dag, maandag FRANS HALSEMA: 'WAT JE ZEGT DAT JE ZELF' Cabaretier over: mafketels, Wim Kan, contact met het publiek, hitsige huisvrouwen en vakantie in Spanje dagpecep köpf en Mek tl Eindelijk gitzwarte denim jeans Mode om mooi in te zijn Recepten wedstrijd me Nana Mouskoun! weet van niets TROUW/KWARTET MAANDlAG 21 JLWUARI 1974 BINNENLAND T61 door hette visser 'Zal ik jou eens uitleggen wat dat is: contact met het publiek? Dat is wanneer je op het toneel vraagt: hoe laat is het? En dat dan iedereen op z'n horloge gaat zitten kijken. Dan heb je contact met het publiek.' Frans Halsema (32) de voorma lige banketbakker, herenkle- ding-verkoper en kantoorklerk vertelt over dat 'klikken' tussen publiek en kunstartiest Iets waar je als leek natuurlijk niets van begrijpt Maar zo simpel als Frans het uitlegt hebben we het nog niet gehoord. En hij ondervindt het samen met Ge rard Cox iedere avond met het progrimma 'Wat je zegt dat ben je zelf. De dag tevoren is hij intens af gezoend tijdens het radiopro gramma 'Tussen twaalf en twee' van Hans van Willigenburg, waarin enkele verhitte huis- vrouwen- hem om de hals vie len. Een beetje 'eng* vindt Frans zoiets. 'Ik heb dan altijd de neiging om vreselijk verle gen te worden wanneer vrou wen zich ineens zo laten gaan. Er zat een mevrouw op de zes de rij. Middenin .Hans van Wil ligenburg zei tegen haar: u kijkt zo verheerlijkt naar Frans Halsema, u wilt hem vast een hand geven. Nou, toen kwam ze. Met grote ogen helemaal langs al die mensen heen naar voren. En ze zoent me. Aan Alle kanten'. Sinds een paar maanden heeft het cabaretprogramma 'Wat je zegt dat ben je zelf van Frans en Gerard Cox een enorm suc ces. Je moet ver van te voren bespreken bij Amsterdams Klein Bellevue. Straks komen ze drie weken in het Nieuwe de la Mar Theater. 'Op die manier kunnen ook mensen ons pro gramma zien die geen vijftien gulden kunnen betalen. Want echt, dat is veel geld hoor. Een bioscoopje is nog altijd goedko per. We gaan nog naar Diligen- tia in Den Haag en naar het Hofpleintheater in Rotterdam. We gooien dan een paar typi sche klein-zaal nummers eruit'. Gerard Cox: een wat cynische, links georiënteerde cabaretheer en Frans Halsema: een uitbun dige jonge jongen. Past dat wel bij elkaar? Frans: 'Heel goed juist. We zit ten privé niet bij elkaar op schcot. Gaan zelfs niet naar el- kaars verjaardagen. Dit is goed. Anders lukt het allemaal niet op het toneel'. Hij zegt dat Gerard Cox laat stelijk langdurig op de hitpara de met het lied "Is voorbij die mooie zomer' inderdaad een wat cynische jongen is, maar hij is wel wat vriendelij ker geworden. In hoeverre dat goed is weet ik niet. Hij mag best minder aardig blijven, maar dan niet tegen mij'. Heeft Frans er geen bezwaar te gen dat zijn partner in een pro gramma als 'Op losse groeven' gaat staan? 'Tja, dat wil een platenmaat schappij graag. Op die manier krijg je zo'n liedje als "t Is voorbij die mooie zomer' er goed in. Als Gerard dat nodig vindt, dan moet hij dat weten'. Een soort Toon Over hemzelf: 'Ik zei vroeger al tijd: ik wil een soort Toon Her mans worden. In mijn tijd had je echt alleen de Grote Drie: Hermans. Kan en Sonneveld. Verder wasser niets. Toen ik ze ven, acht jaar was. speelde ik al piano en later ging ik Hermans imiteren. Mijn vader vond het prachtig. Hij was zelf bij het amateurtoneel. Maar toen ik aankondigde dat ik beroeps wil de worden, keek ie niet meer zo blij. Dat hebben ouders'. Hij zegt dat hij op zestienjarige leeftijd liedjes schreef. 