Kraaykamp op dreef in
zilversmid Demetrius
H/HEK
Boek van Verkijk is
geen 'herzuivering'
Apendrama
Geen carnaval in
St. Philipsland
Snip verkouden?
Aspro Bruis lost bruisend op
werkt daardoor sneller
en is beter voor de maag.
...OPROEP CODE
WALTER JOST
TROUT/KT VRTET VRIJDAG 22 FEBRUARI 1974
BINNENLAND /RADIO EN" TV
T4/K6
MARY PERKINS
door Ton Hydra
Demetrius (Johnny Kraaykamp) en zijn dochter Diuna (Diana
Lensink
Radio in oorlogstijd
HILVERSUM 'Radio Hilversum 1940-1945' van de journalist
Dick Verkijk lieeft een maand voordat het van de pers zal komen
al stof doen opwaaien. Volgens de schrijver is dat volkomen ten
onrechte.
Verkijk: 'Het is nooit mijn bedoeling
•geweest om tot een 'herzuivering' te
komen. Het is gewoon een stuk ge
schiedschrijving over de omroep in
oorlogstijd.'
Inmiddels is besloten dat de NOS-ra-
dio een serie gaat uitzenden naar aan
leiding van dit boek. Oorspronkelijk
.bestonden er twijfels binnen de radi-
nstaf en raad van beheer van de NOS.
De programmaraad radio, die richtlij
nen geeft voor het NOS-programma
heeft echter adviezen gegeven om de
^uitzendingen wel te maken.
^Daarbij is de toevoeging gedaan, dat
de serie niet het karakter mag hebben
van een 'herzuivering'. Dick Verkijk
"heeft tegen deze typering ernstig be
zwaar: 'HeUSou de indruk wekken als
of ik aan een tweede zuivering bezig
ben.'
Een krant, die onlangs schreef dat er
;voor een aantal Nederlanders bange
uren in aantocht waren heeft van
Verkijk heel wat te horen gekregen.
Verder heeft hij besloten geen inter
view te geven voor het boek uit is.
In de radioserie zal Verkijk een be-
In het EO-programma 'Open Huis'
werden een paar cijfers genoemd als
een nuchtere constatering. Daarachter
gaat echter een drama in veelvoud
schuil. Elk jaar worden hier
dertigduizend apen ingevoerd, maar
gevaar voor een invasie zit er niet in,
want na een jaar zijn er nog maar
twaalfhonderd in leven. Laat het even
op u inwerken:
achtentwintigduizendachthonderd van
deze dieren zijn dan dood. Een aantal
uiteraard als gevolg van reeds
aanwezige ziekten en door
aanpassingsstoomissen. Maar wie zegt,
hoeveel apen sterven door
onzorgvuldige behandeling? Door
J liefdeloosheid van de mens die zo'n
dier in buis nam. omdat het een rage
is.
Terecht werd in 'Open Huis' de raad
fegeven, hieraan niet mee te doen.
Apen horen niet op hun eentje ergens
Ut een huis, maar moeten in groepen
teven, willen ze gedijen. Dat zouden
wij intuïtief kunnen weten, want we
zijn precies zo. In dit programma heb
ik voorts nog aardige informatie
opgestoken over de geschiedenis en de
bouw van gitaren.
Na éérst 'Met de muziek mee' te
hebben gebruikt als publiektrekker,
trok de VARA het doek op voor
'Open en bloot'. Ik heb gelezen, dat
na de eerste uitzending veel positieve
reacties zijn ontvangen. Dat moet ik
dan geloven, al is het niet een manier
van voorlichten die mij enthousiast
kan maken. Mij irriteert het
nadrukkelijk banaliseren van de zaken
die met sexualiteit te maken hebben.
Zo van: het moet op de schutting
v hebben gestaan, anders begrijpen 'ze'
het niet. Maar niet heel Nederland ;s
'ze'. Democratisering hoeft niet op
verloedering uit te draaien.
Geen enkel dier krijgt voorlichting en
/r draven geen in de taal van de
Johnny Kraaykamp vertolkt vanavond (los van Rijk de Gooyer)
iets aparts. Hij speelt bijzonder ongedwongen de klassieke figuur
Demetrius, de zilversmid van Efeze, bekend uit Handelingen 19.
Het IK OR lieeft hem de kans gegeven deze titelrol van een serieus
stuk te vertolkeu. Kraaykamp doet het verdienstelijk, zonder er
een typetje uit zijn kolderrepertoire van te maken.
penoze schetterende
sexwetenschappers rond zijn nest.
