Browns muziek klinkt
vriendelijk, maar vaag
eoeo
M
1
l
'De Hollandse ronselaar' werd
niet wat het had moeten zijn
dagpecep
Canned Heat uitstekend
Bezetting van
bejaardenoord
Nederlandse
musici oogsten
lof in Amerika
J
...OPROEP CODE
WALTER JOST
Italiaanse
tomatensaus
TROL W/K WARTET MAANDAG 11 M A ART 1974
BEMINNELIJKE, MAAR WEINIG BOEIENDE FIGUUR
door R. N. Degens
ROTTERDAM De Amerikaanse componist Erie Brown (geb. 1926)
is op uitnodiging van de Rotterdamse Kunststichting, het Rotterdams
Philharmonisch Orkest en het Rotterdamse Conservatorium naar Rot
terdam gekomen om daar een week of zes met leerlingen en afgestu
deerde musici een aantal projecten op het gebied van de hedendaagse
muziek uit te voeren. Daarbij is het vooral zijn eigen muziek die on
derwerp van studie en discussie vormt.
Met een ensemble van jonge musici
(dat door Ton Hartsuiker werd sa
mengesteld voor diens serie Eigen
tijdse muziek in het Amsterdams Con
certgebouw) aangevuld met leerlingen
van het Rotterdams Conservatorium,
verzorgde Brown tijdens een concert
vrijdagnacht in De Doelen, een pro
gramma met eigen werken. Praten
over muziek is Brown wel toever
trouwd: hij doet dat regelmatig overal
ter wereld, al dan niet naar aanlei
ding van eigen werk. Bij het concert
van vrijdag lichtte hij de uiteevoerde
werken toe on voorzover nodig nam
hij ook de leiding van de uitvoering
in eigen hand.
Hij heeft met en naast John rae<-
vanaf 1950 een belangrijk aandeel ge
had in de experimenten met muziek
waarin de toevalsfactor en de impro
visatie een belangrijke rol spelen.
Een van de eerste stukken, waarmee
hij bekendheid kreeg heette Available
Forms, waarbij aantal en volgorde
van de vooraf gecomponeerde frag
menten tijdens de uitvoering door de
dirigent worden bepaald. Een derge
lijke procedure ligt ook ten grondslag
aan zijn in 1962 gecomponeerde Nova-
ra voor fluit, basklarinet, trompet, pi
ano en strijkkwartet, dat vrijdagavond
als laatste stuk op het programma
stond. Daarvóór hadden we muziek
gehoord die of op volkomen vrije im
provisatie berust, of waarvan het re
sultaat in meerdere of mindere mate
is bepaald door vooraf vastgelegde no
tities van de componist. Die dan be
perkt kunnen blijven tot een grafisch
beeld van enkele strepen en punten.
Zoals in December 1952, dat door het
ensemble samen met rondom opgestel
de groepen conservatorium-leerlingen
werd uitgevoerd.
Dromerig vormloos
Het klinkende resultaat van al die
stukken bleek, afgezien van de hoe
veelheid en de soort van de daarbij
betrokken instrumenten, weinig afwis
selend: het was allemaal erg vaag,
zacht vrijblijvend en vriendelijk, met
'welluidende dissonanten' en dromerig
vormloos. Brown is een uitermate be
minnelijk man, die tijdens de repeti
ties steeds bereid bleek ideeën en
vondsten van zijn medewerkers over
te nemen. Een heel geschikte inspira
tor tot het gezamenlijk muziekmaken;
maar voor degenen die daar een
avond lang passief naar moeten luiste
ren een weinig boeiende figuur.
door Ber Huising
AMSTERDAM De Hollandse Ron
selaar, vrijdagavond voor het eerst
vertoond in Amsterdams Schouwburg,
door het Publieks-Theater, moest een
kleurrijk reaüst'sch oud-hollands spel
van betekenis, ook voor nu, worden.
Iedereen deed daarvoor ook duidelijk
zijn best, maar toch werden wij in on
ze verheugde verwacht.ng teleurge
steld.
Het wilde niet worden wat het had
moeten zijn. In het door Chiem van
Houwininge bewerkte stuk, dat de Ier
George Farquhar schreef in 1706, was
eens een meisje loos dat als lichtma
troos haar kapiteintje van andere
vrouwen en de zee afhield om hem.
aan wal in het huweLijk te krijgen.
