Bisschoppen bieden hulp in de machteloosheid Rhodesische bisschoppen eisen recht voor zwarten Kerk in de wereld flisihsi Hervormden in actie voor mensenrechten 'Kom over de Brug maakt een film Vandaag Simonis' oecumene nu in studie Trouw Kwartet Verpleegtehuis was tijdelijk ontruimd Kerk ziet alleen onrecht dat ver weg is Beroepingswe Nieuwe boekt TROUW/KiWlAffiTET WOENlSDlA/G 13 FEBRUARI 1974 KERK T2/K2 UIIIKjECHT De kern van de bisschoppelijke vastenbrief van dit jaar is een actualisering van het Onze Vader. De vastöenbriei is een uitgave van liet secreta riaat van de r.-k. kerkprovincie en is vanaf vandaag verkrijgbaar. De titel van de vastenbrief is 'Macht onmacht hoop'. Dit thema werken de bisschoppen uit in het inleidend ge deelte van de vastenbrief. De bis schoppen herinneren er aan dat velen zich machteloos voelen. Dat zij wor den geleefd in plaats zelf te leven. Ook in het geloofsleven voelen velen zich machteloos en slagen er niet meer in een harmonisch zicht te krij gen op het bestaan in deze merkwaar dige wereld. Zij herkennen God niet meer waar Hij vroeger een licht en een kracht voor hen was. De vastenbrief concentreert zich sterk op persoonlijke bevindingen, schuld gevoelens, verdriet, troost en begrip. Falen De bisschoppen wijzen op de snelle technische ontwikkeling in onze sa menleving en op het streven naar winst en bezit. Zij concluderen: Waa neer het in ons land nog niet denkbaar is dat een jaarverslag het falen en sla gen van een onderneming ook afmeet aan de afstemming van de produkten op de maatschappelijke behoeften, aan de omvang van de loonsom, aan ver betering in het personeelsbeleid, aan kansen die aan jongeren geboden zijn, aan milieubeschermende maatregelen. Aan herziening van de overlegstruc tuur, ontbreekt er nog veel aan het menselijk gehalte en de redelijkheid van onze samenleving als geheel. Door de technische veranderingen zijn, zo stellen de bisschoppen vast, zijn veel mensen in geloofstwijfel ko men te verkeren. Sommigen ontken nen Gods bestaan met zoveel woor den, voor anderen Is de gedachte aan Hem gewoon verdampt. 'Maar ook zij die in God geloven, kunnen fatalisti sche trekken vertonen'. De bisschop pen wijzen op mensen, die vasthouden aan de God van hun jeugd, die vaak een soliede bijdrage leveren in de DELFT De diocesane pastorale raad van het bisdom Rotterdam heeft een commissie gevormd, die zich zal verdiepen in de recente uitspraken van bisschop Simonis over de oecume ne. Bij verschillende gelegenheden had de bisschop gezegd, dat de r.-k. kerk zich volgens het laatste concilie beschouwt als de. openbaring van de kerk van Christus en de andere ker ken beschouwt als kerkgenootschap pen of kerkelijke gemeenschappen. Al in de vorige vergadering had mgr. Simonis hierover een verklaring afge legd, maar vooral de sectie Rotterdam bij monde van pastor J. van den Haak, vroeg zich af of deze verklaring wel voldoende was. Hij wilde duide lijkheid over de vraag of de bisschop een en ander als standpunt van de kerk zag of het wilde beperken tot zijn eigen mening. Het complete Nederlandse r.k. bisschoppengezelschap. Van links naar rechts: Bluyssen (Den Bosch;, Gijsen (Roermond;, Ernst (Breda;, Möller (Groningen;, Alfrink (Utrecht;, Simonis (Rotterdam; en Zwartkruis (Haarlem). maatschappij, maar die niettemin van de wereld zeggen: 'hier wordt net toch nooit goed'. De bisschoppen waarschuwen ook le gen het fatalisme van hen die zich la ten verlammen door Gods almacht. Zij vragen aandacht voor hoe Jezus tegenover macht en onmacht staat. Je zus ziet iets in mensen die door de gevestigde orde of door de publieke opinie platgedrukt worden. Hij pro beert de mens naar voren te halen en zijn onmacht in hoop te