Metsers vond zich eerst niet
geschikt voor rol van Thijs
a
dagpecept
Acteur wil van stempel af
E.O. heeft nu
144.000 leden
Treinkaartje
duurder? Dan
minder reizigers
Geen hulp voor honger
Pittige piepkleine
pikzwarte
pilletjes.
...OPROEP CODE
WAITER JOST
fl
TROUT /KWARTET DINSDAG 12 FEBRUARI 1974
BEVMEXLAXD/RADIO EX TV
T4/K6
in»
ha
igel
vat
oek
MARY PERKINS
door Riet Diemer
BUSSUM 'Eerst heb ik de rol
van Thijs Glorieus geweigerd. Ze
kwamen bij me voor een screen
test. Ik heb het boek van Gerard
Walschap gelezen en gezegd dat
ik mezelf niet de geschikte per
soon vond. Er is toen nog naar een
ander gezocht maar ze hebben mij
toch weer gevraagd. Een van de
belangrijkste redenen was dat ik
Belg van geboorte ben.'
Hugo Metsers (30), die gisteravond
als Thijs in Let het liefste wat hij be
zat verloor, vertelt over zijn aanvan
kelijke bedenkingen om de hoofdrol
te spelen in het AVRO/BRT-drama
'Een mens van goede wil'.
Dat moet voor de kijkers nu wel on
begrijpelijk lijken, want Hugo beeldt
de mens die geen onrecht kan verdra
gen zo uit alsof hij nooit in de huid
is gekropen van een te goed mens
uit de jaren dertig, alsof hij helemaal
zichzelf speelt. Voor een deel is dat
waar, 'maar alleen dat ik ook geen
onrecht kan hebben'. Verder lijken
Thijs en Hugo niet op elkaar.
Geweldig
Hugo Metsers is het later een gewel
dige rol gaan vinden. 'Maar de meeste
mensen kennen mij van films als
Blue Movie, VD en Frank en Eva. Re
alistische films waarin 'zijn vel zijn
kostuum was', zoals hij het indertijd
zelf typeerde. 'Ik kreeg daardoor een
bepaald stempel en kwam in een ver
velende hoek. Toch heb ik er geen
spijt van. Ik vond dat ik die films
moest maken. Ik vond dat ze eens
moesten komen. Ik was een beetje
provo, die taboes intrapte.'
Zijn aandeel in 'Een mens van goede
wil' noemt hij veel ingrijpender voor
zijn leven dan Blue Movie. 'Ik wil in
de toekomst bewijzen dat het onzin is
om iemand een stempel op te druk
ken. Duidelijk moet worden dat een
acteur alles kan doen.'
Het staat wel vast bij de AVRO, dat
Een mens van goede wil' een topper
op dramagebied van deze omroep is,
trouwens over de hele linie. Uit het
waarderingscijfer 78 de school
meester zou zeggen dat is een acht
blijkt dat de Nederlandse kijkers be
wust zijn van de kwaliteit van het
door John van de Rest geregisseerde
spel. Keken bij de eerste aflevering
4,5 miljoen mensen, dat is later opge
lopen tot 5,4 miljoen.
Uit berichten die uit België binnen
druppelen blijkt dat de serie daar ook
goed aanslaat, maar in welke mate is
nog niet bekend omdat de cijfers la
ter pas binnenkomen.
Reacties krijgt Hugo Metsers op
straat, zomaar in de tram of door de
telefoon. 'Het is nu zover dat ik een
geheim telefoonnummer moet aanvra
gen.' Dat laatste is echter om een ne
gatieve reden. 'Ik ben opgebeld door
mensen die me geld wilden afpersen.
Josine van Dalsiun is zelfs met de
dood bedreigd. Zulke dingen gebeuren
ook als je succes hebt.'
