Hervormden en r.k. starten 'ecclesia' in Haagse Kloosterkerk /IlsillfiWI Kerk in de wereld Mindszenty van functie ontheven Vandaag Trouw Kwartet Bouw van Almelose moskee kan beginnen Rel in Duitse oecumene Godsdienstvrijheid in Noord-Vietnam Minister Pronk weet dus waar hij heen moet Beroepingswerk Engelse zorg over lakse dooppraktijk Nieuwe boeken TROUW KWARTET WOENSDAG 6 FEBRUARI 1974 KERK T2/K2 Van een onzer redacteuren DEN HAAG In maart starten in de Kloosterkerk aan het Lange Voorhout elke zondagmiddag om 12 uur speciale Ecclesia-diensten. Deze diensten gaan uit van de nieuw gevormde 'Ecclesia' (letterlijk, ge meente) waarin roomskatholieke en reformatorische christenen samenwer ken. Deze gemeente is tot stand geko men uit de voorbereidende werkzaam heden van een stuurgroep, waarin ge durende een jaar drie rooms katholie ke priesters en twee protestantse the ologen hebben samengewerkt. Deze samenwerking is niet bij ieder een in goede aarde gevallen. Hoewel in het bestuur van de Kloosterkerkge meente (naar men weet, voortgeko men uit de vroegere Duinoordkerkge meente van ds. Creutzberg) algemeen wel veel sympathie voor het denk beeld van een dergelijk oecumenische samenwerking bestond, voelden enke len zich bezwaard om deze diensten als uitgaande van de Kloosterkerkge meente te organiseren. Men heeft daarom de Kloosterkerk op de normale voorwaarden voorlopig voor de tijd van een jaar verhuurd aan de Ecclesia en ds. Maria de Groot toestemming verleend uit hoofde van haar taak opdracht aan deze diensten mede te werken. De stuurgroep, die de diensten org?- niseert, zal bestaan uit een gelijk aan tal protestanten en roomskatholieken. Ds. M. L. W. Schoch, de andere predi kant van de Kloosterkerkgfemeente, blijft zijn werk alleen in deze ge meente vervullen. Men zal er naar streven een gesprek op gang te brengen tussen de leden van de Kloosterkerkgemeentc en van de Ecclesia. Monniken De Kloosterkerk is in de eeuwen van zijn bestaan al vele malen in het nieuws geweest. Gebouwd in de jaren 1397-1403 als kerk bij het Dominica nerklooster, woedde er in 1566 de beeldenstorm. De monniken herstel den de schade, maar in 1574 moesten zij Den Haag verlaten. Het klooster werd een gasthuis, maar de kerk bleef ongebruikt, althans als kerk, want in 1588 werd hij een paardestal van een compagnie ruiters. Het jaar daarop werd het koor (door een muur van de kerk afgescheiden) een geschutgieterij en de kerk een arsenaal. In 1690 vloog het kruithuis in de lucht en werd de kerk zwaar beschadigd. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Hoogoventoernooi In zijn rubriek van zaterdag 2 februa ri schrijft uw schaakmedewerker Pachman: 'Jammer dat Timman zich In het Hoogoventoernooi niet kon me ten met de Russische grootmeesters, die daar anders altijd vertegenwoor digd zijn. Omdat dit keer de nieuwe Nederlandse kampioen Sosonko mees peelt, die (geheel legaal!) uit Rusland is geëmigreerd, hebben de Russische en Tsjechoslowaakse meesters zich 'verontschuldigd". In feite echter moest de Tsjechoslo- waakse deelnemer Smejkal zich <.p het laatste moment ziek melden en hebben de Russische schaakorganisato ren de uitnodigingen voor het Hoogo ventoernooi afgeslagen met de veront schuldiging, dat zij op dat moment geen spelers ter beschikking hadden a.v.m. de gelijktijdig gespeelde kandi datenmatches. Een verklaring, die ge heel plausibel lijkt, want inderdaad waren al hun sterkere spelers als deelnemer of als secondant betrokken bij de matches in Augusta, San Juan, Palma de Majorca en Moskou. Dat de Russische schaakbond geen spelers van de tweede garnituur heeft willen sturen, kan reden voor kritiek zijn, want al te duidelijk blijkt hier uit, hoezeer zij erop gebrand zijn net Hoogoventoernooi door een Rus te la ten winnen, maar Pachmans veronder stelling, dat het hun gaat om een bov- cot tegen Sosonko lijkt voorshands ge heel uit