qem.fliro X 500. St. Laurens-orgel Wanneer met man en macht gewerkt moet worden om de resterende twee ton bijeen te krijgen, zouden wij o.a. kunnen voorstellen om orgelstuderen den eens tegen betaling van zegge 10 per uur, hun hart op dat unieke instrument te laten ophalen. Wanneer we met serieuze mensen te maken hebben, behoeft er geen angst voor beschadiging te bestaan. Rotterdam F. L. Stolk Maximum-snelheid Van harte eens met uw hoofdartikel van heden inzake de maximum-snel heid. De argumenten van de heer Schakel heb ik in bedoeld ochtend blad gelezen. Dit blad citeert overi gens ook gaarne anderszins de mening van de heer Schakel, b.v. als het over Portugal gaat Kennelijk vrienden on der elkaar. Ik meen dat de heer Scha kel een christelijke politiek voorstaat. Wat hij daar onder verstaat gezien (ADVERTENTIE) nü in de boekhandel een plaatsbepaling van christendom en kerk 110 bladzijden, paperback ƒ8,90 UITGAVE VAN TEN HAVE zijn uitlatingen is mij een raadsel. Hij zal het onze huidige regering wel erg kwalijk hebben genomen dat men de bede uit de troonrede heeft wegge laten. Mag ik het dan zo stellen: lie ver zonder bede het belang van de mens (minder ongevallen minder leed), dan met bede het belang van de autofabrikanten etc. gediend! IJsselstein L. A. Hokkc Trekvogelactie Jammer, dat in de televisie-uitzending over de moord op trekvogels in Italië niet voldoende tot uitdrukking kwam wie nu eigenlijk de initiatiefnemer en motor van deze hele aktie is, nl. de heer E. Bartels uit Zandvoort. De handtekeningenakte 500.000 hand tekeningen!) met de daarmee gepaard gaande publiciteit is toch de basis, waarop alle verdere akties gebouwd worden. Ook is het de heer Bartels geweest die een correspondentieaktie heeft georganiseerd tussen Nederland se en Italiaanse middelbare scholieren over de moord op trekvogels. Ook heeft hij de vele internationale con tacten gelegd. Wilt u het belangrijke werk van de heer Bartels steunen? Stort dan op giro 2327412 t.n.v. de heer E. Bartels, Stichting Mondiaal Alternatief, De Ruyterstraat 94 te Zandvoort, onder vermelding van 'trekvogels'. Alkmaar rnw. E. de Boer zijn de volgende nog verkrijgbaar: 5de druk, 9,25 2de druk, 17,50 2e druk, 9,50 2de druk. 9,50 IN DE BOEKHANDEL. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Door het afkomen van twee visums (waarop geruime tijd moest worden gewacht)' kunnen de Gereformeerde Gemeenten nu hun zendingswerk in West-Irian en Nige ria uitbreiden. Kandidaat C. G. Vreugdenhil gaat zich op de zendingspost Landikma in het binnenland van West-Irian vesti gen, waar thans alleen een verpleeg ster uit Nederland werkzaam is. Hij zal daar een bijbelschool opzetten. Half of eind april zal hij in Zoeter- meer bevestigd worden als zendings predikant. Drs. G. Nieuwenhuis neemt van de heer J. Commelin de leding over van de landbouwschool te Ikachi, zodat deze kan gaan werken in een nieuw gebied in het noorden van Nigeria. De uitzendingsdienst van het echtpaar Nieuwenhuis is 26 maart in Lisse. Raad van kerken richt 'sectie omroep' op AMERSFOORT De raad van ker ken in Nederland heeft besloten een 'sectie omroep' op te richten. Behalve de kerken en uit te nodigen omroep- instanties 'die in hun arbeid een evangelische verantwoordelijkheid willen verdisconteren' kunnen aan de sectie ook andere omroeporganisaties deelnemen, evenals deskundigen en leden van staven van de organen die kerkelijke zendtijd