Wat het pittige ding aardig gelukte.
Maar niemand wil nu nog geloven dat
haar minnaar en haar vader haar met
een snorretje maar niet herkenden.
Er was ook nog een onhandige burgér
die zijn beminde-met-geld eindelijk
kreeg nadat zij wat flirtte met een
onmogelijke blaaskaak, die door haar
meid werd ingepalmd Daarvoor al
leen schreef Farquhar zijn Recruting
Officer niet. En daarvoor heeft
Brecht het indertijd niet bewerkt tot
zijn 'Pauken und Trompeten'.
ronselden zijn eigenlijk een stelletje
belachelijke sukkels, komisch tuig. En
zo werden zij gespeeld. Nog lollig
overdreven ook.
In de opvatting van 'laten wij het
toch maar leuk houden'. En dus wa
ren er bonte straat- en kroeg-tafereel
tjes. met de horlepiep, en ging het
vrolijk uit met een algemeen ronde
dansje. Kloris en Roosje zogezegd.
Met wat liedjes op muziek van Harry
Bannin-k. maar de oude jo-ho, jo-ho-
liedjes van Jan Pieter Heye zouden
best gepast hebben. Het werd toch
weer 'Een scheepje in de haven
landt... met menig flinke jonge
kwant, het harte vol verblijden'.
Kleurige kostuums
Daarvoor waren er, van Frank Raven,
de kleurige kostuums en schilderach
tige decors van huisjes, haven en fre
gat Verschillende spelers voelden
zich daarin blijkbaar niet goed thuis.
Of niet zeker genoeg onder deze regie
met uiteenlopende bedoelingen.
Petra Laseur. als het loze meisje. Sir
grid Koetse als de nuffige dame. Cor
van Riin als de kapitein heb ik wel
veel beter gezien. Albert Abspoel was
een vlotte, welbespraakte ronselaar,
maar hij moest nog als waarzeggende
zigeunerin ook. Jan Retèl is met ge
mak een schepen. Nell Koppen staat
er weer echt en met humor als een
waardin. Mariëlle Fiolet is een leuk
Roosje, dat zich licht laat plukken.
Paul van Gorcum loopt zwierig rond
als de praalhans. Arthur Boni als de
stuntelige minnaar is stuntelig. En
vele anderen deden ieder voor zich zo
hu., best om leuk te zijn, dat het
vaak niet leuk meer was.
door Willem-Jan Martin
Platgepraat
Waar het werkelijk om gaat is het
ronselen. Bij Farquhar van soldaten,
in de Hollandse Ronselaar van zeelie
den. Die moesten in de dagen van de
Oost Indische Compagnie platgepraat,
verkocht en dronken gevoerd, aan
boord gesleept worden. En als dat
niet lukte werd een zootje ongeregeld
gewoon opgepakt en veroordeeld tot
zeeheld, in het belang van de handel
ofwel het vaderland. Dat was een ver*
oordeJmg tot een hondeleven, zware
straffen, ziekten en dood.
Die realiteit heeft Chiem van Houwe-
ninge wel in zijn iekst verwerkt,
maar dramatisch deed hij er weinig
mee. Hij is Brecht niet. Als regisseur
ook nog maakte hij er nog weer min
der van.
Er valt wel een pop uit het bramzeil,
er wordt wel een matroos aan de
mast gespietst, er vallen wel woorden
over het rotleven van een schepeling
en het welzijn van'de reders, kooplie
den en magistraten, maar de arme ge
AMSTERDAM Er is in deze krant
al eens eerder melding gemaakt van
de smakelijke metamorfose van Can
ned Heat: waar destijds nogal rich
tingloos en niet al te geïnspireerd
werd rondgemodderd in de sfeer der
bluesamateurs, ontwikkelde de groep
zich na de komst van enige nieuwe
manschappen tot een van de meest
swingende bands van het westelijk
halfrond, met een repertoire waaruit
de blues niet verdwenen was. maar op
etii minder drammende wijze ('eer
bied voor de muzikale tradities') en
met zeker tien keer zoveel plezier en
vitaliteit ter hand werd genomen.
Vrijdagnacht in het Amsterdamse
Concertgebouw kon deze stelling nog
eens uitgemeten worden geverifieerd.