'De slechtste die je ooit hoorde'. Hij had een programma met liedjes in elkaar getimmerd. Praten tussen de nummers door durfde Frans nog niet. Daarmee trad hij op voor bruiloften en partijen. Maar daarmee was nog geen dik belegde boterham te verdienen en daarom werd Frans achtereenvolgens banket bakker, verkoper bij de Society Shop en klerk op een effecten makelaarskantoor. Op een gege ven moment zag hij niets meer zitten en ging vervroegd in dienst. 'Ik werd marinier. Ja, wist ik veel, ik dacht dat het de marine was. Ik heb verdorie die 21 maanden nog uitgediend ook!' Daarna werd het de cabaret- school van Bob Bouber. Samen met mensen als Jasperina de Jong. Ronnie Bierman en Rob de Nijs in de klas. 'Weet je wie daar ook op was? Robert Jasper Grootveld, die anti-rookmagiër van het Amster damse Lievertje. Ja hoor, hij wou ook cabaretier worden. Op een keer moest hij praten over het onderwerp: 'Per bakfiets naar Parijs'. Het duurde uren! Bij Antwerpen was hij al een half uur bezig en toen is hem het woord ontnomen. Maar we hebben wel onder de tafels ge zeten van het lachen. Voor de rest zaten er allemaal mafketels op die school. Ach, je kunt op zo'n school eigenlijk niks leren. Ja, een beetje zingen en praten. Maar het vak moet je in de praktijk leren. Kan niet anders'. De beste Halsema werkte bij 'Promotie, promotie', 'Liebelei' en 'En nu naar bed'. Bij dat laatste spek takel ontdekte hij dat Conny Stuart de beste vrouwelijke co medienne is die we hebben. En zijn werk bij Wim Kan, plus de laatste oudejaars-conference gaf hem het gevoel dat Kan wel de grootste is. 'Zo'n prestatie kun je alleen maar leveren als je dertig tot veertig jaar in het vak zit. Wat Frans graag zou willen is filmen en een musical schrij ven. 'Maar schrijven, ja, dat is wel het meest eenzame wat een mens kan doen. Eén van mijn goeie voornemens voor dit jaar was dat ik liedjes en teksten zou gaan schrijven. Vergeet het maar: het is vreselijk moeilijk. Nu doe ik veel samen met Mi chel van der Plas. Dat gaat uit stekend. Gerard Cox en ik zijn vorig jaar ook twee weken naar Spanje gegaan om te schrijven. Er is niets van terecht geko men. Dat begrijp je. Lekker op het strand en in cafeetjes zit ten'. Maar cabaretiers mogen toch niet naar Spanje? Frans: 'Ik zou niet weten waarom niet. Sinds wanneer is dat?' Het wiuterbeeld Van Levi laat veel denim, chambray, corduroy, gabardine en velours zien. Naast de blue jean is er dan nu einde lijk de gitzwarte bull-denim jean en dat heeft lang geduurd, maar naar het schijnt is het erg moeilijk om katoen echt zwart te ver ven. Op de foto een velours-broek in de 'doordraagkwaliteit' het geen inhoudt dat de sterkte te vergelijken is met corduroy (ƒ69,75). Modehuis Lampe heeft een zogenaamde 'Girly Club' en daar han gen kleren voor meisjes die ook wel eens iets anders aanwillen dan spijkerbroeken. Het wat sjiekere werk dus. Links een ruit van een bloem met een bloem is een van de trends in de Girly Club; de broek kost 39. In het midden een Lurex-combinatie met een broek van 39 en een spencer van 