Bep HHHHH Boekestijn meent: er kan zoveel méér IKOR-directeur wil geen 'kerkelijk Dennendal' Uit de kerkbladen Vandaag Toerusting heeft deskundigheid nodig Volkswagen duurder Trouw K wartet P. Jongeling: machtigingswet gevaarlijk Bevrijdingsbewegingen: liever directe hulp Wat heeft de geref. bond zelf gedaan? TROUW/KWAKTET MAANDAG 11 MAART 1971 KERK BINNENLAAT) T2 K DOOR TON VAN DER HAMMEN Over gemeentetoerusting worden al een hele tijd veel klaagzangen aangeheven. Het wil allemaal niet meer, zelfs al wordt liet telkens anders geprobeerd. Hoeveel ambtsdragers en andere nog actieve ge meenteleden zouden er zijn die (ook wat dit betreft) alle hop hebben opgegeven al blijven ze nog wel proberen? De vorming en toerusting van de gemeente kan je wel vergeten. Je mag al blij zijn met een redelijk bezette ochtenddienst op zondag. Voor de rest niks dan malaise, zeggen ze. Dat laatste zal waar wezen, vooral In stedelijke woongebieden. Nu ligt het nogal voor de hand ter verklaring woorden als geloofscrisis, onverschil ligheid, verwereldijking te gebruiken. Maar er is kennelijk meer loos. Want worden toerusting tn vorming van de gemeente eigenlijk wel goed aange pakt? Na de oorlog is er op het gebied van vorming, gesteund door de weten schap, heel wat ontwikkeld. Maar in de gemeenten wordt daar geen of am per gebruik van gemaakt. Misschien omdat daar gedacht wordt dat bijvoor beeld het 'opzetten' van bijbel-, ge- spreks-, bezinnings- of leerkringen een betrekkelijk eenvoudige zaak is. Maar dat is het nu juist niet Vragen als: hoe je je onderwerpen moet kiezen, hoe je een groepsgesprek moet leiden (wat training vraagt), hoe iedereen daarin zijn inbreng kan hebben, hoe je naar elkaar moet kunnen luisteren, hoe je je meningen aan elkaar kunt toetsen zonder in ja-nee-verhoudingen te blijven hangen, kortom hoe je vor ming en toerusting zo kunt aanpak ken dat iedereen er aardigheid in krijgt en er ook wrrkelijk wat van meeneemt.... dit alles en nog veel meer vereist deskundigheid. Een ge kwalificeerde kracht, die kan advise ren, trainen, begeleiden. Zo iemand is Bep Boekestijn. Ze is vormingswerker in de classis Rotter dam can de gereformeerde kerken. Raar maar waar: niet beteeld door de classis. Al was dat in het begin ten dele wèl even zo. Maar geen nood: een aantal ondernemende dominees en anderen richtten toen maar een stichting op, die met de zegen van de clasiis (dat wel) aan het fondsen wer ven is geslagen. Het geld van particu lieren was er binnen tien weken (da's typisch Rotterdams) en zo kon ze dan verleden jaar vanuit Delfshaven star ten. Daar had ze namelijk in enkele jaren zulke leuke resultaten met haar specifieke inbreng in het gespreks- groepenwerk (tien procent van de vol wassen kerkleden doet mee), in het predikantenteam, in het kamerbewo nerspastoraat en op vormingsavonden voor ouderlingen bereikt, dat ze daar begonnen te zeggen: de hele classis zou van die deskundigheid moeten profiteren. Dat is dan nu ruim een half jaar het geval. Voorlopig kan elke kerk in de classis een beroep op haar doen. Het gebeurt in zo'n tempo, dat de stich ting nu al ziet aankomen het straks met die ene kracht niet af te kunnen. Ze denkt mee over gespreksgroepen, leerkringen, traint gespreksleiders, ad- vissert over groepspastoraat dat een mogelijkheid kan zijn de gemeente tot meer onderling dienstbetoon.