Nadat wat bescheiden problemen met
de geluidsbalans waren verholpen en
via enig schuifwerk aan het regelsy
steem een betonnen en toch doorzich
tige 'sound' was verkregen (we had
den On The Road Again en One More
River To Cross van de gelijknamige
nieuwe edpee toen reeds achter de
rug), bouwde de met twee prima bla
zers versterkte groep met zeer veel
vaardigheid en souplesse aan een uit
stekend optreden, waarbij vooral werd
geput uit het materiaal van genoemde
langspeler en nu en dan een 'oudje'
werd beproefd (Let's Work Toge
ther).
Met uitzondering van bassist Richard
Hite. die mij niet in zijn beste hu
meur leek (die donkere blik beloofde
althans niet veel goeds), had Canned
Heat er zichtbaar bijzonder veel ple
zier ir., hetgeen natuurlijk niet /.on
der uitwerking bleef wat betreft de
prestaties: vooral solist Henry Vestme
kwam fantastisch op dreef, terwijl Ja
mes Shane (ritmegitaar/zang) en Ed
Beyer (piano/orgel) regelmatig hun
vooral ondersteunende rol verwissel
den voor spetterend voorgrondwerk
(hoogtepunten: Shane met het wah-
wahpedaal en een uiterst swingende
riffje van Vestine in You Are What
You Am en Beyer als een grootvorst
over het toetsenbord in de Domino-
medley We Remember Fats). Onder
tussen bleef Bob Hite, die ondanks
zijn driehonderd pond of daaromtrent
toch nog elke keer zwaarder lijkt te
worden, de boel lekker aanzwengelen.
Overbodig te zeggen, dat ik me der
halve al met al uitstekend heb ver
maakt.
Het meest unieke verschijnsel dat we
dit weekeinde te zien kregen op de
beeldbuis, was wel de bezetting van
het bejaardenoord Hagedonk door de
bewoners en het personeel van het
tehuis. Omdat het bestuur het
geliefde directeursechtpaar de laan
uit had gestuurd. Opvallend was, dat
de beweringen van de voorzitter nogal
afweken van de feiten en het
algemeen gevoelen van de bejaarden.
Met niet geringe bewondering heb ik
geluisterd naar de heer Mouwen.
Zowel in het gefilmde gedeelte als
later in de rechtstreekse uitzending
van Brandpunt bracht deze krasse
leider van het bejaardencomité puntig
en helder onder woorden wat er aan
de hand was.
Voor de laatste keer zond de KRO
een aflevering uit van Alias Smith en
Jones. Veel kijkers zullen dat met mij
een beetje jammer vinden want de
serie had tal van attractieve kanten.
Ton van Duinhoven heeft al heel wat
merkwaardige types gestalte gegeven.
Tot voor kort miste hij nog een
hinkende hertog die af en toe wolfs
klauwen krijgt. Maar die is dan
zondagavond in zijn galerij bijgezet,
dankzij een rol in de jeugdserie De
Vloek van WoestewoLf.
Ik kan niet zeggen dat de voornaamste
indruk van Diagnose betrekking had
op genuanceerde belichting. Mr.
M. Knap. de president van de straf
kamer bij de Amsterdamse rechtbank,
zei het gevoel te hebben dat onver
gelijkbare zaken met elkaar in verband
werden gebracht. Dat gevoel had ik
ook. Je kunt je terecht opwinden
over giftige stoffen uitbrakende in
dustrieën. waardoor omwonenden last
van hun luchtwegen krijgen, en dan
zeggen dat zulke daden strafbaar
zouden moeten worden gesteld. Maar
als je dan smalend zegt: de justitie
maakt zich wel druk over de vent
die een andere mens de keel dicht
knijpt. dan doe je net of we die dader
beter kunnen laten lopen. En dan
?aat toch ook niet aan.
Van een door een juridisch geschoold
man als mr. Pieter-Herman Bakker
Schut geleid programma, verwacht
je toch een meer serieuze belichting
van de verschillende aspecten.
Dat zowel de ene als de andere kant
wordt getoond. Wil men het accent
leggen op het negatieve effect
van vrijheidsstraffen: akkoord.
Maar laat dan ook wat horen over
bruikbare alternatieven.
