Geref. kerken
op weg
naar nieuwe
belijdenis
i'm'Mf
Zeg mij hoe uw kerkblad heet
De ABN vraagt of u even
'n zonnige vakantie komt uitzoeken.
fllsilla.il
Vandaag
Trouw
K wartet
Israël weer op
hervormde synode
Russische baptisten
willen emigreren
Snip verkouden?
Aspro Bruis lost bruisend op
werkt daardoor sneller
en is beter voor de maag.
Algemene Bank Nederland
vakantiereizen
Bisschop van Sofia
in inrichting
Dameskapper 5 pCt duurder
Excuus voor verbranden
van Indonesische vlag
Nieuwe boeket
TROUW/KiViAiRTET W OENSDAG 30 JiAiSTOARI 1974
KERK/BINNENiLAND
Van een onzer verslaggevers
TXlVTEREX De gereformeerde synode gaat de gemeenten een
'proeve van een eenparig geloofsgetuigenis' aanbieden. Daar moet
dan op bet grondvlak beraad over komen. Uit de reacties kan
daarna blijken, of ook de volgende stap zal worden gezet: een
geloofsbelijdenis in nieuwe bewoordingen. Dit is in bet kort, waar
toe gisteren in Lunteren is besloten.
Al vijf jaar is de synode met deze
zaak bezig. In 1971 droeg zij de hoog
leraren dr. G. C. Berkouwer en dr. H.
N. Ridderbos op. een proeve van een
eenparig geloofsgetuigenis te formule
ren. 'Eenparig' als aanduiding van de
betrokkenheid op de enige heilsbood
schap, ondanks alle verschillen die er
zijn. 'Geloofsgetuigenis' in bewuste
onderscheiding van 'geloofsbelijdenis',
d.w.z. belijdenisgeschrift der kerk.
Misschien als een aanzet daartoe,
maar dat is (zie boven) nog in de
schoot van de toekomst verborgen.
De proeve van de beide hoogleraren
is niet kort en beslaat met de vooraf
gaande verantwoording en bezinning
maar liefst 25 dicht bedrukte vellen.
In de inleidende beschouwingen
wordt de vraag gesteld, of de oude
confessies nog in staat zijn, als belij
den der kerk het leven van de men
sen duidelijk in het licht van het
evangelie te stellen. Er zijn immers
zoveel vragen van deze tijd waarop de
oude confessies nog geen antwoord
konden geven. Het gaat dus bepaald
niet alléén om een eigentijdse taal
kundige vormgeving.
Bij het doordenken van de verschil
lende gezichtspunten, die met een ei
gentijds belijden te maken hebben,
worden onder meer genoemd: de
noodzaak van een concentratie op 'het
ene nodige'; waarachtigheid, evangeli
sche zuiverheid en het bewustzijn dat
de kennis van de kerk onvolledig is;
Gods Woord dat gezag wil hebben; de
noodzaak tot bekering; verzoening
door Christus; radicale veroordeling
van de zonde en de ernst van Gods
toorn in verband daarmee; het gedrag
tegenover de medemens als toetssteen
van de bekering; Gcds heil dat niet
opgaat in onze daden.
.Proeve.
De proeve zelf geeft een getuigenis op
de volgende punten. Ons christelijk
geloof is geloof in God. Wij kennen
Hem niet uit onszelf, maar alleen uit
zijn openbaring. In de bijbel heeft
Hij zijn openbaring gegeven, als
grondslag voor de kerk om daarop
haar geloof te bouwen. God openbaar
de zich in Christus om ons weer aan
het doel te doen beantwoorden waar
toe Hij ons geschapen en in de we
reld geplaatst heeft.