- pas toraat en - diakonaat te stimuleren, leidt vormingsbijeenkomsten met ambtsdragers, inclusief dominees met wie ze (op eigen verzoek) net zo goed rollenspelen doet, omdat het zo'n ge weldige vorm is om theorie en prak tijk aan elkaar te toetsen. Een tveltoegeruste dominee. Cartoon van E. van Beest. ontbreekt. Je hebt geleerd zo te wer ken, dat in een groep creatieve krach ten loskomen. In die bijeenkomsten met dominees weet je weinig of niets van de problemen bij catechese. Maar je weet wel welke methodieken je moet hanteren om in het kan niet schelen welke problemen door te dringen en er zo zinnig over te laten praten, dat de groep in de buurt van een oplossing komt. Daar beperkt zich je leiding geven toe. Je bent een soort katalysator. Hetzelfde, vindt Bep Boekestijn, geldt in grote lijnen voor al het andere werk. Neem de gespreksgroepen. Na het zo goed als helemaal wegvallen van het verenigingsleven kwam er van toerusting van gereformeerden niet veel meer terecht. Zo kreeg je steeds meer mensen die na hun cate chese nooit meer met allerlei vragen christelijke levensstijl en noem maar op (er is nogal wat aan de hand, zou je zeggen) bezig waren. Gevolg:, veel gemeenteleden zien het niet meer zit ten. Typische reacties die je kunt ho ren: 'Ze pakken je maar van alles af en 'ze' geven je er niets voor terug. Je reageert dan: Verwacht u het echt alleen van anderen? Maar wat denkt u eigenlijk zelf, want u bent toch ook de kerk? - Daar komt d3n geen antwoord op. Velen overzien blijkbaar niet meer wat er allemaal aan de hand is. Kardinale fout vol gens Bep: in de kerxen werd niet tij dig naar andere vormen van toerus ting gezocht. Er is veel te weinig na gedacht over: hoe we nu het kerkelijk leven goed kunnen laten functionere- Ervaring Even anders En laten al die lui zich door een vrouw regeren? Bep proest het uit. Vertelt dan dat het wel even anders gaat. Overigens niet zo makkelijk on der woorden te brengen. Als vor mingserker met een vrij brede, ook kerkelijk gerichte opleiding (sociale academie Nijenburg, opleiding kerke lijke werkers, plus voortgezette oplei ding. weer sociaal-cultureel) die bo vendien al heel wat praktijkervaring heeft, kan je kennelijk een deskundig heid inbrengen, die in de gemeenten over geloof, theologie, afbrokkelende BONN(Reuter). De Volkswagen is vanaf vandaag gemiddeld 6.35 procent op de binnenlandse markt duurder, zo heeft de directie bekendgemaakt. De eenvoudigste uitvoering gaat nu ruim zesduizend mark kosten. Het is niet bekend of ook de exportprijzen om hoog gaan. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor ö.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fliro X 500. Zit dat er dan nog in? De ervaring van Bep Boekestijn is dat er in ge meenten nog heel wa« mensen iets kunnen en willen. Mits het maar bij hun mogelijkheden past en ze het in tijd kunnen overzien (zoveel per sei zoen een gespreks- of leerkring bij voorbeeld). Ze zegt overtuigd: Er kan zoveel meer. Pas nog wilden enkele actievelingen in een gemeente een goede bezinningsvond. De kerkeraad zei: het wordt toch niets. Maar door een goede aanpak werd het wel wat: een hele serie druk bezochte avonden volgde. Deze vorm van toerusting loopt daar nu als een trein. Deskun digheid heb je daarbij echt nodig. Ook al omdat de vormen van toerus ting helemaal niet meer vastliggen, of, zoals Bep zegt 'geen eeuwigheids waarde meer hebben' Alles verandert voortdurend. Niets ligt vast. Boven dien, als je wat begint, dan krijg je na een zekere tijd moeheid en moet het anders. Steeds moet je blijven denken over de vormen waarin