Toch weet hij precies, hoe alles in
zijn werk gaat en meieren over niet-
lukken, is er niet bij. Notabene de
VARA zelf liet vooraf in een
boeiende film het intieme leven van
de knobbelzwanen zien. Met hun
sierlijke voorspel staan zij hoger dan
het fantasieloze mensensoort dat men
hier schijnt te willen kweken via
onsmakelijke bedscènes. Wat je boven
jezelf kan verheffen, moet je persé
banaliseren.
De wetenschappelijke begeleiding van
dit programma is af en toe niet zó
wetenschappelijk. Joop van Tijn las
van zijn briefjes (en hoeveel tekst is
hier verzonnen?): 'Als je aardig kunt
zijn voor jezelf, kun je het ook voor
een ander.' Psychologen weten wel
beter. Trouwens, wie niet? Wij
kennen toch begrippen als egoïstisch
en egocentrisch. Zonder die twee
zouden vze in een andere wereld
leven.
Aan 'Het Gat van Nederland' liet de
VPRO drie, nogal schimmige
'Berichten uit de samenleving'
voorafgaan. Mooie plaatjes van een
ongerept bor, als een soort
moraalpreekje, een
bitterballentabbeltje van het duo Van
Kooten en De Bie, die er verder geen
bal mee deden, er. een niet onaardig
begonnen, maar al gauw weinig hout
snijdende satire op conflicten in
maatschappelijke instellingen.
Jongleren net het jargon van sociale
disciplines is niet nieuw, maar het
was wel aardig.
TON HYDRA
SMIDJE VERHOLEN
Karei Eykman heeft zich bij het
schrijven van de tekst voor dit televi
siespel nauwgezet gehouden aan de
Brieven van Paulus en aan frag
menten uit de kronieken van de
Romeinse geschiedschrijver Suetonis.
Toch is het mogelijk dat met de bij
bel vertrouwde kijkers zich een ander
beeld van de 'apostel der heidenen'
hebben gevormd dan hier naar voren
komt.
Eykman heeft geprobeerd, de jaren 54
tot 57 na Christus dichter naar onze
tijd te halen. Paulus, zoals Coen
Flink hem creëert is nog niet de gro
te dogmaticus die in de loop van eeu
wen gestalte heeft gekregen. Hij heeft
in Efeze een gemeente gesticht en
leeft bij het moment. Elke dag heeft
genoeg aan zijn eigen kwaad .Allerlei
omstandigheden dwingen hem tot uit
spraken. Pauls moet zich te weer stel
len tegen lieden die zijn woorden
naar eigen believen uitleggen om hun
praktijken te wettigen. Duiveluitban-
ners bijvoorbeeld, bedienen zich plot
seling van Jezus' naam omdat dat lu
cratiever schijnt te zijn. Anderen ver
troebelen de nieuwe leer met hun on
gezonde sentimenten.
Een verdienste van dit spel is dat
daarvoor gevoelige kijkers zich gaan
bezig houden met d e parallellen
tussen toen en nu. Dat Demetrius
zich keert tegen de door Paulus ge
propageerde nieuwe godsdienst, houdt
natuurlijk voor een belangrijk deel
verband met zijn angst dat de handel
in relikwieën ter ere van de godin
Diana zal instorten. Maar de zilver
smid maakt zich ook tot tolk van
degenen die beseffen dat elke ver
nieuwingsgedachte een mens de
zekerheden van het traditionele
denken, van zijn oude geloof ont
neemt.
De tijd rondom het begin van onze
jaartelling was er een van loslating
van het bestaande. Dat proces her
haalt zich in onze dagen, zij het met
andere varianten. Opnieuw is er be-
duchtigheid voor veranderingen. Of
men daardoor nu meer begrip kan op
brengen voor de handelwijze van De
metrius valt echter te betwijfelen.
Coen Flinks uitbeelding van Paulus is
interessant omdat men als het ware
een deel van de christelijke leer van
ontmoeting tot ontmoeting vorm ziet
krijgen. Johnny Kraaykamp geeft be
kwaam tegenspel en is voortdurend
geloofwaardig. Ik heb al vaker gezegd,
dat hij tot meer dan potsenmakerij in
staat moet zijn. Hij zal het inderdaad
verder brengen, indien hij vooral zijn
dictie weet te verbeteren. Hij raffelt
nu nog te veel af.
