Met Elsschots
Kun je
wat
doen
verhalen
eoeo
0SBORHJE
.OPROEP CODE
Vrouwen bezetten^
Philips Usfa
in Helmond
TROUW/KWARTET WOENSDAG 13 MAlAiRTT 1974
BINNENLAND/RADIO EN TV '14,
MARY PERKINS
door Riet Diemer
HILVERSUM Met een hevig
bloedende pink in de lucht staat
Rudi Falkenhagen op het moni-
torschcrm te kijken hoe hij even
daarvoor als Pol van Domburg
in het spel 'De verlossing' in ra
zernij een rij weckflessen van
een plank heeft geslagen, 't
Kwam iets harder aan dan was
bedoeld, want de pink blijft on
danks de pleisters die er iedere
keer weer liefdevol opgeplakt
worden voorlopig bloeden. Tech
nici vegen intussen de schenen
in een hoek.
Rudi staat als Pol. de onbehouwen
hoofdpersoon, in zijn winkel, die naar
de knoppen is gegaan dankzij de
macht van de dorpspastoor. Diens
'Verlos ons heer van winkeliers zon
der God' is genoeg geweest voor de
dorpsgenoten om steeds minder bij
hem te komen. Pol slaat zijn vrouw
en dat is vooral de eigenlijke aanlei
ding van de twist.
Dat daar ook een andere kant aan is
geweest staat in het script: 'Voor zijn
nering was dat slaan in den beginne
een goeie reclame geweest, want hij
blonk er werkelijk in uit en de men
sen begrepen ook niet waarom hij
haar zo sloeg. Ze probeerden het aan
de weet te komen, maar Sideria (zijn
vrouw) liet niets los.'
'Een gigantisch drama in een klein
dorp', zo noemt AVRO's regisseur
Walter van der Kamp Elsschots boek
'De Verlossing', dat in 1921 verscheen.
In de NOS-studio legt hij de laatste
hand aan de opnamen. 'Het gaat over
twee mannen, die eender zijn: hyper
individualisten. De een is winkelier
Pol van Domburg. Zijn tegenspeler is
pastoor Kips, gespeeld door de in Ier
land wonende Piet Kamermans.'
?Het is eigenlijk een koningsdrama.
Deze mensen blijven op hun ponte-
neur staan tot de dood erop volgt.'
Meer wil hij beslist niet over de in
houd van Elsschots minst bekende
boek vertellen. 'Er gebeurt zoveel. Je
lee6t het boek maar, of je neemt het
script maar mee.Na lezing blijkt
dat hij de hoofdlijnen heeft samenge
vat, maar dat er inderdaad teveel ge
beurt om na te vertellen. Maar de
driedelige serie brengt de AVRO in
september en oktober op het scherm,
Kruiswoord-puzzel zonder zwart.
Horizontaal: 1. geestig gedicht, 2. eek
hoorn (gew) -vreemde munt - plaats
in de Oudheid; 3. begrip - hoekpijler;
4. plaats in Gelderland effen -sta
pelmeter (afk); 5. achting - gift -
voorzetsel; 6. pookijzer foefje (Ind);
7. papegaai -deel van het oor -groen
te; 8. eiland voor W. Kust van Suma
tra - muggelarve; 9. mak - palmboom -
lidwoord.
2
3
4
6
7
8
9
2
3
4
S
6
7
8
9
Verticaal: 1. doordringend; 2. klein
kind - lied - zangstuk; 3. plant -vlok
kige stof op bier enz.; 4. uitstapje -
ingewand van haring -welaan; 5. mik
punt -alvorens; 6. gcdin van de toorn
- wisselborgtocht - pers. voornaamw.;
7. munt - maanstand - vreemde munt;
8. armoedige woning -dierenverblijf -
lord (afk) 9. graantrechter -onheil
aanbrengende godin.
OPLOSSING
1. spoel, 2. ajuin 3. traan, 4. tiran, 5.
steel. 6. etage, 7. stoet, 8. stelt, 9, tre
ma, 10. pipet. 11. risee, 12. noest, 13.
vendu.