de lucht gegrepen, brengt ook Sosonko in een schcvc positie cn kan niet onweersproken blijven. Amsterdam J. H. Donnar Verrassend Uw commentator ('Verrassend 1 en 2' in Trouw-Kwartet van 31-1-74) is niet enthousiast om het zacht uit ie drukken over de rol van de V.V.D. rond de benwnedistributie. Dat is zijn De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. fostma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fliro X 500. goed recht, natuurlijk. Als hij die me ning echter probeert te verduidelijken met het citeren van een collega van Het Parool, die een vooraanstaande li beraal zou hebben ontmoet, begeeft hij zich onmiddellijk op het pad van de ordinaire roddel. Parools parle mentair recacteur Van Wijnen zou een vooraanstaande liberaal hebben gesproken die alles weet over' partij genoten in de Tweede Kamer. 'Vanwege verplichte discretie' wordt de naam van die liberaal niet ge noemd. Elke normale journalist zit met de handen in het haar als hij een bron heeft die anoniem wil blijven. Het betekent immers dat een uitla ting van zo'n bron bevestigd moet worden. Als Van Wijnen dat niet di rect doet is het nog iets anders dan wanneer een anonieme commentator het instemmend overneemt. Van Wijnen schrijft onder persoonlij ke titel, waarbij iedereen die hem kent weet dat hij een enthousiast so cialist is. De commentator van Trouw- Kwartet is anoniem, en vertolkt in feite wat de redactie vindt. Moet mijn conclusie en daarmee ieders conclusie luiden dat Trouw-Kwartet ook enthou siast socialistisch is, waarbij anonieme roddelpraat dankbaar kan worden ge citeerd? Ten tweede: Dat de V.V.D. alles beter vond dan een -ijverbod op zondag, obers, serveersters en pompbedienden en daarmee impliciet ook een eerlijke benzinedistributie accepteerde, is nooit door de V.V.D. ontkend. Wel vindt de V.V.D. dat de regering best gekritiseerd mag worden over de aan pak en uitvoering van deze benzine distributie. Als de commentator meent dat de V.V.D. achteraf niet mag laten blijken ongelukkjg te zijn met het beleid van de regering en dat op deze wijze ver duidelijkt, dan is dat naar mijn ge voel een streven om koste-wat-kost, met zindelijke en onzindelijke argu menten, dit kabinet te verdedigen en de critici aan te vallen. Den Haag L. Rhïjnsburger, Voorlichter Tweede-Kamer fractie V.V.D. Synode (1) Synode(3) Inmiddels hadden de contra-remon stranten de kerk opengebroken, zo goed en zo kwaad als het ging weer wat ingericht en er op 9 juli 1617 weer een eerste dienst gehouden. Prins Maurits en Willem Lodewijk van Nassau verleenden hun onver wachte steun door er op 23 juli 1617 ter kerke te gaan. Al naar gelang de sympathieën noemde men de Kloos terkerk toen de Prinsekerk of de scheurkerk. Frederik Hendrik trouw de er zelfs. Koning Lodewijk Napole on stond de kerk in bruikleen af aan de Waalse gemeente. Het koor even wel bleef gesloten. In de loop der jaren werd de kerk volgestouwd met hokken en banken en galerijen en was er van het middel eeuws karakter weinig overgebleven. Dat veranderde toen de oecumenisch en liturgisch ingestelde Duinoord kerkgemeente, waarvan het kerkge bouw vanwege de Duitse 'tankgracht' was afgebroken, er in 1942 zijn dien sten ging houden. In 1953 volgde de authentieke restau ratie van het schip en in 1957 ook van het koor en van de crypt, waar in vroeger eeuwen de monniken hun do den hadden begraven. Ds Kwint leid de er zijn liturgische dienstën, en maakte van de Kloosterkerk in volle eigenüjds°eP p'robfe^'atiek.11 Geheel* in°de De crypt van de Haagse Kloosterkerk. Eens zetten de dominicaner-monniken daar hun doden bij. Na zin van deze traditie wil ds Maria de -fe Reformatie werden er in een deel van deze kelders munten geslagen. Bij de restauratie van 1957 Groot meewerken aan de nieuwe open Ecclesia werd de crypt als oecumenische kerkruimte gebruikt. Als meelevend lid van de geref ker ken heb ik met