DE OVERPEINZINGEN
VAN EEN ZANGERES
'WIE IS DAT KIND?'
Sublieme koorzang
d9g,(R38fl()9|
s
'1
II
Gorki's 'Barbaren' zuiver gespeeld
Mode
voor
kinderen
van
Barbara
Vrouwen
worden
baby's
Bojoura over: de hitparade links of rechts,
filmliegenhaar man en kinderen
TROUW/KWARTET MAILDAG 11 MAART 197-1
BINNENLAND T6/|
door
hette visser
Bojoura zit met een ernstig
gezichtje op de bank de kat
uit de boom te kijken. Je
hebt ze natuurlijk nodig, die
journalisten, maar soms blij
ken het wolven in schaaps
kleren te zijn en schrijven
ze een verhaal waarin de za
ken helemaal uit hun ver
band worden gerukt. Of ze
willen per se weten op wel
ke politieke partij je hebt
gestemd. Of ze vragen of je
goed met collega's kun op
schieten. En deze journalist
komt nog vrolijk met een
bos bloemen aanzetten. Een
list? Bojoura nipt aan haar
cola. Ze wacht ai, onderwijl
friemelend met een lucifers
houtje.
Reden van ons bezoek is het
feit dat Bojoura de laatste tijd
flink omhoog schiet op de hit
parade (een lijst van grammo
foonplaten die op dit moment
de toon aangeven) met het lied
'The Letter', een werkje waar
over ze zelf zeer tevreden is Ze
vindt het een goed compromis
tussen wat lekker in het gehoor
ligt en wat goed is. Via de pla
tenmaatschappij hebben we ons
in het bezit gesteld van deze
'single'.
Herenhuis
We zitten in de grote huiska
mer van een herenhuis in Den
Haag. Hier woont Raina Gerar-
dina Bojoura Cleuver van
Meizen, zoals de 26-jarige zange
res volledig heet. In de wande
ling wordt er 'Bo' gezegd. Ze
woont er met haar man Hans
Cleuver die bij het irapressari-
aat Paul Acket werkt en marke
ting studeert. Aangezien er in
november vorig jaar brand is
geweest in het pand, omdat een
onderhuurder wat onhandig
met een pan frituurvet omging,
is alleen de parterre geheel op
orde. Opvallend is het aantal
inmens grote planten, de open
haard, de mooie tegeltjesvloer
en een soort van houten podi
um, waar (dit blijkt uit het feit
dat er een tafel en banken
staan), het echtpaar de maaltijd
gebruikt. De uitklapbare ban-
kengroep in de kamer doet te
vens dienst als sponde, aange
zien timmerlui nog bezig zijn
met de slaapkamer die door de
brand ernstig heeft geleden.
Om het ijs wat te breken vra
gen we om een rondleiding
door de vertrekken. Op de eer
ste verdieping worden een
slaapkamer, een leefkuil en een
badkamer gemaakt. De tweede
verdieping is nog in zeer slech
te staat, aangezien hier de
brandhaard ontstond. Hoe meer
traptreden we beklimmen, hoe
ernstiger de brandlucht wordt.
'Ze zeggen dat we dat nog heel
lang houden', meldt Bojoura.
Eenmaal op de begane grond
merken we dat de zoete geur
van de hitparade de brandlucht
geheel verdrijft. Maar begrijpen
doet Bojoura het nog niet alle
maal.
'Ik loop nu zeven jaar in de
muziekwereld mee, maar ik be
grijp er ieder jaar minder van
waarom de ene plaat het wel
doet en de andere niet. Maar
bij platenmaatschappij CBS
werk ik met een aantal heel fij
ne mensen. Ze laten je daar ge
heel vrij. Zc zeggen: probeer
het maar. Het zit erin en het
zal er eens uitkomen. Erg goed
van ze'.
Behalve zingen doet Bojoura
nog meer. De 26-jarige zangeres
heeft de zakelijke leiding van
de 'academie voor podiumvor
ming' waar haar moeder aan het
hoofd staat. En dan is er nog
de tolkenstudie Engels, die ze
zo langzamerhand wel eens met
goed gevolg wil afsluiten. 'Maar
door de ellende met de brand is
dat wat achterop geraakt'. Be
halve Engels spreekt Bojoura
ook uitstekend Bulgaars en dat
komt omdat haar moeder een
Bulgaarse is. Zo'n vijf jaar gele
den was ze nog in Bulgarije
waar ze toen meedeed aan het
'Festival d'Or' in Burgas. Wil ze
er niet weer eens naar toe?