veranderen. Jezus' mislukking Maar is dit niet dwaas in de ogen vaa hen die werkelijk weten hoe je mas sa's naar je hand moet zetten? Een teken dat Jezus' invloed meer was dan een ongevaarlijke grap, ligt wel in het feit dat deze onverdraag lijk was voor de .cachtigen. Hij stierf ergens aan de rand van een maatschappij die zich klaar maakte voor het feestvieren.' Zijn macht om mensen zichzelf te la ten worden, had de nederlaag geleden. De volkomen machteloosheid, de stilte van de docd maakte zich van Hem meester. Hij werd begraven. Maar het geheim van zijn leven en sterven, het geheim dat Hij zelf was, kon niet worden opgeborgen in een graf. Het noodlot had niet het laatste woord. Onmiddellijk is van mond tot mond gegaan: 'Hij leeft'. Juist in de uiterste onmacht heeft God zijn almacht ge toond. Jezus is verrezen. De 'nieuwe hemel en de nieuwe aarde waar de ge rechtigheid woont' raakte plotseling op een nieuwe manier de wereld en ons bestaan. Mensen die hier door worden aange raakt durven voor anderen op komen. Het kan hun niet zoveel schelen als ze mislukken. Zij hopen tegen alle hoop in. In giftige situaties, waar de mens stagneert, zoeken zij naar gene zing. Zo werken gewone mensen mee met Gods almacht. Het is een opgave voor ieder van ons. Hoe was Jezus' mentaliteit? De bis schoppen herkennen die in korte woorden in het Onze Vader. Zij geven van dit gebed een korte exegese, die past op het hedendaags levensgevoel. SALISBURY Onder de titel 'ver zoening in Rhodesië' hebben de zes katholieke bisschoppen van dat land een boodschap gepubliceerd naar aan leiding van het heilig jaar, dat door de paus voor 1975 is uitgeroepen. De bisschoppen geven de huidige Rhode sische regering de schuld van het De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 7360 760). Gem.glro X 500. Korps mariniers (1) Ik heb in mijn 21 maanden durende diensttijd als marinier (lichting 69-1) nooit iets gemerkt van mishandeling of marteling. Ook niet op mijn herha lingsoefening in september 1973. Het komt wel voor dat men straffen op legt zoals het slepen van loden pijp of balk. dan wel met volle bepakking rondjes lopen om het exercitieveld. Dit geldt dan altijd personen die lie ver lui dan moe zijn of individuën die eeuwig en altijd trainingen sabo teren. En zelfs in die gevallen zijn de ze straffen nog zeer zeldzaam. Je kunt ze onmogelijk brandmerken als marte lingen. Ik vraag me i: als deze be schuldiging niet een stunt van de WDM omdat deze bij het korps mari niers als enige onderdeel nooit een voet aan de grond heeft kunnen krij gen? Want de teamgeest en kameraad schap bij de mariniers zijn -zeer sterk. Tijdens oefeningen in België is het voorgekomen dat gevangengenomen mariniers door de para's werden vast gebonden op de motorkap van een jeep waarna ze met hun gevangenen gingen joyrijden. Als wraakoefening bonden de mariniers gevangengeno men para-commando's met prikkel draad vast aan een boom en lieten ze zo een hele dag in de ijzige kou staan. Het gebeurde ook dat mariniers en para's met getrokken bajonetten en vechtmessen tegenover elkaar ston den of dat ze elkaar half bewusteloos sloegen. Maar aan het eind van de oe fening werden er baretten geruild en dronk men samen een pilsje. De WDM is er in geslaagd om de land macht te veranderen in een slecht ge traind ongedisciplineerd stelletje indi anen, dat nog slechts in staat is om een krijgsdans te maken rond een ge vuld bierglas. Dit zal de WDM bij de mariniers niet zo gauw lukken. Doornspijk H. J. Smit NCBO Verplegers kregen miljoenen te wei nig'. Door de mededeling over de wij ze waarop de NCBO deze zaak op het spoor kwam, vroeg ik me af: Wat doet zo'n vakbond eigenlijk voor z*n leden? Kon de NCBO na 1967 (let