Ik kan bankovervallen en aframme
lingen om iemand te beroven niet
rekenen tot de 'kleine misdaden',
zoals dat in Diagnose nogal vanzelf
sprekend werd gedaan. En ik zou
wel eens willen weten of alle bank
rovers en andere geld van andere
pikkende lieden een nare jeugd en
misselijke ouders hebben gehad.
De zucht naar weelde en genot kan
ook mensen te pakken krijgen
die over hun kinderjaren en hun
jeugd niet te klagen hebben.
Het teaih van Farce Majeure debi
teerde zondagavond een nieuwe
kwalificatie van oud-minister Luns.
Ted zei: 'De heer Luns vindt dat hij
altijd als kop van Jut wordt
gebruikt'. Alex zei: 'Inderdaad, hij
is een verouderde kermisattractie'.
AMSTERDAM Vandaag komt het
Nederlands Blazers Ensemble terug
van een concertreis van drie weken
door Amerika. Het ensemble speelde
in de New Yorkse Carnegie Hall, in
Boston, Minneapolis, Washington en
een aantal universiteitssteden.
Over het concert in de Carnegie Haal
was in de New York Times o.m. het
volgende te lezen: 'Ze zagen er meer
uit als een collegeband dan als een
van 's werelds meest vooraanstaande
ensembles. De spelers, die in de be
langrijkste Nederlandse orkesten spe
len, musiceren met rijpe techniek, zo
wel persoonlijk als in het ensemble.
Ze produceren een ideaal gebalanceer
de klank, waarbij de individuele klank
effecten nooit de homogeniteit van
het geheel verstoorden. Bij inzetten
en overgangen was er geen sprake
van rafeligheid of onduidelijkheid,
ook al speelde het ensemble zonder
dirigent. Ook in Boston waren de re
censenten zeer te spreken over het
NBE.
MARY PERKINS
106. 'Hoe nu?' riep professor Twees
teen verbaasd uit. 'Heb ik werkelijk
enkele opmerkingen gemaakt, die m'n
plaats in de knettermysterie hebben
verraden? Daardoor ben ik toch ver
bijsterd! Gestupefactieerd om eens
een moeilijk woord te gebruiken! Dat
is latijn, begrijpt U wel, en het bete
kent zoiets als met stomheid gesla
gen!' Nu vond smidje Verholen de
professor helemal niet zo erg met
stomheid geslagen. De brave oude
heer pratte tenminste maar door met
de snelheid van een bergbeek, die
over de rotsen naar beneden hup
pelt 'Ik zal het U uitleggen',
verklaarde hij toen. 'Tegen mijn leer
jongetje Kareltje hebt U gezegd, dat
zijnkleine tweecilinder kopkleppertje
FERDINAND
uitstekend geschikt was voor Uw
doel'Och heb ik dat werke
lijk gezegd?' ging de professor verder.
'Werkelijk zeer onachtzaam. En dat
heb ik nog méér gezegd?' ging de pro
fessor verder. 'Werkelij zeer onacht
zaam. En wat heb ik nog méér ge
zegd?' 'Welantwoordde de
smid. 'Die avond, waarop dezelfde
kleine Kareltje voor de televisie ver
scheen, hebt U staan giechelen in de
gelagkamer van 'Het Wapen van
Rijckhuyzen. 'U zei toen zoiets als:
'Mooi zo, op deze wijze blijf ik voorlo
pig buiten schot!' 'Wel, wel
zuchtte de professor. 'En uit deze fei
ten hebt U afgeleid, dat ik wel iets
met de knettercarters te maken zou
hebben. Hél knap. Héél knap.' Zo
sprak de professor nog een hele tij t
door. Hij legde uit, dat-ie wel proeve
moest nemen op andere auto's, omda
ie zelf geen geld genoeg had voor dt
re experimenten met dure auto'f
Daarom was-ie begonnen met
proefneming op Kareltjes /eepjis
je 'Zulks proeven verslinde
geld, meneer Verholen', zei de profe
sor. En dit alles werd buiten afgelui
terd door de man met de fijne neti i
voor het nieuws. Op onverklaarbai
wijze was ook hij terecht gekomen b
de woning van professor Tweesteeic
Hij was niemand minder dan Sipkv
Stunt. Hij sloopt zelfs van boom tl
boom achter de smid aan. toen d
héél laat naar huis ging
HILVERSUM i
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Spitsuur. (7.54 VPRO: Deze dag: 8.00
Nws: 8.11-8.23 Dingen v.d. dag.) 9.15 (S)
Strijkork.: lichte muz. 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. 9.50 (S) Muz. voor luisteraars.
