Opvolging aartsbisschop Canterbury onduidelijk i GOOSEN's fll=lll£\l( Vandaag Miljoenste liedboek na 8 maanden uit 'n TOYOTA kopen is niet moeilijk, Conferenties* R.k. nota pleit voor vrouwelijke pastores U Trouw K wartet Nigeria weert missionarissen Zwitserse richtlijn voor toerisme naar derde wereld Beroepingsweri waar? hctiuurljjk! Godsdienst 'in' bij Russische jeugd Klacht medewerkers Naudé ingetrokken Nieuwe boeken TROUW /KWARTET DOMDBRiDAG 14 MiAiAlRT 1974 KERK T2/ Van een medewerker LOlNDEN De dag nadat hij zeventig wordt, op 15 november, treedt de honderdste aartsbis schop van Canterbury, dr. Mi chael Ramsey terug. Zijn aftre den komt op een van de span nendste momenten in de ge schiedenis van de kerk van En geland. Er wordt hierom meer dan ooit gespeculeerd over wie na Ramsey het paleis van Lam beth zal betrekken. Wie Ramsey zal opvolgen hangt af van de vraag wie de aartsbisschop kiest. De traditie wil dat de kroon na een geheime consultatie van de kerk iemand voordraagt aan het kathedraal kapittel. Oorspronkelijk was dit om te voorkomen dat de paus iemand be noemde. die onaanvaardbaar was voor de Britse kroon of het volk. Als het kapittel een voorgestelde kandidaat niet benoemt riskeert het aanzienlijke wettelijke sancties, maar in praktijk wordt de voorgestelde kandidaat steeds benoemd. Nieuwe procedure Veel anglicanen achten deze benoe mingsprocedure uit de tijd. Zij zou den liever zelf hun aartsbisschop kie zen. Dat maakt deze benoeming zo kritiek. Het is allerminst uitgesloten, dat de generale synode van de kerk van Engeland dit jaar tussenbeide komt door de naam te publiceren van de man die zij graag benoemd zou zien. De laatste jaren zijn er heel wat po gingen in het werk gesteld om een nieuwe procedure te vinden, die zowel voor het Britse parlement als voor de synode aanvaardbaar zou zijn. Maar deze pogingen zijn tot dusver vergeefs gebleven. Een oorzaak is dat de Britse kerk evenals de Nederlandse maat schappij verzuild is. De drie traditio nele zuilen van het anglicanisme zijn, 'evangelisch-protestant', 'katholiek hoogkerkelijk' en een 'midden-ortho doxe' richting. Deze drie zuilen zijn thans ook nog verdeeld tussen conser vatief en traditionalistisch, liberaal en radicaal. Het is daarom niet ondenk baar dat de kerk van Engeland van de benoeming van een aartsbisschop een strijdperk zou maken voor de ver schillende 'evangelisch', "katholieke', 'traditionalistische' en 'progressieve' groepen in de kerk. Dit is kortgele den gebeurd in de episcopaalse kerk in Amerika. Deze factor draagt bij tot de ongebruikelijke spanning rond de opvolging van Ramsey. Eerlijk delen Een van de ongeschreven regels van de koninklijke benoemingsprocedure is dat de kroon tracht alle richtingen Dr. Michael Ramsey en zijn echtgenote. vertegenwoordigd te doen zijn in het episcopaat Daarom is er een evangeli sche aartsbisschop in York en een aanhanger van 'high church' in Can terbury, dr. Ramsey. Ramsey's voor ganger was een conservatieve midden orthodox en die werd weer voorafge gaan door de christen-socialist Willi am Temple. Er is als gevolg van de benoeming door de kroon tenminste steeds een eerlijke verdeling geweest. Nu dit jaar niet minder dan vijf ou dere bisschoppen aan de beurt zijn om af te treden, is het aantal poten tiële kandidaten sterk gereduceerd. Het maakt het opstellen van een lij^t van eventuele kandidaten gemakelij- ker, ook al zijn er bij elke mogelijke kandidaat complicaties, die er voor zorgen dat niemand als uitgesproken opvolger van dr. Ramsey naar voren treedt. Een mogelijke opvolger is dr. Coggan, de aartsbisschop van Vork. Het duurt echter maar vijf jaar eer ook hij ge pensioneerd wordt. Een 'overgangs paus' als aartsbisschop zouden veel anglicanen als een ramp beschouwen. Indien dr. Coggan als 'evangelische' kandidaat wordt