Springer briest tegen de Westduitse kerk I b voorlopig Uit de kerkbladen lIlSlllslll Nummer van To The Point uit roulatie Vandaag Trouw K wartet Heuss-prijs voor Dorothee Sölle Militaire arts meldt marteling niet automatisch Interreligieus eerbiedsuur in Amersfoort Wereldraad spreekt over anti-raeisme Fr enz vraagt steun synode Nieuwe boeken TROUW/'K.WARTET DINSDAG 12 FEBRUARI 1974 KERK/BINNENLAND T2 K2 Van een medewerker BERLIJN De Weslberlijners, die hun familie in Oost-Berlijn willen bezoeken, moeten per dag per persoon twintig Westmark omwisselen in Oostmark. Dat geld moeten ze daar opmaken. Dat valt vooral de gepensioneerden, die hun familie bezoeken, soms zwaar. De kerk heeft aangeboden die twintig mark voor deze men sen te betalen en in totaal twee ton voor dit doel beschikbaar ge steld. den is als bijvoorbeeld in Amsterdam. De Pfarrer heeft nog zo iets als een stralenkransje om zijn hoofd, -lat overigens niets te maken heeft met het evangelie, integendeel in wezen puur heidens is. De kerk leeft meer van het religieuze dan van het evangelie van Jezus Christus. De kerk is op weg te leren leven met Christus en niet te steunen op volksreligie. Twee groepen De kerk heeft het daarom in deze overgangstijd moeilijk. Het is natuur- Hoewel de christelijke partij CDU :n het kielzog van de Springer-pers de verdragen met het 'oosten' in een kwaad daglicht tracht te stellen, pro beert de kerk aarzelend een evangeli sche weg te zoeken. Zij weet dat de Duitse volkswil niet bij voorbaat sa menvalt met wat het evangelie vraagt. Zij heeft dat geleerd van de belijden de kerk uit de Hitler-tijd. De kerk in Duitsland en vooral in Berlijn heeft het moeilijk. Zij is volkskerk en is financieel afhankelijk van de staat, die voor haar de kerkbe lasting ophaalt. Daar komt bij. dat de secularisatie in Berlijn lang niet zo ver voort geschre- te vinden, maar heeft het daarbij bij zonder moeilijk. Vele doordravers ma ken hem het leven als bisschop zuur. Het allerergste is, dat de strijd niet op de wezenlijke punten, maar op de tails uitgevochten wordt. Springer (On)sportief Trouw-Kwartet is naar mijn mening een uitstekende positieve christelijke krant, maar de laatste tijd wordt ze erg hard meegesleept in de 'verwes- terlijking* van het sportnieuws. Uit de krant van 4-2-'74 bijvoorbeeld noem ik de voorpagina kop 'Twente: 3 punten uit 3 topduels' en sportpagina- koppen als 'Volewijckers'zegeviert' (21). 'Periode-titel Heracles illusie' en Twente erkent klasse Ajax\ Deze koppen suggeren, dat er een andere topploeg in Nederland zou zijn die meer dan 3 punten uit 3 topwedstrij den zou halen zonder twee van zijn aanvalspitsen (Drost-Jeuring), of dat optimisme in sport verkeerd zou kun nen zijn! Mijn innige wens: laat Trouw-Kwartet een landelijke krant blijven met minder 'pro-westers' sportnieuws. Enschede H. Begemann 'Wie heeft er gelijk?' Enige dagen geleden wierp in deze rubriek de Bredase arts E. Campert de vraag op wie gelijk had: de heer Den Uyl (van het kabinet), die gerap porteerd had dat in december in Rot terdam 350 miljoen ton olie was bin nengekomen of de Rotterdamse vak bondsfunctionaris Schravenmade die had becijferd dat er 600 miljoen ton was aan komen varen, met welke vraag hij kennelijk twijfel wilde wek ken aan de integriteit van de heer Den Uyl. Nu lijkt mij deze vraag voor iemand die een klein beetje weet hoe onze Nederlandse samenleving in elkaar zit en boven dien een goede krant leest (zoals Trouw-Kwartet) niet zo moeilijk te beantwoorden. Die turvende vak bondsfunctionaris telde n.l. de bin nenvarende tankers, dus bruto invoer, d.w.z. met inbegrip van de voor door voer bestemde olietonnen en de heer Den Uyl gaf uiteraard slechts