Hoe gaat de bijbel voor de jeugd open?
Handoplegging bij
doop en belijdenis
Publiek van Kwartet geen
evenbeeld van Trouw-lezers
1K1
eoeo
1
4
Gijsen: openbaring
niet aanpassen aan
wat net 'in' is
Personalia
uint lezers
willen weten
Vandaag
Tuchtrecht bepleit
voor psychologen
Trouw
K wartet
ra
Afrikaanse kerk'
opgeroepen tot
zending buiten
Afrika
TROUW/KWARTET MAiANDAG 21 JAMJAM 1974
KERK/BINNENLAND Tl
door Ton van der Hammen
Het Nederlands bijbelgenoot
schap gaat binnenkort grondig
onderzoeken hoe je de bijbel
zó bij de jeugd kunt neerleg
gen- dat deze ook werkelijk
gaat spréken in het leven van
de jongeren. Anders gezegd:
hoe leg je de bijbel voor hen
open?
Omhier achter te komen is er 'nz.g.
jeugdberaad georganiseerd. Het zal
zich eerst in bestaande jeugdgroepen
die al met de bijbel bezig zijn afspe
len. In een slotberaad. een conferen
tie van een week met vertegenwoor
digers van alle deelnemende jeugd
groepen, zal geprobeerd worden de
goede aanpak te vinden.
Dit is allemaal gemakkelijk neerge
schreven, maar de uitwerking van
een en ander stelt hoge eisen aan
leiding en deelnemers. Daarom kan
over het resultaat van dit jeugdbe
raad eigenlijk geen zinnig woord
worden gezegd. Hoogstens dat de po
ging de moeite waard lijkt, een uit
daging betekent en vanwege de on
zekere afloop een spannend avon
tuur is.
In een folder, die binnenkort naar
alle mogelijke jeugdgroepen zal Wor
den verstuurd blijkt dat als werk-
De vele visies die mensen op
Jezus hebben leveren ook een
onafzienbare hoeveelheid afbeel
dingen van hem op. Hier-de re
volutionaire Jezus van de maat
schappij-kritische bewegingen.
thema de figuur van Christus is ge
kozen. Het lijkt immers of Je met
hem alle kanten uit kunt: zoon van
God, verlosser, oproerkraaier, mysti
cus, nieuwe adam, rabbi, politiek ge
vaarlijk, profeet, ketter, superstar,
enfin, een hele pagina kan ermee
worden gevuld en dan ben je er nog
niet. Al die beelden van Jezus wij
zen op bijna even zoveel achtergron
den en/of visies van waaruit mensen
hem benaderen. Is dat spraakverwar
ring? Zijn het allemaal rake deel-
typeringen? In elk geval voeren ze
allemaal tot deze kernvraag: Jezus,
wie is dat eigenlijk, of: wie zeg JIJ
dat Hij is?
De vraag wordt gesteld aan zo uit
eenlopend mogelijke groepen: ker
kelijke in al hun variaties, buiten
kerkelijke, anti-kerkelijke, Youth for
Christ, Pinksterjongeren, jeugd uit
de relegieuze subcultuur om nu
maar een greep te doen. Het zal er
namelijk om moeten gaan aan de
hand van het thema, juist vanuit de
verschillende benaderingswijzen van
Christus (de bijbel) tot zoiets als
een uitzuivering te komen. Een po
ging tot afbraak van onderlinge
scheidsmuren en een zo samen pro
beren te zoeken naar wat de bijbel
nü eigenlijk hier en nu te vertellen
heeft.
Groepen die mee willen doen ze
kunnen samen niet gevarieerd ge
noeg zijn krijgen een werkboekje
als aanzet tot discussie en studie in
eigen kring aan de hand van het
thema. Gesprekscontact met het
NBG zal vaak nodig zijn. De groe
pen krijgen voorts foto-, film-, en
muziekmateriaal. De bedoeling is na
melijk niet alleen discussie maar
even goed benadering zonder woor
den, ook via rollenspel en andere
expressievormen. Het komt er ten
slotte op aan, dat er een soort inven
tarisatie is van wat er per groep
werd gevonden. Van elke groep gaat
daarna een vertegenwoordiger naar
een afsluitende conferentie van 3 tot
10 augustus in de Keijenberg te
Renkum.