ge- raeentetoerusting gestalte moet krijge- n. Enfin, met dat alles de classis Rot terdam dank zij Bep Boekestijn, beter laat dan nooit, aan de gang gegaan. Laat? Het is de eerste gereformeerde classis in Nederland die het doet.... Tragisch trekje, dat misschien andere classes ook eens aan het denken zet. Wie weet, gaan ze daar da nook wel op zoek naar zo'n toeruster tot toerus ting, waardoor gemeenten weer wat meer élan kunnen krijgen. En wie weet, hebben zij er wèl een potje voor. DELFT Directeur ds. W. J. Koole van IiKOR-televisie acht de kans, dat de conflicten tussen het IK OR en zijn kerkelijke opdrachtgevers uitlopen op een 'kerkelijk Dennendal' niet on denkbaar. Hij zou het overigens zinloos vinden, als het zover zou komen en een verloochening van het IKOR-beleid. In het maandblad 'Voorlopig' schrijft ds. Koole naar aanleiding van het besluit '-an de gerefor meerde synode, de oprichting van de IKOR (interkerkelijke omroep Nederland), waarbij IKOR en CVK zouden samengaan, op losse schroe ven te zetten. Ook de hervormde synode, die zich reeds met zeven andere kerken had aangemeld voor deelname aan de nieuwe omroep- stichting, voerde de IKOR vorige maand voorlopig van de agenda af. De baptisten zullen voorlopig even min toetreden tot de interkerkelij ke omroep. Emoties Het gesprek over omreepkwesties in kerkelijke kring gaat volgens dr. Koole al jaren mank aan het ontbreken van een zakelijke, analy tische, goed beredeneerde gedach- tenwisseling. De argumenten van de bij het omroepwerk betrokken mensen werken niet meer: emoties voeren de boventoon. De kritiek op de gereformeerde synode noemt ds. Koole nogal willekeurig. 'Onbe hagen bleek via via opgedaan. Be kentenissen, dat men vrijwel nooit kijkt, overstemden in aantal de pleidooien décherge. Helaas is dat symptomatisch voor het kli maat van menige gedachtenwisse- ling binnen de kerken'. De emoties gaan het hoe langer hoe meer winnen van de zakelijk heid, 'omdat we steeds minder in gesprek zijn over godsdienstig es sentiële verschillen', aldus ds. Koole. Zijns inziens voelen de cri tici ook zelf wel, dat het conflict niet om dwaalleer of ketterij gaat, maar om macht, organisatie en po litiek. listen. Wij willen niets liever dan die verantwoordelijkheid binnen de kerken ter sprake brengen. De ontspannen sfeer en de vrijheid, die daarvoor nodig zijn, zijn echter al jaren zoek. Dit wordt onder an dere veroorzaakt door de onduide lijkheid van de opdracht aan het IKOR. De huidige verhoudingen tussen de ambtelijke vergaderingen van de kerken en hun omroepme dewerkers bieden te weinig ope- .ïing in wederzijds vertrouwen. Tot nu toe althans'. Afhankelijk Herkenning 'Een veel gehoord bezwaar is. dat het IKOR de kerk te weinig repre senteert. De gemeente herkent Ds. W. 7. Koole zichzelf ternauwernood in de pro gramma's, zegt men. Helaas man keert een onderzoek, dat ons allen daar eens wat opheldering over verschaft. Ook in deze kritiek is het geloofselement gering. Groot is de overeenkomst met het soort spanningen dat tussen omroepen, hun leden, de politieke partijen en grote of kleine groepen al jaren normaal is', aldus de IKOR-direc- teur. Men doet vaak, alsof de kerk ge vrijwaard is tegen de problemen, die de omroep openbaar maakt. Ds. Koole: 'Ons dagelijks werk over tuigt ons echter van het tegendeel. Een groot gebrek aan eenvoudige en geloofwaardige uitdrukkings vormen van bijbels geloof en ker kelijk leven vormt ons gezamenlijk lot Toch spannen we ons