cijfers over de voor de binnenlandse markt bestemde. Dat verschil is niet zo won derlijk als het misschien lijkt want de heer Schravenmade ging het als vak bondsman uiteraard om de werkgele genheid in de Rotterdamse havens en de heer Den Uyl om de voor binnen lands gebruik beschikbare energie. En dat zijn wel twee zeer verschillende zaken. Beek (Ubb.) L. vanVierzen Joden en Arabieren In het artikel van dr. E. Flesseman- Van Leer (4-2-'74) staat een pikante opmerking: de Arabische landen be schouwen Israël als de bedreiger. Ter wijl in 1967 Nasser zijn leger met de De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. duidelijke oproep alle Israëli's af te maken de strijd instuurde en ook de huidige Arabische leiders blijkens hun uitlatingen niet vrij zijn van Jo denhaat, komen Arabische christenen in Génève vertellen dat ze bedreigd voelen door de Joden. 'Zij konden niet geloven dat de Joden in Israël zich nog altijd niet veilig voelen', zegt het artikel. Als je zoiets leest, heb ik het gevoel: ben ik nou gek of zijn zij het? Er is een grote Joden-hater: de vader van de leugen. Wie in de bijbel thuis is, weet wie dat is. Wie een dis cussie met hem aangaat en zich laat omturnen, loop grote kans achter de volgende progrom te staan. Schoonhoven N. Mels Blijham Het commentaar 'Hoogst bedenkelijk' (over het handschriftonderzoek in Blijham) van 30.1.74 kwam bij mij over als bedenkelijk. Het ware te wensen dat meer burgers de moed hadden de politie te helpen het kwaad te elimineren: helaas is het in ons land al zover dat getuigen soms moeten zwijgen uit vrees voor intimi datie. De inwoners van Blijham wer ken niet mee aan hun eigen veroorde ling, maar aan het verhogen van de bescherming van hun persoon en goed. Hoogeveen L. Nljenhuis Rijden op zondag We mogen weer rijden op zondag. De heer Bas de Gaay Fortman vindt het teleurstellend dat de parkeerterreinen bij de kerken weer vol staan na de autoloze zondagen. Mensen die per au to naar de kerk gaan hoeven hoog stens 4-5 km. te rijden (dat is al veel). Als we niet naar de kerk gaan maar willen recreëren, zouden we dan niet zo'n 30-100 km. rijden of meer? Kerkmensen gaan gewoonlijk na kerk tijd naar huis voor de verdere zon dagsviering. Het lijkt me toe dat hij ons dan niet kwalijk moet nemen als we 'even' van de auto gebruik maken om naar de kerk te gaan. Denk er eens over na Bas, of moeten we ons echt schamen? Benthuizen J. J. C. Schellingerhout- Roos Huis van bewaring In de krant van 1 februari las ik dat er verzet is tegen een nieuw huis van bewaring in Amsterdam. Het is te be grijpen dat er bezwaren zijn. De hui zen worden paleizen van bewaring voor dat geld, en de mensen er in krijgen meer comfort dan ze in eigen huis ooit zullen hebben of krijgen. Werkendam mevr. Ippel Krijgsgevangenen Ontelbare keren lezen we en horen we nu hoe Syrië doof blijft voor de eis van Israël. Een volkomen recht vaardige eis n.l. de namen van de Is raëlische krijgsgevangenen aan het Rode Kruis te overhandigen. Waarom blijft dit land zo hardnekkig om deze rechtvaardige eis niet in te willigen? Israël heeft toch alle krijgsgevange nen naar hun land laten gaan? Waar om zijn zijn vijanden dan zo laag om dit niet te doen? Leiden Els van Houwelingen Zienswijze Axel Springer lijk de vraag of een kerk anders dan in overgang, namelijk van het 'volkse' naar het evangelie leven mag. Maar dat Is een verhaal apart. In Berlijn zijn er twee groepen in de kerk. Er bestaat de E.S.B. (evangelische Sammlung Berlin), een samenbunde ling van rechtse groepen, die «eggen te willen blijven bij het fundament van de evangelische leer. Je treft er strenge lutheranen en piëtisten, hele nette christenen en Prinzipienreiter. Zoals