25. Rechts een klok- rokje voor 35. aar Sen lot zij m j da d tis i'i »er tei Deze week nu eens niet een recht voor een diner, maar bereidingswijze van een cal En Pim Erkelens, De Renne uit Stadskanaal, noemt het bak 'Pim's kruidige knabbeli ke'. Voor Pim het Groot ML griet Kookboek voor het me<n> originele eigengemaakte recet in de Dag Maandag recepw wedstrijd. In de brief staat i het een vrij droge koek is w», je lekker aan kimt knabbels|ur maar niet te lang bewaren. Sj ne; ciaal geschikt voor mensen *pr vetarm moeten eten! Kruidige knabbelkoek 150 gr. zelfr. bakmeel 150 gr. volkoren tarwebloem 150 gr. keukenstroop 100 gr. basterdsuiker 1 dl. water 50 gr. sesam-zaad 50 gr. krenten 50 gr. rozijnen 50 gr. gember - 50 gr. grof gemalen amandelen 2 theel. kaneel. 1 theel. kruidnagel y2 theel. ketoembar y2 theel. gemberpoeder mespuntje zwarte peper In een kom de twee soort meel en de kruiden doen. een laag pitje de stroop dun ten worden en daarbij de br e ne basterd en het water doF zodat een dunne stroop C staat. Dit bij het meel doen j. er een matig dunne deegma! van kneden, ongeveer zoals L woon cakebeslag. Dan de v|j ling erdoor scheppen en in e ingevette platte vorm doen. een matig warme oven (180 in ongeveer anderhalf uur ga bakken. j. Recepten kunt u sturen naLj, Redactie Trouw/Kwartet, Dde Maandag, postbus 859 in Ajj sterdam. In de linkerbovenho Recept. Recepten die niet v«f 1 een prijs in aanmerking kom^bi, plaatsen we doordeweeks in w Ze heeft de vorige week vf' volle zalen gezorgd: de GriePi zangeres Nana Mouskouri Met haar begeleidingsgrjti bracht ze tijdens een tounp door Europa ook een bezL aan Nederland. En uiteraj vroegen de journalisten hoei/ nu wel dacht over de toestjl in haar vaderland. 'Ik weet' niets van. Dat klinkt misschi dom, maar ik ben zangeres meer niet. Waarom vragen j lie altijd alles over politiek mij? Je vraagt toch ook ijL een minister van buitenlanj zaken hoe hij over de mui in zijn land denkt? Houden jj lie loch op!' Nana woont in j Zwitserse Genève. Dat wel. m Predestinatie (7) De tegenstanders van de bijbelse pres- destinatie vergeten schrift met schrift te vergelijken. Genoemd werd o.a. Tim. 2:4, waar wij lezen: God wil dat alle mensen zalig worden. De opvat ting dat hier alle mensen hoofd voor hoofd zouden worden bedoeld, is on juist. In het Grieks staat 'alle' zonder lidwoord, en dat betekent niet alle mensen hoofd voor hoofd, maar mensen van allerlei rang en stand. God wil niet alleen dat mensen van lage stand zalig worden, maar allerlei mensen! Zie het verband van de tekst (vers 1-3) waar het gaat over de over heden enz. Goed gereformeerd is: De tekst in het verband lezen. Rotterdam P. Buitelaar Predestinatie (8) De Dordtse leerregels zijn zeker geen spel met barbaarse ideeën. Dat ze wat verouderd zijn is waar, maar we kun nen ze niet missen. Hoeveel ouders zullen geen troost geput hebben juist uit die Dordtse leerregels voor hun jonggestorven kinderen. Ter Aar mw G. v. Vliét-Huisman Predestinatie (9) Is de predestinatieleer eigenlijk wel schriftuurlijk? De bijbel spreekt her haaldelijk over 'zich' bekeren. 