verzorgen. Binnen de sectie zullen kerken en omroeporganisaties samen hun evan gelische en oecumenische verantwoor delijkheid trachten vorm te geven. De sectie zal zich ook bezinnen op de problemen die zich in pastoraal, apos- tolair en structureel opzicht in het omroepwerk voordoen. Verder zal de nieuwe sectie conferenties en studie dagen beleggen en internationaal overleg bevorderen. Op de agenda van de sectie staat tevens het beraad over vorming van hen die beroepsmatig of als vrijwilliger bij het theologisch omroepwerk zijn betrokken. De oprichting van de 'sectie omroep' is het resultaat van jarenlange studie in de zogenaamde 'ronde-tafelconfe rentie' van IKOR, Convent van Ker ken, NCRV, KRO en VPRO. In de derde wereld vinden ze dat wij hier vaak te gemakkelijk over geweld praten. Als de paus op de wereldvredesdag geweld afwijst als middel tot oplossing van sociale problemen of voor het bestrijden van onrecht dan nijgen wij er toe onmiddellijk instemmend te knikken. Maar als je even verder denkt over wat geweld dan eigenlijk is, dan gaan heel wat vanzelfsprekendhe den wankelen. Want: zo'n Angola- koffie-actie, i dat nou geweldloos? En de opstand van de studentenin Athene, was dat gewelddadig e of wa de reactie van de op studenten inrijdende tanks nou juist weer ge weld? Toen Nederland in 1944 - '45 be vrijd werd, was dat geweld en nu Mozambique in 1974 bevrijd wordt, is dat geweld? In de derde wereld ziet men dat wij eredoctoraten ge ven aan zwarte pacifisten, maar dat wij blanke dienstweigeraars naar de psychiater sturen. Hoe zit het met de vraag naar ge weld. De wereldraad van kerken heeft vorig jaar een stuk aanvaard, waarin ook al niet zo'n duidelijk antwoord stond. Al die onduidelijke en voorlopige antwoorden zijn in een handzame brochure van het Interkerkelijk Vredesberaad op een rijtje gezet, een bundeltje dat na lezing toch een welkome verheldering blijkt te hebben gebracht. De Nederlandse raad van kerken heeft besloten de brochure aan de aangeloten kerken en allerlei in stellingen te verxturen met bege leidende vragen van de raad en toegespitt op de dagelijkse proble men van de mensen. En het gereformeerd vredesberaad houdt met deze brochure in de hand zijn landelijke werkdag, die elders op deze pagina aangekon digd staat. Het boekje is verkrijgbaar bij Do- kumentatie IKV, Parkweg 20A, Voorburg, bij voorkeur door stor ting van de prus 4,-) pp giro 788824 t.n.v. penningmeester IKV- documentatie, Voorburg, met ver melding: gelieve te zenden Brochu re Geweld en Geweldloosheid. Het hierbij afgedrukte plaatje is een cartoon uit de brochure. A.S. PRETORIA Enkele uren voor dat hij Zuid-Afrika zou verlaten, is de tijdelijke verblijfsvergun ning van een staflid van de we reldraad van kerken, dr. Lukas Vischer, ingetrokken. Minister Mulder van binnenlandse zaken heeft gezegd, dat Vischer in de toekomst Zuid-Afrika niet meer mag bezoeken. Visaher, hoofd van de afdeling voor geloof en kerkorde van de wereldraad, bracht een bezoek van ruim een week aan Zuid-Afrika op uitnodiging van enkele theologische instituten. Dit be zoek wekte al enige verbazing, omdat mensen van de wereldraad als regel niet meer in Zuid-Afrika worden toe gelaten. Op een persconferentie aan het eind van zijn verblijf gaf hij ant woord op vragen over de financiële In het ingezonden stuk 'Ouderdoms Verzekering' in Tr./Kw. van 14 maart is het adres van de heer D. Boonstra te Groningen weggevallen. Dit