wel 7 jaar geleden) toen de regeling inzake on regelmatigheidstoeslag voor particulie re ziekenhuizen geldend werd géén controle op de naleviing ervan hou den? (zoals de bond nu blijkbaar wel kon door steekproeven). Volgens mij gaat de heer Wieringa wel wat ver in het uitspreken van zijn vermoeden omtrent de oorzaak van het niet uit betalen. Steek eerst de hand maar eens in eigen boezem. Zaandam J. de Smalen Zie voor meer brieven pag. T12/K14 'wijdverspreide wederzijdse wantrou wen en het toenemend ongeduld in Rhodesië'. De bisschoppen roepen de regering op de werkelijkheid onder ogen te zien. Halve maatregelen en symbolische ges- tets geven geen oplossing. Rassendis criminatie moet opgeheven worden, gelijkheid van toekomstkansen moet worden gewaarborgd; er moet een juiste parlementaire vertegenwoordi ging komen; de zwarten moeten ook geschoolde arbeid mogen doen; de verdeling van het land moet recht vaardig zijn en met doeltreffend toe zicht. Dit zijn redelijke eisen van ge wone rechtvaardigheid'. De Rhodesi sche bisschoppen zeggen dat de kern van de problemen in Rhodesië niet dat van de huidskleur, maar dat van de politieke en economische macht is. 'Zij die deze macht hebben zijn niet bereid haar te delen met anderen. In elke goed-geordende samenleving moet de macht gedeeld worden. Er wordt ernstig onrecht gedaan, tenzij alle mensen gelijke rechten krijgen. Spionnen De bisschoppen herinneren aan hun vroegere uitspraken tegen de rassen discriminatie. Zij verwerpen thans het bijna volledige en exclusieve staats- DEN HAtAG Het moderamen van "de hervormde synode heeft voor de tweede keer een brief geschreven aan de Zuid- Vietnamese ambassadeur in Londen over politieke gevangenen in dat land. Op de eerste hervormde brief was van Zuidviet- namese zijde geantwoord, dat in dat land geen politieke gevan genen worden vastgehouden, maar alleen gewone misdadigers. In de tweede brief spreekt het her vormd moderamen zijn verwonde ring hierover uit, temeer daar uit de gegevens die het moderamen van de Amerikaanse ambassade verkregen heeft, de Zuidvietname- se ambassadeur wél het bestaan van politieke gevangenen in Zuid- Vietnam had toegegeven. Voorts heeft het moderamen zich gericht tot de regering van Zuid- Korea om zijn verontrusting uit te spreken over het feit dat drie Zuidkoreaanse predikanten zonder berechtingsprocedure in gevangen schap worden gehouden. Zuid-Afrika De Nederduitse gereformeerde kerk in Zuid-Afrika heeft vriende lijk, doch negatief gereageerd op een brief van het breed modera men van de hervormde synode waarin verontrusting werd uitge sproken over de afwijzing van het visum aan dr. C. F. Beyers Naudé die daardoor vlak voor zijn vertrek op het vliegveld werd verhinderd naar Nederland te reizen. Ook aan de Nederduitsch hervormde kerk in Zuid-Afrika werd een dergelijke brief geschreven, die daarop 'een bitse brief terugschreef. In een bericht aan de hervormde synode over deze kwesties wordt er voorts op gewezen dat hulp aan mensen, van wie de rechten wor den miskend, geschiedt via de daartoe geëigende kanalen van de hervormde kerk. De Nederlandse protestantenbond heeft de regering gevraagd, contact op te nemen met dc regering van Engeland naar aanleiding van ■mensonwaardige behandeling* van politieke gevangenen in de gevan genis van Long Kesh in Noord-Ier- land. In een brief samen met de Stichting hulp Noord-Ierland schrijft de NPB, dat in Long Kesh overwegend jonge gedetineerden zonder vorm van proces geïsoleerd zijn opgesloten, dikwijls verstoken van het recht op bezoek van naaste verwanten. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Er komt een film over 'Kom over de Brug'. Jan Fi- lius maakt daartoe met een filmteam van cineast Joop van Essen een reis door Afrika, Azië en Latijns-Amerika. toezicht op de communicatiemidde len, het gevangen houden zonder pro ces van mensen die het beste met het land voorhebben, maar tegen de rege- ringspolitiek zijn en het wijdversprei de gebruik van spionnen onder de zwarte bevolking. De bisschoppen protesteren tegen de beperkingen van hun werk door de overheid. 'Wij zijn diep bezorgd over de recente weigering van de autoritei ten aan nieuwe missionarissen om hun woonplaats in het land te betrek ken. Zo'n houding beperkt de vrijheid van de kerk en brengt de voortgang van het pastorale werk in gevaar. Zij veroordeelt toekomstige immigranten tot ongewensten nog voordat zij de gelegenheid hadden om zichzelf te be wijzen. Dit is bepaald een vreemde houding voor een regering die zich christen noemt'. De bisschoppen nemen ten slotte stel ling tegen het streven van de Rhode sische regering om duizenden blanke immigranten naar het land te lokken. 'Dit is een duidelijk voorbeeld van ge brek aan begrip voor de Afrikanen, die hier zeer tegen zijn. Zij zijn hier geboren en eisen het eerste recht op ora zich te ontwikkelen. Zij vrezen dat de immigratie van blanken hun kans beperkt om zelf ooit eens ge schoold werk te doen. Het wordt' geen propagandafilm. De bedoeling is, de discussie over de to tale problematiek in de relatie tus sen kerken hier en overzee te 'bevor deren. De film zal vanaf eind septem ber ter beschikking van gemeenten, parochies en groepen komen, waarbij ter stimulering van de discussie steeds een deskundig gespreksleider wordt meegeleverd. Voor de tweede 'Kom over de Brug', die in december 1972 gehouden werd, is tot nu toe 55,3 miljoen gulden bin nengekomen. Er zweeft nog tenminste een miljoen aan toezeggingen. Van de 824 geaccepteerde projecten in ontwikkelingslanden zijn nu 551 volle dig en 180 gedeeltelijk betaald. Tach tig procent van het projectprogramma is daarmee afgewerkt Uitbetaling van de rest is aangepast aan het tempo van de behoefte per project. Blijkens na de actie gehouden onder zoeken voelt 82 procent van de her vormden, 85 procent van de gerefor meerden en 89 procent van de rooms- katholieken voor een herhaling. Het bestuur van 'Kom over de Brug* stelt daarbij wel enkele vragen. Met name Brazilië: bisschoppen protesteren tegen arrestaties RIO DE JANEIRO (KNA) De bis- schoppen van Brazilië hebben bij de overheid geprotesteerd tegen de 'wil lekeurige en gewelddadige arrestaties' van een groot aantal katholieken. Het informatiebulletin van de Braziliaanse bisschoppenconferentie meldt, dat het geëngageerde leken betreft, die wer ken voor katholieke organisaties. Met name in Sao Paulo zijn de ver houdingen tussen kerk en staat de af gelopen maanden verslechterd. De overheid trok daar, zonder opgave van redenen, de zendvergunning in van de kerkelijke radiozender. De talloze pro testen hiertegen, onder andere van kardinaal Alfrink, hebben tot nu toe geen resultaat gehad. Ook de aartsbis schoppen van Ceio, Cuiaba en Vitoria hebben meegedeeld, dat het voortbe staan van hun radiozender in gevaar is. Binnen de katholieke kerk van Sao Paulo leeft de opvatting, dat de moei lijkheden voortkomen uit het feit, dat de regering in de katholieke kerk de enige maatschappelijke groep ziet, die nog georganiseerde tegenstand biedt door Aldert Schipper de verhouding van een dergelijke ac tie tot de grote vragen van mondiale gerechtigheid worden daarbij ter dis cussie gesteld. Een werkgroep van deskundigen zal het bestuur daarover in de komende maanden van advies moeten dienen. In elk geval zal een volgende actie zeker niet voor 1976 worden gehouden. Vijf hervormden naar wereldraad '75 DEN HAAG De Nederlandse her- vormde