'Kiest dan heden, wie gij dienen zult. -Joz. 24:15. Vrije keuze van zegen en vloek wordt nog eens duidelijk geïllustreerd door Ninevé dat zich bekeerde, want het speet God dat hij er rampspoed over had uitgesproken, en Hij deed het niet - Jona 3:10. Anderszins be richt Gen 6:5+6 ons, dat het God speet dat hij de mens gemaakt had vanwege de grote goddeloosheid op aarde. Brengt dit Gods oppermacht in twijfel? Beslist niet Robots maken is geen kunst. Daarvan hebben wij er genoeg gemaakt. Alleen spontane lief de uit vrije keuze is goddelijk en on natuurlijk voor zondaren. Harderwijk W. S. Tuinstra Predestinatie (slot) Waarin ligt de oorzaak, waarom de belijdensgeschriften door de vaderen zijn opgesteld? Is het niet om de jungle der dwalingen wat de geloofs leer betreft! Tegenover de leer der uitverkiezing staan de leringen van hen, die geloven in de vrije wil des mensen, leer der goede werken, alge mene verzoening, uit voorgezien ge loof enz. Wat is de opdracht die God ons geeft? Niet het vragen of wij wel in Zijn beek geschreven staan, want dat is voor ons een verborgenheid. Maar om te geloven in het offer voor ons geslacht Jezus Christus en dien gekruisigd. Niets kan de waar gelovi ge meer scheiden van de liefde Gods welke is in Christus Jezus onze Here. Andljk R. Brouwer Avondmaal Gereformeerde deputaten stellen voor rooms katholieken toe te laten tot het De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer tc geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge- stuurd aan het seeretariait hoofdie- dactie Trouw/Kwartet, postbus 8o9. Amsterdam. avondmaal. Maar is in wezen het rooms katholicisme wel veranderd? Als een roo? katholiek aan het avondmaal wil deelnemen, waarom wordt hij dan niet hervormd of gere formeerd? Scheveningen Z. Sapans Verdeeldheid Met instemming nam ik ken .is van het stuk: 'Onze strategie' van ds W. L. Tukker, voorzitter van de geref. bond. Er is toch in onze eigen kring zoveel dat ors aanklaagt en benauwt. Het wemelt van blaadjes, organisaties, kerkjes, die vervreemd van elkander in versnelde pas naar hun vergaderin gen gaan, maar soms hun buurman geen oog, geen woord waardig keuren. Als men door reizen en kennisname van lectuur wat verder komt dan ei gen straat, krijg je de indruk dat, om hierbij te blijven, het protestantse deel van ons volk de onverantwoorde lijke verdeeldheid meer dan moe is. Laten zij die leiding geven hiermee rekening houden. We waarderen zeer wat er interkerkelijk gepresteerd wordt, doch waar horen we nu van heling van kerkelijke breuken? Zlcrikzce NS 65-plus kaarten De NS heeft zelf gezegd de 65+ kaar ten niet ingesteld te hebben uit socia le bewogenheid. Toch heeft het een groot sociaal aspekt. Dames vanaf 60 jaar en heren vanaf 65 jaar kunnen voor 50,- -ƒ 75,- per jaar het ganse jaar voor halve prijs reizen. In welk ander land is dat ook mogelijk? Daar naast het leuke gratis 'uitje', waar ve len zich al tijden van tevoren mee vermaken om uit te plussen hoe je dat nu zo voordelig mogelijk kunt be steden. Waarom kankeren als inplaats van 2 aaneensluitende dagen nu twee maal 1 dag? Het is toch een gratis ex traatje waar je alleen maar plezier aan beleeft. De gegeven tijden is al leen maar bescherming; het is verre van leuk om op de spitsuren te rei zen. Conclusie: Bedankt NS voor dit initiatief! Ede H. M. Ulttenbogaard Emigratie 'Opdat zij allen één zijn', dat is het schone doel van de Wereldraad van Kerken. En ziedaar: deskundige