Of de taal die in 'Een mens van goe
de wil' wordt gesproken authentiek
is? Hugo Metsers: 'Ik ben vijf jaar uit
België weg en ik weet niets van dia
lect. Maar Walschap is een Zuid-Bra
bander en dat wordt in het stuk niet
gesproken. Er wordt Antwerps dialect
gebruikt. Er is zelfs een logopedist
geweest om de acteurs les te geven.'
Respect
Hij heeft erg veel respect voor de ma-
83. Boer Knolle legde uit, dat-ie in de
krant had gelezen, dat de twee stu
denten de beste kans maakten in de
auto-race. 'En dat vind ik nou hele
maal niet nodig," vervolgde hij. 'Die
twee manskerels zijn al rijk genoeg.
Die hebben de eerste prijs van hon
derdduizend gulden niet nodig. Ik
kan die centjes beter gebruiken, want
als ik ze win, dan ga ik dadelijk be
ginnen met een algehele mechanisatie
van mijn landbouwersbedrijf!'
'Nou moet je eens goed luisteren,
buurman Knolle,' zei smidje Verholen
met héél veel nadruk. 'Ik wens me
niet meer in te laten met die knetter-
carterwaanzin. Als jij een aantal gaat
jes wilt laten boren in de edele delen
van je auto, moet je dat zelf maar we
ten. Maar in mijn werkplaats gebeurt
dat niet.' 'Ach man, wind je niet
zo op!' zei boer Knolle goedig. 'Als je
je opwindt, dan moet je immers ook
weer aflopen als een wekker! En als
ik een knapperkarter wil hebben dan
gebeurt er toch wat ik wil. Geef mij
Kareltje dus maar even mee naar
huis.' En de dikke bóer kreeg na
tuurlijk zijn zin, want zie, even later
was hij al op weg naar huis in gezel
schap van de kleine Kareltje. Aange
komen in de schuur, ontstak de boer
een vetkaarsje en bij dat flakkerende
lichtje ving Kareltje aan met de beno
digde technische werkzaamheden. Hij
demonteerde de kop der cilinders en
zette toen de ijzerboor ferm en met
vaste hand in het motorblok'Een
prachtig gezicht!' prees boer Knolle,
die gul en breeduit stond te lachen.
'Boor d'r maar zoveel in als je wilt,
Kareltje! Ach, ach, ach, dat al die
gaatjes het nou moeten doen, hè?
Haast niet te gelovenDoch
omdat boer Knolle van de goede af
loop van al dit gepruts toch nog niet
helemaal zeker was, duwde hij de vol
gende ochtend zijn auto in alle vroeg
te naar het Rijkhuyzense bos
lier
Kg
dt.
kli
Hugo Metsers zag zich aanvankelijk niet als 'Een mens van goede wil'.
FERDINAND
nier waarop de Nederlanders Vlaams
spreken, zoals Andrea Domburg, Josi
ne van Dalsum, Hans Bentz van den
Berg en Kitty Courbois. 'De laatste
heeft erg veel gehad aan haar Nij
meegs,' zegt hij.
'Maar als de emotie echt en goed ge
speeld is, dan doet de taal er niets
meer toe. Ook al zou het niet goed
zijn, dan zouden de kijkers net toch
pikken. Echt, ik heb mijn collega's
bewonderd. De mensen mogen puilen
en hun emoties laten zien. Wat je ziet
is echt Er ontstaat iets. Als in 'Boe
rin in Frankrijk' de boerin van een
kind bevalt dan geloof ik het niet.
maar bij Letteke wel, terwijl de speel
ster nog nooit een kind ter wereld
heeft gebracht.'
Het volgende AVRO-spel vaarin hij
optreedt is 'De Verlossing' van Els-
schot, dat geregisseerd wordt door
Walter van der Kamp. Op het ogen
blik wordt het opgenomen en in het
seizoen '74-'75 uitgezonden.
Verder zal hij zeer waarschijnlijk hip
pie zijn in de serie 'Vader en Zoon'
die John van de Rest gaat regisseren
voor de AVRO naar teksten van Peter
van Straaten, die de wrijving tussen
een conservatieve, 'rechts' bestempel
de, vader en zijn 'linkse provocerende'
zoon dagelijks tekent.