SJAAL STOLA TISSU.
(ADVERTENTIE)
Wie Spanje kent,kent Osborne sherry
im
Sherry
Calldad Superior
De drie dochters van Pol van Domburg in AVRO's spel 'De Verlossing' blijven kniezend in huis omdat
het dorp tegen hun vader is. Josine van Dalsunt bekend als Let uit 'Een mens van goede wil'
speelt een van de dochters.
zodat de inhoud voor niemand een ge
heim hoeft te blijven.
Alweer een schrijver van vroeger. Al
weer een Belgisch schrijver. Er is de
laatste tijd grote belangstelling in ons
land voor de Vlaamse auteurs. Na
'Een mens van goede wil' van Gerard
Walschap op de televisie, verscheen
'De Loteling' naar Hendrik Conscien
ce's roman als bioscoopfilm. En een
paar jaar geleden bewerkte Walter
van der Kamp 'Lijmen' en 'Villa des
Roses' als televisiespelen.
Van der Kamp: 'Schrijvers van vroe
ger? Dat kómt omdat ik bij de nieu
we niets vind. Het verhaal van Els-
schot spreekt me aan. Hij maakt ver
halen, Couperus trouwens ook, waar
van je steeds onder de indruk komt,
zo goed als ze zijn. En dat het weer
een Belg is.Wij vinden bij de
AVRO dat we ons in het eigen taalge-
Met mes tussen de tanden
Chaim Herzog, ex-hoofd van de
Israëlische inlichtingendienst, ver
wacht niet dat het veroverde gebied
in de hoogte van Golan aan de
Syriërs zal worden teruggegeven.
Omdat dan teveel achterland onvol
doende verzekerd is. Eerder zal wor
den aangestuurd op demilitarisatie
van de Hoogte zowel aan de Israëli
sche als aan de Syrische kant.
Omdat het nog lang zover niet is,
stroomt het gebied van beide zijden
Vol militairen en materieel. Het mes
zit als het ware weer tussen de
tanden en het zal heus nog wel een
paar keer worden gebruikt- Die con
clusie mocht worden getrokken uit
de reportage van Ben Eikerbout voor
Achter het Nieuws.
De aktualiteitenrubriek van de Vara
begon met een politiek gesprek van
Hans Jacobs met de heren Aantjes
(ARP), Andriessen (KVP) en
Van Thijn (PvdA), opgesomd in de
volgorde waarin zij op de buis ver
schenen. De toegemeten tijd was als
van ouds te kort. zodat de politici niet
behoorlijk op stoot konden komen.
En dus duurde het gesprek te lang
omdat er te weinig interessants naar
buiten kwam. Zouden televisie
gesprekken werkelijk niet zodanig
te organiseren zijn, dat zé meer body
gaan krijgen? Of ben ik tc weinig
geïnteresseerd, zodat ik mij te vlug
ga vervelen?
Hans Jacobs was en niet voor de
eerste keer minder geslaagd als
gespreksleider De wijze waarop hij
zijn vragen formuleert, wil de partners
nogal eens irriteren omdat zij het
het uitgangspunt onjuist vinden.
Jacobs gaat dan ook meestal van een
vooringenomenheid uit en dat laat hij
bovendien te duidelijk blijken. En
als iemand hem tegenspreekt, pakt
hij toch het laatste woord met een
snierende opmerking. Je kan men nog
veel meer vertellen, lijkt hij dan
te willen zeggen. En dat doet niet
sympathiek aan.
Zo wendde Jacobs voor, niet te begrij
pen wat mr. Aantjes bedoelde met
de opmerking dat de vier jaren nog
niet om zijn. Partijgenoot Van Thijn
vond het een zeer begrijpelijke op
merking en wilde dat ook wel even
uitleggen.
Intussen blijft politiek toch een spel.