in om die op te sporen of desnoods zelf uit te vinden en dat wil nog wel eens mislukken. Daarover maakt niemand ophef, want het is een vanzelfsprekend onderdeel van on ze taak als kerkelijke media-specia- Ds. Koole meent, dat de keuze voor een vereniging in plaats van een stichting geen werkelijke op lossing van de impasse zal zijn. IKOR en CVK zijn in de praktijk stééds bestuurd door rechtstreekse vertegenwoordigers van de aange sloten kerken. De onafhankelijk heid van het IKOR is op stukken na niet zo groot als men gemaks halve aanneemt Het gesprek in IKOR-kring over het bijbels geloof en zijn konse- kwenties zou volgens ds. Koole niet zo moeizaam, kwetsbaar en ge remd zijn, als de druk vanuit de kerken niet zo dwangmatig was. 'Onze afhankelijkheid moet helaas nog te veel binding zijn in plaats van vrije oriëntatie op grond van een van harte aanvaarde opdracht. Nergens is het geloof zo'n prjvé- domein, zo moeilijk bespreekbaar te maken, zo innerlijk on-vrij als binnen eer. christelijke organisa tie'. Ds. Koole staat niet afwijzend te gen eventueel delegeren van zend tijd aan de NCRV. Maar alle sa menwerking opgeven en de kerke lijke zendtijd versplinteren, zou hij een wanhoopsdaad vinden. 'Wat wij zouden willen blijven doen, is programma's maken, waar in we zelf kunnen geloven zonder te vrezen, dat anderen er ongelovi ger van worden'. Hij stelt voor, nu er toch ingrijpende maatregelen nodig zijn, dat IKOR-bestuur en -staf binnen een half jaar een toe- konrtnota op tafel leggen met dui delijke voorstellen voor de pro grammering van de komende twee jaar. GODS BEROEP OP 3VIOZES De roeping van Mozes gaat met eer Godsverschijning gepaard. Hoewel w< hier niet moeten denken aan een fei telijk verslag van Mozes' roeping (blij kens de tekst zijn allerlei oude gege vens samengevoegd) wel ligt hier voor ons een verhaal van zoals Israël later zich deze roeping heeft voorgesteld. Het begint met iets bekends: de ge roepene wordt uit zijn werk, hier het hoeden van de kudde van Jethro, ge haald. Deze roepende God beschikt over de mensen die hij nodig acht voor zijn werk. Het gebeurt bij de Horeb. De Engel des HEREN, de enge' van Jahwe verschijnt hem. Later spreekt God tot hem (vers 4). De ver schijning wordt getekend als 'een won derlijk verschijnsel', waar Mozes nieuwsgierig op af gaat. Er is dan ook iets te zien, nl. een braamstruik die in brand staat, er is dus een vlam te zien, maar die niet verteert. Dus een onge hoorde zaak. Die overigens ook niet verklaard wordt. God komt in Mozes' leven met een vreemde verschijning, die wel aan het denken zet, maar waarvan de verklaring niet bijgeleverd wordt. Zo is God, de Andere, die ons vraagt en die onze gedachten -over Hem en ons leven op gang brengt. Een vuur dat niet verteert, geen brandstof nodig heeft, een braamstruik die wel' brandt, maar er niet aan gaat. Wat kan dat zeggen? We zullen misschien voor uit moeten grijpen op wat er te gebeu ren staat, de roeping van een mens in dienst van deze God. God heeft hem niet strikt nodig. Hij is zelf de Andere, van geen mensenhanden gediend, als iets behoevende, zal later een apostel zeggen. Een vuur dat geen brandstof nodig heeft. Toch komt die vlam in de braamstruik, die intussen niet verteert. God treedt binnen in dit mensenleven, maar verteert het niet. Het is dan ook de vraag of het bekende gezegde 'terar dum prosim', laat ik maar verteren, als ik maar van nut ben, wel helemaal .bijbels is. Misschien wel helemaal