kerk vaardigt vijf personen af naar de assemblee van de wereldraad van kerken in 1975 in Djakarta .Het zijn ds. J. C. H. Jörg en dr. A. van den Heuvel, praeses en scriba van de synode, voorts dr. C. P. van Andel, se cretaris van diverse raden van bij stand in de hervormde kerk, mevrouw M. van der Wall-Duyvendak, voorzit ter van de generale diakonale raad en burgemeester van Geldermalsen en prof. dr. H. Linnemann. Door deze samenstelling heeft de her vormde kerk voldaan aan het veroek van het centrale comité van de wereld raad om een plaatselijk predikant, een beleidsfunctionaris, een theoloog, een vrouw en een leek af te vaardi gen. De gereformeerde kerken zenden, ge lijk bekend, ds. J. C. Baumfalk en prof. dr. K. Runia. Van onze correspondent DE WIJK Het verpleegtehuis voor demente bejaarden Dehavihorst in het Drentse De Wijk moest dinsdagmor gen in allerijl ontruimd worden. De 38 patiënten, waarvan sommigen nog in nachtkledij waren, werden met au to's van het personeel en van particu lieren overgebracht naar het nabijge legen' tehuis Dickninge. De evacuatie was noodzakelijk doordat in het ge bouw, een uit 1753 daterende havenza- the, brand was uitgebroken door kortsluiting in een electrische naaima chine. De brandweer van De Wijk kreeg het vuur snel onder controle. De schade bleef daardoor beperkt. In de loop van de dag konden de patiën ten weer terugkeren naar het tehuis. Opnieuw heeft een Rus het aan gedurfd om open en bloot een niet malse kritiek over de kerk en haar verhouding tot de staat en het volk te publiceren. Het is Jewgeni Barbanow, een 31-jarige bekeerling tot het christendom en lid van de orthodoxe kerk. Het hoofdpunt van Barabanows kri tiek is het feit dat de vertegenwoordi gers van de Russisch orthodoxe kerk in allerlei oecumenische lichamen nimmer aarzelen om het woord te ne men, wanneer ergens ter wereld bui ten het socialistische rijk een stuk on recht aan de kaak gesteld kan wor den, maar dat zij in het eigen land veel te weinig blijk geven van een zelfde kritische houding. In zijn brief, die via het Parijse week blad La Pensée Russe en Internatio nale Katholieke Informatie in het Westen bekend geworden is, stelt Ba- rabanow het gevaar van de 'pseudo-re- presentativiteit' aan de orde. Hij riet vooral in zijn keik dat kerkelijke ver tegenwoordigers met grote vanzelf sprekendheid politieke uitspraken een extra glans geven door ze christelijk te noemen. 'Flink opgeblazen beloften, goed ge formuleerde stellingen, academische lof voor gerechtigheid, broederschap en wederzijdse liefde. Dit spel van conventies treedt in actie, wanneer in een bepaald milieu alles onderworpen wordt aan de magneetkracht van de politiek, vanaf de cultuur tot het ker kelijk leven. In een totalitair systeem kan het gewoon niet anders.' 'Onze kerkelijke diplomaten vallen op door hun ijver voor de vrede en de universele sociale gerechtigheid. Als men dan even spreekt over de ver drukking van de christenen in hun land of in hun eigen kerk, dan zwij gen ze, raken verward en stapelen de ene leugen op de andere. Ze spreken van provocatie, zeggen dat er hele maal geen vervolging bestaat en dat deze bedenking een inmenging is in de eigen zaken van hun kerk en hun land.' Amnesty Barabanow herinnert aan het bijbel woord 'Want ik had honger en gij hebt mij te eten gegeven'. Hij vraagt zich af, waar hij in zijn concrete situ atie de mens moet zoeken, die honger heeft of in de gevangenis zit. 