Zonder theatrale effecten speelt Diane
Lensink de rol van Demetrius' doch
ter, die door de leer van Paulus
wordt aangetrokken en zich keert
tegen de commerciële religiositeit van
haar vader. Frans Vorstman en Pierre
Myin vertegenwoordigen de Romeinse
bestuurders van Efeze en Luc Boyer
leent zijn stem aan het orakel. Dat de
godin vele borsten vertoond, is niet
een bizarre vondst van de decorbou
wers, maar conform de historische
•uitmonstering' A'an Diana. De vrucht
baarheidsgodin, ook bekend als Arte-
mis, werd in het Latijn dan ook Mul-
timammia genoemd.
Wel is het een vondst van regisseur
Wilbert Bank om de Efeziërs aan het
slot tot uitbundigheid te brengen in
een tropische regenbui. Symbool van
afkoeling na het door Demetrius ver
wekte oproer en zinnebeeld tevens
van nieuwe vruchtbaarheid. Dat laat
ste kan dan ook in geestelijke zin
worden uitgelegd.
Als theaterproduktie vind ik dit
IKOR-spel een acceptabel werkstuk.
De scenes zijn levendig, de beeldwis
seling is soms verrassend en de perso
nen komen goed geprononceerd naast
of tegenover elkaar te staan. Het is
meer dan een oogverlustigend cos-
tuumstuk en bepaalt de aandacht bij
de uitwerking A'an de door Paulus
verkondigde leer. Dat daaraan ook
een ironische kant kan zitten, wordt
gepersonificeerd in Demetrius. In
plaats van tempeltjes en beeldjes van
Diana gaat hij madonna's en cruci
fixen maken. De souvenirhandel kan
in geAvijzigde vorm worden voortge
zet. Dat is nog altijd het geval in
Efeze,' sinds eeuwen oord voor de Ma-
riadevotie.
ST.-PHILIPSLAND De jongeren
vereniging 'Major Tom' in het Zeeuw,
se dorp St.-Philipsland mag geen car
navalsfeest organiseren. Voor het
eerst in de geschiedenis van het dorp
je zou vandaag een carnavalsbal wor
den gehouden. Burgemeester G. van
den Berg (SGP) vindt echter dat een
dergelijk gebeuren 'niet past in de
plaatselijke gemeensohap'.
92. Het was een zéér sombere Eelco
Eelkema, die 's avonds in de dorpsher
berg een plaatsje zocht bij zijn mak
ker smidje Verholen. De waard zette
een groot glas schuimend gerstenat
voor de smid neer en deze vroeg:
'Wat kijk je sip, Eelco. Is er wat aan
de hand?' Hij stak de brand in zijn
oude trouwe pijp en wachtte op ant
woord. Dat duurde nogal een tijdje,
doch tenslotte ontglipte er toch een
kreukend geluid aan de stijf op elkaar
geklemde lippen van Eelco. 'Ik hou
het zo niet langdr uit, in dat oproeri
ge Rijkhuyzen', zei hij. 'Nou, nou,
Eelco', zei de smid sussend en hij
FERDINAND
nam een slok van zijn bier. 'Is het
dan zo erg?' 'Ja!' antwoordde Eelco
met grote stelligheid. 'Als de zaken
hier niet met meer energie Avorden
aangepakt, dan neem ik ontslag! Dan
ga ik naar een ander dorp, waar zij
wel een actieve veldwachter kunnen
gebruiken! Om Averk hoef ik niet ver
legen te zitten, want de politie kampt
overal met personeelstekort. Iedere
dag zie ik de advertenties staan. In
Den Haag is het al net zo. Wat zou je
denken Verholen? Zou ik daar mis
schien nog wel 'es commissaris kun
nen Avorden? Ik wil nog graag een
rangetje of wat hoger op, zie je?'
'Dat Aveet ik niet, Eelco', antwoordde
de smid zuinigjes. 'Laten Avij ons lie
ver bepalen tot de zaken hier in Rijk
huyzen. Waarom wil je weg? En
waarom noem je ons goede dorp op
roerig?' 'Omdat de mensen hier
hoe langer hoe mesjokkener Avorden',
antwoordde Eelco. 'Vandaag moest ik
boer Knolle weer betrappen! Met een i
krankzinnige en levensgeA'aarlijke
vaart kwam die door het dorp suizen!