instemming het arti kel van de hoofdredactie 'Boten af houden' gelezen. Hoe bestaat het dat een aantal verblinde synodeleden, zo achter de feiten aan kunnen hollen. Moeten dan terwille van een aantal verontrusten onze kerken weer waar deloze introverte kerken worden. Juist in de interkerkelijke samenwer king, kan de toch al zo gescheurde kerk, zich vooral als een éénheid in verscheidenheid openbaren en zo ge stalte geven aan het lichaam van Christus. Maar nee het eigen kringe tje moet zo nodig indien maar enigszins mogelijk een aparte uit zending, of de andere kerken moeten voldoen aan zgn. 'ware leer' terwille van 'geref. gewetensnood'. Leren de gereformeerden het dan nooit? Groningen H. Straal Synode(2) Mijn lijfblad vindt de synodeweek der geref. kerken niet van gehalte om in een lijstje te zetten. Dat de schrijver van dit commentaar zelf met grcot ge mak het machtig 'Geloofsgetuigenis' vergeet hetwelk de kerk is ingezon den, schijnt niet tot zijn verlichte brein te zijn doorgedrongen. Mijn commentaar: 1. Het belijden der kerk laat de redactie van mijn lijfblad Sibe risch. 2. Vele IKOR/CVK-uitzendingen waarin het evangelie, dat niet naar de mens is. helemaal niet meer aan bod komt, mag de synode rustig onbe roerd laten. 3. De vrijzinnigen in de geref. kerken (bedoelt U Kuitert c.s.) worden rustig op één hoop geveegd met de vrijzinnigen in de hervormde kerk. dus ook met de Zwinglianen. Ze kunnen zich dit nu maar voor gezegd houden. Woldendorp R. Hulzinga (lid geref. Synode) ALMELO De slichting 'Turkse moskee Twente' zal in maart starten met de bouw van een moskee. Nu de bestektekeningen gereed zijn en de grondtransactie met de gemeente Al melo heeft plaatsgehad, is het wach ten nog op het akkoord van gedepu teerde staten. De Turkse ambassadeur zal de eerste steen leggen. MüNCHEN (KNA) Een nog ono verzienbaar gevoel van onbehagen grijpt binnen de Duitse oecumenische beweging om zich heen als gevolg van de geheime overgang van drie Luther se dominees in Beieren naar de rooms-katholieke kerk. Een van hun bezwaren betrof de toelating van de vrouw tot het ambt. Het hoofd van de Beierse lutherse kerk, bisschop Dietzfelbinger, heeft er in een brief aan de dekens en senio ren van zijn kerk zijn teleurstelling over uitgesproken, dat de drie domi nees hem niet eerst op de hoogte heb ben gesteld van hun voornemen. Ook de r.k. bisschoppen van München en Regensburg, tot wie zij zich gewend hebben, hadden hem niet ingelicht. Het katholiek ordinariaat van München heeft, samen met dat van Regensburg, waar naar verluidt de drie tot priester zullen worden ge wijd. gereageerd dat het zeer goed denkbaar is, dat de dominees zelf heb ben aangedrongen op geheimhouding, om de publieke opinie niet te schok ken. Van zeker twee van de drie pre dikanten, Betzner en Tillman, waren hun bezwaren tegen bepaalde ontwik kelingen, vooral rond de ambtsdiscus sie, bekend. Bisschop Graber van Re gensburg stelde zijn lutherse collega al in 1970 op de hoogte van onrust hij groepen predikanten. LeHp-vvincf yyp jn i,ipr Van een verslaggever DEN HAAG Volgens het partijse cretariaat van de VVD is het ledental van deze partij in één jaar met tach tig procent gestegen, het is dc zeven tigduizend gepasseerd. Op 1 januari vorig jaar had de partij 38.600 leden. ROME (UPI) Paus Paulus heeft kardinaal Mindszenty ont heven van zijn functie als aarts bisschop van Esztergom en pri maat van Hongarije. De paus heeft het aartsbisdom, het voornaamste in Hongarije, vacant verklaard en mgr. Laszlo Lekai be noemd tot 'apostolisch bestuurder' in afwachting van verdere maatregelen. Hij deed nog enkele bisschopsbenoe mingen in Hongarije. De positie van de 81-jarige Minds zenty, die sinds 1971 als balling in Wenen woont, was de voornaamste bron van wrijving tussen het Vaticaan en de Hongaarse regering. In de be kendmaking van het Vaticaan wordt gezegd, dat de paus zijn beslissing heeft genomen 'gezien de pastorale noden van het aartsbisdom Esztergom en na een uitvoerige briefwisseling met kardinaal Mindszenty. Hongaarse ballingen hebben de maat regel van de paus een bewijs ge noemd, dat het Vaticaan een pion ge worden is van de communistische re gimes. 