Tot de toneelplannen van Hugo Met
sers, die sinds zijn zeventiende op de
planken staat, behoren de rol van
Max in 'Suiker' van Hugo Claus, on
der regie van Ton Lutz, en verder op
treden in de musical 'The Rockey
Horror Show', volgens Hugo de beste
musical in Engeland van het vorig
jaar. Hij komt pas in 1975 in Neder
land uit, als alles naar wens verloopt.
Van onze correspondent
ASSEN De Evangelische Omroep
telde eind vorig jaar 144.000 leden,
terwijl in ruim 60.000 gezinnen het
E.O.-omroepblad 'Visie' werd gelezen.
Dat heeft in Assen de voorzitter van
de stichting E.O. ds W. Glashouwcr
meegedeeld. Hij sprak op een regiona
le ontmoetingsdag in het Marturiacen-
trum.
Ds J. II. Venema. lid van het sticn-
tingsbestuur, was van oordeel dat het
voortbestaan van de E.O. van veel
kanten wordt bedreigd. Er is in Ne
derland een klimaat van verwereldlij
king, veralgemenisering en verwate
ring, beweerde ds. Velema. Krant, ra
dio en televisie zijn de barometers
voor het geestelijke leven. De E.OL
moet en mag niet met de tijd mee
gaan maar veelal tegen de stroom in
gaan en oproepen tot bekering vond
de heer Velema
UTRECHT Als per 1 mei een
spoorkaartje 12 procent duurder
wordt, zoals minister Westerterp wil,
zal het aantal reizigers flink afnemen.
Dat verwacht mr. M. G. de Bruin,
president-directeur van de NS". Hij
vreest dat zowel veel oude klanten en
mensen die door de energiecrisis ken
nis maakten met de spoorwegen, de
trein dan links zullen laten liggen. De
prijzen van de NS zijn in september
1973 ook al met 7 procent verhoogd.
Als daar nog eens 12 procent bijkomt,
zal een treinkaartje deze zomer bijna
20 procent duurder zijn dan in de zo
mer van 1973, aldus mr De Bruin.
De NCRV was opnieuw in Ethiopië
om op film te bewijzen dat de
hongersdood ernstiger vormen
aanneemt. Beschamend, dat de ellende
van deze mensen zo lang moet duren
en er nog altijd geen massale
hulpverleningsactie op gang is
gekomen.
Maar het rijke en weldoorvoede deel
van de wereld heeft het te druk met
de energiecrisis, met alle mogelijke
en onmigelijke acties en met het
veroveren van hogere lonen om de
inflatie van het lijf te houden.
De leeuw van Juda spreekt ons als
symbool minder aan dan onze eigen
voetballeeuw en het zakcentje dat je
onder dat embleem kunt verdienen.
Over de coördinatie hadden we deze
maandag niet te klagen. De
programma's van Nederland I en II
sloten goed op elkaar aan.
Bovendien deden de actualiteiten van
AVRO en NCRV elkaar geen
concurrentie aan met gelijke
onderwerpen. Een reportage van
AVRO's Televizier over de dijk
breuk bij Zierikzee liet iets
meevoelen van de spanning waaronder
vooral de oudere Zeeuwen op
Schouwen Duiveland nu weer moeten
leven. Ik kan mij levendig voor
stellen dat velen in die afkalving van
het dijklichaam een vingerwijzing
zien om haast te maken met de
afsluiting van de Oosterschelde.
Spanningen zijn het terrein van onder
zoek geweest van dr. C. Aakster,
socioloog aan de Leidse universiteit.
Een interessant onderwerp is het
zeker, maar wat we er op dë buis van
te horen kregen was niet veel meer
dan wat algemeenheden. Dat zal
liggen aan de beknoptheid van het
filmverslag. Eén opmerking van
dr. Aakster kunnen echter de meeste
mannen wel in hun zak steken. Er is
namelijk gebleken, dat mannen wel
graag hun hart luchten als ze
's avonds thuis komen, maar dat ze
hun vrouw daartoe te weinig kans
geven.