Als geloofsinhoud volgen deze tien
punten, of artikelen (vereenvoudigd
aangeduid):
Wij geloven
dat God onze vader Is ln Jezus
Christus onze Heer
dat God de mens goed en naar zijn
evenbeeld geschapen heeft
dat Jezus Christus de gezondene
van de Vader, de Heiland der we
reld is
dat Christus' verzoening allereerst
betrekking heeft op de verhouding
van de mens tot God
dat het rijk van Christus de we
reld is ingegaan om de strijd aan
te binden tegen de machten, die
het leven van de mensen knechten
dat Christus zich door de predi
king van het evangelie altijd een
gemeente vergadert uit alle volken
dat wij door de doop worden opge
nomen in de gemeenschap van
Christus en van de gemeente als
zijn lichaam
dat de Kerk ln de wereld alleen
kan bestaan door de kracht en de
leiding van de Heilige Geest.
dat God zijn gemeente uit de we
reld heeft geroepen en aldus on
derscheid gemaakt heeft tussen
Kerk en wereld.
dat wij op weg zijn naar de toe
komst van de Heer. waarin Hij al
le dingen nieuw zal maken.
Dankbaarheid
De proeve werd aanvaard met algeme
ne stemmen. Het ene synodelid na
het andere sprak zijn grote dankbaar
heid uit voor het stuk. 'Halleluja, dat
dit nog mogelijk is in onze zo ver-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank;
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
deelde kerk', zei dr. C. Gilhuis uit
Den Haag. Dr. H. B. Weijland uit
Arnhem herinnerde eraan dat in een
vorige synode gezegd was: 'Een belij
denis kun ie niet maken, die moet je
krijgen, daar moet je om bidden.'
Vandaag beleven we een begin van
gebedsverhoring, aldus dr. Weijland.
Prof. dr. Tj. van der Walt uit Pot-
chefstroom, afgevaardigde van de
Zuidafrikaanse gereformeerde kerk,
zei dat hij de proeve met groeiend en
thousiasme gelezen had. Hij zag er
een goede mogelijkheid in om er de
tegenstellingen in de gereformeerde
oecumenische synode door te overwin
nen.
Prof. dr. J. Verkuyl uit Amsterdam
was getroffen door de vrolijk-dankba
re toon van het stuk en door de con
centratie op het éne nodige: wat God
ons geeft en wat Hij voor ons is.
Samenvatting
Wel vroegen verschillende synodele
den zich af hoe de taal van de proeve
zal overkomen, met name bij de
jeugd. Prof. Verkuyl en prof. dr. K.
Runia deden de suggestie om naast
deze proeve te komen met een een
voudige, krachtige samenvatting in al
ledaagse taal. bv. om de buurman in
handen te geven of om te functione
ren bij het belijdenis-doen. Misschien
zou dat ook in de vorm van een cate
chismus kunnen.
Prof. dr. D. Nauta uit Amsterdam was
het er mee eens, dat de auteurs van
de proeve het positieve belijden voor
op gesteld hebben. Maar hij vond het
toch ook een eis voor een belijdenis
dat er in uitkomt waartegen het pre
cies gaat. Hit noemde als voorbeeld
de Barmer Thesen van 1934 en ook
prof. dr. H. Berkhof die in zijn
nieuwste boek steeds laat uitkomen
wat het verkeerde is en waarom hij
zich daartegen keert. Ook wilde prof.
Nauta duidelijkheid inzake de verhou
ding tot de drie formulieren van enig
heid. Allerlei dingen die daar in
staan, worden niet genoemd in de
proeve. Gelden die straks niet meer?
Prof. Nauta noemde als voorbeelden
wat de klassieke belijdenisgeschriften
-/eggen over Adam en Eva. de schrift
beschouwing. de maagdelijke geboor
te. Zijn dat nu kernpunten of niet?
Antwoord
Prof. dr. G. C. Berkouwer wees er in
zijn beantwoording op dat de vergelij-
kig met de Barmer Thesen niet zon
der meer opgaat. Zij ontstonden in
een duidelijke noodsituatie, de afweer
tegen het nationaal-socialisme. Nu ligt
dat veel moeilijker, want nu gaat het
niet zozeer om één duidelijk punt.