overal in de wereld, maken ze de anderen uit voor pure horizontalis- ten. Ze weten alles ook zo goed. Ze kennen eigenlijk weinig problemen, want alles was vroeger al opgelost Zonder dat ze het beseffen, zijn ze conservatief en handhaven ze wat in vroegere tijden ook een keer als nieuw aanvaard werd. Ze huiveren voor alles wat anders en nu nieuw is. Tegenover hen staat een ongeorgani seerde groep. Je vindt in deze groep van alles en nog wat. Toch verneem ik in deze groep heel sterk de tendens om opnieuw te luisteren naar het evangelie. Ze pogen temidden in deze tijd te staan. Inderdaad bestaat het gevaar dat ze net als de andere groep het evangelie identificeren met hun tijdgebondenheid. Maar sterker zien ze dit gevaar dan de eerst genoemde groep. Beide groepen staan fel tegenover el kaar. Een echt gesprek is niet (meer) mogelijk. Ze vermorzelen mensen on der de raderen van hun voortrazende wagens. Ze denken dat ze na kunnen zeggen, wat Jezus eens zei: wie niet voor me is, is tegen me. Bisschop Kurt Scharf poogt een weg Het machtige krantenconcern van Axel Springer, die demonstratief zijn kerklidmaatschap opzegde, irriteert de voorzichtige tastende koers van de kerk en gaat als een briesende leeuw tegen haar tekeer. 'Brot für die WeltV is een grote inza meling rond Kerst voor noodgebieden in de wereld. Dit jaar vooral voor .Ie droogtegebiedan ten zuiden van de Sa hara. De Arabische kerken hebben een informatiebureau, om hun Araoi- sche problemen te kunnen vóórleggen aan anderen. Nu heeft, en dat was een foutieve informatie, een medewer ker van 'Brot für die Welt' op een kladje voor de pers meegedeeld: pr gaat ook geld van deze Kerstinzame ling naar dit Arabische kerkelijke bu reau. Daarop is de Springer-pers ge sprongen: in enorme artikelen met schreeuwende koppen (daar zijn ze sterk in) wordt verteld: Brot für die Welt ondersteunt propagandabureau voor Arabische terreur. Dan kan 'Brot für die Welt' verklaren: er gaat geen Pfennig naar dit bureau: we geven al leen voor humanitaire doeleinden: nu kan de synode in Kassei van januari daarover zeggen wat hij wil; nu kan de synode in Kassei van januari daar over zeggen wat hij wil; Springer-pers gaat door het breekijzer te zetten in deze inzamelingsactie, die miljoenen opbrengt en het gif te zaaien, dat Je kerk links is en de terreur steunt. Er is geen praten tegen. Te begrijpen valt, dat velen ondanks tegenverkla- ringen van de kerk toch wantrouwend geworden zijn. De achtergrond van deze hetze tegen de kerk is het verlangen om alles l ij het oude te laten en dat betekent niet: bij het evangelie, maar bij een opvatting van het evangelie uit een bepaalde tijd. De kerk is dan niet meer onderweg met de mensen die door de tijden heenlopen, maar blijft steken bij een bepaalde tijd en fixeert zijn boodschap met de eigentijdse ven taling van een tijd die verleden is. Of ben ik nu aan het polariseren, door dit zo neer te schrijven? Het nare is, dat ik zowel bij de ene groep als bij de andere groep grote gevaren -ie. Want het is mogelijk dat men bij een vertaling van het evangelie nu ook niet herkent de tijdgebondenheid. Allen God kent zichzelf niet tijdge bonden. Wat voor een niet-Duitser erg is: hij ziet dat de zogenaamde progressieven zich ontworstelen aan het Duitsdom (Deutschtum), maar dat de anderen toch wel veel houden voor evangelie, maar het is teveel een Duits evange lie. Nu zie je een fout nu eenmaal bij een ander beter dan bij jezelf. JOHANNESBURG Op verzoek van dr. Manas Buthelezi heeft de Zuidafrikaanse rechter het nummer van 1 februari van To The Point uit de verkoop genomen. To The Point is een rege ringsgezind blad, dat in Nederland wordt gedrukt en dat enige malen