'Ik hou niet van regime-landen.
Of het nu links of rechts is: het
is even erg. Vooral wanneer je
zoals ik ook Bulgaars spreekt,
dan merk je hoe het daar is.
Een klein voorbeeld: de buiten
landse deelnemers zaten ici
mooie hotels. De Bulgaarse
mensen in allerlei nare pension
netjes. Nee. voor mij hoeft het
met'.
Politieke voorkeur
We praten wat over politiek
iets waarover Bojoura wel dui
delijke opvattingen heeft, maar
die moesten maar niet worden
gedrukt. Daar krijg je last mee.
weet ze. In ieder geval is het
wel zo dat Bojoura een meisje
van het midden is: niet uiterst
links en niet uiterst rechts en
dat er een 'D' in de naam van
de partij zit die ze stemde. We
kunnen een keus doen uit drie
partijen.
Ze wil het over iets anders heb
ben. Haar carrière dan maar.
'Toen ik begon zag ik het als
;en spannend avontuur. George
Kooymans van de popgroep de
Earring had een liedje voor me
gemaakt waar ik zó de hitpara
de mee binnenstapte'. Daarna
maakte ze nog een aantal pla
ten, deed mee aan het televisie
programma 'Vjoew" en maakte
een tournee met het trio Thijs
van Leer. 'Ik wilde eigenlijk ac
trice worden, maar ja, dat
houdt hier in Nederland in dat
jj dan de hele dag in een bus
door het land rijdt. Kijk en aan
film hoef je hier in Nederland
ook niet te denken'.
Veel tam-tam
Wanneer wij tegenwerpen dat
het toch aardig gaat met de
Hollandse film. zegt Bojoura:
'Ja. maar 't zijn toch altijd men
sen die met vee! tam-tam wor
den aangekondigd en waar je
dan nooit meer iets van hoort.
Dan schrijven ze: de Nederland
se filmster, en daar moet ik al
tijd om lachen, het klinkt zo
gek: de Nederlandse filmster'.
We praten over Jennifer Wil-
lems, die wij persoonlijk toch
een warm hart toedragen en te
gen Bojoura zeggen we dat het
haar toch prima lukt. Het blijkt
dat er een gevoelige snaar bij
de zangeres is geraakt.
'Jóóaa, .Tennifer. Wist je dat
ze van de school van mijn moe
der vandaan komt? Iedereen
zei: wat moet je met dat kind
op school, maar mijn moeder
zei: dat meisje heeft het. Dat
lukt haar. Nou, en je ziet het:
ze gaat heel goed. Ze is tot 1976
volgeboekt, geloof ik'.
Bojoura praat ernstig. Ze pro
beert hartelijk te doen, maar
blijft gereserveerd. Als we vra
gen of ze een korte schets van
zichzelf kan geven, valt er een
stilte. 'Dat kan ik niet hoor, dat
moet je maar aan anderen vra
gen. Goed, ik pas me altijd bij
anderen aan. Dat is wel een ei
genschap van me en ook: ik kan
niet liegen. Soms zit me iets
dwars en ik weet niet wat het
is. Dan ga ik zitten en schrijf
alles op en en dan merk ik wat
er aan de hand is. Dat ik tegen
Hans heb gelogen over een jurk
die ik kocht en die duurder was
dan ik had gezegd'.
Tolkenstudie
Ze zegt dat haar man Hans in
het begin heel wat met haar te
stellen heeft gehad. 'Ik ont
moette hem bij het trio Thijs
van Leer. Daar was hij drum
mer; later was hij bij Focus.
Hans was daarin de stabiele fi
guur. Ik was in d,e tijd ook
heel labiel en had ontzettend
veel steun aan hem, nou ja. zo
is het gekomen'.