niet. Mozes' vrezen worden straks dan ook beschaamd. De braamstruik blijft er heel onder. Wij worden er zelfs 'heel' van, als deze God ons roept, een be roep op ons doet om mee te doen aan de exodus, de bevrijding. (Exodus 3, 1-3). Van onze parlementsredactie UTRECHT De heer P. Jongeling, lid van de Tweede Kamer voor het GPV heeft zaterdag in de jaarvergade ring van zijn partij de machtigingswet een gevaarlijke wet genoemd. Hij her innerde eraan, hoe onder Hitier mis-- bruik is gemaakt van de toen in Duitsland bestaande machtigingswet. De heer Jongeling wilde geen verge lijking trekken met Hitier en zei niet te geloven, dat het kabinet de machti gingswet zal misbruiken. Maar het Kamerlid waarschuwde dat wel de ge legenheid tot misbruik bestaat De fractieleider van het GPV noemde het een stunt dat minister-president Den Uyl zich nu opwerpt ?ls kampi oen voor de middenstanders en de boeren. Voor de VVDM had de heer Jongeling geen goed woord over: deze organisatie is bezig het leger van bin nenuit kapot te maken. Naar aanlei ding van martelingen, gerapporteerd door de WDM en de defensie-com missie van de PvdA, en waarnaar nu de marechaussee een onderzoek in stelt. zei de heer Jongeling, dat 'ons korps mariniers van alle kanten wordt beklad en naar beneden ge haald. Het is het korps,' zo riep de heer Jongeling uit 'van de jongens die in Rotterdam vochten op de Maas bruggen.' De heer Jongeling herhaalde dat de merktekenen van de christelijke sa menleving welbewust door dit kabinet worden uitgewist. Eerder had hij op gemerkt, dat de stemmen die op Bies heuvel zijn uitgebracht, via een over stapje zijn uitgebracht op het kabinet- Den Uyl. Hij beschuldigde het kabi net een zig-zagkoers te varen nu het de belastingen wil verlagen. Dr. Verbrugh, het andere Kamerlid van het GPV, voerde als bezwaar aan dat voor de belastingverlaging geen directe dekking bestaat. Voorzitter G. Veurink sprak aan het begin van de vergadering een opwek kend en militant woord uit. Hij signa leerde onder meer de toenemende bandeloosheid en criminaliteit, de verzwakking van de defensie en de steun aan bevrijdingsbewegingen en zei, dat de andere zogenaamde christe lijke partijen het steeds meer af laten weten. De voorzitter van het GPV riep zijn toehoorders op (de vergade ring was matig bezocht) te streven naar wat hij noemde meer gerefor meerde machtsvorming. 'Tot behoud van volk en vaderland,' zo zei hij aan het slot van zijn betoog. Van een verslaggever SCHIPHOL De bevrijdingsbewegin gen van Angola (MPLA) Mozambique (Frelimo) en Guinee -Bissao (PAICG) hebben minister Pronk van ontwikke-, lingssamenwerking op zijn reis door- Tanzania en Kenia laten weten, dat zij duidelijk de voorkeur geven aan bilaterale hulp boven hulp via de VN- organisaties. De minister delde dit gisteren mee bij zijn terugkomst op Schiphol. Met zijn bezoek aan Tanza nia en Kenia heeft hij een begin ge maakt met het uitvoeren van zijn voornemen aan alle twaalf concentra- tielanden van de Nederlandse hulp een persoonlijk bezoek te brengen. Prof. dr. Herman Ridderbos is in het Gereformeerd Weekblad danig ge stoord over de kritiek van gerefor- meerde-bondszijde op de 'proeve van eigentijds belijden', met name over een artikel van drs. K. Exalto in De Waarheidsvriend. Prof. Ridderbos: 'Wat hebben zij dan ooit ondernomen als het er om ging niet maar zichzelf en eigen groepering genoeg te zijn, maar om de verscheurde en gehaven de kerk van de reformatie in Neder land en het verstrooide