aanvallen heeft gedaan op de wereldraad van kerken. Het nummer van 1 februari bevat te een redactioneel stuk waarin de 'inperking' van de zwarte lutherse theoloog werd goedgepraat. Daar toe gebruikte het blad enkele, cita ten waarvan Buthelezi zelf de echt heid ontkent. Buthelezi zou in 1966 volgens To The Point gezegd hebben dat hij met genoegen van de moord op premier Verwoerd had gehoord en dat hij wenste dat ook premier Vorster zou omko men. Door dit 'citaat' maakte To The Point zich schuldig aan het zelfde vergrijp waarvoor ds. Beyers Naudé binnenkort voor de rechter moet verschijnen, namelijk het ci teren van een 'ingeperkte' persoon. Een woordvoerder van het christe lijk instituut, waaraan dr. Buthele zi is verbonden, maakte bekend dat tegen het blad een proces we gens smaad zal worden ingesteld, tenzij de rechter zelf reeds een zo danige procedure zou aanspannen. (ADVERTENTIE) HET FEBRUARI NUMMER IS UJT! Frank Goble vertelt hoe wij men sen soms uit komen boven dat wat we gemiddeld beleven. Het was ge wéldig gewoon, zeggen we dan. En woorden schieten te kort. Een ongeneeslijke zieke vertelt hoe hij zijn ziekte tegelijk als diepte punt en topervaring beleeft. Dr. Anne van der Meiden: We ne men een 'niets', laten dat drukken, recenseren, verfilmen en houden verbaasd als resultaat over: de on werkelijkheid. Van de 2000 boodschappen waaraan we dagelijks bloot gesteld zijn, ne men we er zo'n 500 op. Niet meer. En die kleuren we daarna nog eens zo bij, dat ze ons niet al te zeer hinderen, aldus drs. H. Hoekstra. Onze redakteur dr. G. Dekker wil, dat de lezers van VOORLOPIG er een abonnement op een anders ge kleurd blad bijnemen Een kerkelijk aktivist is aan de haal gegaan met een paar hoofdletters van ds. Buskus. Het was of de duvel er mee speelde. Maar, nee hoor, het was een gereformeerde-bonder. Verder in dit nummer weer politiek in prenten en een introduktie op een razend boeiend boek van Dorothee SöIIe. Nêém/gééf een abonnement op het maandblad VOORLOPIG. Al was hei voorlopig voor een jaar. O] vraag een proefno. Adresseer: VOORLOPIG, Antivoordno. 101, Delft. Geen postzegel nodig, 18,90 p.j. (Stud, 12,70). Uitgave Kok Meinema. MÜNCHEN De Westduitse theolo ge Dorothee Steffensky-Sölle heeft het afgelcpen weekeinde in München de Theodor-Heuss medaille gekregen voor 'voorbeeldig democratisch ge drag, burgerlijke moed en bijzondere prestaties voor het algemeen welzijn.' Bulten mevrouw Sölle ontvingen ook twee actiegroepen voor buitenlanders en een gemeenteraadslid de onder scheiding. Dorothee Sölle kreeg de prijs, die 12.500 mark bedraagt, voor haar 'door christelijke verantwoording gemoti veerde en door persoonlijke moed ge dragen inspanning tot vernieuwing van het menselijk en maatschappelijk samenleven.' Van een verslaggever UTRECHT De veronderstelling dat mishandelingen in de. krijgsmacht 'vanzelf' wel bekend worden omdat de behandelende artsen die moeten mel den, is onjuist. Dit heeft secretaris generaal J. Diepersloot van de Konink lijke Nederlandse maatschappij tot bevordering der geneeskunst, meege deeld naar aanleiding van de berich ten over mishandeling en martelingen in het korps mariniers. Over aangifte kan uitsluitend het slachtoffer zelf een beslissing nemen. De arts heeft natuurlijk wel de more le plicht om er iets aan te doen, aldus de heer Diepersloot, maar dat moet gebeuren in overleg met de patiënt, en alleen als de patiënt dat zelf wil. Als de onderdeelsarts 'automatisch' vermeende mishandelingen zou mel den, bestaat het gevaar dat de betrok ken militairen, uit vrees voor eventu ele gevolgen van zo'n bekendmaking, helemaal niet naar de dokter gaan. En dat is uiteraard niet de bedoeling. De schrijver van Vandaag (Tr.Kw 5.2.74) beoordeelt 'Zienswijze' van zondagavond j.l. niet helemaal juist. Van de Guru Maharaj Ji zegt hij: 'een allervriendelijkst lachend gezicht wat onnozel.' Maar wist de Van- daag-schrijver, dat deze zich 'volmaak te Meester' noemende Indiër beweert, dat hij Christus en God is en dat de afgelopen 10 jaar 8 miljoen mensen dat zijn gaan geloven? Christus zegt in Matth. 