Bij de behandeling van dit spannings
veld heb ik pogingen gemist om aan
te geven, hoe men spanningen te
lijf kan gaan. Je kunt natuurlijk
wel pleiten voor een welzijnseconomie,
zoals de onderzoeker ook doet! maar
dat lost niets op, wanneer het
individu in de zenuwen zit. Ik meen
dat beoefenaars van yoga daar wel
een sneller werkend middel op weten.
Na een gesprek met twee bezetters
van het bestuurshuis van de Willem
Arntszstichting zei interviewer Henk
van de Berg: 'Ik hoopt dat u succes
hebt met een goede actie'. Maar er !s
niet aangetoond, dat dit de juiste
handelwijze is in de chaotische situatie
rondom 'Dennendal'. Op zijn minst
hadden we de zaak van meer dan één
kant belicht moeten zien. Dat is een
goed journalistiek gebruik. En.dan
iedereen zijn conclusie trekken.
Letje is op dramatische wijze aan
haar einde gekomen en de Mens van
Goede Wil zal zijn weg terug naar
de oude hoeve gaan. In deze prachtig
opgebouwde serie van de AVRO
gebeurt er iets bijzonders met
Kitty Courbois. Zij heeft de laatste
jaren nogal eenzijdig naam gemaakt
in het erotische vlak. Maar hier
komt zij naar voren als een veelzijdige
en vooral gerijpte tragédienne.
Als u het fijne programma van
Nina Mouskouri en daarmee ook het
optreden van de buikspreekster
Shari Lewis hebt gemist, laat u dan
de volgende kans niet ontglippen.
Het is verbluffend, wa* deze artieste
met haar van lappen gemaakt
lammetje presteert. Tekst, zang en
mime vormen samen een hartver-
overend nummer.
TON HYDRA
Radio vandaag
HILVERSUM I
DINSDAG 12 FEBR VOOR 18 UUR
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgmn. 7 20
(S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws. 8.11 Ra
diojournaal.) 8.50 Morgenwijd. 9.00 <S) Mod.
muz. met comm. (9.35 Wattrst.) 10.00 «S)
V.d. kleuters. 10 10 (S-M) Arbeidsvitaminen.
(11,00 Nws. 11.03-11.05 Radiojournaal.) 11.30
(S) Rondom Twaalf: een uur allerlei voor ie
dereen. met o.m. Groenteman; Paris vous
parle en- 11.55 Beursber. Overheidsvoorl.:
12.30 Uitz. v.d. landb AVRO: 12.40 Meisjes
koor met pianobegel. 13.00 Nws. 13.11 Radio
journaal. 13.21 (S) Wat deed hij hier?: muzi
kaal klankb. EO: 14.00 Het woord der waar
heid: Kernbegr. uit de Bijbel. 14.15 (S) Over
en weer: gevar. progr. 14.55 (S) Licht en
semble. 15.15 (S) Licht en uitzicht: gcwijdo
muz. 16.00 Nws. 16.03 Klankbord. 16.10 (S)
Eigenwijs: voor kleuter en kind. 16.30 (S)
Jeugdtoer. AVRO: 17.00 Mobiel: beweegl.
progr. voor beweegl. mensen. 17.55 Med.
AVRO- 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.21 Technocratie en-of democratie <4>.
18.40 (S) Johan Willem Frlso Kap.: concours-
muz. 19 05 (S) Y'aÜ come: Country en Wes-
ternprogr. 19.30 (S) Vanavond: gevar. progr.