'Als wij onszelf een naaste gaan kiezen, die ons politiek welkom is, dan gaan wij strijdbaar en levendig praten over het lijden en dc ellende ver van ons weg. Bij verre volkeren. Dan past ons ge tuigenis goed in het kader van de macht die wij dienen.' Vindt Barabanow dan dat de kerk over politieke en maatschappelijke kwesties het beste maar kan zwijgen en, zoals d° oüde orthodoxe kerk ge woon was, zich terugtrekken binnen de' hemel op aarde, binnen de muren van het kerkgebouw? Nee, hij verwijt de kerk dat de onge lovige wereld haar voorgaat in het aan de kaak stellen van onrecht. Hij wijst op Amnesty International, die veel eerder dan de kerk het onrecht aanklaagde. 'Heeft het christendom dan, zelfs in het geestelijk leven, het initiatief ver loren? De profane wereld gaat in haar morele reacties momenteel soms veel verder dan de Kerk. Via diverse comi- té's en a-religieuze organisaties is net de staat die over het lijden van de mensen spreekt en hulp brengt aan de slachtoffers van de willekeur. Was het niet Amnesty International dat protesteerde tegen de terwille van hun geloof opgesloten baptisten? Niet de Wereldraad van Kerken!' Geeft offer Elders in zijn brief zegt Barabanow: •Eigenlijk hebben wij de hongerige niet te eten gegeven, maar wij hebben een vloed van woorden geuit Wij hebben de dorstige niet te eten gege ven, maar wij hebben wel gepraat over het nut van irrigatiewerken. De vreemdeling hebben wij niet goed ontvangen, maar wel hieven wij de ringer voor degene die te weinig wo ningen bouwde. Zieken hebben wij niet bezocht, maar wel vinden we de gezondsheidsdienst onvoldoende. 'Eén ding vergeten wij in onze schijn heilige bewogenheid: al die mooie op roepen vragen van ons geen enkel persoonlijk offer; in de landen waar wij over spraken werden onze woor den zelfs niet eens gehodrd. 'Dat brengt ons tot onze bittere woor den over ons christendom. Zouden de christenen niet de eersten moeten zijn om de boodschap te horen van de hongerige, de gevangene. In hem ont moeten wij Christus of gaan wij van hem weg, blind en doof voor de bood schap.' 'Maar de kerken zwijgen. Soms omdat ze vervolgd worden, maar ook soms omdat ze opgenomen zijn in een poli tiek spel of bang zijn door de politiek op sleeptouw te worden genomen. Zij dienen die politiek niet minder door hun stilzwijgen, dan doör hun gepraat over christelijke gerechtigheid. Politie Wie de kracht van de aanklacht lot zich laat doordringen zal zich niet verwonderen dat de politie Jewgeni Barabanow zorgvuldig in de gaten houdt. Hij heeft al eenmaal een huis zoeking moeten verduren op verden king van het bezit van anti-Sowjet li teratuur. Te veiligheidspolitie vond geen ondermijnende geschriften, maar nam wel een pak theologische boeken mee. Barabanow is een vertegenwoordiger van een groep christenen, die sterk in aantal toeneemt. Zij zien de traditio nele kerk niet meer zitten met haar tocht langs de gebaande wegen. In dis zin is het uiteraard niet alleen het or thodoxe patriarchaat, dat zich de vlij mende kritiek moet aantrekken. Hoe ver staan onze synodes en kerkelijke vergaderingen af van de gelovige en in hoeverre moet deze laatste zien verraden voelen door onze synodale brieven en verklaringen? Filosofie en praktijk Op de bijeenkomst van de J.OVD zaterdag in Arnhem maakte ook Tilanus deel uit van een fo dat met de WD-jongeren allerlei gen besprak. Onze krant meldde hij bij die gelegenheid zijn gé vermaakte door nog eens de belo van veranderingen van de progre ve partijen van dit kabinet uit d§ 1 faam de' advertentie daags voor verkiezingen van november 19721 een rijtje te zetten. Hij constate daarbij dat er niets van terecht g 1 men was binnen de drie maandenr ze zouden worden aangebracht. Bo*] dien zei hij bij die gelegenheid men vooral verkiezingsbeloften alle partijen moest wantrouwen, moest, en dit met het .oog op de' derende verkiezingen, vooral lette0 de filosofie van de betreffende pi1 en. Deze woorden van drs. Til zullen velen verbijsterd hebben. 