We praten nog even over het
Grand Gala, waar Jan Akker
man van Focus boos het podi
um afliep. Bojoura zegt dat ze
ontzettend medelijden had met
Jan. 'Ik ken de sfeer van Focus.
Er was altijd wat. Ze waren op
een keer op een festival in Ma
jorca. Mijn man Hans kwam he
lemaal blauw van de zenuwen
terug. Jan had in de kleedka
mer een wasbak stukgegooid
omdat de elektriciteit was uit
gevallen tijdens zijn gitaarspel.
Jan kan niet tegen zijn eigen
succes. Het is ook wat als je de
beste gitarist van de wereld
wordt genoemd!'
Hoe ziet Bojoura haar toekomst?
'Ik wil er rustig aan verder gaan
en dan komen tot een goed pas
poort om het ook intemationa-
ler te maken. Verder moet die
tolkenstudie af er, ik hoop dal
we subsidie krijgen voor de
school van mijn moeder. En ik
wil natuurlijk mijn huwelijk
goed houden, maar dat ligt aan
ons tweeën'.
Kinderen?
Kinderen krijgen? Tja. dan zou
k wel zeventig procent van
mijn werk opzij moeten zetten.
Ik ben de enige in de familie
die nog geen kinderen heeft.
.Maar ja, er zijn al zoveel kinde
ren. Je zou eigenlijk een pleeg-
k nd moeten nemen. nee. met
adopteren: een pleegkind. Ik
ben nu 26 jaar. Misschien over
een jaar of drie. Tja. kinderen,
ze vragen er toch niet om om
geboren te worden? Maar op een
gegeven moment zal ik er wel
aan geloven'.
Toen we door het huis liepen
vertelde Bojoura over de nog te
verbouwen vertrekken. Er was
ook een kinderkamer bij.
Hein gaat er
weer tegenaan
Zo'n dikke twee jaar heeft
'Heintje', de zwaluw van het
Zuiden, weinig uitgevoerd. 'Ik
heb geluierd. De paarden ge-
I voerd. een beetje eten. brief.ies
beantwoorden en wat winkelen,
's Avonds televisiekijken. Oh. ik
had het jaren kunnen volhou
den', meldt de nu met zware
We blijven maar teruggaan
naar vroeger. Niet alleen in de
haute couture, maar ook in de
kindermodc. Barbara Farber
introduceert voor de kleinen dc
Elvis Presley Look cn dat
betekent dat de broeken weer
heel smal worden, om niet te
zeggen: nauw. Maar het is
allemaal wel erg vrolijk, die
mode voor drie- tot dertien-
jarigen. In de bloesjes en
hemden zitten de zogenaamde
'flippermotieven' verwerkt. Erg
veel broeken verder in de
nieuwe collectie van Barbara
met als materialen: zwarte
denim, katoenen chambray in
vaalblauw en ongebleekt linnen.
Op de foto een aantal van de
nieuwste modellen.
(Inlichtingen: 020-174931).
if-
Wist u dat één van de vijf J
Nederlandse moeders
'hab.vprodukten' gebruikt?
Jawel, een onderzoek van
Johnson cn Johnson heeft dit
uitgewezen. Die babypoeder,
-olie, -lotion, -crème, -shampoo
cn -zeep wordt door twintig
procent van de moeders zelf
ook gebruikt. Babyolie
bijvoorbeeld maakt de
nagelriemen zacht en verwijder
ook hardnekkige vlekken.
Babyiotion is een prima
reinigingsmelk. Babycrèinc is
erg goed voor de handen en
legt een waterafstorend laagje
op dc huid. Babyshampoo is
goed voor mensen met zacht en
dun haar. En babypoeder
tenslotte is uitstekend geschikt
oor de oogleden en houdt de
oogschaduw heter vast. Vandaa
deze foto met dame op
babyvacht
De freule
Liesbeth List
stem uitgeruste Hein Simons
(18). Het ijle stemgeluid waar
mee hij miljoenen huismoeders
tot tranen too bewoog, is alleen
nog maar via de plaat te beluis
teren. Hein heeft nu een vol
wassen keel en zijn vader en
manager Kleyngeld vonden nu
de tijd rijp om hun ezcltje-
strek-je maar weer van stal te
halen. Wat wil Hein persoonlijk
het liefste? 'Een zingende show-
master worden, zoiets als Peter
Alexander'. We houden hem in
de gaten.