22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S)
Licht ensemble. 23.05 (S) Er floot een vogel
in de wei. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.07 (S) Badinerie: klass. muz. (7.30 Nws:
7.31-7.50 Echo.) 8.24 Overweg. 8.30 Nws. 8.36
Gymn. v.d. huisvr. 8.45 V.d. vrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 De wereld om ons heen:
inf. rubr. 10.20 (S) Aubade: klass. en.mod.
muz. (10.30 Nws.) 11.00 Gebakjes en een be
ter leven. 11.30 Bejaardenprogr. 11.55 Med.
12.00 (S) Van twaalf tot twee, met 12.22 Wij
v.h. land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws; 12.41-12.50 Echo; 13.00-13.05 Raden
maar 14.90 Schoolradio. 14.30 (S) Inter
lokaal op dinsdag met 15.30 Nws. 17.00
Overheidsvoorl.: Het nederl. taalgebruik in
de Ned. Ant. 17.10 V.d. kleuters. 17.30 Nws.
17.32 Echo.
KRO: 18.00 Dansmuz. uit de 16e eeuw (S).
18.19 Uitz. v.d. B.P. 18.30 Nws. 18.41 Echo.
18.50 Progr.voorbesch. 19.00 (S) Zin in muz.:
amateurs gaven de toon aan. 19.30 Kampi-
oenswedstr. v.d. R.K. Federatie van Muz.-
bonden. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. KRO:
20 00 Nws. 20.05 Overweg. 20.15 Radiophilh.
ork.: klass. muz. 21.00 Bariton en piano:
mod. liederen. 21.15 Twee afrikaanse hoor
spelen: 1. Kinderen v.d. rekening; 2. Slaafje
spelen. 22.30 (S) Viool en cello; mod. muz.
23.00 (S) Howl, rebellettristies progr. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM III
VARA: 7.02 Eddy Becker. 9.03 (S) Plaatjes
v.d. pep. 11.03 Tom Blom in uw radio. 12.03
(S) Opvall. vrol. gevar. visite. 14.03 Eddy
Becker. 15.03 Drie-draai. 16.03 Mix.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. VARA:
19.02 Popreconstr. 20.02 (S) Nashville. 21.02-
(S) Jazz en Blues. 22.02 (S) (P)opdonder
22.55 Med. 23.02 (S) Wachten op middei
nacht. 0.02 (S) In de kleine uren. 2.02 .S.
Kees van Maasdam. 3.02 (S) Willem van
Beusekom. 4.02 (S) Alfre dLagarde. 5.02-7.00
Hans Hamburger en Wim Bloemendaal.
BËLG1E 324 m NED.
12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.08 Lichte
muz. (12.50 Buitenl. persoverz. 13.00-13.05
Nws. akt.. wecrber en toneelagenda.) 13.55.
Beursber. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio.
(15.00-15.03 Nws.) 16.00 Nws en beursber.
16.10 Licht klass. muz. 17.00 Nws en med.
17.10 Voor oudere luisteraars. 17.55 Weeg
schaal.
18.00 Nws. 18.05 Uitz v.d. soldaten. 18 30
Inf. progr. 10 45 Sport. 18.55 Taalwenkan.
18.57 Ork. v.d. week. 19.00 Nws en akt. 19.30
Intermezzo. 19.35 Vakb.kron. 19.45 Amusem.-
muz. 20.00 Grote vedetten: Live-uitz. (20.'0
Nws.) 20.45 Hoorsp. 21.44 Filmmuz. 22.00
Nws. 22.05 Musicalmuz. 23.00 Nws. 23.10
Lichte muz. 23.40-23.45 Nws.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
11.10-11.35 Schooltelevisie
14.00-14.25 Schooltelevisie
16.15-16.45 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
KRO
19.05 Voor achten: KRO's
Praatuur
NOS
20.00 Journaal
KRO
20.21
20.28
21.17
22.00
NOS
22.30
22.45
Prijswijzer: alles
ovér prijzen
Allergie - een
raadsel?