De krachttoer daar zal zijn dat al
die verschillende benaderingswijzen
in een zo groot mogelijke openheid
als het ware aan elkaar worden ge
toetst. En wel zodanig, dat de jonge
lui verder komen dan het respecte
ren van eikaars mening door hele
maal open te staan voor de gedach-
tengangen van anderen. Dit wordt
het NBG is dat vertalen en versprei
den van de bijbel, juist onder de te
genwoordige omstandigheden net zo
goed inhoudt: weike consequenties
heeft het bijbelse 'spreken' in ons
dagelijks leven en noe geven wij ons
verstaan van dat 'spreken' het beste
door aan andere mensen?
Jeugdgroepen die meer willen weten
kunnen schrijven naar Will Barnard
en Theo Salemink, NBG, Heren
gracht 366, Amsterdam.
WE8JEZIB
All UI WI J!
Uit.de hoek van de Jezus-bewe-
ging komen afbeeldingen als
deze die 'als zelfklevende sti
ckers in diverse frisse kleuren'
verkrijgbaar zijn.
namelijk de voorwaarde geacht om
tot dc beoogde aanpak: Hoe leg je
de bijbel voor jongeren open' te
vinden.
Hoewel het NBG dit jeugdberaad
anders ook wel georganiseerd zou
hebben, heeft het zijn 160-ste ver
jaardag aangegrepen om het als ju
bileumactiviteit te presenteren. De
achtergrond van het initiatief van
Nog wger een andere beeldvorming is die waarbij Jezus-zelf afwe
zig is, 'omdat hij incognito onder ons leeft'. Deze wrange tekening
wil zeggen: Ik was in Vietnam en jullie hebben mij aan het kruis
geslagen.
Gereformeerde katern in liedboek
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Deputaten voor
dc eredienst in de gereformeer
de kerken hebben de synode een
ontwerp-liturgische katern aan
geboden. Nieuw zijn in deze ka
tern orden van dienst voor de
bediening van de doop en voor
een openbare geloofsbelijdenis,
waarin plaats is ingeruimd voor
de handoplegging.
Tot de uitgave van deze katern werd
besloten, omdat ik het Liedboek voor
de Kerken de orden van dienst en en
kele vaste liturgische gezangen, zoals
die voorkwamen in de bundel Honderd
negentien Gezangen, ontbreken. De
katern biedt de gereformeerde kerk
ganger weer de mogelijkheid, volledig
aan de dienst deel te nemen. Ze telt
64 pagina's en kan achterin het lied
boek worden bewaard.
De katern bevat orden voor de hoofd
dienst, de middag - avonddienst, de
leerdienst, het morgen- en het avond
gebed. Voorts zijn erin opgenomen
het apostolicum een orde voor een
doopbediening, voor de openbare ge
loofsbelijdenis, de beide doopformu
lieren en de beide avondmaalsformu*
lieren uit het kerkboek van 1967. een
opnieuw geredigeerd (en drastisch be-
..■XvSN
Cartoonist Marcus over de doop.
kort) formulier voor bevestiging van
ouderlingen en diakenen en tenslotte
de Heidelberger catechismus in nieu
we vertaling.
De orden van dienst komen structu
reel vrijwel overeen met die in het
kerkboek van 1967. Een uitzondering
vormt het eerste onderdeel van de
zondagmorgendienst, de 'voorberei
ding' waarin de vroegere rubrieken
'intocht' en 'verootmoediging' zijn sa
mengebracht en waarvoor drie varian
ten worden geboden. Het huwelijks
formulier ontbreekt in de katern, om
dat deputaten daam.ee nog niet klaar
zijn gekomen.
der van plan, zo mogelijk in samen
werking met de hervormde raad voor
de eredienst een kanselboek voor te
bereiden met teksten, woorden en ge
beden, met ook avondmaalsteksten
voor de onderscheiden seizoenen van
het kerkelijk jaar.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Het Nederlands in
stituut van psychologen (NIP) heeft
de minister van justitie en binnen
landse zaken verzocht om een sluitend
tuchtrecht voor psychologen mogelijk
te maken.
Er komen bij het NIP 'met toenemen
de regelmaat' klachten binnen over
'naar de smaak van betrokkenen on
juiste behandeling tijdens en na on
der andere selectieprocedures'. Voor
zover de betrokken psychologen lid
zijn van het NIP, zijn zij gebonden
aan de door het instituut opgestelde
beroepsethiek. Klachten worden door
een College van toezicht en een Colle
ge van beroep behandeld.