volk van God weer samen te brengen op de grond slag van een ondubbelzinnig Christelij ke (en dat is voor mij: gereformeer de) belijdenis? Hadden zij niet voor het minst in onze proeve een eerste poging dartoe mogen vermoeden in plaats van een aanslag om de kerk van haar gereformeerde karakter te beroven? En hadden zij, als deze proeve daarvoor door hen te licht be vonden wordt, niet eens één keer (in de geschiedenis van de Gereformeerde Bond) tot de Gereformeerde Kerken kunnen zeggen: 'Broeders, het kan en moet veel beter dan gij het gedaan hebt, maar in uw streven om op de grondslag van de Gereformeerde belij denis tot een duidelijker eensgezinder openbaring van de kerk der reforma tie in Nederland te komen, staan wij naast u; laat ons u slechts helpen het beter te doen! 'Zoveel hadden wij wel gehoopt en gemeend nog van hen te mogen verwachten. Maar zij hebben dat ene woord niet gesproken en die ene vinger niet naar ons uitgestoken. Zij hebben wel alles gedaan wat zij konden om - met in der haast afge drukte en nog niet gepubliceerde stukken - de stemming van de Synode tegen de Gereformeerde kerken in te nemen. En hebben in een grote en - voor ons besef - verbijsterende eens gezindheid met allen die de confessio nele strekking van de proeve beter begrepen hebben dan zij en die van enige openheid of doorbraak naar de vrijzinnigheid in dit stuk juist niets bespeurden, er tegen gewaakt dat de gereformeerde proe\-e in de kerk ook maar ter discussie zou worden ge steld. Als er dan gesproken moet wor den van verraad of verloochening van het reformatorische erfgoed, of de re formatorische kerk in Nederland, kunnen zij. drs Exalto en die met hem instemmen, dan misschien be grijpen, dat wij hen in deze rol en in dit bondgenootschap niet de meest aangewezenen achten om zulke be schuldigingen te uiten? Hadden wij van hen in die positie en voor det fo rum niet iets anders mogen verwach ten dan deze ons, zèlf3 in onze motie ven, krenkende denuntiaties?' Kant nAch wal De kritiek van drs. Exalto 'raakt kant noch wal', aldus prof. Ridderbos. Hij vervolgt: 'Drs. Exalto schrijft dat de Gerefor meerde belijdenissen altijd een paar kenmerkende trekken hebben gehad, en dat geen belijdenis zich als gere formeerd kan aandienen als zij deze zaken niet duidelijk en onomwonden uitspreekt. Als eerste voorbeeld van deze trekken noemt hij dan de leer der dubbele praedestinatie: verkiezing en verwerping; beide van eeuwigheid (voegt hij er voor alle zekerheid aan toe). Maar - om ons nu maar tot deze drie formulieren te beperken - zou drs. Exalto mij nu eens willen aan wijzen waar de Heidelbergse Catechis mus en waar de Ned. Geloofsbelijde nis van 'de verwerping van eeuwig heid' spreken.? Het mag aan mijn on kunde liggen, maar hoewel lk de Hei delbergse Cathechismus verscheidene malen heb doorgepreekt, heb. ik daar in nooit een enkele voord over deze dubbele praedistinatie of deze eeuwi ge verwerping gevonden. Zij spreekt die in ieder geval nergens 'duidelijk en onomwonden uit'. Kan dus ook de Cathechismus en óók de Ned. Gel. Bel. zich niet als geref. aandiening? Als ik van drs. Exalto moet lezen, dat van de menselijke onmacht in de Proeve nauwelijks sprake is, dat zon de en genade nog 'wel genoemd wor den', maar 'dat al wat zij er over zegt zo mat en zo vlak is'; dat het heil in deze proeve humanistische trekken krijgt en dat men in deze proeve 'niets, zonder meer niets!' vindt wat tegen de humanisering van het Chris tendom en