Oorlog en Vrede (19)
Waar gebeurd
Den Haag vandaag
Journaal
bi
Ül
Andijviesia met appel
300 gr. andijvie
3 appels
zure room
peper, zout
suiker, mosterd
citroensap
50 gr. noten
De andijvie wassen, laten uitlekkan
cn zeer fijn snijden. Een sausje ma
ken van peper, zout, olie en wat ci
troensap. Dit door de andijvie men
gen. De appels schillen, klokhuizen
eruit en in fijne reepjes snijden. Be
sprenkel de appel snel met citróensap,
anders worden de reepjes bruin. Een
sausje maken van zure room, zout, ne
per, suiker en mosterd. De appel reep
jes en de fijngehakte noten hierdoor-
heen roeren. De appels midden op Je
andijviesia doen. zodat er nog een
rand groen *e zien is.
Menutip: Aspergesoep, andijviesia met
appel, gehakt, aardappelen, vütflip.
Dividend Wereldhaven
DEN HAAG De Wereldhaven (be
leggingsmaatschappij) stelt voor het
dividend over 1973 vast te stellen op
5.20 (v.j. 5) over het met 50 pet
vergrote aandelenkapitaal. De winst
over 1973 bedroeg 9.6 min 5.9
min).
ADVERTENTIE
16
Wat moesten we doen?
Om vijf voor half elf meldde de radi-
o, dat de gekaapte machine waar
schijnlijk op een revolutionair vlieg
veld ergens in Jordanië geland moest
zijn. De luchthaven van Amman had
de landing niet toegestaan. De radio
bleef de hele nacht aan. Bij de
nieuwsberichten 's morgens vroeg
meldde men het opblazen van een
Amerikaanse jumbojet in Cairo, even
eens door Palestijnse guerilla's. Die
mensen waren dus tot alles in staat.
Ik belde Swissair op. De man daar
zei, dat jij zeker niet in het gekaapte
vliegtuig zat, want dan had men mij
dat allang meegedeeld. De dag tevo
ren was het enorm druk geweest en
er waren verschillende machines naar
New York gevlogen.
Ik kreeg nieuwe hoop en belde je
baas op. Op kantoor beloofden zij me,
dat ze Washington zouden opbellen
om inlichtingen. In de Zwitserse Am
bassade werd opgenomen door een
nachtwaker. Hij vertelde dat er die
dag niet gewerkt werd, omdat het in
de Verenigde Staten Labour Day was.
Het hotel, waar jij een kamer geboekt
had, wist helemaal nergens van. Het
leek of alles en iedereen tegen ons sa
menspande.
Het laatste vonkje hoop verdween
toen tegen de middag de chef van de
Swissair-vertegenwoordiging in Bern
opbelde. Hij vertelde dat jij inder
daad op die ongeluksvlucht zat. Het
was een misverstand, dat men mij dat
gisteren al niet had meegedeeld. Men
zou mij over de gang van zaken op de
hoogte houden.
We moesten ons bij het lot, dat ons
getroffen had, neerleggen en wachten
cn vrezen en hopen
De nacht is gevallen en het is aange
naam koel geworden. De steward en
de stewardessen hebben een verras
sing voor ons: in het vliegtuig zit een
aanzienlijke voorraad mineraalwater
en spiritualiën en er is zelfs champag-
WIEK
Uitgave Centrl Press, Bussum
newijn voorhanden. Alles moet na
tuurlijk gerantsoeneerd worden, want
we weten niet hoelang we het hier
moeten uithouden. Ieder mag bestei
len wat hij wil.
Ik bestel een gin-tonic en krijg er nog
een klein flesje wodka bij. Het is
wodka uit Polen. Over twee weken
zou ik naar Warschau vliegen. Mijn
visum en mijn ticket liggen thuis
klaar. Zal ik dit voornemen ooit ten
uitvoer kunnen brengen? Voorlopig
steek ik mijn Poolse wodka als voor
raad in mijn zak. Hoewel de spanning
verminderd is, spreekt niemand een
woord. Ieder zit in zijn eigen gedach
ten verzonken. Ik moet weer naar het
toilet en vraag de stewardess om een
zaklantaarn.