'Wij hebben geprobeerd niet een hoe
veelheid specialité's de la maison te
laten zien, maar het evangelie. Zou
den we daarnaast gepoogd hebben al
lerlei dwalingen uitdrukkelijk af te
wijzen, dan zou dat ten eerste een
verschrikkelijk moeilijke zaak zijn, de
kans zou groot zijn. dat de betroke-
nen zichzelf er niet in zouden herken
nen, theologisch zou het vrijwel niet
waterdicht te maken zijn én het zou
de aandacht van het eigenlijke waarom
het ons ging afleiden: de dynamische
kracht van het evangelie in deze tijd',
aldus prof. Berkouwer.
Prof. dr. Herman N. Ridderbos voeg
de hieraan toe dat er toch wel dege
lijk positie gekozen is in allerlei con
troversiële zaken van wezenlijk be
lang. Zo wordt er over de zondeval
duidelijke taal gesproken, al worden
Adam en Eva niet genoemd. Over de
verzoening wordt er gezegd dat Chris
tus zich 'in onze plaats' in Gods ge
richt heeft gesteld. Wie oren heeft
om te horen, die hore, aldus prof.
Ridderbos. Hij deelde verder nog mee
dat prof. Berkouwer en hij uitgeno
digd zijn om op de eerstvolgende zit
ting van Je hervormde synode over
de proeve to spreken. Verschillende
synodeleden vertelden dat zij volgen
de week al in hun gemeente gespreks-
kringen startpn over het stuk.
VLISSINGEN De hervormde ker-
keraad van Vlissingen, wijkgemeente
Noord-West, heeft aan de generale
synode het verzoek gericht, om in de
vergadering van februari duidelijk uit
te spreken, dat vóór alles door alle re
geringen en kerken het recht van het
Joodse volk dient te worien erkend
op een soeverein en onafhankelijk be
staan in vrede onder de andere vol
ken in het Nabije Oosten, zoals dat is
bekrachtigd door resolutie 181 van de
Verenigde Naties, op 29 november
1947.
Dat impliceert de plicht, óók voor de
Arabische landen, lidstaten van de
Verenigde Naties, dit basisrecht van
het Joodse volk onvoorwaardelijk te
erkennen en daarvan duidelijk blijk
te geven bij de voortgaande vredes
besprekingen, teneinde te komen tot
normale wederzijdse betrekkingen
met de staat Israël, zoals gebruikelijk
Is voor lidstaten van de Verenigde
Naties.
Eerst wanneer dit grondrecht van het
Joodse volk door de Arabische landen
officieel en daadwerkelijk is erkend,
is de Israëlische regering in staat, oog
te hebben voor de wettige rechten en
belangen van de Palestijnse Arabie
ren, en volledige medewerking te ver
lenen aan het vinden van wegen om
deze rechten en belangen te verwezen
lijken, aldus de Vlisaingse wijkkerke-
raad.
door A. J. Klei
De komst van het nieuwe gereformeerde
maandblad Credo bepaalt een mens er
weer eens bij dat de naam een voorteken
is. Nomen est omen. Zeg mij hoe uw
kerkblad heet en ik zal zeggen wie gij zijt.
Credo betekent: ik gelóóf! Daarmee zijn we ver
uit de buurt van laf geaarzel in de trant van:
voorzover ik het bekijken kan nee, wij zijn
hier in de confessionele hoek van de
gereformeerde kerken '.vaar overtuigingen, die
niet van vandaag of gisteren zijn, stevig
overeind staan. Credo! Dat klinkt even krachtig
als geruststellend en ligt ook bij conversaties
makkelijk in de mond: Piet, heb jij Credo al
uit?