Deze week drie bekende vrouwen in onze prijsvraag: 'Wie is dat
kind?' Het moet wel gek zijn wanneer u ze niet herkent, hoewel,
mevrouw nummer drie kan moeilijkheden opleveren. Nummer 1
is uiteraard 'DE FREULE' die zich een paar maanden geleden de
finitief uit de politiek terugtrok en haar boek 'De freule vertelt'
werd bestseller. Nummer 2 is zangeres LIESBETH LIST, een zan
geres die rustig haar gang gaal in het wereldje van de show cn
het daarom al heel lang uithoudt .Nummer 3 is een dame die er
dc laatste tijd wel voor oppast om in het nieuws te komen, hoewel
ze toch 'de eerste dame van Amerika' is, zoals dat heet: PAT
NIXON. Aan u de vraag wie de kleuter op de foto is: De freule,
Liesbeth List of Pat Nlxon.
Schrijf uw keuze op een briefkaart cn stuur die naar Trouw/
Kwartet, Dag Maandag, postbus 810 in Amsterdam. Zet'er ook dc
Pat Nixon
titel bij van het boek dat u wanneer u de gelukkige winnaa
bent wilt hebben: Het groot Margriet Kookboek, het Grol
Tuinboek of het Groot Knutselboek. Volgende week in 'Dag Maai
dag' de oplossing.
Het was prins Charles
Dc prijsvraag van de vorige week heeft voor velen toch nog moei
lijkhedcn opgeleverd. Ruim de helft van de inzenders dacht dat hc
professor dr. II. M. Kuitert was, maar het was PRINS CHARLEr
Slechts een paar lezers meenden in dc kleuter Kees Schilperoort I
herkennen. Winnaar is geworden mevrouw M. v.d. Wees-de Jon;
Hoflaan 27 in 's-Gravenzande. Zij kan het Gróót Margriet Kookboc
deze week thuis verwachten.
door Jac Kort
AMSTERDAM Mensen die de VA-
RA-matinees geregeld plegen te bezoe
ken hebben talloze malen genoten van
het Groot Omroepkoor, het het circa
tachtig beroepsvocalisten bestaande
ensemble van de NOS.
Onder steeds weer andere dikwijls in
ternationaal beroemde dirigenten
heeft dit koor in de loop der jaren
zijn voortreffelijke aandeel vervuld in
de meest uiteenlopende soorten com
posities en daarbij telkens verrast
door zijn slagvaardigheid en schoon
heid van klank. N.et zelden kuain het
voor. dat de dirigent, die alle ovaties
in ontvangst mocht neincn, duiuelijk
te kennen gaf dat, een groot deel van
het behaalde succes te danken was
aan het Groot Omroepkoor. Zu gezien
werd het dan ook hoog tijd dat dit
ensemble de gelegenheid kreeg om nu
eens geheel zelfstandig een concert in
de VARA-serie te verzorgen en zulks
onder leiding van de twee mannen,
wier namen in de regel niet of met
kleine lettertjes in de programma
boekjes te vinden zijn, maar die dit
koor gemaakt hebben tot wat het is
en zonder wier technische en artistie
ke voorbereidingsarbeid zelfs de be
roemdste dirigenten niets hadden
kunnen uitrichten: Meindert Boekei
en Carel Laout.
Dat zij voor deze gelegenheid uitslui-
te id relieuze werken op het program
ma hadden gezet, was in zoverre jam
mer dat hierdoor niet getoond kon
worden, hoe veelzijdig het Omroep
koor wel is. Wanneer hetgeen te ho
pen is, een eigen optreden in dc VA-
RA-matinees traditie zou worden, zou
de wereldlijke muziek in de toekomst
wellicht ook aandacht kunnen krijgen.
Hiermee is uiteraard niets gezegd in
het nadeel van het Motet en de Mis
'Hcdie Christus natus est' van Pale-
strina, die voor de pauze onder lei
ding van Laèut ten gehore werden ge
bracht, of van de Mis in e kleine terts
van Bruckner, die Boekei na de pauze
dirigeerde.