11 vermaken over uitspraken van de gressieve partijen bijna anderhalf geleden gedaan is niet zo'n moei1 zaak. Drs. Tilanus zal niet vergJ zijn de moeite waarmee dit kabim' een veel later stadium tot s kwam. Bovendien kan drs. Til eenvoudig niet vergeten zijn dat i konflikt in het Midden-Oosten ei hele nasleep daarvan wel iets ang van dit kabinet gevraagd heeft da n lereerst te denken aan eigen to<„ gingen. Is dit een eerlijke manier spreken over bepaalde wensen va j progressieve partijen? Men kan makkelijk een eind meegaan mi gedachte van drs. Tilanus om niet al te veel gelegen te laten li aan alles wat de partijen in ve zlngstijd op posters laten zetten. weet ieder zinnig mens. Maar on meteen daarna op de 'filosofie' een partij over te gaan, gaat mij weer te ver.. Is die filosofie, vq ver geformuleerd werkelijk z<, meer bepalend voor het beleid een partij? En vooral als zo'n p aan de regering is. Kan ze dan van die eventuele filosofie waarma Is er ook niet zoiets als het pol kompromis? Er is bovendien een de mogelijkheid die voor veel me een veel reëlere zal zijn, nl. gei letten op de handelwijze van de derscheiden partijen. Hoe stemme in bepaalde ge%rallen? Hoe verleneC medewerking aan het kabinet en i voeren ze oppositie? Vooral dit la 1 zal velen niet onder de indruk i i gen van een daar achter liggende sofie. Terecht wees de heer Ant sen erop dat de oppositie van eer i paalde partij 'grof zou zijn. Hoe delt men, hoe beslist men? Daan; ten verstandige mensen evenzeer NED. HERV. KERK Beroepen te Nunspeet; R. Holv te Renkum; te Ternaard: S. P. Ni te Drachten; te Benschop: L. Do berg te Nunspeet Aangenomen naar Genève-Laus (ned. prot. gemeente): jhr. mr. J,] A. de Beaufort, pred. voor buitei werkzaamheden (koopvaardijpretu Singapore). Toegelaten tot de evangeliebedieft A. de Boer, F. C. Dondersstraa bis, Utrecht (beroepbaar per maart); J. W. Goossen. De KaeiU 49, Rijssen (niet beroepbaar); JI Ham, Johannes Vermeerstraat Voorthuizen (niet beroepbaar); B de Jong, P. C. Borstraat 1 Utrecht (niet beroepbaar); wik, Keizer, Aalsburg 1423, Wijchen roepbaar); B. Plaisier, Eikstraa Utrecht (niet beroepbaar); G. J Steeg, Oude Nijkerkerweg 12a, P (beroepbaar per 1 maart). GEREF. KERKEN Beroepen te Dokkum: F. de Jon 4 Ni jkerk. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV). Beroepen te Heemstede-Lisse: I e Holwerda te Doorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Benthuizen: J. M. K E' te Woerden. Bedankt voor Bodegraven: C. 11 man te Tholen; te voor Zeist en Borssele: A. Hofman te ScheveniqJ OUD-KATHOLIEKE KERK Overleden: Th. Bakker (66) te drecht. Stond voorheen te Schiq- en Utrecht. it Gerda Bengtsson en Else Ttao i Hansen: KRUISSTEKEN IN Mil (oorspr. titel 'Korsttygn i farg'). M. Sable-Thelin. Uitg. Zomer nlng Wagenlngen Handwerkt ft thcek). Aant. pag. 79, prijs 9.91e Uit drie jaarkalenders van de D j Stichting tot bevordering van 1 vaardigheid ('Haandarbejdets n me') te Kopenhagen werd dit aai kelijke boekje, met een 30-tal Km ontwerpen van bloemen, vogeltjf it bloemenkransen in kruissteek si C gesteld. Naast elk gemakkelijk c lezen telpatroon vinden we een t renfoto, die een uitstekende in: geeft van het werkstuk in goed zen kleuren. Deze fleurige vooiV den, ca 15 cm hoog en breed, a voor veel doeleinden te gebruikei als tafelkleden, wandkleedjes, kul - place-mats, enz. De eerste bladzijden geven eei schrijving van de gebruikte kru ken en van verschillende gebordi en afgewerkte werkstukken. Een waardevolle aanwinst vai Handwerkbibliotheek van Zome n Keuning. Voor de kruissteek-mi' den in ons land en dat zijn er wat een allerliefst boekje on de hand te hebben. tr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2