24: 'Indien dan iemand tot U zegt: Zie hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet' Deze tekst in dachtig, hebben de Jesus People zon dagavond getuigd van hun geloof en teen het bloed van Christus ter spra ke kwam, kon de antichrist, zichtbaar uit het veld geslagen, alleen nog maar de kreet 'meditatie' uitbrengen. Ermelo N. Yerbaas-Ouboter Vogelmoord (7) De inzending van de heer Puite uit Amsterdam over de vogelmoorden ge lezen. Wat een miserabel standpunt! Ook alwaar zo iemand die terwille van geld en genotvolle snoepreisjes deze jammerlijke uitroeiing wil ver ontschuldigen. Daarom hoop ik dat, als hij zo graag naar Italië wil, besto len zal worden door de vele dieven die daar lopen. Papendrecht Pleun Boer De organisatie 'wereldgesprek der godsdiensten', geleid door de her vormde emeritus-predikant dr. R. Boe- ke, vierde onlangs in Amersfoort zijn zilveren jubileum. Het NPB-maand- blad Ruimte publiceerde de orde van dienst van het 'interreligieus eerbied suur", waarmee de viering werd beslo ten: Inleiding: Dr. A. R. Sequeira hielp ons bij het innemen van de juiste houding van eerbied, zoals die van verschillende godsdienstige zijden wordt aangereikt. Pianospel brengt een passende sfeer en inkeer. Een openingsspreuk wordt gezegd door een christen en een boeddhis- te. Een zevenkleurige kaars en wie rook worden ontstoken. Gezamenlijke stilte, gemarkeerd door fluitspel leidt in tot het uit spreken van twee gedichten, over 'Silence' en 'het gouden Licht' van Vimala Thakar. Gelezen wordt dan uit heilige bronnen: de Bhagavad Gita, Boeddhistische teksten, de Tenach, het Nieuwe Testament, de Koran, telkens door allen beantwoord met: 'Heilige Waarheid, verlicht ons'. Muziek uit oost en west roept weerklank op. Korte getuigenissen lichten het ge- lezene toe. De 'vlam der Vrijheid' wordt opge dragen. Uit een meditatieve stilte komt een 'gedenken' voort, uitgesproken voor de aanwezigen en andere be trokkenen in land en wereld. Hier mee wordt telkens gezamenlijk in gestemd met de bede: 'Eeuwige, ontferm U!' Opnieuw concentreert men zich in stilte, waaruit de beden van het 'Onze Vader' worden gezongen, die expressie vinden in hand- en li chaamshoudingen van hindoe-oor sprong. Tot besluit wordt een mystiek lied gezongen waarvan het refrein ein digt met de woorden 'Uw liefde is geworteld in de diepten van mijn hart'. Een zegening wordt tenslotte be antwoord met een ontvangend ge baar van de deelnemers. Daarna wordt de kaars gedoofd door de boeddhistische participan- te. Houtsnede uit. Lichtstralen Een dienst die algemeen werd er varen als een bijzondere gebeurte nis. Prof. dr. Herman Ridderbos gaat in het Gereformeerd Weekblad (uitgave Kok) in op de kritiek op de gerefor meerde kerken. Aan de synode ligt het niet, meent hij: Inflatie Wat er aan ons mankeert blijft ook onszelf niet verborgen. Ik voor mij ik herhaal het zoek dan niet in de eerste plaats in wat onze Synodes al dan niet besloten en uitgesproken hebben de laatste jaren. Daar zal ook wel iets aan gemankeerd hebben en er valt over bepaalde punten wat mij betreft te discussiëren. Maar als de kerk, de onze ,en heel de kerk in Ne derland, een afspiegeling was van het geen onze Synodes de laatste jaren voor en na hebben uitgesproken en bevestigd, zou er voor mijn besef van een kerkelijke kwestie