'Als het zo doorgaat, wordt het Vaticaan de westerse versie van het patriarchaat van Moskou', zei een bal ling. Het is komende vrijdag juist 25 jaar geleden, dat Mindszenty na een ge ruchtmakend proces in Boedapest tot levenslang werd veroordeeld. Tijdens de opstand van 1956 kwam hij vrij en vluchtte hij naar de Amerikaanse am bassade. Toen hij dit gebouw vijftien jaar later verliet en naar Oostenrijk reisde, schreef hij paus Paulus, dat hij dit alleen deed, omdat de paus het wilde. Hij noemde het aanvaarden van zijn ballingschap 'het zwaarste kruis van zijn leven'. Bisdom zit omhoog met olie-aandelen NEW VORK De oliecrisis heeft een gewetenscrisis in de rooms-katholieke hiërarchie van New York teweeggebracht. Het aartsbisdom, dat een groot be drag belegd heeft in de olie- industrie. vraagt zich af, of het niet bezig is zich dank zij het energietekort op immorele wijze te verrijken. Een woordvoerder van kardinaal Cooke heeft meegedeeld, dat het aartsbisdom nu zijn beleggings- politiek herziet, 'teneinde in overeenstemming te blijven met de katholieke ethiek inzake het winst maken'. Het Newyorkse aartsbisdom bezit een aandelen pakket ter waarde van 23 mil joen dollar (ongeveer 65 miljoen gulden). Het vermogen is voor een groot deel in dc olie-indus trie belegd. Mindszenty ROME (KIPA) Steeds meer pries ters worden in Noord-Vietnam gewijd. De rooms-katholieken kunnen in volle vrijheid hun godsdienstige praktijk uitoefenen, volgens de afgevaardigde van de christen-demokraten in het Italiaanse parlement Danielo Morini. Hij heeft deel uitgemaakt van een parlementaire delegatie, die Hanoi heeft bezocht. Morini verklaarde geen enkele vorm van discriminatie te hebben kunnen constateren. De r.k. kerk in Noord- Vietnam telt 12 bisschoppen en 2 mil joen gelovigen. De opleving van de kerk, die door de uittocht van rooms katholieken in 1954 bijna met onder gang werd bedreigd, noemde hij ver rassend: er heerst dynamiek en de toeloop tot de seminaries is bijzonder groot. Niet alles geeft volgens Morini reden tot jubelen. De verbindingen tussen Hanoi en Rome zijn zo goed als dood. De bisschoppen hebben tot nu toe geen kans gekregen naar Rome te rei zen, zodat de verbindingen met het centrum van de kerk alleen per brief bestaan. Doordat de bisschoppen noch het Vatikaans concilie noch de latere bisschoppensynoden hebben mogen bijwonen, is er b.v. van liturgische vernieuwing weinig of geen sprake: Rome niet langer voor internationalisatie van Jeruzalem TEL AVIV De r.k. kerk streeft niet langer internationalisafie. van Je ruzalem na. daar dat niet réalistisch is. Dit heeft de woordvoerder van het Vaticaan, prof. Alessandrini, in een vraaggesprek met het Israëlische dag blad Haaretz verklaard. Wat het Vaticaan thans wel wil, heeft prof. Alessandrini niet vermeld. Het Vaticaan heeft geen reden zich over de wijze van beheer door Israël van de heilige plaatsen te beklagen, aldus Alessandrini. Hij heeft dit alles ge zegd in een gespiek met het Israëli sche dagblad Haaretz. Prof. Alessan drini zei dat het niet de gewoonte is van het Vaticaan om staten te erken nen. waarvan de status wordt aange vochten. Als de Arabieren Israël heb ben erkend, zal het Vaticaan volgen, aldus de woordvoerder van de paus. door Aldert Schipper Uw commentaar 'Boten afhouden' brengt mij tot de conclusie dat wan neer U zo berichten uit Lunteren ver meldt het vrij zeker is dat de synode de goede en juiste koers is ge gaan. Zulk een synode acht ik hocg en breng graag een woord van hulde aan de broeders en zusters voor hun arbeid in de bossen. Amstelveen G. Dekker Bijna vijf