11.00 Nws. 11.03 (S) Radio Kamerork.: klass.
muz. (met solisten). NOS: 12.00 Den Haag
deze week. VPRO: 12.15 VPRO-Maandag: tus-
sen-dc-middag-magazine. 13.00 Nws. 13.11
Vandaag dit. morgen dat. 13.20 (S) VPRO-
Maandag-Muz. AVRO: 14.45 (S) Met het oog
op luisteren: muz.progr. 15.35 (S) Mijn doch
ter Muriel. 10.00 Nws. 16.03 Radiojournaal.
16.05 Poplepel 16.30 IS) Mlkadoo. 17.55
Med
AVRO- 18.00 Nws. 18 11 Radiojournaal.
18.21 (S) Jazz Spectrum. 19.00 Uitz v.d.
B P. NOS: 19.10 (S) Harm, en fanf. in Ne-
derl. en Eur. 19.30 Muzibas. 20.00 Komt u
maar act. progr. met telef. reacties en
lichte muz. 21.45 Rep. 22.15 Voor blinden en
slechtzienden. 22.25 Uitz. v.d. Bond zonder
Naam. 22.30 Nws. AVRO: 22 40 Radiojour
naal. NOS: 22.50 (S) llobbyscoop: popul.
progr. over electronlca. 23.20 (S) NOS-Jazz:
Jazz in Aktie. 23 55-24 00 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7 02 Het levende woord.
7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 (S) Hier en Nu. 7.55 Aangestipt: pro
gr overz. 8.00 Te Deum laudamus: klass. ge
wijde muz. 8.24 Op de man af: evangel,
comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d.
huisvr. 8.45 (S) Plein Publ.: maandagmorgen
met mensen en muz. (10.30 Nws.) 11.00 (S)
V.d. kleuters. 11.15 In 't zUver: progr. voor
oudere luisteraars. 11.55 Med. 12.00 <S) Kill-
ma Hawailans Show. 12.21 Voor boer en
tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.
12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en Nu. 12.50 Mi-
kro: aandacht v.h. Christel, organisatieleven.
13.00 (S) Bandstand. 13.15 (S) Opera-aria's
en -duetten 14.05 Schoolradio. 14.30 Laterna
Maglca. 15.00 Herv. middagdst. 15.30 Nws.
15 33 (SI Studio 6. (16.30 (S) Hier en Nu.)
16.50 Pleisterplaats: toerisme en recreatie.
Overheldsvoorl.: 17.20 Holy Phagwafeest.
NCRV: 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en Nu.
NCRV: 18 00 (S) NCRV Combo Corner. PP:
18.19 Uitz. van D-66. NCRV: 18 30 Nws. 18.41
Toelicht, bij het nws. 18.48 (S) Met uw in-
stemm Lied v.d. week. 19.00 (S) Vincent
van Gogh. 19 30 (S) Literama: kron. over
boeken, schrijvers en toneel. 20.00 Nws.
20.05 Facetten v.d. bevrijd.: Aanbidding.
20 20 (S) Klass. muz. 21.10 Praten over een
witte vlek, Bij-de-TidJ-dok. 21.50 (S) Kompo-
nlst v.d. maand. 22.45 (S) Kom vanavond
niet verhalen: voordr. 23.00 Het regeren van
God. 23.35 (S) Muz. en dst: inf. over ker
klied en kerkmuz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg op. 9.03 Uit
TV vandaag
de lucht gegrepen. 11.03 (S) Verzoekpl. 12,ld
(S) Van twaalf tot twee, met 13.03 Rad
maar. TROS: 14.03 Van twee tot drie op I
15.03 Hugo van Gelderen Show, lnkl. nat
nale tlp-twintig.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVR
19.02 (S) Nederland-non-stop. 20.02 Rad
Journaal. 20 05 Take the 8-traln. 21.02 Negi 1
uur-show. 22 02 (S) Superclean-dreamraac
ne. 22.55 Med. 23.02 (S) Vanavond laat. 0
Radiojournaal. 0.05 (S) Droom top tien. 1
Muz. met Meta. 2.02 Continu de nacht do
5.02-7.00 Voor dag en dauw de mist in.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.08 Land
kron. 12.15 Gevar. muz. (12.50 Bultenl. p
soverz. 13.00 Nws, aki., weerber. en tonei
genda.) 13.55 Beursber. 14.00 Nws. li
Schoolradio. (15.00-15.03 Nws.) 16.00 Nws
beursber. (Tussen 16.00 en 17.00 Rep. w i
rennen.) 16.10 Licht klass. conc. 17.00 -
med. 17.10 Jeugdprogr. 17.55 We
schaal.