Dat heeft Achter het Nieuws laten
zien via een reportage over de vondst
van Bas de Gaay Fortman en de nu
bij de PPR kabouterende Roel van
Duyn. Ter aktivering van de ver-
verkiezingsstrijd hebben die twee
een variant bedacht op het oeroude
ganzenbord. Waarom niet op het
zoveel interessantere Monopoli of het
strategisch inzicht vereisende Risk
vraag je je dan af? Vooral dat meest
recente spel kent geen 'put', dus je
hoeft ook niet te wachten tot je ver
lost wordt. In de politiek kan dat
soms lang duren. Maar dat kan mr.
Aantjes niet hebben bedoeld.
Graag had ik Merijntje Gijzen willen
volgen bij zijn verhuizing naar
Rotterdam, maar bij de KRO timmerde
André Truyman aan de weg met
een film over de geduchte multi
nationale onderneming ITT. En daar
moet je toch ook het één en ander
van mee pakken, want het is goed
te weten wat er achter de schermen
van monsterbedrijven gebeurt.
Truyman deed er wel zoveel van uit
de doeken, dat je je bezorgd ging
maken over allerlei manipulaties,
die niemand schijnt te kunnen
tegen houden. Maar hij liet
Frank Pepermans te lang aan het
woord. Weliswaar demonstreerde
de Belgische grote baas de Europese
ITT, precies datgene wat de
Amerikaanse journalist Anderson als
oneerlijk bestreed, maar het was te
wijd-lopig Vlaams, dat aandacht
verslappend werkte.
TON HYDRA
bied moeten bezig houden en dan
kom je zowel in Holland als in België
terecht.'
'Het is ook makkelijk spelen. Elsschot
schept situaties waar je iets mee kunt
doen. Maar deze boeken zijn nooit ge
maakt met het oogmerk ze voor de te
levisie te bewerken. Ik heb ze daarom
vrij bewerkt. Er komeii een paar ex
tra scènetjes in. Het is een soort ho-
ningraad. die je opvult. Ik ga Els-
schot niet verbeteren, maar ik vul
hem op.'
Maar ook al is het een Belgisch stuk,
er wordt verstaanbaar Nederlands <n
gesproken. 'Anders krijg je hetzelfde
als met "Merijntje' r-n 'Een mens van
goede wil' dat de mensen het niet
verstaan.'- Er doen weer verschillende
Belgische spelers mee, zoals Mart Ge
vers. de vrouw van Pol. Verder is er
een lijst bekende Nederlandse spelers
met Kees Brusse, Ellen Vogel. Pleuni
Touw, Georgette Hagedoorn en Josine
van Dalsum. De laatste vertelt enorm
veel reacties gehad te hebben op haar
spel als Let in 'Een mens van goede
wil'. 'Veel brieven en telefoontjes. Ik
had dat eerst niet zo verwacht. Maar
vreselijk veel mensen reageren op
straat. Aan de ene kant is het vrese
lijk leuk, maar aan dp andere kant
werd het te veel. Ik kon nergens
meer naar toe. Ik moest soms pen
winkel uit lopen
In Elslo
De buitenopnamen van 'De Verlos
sing' zijn in het Limburgse dorp Els
lo gemaakt, omdat daar een Belgische
huizenbouw is. De laatste binnenopna
men worden in de Ililversumse studio
gemaakt. Het decor van Wim Bijmoer
bestaat uit een ouderwetse huiskamer,
veel terra pluche. Een stoel met uit
gesneden leeuwekoppen en ranken is
het enige opvallende, verder is alles
saai. Een trapnaaimaclune in de hoek.
een naaimand op tafel. Aan de muur
een portrettengalerij van grootmoe
ders met neepjesmutsen. Imposante
vazen met veel goud op de schoor
steen.
Verder een winkel met antieke toon
bank, weegschalen en een kleine éta
lage vol bonbondozen. Pol verkocht
van alles. Daarachter de voorraadka
mer met rijen jeneverkruiken, in-
maakpotten en andere potten en jute
zakken. Ondanks alle saaiheid, een de
cor met sfeer ,die bij het verhaal past.