En nog aan de verkeerde kant van de
verkeerspaal óók!' 'Verdikkie...'
mompelde de smid. 'Dat is natuurlijk
dat knettercarter, dat Kareltje voor
hem gpmaakt heeft. Maar hdt kan
toch niet!'
langrijk aandeel hebben. De vraagge
sprekken met veel mensen die in oor
logstijd bij de omroep waren betrok
ken heeft hij op de band vastgelegd.
Verder heeft hij geput uit een volle
dige documentatie OA'er de nazi-om
roep in Nederland van het rijksinsti
tuut voor oorlogsdocumentatie. Op
grond van dit feitenmateriaal is hij
tal van vraaggesprekken gaan houden,
ook met mensen van de toenmalige
Duitse omroepleiding.
Hij is van oordeel dat de toenmalige
Nederlandse omroepleiding niet
scherp genoeg heeft gereageerd op de
gebeurtenissen en het personeel in
A'olstrekte onwetendheid heeft gela
ten. Hij schreef dit overigens toe aan
de zeer behoedzame en langzame
Duitse propaganda-infiltratie en de
angst voor werkloosheid. Volgens Ver
kijk hebben Arijwel alle omroepmede
werkers uit die tijd. voor zover ze
verkeerd gehandeld heben, daar spijt
van.
Vrijwel iedereen die Verkijk A-oor een
A-raaggesprek ten behoeve van zijn
boek heeft benaderd heeft zijn mede
werking verleend.
(ADVERTENTIE)
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
IS) Dag met een gaatje (8.00 Nws. 8.11 Ra-
diojournaaL *.30 Groenteman.) 9.00 Schoolra
dio. NOS: 9.20 Wal heeft dat kind? AVRO:
9.40 (S) Pianoduo: oude en mod. muz. 10.00
<S> V.d. kleuters. 10.10 (S-M) Arbeidsvitami
nen. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojournaal.)
11 30 (S) Ik hoor. ik hoor wat u niet hoort:
causerie met gramm.pl. 11.55 Beursber. NOS:
12.00 Toerismo: toeiist. inf. Overheidsvoorl
12.30 Uitz. v.j. landb NOS: 12.40 (S) Lichte
gramm.muz .12.50 Recht en slecht. 13.00
Nws. VARA: 13.11 Dingen v.d. dag. NOS:
13.25 Spiegel van Belgie. 13.50 Intern, spec
trum: klass. muz. 14.30 Blik op de Derde
Wereld. 14.45 Blik op Europa. 15.00 Zoeklicht
op Nederland: rep. en comm. uit alle delen
v.h. land en veel muz. (16.00 Nws.) HUMAN.
VERB.: 16.45 Laat Je niks wijsmaken. VPRO:
17.00 VPRO-vrijdag: rechtstr. progr. over een
akt. onderwerp. 17.55 Mod.
VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit. mor
gen dat 18.20 VPRO-vrijdag (verv.): komm.
en analyses. KRO: 19.00 <S) Uit het operette
album. 19.90 Instemmen met velen: het ge
zongen woord in de liturgie. 20.00 (S) In
antw. op uw schrijven: verzoekpl. progr.
22.00 (S) Kursief 22.25 Overweging. 22.S0
Nws. 22.40 (S) Hits. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7 07 (S) Badinerie: klass. muz. (7.30 Nws;
7.41-7.50 Echo.) 8.24 Overweging. S.30 Nws.
8.36 Gymn. v.d. huisvr. 8.45 Moeders wil is
wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade:
klass. muz. met 10.30 Nws. 11.00 Gebakjes en
een beter leven - verhalen van wel en wee,
11.55 Med. 17.00 (S) Van twaalf tot twee.
met 12.22 Wij v.h. land: 12.26 Med. t.b.v.
land- en tuinb.: 12.30 Nws: 12.41-12.50 Echo:
13.00-13.05 Raden maar 14.00 Schoolradio.
14.30 (S) Interlokaal op vrijdag, met 15.30
Nws. 17.00 Zonder grenzen: rubr. over mis
sie en zending. 17.10 Voetlicht op caba
ret, show en musical. 17.30 Nws. 17.52
Echo.
KRO: 18.00 <S> Licht ork. met solisten.