18.00 Nws. 18.05 Uitz. v.d. soldaten. 18
Protest, uitz. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenk
18.57 Ork. v.d. week. 19.00 Nws. akt..
tveerber. 19.30 Lichte muz. (19.40 Keurig
gels.) 20.00 Muz. progr. (20.30 Nws.) 28 11
Van muzen en mensen. 20.45 Nwe opnam <j
21.00 Spllnternws. 21.05 Kabaretprogr. 21
Nws. 22.05 Jeugd '74. (23.00 Nws.) 23 r'
23.45 NWS. 6
t
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-12.00 Schooltelevisie
16.15-16.45 Schooltelevisie
Wij wisselen van plaats. De twee wit
harige Amerikanen gaan naar voren.
Sean loopt me zwijgend voorbij. Hoe
moet hij zich redden met slechts één
arm? Niemand zal hem kunnen hel
pen. De tijd voor de vlucht ls daar te
kort voor. Iedereen moet zichzelf hel
pen. Arme Sean! Hij gaat er vast en
zeker aan. Hij heeft ons met zijn ge
praat en zijn gesnurk vaak gestoord,
maar nu voel ik dat hij al die tijd al
leen maar verschrikkelijk bang is ge
weest. Ik ga op de achterste rij zitten,
rechts naast dc deur. Tegenover mij
zit Norbert. Omdat hij getraind sport
man is, zal hij als eerste het vliegtuig
verlaten en beneden da glijbaan voor
de anderen vasthouden. Voor me zit
de tweede vlieger. Horst Jerosch, een
jonge, uit Duitsland afkomstige man.
Ook de purser Ernst Renggli wordt
achterin gezeL Tenslotte voegt Atilla
zich nog bij ons groepje. Captain
Schreiber houdt nogmaals een bespre
king met zijn mensen. Veel zorgen
maakt men zich over Kenneth, de jon
ge Amerikaanse repatriant uit Viet
nam. Kenneth is zo sterk als een
beer, maar psychisch zit hij volkomen
in de vernieling. Hoe zal hij reageren
als er alarm wordt geslagen? Drie
sterke mannen moeten in zijn buurt
gaan zitten om in geval van nood in
te kunnen grijpen.
We bereiden ons allemaal op de
vlucht voor. Norbert en Atilla knopen
dekens aan elkaar, dan hebben we
straks een sterke lijn als we omlaag
moeten. Ik heb mijn deken om mijn
lichaam gebonden en mijn jek daaro
verheen aangetrokken, In mijn ene
schoen verstop ik de lijst met namen
van de bemanningsleden en enkele
kameraden en in de andere schoen
een stuk uit de landkaart, die we van
de luchtvaart maatschappij hebben ge
kregen. Veel is ed op dit kaart niet te
vinden, maar hij kan ons van nut zijn
ai« w» dé richting van Amman willen
HAIEK
bepalen. Of misschien naar Damaskus
of zelfs naar Israël. )k neem me voor
alleen 's nachts te lopen. De sterren
kunnen dan als wegwijzers dienen.
Overdag zal ik me op de een of ande
re manier tegen de moordende zon
moeten beschermen. Ik heb mijn zak
ken vol steenhard brood zitten. In de
zak van mijn jek zit nog altijd de
doos chocolade, die ik uit mijn baga
ge heb kunnen halen. Als drinken
heb lk een zakflakon met cognac en
een wodkaflesje water. Als gereed
schap en als wapen heb ik een groot
zakmes. Misschien lukt het me spoe
dig bij de Israëli's te komen. Dat zou
mijn redding betekenen.
Louma, het guerilla-meisje, komt ons
met omgehangen machinepistool ge
zelschap houden. Zij is teneergeslagen
en verdrietig. Ik geloof, dat ze ge
huild heeft.