Hoezeer verbleekt bij dat ferme Credo, dat een
calvinistisch hart sneller kloppen doet, de naam
van een ander maandblad, dat ooit ook in een
gereformeerde wieg gelegen heeft. Ik bedoel
Voorlopig, 't Kan vriezen en 't kan dooien,
bedoelen ze zeker en jawel hoor, je hoeft de lijst
van medewerkers maar na te lopen om te
kunnen vaststellen dat je bij 't linkse volkje
bent. Hier wordt het feit dat we maar ten dele
kennen, op de troon gezet. Begrijp me goed, de
mannen van Credo kennen ook maar ten dele,
maar 't mooie is dat je daar niks van merkt.
Nomen est iomen. In de na-oorlogse jaren had
je een gereformeerd blad dat Bezinning heette
en een hervormd getint tijdschrift dat Wending
gedoopt was. In die periode waren de
gereformeerden alsmaar bezig zich te bezinnen op
de zekerheden die ze hadden overgehouden uit
de tweede wereldoorlog en uit de kerkscheuring.
Maar de hervormden zongen dat het een lust
was: nun musz sich alles, alles wenden, en dat
lang niet alles van enige wending gediend was,
mocht de pret niet drukken.
De jaren verstreken. De gereformeerden ruilden
de beschutting welk de bezinning hen bood, in
voor de de tochtige halte van de voorlopigheid.
Wending schrompelde in tot voorname
manoeuvretjes op geestelijk gebied in de betere
kringen. Dit laatste mag ons overigens niet de
ogen doen sluiten voor het hervormd
imperialisme, waartegen indertijd niet-
hervormdé kerkbladen Tb "heerlijk te keer
konden gaan. Dat imperialisme is nog
springlevend, het stelt zich alleen verdekt op
achter de zo onschuldig aandoende naarn^11
Hervormd Nederland. Ik vraag me wel eens
bezorgd af of dan niemand in de gaten heeft hoe
ze zitten te snakken om die woorden om te
keren en er dit van te maken: Nederland
Hervormd. Precies: Héél Nederland hervormd,
daar zijn ze op uit.
Bij deze waarschuwende woorden wou ik het
maar laten. Twee plaatjes van cartoonist Cork
brengen treffend het nut van Kerkbladen in
beeld.
LONDEN (Reuter) Twee en veer
tig baptisten in Siberië hebben de Rus
sische partijleider Brezjnev toestem
ming gevraagd, om naar West-Duits-
land te mogen verhuizen. Zij zijn van
Duitse afkomst.
Een afschrilt van hun brief aan
Brezjnev bereikte dezer dagen het
westen, samen met andere documen
ten waarin sprake is van nieuwe ver
volgingen van christenen in Rusland.
De 42 wonen in Barnaoel, een indus
triestad in het hart van Siberië. Zij
schrijven, dat zij drie jaar geleden
vrijwillig afstand hebben gedaan van
hun Russisch staatsburgerschap na
een hevige vervolging. Sindsdien krij
gen hun bejaarden geen pensioen
meer. Werklozen kunnen nergens
meer aan de slag komen. De burger
lijke stand weigert hun kinderen in
te schrijven. Hun enige oplossing is
emigratie, maar. zo schrijven zij, ie
mand die daartoe vergunning aan
vroeg, werd gearresteerd. Het aantal
mensen van Duitse afkomst in Rus
land wordt geschat op 1.8 miljoen.
Een relatief groot aantal van hen is
baptist.
(ADVERTENTIE)
Strft de pijn ontziet de maag
kent'. Eerst werd 'het publiek' lafheid
verweten en nu zouden ze nog achter
lijk zijn ook. Laat hij er zich niet op
verkijken! De verkiezingen konden
weieens gaan uitwijzen, dat deze men
sen toch meer moed, intelligentie en
intuïtie bezitten di.n hem lief is.