Maar elke psycholoog kan zich aan de
mogelijkheid van zulke toetsing ont
trekken, aldus het NIP, door zijn lid
maatschap van het instituut op te zeg
gen. Omstreeks 1960, toen de regeling
werd opgezet, waren bijna alle
psychologen lid. Maar dat is al lang
niet meer zo. Het bestuur voert met
name aan dat een aantal topfunctiona
rissen van de Rijkspsychologische
dienst in de nabije toekomst het NIP
gaan verlaten.
De overheid zou er voor moeten zor
gen dat mensen die zich bij sollicita
ties onderwerpen aan psychologisch
onderzoek, kunnen rekenen op het in
acht nemen van regels van beroepse
thiek. Het gaat daarbij om tienduizen
den mensen per jaar, aldus het NIP.
Zij vragen op zo kort mogelijke ter
mijn het instituut om te vormen tot
een publiekrechtelijke orde, waarvan
alle psychologen verplicht lid zijn.
Een dergelijke regeling geldt ook
voor advocaten en accountants. Een
andere mogelijkheid zou de spoedige
instelling zijn van een wettelijk tuch
trecht voor psychologen, zoals dat ook
voor artsen bestaat.
ROERMOND Bisschop Gijsen van
Roermond heeft de priesters van zijn
bisdom in een uitvoerige brief ge
waarschuwd tegen 'de thans zo sterke
beweging om vooral 'over te komen'
bij hen, die om wat voor reden ook
de openbaring Gods, vooropgesteld
dat ze deze nog willen horen, opeen
aan hen aangepaste particuliere en
niet al te veel eisende manier willen
opvatten'.
Als we aan die beweging toegeven, al
dus bisschop Gijsen in zijn brief aan
de Limburgse priesters, lopen we ge
rede kans langzaam maar zeker weg
te groeien uit wat die openbaring ei
genlijk als boodschap biedt en waar-
toé ze oproept. Bovendien raken we
verzeild in particulisme, in 'groeps
denken' en dat werkt in de kerk pola
riserend en op den duur ontbindend.
Het is, aldus bisschop Gijssen, hele
maal geen schande, dat we omwille de
trouw en onze zending en onze op
dracht-fluisteren naar hen die in de
kerk van Godswege met gezag bekleed
zijn, dat we hun woorden en raad ter
harte nemen en daarvoor desnoods
ons eigen aanvoelen opzij zetten.
Volgens bisschop Gijsen is er in de
kerk heel wat dat omvorming en aan
passing verdient, maar het mag niet
betekenen, dat de maatstaf van een
sprekend, handelen en optreden ont
leend moet worden aan het 'algemene
gevoelen van de tijd' of aan wat door
gaat voor de 'publieke opinie', hoe be
langrijk de inhoud en de uiting daar
van, ook als feitelijk gegeven, kunnen
zijn. Wij zijn er, aldus bisschop Gij
sen, niet toe geroepen om spreekbuis
te zijn van welke groep ook die idee-
en of opvattingen voorstaat die op Bisschop Gijsen
een gegeven ogenblik 'in' lijken. Wij
mogen, zegt bisschop Gijsen, niet mik
ken op het meest daverende applaus
Gesprek
Rechterlijke macht Benoemd tot
officier van justitie in Amsterdam
mr. J. H. C. Pieters, nu officier van
justitie Arnhem Benoemd tot
kantonrechter te Arnhem mr. P. C. J.
Goossen, nu kantonrechter te Voor
burg.
Promoties Leiden (RU): gepromo
veerd tot doctor in de wiskunde en
natuurwetenschappen J. C. M. de Coo
en C. J. Cornelisse; gepromoveerd tot
doctor in de geneeskunde S. Parabir-
sirig.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Mldd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
Naast de bestaande doopformulieren
hebben deputaten een nieuwe orde
voor de bediening van de doop opge
nomen. Daarin komt niet langer een
breedvoerig onderricht over de bete
kenis van de doop voor. Het geven
van onderricht bij de bediening van
de doop is een erfenis van met name
de calvinistische reformatie, aldus de
putaten in hun toelichting aan de
synode. In de vroeg-christelijke kerk
ontbrak bij de doopbediening alle uit
leg, maar daar werd de doop wel
grondig voorbereid. Deputaten achten
het beter, deze uitleg te verschuiven
naar het gesprek met de ouders bij de
doopaangifte, die nu vaak niet meer
is dan een formaliteit. Ook pleiten zij
voor speciale doopdiensten. Dan kan
de doop in de prediking alle aandacht
krijgen.