'Nu zal het gauw uit zijn met ons. Er
zal iets verschrikkelijks gebeuren',
stamelt zij. 'Uw families en de hele
wereld zullen slecht over ons denken.
Wij zullen als misdadigers als moor
denaars beschouwd worden. Oh, ik
uw dat ik het anders kon doen zijn!'
Zij staat op het punt in snikken uit te
barsten. 'De regeringen zijn slecht.
Alle regeringen zijn slecht, ook de
onze. Zij bekommeren zich niet om
het arme volk. Zij laten ons sterven
om hun doel te kunnen bereiken'. Zij
trilt over haar hele lichaam. 'Ik ben
nog zo jong', klaagt zij. 'Ik wil nog zo
graag blijven leven. Ik ben alles kwijt
en ik heb twee jaar van mijn leven in
Israëlische gevangenissen doorge
bracht En waarom? Wat heb ik mis
daan? Ik houd van het leven en ik
wil niet sterven!' Louma gaat zitten
en verbergt haar gezicht in haar han
den.
Niemand van ons zegt iets. Wij kun
nen haar niet helpen. We zitten alle
maal in hetzelfde schuitje.
Bij de uitgang zit een guerilla, een
jongen nog. het hoofd in de handen
gesteund. Zijn macninepistool houdt
hij tussen zijn knieën geklemd. Wat
zal die jongen doen als wij proberen
het vliegtuig te verlaten? Zal hij ons
volgen en op ons schieten? Wij moe
ten dat weten. In geval van nood
moeten we hem overweldigen en hem
zijn wapen afpakken, lk ga naar de
jongen toe. 'Hebben ze je alleen gela
ten? Waar zijn je kameraden? Waar
is Achmed?' Hij kijkt me moedeloos
aan, maar zegt geen woord. In het zil
veren maanlicht schijnt zijn gezicht
lijkbleek. Uit zijn blik spreekt doods
angst.
'Ga je op ons schieten als wij het
vliegtuig uitgaan?'
De jongen kijkt weer angstig op en
begint te stamelen. 'Nooit zal ik op u
schieten, nooit, nooit! Ik zou nog lie
ver mijn handen afkappen, I should
cut my hands!' herhaalt hij steeds
weer. Zijn lichaam trilt en zijn knie-
en sidderen. Hij kan zijn wapen nog
maar nauwelijks vasthouden. Bea, on
ze dappere stewardess, gaat naar de
doodsbange jongen zitten en troost
hem. Haar zachte hand streelt over
zijn kroeshaar tot hij wat gekalmeerd
is.
Ik ga naar mijn plaats terug en
wacht. Zolang het duurt het voor de
dynamiet ontploft. In die korte tijd
moet ik mijn benen om de slap neer
hangende glijbaan klemmen, omlaag
glijden en "-egrennen. Is dat eigenlijk
wel mogelijk? Kunnen we nog wel
enige hoop koesteren of gaan we met
zijn allen te gronde? Ik heb altijd
gelooft, dat de redding nabij was en
nu is de dood nabij. Hoe zal het zijn
als het dynamiet ineens ontploft? Zal
ik pijn hebben of direkt het bewust
zijn verliezen?
Ik kijk naar de stewardessen en hoe
die zich om de passagiers bekomme
ren. Waarschijnlijk zullen zij het
vliegtuig als laatsten veriaten. Het zal
hun dood zijn. Zij zullen zich voor de
anderen opofferen. Deze meisjes heb
ben toch nog een heel leven voor
zich. Ze zijn nog zo jong! Maar er is
geen hulp voor hen. Die meisjes zul
len het noodlot niet kunnen ontlopen.
Sean trouwens ook niet. Hij kan zich
met zijn ene arm niet helpen.
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Black Beautij
19.30 Tweekamp
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Vidocq
21.15 Stroomt er nog
water in Rome??
22.10 Hier en nu
22.50 Vroomheid in hout
en steen
NOS
22.55 Journaal
Akt.progr. 21.00 Spelprogr. 21.45 Rep. 21
Journaal, komm. en weerber. 22.50 Filmj
tret. 23.35 Journaal. hl
BELGIE NEDERLANDS
14 00-16.00 Schooltelevisie. 17.00-1;
Schooltelevisie.