18.19 Uitz. v.d. P.v.d.A. 18.30 Nws. 18.41
Echo. 18.50 Verkenning: nws. feiten en ach-
tergr. op soc -maatsch. terrein. 18.58 Markt-
ber. i s.m. KNBTB VPRO: 19.00 (S) Nova
Zembla FM: leugens, verwarring, strijd en
goed nws. (20.00 Nws; 20.05-20.15 Vandaag
dit. morgen dat.) NOS: 20.50 Den Haag van
daag. VARA: 21.00 (S) Tsjechisch Phllh.
Ork popul -klass. muz. In de pauze: ca.
21.40-21.50 Zondagschrijvers aan het woord.
22.35 (S) Staalkaart. 23.35 Omroep Kamer
koor (S): klass. liederen. 23.55-24. CO
Nws.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Gospelsound: muz.. spec, voor
jonge mensen. 8.02 (S) Tussen thee en kof
fie. 10.03 (S) De musikale fruitmand: ver
zoekpl.progr. van en voor zieken. NCRV:
11.03 Kiesschijf - voor huisvrouw en bedrijf:
verzoekpl. 12 03 Bij Barend: op de Holl.
toer. 13.03 (S) Ontioerend Goed, progr. met
Nederlandse artiesten. NOS: 14.03 Heug en
Meug Show. AVRO: 15.03 Cees van Zijtveld 1 I
met o.a. Soultime U.S.A. 16.03 Cees van Zijt
veld II, met o.a. Amorik. en Engelse hitpar.
17.03 Radiojournaal. 17.06 Postbus 700.
NOS: 18.00 Joost mag niet eten. 19.02 Vin
cent speelt oude platen. 20.02 Gevolmach
tigd: verzoekpl. VPRO: 21.02 VPRO-Vnjdaga-
vond Show (S): gevar. lichte muz. en plaat-
bespr. (22.55 Med.) AVRO: 2.02-7.00 yeta oe
Vries en Cees van Zijtveld.
BELGIE 324 mNED.
12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.08 Lichte
muz. (12.50 Buitenl persoverz. 13.00 Nws.
akt., weerber. en toneelagenda.) 13.55 Beurs
ber. 14.00 Nws. 14.03 Melodie Radio. (15.00
Nws.) 16,00 Nws en beursber. 16.10 Licht
klass. conc. 17 00 Nws en med. 17.10 Big
Band Battlé. 17 55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 Uitz. v.d. soldaten. 18.50
Inf. progr. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken.
18.57 Ork. v.d. week. 19.00 Nws en akt. 19.30
Melodie Radio. (19.40 Keurig Engels.) 19.45
Litt. progr. 20.00 Amusem.progr. (20.50 I
Nws.) 21.00 Spllnternws. 22.00 Nws. 22.05
Jeugdprogr. 23.00 Nws. 23.10 Jazz op ver
zoek. 23.40-23.45 NWS.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
11.10-12.00 Schooltelevisie
NOS
1S.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
TROS
19.05 Levende Wildernis:
De Kaaiman
19.20 'n Gulden de man:
spelprogr. t.b.v.
Nationaal Jeugd
Fonds
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Op losse groeven
21.20 De F.B.I.
22.10 TROS-Sport
IKOR
22.50 Demetrius de
Zilversmid
25
Kort voor de middag krijgen we be
zoek. Het is een verslaggever van een
Amerikaans persbureau, een Arabier.
Hij is gekomen om van ons en ons
A'liegtuig foto's te maken. De hele we
reld zou ze gauw te zien krijgen un
dan Aveet men in ons vaderland ten
minste iets over onze situatie. Na de
lunch zal er zelfs een soort persconle-
rent.ie worden gehouden. Het doel der
Palcstijnen is daarmee de wereld dui
delijk hun overwinning en hun macht
te laten zien. Uit elk van beide vlieg
tuigen zullen enkele passagiers en be
manningsleden de verslaggevers te
woord staan. Ik geef er de voorkeur
aan in het toestel te blijA-en.
Het is een vreemde persconferentie.
Onder, in bot woestijnzand, staan aan
de ene kant de verslaggevers en aan
de andere kant de afgevaardigden en
de Palestijnen. Zij mogen niet dicht
bij elkaar komen. Vragen en antwoor
den wo-den via megafoons overge
bracht. In het vliegtuig horen we
slechts het lawaai, maar we verstaan
nauwelijks een woord.
Later komt er er een Franse verslag-
geA-er. Hij werkt voor Radio Parijs ?n
hij zou graag enkele van ons intervie
wen. Slechts een paar mensen melden
zich.