In de regiekamer staat de platenhoes
'Geluiden voor geluidsjagers en ama
teurfilmers'. Op kant A onder grote
oorlog, kleine oorlog, slaand portier,
houten lucifers aanstrijken, staat een
kruisje bij 'ouderwets toilet', ter com
pletering van het decor
108. Wat wilde jij dan weten, Karel
tje?' vroeg smidje Verholen, toen zij
gezeten waren op de geriefelijke ze
teltjes, die de eigenaar van de dorps
herberg voor zijn gevel had doen op
stellen, 'Wel' zei Kareltje, 'Als die
professor Tweesteen de oorzaak is van
al die knetterellende, wie denkt er
dan nog, dat U zelf de oorzaak bent?'
'Is er dan iemand, die dat nog
denkt?' vroeg de smid. 'Kom nou,
baas! Ik wou je wijzer hebben!' zei
Kareltje zelfverzekerd. 'Wie zou er
anders die steen met dat briefje door
je keukenvenster hebben gesmeten"
Wie kan er nou belang bij hebben
jou met zulke dreigementen te overla
den? Waarom mag jij zogenaamd geen
knettercarters meer maken?' 'Dat
is waar ook!' riep de smid uit. 'Er
FERDINAND
zijn mensen, die aan die knettercar
ters geloven en die denken dat ik ze
maak. Bovendien willen zij mij ver
bieden nog meer van die dingen te
maken. Dat kan maar één reden heb
ben, Kareltje!' 'Wat voor reden
dan, baas?' vroeg Kareltje nieuwsgie
rig. 'Luister', zei de smid ernstig.
'Er is morgen een knetterrally. En
die knetterrally gaat door. Dat staat
vast! De eerste prijs is honderddui
zend gulden. Da's geen kleinigheid.
En weet je waarom de schrijver van
die dreigbrief nou niet wil, dat ik
knettercarters in auto's maak? Omdat-
ie er zeker van is, dat-ie dan zelf de
race niet winnen zal. Hij wil dus met
alle geweld de rally winnen. Hij is
zelfs bereid daarvoor tot misdaden
over te gaan. Dat is logisch, nietwaar?
Want anders had-ie bij mij geen i
nen met dreigbrieven door de ruij
behoeven te gooien!' 'Geen sp
tussen te krijgen, baas', zei Karell
—'Nu rest er nog één vraag', v
volgde smidje Verholen. 'Wie is
schrijver van die dreigbrief?' D<
toen begon Kareltje Knetter opei
hevig opgewonden te fluisten
'Baas...', zei hij. 'Die vent daar.
Die heb ik al dagen in de buurt j
de smidse zien rondscharrelen! w
morgen ook! Hij kon het wel eens
daan hebben! Kijk maar eens gt
naar zijn gezicht!' En voor de sb
nog iets in het midden kon breng)
was Kareltje al van zijn stoel ge|
den. Voorzichtig sloop de kleine
jongen achter de twee schelmen
Het waren Linke Lowietje en Be
de Klapper
Radio vandaag
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.ZO
(S) Akt.show met 7.45 VPRO: Deze dag. 8.00-
8.10 Nws 9.35 Watorst. 9.40 Schoolradio.
10.00 (S>' Radioweelcblad. 11.00 Nws. 11-03
V.d. kleuters. 11.15 <S> Melodieenboeket:
licht muz.progr. 11.35 <S) VARA-Dansork.
met solisten. 12.00 Stavenlsse - Centraal:
reg. progr. 13 00 Nws. 13.11 Dingen v.d. dag.
13 25 (Si Een middagje Stoomradio: progr.
(S. Licht ensemble. 17.20 (SI Met de muz.
mee. 17.55 Med.
VARA: 18.00 Nws, 18 11 Dingen v.d. dag.
18.20 Ultz. v.d. A.R.P. ÉO: 18.30 (S) Kerkor-
gelconc.: klass. muz, 18.55 Klankbord. 19.10
<S) Wij hebben een woord v.d. wereld: gees
telijke liederen CVK: 19.30 Bidstond voor
gewas en arbeid. EO: 20.30 (SI Gramm.muz.