Nieuw is de handoplegging, zowel na
de bediening van do doop. als na het
doen van openbare belijdenis. Deputa
ten verwijzen daarvoor naar het nieu
we testament en naar de praktijk van
de vroeg-christelijke kerk. In de hand
oplegging wordt de gave van de Hei
lige Geest, als Leidsman op de nieuwe
weg, als krachtbron voor het nieuwe
leven tot uitdrukking gebracht. Deze
gave is onlosmakelijk aan de doop
verbonden. Door de handoplegging
wordt ze als het ware onderstreept.
Daarom kan ze bij de bediening van
de doop ook nauwelijks worden ge
mist.
De handoplegging wordt herhaald bij
de bevestiging in een ambt (waarom
alleen in dat van predikant en niet in
dat van ouderling of diaken, vragen
deputaten). De openbare geloofsbelij
denis betekent ook bevestigd worden
in een ambt, namelijk in dat van alle
gelovigen. Daarom kan ook daarbij
een plaats gegeven worden aan de
handoplegging. Deze handeling, met
gebed om de Heilige Geest, vinden de
putaten zinvoller dan het alleen maar
zeggen van een 'toepasselijke' tekst.
Kanselboek
Wanneer de synode de katern aan
vaardt, zal ze, zo wil de kerkorde,
eerst ter beproeving a?.n de kerken
worden voorgelegd. Deputaten zijn ver-
Belangstelling voor binnenlandse politiek
Wie meent, dat de binnenlandse politiek alle lezers van lande
lijke kranten wel vrij krachtig zal interesseren, vergist zich. Bij
één op de zeven mannelijke Trouw-lezers (14 procent), en bij
twee op de zeven vrouwelijke (28 procent), is de belangstelling
biervoor 'nauwelijks' of 'helemaal niet' ontwikkeld. En dan komt
het publiek van Trouw er in vergelijking met dat van ettelijke
andere landelijke kranten nog gunstig af.
'Zeer" of 'tamelijk' in de binnenland
se politiek geïnteresseerd is 65 pet.
van de mannelijke Trouw-lezers. Met
uitzondering van NRC-Handelsblad
(68 pet.) wordt Trouw in dit opzicht
door geen andere landelijke krant
geëvenaard, noch door De Tijd (62
pet.), noch door de Volkskrant (60
pet.), laat staan door de Telegraaf of
het Algemeen Dagblad (beide (50
pet.). De belangstelling van het
mannelijke Kwartet-publiek daaren
tegen ligt nog wat onder het niveau
van dat van de Telegraaf- en AD-le-
lezers: 46 pet. van het mannelijke
Kwartet-lezers wordt door de bin
nenlandse politiek 'zeer' of 'tame
lijk' geboeid. Daarmee zit het Kwar
tet overigens nog vrij ruim boven
het landelijke gemiddelde: 41 pet.
De vrouwelijke interesse voor bin
nenlandse pJitiek is over de hele li-
nie zwakker ontwikkeld dan de man
nelijke. Het landelijke percentage
'zeer' en tamelijk' geïnteresseerde
lezeressen (24) wordt het verst over
troffen door het vrouwelijke publiek
van NRC-Handelsblad (56 pet.), De
Tijd (46 pet.), de Volkskrant (42)
en Trouw (38). De lezeressen van
Het Kwartet (32 pet. 'zeer' of 'tame
lijk' geïnteresseerd) nemen een tus
senpositie in tussen die van de Tele
graaf (34 pet.) en het Algemeen
Dagblad (30). Het landelijke gemid
delde is 24 pet
Landelijk bezien boezemt de binnen
landse politiek een op de drie man
nen (35 pet.) en een op de twéé
vrouwen (51 pet.) 'nauwelijks' of
'helemaal geen' belang in. De over
eenkomstige percentages voor het
Trouw-publiek zijn, zoals gezegd, 14
(mannen) en 28 (vrouwen). Trouw
heeft verhoudingsgewijs minder
mannelijke ongeïnteresseerden on
der zijn lezers dan de andere lande
lijke bladen, uitgezonderd rrC-IIan-
delsblad (met slechts 8 pet.). Bij de
Volkskrant en De Tijd vilt 17 pet.
van de mannelijke lezers in
deze categorie, bij de Telegraaf en
het AD 24, en bij Het Kwartet 29.