gepasseerd sluit dat de benoeming van een andere 'evange lische theoloog in Canterbury uit. De kandidaat van de 'high church' is bis schop Trevor Huddleston van Step ney. Dit is een man met grote geeste lijke gaven en een bekend bestrijder van Zuid-Afrika's apartheid. Hij zou degene kunnen zijn, die de tradit.ona- listische en de meer radicale anglica nen zou kunnen binden. Maar zijn vrienden zouden hem eerst moeten zien te overtuigen om zijn benoeming te aanvaarden. Een andere voor de hand liggende kandidaat is bisschop John Howe, de uitvoerende secretaris van de angli caanse gemeenschap en van de angli caanse adviesraad. Zijn benoeming zou diegenen aanstaan, die in de aartsbisschop de leidende figuur zien van de gehele anglicaanse wereld. Te gen hem pleit evenwel dat hij bis schop is geweest in Schotland en niet in Engeland. Geen theoloog Geen van deze kandidaten voor de op volging is een top-theoloog. Van de aartsbisschop van Canterbury wordt evenwel venvacht dat hij ook de theo logische ontwikkeling in de anglicaan se gemeenschap leidt Er zijn echter maar weinig theologen bisschop. De overleden prof. Ian Ramsay, die kort geleden bisschop van Durham werd, is 'op weg naar Lambeth' weggeno men, waarmee de meest waarschijn lijk kandidaat wegviel. Dan zijn er onder de theologen nog twee kandida ten. Een van hen is een 'outsider', prof. R. P. C. Hanson, mogelijk de be- l)e redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Nhacambo Toen de Duitsers in 1940 ons land binnenvielen, deed het verhaal de ronde dat ze hier en daar onze troepen hadden misleid door in Nederlandse uniformen binnen te trekken. Na korte tijd wisten we ge noeg van de gevechtskracht der Duit se troepen om dit verhaal naar het Rijk der Fabelen te verwijzen. Nu de FRELEMO in Portugees Mozambique een moordpartij in Nhacambo heeft aangericht, haalt drs. Sjollema van de Wereldraad van Kerken dit fabeltje weer eens van stal. 'Het waren Por tugezen in Frelimo-uniformen'. En 'onafhankelijke getuigen zijn niet te vinden.Is het Rode Kruis, die deze moordpartij geregistreerd en gefotogra feerd heeft, niet onafhankelijk? Nee, dan die Spaanse priesters, die de moord op 400 mensen in Wyriamu rapporteerden! Jammer voor hen dat hun verhaal naderhand niet bewijs baar bleek en volkomen de mist in ging. Palestina, en het droeg bij tot de verdringing van de inheemse Ara bische bevolking doordat het op 'apartheid' was gebaseerd: eenmaal ge kuchte grond (meestal van absente landheren) was voor immer eigendom van het 'joodse volk' en mocht alleen door Joden worden bewerkt. Arabi sche pachters, die erop werkten, wer den verwijderd. Veel van de in 1948 docr Israël veroverde Palestijnse grond viel toe aan het JNF, evenals dc naderhand van de achtergebleven Palestijnen afgenomen landerijen en, tenslotte, de in de sinds 1967 door Is raël bezette gebieden in beslag geno men grond. Kortom het JNF speelt een hoofdrol bij de opbouw van het apartheids-Israël en bij het scheppen van de tragedie van het landloze Pa lestijnse volk. Vandaar, dat het Julia- nawoud, naar onze overtuiging, poli tieke en emotionele implicaties heeft waardoor wij het project ongewenst achten. Utrecht Mein Kampf (2) Ik ben het voor honderd procent eens met het ingezonden stuk van de heer J. van der Hoeden, d.d. 12 maart 1974! Over de herdruk van Hitiers 'Mein Kampf' wordt, met de communisten voorop, een vreselijk kabaal gemaakt. Het boek is inderdaad niet vrij van demagogie en 'immorele passages', zoals de communist Wolff het uit drukte, maar er zijn ook heel wat boeken ja, ook met een links-poli tieke en pornografische strekking die net zo smerig zijn als 'Mein Kampf'. Daarom is de eenzijdige kritiek op dit boek kleinzielig. Holten Johan Vcrdonck Aad van der Kooij cn een aantal andere ondertekenaars Ermelo W. R. Koppc