de secularisering van ge loof en leven zou kunnen dienen, maar dat 'integendeel daaraan voet en voedsel wordt gegeven' (men zal het niet geloven, maar het staat er letter- maar af te zien van een verwoording van ons geloofsgetuigenis. Mijn vraag is of wij niet een nieuwe start kunnen maken met vermijding van de gemaakte fouten. Laten de bei de synodes ieder een aantal mannen a' en vrouwen aanwijzen om een loofsgetulgenis te concipiëren dat in, de plaatselijke kerken besproken kan worden en laten we van tevoren af spreken dat we geen van allen meer bedoelen dan een 'poging' een 'proe ve' van belijden. Ik maak me sterk dat er best een aantal hervormd-gere- formeerde kerkeraden te vinden zijn die samen zo'n voorstel ter synode willen brengen. Op de hoek Prof. Herman Ridderbos lijk), dan vind ik - met het oog ge richt op dit lange citaat uit 'de Proe ve' - dat drs. Exalto zijn valse be schuldigingen bij de lezers van 'de Waarheidsvriend' (die van de wérke lijke proeve natuurlijk nooit één woord onder ogen hebben gekregen en immers ook niet mógen krijgen) behoort terug te nemen; en dan ver oorloof ik mij de opmerking dat als 'de Waarheidsvriend' óók t.o.v. de ge reformeerden de waarheid zo lief heeft als in haar vaandel is geschre ven, het blad thans wel eens mag overwegen wat haar te doen staat'. Nieuwe start Ds. A. T. Besselaar doet in het Kerk- blad van de gereformeerde kerken in Noord-Brabant en Limburg het vol gende voorstel: Wij kunnen in geen géval in deze de bacle berusten. Wij kunnen ons als metgezellen die 'samen op weg' zijn deze mislukking niet veroorloven. Bovendien zijn we in de gemeente be slist toe aan een bezinning op ons ge zamenlijk eigentijds belijden. We hebben geen behoefte aan mooi afge ronde belijdenisgeschriften, maar we kunnen het elkaar in de ontmoeting ook niet te makkelijk maken door Bekirbénoe, het blad van de kerke- raadscommissie Tenach en Evangelie van de henormde gemeente Amster dam, publiceert een pleidooi van rab- bijn Jacob Soetendorp, om de joods- christelijke dialoog ondanks recente teleurstellingen voort te zetten. Hier r het slot van Soetendorp. 'Het is moeilijk met iemand te spre- ken die tegelijkertijd bezig is om het i eigen lijf te redden, op wie de geva- ren van alle kanten aanstormen. Je i gaat niet staan praten op de hoek van een straat als de stormwind je om de oren blaast. Het beroerde is, dat je i! nergens anders kunt praten dan juist op die hoek en in de wind, want die hoek betekent een keerpunt en die wind betekent een uitdaging. Vandaar dat ik geloof, dat het gesprek daar dan ook maar moet plaatsvinden. Ik heb er geen behoefte aan om de cjeur1 dicht te gooien, want ik heb geen. deur. Misschien gaan we samen even in een portiek staan, dan zijn we een ogenblik buiten de wind. Laat ons even diep ademhalen en dan rustig| spreken. Straks stekt misschien de storm weer op'. Ds. J. Klinkhamer te Heerewaarden volgt per 1 april ds. C. J. van Roven p op als redactiesecretaris van Kerk en »J W'e.-eld. Prof. C. Veenhof heeft zich, gezien zijn leeftijd, teruggetrokken uit de redactie van Opbouw, het weekblad van de vrijgemaakten bui- ten verband. Tijd en Taak, onafhanke- Ij lijk blad voor evangelie en socialisme, in de jaren dertig opgericht door prof. dr. W. Banning en nu nauw ver-KJ want aan de Partij van de Arbeid, is met een extra nummer verschenen, gewijd aan en voor een groot deel ge- vuld door leden van de PPR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2