Parijse
zomermode:
verlangen
naar vroeger
TROUW /KW ARTTET WOENSDAG
Dat het teruggrijpen op mode uit
vroeger jaren niet alleen maar het
werk is van een enkele 'gekke'
ontwerper, maar zeer overwogen
voorkomt in het hele modebeeld,
blijkt wel uit het feit, dat ook alle
confectiezaken vol hangen met
deze grootmoeders- en
moedersmode. Niet alleen de stijl,
maar ook de stoffen en de dessins
doen sterk aan vroegere perioden
terugdenken. Het is een luxueuze
mode (veel dure stoffen), die
bovendien erg elegant en dames
achtig is. Of we daar blij mee
moeten zijn, is een tweede. Voor
graatmagere jonge meisjes is het
wel leuk in zo'n zwarte stipjesjurk
tot op de kuit rond te lopen. Zij
vinden het meestal niet erg er een
aantal jaren ouder uit te zien. Of
iets minder slanke en iets minder
jonge vrouwen dat ook leuk
vinden, is maar de vraag. Voor
hen zijn er dan de mantelpakken,
die het predikaat 'klassiek'
meegekregen hebben, maar die wij
liever oer-saai en stijf zouden
willen noemen: een rechte rok
(ettelijke centimeters over de
knie) met een eveneens lang recht
jasje in een krijtstreep motief, met
een corsage op de schouder. Voeg
daarbij een soort pothoedje en
bandjes-schoenen en het
modebeeld van 1947-1948 is
compleet
Broek
Nu is het niet zo'n ramp, dat de
ontwerpers de vrouw terug willen
drukken in ouderwetse modes,
want de moderne vrouw laat zich
veel minder dan die van vroeger
door een enkele Parijse heer
voorschrijven wat zij moet dragen.
De broek bijvoorbeeld is door de
Parijse heren tot een min of meer
verboden kledingstuk verklaard.
Nu zouden wij wel eens willen
zien welke vrouw zich daar iets
van aan trekt. Gelukkig laten ook
de confectiefabrikanten deze
mening voor wat zij is, want de
winkels hangen vol met allerlei
soorten en kleuren pantalons. Wel
heeft men zich geconformeerd aan
de roklengte die de mode
ontwerpers voorschrijven en
daardoor hangen er heel wat
stijve, saaie rokken in de rekken.
Vooral de lengte van enkele
centimeters over de knie is druk
vertegenwoordigd in de collecties.
En dat is nu juist zo'n saaie
lengte. Dan liever de midi- en de
maxirok, die beide deze zomer ook
nog in de mode zijn. (De
voklengte zweeft eigenlijk tussen
de knie en de enkel, waarbij het
opvallend is, dat de lengte van de
rok samengaat met het type van de
stof: hoe soepeler de stof, des te
langer valt de rok).
Roklengte
Voor daagse modellen varieert de
roklengte van net onder de knie
tot op de kuit, voor avondkleding
wordt kuitlengte en de enkellengte
getoond. De knie is in ieder geval
altijd ruim bedekt. We moeten nog
zien of dat navolging vindt,
wanneer het een mooie zomer
wordt. Een paar andere kenmerken
van de nieuwe zomermode: er is
een brede belangstelling van de
couturiers voor de klassieke lijn
dat wil zeggen voor pakjes met
een verbrede schouderlijn en
rechte, strenge rokken met een
plooi voor en/of achter. Verder is
de wijde rok, aan een brede
tailleband gerimpeld, ook weer erg
in de mode (misschien komen de
petticoats ook nog terug). Er is een
grote invloed te bemerken van de
Franse ontwerper Paul Poiret, die
rond de eeuwwisseling in Parijs
leefde en werkte. Hij heeft in zijn
tijd erg veel invloed op de mode
gehad. Hij maakte de mode
soepeler en minder 'corset-achtig'.
Zijn stijl vooral die soepelheid
is dit seizoen bij veel
ontwerpers terug te vinden. Ook
het gebruik van dure stoffen,
mooie kleurencombinaties en de
zeer vrouwelijke stijl (diepe
decolletees) waren karakteristiek
voor deze ontwerper. Deze
kenmerken vinden we eveneens
terug in de zomermode van dit
jaar.
Deux-pièces
Wat betreft de pantalons: we
zeiden al dat deze min of meer uit
de mode zijn verbannen. Een
enkele ontwerper had nog een
broek in zijn collectie
(bijvoorbeeld Dior, die broeken
met wijde pijpen k la Mariene
Dietrich brengt). Verder is het
echte deux-pièces weer in ere
hersteld, compleet met strenge
blouse met lange mouwen. Wat
betreft de dessins van de gebruikte
stoffen: veel bloemdessins (maar
niet meer op een donker fond,
zoals deze winter, maar juist op
een lichte ondergrond), veel
strepen en pied de coq- en pepita-
ruitjes. Tenslotte de kleuren: erg
véél naturels (wit staat boven aan
de rang-lijst direct gevolgd door
alle mogelijk wit-achtige tinten,
zjals écru, beige, parelgrijs,
roomkleur etc.) Verder de
klassieke tinten marine blauw,
zwart, chocolade bruin, maar ook
pasteltinten, zoals aqua, zeegroen,
licht-rose, violet en lila en felle
tinten zoals oranje, kobalt blauw
appelgroen, felgeel en hard rood.
27 FEBRiUiARI 1974
UNGARO Een met bloemen be
drukte jurk, waarover een soort icijde
boerenkiel wordt gedragen, als jasjes
Het jasje heeft de karakteristiek
verbrede schouderlijn.
R1CC1 Een gestreepte mantel, die
geïnspireerd is door de mode uit
de jaren veertig. Ook hierbij wordt
de obligatie corsage gedragen.
SAINT-LAURENT Alweer een
volstrekt klassiek model van deze
Franse couturier: een rechte mantel
met dubbele rijen knopen en grote
opgestikte zakken.
SAINT-LAURENT Een zeer klas
siek pak in grijs-witte krijtstreep.
De streep in het pakje wordt gecom
bineerd met kleine ruitjes (in de
sjaal van de blouseen wat grotere
ruiten in de sjaal. De lange rok
is een van de meest kenmerkende
zaken van de nieuwe zomermode.
FERAUD Een emeraldgroene
cocktailjurk, compleet met corsage,
die zo uit de jaren vijftig afkomstig
zou kunnen zijn. De jurk heeft een
klokrok met plooi middenvoor.
MIYAKE Een lang ivollen
hes van blauwe wolwordt
gedragen op, een van de weini
ge, lange broeken in zwart
witte ruit. Een model uit de
Franse confectie.
I
V de V Een trui van bouclé-
wol, gedragen op een knielange
short. Beide modellen zijn in
de komende zomer erg modi
euze kleur écru. Deze combi
natie is ook uit de Franse Con
fectie afkomstig.
MODE
KENZO Een lange ivollen
overgooier, met hoge taille-
band en smalle schouderbon- 11
den. Bijpassend is de korte s
bolero. Ook dit is een confec-
tiemodel. h
c
ii