Julianawoud (slot) Op 1 maart verscheen in diverse Nederlandse bladen een advertentie van het Joods Nationaal Fonds, waar in de aanplant van een 'Julianawoud' in het Israëlische Galilea aangekon digd werd. Dit t.g.v. de komende 65ste verjaardag van koningin Juliana en tevens natuurlijk als geschenk aan Israël. Herbebossing van dit land is ongetwijfeld nuttig. Maar het be doelde woud heeft wel bedenkelijke implicaties. Het Joods Nationaal Fonds werd in 1901 docr de Zionisti sche Organisatie gesticht voor de aan koop van (Arabische) grond tot op bouw van de joodse kolonie in Nieuwe belijdenis Het is werkelijk niet om niets, dat de hervormden, ook in de hervormd ge reformeerde bondsgroepering, alsmede de algehele gereformeerde gezindte, er niet aan denken om met onze gere formeerde kerken op te trekken inza ke de nieuwe belijdenis. De schuld ligt nl. bij de gereformeer de kerken zelf. die de nieuwe theolo gie van dr. Kuitert c.s. voorstaan en dientengevolge beng zijn het reforma torisch erfgoed te verloochenen. Zou prof. Herman Ridderbos erin ge slaagd zijn deze nieuwe theologie, waarvan de symptomen ook reeds in deze nieuwe belijdenis openbaar zijn gekomen, terug te dringen, dan eerst zou de mogelijkheid geopend zijn om de verscheurde en gehavende kerk van de reformatie in Nederland en het verstrooide volk van God weer saam te brengen op de grondslag van een ondubbelzinnig gereformeerde be lijdenis. Overschie W .van der Kraan Ouderdoms Verzekering Inhakende op het artikeltje van de heer Van Beek te Renkum en van de heer Anema te Haren in Tr.-Kw. over de onbillijke regeling van de Vrijwil lige Ouderdoms Verzekering zou ik willen voorstellen om gezamenlijk, zo veel mogelijk z.g.n. gedupeerden eens aan de bel te trekken bij een bevoeg de instantie. Gaarne zie ik zoveel mogelijk brieven tegemoet van medegedupeerden om dan zo mogelijk een soort vereniging op te richten en vanuit daar verder contact op te nemen met instanties welke daar wat aan kunnen ver beteren, nu gebleken is dat er enorme winsten gemaakt zijn met onze 'harde' guldens. Groningen Julianawoud Hartelijk dank mijnheer A. Fakkel om het gironummer van het Palesti- na-comité te vermelden. Die arme Pa lestijnen! Verleden jaar mei werden we toen we aan het meer van Tibe rias kampeerden, uit de slaap gehou den omdat het leger van Libanon de vluchtelingenkampen bombardeerde en dat hebben ze toch niet verdiend, want in 1970 hadden ze nog een bus met Israëlische schoolkinderen vanuit een hinderlaag met kogels doorzeefd. Op het ogenblik is het aan de grens vrij rustig; misschien kunnen de gif ten van het Palestina-comité voor wat sensatie zorgen. Bussum C. Vissers De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per» Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkan'.oor ri.V. De Christelijke Pers: N Z. voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank irek.nr. 69 73 60 768). Gem.Qiro X 500. langrijkste anglicaanse theoloog van het ogenblik. Hij was echter bisschop in de kerk van Ierland en hij heeft dus dezelfde handicap als bisschop Howe. De sterkste theologische kandidaat is derhalve bisschop Kenneth Woolcom- be. die eens lesgaf in Oxford en sinds dien gestaan heeft in New York en Edinburgh. Hij is deskundig op het gebied van de vroeg-christelijke ge loofsleer. Zijn wetenschappelijke repu tatie wordt evenwel overschaduwd door die Van Hanson. De keuze van de kandidaten is be perkt tot diegenen die nu bisschop zijn. In de moderne tijden zijn er geen gevallen bekend, waarbij een ge wone priester in het paleis van Lam beth werd gekozen. LAGOS (KNA) De Nigeriaanse r.k. bisschoppenconferentie heeft bij de militaire regering in Lagos geprotes teerd tegen het weigeren van visa aan buitenlandse missionarissen. De bis schoppen achten de maatregel in strijd met de godsdienstvrijheid, om