21.20 Avondslulting. TROS: 21 30 (S) Specia
liteiten a la carte. 22.20 Aktua. 22.30 Nws,
22.40 Prometheus XIII. 23.00 (SI In Pim Ja
cob's Notenbar. 23.55-24.00 Nws
(7.30 Nws. 7,41-8.00 Aktua. 8.30 Nws. 8.36-
8.45 Gymn. v.d. huisvr.) 10.00 (S) V.d. kleu
ters. 10.30 Nws. 10.33 (S) Sphinx: progr. v.d.
vrouw 11.30 Aktua. KRO. 11.45 Bejaarden-
progr. 11.54 Ber. Vastenaktie. 11.55 Med.
12.00 (Si Van twaalf tot twee. (12 26 Med.
t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41-12.50
Echo 13.00-13.05 Raden maar.) 14.00 Huisbe
zoek.' NOS: 14.10 Onder de groene linde: ou
de liedjes en balladen. 14.30 (Si Aspekten
v.d. kamermuz. 15 30 Nws. 15.33 Spiegel van
Duitsland. 16 00 Meer over minder; De stem
v.d. sprekende minderh. Overheidsvoorl
17.20 Mens en samenleving: gesprek. NOS:
17 30 Nws. NCRV: 17.32 (S) Hier en Nu.
NOS: 18.00 Bopthema's en swingsessions:
Jazz uit de Jaren 1935-1955. 18.30 Nws. 18.41
Spiegel van Gr.-Br!tt. 19.00 Openb. Kunstbe
zit. RVU: 19.10 Laten we het werk verdelen
- extra: progr, over relatie milieu-derde we
reld. 19.30 Wat is er aan de hand met de
Nederl. ekon. (2). NOS: 19.50 Den Haag van
daag 20.00 Nws. 20.05 (Si Woensdagavond
Muz.magazine. 23.55-24 00 Nws.
HILVERSUM III
AVRO: 7 02 Steevast (8 02-8 05 Radiojour
naal i 9.03 (S-M) Arbeidsvitaminen. 11 «3
Knipperlicht: muz progr. met verkeerstips.
12.03 Radiojournaal 12.06 (S> Zet 'mi
14.03 Hitvisser: toppopprogr. 15.02 Ceesi
Zljtveld. 17.03 Radiojournaal. 17.06 Pofl
700: verzoekpl.progr. I
NOS: 18 02 Joost mag niet eten. 19.02 1
e Ton van Duinhoven?waarin r
19 02 Gouwe ouwe en 22.55 Med. 0.02 Mef
Midnight Music. 1.02 Take It easy. 2.02 P
III lacht. 4 02-7.00 Meurder's Methode. L
BELGIE 324 ra NED.
12 00 Nws. 12.OS Lichte muz. (12.50
tenl persoverz. 13 00 Nws, akt weerbe
toneelagenda.) 13.55 Beursber. 14.00
14 03 Schoolradio. 14.23 Lichte muz.
Nws.) 15.30 Radio-schoolkoren. 16.00 Nt
heursber. (Tussen 16 00 en 17.00 Rep.
rennen.i 16.10 Intermezzo. 16.15 Kl|j
progr. 17.00 Nws en med. 17,10 Lichte
17 55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 Uitz. v.d soldaten.
I.ekenmoraal en -filosofie. 18.45 Sport.