Wellicht opmerkelijk is, dat het per
centage niet of nauwelijks door de
binnenlandse politiek geboeide vrou
welijke lezers bij de Volkskrant en
De Tijd (met resp. 27 en 25 pet.)
wat kleiner is dan bij Trouw (28
pet). Sr men onderscheiden deze
Interesse in 'binnenlandse politiek' onder het lezerspubliek
van Trouw-Kwartet en vijf andere landelijke dagbladen. Bron:
Nationaal Onderzoek Persmedia (N.O.P.).
De verschillende categorieën ['zeer', 'tamelijk', 'matig', 'nauwelijks',
'helemaal niet'] geven de mate van interesse aan voor resp. mannelijke
en vrouwelijke lezers (van 13 jaar en ouder). De getallen geven
percentages weer. De getallen tussen haakjes duiden landelijke percen
tages aan.
Zeer Nauwe- Helemaal
Zeer
Tamelijk Tamelijk Matig
lijks
niet
TROUW
Mannen
30 (16)
35
(25)
65
21
(24)
(14)
7
(21)
Vrouwen
14 7)
24
(17)
38
34
(24)
14
(17)
14
(34)
KWARTET
Mannen
22 (16)
24
(25)
46
26
(24)
12
(14)
17
(21)
Vrouwen
10 7)
22
(17)
32
28
(24)
17
(17)
23
(34)
VOLKSKRANT
Mannen
27 (16)
33
(25)
60
22
(24)
8
(14)
9
(21)
Vrouwen
16 7)
26
(17)
42
31
(24)
12
(17)
15
(34)
TELEGRAAF
Mannen
22 (16)
28
(25)
50
26
(24)
11
(14)
13
(21)
Vrouwen
10 7)
24
(17)
34
29
(24)
16
(17)
21
(34)
ALG. DAGBLAD
Mannen
21 (16)
29
(25)
50
25
(24)
10
(14)
14
(21)
Vrouwen
9 7)
21
(17)
30
28
(24)
15
(17)
27
(34)
N.R.C.-IIANDELSBLAD
Mannen
37 (16)
31
(25)
68
24
(24)
4
(14)
4
(21)
Vrouwen
19 7)
37
(17)
56
30
(24)
7
(17)
7
(34)
DE TIJD
Mannen
33 (16)
29
(25)
62
21
(24)
10
(14)
7
(21)
Vrouwen
13 7)
33
(17)
46
29
(24)
11
(17)
14
(34)
drie kranten zich duidelijk van de
Telegraaf (37 pet.), het Kwartet
(40) en het AD (42 pet.).
De veronderstelling, dat de belang-
stelling voor binnenlandse politiek
wel wat groter zal zijn dan die voor
buitenlandse, wordt door het Natio
naal Onderzoek Persmedia, waaraan
al deze gegevens ontleend zijn, be
vestigd. Maar hemelsbreed is het
virschil zeker niet. Het percentage
mannelijke krantelezers dat behoor
lijk in buitenlandse politiek geïnte
resseerd is (36) is, landelijk gezien,
niet zo gek veel lager dan dat van
de groep met een sterke of tamelijk
sterke interesse voor binnenlandse
politiek (41 pet.) Voor het vrouwe
lijke lezerspubliek is het verschil
wat groter: 16 (buitenlandse poli
tiek) en 24 pet. (binnenlandse). De
overeenkomstige percentages voor
Trouw ziin: behoorlijk in buiten
landse poiitiek geïnteresseerde man
nen 61 pet., idem vrouwen 31 pet.;
en behoorlijk in binnenlandse poli
tiek geïnteresseerde mannen 65 pet.,
idem vrouwen 38 pet.
VEEL EN ÉÉN
In de lezing uit de brief van
aan de Korinthiërs komen die b(
woorden van 'verschillende gavei
slechts één Geest'; 'vele vorme
dienstverlening maar slechts één
'allerlei soorten werk maar slee!