luidt: Paterswoldseweg 288-313. UTRECHT Het gereformeerd vredesberaad houdt op 6 april een werkdag met als motto 'met zonder geweld'. Eerst wordt in kleine groepen gesproken over geweld dichtbij huis en daarna gaat het over geweld in de we reld. Daaraan werken mee: Colin Winter, de uit Zuid-Afrika (Namibië) verbannen anglicaanse bis schop, die de gespreksgroep zal leiden over Zuidelijk Afrika; Ds. J. M. Snoek, verbonden aan de wereldraad van kerken voor vraag stukken van Kerk en Israël, die de ge spreksgroep zal leiden over het Mid den-Oosten; Pater Santiago Thijssen, die de ge spreksgroep zal leiden over Chili; Ds. P. Jansen, studentenpredikant onder de Surinaamse studenten in ons land, die het gesprek zal leiden over Suriname. In de middag behandelt dr. H. Wier- singa, studentenpredikant in Amster dam tiet onderwerp 'Bijbel en ge weld'. De organisatoren hopen dat de deelnemers zioh zullen afvragen of het juist is dat men doorgaans ge weld vooral bij anderen dan onszelf zoekt. Zij stellen vast dat geweld ge bruikt wordt door verzetsbewegingen in Zuidelijk Afrika maar zij werpen tevens de vraag op of verdrukking, uitbuiting en rechteloosheid soms geen geweld zijn. De werkdag wordt gehouden in de Triumfatorkerk, Marco Pololaan, Ka naleneiland, Utrecht en begint om tien uur. Er is een crèche beschikbaar. Opgaven voor deelneming worden in gewacht bij de secretaris van het ge reformeerd vredesberaad, E. Nijeboer, Spaarndammerdijk 7 Amsterdam. Telefoon 020-829639. Lukas Vischer dingsbewegingen in zuidelijk Afrika. Eerder-had hij vragen hierover niet willen beantwoorden. 'De wereldraad bedoelt met zijn anti- racismeprogram niet geweid te bevor deren, maar juist tegen te gaan', zei Vischer op deze persconferentie. 'De wereldraad zet zich In voor de vrede. Soms heeft dat succes, zoals onlangs in Soedan, maar het ligt niet altijd in onze macht om vrede te bewerken'. Dr. Vischer zei verder, dat'de werel draad zeer goed op de hoogte is van de organisaties die hij steunt, maar beslist geen voorwaarden wil stellen betreffende de besteding van het geld. 'Wij tonen door deze giften een zeke re solidariteit met deze bewegingen, maar het uiteindelijke doel van het antiracismeprogram is niet het bevor deren van geweld, maar het tegengaan van een toename van geweld', aldus Vischer. steun van de wereldraad aan bevrij- door prof. dr. A. J. Bronkhorst Het is mij een weemoedig voorrecht om hier een korte herinnering te schrijven bij het plotselinge overlijden van prof. dr. Attila Szekeres. hoogleraar in de wijsgerige vakken, de dogmengesckiedenis en de dogmatiek zowel in de Nederlandstalige als in de Franstalige sectie van de protestantse theolo gische faculteit te Brussel, in deze jaren bovendien decaan van de Franstalige sectic. Het is in deze dagen precies twintig jaar geleden dat ik hem in de wacht kamer van het Utrechtse centraal sta tion voor het eerst ontmoette. Geroe pen om de Nederlandstalige sectie van de faculteit te Brussel te gaan or ganiseren, zocht ik medewerkers, en dr. Berkhof, toen rector van het semi narie te Driebergen, wees mij op Atti la Szekeres. Op 3 april 1923 in Sarkad (Hongarije) geboren, studeerde hij vlot theologie en filosofie te Debrecen. Juist voor de communistische machtsovername van 1948 in Hongarije was hij als 'Bernar- diner' naar Utrecht gekomen, in het voetspoor van die honderden her vormde Hongaarse theologen, die nu reeds meer dan 200 jaar