afge vaardigden van leden-kerken willen de wëreldraad adviseren een internatio nale overeenkomst te krijgen die de emigratie naar Afrika aan banden legt. Over éénheid gesproken met on ze mede gelovigen daar! Men wil ze boycotten in plaats van zich te ver plaatsen in hun grote problemen. Is dat de leiding van de Heilige Geest om zo de rassentegenstellingen te lijf te gaan? Om zo het bevel om heel de wereld te bewonen ongehoorzaam te zijn en te zeggen: 'Dat gedeelte maar niet!' Er moetjuist gepropageerd worden: 'Zoveel mogelijk blanken naar Afrika', totdat de verhouding blank-zwart in evenwicht komt. Dan zal men beter over gelijkheid kunnen praten en als dan de zwarte bevolking ook goed ontwikkeld en geschoold is, dan zal men een volledige 'gelijkheid kunnen bewerkstelligen. Haarlem mw. C. L. Quaak-Sieling Eredienst We zingen uit het 'liedboek'. Het is alles nog proberen en oefenen. Laatst zei iemand links naast me in de kerk: 'Wat moet dat worden', en rechts een oudere dame: 'Ik ben helemaal in de war, de oude psalmen vergeet ik en de nieuwe leer ik niet meer'. Het moet voor oudere mensen ook een 'feest' zijn om Gods lof te verkondi gen in het midden der gemeenten. Er zijn jeugddiensten met combo's en zo. We schudden onze hoofden, maar we komen. Komt er ook eens een 'bejaar- dendienst'? En dan de oude psalmen zingen, zoals: 'Maar de Heer zal uit komst geven', of 'Zijn naam moet voor eeuwig eer ontvangen', 'Wie lof offert, eert Mij en baant de weg dat Ik hem Gods heil doe zien'. (Ps. 50:23). Maar het moet ook kunnen! Rotterdam mw P. Klerk Zuinigheid (2) Dat wij het in de toekomst wat zuini ger aan moeten doen is geen nieuwtje. Maar dat het niet geeft dat er dan veel werklozen komen omdat deze toch een uitkering krijgen, dat deed me toch afvragen of mijnheer Van Kampen de vorige werkloosheid van 1930 meegemaakt heeft. Dan zou ik hem vriendelijk willen vragen om zijn plaats eens af te staan aan ie mand die graag zou willen werken, dan kan hij ook eens van deze uitke ring genieten. Vlaardingen G. Beekman Dennendal Als je de kranten zou geloven is nendal' één harmonieus gezin, prachtig voorbeeld voor alle zw nigen-inrichtingen. Vanaf het conflict in 1971 stapelden afe pi men zich echter steeds weer hoi Misschien voor een klein deel v< zaakt door het bestuur, maar v grootste gedeelte door het zéér ke beleid intern. Een beleid dat op emoties steunde dan op een lijke aanpak van de problemen, na drie jaar nog liggen. Er isli steeds geen lijn, geen struktuur. de demokratie in 'Dennendal'i strand is op eindeloos gepraat, denken in tegenstellingen en zei nog op een scheuring in de sti volgende week waarschijnlijk e< stand. Supervisor dhr Van Nel buiten dienst is gesteld, was eei de weinigen die hier drie jai heeft gewezen, en die zelf een lijk gestruktureerd beleid g heeft op paviljoen 'De Hoekei Van de 35 groepsleiders en de commissie van dit paviljoen, hier nog steeds achter. Maar hoel houden we dat nog vol? Gisten kwam Carel Muller, directeur nendal, aan zijn 'volgelingen tellen hoe enorm vervelend he| sprek met het bestuur verlopen. De stemming was zó agressief, angstigend, dat de haat haast tas was. Ik ben daarom maar gaan... e Hilversum Mariel Cod werkneemster 'Dennd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6