De plek bij de deuren is leeg. Ik ga
een ogenblikje zitten. Boven de woes
tijn welft zich een fonkelende sterren
hemel. Onder de sikkel van de was
sende maan staat groot cn glanzend
de avondstetr. Tweeduizend jaar gele
den zijn drie wijzen uit het morgen
land een dergelijke ster gevolgd.
Waar ligt Bethlehem, de geboorte
plaats van onze Verlosser? We zullen
er nauwelijks 100 kilometer van ver
wijderd zijn. Men heeft me verteld,
dat we ons 50 kilometer noordooste
lijk van Amman bevinden. Amman
ligt in zuidwestelijke richting en on
geveer 50 kilometer verder zuidweste
lijk moeten Jerusalem en Bethlehem
liggen.
Stralend spant de Grote Beer zich
over het tentdak van de hemel en al
gauw kan ik ook de Kleine Beer her
kennen en de Poolster.' Daar is dus
het noorden. Ik had het noorden in
tegenovergestelde richting vermoed
en heb er moeite mee me nu omge
keerd te oriënteren. De staart van, ons
vliegtuig wijst nagenoeg recht naar
het zuiden, stel ik vast. Amman moet
daar dus rechts van liggen. Ik probeer
me de richting precies in te prenten.
Zou ik die stad te voet kunnen berei
ken? Ik wist nu in ieder geval de
richting. En ik zou alleen 's nachts op
de sterren lopen. Maar één zou wel
niet voldoende zijn om de afstand af
te leggen. Zou ik de hitte overdag
overleven? Tot wie moest ik me ove
rigens in Amman wenden? Misschien
was er wel een telefoonvertegenwoor
diging. En daar waren dan de colle
ga's wel misschien met wie ik een
maand geleden in Beiroet had gecon
fereerd. Maar iedere gedachte aan
vluchten is een illusie, een wens
droom. In de eerste plaats moest ik
het vliegtuig verlaten. En het vlieg
tuig werd binnen en buiten door guer
rilla's bewaakt, stuk voor stuk vast
beraden kerels. Ook de genade
loze woestijn kon ik niet ontlopen.
Nee. iedere vluchtpoging is waanzin.
Ik zit als een muis in de val. En bui
ten wachten de bloeddorstige katten.
Desondanks laat de gedachte aan
vluchten mij niet los.
Slapen kan ik niet, hoewel ik een dof
fe vermoeidheid in mijn ledematen
voel. Ik lig op mijn rij stoelen te
woelen en te draaien, trek mijn lange
benen op en strek ze weer uit tot in
het middenpad.
Van tijd tot tijd komt er een Pales
tijn voorbij, die met een zaklantaarn
de rustende gevangene belicht. Verder
naar voren hebben de stewardessen
een slaapplaats gevonden. De Pales
tijn gaat op een stoelleuning zitten en
richt de lichtbundel van zijn lamp
langdurig op de rustende meisjes, tot
die zich tenslotte lastig gevallen voe
len en de captain gaan halen. Zwij
gend en beschaamd trekt de jongen
zich terug op zijn plaats achter de
beide open deuren.
Vele passagiers slapen nu. Ik hoor
hun rustige ademhaling en later hun
gesnurk. Achter mij barst een waar
snurkconcert los. zo erg als ik het
mijn leven nog nooit gehoord heb. Er
wordt driestemmig gesnurkt, gesno
ven, gerocheld en gekreund. Het top
punt is wel de man op de achterste
rij, wiens rauwe basgeluid af en toe
met een luide knal afbreekt. Het hele
vliegtuig schijnt te dreunen en te tril
len. Aanvankelijk amuseert me het la
waai wel, maar later word ik er dood
zenuwachtig van. Maar ik weet, dat ik
me niet nerveus mag maken. Wij
moeten misschien nog vele dagen sa
menleven, dus we moeten leren el
kaar te verdragen en één lijn te trek
ken. En met die gedachte doezel ik
weg en wacht op de morgen.