dankzij dit fameuze 'stipendium bernardinum' in Utrecht konden komen studeren. De politieke omstandigheden maakten zijn terugkeer moeilijk; zo legde hij zijn doctoraal examen te Utrecht af en promoveerde aldaar op 7 februari 1952 bij prof. Severijn op 'De struc tuur van Emil Brunners theologie'. Een normale pastorale loopbaan trok hem niet, maar de mogelijkheid om in Brussel te helpen opbouwen was precies waar hij onbewust op had ge wacht. Zo aanvaardde hij de leiding van de kleine portestantse gemeente te Leuven, maar het leeuwendeel van zijn aandacht ging naar 'Brussel'. Vcor onze faculteit was hem niets te veel; hij behoorde tot de meest waar devolle van een toch al uitzonderlijk toegewijd corps van medewerkers, die het samen mogelijk maakten om. praktisch zonder financiële mogelijkhe den, een tweetalige faculteit te doen draaien. Toen de financiële verhoudingen ver beterden. kon hij zijn werk in Leuven laten schieten, maar niet om het ge makkelijker te krijgen, maar om zijn professoraat te verdubbelen en nu ook in het Frans zijn colleges te gaan geven. Zijn grondige kennis van de moderne wijsgerige en theologische stromingen boeide de studenten, waarvan juist de besten door hem geïnspireerde werden en de serie licen- claatstheses cp tafel legden, die klonk als een klok. Twintig jaar lang heeft hij zo de Vlaamse studenten bezield, acht jaar ook de Waalse. De Brusselse faculteit lijdt door zijn plotseling heen gaan een geweldig verlies en men rea liseert zich nu reeds, dat de aera-Sze- keres van gisteren op vandaag voor goed voorbij is. Vooral bekend werd hij bij velen door zijn brede reeks artikelen over Teilhard de Chardin, in 1969 be kroond door de door hem geredigeer de bundel 'Le Christ cosmique de Teilhard de Chardin' (Nederlandse Boekhandel, Antwerpen Le seuil, Parijs). Hij behoorde, als enige pro testant, tot de 'zeven wijzen', die be slisten over de uitgave van Teilhards literaire nalatenschap. Daarnaast ver baasde hij door een grondige kennis van het werk van Charles Baudelaire, waaraan hij eveneens verschillende publikaties wijdde. In het tijdschrift 'Kerk en Theologie' hoop ik een zo volledig mogelijk overzicht van zijn oeuvre te kunnen geven. Had Attila Szekeres als student tot de sportjeugd van zijn land behoort met een glimlach vertelde hij ons zo nu en dan van de kampioenschappen hardlopen, die hij gewonnen had in later jaren was zijn gezondheid minder briljant. Aangetast door een kwaadaardige virusaandoening in zijn keel werden hem medicijnen aangera den die in België, niet verkrijgbaar waren. Hij trok naar Aken om die daar te bamachtigen. Daar is hij dins dag plotseling in elkaar gezakt en en kele minuten later overleden, pas vijf tig jaar oud. Een bekwaam geleerde, een bezielend docent, een hartelijk en trouw vriend, die naar menselijke be rekening veel te vroeg van zijn post is afgelost Zijn vrienden, collega's en studenten herdenken hem in grote dankbaarheid. IN GEMEENSCHAP Het is een bekend feit dat gelove vertrouwen in het grieks door woord weergegeven wordt. Gelovi zoiets als zich toevertrouwen trouwen met, een bijzonder exist* le verbinding aangaan. Het is bekend dat er behalve iets pen lijks in het geloof ook iets zakt zit. Misschien is dat het goede v niet helemaal (of helemaal i maar ik weet niet zo gauw een a; Ons credo begint met 'ik gelot God', d.w.z. ik heb zoiets met Goi te staan waarbij ik mijn leven Hem verbonden weet. Hem