of een crisis in het geloof geen sprake behoeven te zijn De eigenlijke inflatie zit veel moeilijkei; en veel dieper dan dat men haar door een nog steviger of 'stoerder aanpak' (men vergeve dit soort terminologie in dit soort za ken!) zou kunnen overwinnen. De ei- Du LEL Rij" het let jelee - C Won g iog< woni ivorc BASISHOUDING Het wordt steeds duidelijker aan al lerlei tekenen hoezeer wij allen be trokken worden in een verandering van ons cultuurpatroon, waarin gezag en gehoorzaamheid een andere inhoud krijgen. Er is als het ware een grote opstand gaande tegen alle formeel hanteren van gezag en autoriteit. Het conflict op Dennendal spreekt er °P 6 luide toon van, maar evenzeer de te- (e SL genstellingen in de kerkprovincie van ffe 0 de Limburgse bisschop. De universl- ,eve teiten, de scholen en ook zo langza- |arjj merhand de kerken hebben er mee te maken, om van de gezinnen nog maar te zwijgen, ben ik geneigd te zeggen,, en misschien moet juist daarover anz meer geschreven worden. Want daar speelt alles zich in het klein en vaak op beslissende wijze af. Wanneer het ergens nauw luistert dan in de ver houding tussen ouders en kinderen. Wie zich ook maar oppervlakkig in deze problematiek verdiept verbaast iéPt( zich met de dag meer met welk een gemak mensen het op zich nemen kin deren te krijgen en op te voeden. Niet dat dit niet zou moeten gebeu ren, maar het gemak waarmee, daar gaat het om. De vanzelfsprekendheid waarmee men aanvaardt dat alles wel goed zal gaan. Nu kan men zeggen MfT dat liefde van ouders tot kinderen p" een wezenlijke zaak is, belangrijker zelfs dan iedere cursus over opvoe ding en dergelijke. Dit zal ook wel er* gens waar zijn, maar dat neemt intus-^ sen niet weg dat ook daar waar ou ders kinderen innig liefhebben gehad niet alles is gelopen, zoals .men WèiV ste. Een diepere geestelijke achter grond is een onmisbare voorwaarde om in de grote veranderingen van vandaag niet alleen persoonlijk zijn weg te vinden maar die met anderen, teci soms mensen die aan onze zorg zijn [De toevertrouwd, te begaan. En dan zelfs niet alleen een dieper inzicht in de vragen, een meer vertrouwd zijn met de laatste wetenschapelijke resulta ten, maar vooral een geestelijke grondhouding, iets dat alles kan dra-tori gen iets dat niet mee onder gaat in ep; de stroom. tn -evi )m ve genlijke inflatie is veel meer slui pend. Zij bestaat in het aangeslagen zijn van de kerk door de geest van de wereld, die zich uit in de verzwakking van het ware besef van God en van een daaruit voortvloeiende vroomheid, die nog directe en levende aansluiting vindt aan de reformatorische belijde nis en het paulinisch kerugma van de rechgvaardiging van de goddeloze. Het is de verzwakking van die religieuze dimensie, die men niet aan de naam van een of andere predikant of hoog leraar kan verbinden, maar die als een geestelijke infectie onze gerefor meerde en christelijke identiteit be dreigt, en ik denk niet alléén de onze. Toen ir. J. van der Graaf in de krant de reacties van het hervormd modera- men las op de vragen, die de gerefor meerde dito gesteld had ipzake de vrijzinnigheid, 'brak hem, de klomp', schrijft hij in het orgaan van de gere formeerde bond De Waarheidsvriend: Klacht 'Waar geen klacht is is geen zaak; stelde de moderamen; daarmee aange vende dat ieder ieder in de kerk in feite duldt. Dat is een onjuiste voor stelling van zaken. Toen de Kerkorde werd opgesteld, moest alles zo worden geformuleerd, dat processen als een maal van broeder Marinus in de zaak- Assen van de Gereformeerde Kerken onmogelijk waren. Men zou geen en kele broeder Marinus het recht geven tot een klacht. In ordinantie XI van de Kerkorde wordt dan ook gesteld dat 'een