(wordt vervolgd)
Jour*
trasse.
Imann. [I
'-serie.
TELEAC
22.50 Bijstandswet - herh
les 6
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VARA
Pipo in Marobia
19.30 Volgende patient
NOS
20.00 Journaal
VARA
20.20 Merijntje Gijzen's
Jeugd (7)
21.10 .Prijswijzer: alles
over prijzen
21.20 2 voor 12: quiz
22.05 Achter het Nieuws
NOS
22.55 Journaal
23.00 Voorlichting
Scnoolteievisie:
De Reformatietijd
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Herh. journaal van
gisteravond. 10.20 Muzikaal progr. 11.»
Fllmrep. 12.05 Gegevens-beelden-achtergr.
12.50 Persoverz. 13.00-13.20 Journaal. 16.15
Journaal. 16.20 Gevar. progr. 17.05 Cartoon-
serie. 17.15 Klnderprogr. 17.55-18."" T—*-
naai.
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstri
18.00 Vraagprogr. 18.30 Akt. 18.45 Zandmann.
18.55 Nordsch.«u-Magazine. 19.26 TV-serie.
19.59 Progr.overz. WDR: 8.20-9.15 TV-kursus*
sen. 9.30-10.00 sesarastrasse. 10.30-12.15 rv-|M
cursussen. 18.00 Reg. nws. 18.10 TV-serie.
18.40 Akt.rubr. 19.20 TV-serie.) 20.00 Jour
naal en weerber. 20.15 Lohn und Liebe.
22.55 Journaal, komm. en weerber.
DUITSLAND II
18.30 Progr. v.d. oudere tijkers.
Journaal. 17.10 Circusprogr. Aansl.: Mainzel-
mannchen. 17.45 Akt. en muz.
18.25 Follyfoot Farm. 19.00 Journaal. 19 S«
Der schwarze Abt. 21.00 Journaal. 21.15 Inf.
uit Oost- en West-Duitsl 22.00 Korte films.
23.00 Journaal.
DUITSLAND III NDR
8.05-12.45 an 16.30-17.30 Schooltelevisie.
18 00 Sesamstrasse. 18.30 Kursusprogr.
18.45 Progr. v.d. Joegosl. werkn. 19.00 Kur
susprogr. 19.30 Kursusprogr. 20.00 Journaal
en weerber. 20.15 Polit. akt. 21.00-21.45 Soc.
doe.
8.70-11.45 Schooltelevisie. 16.00 Sesami
Street. 17.00 Schooltelevisie. 17.15 Schooltèl*
visie. 17.30 TV-cursus.
DUITSLAND III WDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-cursus. 19.00.
Zandmann. 19.05 Progr v.d. Griekse werkn.
19.15 Weekalmanak. 19.45 Nws uit Noordr.-
Westf. 19.55 Comm. 20.00 Journaal en weer
ber. 20.15 Doe. progr. 21.00 Muz. 21.45 Jour
naal. 22.05-22.35 Herh. TV-cursussen.
BELGIE NEDERLANDS
14.00-16.00 Schooltelevisie. 17.00-18.09'
Schooltelevisie,
18.00 Colargol. 18.05 Barrier Reef. 18.30
Tlenorklanken. 19.10 Uit de dierenwereld, in
19.35 Kortweg. 19.40 Med. 19.45 Journaal, in
20.20 Merijntje Gijzens jeugd. 21.10 Dok.
22.00 Human. Verb. 22.30 Journaal.
BELGIE FRANS
14.0C-18.10 Schooltelevisie.
18.10 V.d. kinderen. 18.30 Progr. voor ou
dere kijkers. 19.00 Waals magazine. 19J5 ^es
enfants des autres. 19.45 Journaal. 20.12
Weerber 20-20 Inf. progr. 20.40 Jo Gaillard.
21.30 Poolse speelfilm. 23.25 Journaal.