Taalwenken. 18.57 Ork. v.d. week. 19.00 t
en akt. 19.30 Lichte muz (19 40 Keurl
gels 19.45 Missle-ullz." 20 00 Folkn 1
<20.30 Nws.) 2100 Splinternws. 21.10 I
22.00 Nws 22 05 Jeugd '74. (22.05 Gg
progr. 23 00 'Nw
23 10 Liedjes.) 23 40
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
VARA
17.00 Film van Ome Willem
17.35 Hier komtde
kameel
-41-
Een uur later komt et leven in onze
DC-8. Ongeveer 30 passagiers en be
manningsleden van de beide andere
vliegtuigen worden bij ons binnenge
bracht Een oorverdovende stortvloed
van woorden wordt over ons uitgesto
ten. Ze praten allemaal door elkaar
en niemand schijnt te luisteren. Aan
zoveel rumoer zijn we niet meer ge
wend. Onze gasten verdelen zich over
het hele vliegtuig. De ruimte wordt
kleiner en de hitte stijgt Maar het is
uit te houden. Wij zullen nu immers
spoedig in een hotel in Amman zijn,
ons wassen en scheren kunnen en een
koel bad nemen. Er staat een schui
mend glas bier op ons te wachten.
Misschien zelfs een Europese maal
tijd. Eindelijk is het zover. Het ogen
blik waarop we nu bijna een week
wachten, is aangebroken.
De woordenvloed der vrouwen schijnt
onuitputtelijk te zijn. Zijn het de ste
wardessen van de beide andere vlieg
tuigen of zijn het passagiers? Onder
hen zijn nog heel jonge meisjes.
Eentje is vast nog geen zestien. Waar
om moesten die ook hierblijven.
We krijgen te eten. Er zijn sandwiches,
kaas, tomaten en citroenen. En van
daag is er mineraalwater te drinken.
De vrouwen delen alles rond in plaats
van onze vertrokken stewardessen. Ik
heb geen honger. Desondanks moet ik
toch weer eens wat eten. Sinds gister
middag is het een lange tijd. De ci
troen bewaar ik voor de rit door de
woestijn. Die rit zal ongeveer drie
uur duren. En we gaan op het heetst
van de dag. De zon zal branden en
het zandstof onze kelen uitdrogen.
Bijwijze van voorzorg steek ik ook
mijn rode verfrissingsdoekje in nnjn
zak.
Zojuist is een guerilla in het vlieg
tuig geklommen. Hij i., een klein ge
bouwde man met een rond gezicht en
een zwarte snor. Hij is de man, die
ons zondag ontvangen heeft en die
ook bij de landing van het Britse
toestel tegenwoordig was.
'HAEEBl
WAITER JOST
Ultguvt
I Press. Bussum
'Van wie is de grote zwarte koffer
zonder etiket, die onder het vliegtuig
staat?' wil hij weten. Niemand ant
woordt. 'Ik wil weten wie de koffer
zonder etiket is!' herhaalt hij, luider
nu. Geen antwoord. De man loopt
door het vliegtuig en kijkt elke passa
gier scherp aan. Zonder succes. 'Van
wie zijn dan deze passen?' vraagt hij
en roept twee joodse namen af. Geen
antwoord. De man wendt zich tot cap
tain Schreiber. 'Wie zijn die twee Is
raëli's?' Captain Schreiber neemt de
passen van hem aan en begeleidt hem
door het vliegtuig. Een van de ge-
zochten zit in onze rij. Captain
Schreiber loopt hein voorbij als ziet
hij hem niet. 'Die mensen zijn hier
niet', zegt hij tenslotte tegen de man.
'Ze zijn vermoedelijk maandag al naar
Amman overgebracht' Gelukkig is hij
met het antwoord tevreden en ver
dwijnt. Spoedig keert hij echter met
onze passen terug.
'Wie zijn hier Zwitsers burger?'
roept hij door hot v.iegtuig. 'Iedere
Zwitser se burger mic-t zijn hand op
steken!'
Wij heffen onze handen omhoog en
de man begint te tellen. Daarna telt
hij onze passen en bladert ze door.
'Waar zit de Zwitser, die op een di-
plomatenpas reist?'
Ik sta op, trek mijn jek aan. pak mijn
tas en ga naar voren. Zal ik vanwege
die diplomatenpas soms beter behan
deld worden? vraag ik me af. Mis
schien willen die lui bevhjzen, dat ze
nog iets van diplomatieke gewoonten
weten.