maanden na de staatsgreep tegen president Allende eisen luther se Chilenen dat hun bisschop Helmut Frenz aftreedt. Frenz heeft als leider van het oecu menische hulpcomité sinds oktober vorig jaar 4.442 vluchtelingen Chili uitgeholpen. De laatste ingeschreven vluchteling vertrek afgelopen maan dag. Dat werk heeft Frenz bijna letterlijk goed en bloed gekost. Hij heeft er stad en land voor afgereisd. In de he le wereld heeft hij asylplaatsen voor 'zijn' vluchtelingen gezocht. Overal ook in ons land bezwoer hij dat het ging om democratische mensen die in levensgevaar waren gekomen door de fascistische staatsgreep. De bisschop koos partij voor de mensen op wie gejaagd werd. Maar zijn gemeente vond dat hij daarmee ging staan aan de kant van haar poli tieke vijanden. Verwijten Nog steeds wordt aan sommige poli tieke vluchtelingen het vertrek gewei gerd, in alarmerende omvang worden mensen gearresteerd, gemarteld en te rechtgesteld. Frenz is daarom gaan zitten in een permanent comité voor de mensenrechten in Chili. Maar de Chileense lutheranen verwij ten Frenz dat hij en de andere Duitse dominees niets deden, toen het bezit van de rijken in gevaar kwam onder de regering-Allende. Het feit dat Frenz geen Chileen maar Duitser is, heeft hem tct dusver be schermd tegen de junta. Mede daar door kon hij doen wat hij heeft ge daan. Maar dit voordeel keert zich nu tegen hem, nu zijn gemeente hem laat vallen. 'Zij hebben als buitenlanders makke lijk praten over recht en gerechtig heid', zeggen de Chileense lutheranen. 'Als het hun niet langer bevalt, dan kunnen zij vertrekken, maar wij wo nen hier voorgoed'. De gemeente is bang dat de over het hele land verspreid wonende leden de kerk de rug toekeren. Frenz breekt de gemeente af, verwijten zij hem. Kanselboodschap ln juli 1973, dus nog net voor de val Helmut Frenz van Allende, nam de synode in Santi ago een 'woord aan de gemeenten' aan 'n soort herderlijk schrijven, waar in gewaarschuwd werd tegen geweld, waarin om dialoog werd geroepen en om strijd tegen onrecht. 'De strijd om recht en vrede in Chili mag niet de vernietiging van de tegenstander ten doel hebben. Dat betekent dat we morgen reeds bereid moeten zijn om als broeder diegene te aanvaarden, die vandaag onze tegenstander nog is'. Een schitterend stuk. Maar het is nooit van de kansels voorgelezen. Om dat het recht voor de rijken in Chili weldra leek te zijn teruggekeerd? De Chileense lutheranen zullen aller lei aan Frenz voor de voeten willen werpen. Natuurlijk zijn diegenen die hun ogen sluiten voor het onrecht dat om hen heen plaatsvindt meer 'gerus te gemeenteleden' dan die bedrijvige bisschop, die de kerk maar .afbreekt. De wereldraad van kerken heeft zo juist bekendgemaakt dat er voor de hulp aan vluchtelingen en voor het werk van de commissie van de men senrechten nog ruim een miljoen dol lar nodig is. Minister Pronk weet dus waar hij heen moet met het geld dat hij dit weekeinde beloofde aan de Chileense kerken en vakbonden. Maar laat dat geld vooral niet in handen komen van hen die zo bang zijn dat de gemeente niet wordt gebouwd. DE VRAGENDE MENS Toch kom ik nog even terug op die uitzending van Zienswijze van zondag avond jl. Zoals al gezegd, ik had geen potlood bij de hand en* heb dus alleen nog een enkele herinnering, aan wat dc jonge mensen van de drie uitgenodigde groepen met elkaar be spraken. Gisteren legde ik er de na druk op dat 't nog al vaag Was en dat was 't ook. Je kreeg er niet meteen vat op. Nu kan iets vaag. zijn omdat het eenvoudig verder niet duidelijk té maken is. Van dat aspect was hier ook iets aanwezig. Omdat de harde feiten van het leven niet in 't vizier kwamen, zelfs de vragen naar ,-eert houding ten opzichte van abortus- en homofilie ontvingen slechts bijeen enkeling een duidelijke beantwoor- ding. ging t blijkbaar over de waarde en de vorm van de religieuse -erva ring. De ander, de- niet-aanwezige