'Wie spreekt hi<>- Frans?' De verslag-
geA'er wendt zich vOt mij boven in de
vliegtuigdeur. 'Kunt u de luisteraars
in Frankrijk in het kort vertellen hoo
de kaping is gebeurd en hoe u hier
leeft?' Ik denk na. Misschien worden
mijn woorden ook in Zwitserland ge
hoord. Misschien zal men zelfs mijn
familie van deze reportage op Je
hoogte brengen. Ik zou mijn gezin lie
ver niet nog ongeruster maken. Aan
de andere kant mogen mijn woorden
niet de'indruk wekken als was alles
hier in orde. Men zou onze situatie
wel eens verkeerd kunnen beoordelen.
En onze situatie is gevaarlijk! 'Geluk
kig is tot od heden alles goed afgelo
pen'. zeg Lk in de microfoon.
Uitgave Centri Press. Bussum
'Bent u bang geAveest en kunt u zich
speciale moeilijke ogenblikken herin
neren?' wil de verslaggever weten.
Ik kan niet zeggen, dat ik bang ge
weest ben. We hebben voortdurend
moeilijke momenten gehad. Het erg
ste Avas de landing. Wij dachten dat
het vliegtuig in brand stond'.
'Wordt u goed behandeld? En hoa
zijn de betrekkingen met do Palestij
nen?'
'Het gaat naar verhouding bijzonder
goed, de omstandigheden in aanmer
king genomen tenminste. De Palestij
nen hebben ons tot op heden behoor
lijk behandeld en ons regelmatig
voedsel gebracht. Het zijn mensen zo
als wij. Ook zij hebben een hart. Voor
ons allemaal is de hitte verschrikke
lijk. En de sanitaire situatie laat ook
alles te wensen over'. Tenslotte doe ik
de groeten aan alle bekenden in Frank
rijk en Zwitserland, speciaal aan
mijn familieleden.
Spoedig daarna .vorden wij nogmaals
bezocht door officieren van het Jor
daanse leger. Iemand vertelt dat er
zelfs een generaal-majoor bij is. Wat
heeft dat t° betekenen? Waarschijn
lijk onderhandelen ze met de Palestij
nen over ons vervoer naar Amman.
Onze regering heeft zich immers be
reid A'erklaard aan de eisen van het
Volksfront tegemoet te komen. Waar
om zouden we dan nog langer in de
woestijn moeten blijven? Misschien
komen we nu gauw in een komforta-
bele hotelkamer terecht. En dan kun
nen we ons eindelijk weer eens goed
wassen. Misschien kunnen we zelfs
een bad nemen. En dan zal ik drin
ken drinkenO, wat zou een
koel schuimend glas bier heerlijk
zijn? Misschien kunnen we morgen al
met een vliegtuig naar Zürich terug.
Morgen is het woensdag. Zou het mo
gelijk zijn, dat ik morgenavond weer
thuis ben? Heeft het dan nog zin naar
Washington te vliegen? Nauwelijks.
Vóór het eind van de week kom ik
daar nooit Nee, voor die ene Aveek
loont de reis niet. En het zal zonder
mij ook wel gaan. Maar ik moet in ie
der geval over twee weken naar War
schau, want ik ben voorzitter van een
werkgroep. Ze zitten daar op me te
wachten. Er zullen daar Europeanen,
Arabieren en Israëliërs bijeenkomen
om problemen rond de PTT samen op
te lossen. Zal ik tegen die taak opge
wassen zijn?
Laat in de middag komen de beide
Rode Kruismensen weer het vliegtuig
binnen. De mannen, die gisteren van
hun gezinnen werden gescheiden wil
len weten waar hun A-rouwen en kin
deren zijn. Men verzekert hen dat zij
allemaal in een goed hotel in Amman
zijn ondergebracht en dat men voor
hen zorgt
'Waarom hebben ze dan geen bericht
je gestuurd? Heeft u hen echt Avel ge
zien?'
De Rode Kruismensen geven ontwij
kende antwoorden. De toestand >n
Amman is nu nog Avat A'erwarmd,
maar vanavond zullen ze er nog eens
heenrijden. Wij mogen brieven mee
geven, ook voor familie in Zwitser
land.
Heeft het zin om te schrijven. Ik zal
waarschijnlijk nog voor mijn brief
thuis zijn. Maar je kunt nooit weten.