Musselkanaal W. Wesseldijk
Roemenië (2)
De redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatic wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
Regeringssteun (3)
Het artikel van dhr. Aantjes over sub
sidiëring van kranten is ongenuan
ceerd. Hij wil daarin de indruk wek
ken, als zouden alleen hijzelf en de
instemmende lezers van 'progressieve'
kranten het intellectuele deel van ons
volk vormen. Abonnees op andere bla
den laten zich volgens hem in hun
onnozelheid lijmen en behoren in zijn
ogen tot 'de schare, die de wet niet
De vierde reden waaron de reeenng
in Roemenië de orthodoxen liever
heelt dan de proleStan.en, zou kun
nen zijn omdat de leiding van deze
orthodoxe kerk in handen is van de
regering. Deze reden zou dan ook te
gelijk de andere drie redenen, die de
schrijfster noemde in de krant van 22
jan., verduide'ijken. Want waarom
zou anders de principieel atheïstische
regering in Roemenië zich verbonden
voelen met een kerk die principieel
een hemelse roeping heeft? Wat heeft
immers het licht gemeen met de duis
ternis? Gaarne zou ik mevr. Ter
Vrugt op willen roepen deze vierde
reden objectief te onderzoeken.
Hardinxveld-Glessendam
W. van Wijngaarden
Liedboek
Met ontsteltenis heb ik gezien dat in
het liedboek voor de kerken het 'Ere
zij God' niet voorkomt. Kerstliederen
genoeg, maar het door heilige engelen
gezongen lied ontbreekt. En dat ter
wijl er in de berijming geen woord
door mensen bij gemaakt ls, enkel en
alleen de woorden zoals de bijbel die
vermeldt in Lukas 2:14.
Zuidbroek
mw. L. A. Kroon-Bouman
Trans World Radio
Naar aanleiding van uw artikeltje
'Tr^ns World Radio,zendt nu ook uit
in het Russisch' zou ik er graag op
willen wijzen, dat dit reeds jaren ge
beurt. Elke week wordt door Trans
World Radio in 60 verschillende Rus
sische programma's het evangelie ge
bracht. Groot is de zegen hierop. Vol
gens vooraanstaandé Russische chris
tenen kwam al meer dan een miljoen
mensen hierdoor tot geloof. Trans
World Radio zendt momenteel uit in
38 talen, waarvan er 14 achter het IJ
zeren Gordijn worden gesproken. Ook
zijn er Nederlandse programma's die
over bijna geheel de wereld kunnen
worden gehoord. Inlichtingen: TWR,
Postbus 61, Baam.
Baarn
K. H. B. Bolwijn
Verschraling (3)
De heer W. P. Weijland is ingegaan
op het ingezonden stukje van de heer
L. J. van 't Spijker. Als oud-onderwij
zer (basis- en LOM-school) troffen
mij enkele zinsneden: Leerlingen wer
den patiënten genoemd en O fouten
heette de grote triomf. Dergelijke ge
luiden heb ik wel meer gehoord, doch
de heer Weijland maakt het wel heel
erg bont als hij LOM-leerlingen stum
pers noemt. Een onderwijzer, die zich
niet verdiept in de problemen rond
om de leer- en opvoedingsmoeilijkhe
den van zijn 'patiënten' en ze uit
scheldt voor stumpers, geeft zichzelf
een brevet van onvermogen.
Bussum
C. Vissers
(ADVERTENTIE)
Keus volop. Nu nog wel.
Maar het is zomer vóór u 't weet.
De reisgidsen liggen klaar. Kom.
WENEN (Kathpress.) De rooms-
katholieke bisschop van Sofia, Simeon
Kokov, zou in een psychiatrische in
richting zijn opgesloten. Het Oosten
rijkse persbureau Kathpress heeft dat
vernomen van een thans in Oostenrijk
verblijvende Boelgaarse pastoor.
De situatie van de rooms-katholieken
in Boelgarije zou er een zijn van een
stervende kerk. Zij vormen een kleine
minderheid van naar schatting 70.000
gelovigen. Het is onmogelijk priesters
op te leiden. Er zouden nog ongeveer
zestig geestelijken zijn, van wie de
jongste vijftig jaar is.