God'. Uit heel dit verhaal van
is duidelijk dat hij daar in Korii
maken heeft gehad met mens]
zulke woorden nodig hadden. Dl
geen oog vonr hadden dat God
lerlei manieren door mensen
"Veelheid en eenheid, dat was hi
bleem. Blijkbaar waren er in
richtingen, onder al die mense
verschillende gaven en interes»
mensen die hun eigen straatje d«
weg waanden. Ze kenden het vra
van de veelheid en de eenhei
want iedereen moest zich laten t
naar hun fatsoen, iedereen mo
hun straatje komen. Dus ongevi
er is slechts één soort werk di
spraak mag maken op de naa
kerkewerk en opbouwend werk
is ons werk; er kan geen andei
zijn, want er is maar één Goi
mening kom je vaker tegen. Zo
't zien (door genade hebben
leren zien, zeggen wc dan ook n
de ander van te voren de pas af
den) zo is het en daarmee basti
er is maar één God. Aan zulke
ten gaan kerken kapot. We hoev
niet allemaal met elkaar eens t
We hebben allen verschillende o
oren, wat de een ziet, ziet de
niet en wat die ander hoort, ho
eerste weer niet. Vandaar dat wi
in de bijbel cm gaat ook op zove
schillende manieren omschreven
is niet één bindende verwoordii
het heil, want dan zouden we j
datgene doen wat Paulus hier
deelt. Er zijn allerlei woorden
dachten voor en daarin moeten
kaar tolereren, want het is bü
één God die zijn heil op zove
schillende wijzen aan het woon
laten komen, 't Gaat toch om e
uitsprekelijke rijkdom, dat w
zeggen dat je er niéts over
kunt, maar dat je er juist zove*
zeggen kunt dat je niet uitgesj
raakt. En dat alles concentree
om die ene Heer. De een met dit
ander met dat, zonder dat ze
meteen tot bekering tot hun stal
oproepen. Want bekering is vei
dan van het ene standpunt op
dere overgaan. (I Korinthe 12,
1
2
3
U
5
6
7
2
i
3
U
5
6
7
8
9
Horizontaal: 1. verpakking; 2. j
water in Utrecht- in het jaar
reld (afk. lat); 3. soort hert j
boestaketsel; 4. meisjesnaam
soort - knaagdier; 5. Europeaan!
dikt vleesnat - scheik. element;
leg - onheil aanbrengende goj
vaarwel - verborgen; - 8. tijq
ruiterfeest; 9. graantrechter - i
Verticaal: 1. ambtsrust; 2. Kolffl'
bloedhuis; 2. opzwelling van df
vreemde munt; 4. spil van eenj
ongaarne - jong schaap; 5. berétf
renhuid - akelige; 6. onderf
tocht - doortochtgeld; 7. waten'
Br. - muzieknoot - plaats in f
land; 8. waarborg - troefkaart; F
doening - hoogste punt. t
OPLOSSING VAN VRIJDAG
Hor.: 1. vorm, 5. atol, 9. Ada, f
11. ree, 12. lens, 14. Nero, 1.5. li
19. Nogat, 21. bende. 22. re»
amper, 26. Maarten, 29. rail, 3l[
33. are, 34. les, 35. ren, 36.mai
smet.
Vert: 1. valk, 2. ode, 3. rank, 4.1
6. tree, 7. oér, 8. Leon, 13. sand[^
noteren, 16. roema, 17. baret,
20. mee, 24 priem, 25. tram. 2^
27. norm, 28. tent. 30. ara. 32.
NAIROBI Het wordt tijd,
kerken van Afrika zending en
lisatie gan bedrijven, ook buit
eigen land en cultuur en zelfs
ten hun werelddeel. Tot di
spraak kwam- een beraad in
over evangelisatie, georganisee
de Afrikaanse kerkenconferent
Veel kerken in Afrika groeier
vooral de onafhankelijke. Er
prognoses, dat bij voortzetting
huidige ontwikkeling binnen
tientallen jaren in Afrika mee
tenen zullen wonen, dan in
westerse wereld.
Het beraad adviseerde de Afr
kerkenconferentie, een special
ling in te stellen om de Afr
kerken te helpen bij hun taak
dingskerken met opleiding, i
tie, financiering, coördinatie
breiding van de reikwijdtte.