Dus ik schrijf op een stuk papier-
'Maak jullie "je maar geen zorgen. Het
gaat ons goed. We worden goed be
handeld en verzorgd. Wij hopen nog
vandaag of op zijn laatste morgenoch
tend naar Amman gebracht te wor
den. Zogauw ik daar ben aangekomen,
bel ik op. Hartelijke groeten en tot
ziens!'
'De toiletten zijn weer in orde!' komt
Beatrice stralend melden. Onze boord
werktuigkundige Ernst Vollemveider
heeft dat georganiseerd. Hij en enkele
soldaten hebben 's middags onder het
vliegtuig een gat in het zand gegra
ven en daarna de kleppen van de toi
letten geopend. Boven in het vlieg
tuig pookten de stewardessen met
kleerhangers in' de stinkende brij tot
die afvloeide.
'Wij hebben het geluk om de besto
bemanning van de Swissair bij ons te
hebben', merk ik dankbaar op.
Beatrice trekt de rubber handschoe
nen van haar handen. 'En wij hebben
het geluk voor de beste passagiers te
mogen zorgen', beantwoordt zij het
kompliment met een charmante glim
lach. (wordt vervolgd)
NOS
23.30 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 KRO Cineac
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.20 Alias Smith en
Jones
21.10 Brandpunt
22.00 Hitjournaal:
beroemde melodieën
uit Opa's jeugd
NOS
22.50 Uit de Kunst
23.15 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gistera
vond. 10.25 Elefantenpfad. 12.05 Akt. uit oost
en west. 12.50 Persoverz. 13.00-13.20 Jour- I
naai. 15.50 Journaal. 15.55 Kult. filmrep.
16 40 Kinderprogr. 17.10 Dok. film. 17.55-
18.00 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportjournaal.
18.30 Akt. iS.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-
Magazin. 19.26 Okay SIR: 19.59 Progr.overz.
AVDR: 8.20-9.25 en 10.30-12.15 Schooltelevisie.
18.00 Nws uit Noordr.-Westf. 18.10 Okay SIR.
18.40 Akt.rubr. 19 20 Klein TV-spel. 19.45
Inf progr.) 20.00 Journaal, weeroverz. en
wlntersportber. 20.15 Amusem.progr. 23.30
Journaal en weeroverz.
DUITSLAND II
11.00-11.30 Kleuterprogr. 16.30 Sportinf.
17.00 Journaal. 17.10 Robinzak. Aansl.: Main-
zelmannchen. 17.45 Akt. en muz.
18.25 Vater der Klamotte. 19.00 Journaal.
19.30 Rep. van buitenl. korrespondenten.
20.15 Der Kommiss-ir. 21.15 Journaal. 21.30
Freiheit auf Bewahrung 22.30 Journaal.
DUITSLANr III NDR
8.05-12 45 en 16.30-17.30 Schooltelevisie.
18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-kursus. 19.00
Idem. 19.30 Idem. 20.00 Journaal en weero
verz. 20.15 Filmrep. 21.00 Interv. 21.45-23.15
Morocco.
DUITSLAND III WDR
8.20-11.45 Schooltelevisie. 16.00 Sesame
Street 17.00 Schooltelevisie. 17.30 Idem.
18.00 TV-kursus. 18.30 Studleprogr. 19.00
Zandmann. 19.05 Progr. voor Joegosl. werkn. r
19.15 Landsforum. 18.45 Nws uit Noordr.-
Westf. 19.55 Komm. 20,00 Journaal en weer
ber. 20.15 Disk.progr.
BELGIE NEDERLANDS
18.00 Colargol. 18.05 Tekenfilm. 18.10 Volk
suniversiteit. 18.20 Idem. 18.50 Progr.overz.
19.03 Kath. godsd. uitz. 19.33 Kortweg. 19.58
Med., en weerber. 19.45 Journaal. 20.15 Fa
milie Ashton. 21.00 Confrontatie. 21.45 We-
tensch. progr. 22.45 Journaal.
BELGIE FRANS
17.00 TV-cursus. 17.40 Onderbreking.
18.10 Kleuterprogr. 18.30 Artistieke akt.
19 00 Protest, uitz. 19.30 Tekenfilms. 19.45
Journaal. 20.12 Weerber. 20.20 Dok. progr.
21.20 Les rues de San Francisco. 22.10 Amu
sem.progr. 22.55 Journaal.