18.00 Beertje Colargol. 18.05 Familie
trldge. 18.30 Bolek en Olek. 18.40 Volki
versnelt. 19.10 Sporttrlbune. 19.33 Kort
19.38 Weerber. 19.45 Nws. 20.15 Confr^O!
21.10 Speelfilm: Cat Ballou. 22.40 Nws.
BELGIE FRANS p
14.00. 14.25, 14.40 en 15.10 Schooltelevi F
16 45 Mod. Wlsk. 12.
18.10 Kleuterprogr. 18.30 Progr.
vrouw. 19.00 Uitz. over filosofie en lekent..
raai. 19 10 Sportuitz. 19.45 Journaal. 20.1
plus 1 ls 1. Aansl.: Koorzang. Aansl.: Ji r
naai.
Horizontaal. 1. niet gespannen, 4.
part, 7. bevel, 8. deel van een fornuis,
10. algemeen kiesrecht (afk.), 12. al
leenzang, 14. honingbij, 16. een wei
nig, 18. woede, 20. niet parkeren
(afk.) 21. Myth, figuur, 23. loterij
briefje, 25. Europeaan, 27. stukjes
vlees aan een'pen geregen, 29. lof, 30.
denkbeeld, 32. bergplaats, 34. leed
(Z.N.), 36. handegge, 38. nobel, 40.
aanloop, 42. muzieknoot, 43. ongevul
de, 45. droog, 47. viskorf, 48. soort
hond.
Verticaal. 1. stoomturbine, 2. scheeps
lading, 3. stronkje, 4. lidwoord, 5.
uniek, 6. jong schaap, 7. teken, 9. eet
gerei, 11. zoutziederij, 13. plaats in
Noorwegen, 15. verharde huid, 17. sel
derij, 19. gemak, 22. vette vloeistof,
24. gekheid, 26. regel, 28. tijdperk, 29.
insektenetend zoogdier, 31. werpanker,
33. putemmertje, 35. meisjesnaam.
37. einde, 39. bedekking van een ge
bouw, 41. water doorlatend, 44. voor
voegsel, 46. rund.
Oplossing van vrijdag
Hor. 4. ventiel. 5. stempel, 6. ballade,
7. meineed.
Vert. 1. vertragen, 2. stimulans, 3. me
rendeel.
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Ziekenhuis
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Tom Brown's
schooltijd - afl.3
21.10 Televizier
Magazine
22.00 Cannon
NOS
22.50 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Akt. 10 45 Blutlge
Strasse. 11.45 Muzikaal progr. 12.15 Akt. ma
gazine. 12.40 Persoverz. 12.50-13.20 Wereld-
spiegel. 16.15 Journaal. 16.20 Amusem.progr.
17.05 Kinderprogr. 17.55-18.00 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse.
18.00 Ahoi. Pacific Lady. 18.30 Akt. 18.45
Zandmann. 18.55 Sportjournaal. 19.26 Inf.
progr. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.20-9.20 TV-
kursussen. 18.00 Nws uit Noordr.-Westf. 18.05
Zeus en Co. 18.15 Der schwarze Graf. 18.40
Akt.rubr. 19 20 Der schwarze Graf. 19.48 In
termezzo bletet an.) 20.00 Journaal. 20.15
C. J. van Geel
overleden
BERGEN (NH) De dichter en
beeldend kunstenaar C. J. van Geel is
te Amsterdam overleden.
Christiaan Johannes van Geel werd in
1917 geboren. Zijn poëzie lang voor-
waardeerd. De laatste jaren was er
een toeneming van de belangstelling
voor zijn werk.
3 eetL slaolie
2 grote uien
1 kg. tomaten
1 blikje tomatenpuree
1 theel. marjolein
1 theel. basilicum
J/2 laurierblad
J eetl. suiker
zout, peper
knoflookpoeder
De olie in een pan met een dikke
dem verwannen en er de schoon
maakte en gehakte uien in fruit
Niet bruin laten worden. Doe er kn
lookpoeder door en vervolgens de
wassen en in vieren gesneden ton
ten, de tomatenpuree en de kruid
Breng de saus aan de kook en laat
zaak ongeveer een uur zachtjes do
koken. Het deksel schuin op de p
zetten. Haal, als de saus klaar is
laurierblad eruit en voeg peper, v.
en suiker toe.
Menutip: Gebraden kip, gele rijst,
matensaus, gemengd fruit.