dat er nu een katrastrofaal priesterte kort zal ontstaan, waardoor het voor vele christenen onmogelijk zal zijn een eredienst bij te wonen. Natuurlijk, aldus de bisschoppen, pro beert de kerk van Nigeria de 'afrika- nisering' onder de clerus zoveel moge lijk te bevorderen, maar ook op lange re termijn zouden de eigen priesters het niet kunnen stellen zonder de hulp van buitenlandse missionarissen. ZURICH Een interkerkelijke werk groep in Zwitserland heeft richtlijnen opgesteld voor 'zinvol toerisme in de derde wereld'. De werkgroep erkent de positieve kanten van het contact met andere volkeren, maar wil, dat ongezonde ontwikkelingen in het mas satoerisme worden tegengegaan. Ongezond noemt de werkgroep, de derde wereld voor te stellen als hPt laatste overgebleven paradijs, waar al le wensen onderdanig vervuld wor den. Ook wordt schijnneutralisme af gewezen, waarbij het vraagstuk van de arme en rijke landen geheel uit de weg wordt gegaan. Er zou bovendien meer bereidheid moeten zijn in te gaan op informatie van de kerken en van organisaties voor ontwikkelings hulp. Kerkelijke werkgroep verkeersveiligheid DEN HAAG De sectie voor sociale vragen van de raad van kerken heeft een werkgroep verkeersveiligheid in gesteld. Het is de bedoeling een bro chure samen te stellen, waarin infor matie wordt verschaft over de ernst en de dreiging van het hedendaagse wegverkeer. Ook wordt nagegaan, hoe een proces van bewustwording en van mentali teitsverandering onder de Nederland se bevolking kan worden gestimu leerd. De werkgroep overweegt ook een manifest op te stellen waarin wordt aangegeven, wat van verschil lende sectoren in de samenleving, in clusief de overheid, mag worden ver wacht inzake het verkeersbeleid. Aanleiding was de open brief van ds. K. E. II. Oppenheimer, drs. W. J. H Baart en ds. A. A. Spijkerboer. Vijfde charismatische theologi sche conferentie, dinsdag 19 maart van half tien tot half vijf in het Mar kuscentrum, Wijnesteinlaan 2, Utrecht-Zuid (Hoograven). Thema 'De gemeenschap van de Heili ge Geest', ingeleid door dr. K. J. Kraan, ds. W. W. Verhoef, pater A. Beijersbergen en H. Goudzwaard. Op gaven en inlichtingen bij mevrouw C. Buitenhuis, Kerstant van de Berge- laan 55, Rotterdam; tel. 010-181755. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De bijbelse en theologische argumenten die tegen de vrouw in het ambt worden aangevoerd zijn niet steekhou dend. Aldus een door het secretariaat van de r.k. kerkprovincie uitgegeven gespreksnota 'De plaats van de vrouw in de pasto rale dienst van de kerk'. opgenomen. 'De leden van zo'n team, maar ook de gelovigen, blij ken deze samenwerking als een verrijking te ervaren'. Deze nieuwe vormen van dienst werk passen niet in het drievoudig ambt (bisschop - priester - diaken). Maar toch worden hier pastorale taken vervuld door deskundige personen, die door de bisschop zijn aangesteld en daarom terecht wor den benaderd als vertegenwoordi gers van de kerk. De werkgroep meent, dat men niet hoeft te wach ten tot de gehele wereld rijp is voor de komst van vrouwelijke pastores. 'Het belang van de kerk vraagt om vrijheid voor een pluri forme praktijk'. Hoewel vrouwen niet officieel kun nen worden aangesteld als lector of acoliet, kunnen zij lezingen ver zorgen in de liturgie en in bepaal de omstandigheden communie uit- treiken, katechese geven en voor gaan in een begrafenisliturgie. Aan het slot wordt de principiële vraag aan de orde gesteld, of de kerk de volledige gelijkwaardig heid van man en vrouw ook in de kerkelijke ambtsbediening kan er kennen of niet. Gevraagd wordt of het opportuun is, deze vraag op nieuw in Nederland aan de orde te stellen, of dat het beter is voorlo pig binnen de nu al aanwezige speelruimte haalbare kaarten te spelen. De groep, die de nota heeft opge steld, bestaat uit