to trouw. Maar geloven is ook ge] dat.Ik geloof ook dat Hij de si per is, Ik geloof in Hem als de s per, dat kan gezegd worden, maa: betekent dan, dat Hij de scheppi Dus geen losse waarheden, maar i verbonden met 'iemand', hoe dan Je kunt niet zeggen: ik ben bego te geloven en 't eerste hoofdstul ik al voor elkaar: ik geloof ii schepping. Misschien noemt ia dat geloof, in ieder geval is 't n bijbels geloof. Bijbels geloof is een optelsom of een soort koffer telkens wat bij gestopt kan wo Goed, maar dat neemt niet wej we natuurlijk wel vaak zo over lei zaken spreken. We hebben he over de opstanding van de Heer. diskussiëren we over en daar we ook van elkaar wel eens iets horen. Toen iemand eens gevi werd of hij in de opstanding va Heer geloofde (nu even daarge of je dat zo vragen kunt, zondei dan te zeggen wat je bedoelt) to( hij: ik denk het wel, ik gelooi met de hele kerk. Ineens wer< toen konkreet duidelijk wat dat kent, dat je eigenlijk alleen ma gemeenschap geloven kunt. Goec is ook mijn zaak, maar het is i eerste plaats iets wat we samen Dat kan wel goed helpen om do lerlei vragen heen te komen zi een al te eigen gemaakte oplc aan te wenden. Er zijn van die gen die staan nog al ver van maar ik heb cr minder moeite als ik samen met vele anderen ven mag dat dat zo is. Geloven d net als trouwen 'In gemeenscha] goederen'. NED. HERV. KERK Beroepen te Ridderkerk: S. var Oever te Willemstad. Aangenomen naar Leerdam: J. nenboom te Vriezenveen. Afscheid op 17 maart van Oudegi P. Vroegindeweij, ber. te Woi van Nijverdal: P. Datema, ber. te denmeer; van Den Bommel'; J wendijk, ber. te Besoyen; van Le G. C. Post, ber. te Baarn. Intrede te Leiden (voor het j werk): II. J. Hemstede, vooi vlootpred. Overleden: II. L. Goudt (66) te poort, eervol ont pred. met bev em. Stond te Niekerk, Burum i Kralingen. GEREF. ERKEN Overleden: W. Faber (88)] te H veen. Stond te Schipluiden, Sero< ke en te Hoogeveen. Afscheid: VAN Halfweg: G. Mo: wegens emeritaat; van Holwer Lems, wegens benoeming tot pred. Intrede te Enschede en te Haal gen; H. Favier uit Zierikzee. GEREF. KERKEN (VRIJG) Afscheid van Rijnsburg: K. Ded ber. te Groningen. DOOPSGEZINDE BROEDERSCH Overlden: mej. S. E. Doyer (761 pred. te Colmschate. Stond te 1 ningen, Rottevalle, Warga, Ma! en nog eens te Rottevalle. BILTHOVEN De jeugdorgani in de gereformeerde bond oved een nauwere samenbundeling, krachten. De jeugdbond (boven rigen) en de jeugdorganisatie den 16-jarigen) zullen 30 maai Utrecht hun ledenvergadering een deel gezamenlijk houden in band oet een voorstel, om te t tot een 'Stichting landelijk een van de hervormd-gereformi jeugdbonden' Hierbij wordt gedacht aan de 1 vorming, het gezamenlijk voerei acties en ook aan het feit, dat bonden zich gezamenlijk richte overheidsinstanties, kerkeraden meentenn. Op het provinciale en onale vlak zijn jeugdwerkleiders bezig in dienst van beide bondei Ontmoetingsweekeinde voor hebbers van stripverhalen op zat en zondag 20 en 21 april. Joni vormingscentrum De Drieberg, bergen, postbus 112, telefoon r 3193. Paasgastendagen op Den Aler op 13, 14 en 15 april met het tl Hij is opgestaan, voorgegaan. 0 bij vormingscentrum Den Alen Laag-Zuthem post Zwolle, tel 05290-284. Ontmoetingsweekeinde voor fiele jongeren (meisjes en jol op zaterdag en zondag 6 en 7 Jongerenvormingscentrum De burg, Driebergen, postbus 112, foon 03438-3193.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2