Provinciale Kerkvergadering of haar breed moderamen, redenen hebbende om aan te nemen, dat een dienaar des Woords bij de verrichting van de aan zijn ambt verbonden werk zaamheden. zo predikt en leert, dat hij de fundamenten der Kerk aantast', aan visitatoren-provinciaal opdraagt een onderzoek daarnaar in te stellen. Kennelijk hadden de P.K.V.'s echter tot hier toe 'geen reden om aan te ne men, datEr mogen echter wel brieven geschreven worden aan de P.K.V. Maar of die als klacht behan deld worden is een tweede. Mag ik dan namelijk stellen, dat mij bekend is dat iemand een klacht inbracht bij de P.K.V., waarop nooit een antwoord is gekomen? Ik vind het een mislei dende voorstelling van het modera men als nu op deze wijze gesteld wordt: waar geen klacht is is geen zaak. Of is het de bedoeling dat nu de klachten los gaan komen?' Vernieuwd Het vrijgemaakt-gereformeerde evan gelisatieblad Lichtstralen is geheel vernieuwd. Het is een aantrekkelijk geïllustreerd tijdschrift geworden (drie-wekelijks, 6.50 per jaar, uitga ve Drukkerij J. Boersma te Ensche de). Het eerste nummer van de jaar gang 1974 is een themanummer over ethiek en sexualiteit. it NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Woudsberg: C. Trure te pn| Katwijk aan Zee; te Beverwijk, bui- tengew. wijkgem. in wording (toez.); inj mevr. L. W. van Reijendam-Beek, ooi kand. te Breukelen. Aangenomen naar Gorinchem: F. J. Th van Boven te Soesterberg; naar di Ferwerd: S. J. Seinen te Tange-Altej. r< veer. Bedankt voor Reeuwijk: G. Post tl Arnemuiden. GEREF. KERKEN. I Lj Beroepen te Augustinüsga-Surhuizum: IiJ A. Velthoen te Renfrew (Canada): te Oud-Beijerland: J. Wagenmakers tei Baarland-'s Gravenpolder, die dit be roep heeft aangenomen. Bedankt vcor Kampen: P. van der Wel te Baarn. Overleden: K. G. Idema te Ede (68), em. pred. van Bentheim (W. D'land). Stond voorhfen te Borne/Dëlden, Lol- lum, Oud-Beijerland en Wilsum (W. D'land). CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Eindhoven: J. J. Rebel te Hilversum-C.; voor Vlaardingen: R. van Beek te Eindhoven- et BERLIJN Het uitvoerend comité lai van de wereldraad van kerken komt0,3 van 18 tot 22 februari bijeen in Bad Saarow in de Duitse democratische re publiek. Het uitvoerend comité be staat uit 24 leden. Voorzitter van het 'ti comité is dr. M. M. Thomas. Een van de belangrijkste onderwer pen waar het uitvoerend comité over en moet beslissen is de voortzetting, e van het program tot bestrijding van het racisme. SANTIAGO De Chileense lutherse kerk zal binnenkort een buitengewone synode houden op verzoek van bis schop Helm'.'t Frenz, het hoofd van de kerk. Mgr. Frenz heeft om de bui tengewone zitting gevraagd wegens dei- kritiek die in de kerk op hem is geuit wegens zijn werk voor degenen, die na de coup tegen Allende in moeilijk heden kwamen. Mgr. Frenz zou ont slag willen nemen, indien hij op de i synodezitting niet voldoende steun uitgj de kerk zou krijgen. AO boekje no 1500. Ruilverkaveling. Vooruitgang of ontluistering? door E. J. v.d. Linden - Nijdam. Uitgave Stichting IVIO - 1.25. C. J. M. Schuyt: Rechtvaardigheid en effectiviteit in de verdeling van de le venskansen. Een rechtssociologische "r beschouwing. Uitgave Universitaire Pers Rotterdam - 38 blz - 4.50. J1 Martin Page/N. H. M. Dekker: Magiër i cf manager? Primitief stammenleven in de moderne organisatie. Nederland se bewerking van drs. N. H. M. Dek- ker. Uitgeverij Contact Amsterdam 163 blz - ƒ17.50. De oogst rijpt ieder jaar door Hen drik Sturm; Opus 2, paperback nr. 7. Kortgene (Z.) ƒ16,- Een boeiend ver- haal in het genre streekroman, maar nogal wijdlopig. Voor lezers met een i lange adepi.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2