drs. T. Govaart- Halkes, drs. A. van Eyden-van Dam, mevrouw R. Vendrik, drs. R. van Eyden, prof. dr. F. Haarsma en drs. R. Lamberigts. Aan het beraad werd ook deelgenomen door de bisschoppen Bluyssen, Ernst en Moeller, de vicarissen Grasveld en Van der Meer en de theologen J. Groot, P. van Leeuwen, J. Lescrau- waet en Th. de Kruyf. De nota pleit voor een breed be raad over de weerstanden tegen de gelijkwaardige plaats voor de vrouw in de r.k. kerk. Nu reeds staat aan de vervulling van een aantal pastorale taken door vrou wen niets in de weg, aldus de no ta. In tegenstelling met de eerste op zet is het document niet als brief van de bisschoppen verschenen. Wel bevelen zij de nota aan ter discussie voor allerlei pastorale ra den en gespreksgroepen. Deze aan beveling betekent niet zo stel len zij uitdrukkelijk dat zij het per se met de inhoud op alle pun ten eens zijn. De verantwoordelijk heid berust bij de werkgroep 'Sa menwerking man-vrouw in de kerk', die de nota heeft opgesteld. In de inleiding herinnert de nota aan de resolutie, die het pastoraal concilie in Noordwijkerhout in 1970 aannam. Deze luidde: 'Het is zaak, dat de vrouw ten spoedigste verder worden ingeschakeld in al die kerkelijke taken, waarin haar aanstelling niet of weinig proble matisch is. De verdere ontwikke ling moet zich erop richten, dat zij alle kerkelijke functies, het voor gaan in de eucharistie niet uitge sloten, kan vervullen'. Vele vrouwen zouden een grotere rol kunnen spelen in het pastorale werk. 'Zij benaderen zaken, maar vooral mensen, op een eigen wijze, welke in de katholieke kerk tot nu toe niet voldoende tot haar recht gekomen is'. Het priestertekort maakt de kwestie des te urgenter. Teams Op verschillende plaatsen zijn reeds in pastorale teams van pries ters ongewijde pastoren en pastora le werkers onder wie vrouwen, met name vrouwelijke religieuzen EID lan iega Prognosen Opnieuw bereikte ons, zondagavoF1" jl. in de uitzending Brandpunt, e opinie-onderzoek bij ruim twaalf hcen derd Nederlanders boven de achtti »orz: jaar ten aanzien van een mogellj jerp uitslag bij de komende verkiezing! h De uitkomst van die enquête is int B sen bekend: winst voor PvdA, PPR VVD, verlies of gelijk blijven of ze geringe winst voor de anderen. Me: g waardig was de reaktie van twee I trokkenen. De heer Wiegel, gekt fronteerd met deze cijfers, liet duii9 lijk uitkomen dat hij ze niet al te rieuo nam en hoger winst voor i - partij verwachtte. De heer Bas Gaay Fortmann, voor de radio evi eens naar zijn mening gevraagd, voi ,cn' ook de cijfers aan, maar precies dersom, hij verklaarde geen rekeni te houden met de voor zijn partij hoog aangekondigde winst. Wij v; - ons hebben het niet op die enquêti li Meestal blijken ze een eind bezijd J.J de waarheid en voorzover ze er in buurt van zijn konden we dat ook v /\i voorspellen. Nu is ons vertrouwen LM een rubriek als Brandpunt weer v groter dan in navenante rubriek [j>] met medewerkers in de buurt van t^.p berucht ochtendblad, maar toch ki t j nen wij de zin van zulke onderzoek j nog steeds niet goed zien. Wil m ,'y het van tevoren weten? Wat en komt is meestal niet verblufend daarbij op z'n zachtst gezegd niet n heel betrouwbaar. Komt het wel dan kan men zelfs de geluksfakt jl niet geheel uitschakelen. Er zit ii van een toto in. Maar wat wil men i mee? Er kunnen in 't geheel geen sluiten op gebouwd worden. Ze ki nen een aansporing vormen voor oerK bepaalde partij om extra z'n best m doen, maar ook een motief voor e*101"' aantal mensen om het er bij te lat acl zitten. Wanneer de uitslag van z< enquête gaat meespelen bij de be* ling van het eindresultaat, door® mensen er zich door laten beïnvlJ den (maar dat zal wel nooit ondr zocht kunnen worden) krijgen we I alleen nog maar een onredelijke fat. tor bij. Wanneer zullen onze nieuvJ media zo verstandig worden om h| geld niet langer aan zulke onderz® ken weg te gooien. Er komt namel^ nooit iets uit. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het miljoenste liedboek voor de kerken is van de pers. En dat in acht maanden, aan het begin waarvan uitgever en kerken hoopten een jaar nodig te hebben om 90.000 exemplaren (de eerste oplaag) af te zetten. Zelfs werd toen een mislukking gevreesd. Een heuglijk feit om stil van te worden en ook even stil bij te staan, vond de interkerkelijke stichting voor het kerklied. Vandaar gistermiddag een blije verga dering in Utrecht, waarin een van de gasten, minister mr. A. A. M. van Agt onomwonden zei: Wat een teken van bemoediging. Het christendom en de kerken in Nederland zijn niet dood, maar springlevend. Deze minister, evenals een aantal anderen kregen (het kon er nu van af) een luxe exemplaar, in het goud-op-snee kun stig genummerd van 999.999 tot en met 1.000.003. Je vraagt je natuurlijk af hoe het komt. dat de hoogste verwachtingen aan het begin meer dan tienmaal kon den worden overtroffen, zei voorzitter dr P. G. Kunst. Daar bleek hij nog niet helemaal uit te zijn. In elk geval zag hij wel deze vier factoren: de nieuwe plaatsbereidend voor het lied boek heeft gewerkt; de voorlopige ge zangenbundels die goed werden ont vangen; de scholen die graag één lied boek wilden en tenslotte de invloed van radio en tv, die veel aan instruc tie doen. Ook nu nog met het lied van de week, dat overigens ook weer naarstig op veel scholen wordt ge leerd. Er is dus heel wat veranderd bij vroeger eeuwen, toen nieuwe bun dels het protesterend gooien met straatstenen konden uitlokken. L< van het liedboek aan de kerken in Zeeland claimde en daar ook erg veel werk voor verzette, naar de Koninklij ke Bibliotheek in Den Haag, naar de minister van justitie onder wiens de partement de kerken ressorteren, naar de minister van onderwijs en weten schappen, die zich liet vertegenwoor digen en naar prof. dr. J. P. Boender maker (Sr) van de evangelisch-luther- se kerk, die tot de afwerking van het liedboek veel heeft bijgedragen. Er werd nog verteld dat binnengeko men kritiek wordt gekanaliseerd door de stichting, hoewel deze geen verant woordelijkheid voor de inhoud heeft. Deze berust bij de particuliere ker ken. Resterende zetfouten en andere nodig geoordeelde correcties worden in de drukken na dit miljoen ver werkt De koor- en orgeluitgave die voor sommigen een te moeilijke zet ting heeft zal'worden gevolgd door een uitgave van eenvoudiger gehalte. Tenslotte: de rk kerk staat erg sympa thiek tegenover het liedboek, maar durft invoering (nog?) niet aan, om dat het samen zingen in de kerken daar nog fliet het vereiste niveau heeft bereikt. NED. HERV. KERK Beroepen te Voorthuizen: J. Vroegi deweij te Emmeloord; te Delfz (toez.): dr. H. R. Smid te Emmelooifeij Aangenomen naar Rotterdam- st (geest, verzorging van het Van Dai 11 ziekenhuis): mevr. J. A. Meulendiftr te Oudenhoorn. Beroepbaar: A. Boer, kand., F. Dondersstraat 34 bis. Utrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwegein: G. Dijks te Zetten (streek-gem. Midden-Bet we). Beroepbaar: M. Los, 3e Helmersstra 61', Amsterdam. Overleden: G. Warnink (74), ei pred. te Berkel en Rodenrijs. Stond Zaandijk en te Klaaswaal. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Carambei (Brazilië): Witzier te 's Gravendeel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Middelburg: P. Blok Uitzondering Directeur J. Komen van de uitgever, het Boekencentrum in Den Haag, had uitgezocht dat een miljoen-oplaag in ons land uitzondering is. Het liedboek bevindt zich wat dit betreft in gezel schap van de bijbel, de nieuwe (rk) catechismus cn prozaïscher uitgaven als spoorboekjes en telefoongidsen. De geweldige vraag heeft heel wat hoofd brekend veroorzaakt. Vooral het dun ne papier waarvan ineens 475 ton no dig bleek te zijn zorgde op een gege ven ogenblik voor een achterstand van drie maanden. Hij hoopte binnen kort eindelijk eens uit voorraad te kunnen verkopen, want nog steeds is de vraag erg groot. De luxe uitgaven gingen naar de pro vinciale bibliotheek in Middelburg, die zo graag de officiële aanbieding (ADVERTENTIE) NIEUWE BINNENWEG 311 ROTTERDAM TEL.766833 MOSKOU (KIPA) Bij jongeren in de Sowjet-Unie is een grotere belang stelling voor godsdienst merkbaar en een 'onverschillige houding tegenover het atheïsme', aldus de Prawda. 'De huidige jongeren horen over de reac tionaire rol van de godsdienst alleen iets in de verhalen van ouderen', meent de Prawda. Bovendien zien zij de kerken en ikonen, die gerekend worden tot de belangrijke kunstwer ken. Hierdoor vormt de jeugd zich een beeld van de godsdienst zonder rekening te houden met de rol van de kerk in de loop van de klassenstrijd. Volgens de Prawda moet de opgroei ende jeugd geleerd worden onder scheid te maken tussen 'godsdienstige ideologie en kulturele waarden in godsdienstige gestalte'. Dit zou met name moeten gebeuren op school en in de atheïstische literatuur. PRETORIA Na de vrijspraak van dr. C. F. Beyers Naudé door het hoog gerechtshof in Pretoria zijn nu ook de aanklachten tegen vijf van zijn me dewerkers ingetrokken. Het zijn ds. Brian Brown, administra tief directeur van het christelijk insti tuut, ds. Roelf Meyer, redacteur van het blad 'Pro Veritate', ds Danie van Zyl, staflid van Sprocas, het studie- projekt inzake christendom in een sa menleving met apartheid, Clive Nett- leton- en Dukley Horner, resp. direc teur van het jeugdprogramma en on derdirecteur van het Zuidafrikaanse instituut voor onderzoek van rassenre- laties. De rechtzaken tegen Theo Kotze, regi onaal directeur in Kaapstad van het christelijk instituut en Horst Kleinschmidt, medewerker van 'Spro cas' worden nog voortgezet. LEREN LEZEN - Hoe leren kinder! lezen, schrijven en rekenen? Dr le] van der Laan is op dat onderwerp g promoveerd en zijn dissertatie 'Lere N lezen, schrijven en rekenen', is nu i handelseditie verschenen bij Tjeer Willink, Groningen (prijs: ƒ24,50 1 Uit het onderzoek van de inmidde I overleden dr. Van der Laan blijkt o. dat het lezen, het schrijven en het i kenen elk hun eigen voorwaarden 5)' de ontwikkeling stellen. ai Schooltje spelen, uitgave van Be Ei Bakker 12.50. in 'Schooltje spelen', is een boekje dat j met een paar woorden zou kunnen a u doen: modieus, alternatief, idealistic -ls De school die ex-onderwijzer Hal e] Wesseling beschrijft, is miss chit lief en aardig, maar of zijn leerlinge ook iets leerden, is nog maar E| vraag. Het is goed mogelijk om het- |r boekje te lezen en bij dit vooroorde te blijven. Wesselings houdt ze [r duchtig rekening met die mogelijl0( heid. Hij verwacht dat velen over zij tl vernieuwingswerk op de Atjeh-scho e in de Haagse schilderswijk zullen ze e gen: 'Prachtig hoor, maar de werk t lijkheid is anders'. Wesseling vertelt hoe hij het tw« jaar op school gedaan heeft tot he moment dat de wethouder van ondei wijs hem ontsloeg. Geen vervelend lesboekjes, een vriendschappelijk sfeer, je-en-jij-met-de-kinderen, af e toe een stukje popmuziek, soms w« yoga en oosterse mystiek, en volgei Wesseling hebben de kinderen op ee prettige manier heel wat wijsheid o| gedaan. Het boekje is een aardige testcas voor iedereen die vernieuwing bi voorbaat onzinnig vindt. Als je h« niet met Wesseling eens bent, wor je door hem op z'n minst gedwonge antwoord te geven op de vraag of d school geen bijdrage mag/moet Ier ren aan het geluk van de leerlingei Waarom leeft half Nederland ond« spanningen? Omdat mensen niet g leerd hebben zichzelf te ontdekkei aldus goeroe Wesseling. PIJ;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2