Limburgse brief aan
gereformeerde synode
over tweede dienst
SITTARD De gereformeerde kerke
raden van Maastricht en Sittard heb
ben wegens, het sterk teruglopend
kerkbezoek zich genoodzaakt gezien,
de tweede dienst op zondag af te
schaffen.
Daarmee zijn deze kerkeraden formeel
in strijd gekomen met de kerkorde,
die voorschrijft in artikel 71, dat zon
dagmiddags de catechismus behandeld
wordt. Om deze zaak op te lossen,
heeft de classis Maastricht aan de ge
nerale synode gevraagd om een hand
reiking, om datgene wat artikel 71
veilig wil'stellen, op een nieuwe ma
nier temidden van de gemeente waar
te maken.
Het classisverslag in het Kerkblad van
de gereformeerde kerken in Noord-
Brabant en Limburg meldt ervan:
'Het probleem is er in alle kerken:
slechts weinige kerkgangers in de
middagdiensten. In de kleine kerken
maakt het zich echter dubbel bemerk
baar. Daar komen er soms zelfs nog
geen tien. Grotere stadskerken hebben
uitwijkmogelijkheden, door enkele
kerkgebouwen te sluiten en naar een
centrale plaats te verwijzen- Zo ko
men ze niet in strijd met de letter
der kerkordg,,Verder komt de bedoe
ling van dc traditionele middagdienst
(onderwijzing van de belijdende le
den) in de praktijk in veel gevallen
beter tot zijn recht via het toerus-
tingswerk en in gemeentekringen.
Zangdiensten trekken incidenteel
meer mensen, maar de algehele ten
dens blijft ongewijzigd. Moeten we nu
continueren, alleen omdat de kerkor
de het voorschrijft?'
AMSTERDAM Dameskappers mo
gen hun prijzen met vijf procent ver
hogen. Het ministerie van economi
sche zaken heeft hun toestemming ge
geven om de extra-loonkosten die een
gevolg zijn van de betaling van het
minimum-jeugdloon door te bereke
nen.
IN TE DENKEN OF NIET
De dominee van ons dorp had zoi
een goeie preek. We hadden bijna
ze tijd vergeten, zo intensief wi
we voor de dienst aan het lied-<
nen geweest. Maar ja, 't ging oo|-''
goed. Natuurlijk zullen er wel i
sen zijn die zich aan al dat gedoe
die nieuwe liederen ergeren. Ik
al horen zeggen: je komt toch
voor zangles in de kerk'. Inderc
daar heeft de opmerker(ster) g
aan. Zangles is niet het hoofddoel
de kerkdienst, maar als we ve p
willen komen en vooral goed en
onordelijk willen zingen zullen
doodeenvoudig eens wat liederen
ten leren. Dat kan helemaal
kwaad. Het geeft vaak even een
spannen sfeer aan onze kerkdienfej
die vaak toch al niet overlopen X
bewegelijkheid. Wat kan daar 0 jg§
zijn om goede nieuwe liederen te
gen op wijzen die totaal nieuw
en ons verrassen door hun wen
gen? Goed, misschien houdt ieni
niet van zingen (hoe het dan vei 11
moet weet ik ook niet), maar hij
zich toch oen beetje moeten vo«fcr-<
naar de meerderheid die kenni
wel van zingen houdt. Maar de d
nee had een goede preek. Alleen
een bepaald ogenblik zei hij iets
ik niet helemaal kon meemaken,
zei. dat hij zich best kon indet
dat er tegenwoordig mensen zijn
het maar niets vinden als er doi
dominee gewezen wordt op een i
kenlijst bij de uitgang. Al dat
gressieve gedoe, en zo. Ik dacht
vraag nummer één is: waarvoor is
lijst? Bij ons lagen laatst lijsten
Amnesty International, maar 't
ook voor iets anders zijn. Een
met handtekeningen om gestuurd
worden naar machthebbers, om
machthebbers le bewegen om men
die ten onrechte gevangen zitten
te laten. Kan. dat ooit in de we
verkeerd zijn? Vloekt dat met e
evangelie?; Of is dat hU,'juist een kl( an
poging om althans iets valt het eide
gelie der bevrijding! zichtbaar te u
ken? Ik moet zeggen dat ik the
enenmale niet kan indenken dat
mand daartegen bezwaar kan hebHw
En wie dat wel heeft, dib moet uk
dan nog maar eens nader latenoh i|j
wijzen in wat de kerk is en toat2jpg
evangelie vraagt.