'Stapt u uit en wacht beneden!' be
veelt de guerilla-leider. Ik klim langs
de ladder omlaag en wacht in het he
te zand. Het duurt niet lang voor de
anderen mij volgen: captain Schrei
ber, tweede vlieger Jerosch, boord
werktuigkundige Ernst Vollenweider,
daarna Hans Stichter. Atilla Janosfia
en Norbert Kuster.
'Zet uw tas bij de overige bagage',
zegt men tegen mij.
Inplaats van mijn tas krijg ik van de
Amerikaanse arts een medicijnkoffer
tje waarop een rood kruis geschilderd
is. 'We moeten de spullen verdelen',
zegt hij. 'Kunt u dit naar Amman
meenemen?'
Ik pak het koffertje van hem aan en
keer naar mijn groep terug, waar het
koffertje door een guerilla wordt af
gepakt 'Laat dat maar aan ons over',
zegt hij en verdwijnt.
Intussen zijn er nog meer passagiers
bij onze groep gekomen: Engelsen en
Amerikanen. Vijf vrouwen, waarvan
vier jonge meisjes, zijn er ook bij.
Ernst Berger en Robert Stauble moe
ten er ook bijkomen. Ernst wil echter
nog even gauw een grammofoonplaat
uit zijn tas pakken. Hij heeft die
plaat voor zijn kleinkind in Amerika
gekocht en wil hem nu bij zich heb
ben. Maar het slot van zijn tas zit vol
zand en hij krijgt het niet open. Ro
bert helpt hem.
We zijn al op weg als die twee einde
lijk achter ons aankomen. We moeten
in een Landrover stappen. Als eerste
stapt een Engelsman in, daarna ik en
dan Robert. We gaan op de achter
bank zitten. Voor ons zitten twee
Amerikaanse meisjes en een Engels
man. De wagen wordt tot op de laat
ste plaats bezet. Helemaal voorin zie
ik captain Schreiber en Ernst Vollen
weider. Rond de twintig personen
moeten het zijn nu. Er worden er nog
eens drie bij geperst. We hebben nau
welijks plaats om te zitten. Dat zal
me een moeilijke reis worden met die
hitte!
'Maar het is nog niet alles. Er moeten
nog drie soldaten inet machinepisto
len bij. De ene, een grote slanke jon
geman in een khakiuniform met een
leren muts, waarvan de twee zijklap-
pen tot onder zijn oren reiken, klau
tert over zittingen, leuningen en men
sen heen naar achteren en gaat in de
rechterhoek naast mijn buurman zit
ten. Zijn lang gezicht is van leer, ge
lijk zijn muts. Zijn smalle lippen en
zijn ogen geven hem een uiterlijk van
een gevoelsarm mens Hij lijkt me
geen Palestijn. Ik vermoed dat hij
een Noord-Afrikaan is. een Algerijn
of een Marokkaan. Hij staat meer dan
hij zit en richt de loop van zijn ma
chinepistool door het zijraampje naar
buiten. Tenslotte stappen ook nog
Abu Fadi en Achmed. de woestijndok
ter in. We zitten nu zo tegen elkaar
geperst, dat niemand zich nog kan be
wegen. (Wordt vervolgd)
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
•18.55 Journaal
19.05 Van gewest tot
gewest
SOC
19.50 Socutera
NOS
20.00 Journaal
PP
20.20 Uitz. v.d. A.R.P.
NOS
20.30 Staatsloterij
20.35 Een man zonder
vrienden
21.25 Panoramiek
21.50 Den Haag vandaag
22.05 Studio Sport
22.40 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VARA
19.05 Nederpopzien
20.00 Journaal
VARA
20.20 Een lach en een
traan
21.00 Van Onderen: Hec'ft
u ook niks te
zeggen op uw werk
21.25 Panorama Woensdag
Show
IKOR KRO RKK
22.00 Kenmerk
NOS
22.25 Journaal
TELEAC
22.30 Computerkunde les 10
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Aki. en muz. 10,25
Dagboek. 10.40 Aki. 11.25 Blutlge Strasse.