De wijze van uitvoeren was in één
woord subliem. Prachtig van koor
klank. indrukwekkend van nuancering
en vanuit een volmaakt tekstbegrip,
zowel in de klassieke polifonie van
Palestrina. als in de meer romanti
sche Bruckner-kis. Het Radio Blazers
Ensemble zorgde in dit laatste werk
voer een uitstekende begeleiding.
door Ber Huising
DEN HAAG De Haagse Comedie
kwam zaterdagavond in de Koninklij
ke Schouwburg met Gorki's Barbaren,
voorbeeldig doordacht geregisseerd
door Guido de Moor, en mooi, zuiver
gespeeld tot in de kleinste van de 22
rollen. Goed verzorgd theater, waar
niets op aan te merken is, behalve
dan misschien toch op het stuk. Hoe
wel het boeiend vol zit met scherp
neergezette karakters en hun dramati
sche spanningen, prachtig is van
(Tsjechoviaansc) sfeer, en daarbij de
bittere, begrijpende, kritische realisti
sche kijk van Gorki op de burgers
van toen is, werd het ook te ingewik
keld. te veelomvattend voor een strak
ke. directe (ver)werking. Er lopen om
het maar zo te /eggen leveel mensen
op en af met hun verschillende pro
blemen en zwakheden.
De bekrompen onontwikkelde burgers
van een duf dromend Russisch platte
landsplaatsje omstreeks 1907 zijn bar
baren voor de ingenieurs, dc groot
steedse intellectuelen, die daar komen
voor een spoorweg, en in hun zelf
zuchtige hooghartigheid ook weer sto
rende cn vernielende barbaren zijn.
De botsingen van die twee, door een
kloof van onbegrip gescheiden, eigen-
batige groepen, heeft Gorki uitvoerig,
te uitvoerig, getekend in persoonlijke
drama's
Anne-Wil Blankers. haast hypnotisch
mooi als de geëxalteerde provinciale
vrouw, die van de grote liefde uit de
romans droomt, denkt in de ene inge
nieur haar held gevonden te hebben.
De desillusie brengt haar tot zelf
moord. Inmiddels heeft zij onbarm
hartig drie mannen ongelukkig ge
maakt: haar eigen man. Leo de Har
togh, met zijn voortdurende stille,
pijnlijke angst dat hij haar zal verlie
zen: de teveel drinkende, verlopen
dokter, EU Blom, die van wanhopige
verliefdheid tot razernij komt; en de
andere ingenieur, Eric van Ingen.
Wim van Rooij is de jonge, doortas
tende, onbehouwen en hardvochtige
ingenieur, dïe voor de vrouwen 'de'
man lijkt, en daarmee zijn eigen
vrouw in dc vernieling drijft. Trins
Snijders speelt dit eenvoudige, slaafs
liefhebbende, verloren vrouwtje aan
doenlijk mooi. De zwakken gaan er
aan. De sterken blijven overeind in
een egoïstische ongevoeligheid. Anne-
Marie Heyligers is zo'n zelfbewust
type. Myra Ward Is deoude dame die
het allemaal al niet meer raakt. Jo-
han Schmitz speelt de bazige, brute
burgemeester die door de superieure
intellectuelen wordt vernederd,
zijn levendige dochter, Maria Si
lis, kwijtraakt aan de opstandige
dent. Peter Hoeksema- Die twee
jonge mensen waren Gorki's hooi
de toekomst. Want er viel niet
verwachten van Gijsbert Terstee!
een gluiperige kleinburger, Bas
Batenburg als een zwendelende 1
man met een dom kwebbe
vrouwtje, Nanni Vermeer,
Zuidinga als een verlopen dronkei
delaar, Carl van der Plas als
zwetsende commissaris, en nog an
hebzuchtige knoeiertjes.
Gorki, en de spelers, zetten ze
als mensen neer, verwrongen en
minkt door de omstandigheden
de geschiedenis bewees het, onh
baar waren. Guido de Moor heeft
doorgezet in knappe regie. De
cors van Harry Eich en de kost
van Has Noordhoek, plus de nn
van Jurriaan Andriessen werkten
de atmosfeer prachtig mee. En de
taling van Marko Fondse is vool
felijk.