id er
rijn I
loonU
NED HERVORMDE KERK
Beroepen te Putten: K. Schipper ei
Dordrecht; te Gorinchem: F. J. t.
van Boven te Soesterberg; te A ur
(prot. kerk van België): jhr. drs. Can
Schorer, kand. te Driebergen.
Aangenomen naar Marken (toez.)
Pronk. vic. te Amsterdam; naar e\,
den: M. H. Boogert te Hellendoori ns
El
et
looi
Bedankt voor Leerdam: H. A.
Slooten te Nijkerk.
Beroepbaar J. Jeltema, vic. te Ho$L
veen, wonende Zoutstraat 16, Grolde
gen.
GEREF KERKEN
Aangenomen naar 's-Gravenzande:
Hansen te Nieuweroord.
GEREF KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Brunssum-Treebeek:
P. van Dijk te Tiel-Zaltbommel.
dot
la
DEN HAAG De Nederlandse re
ring heeft gisteren ,de Indonesisi j
ambassadeur iau.Den Haag veroV
schuldigmgen aangeboden voor i
verbrande#'van de Indonesische vj
vorige-'week zaterdag op een aan
plaatsen in Nederland, o.a. in Rott jj
dam door groepen Molukkers.
tv
Uitgeverij Buijten en Schipperheir'
te Amsterdam heeft (in een klei ?l
oplage) een kalender in de handel
bracht. De kalenderbladen zijn ge
lustreerd met reproducties van gra\
res van oorlogs- vracht- en visse
schepen, gegraveerd door Petr
Schenk (1671-1715). naar tekening
van Sieuwert van der Meulen.
prijs van de kalender bedraagt 12.
Toen dc bennen nog bloeiden (her
neringen van een doktersvrouw) j
schreven door N. A. M. Wijchgfo
Uitg. Bigot en Van Rossum b.v. n
Blaricum. 167 blz. 13.90.
Bij uitgeverij Kluwer te Deventer
verschenen een Internationaal won
denhoek voor handel en economie
9 talen t.w. Engels, Esperanto, Dui n
Spaans, Frans, Italiaans, Nederlant
Portugees en Zweeds. 535 blz.
In de serie 'Het ontstaan der rnein
heid' van uitgeverij Time Life Intu
national te Amsterdam, is verschene
De eerste Amerikanen door R. Cl
borne en de redactie van Time Li
boeken. 160 blz. 28.50.
Kies uw auto, KNAC autojaarbo
1974. Foto's en technische gegeve
van alle personenauto's die op
markt zijn. Uitg. Elsevier, Amsti
dam. 256 blz. 4.90.
Het werkelijke gesprek door dr. E.
D. Carp. Uitg. De Tijdstroom te L
chem, 2e druk, met een voorwooi
van prof. dr. R. Dellaert. Een psychl
ter over: ontmoeting en gesprek; ze
ontmoeting in de ander; het toebli
ken tijdens het gesprek; het atona
resp. nonverbale gesprek; het gespn
met zichzelf. 98 blz. ƒ9.
De oudere havenwerker, populaire s
menvatting van het proefschrift va
dr. J. Baart. Uitg. Don ia Pers, Rotte
dam. 16 blz.
Tussen de regels door, rede uitgespr
ken bij de aanvaarding van het ami
van gewoon hoogleraar aan de Rijkst
niversiteit te Leiden door mr. J. Ve
burg. Uitg. Kluwer, Deventer. 28 bl
4.50.