12.20 Akt. magazine. 12.50 Persoverz. 13.00-
13.20 Journaal. 16.15 Journaal. 16.20 Rep.
17.05 Amus. dok. voor kinderen. 17.55-18.00
Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse.
18.00 Rep. 18.30 Akt. 18.45 Zandmann. 18.55
Nordschau-Magazin. 19.26 Pinocchio. 19.59
Progr.overz. WDR: 8.05-11.30 TV-kursussen.
(9.30-10.00 Sesamstrasse.) 18.40 Akt.rubr.
.19.20 TV-kursus.) 20.00 Journaal en weerber.
20.15 Dok. 21.00 Amusem.magazine. 21.45 Bui-
tenl. rep. 22.30 Journaal, komm. en weer
ber.
DUITSLAND II
16.20 Turn mil. 16 30 Kleuterprogr 17 OU
Journaal 17.10 Lassies Abenteuer. Aansl.:
Main/elniknchen. 17.45 Akt. en muz.
18.25 Sergeant Berry 19 00 Journaal. 19 3d
Toerist, magazine. 20 15 Inf. en meningen u:t
het bedrijfsleven. 21.00 Journaal. 21.15 Kult.
magazine. 22.00 Aktie Zorgenkind. 22 15 TV-
film. 23.40 Journaal.
DUITSLAND III NDR
8.40-10 25 Schooltelevisie.
18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-kursu's. 19.00
Idem. 19.15 Idem. 19.45 Weekjournaal i.
Engels. 20.00 Journaal en weerber. 20.:
tit a petit. 21.45-22.30 Filmmagazine.
DUITSLAND III WDR
8 05 t.e.m. 11.00 Schooltelevisie. (9 3tj
Sesamstrasse.) 16.00 Sesame Street, p
Schooltelevisie.
18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-cursus.
Zandmann. 19.05 Progr. voor Spaanse v
19.15 Handel en Verkeer. 19.45 Nw
Noordr.-Westf 19.55 Komm. 20.00 Joi
en weerber. 20.15 Kelek. 21.10 Die
21.50 Act.magazine. 22.10-23.10
films.
BELGIE NEDERLANDS
16 30 Jevanjong. 17.25 Magister Ma
17 55 Colargol.
18 00 VrIJetIJdsmagazine v.d. Jeugd.
Volksuniversiteit. -19.20 Pollt. tribune.
Korlweg. 19.40 Weerber 19.45 Nws
ve Allen. 21.00 Openb. Kunstbezit,
miere-magazlnc. 22.25 Nws
rtF.LGIE FRANS
13 20 TV-cursus. 14.00 Schooltelevisie,
en 16.15 Schooltelevisie. 16.45
progr.
18 25 Jeugdniagazlne. 18.55 Kinder Q]
19.00 Antenne-Solr. 19 15 Eiranger-d'ou
tu- 19.45 Journaal. 20.15 Circusprogr. 1
Disc, over o.a. motorrace». Aansl.:
HELMOND De werknemers |3l
Philips Usfa in Helmond der:
totaal van wie de meesten vrouw
hebben gisteren het bedrijf bez
hebben dit gedaan omdat Philip ld
bedrijf wil overplaatsen naar Ei ar;
ven waar een grotere vestiging
Usfa is.
De vakbonden beschouwen di 'rti
sluiting van het Helmondse bc sel
De directie van Usfa wordt ver
verwachtingen te hebben gescho
wat in strijd is met de beginsele I is
een behoorlijk sociaal beleid, ole
heeft volgens de vakbonden en y
zetters in 1970 over de vestig!
Helmond een beslissing genomf 101
grond van te optimistische ver zet
tingen. kei
De bezetting moet volgens de wé j,
mers gezien worden als een teke;
onbehagen over het gevoerde 1
van de directie ten aanzien vatrd
Helmondse werknemers. De bez t ij
ondersteunen hiermee de eis ute
voortzetting van de werkgelege
in Helmond. Ook het gemeei011
stuur van Helmond heeft in een wo
gram de raad van bestuur van P t ij
gevraagd het bedrijf niet te sluite