kwam daardcor alleen -over als de mens die nog deelgenoot moet.worden gemaakt van dit geloof (de.Jezus.Peo ple) deze blijdschap (de Children of God) of deze kennis (Divine Enlight- ment). Daa-Hnn* kregen deze begrip pen iets formeels: als je maar geloof, blijdschap of kennis hebt! Inhoudelijk bleef alles in het onduidelijke. Eén poging nl. van de Jezus People-leider, die stelde dat alleen door bloed verge ving komt. was er, maar zal zeker niet door iedereen begrepen zijn. Op getrokken wenkbrauwen gaven daar getuigenis van. Wat echter wel duide lijk was, was dit, dat hier een groep jongeren bijeen was in wie een ver langen zich kenbaar maakte naar vre de en innerl;jkheid. Dat is een legi tiem verlangen en daarin vertegen woordigen zij waarschijnlijk een veel groter aantal jonge mensen. Het is de vraag hoe met dit verlangen rekening gehouden dient te worden, wat de kerken daarmee aan moeten als zij al in het gezichtsveld van deze jongeren opdoemen. Niet dat de vragende niens de norm van de boodschap kén Zijn, maar die vragende mens kan niet ge negeerd worden, want tot hem en met hem moet immers gespróken worden. NED HERV KERK Beroepen te Bodegraven: J. Vroegin- deweij te Emmeloord; te Kootwijk: J. Wieman te Albiasserdam. Bedankt voor Oene: J. C. Schuurman te Putten. GEREF KERKEN Beroepen te Holten: G. W. H. Pedde- mors te Amersfoort: te Middelburg: J. van Eijk te Steenwijk. Aangenomen naar Poortugaal: J. van der Haagen te Nieuwendijk (tevens ziekenhuispred GEREF KERKEN (VRIJG. BV) Bedankt voor Emmeloord: J. H. Veef- kind te Krommenie. CHR GEREF KERKEN Beroepen te Eindhoven: J. J. Rebel te Hilversum-O. (reet.). Bedankt voor Doornspijk: G. Éouw te Scheveningen. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Oudemirdtim: P. Hon- koop te Kampen: te Nijkerk: C. Hege man te Tholen. Bedankt voor Zaandam: R, Boogaard te Leiden. 1 LONDEN In de anglicaanse kerk. maakt men zich zorgen over'liét feit, dat vele kinderen weliswaar worden gedoopt, maar dan niet meer in de kerk worden gezien vóór hun huwe lijkssluiting. Zo werden in '1970 347.000 kinderen gedoopt. maar slechts 113.000 ontvingen het sacra ment van het vormsel. De geestelijken hebben niet het recht de doop te weigeren. Zij kunnen de ouders hoogstens verzoeken, hun be loften bij de doop waar te maken. Op de komende synodevergadering (19 tot 22 februari) komt een voorstel een iets trengere praktijk ingang te doen vinden. Daarnaast zou men een soort van zegening willen invberen' voor die kinderén, van wie de ouders zich niet willen binden hun belofte tot opvoeding in het geloof te aan vaarden. De synode zal zich ook .bezighouden met de toelating tot het avondmaal, eerder dan het jaar van het vormsel (14 jaar). Men zou meer naar de praktijk van de r.k. kerk willen over gaan, die kinderen reeds vanaf 7 jaar tot de communie toelaat De Spaanse burgeroorlog en zijn ge volgen, onder redactie van prof. dr. J. Lechner. 143 blz., ƒ18,75. Uitgave Universitaire Pers, Leiden. Dit (nogal prijzige!) boekje bevat de voordrachten, in oktober 1972 gehou den in een studium generale te Lei den. De namen van de sprekers/- schrijvers maken duidelijk dat hier een aantal specialisten bijeen is: H. Thomas, A. L. Constandse, J. Garcia. Durén, R. de Jong, R. Th. J. Buve.'F. Carrasquer, J. Lechner, A. Porta en F. Valera. Zij geven niet een algeme ne inleiding tot de Spaanse burger oorlog van 1936-1939 (daarvoor zou den dc tegenstellingen ook wel te groot zijn, zoals tussen Hugh Thomas' en Rudolf de Jong) maar werpen licht op een aantal belangrijke facet ten, zoals de verbindingen met het buitenland, het anarchisme, de intelli gentsia, de kerk en de gevolgen voor het verloop van de Tweede Wereld oorlog. Een lijst van belangrijke da ta, een kaartje van Spanje, een opgaaf van boeken en een register zijn toege voegd. W.F.S.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2