Bisschoppen willen
veelvormigheid
vruchtbaar maken
Psalmberijmer Blok geeft
de moed nog niet op
flhsdldl
Vandaag
Gesprek met 'links' en 'rechts'
Trouw
K wartet
Intercommunie
in de Elzas
Lescrauwaet: herv.
en geref. kerken
zijn echte kerken
Kerkelijk beroep
op president
van Zuid-Korea
Beroepingswei
Nieuwe boekt
TROl \T/K\r\RTET DONDERDAG 17 J AM ART 1974
KERK /BINNENLAND fl'W,
A an een onzer verslaggevers
UTRECHT Hervormden hebben hun modaliteilenorganisaties,
Aan Zwingli- tot gereformeerde bond. Bij de gereformeerden roereu
zich een vereniging van verontrusten en een confessioneel-gerefor
meerd beraad. De christelijke gereformeerde kennen hun bewaar
liet pand' als bundeling van conservatieve krachten. Zelfs binnen
de kleine lutherse kerk zijn er nog een Maarten Luther Stichting
om hel luthers bewustzijn te verlevendigen en een organisatie van
vrijzinnig-luthersen.
peringen' staan onder leiding van dr.
Kuipers en dr. Bar.
Inzicht
Door dit contact hoopt men inzicht te
krijgen in de beweegredenen om tot
een eigen groepering te komen en in
de ontwikkeling van zo'n gemeente.
Wat zijn de frictiepunten geweest en
hoe zou de band met de bisschoppen
hersteld kunnen worden? De commis
sie zal in eerste instantie adviezen
aan de bisschoppenconferentie uit
brengen en ook de groeperingen zelf
adviseren.
In het najaar zal zij met haar eerste
rapport komen. Daarbij heeft zij ook
de taak. de bisschoppen de eerste aan
zet te geven voor de door kardinaal
Alfrink toegezegde brief over de plu
riformiteit en haar grenzen.
'Linkse' onafhankelijke opstelling
blijkt gemakkelijker te leiden tot ei
gen gemeentevorming van onderop,
zoals IJmond, het Gooi. de Dominions
in Amsterdam en sommige studenten-
ecclesia's laten zien. 'Rechts' is er
weinig gemeentevorming, zoals de in-
Zo ;s ook de r.k. kerk de laatste jaren
geconfronteerd met 'grocpsvornvng
buiten het ordenend optredpn der bis
schoppen om', zoals het daar eufemis
tisch genoemd wordt. Vorig jaar stel
den de Nederlandse bisschoppen een
commissie in met als opdracht, con
tact op te nemen met a: deze groepen,
van pater Kottc tot aan de kritische
gemeente IJmond. Na maanden van
voorbereiding presenteerde deze 'com
missie pluriformiteit' zich thans in
een 'gesprek bij de haard' aan de
pers.
De commissie is samengesteld uit
mensen, die geen vertegenwoordigers
zijn van 'linkse' of 'rechtse' groepen,
maar \an wie wel mag worden veron
dersteld. dat zij bij een van de rich
tingen een entree hebben. Voorzitter
is dr. P. Vriens, secretaris-generaal
van de kerkprovincie: leden: hoofd-
luchtaalmoezenier dr. Ph. Bar. vicaris
dr. H Kuipers van het bisdom Haar
lem. dr. A. Vermeulen en dr F. Ding
jan. studiesecretarissen van het secre
tariaat van de kerkprovincie. Twee
subcommissies, resp. voor 'kritische
gemeenten e.d.' en voor 'rechtse groe
iers van het spoorboekje aan omdat
men vergeten is Turnhout (want dat
ligt toch in Nederland) daarin op te
nemen. Men gaat dan wellicht Sittard
in de buurt van Meppel zoeken en
denkt dat Beilen in de buurt van Bre
da ligt. Dan houd ik het toch maar
liever op de ouderwetse kennis van
topografische namen en de onderwij
zers en leraren, die vroeger zo achter
lijk waren om die kennis aan hun
leerlingen te onderwijzen!
Dordrecht
L. J. van 't Spijker
Drugbeleid (2)
Do redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. BIJ publikatic wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859,
Amsterdam.
Verschraling
Mijn plichtsgetrouwe kleindochter
vroeg onlangs aan mijn zoon. of hij
haar aardrijkskunde wilde overhoren
en vertelde daarbij o.a. als pas ver
wonen kennis, dat onze Waddeneilan
den bestaan uit vette zeklei en dat
daar aardappelen, graan en suikerbie
ten verbouwd worden. Mijn zoon
maakte de opmerking: mijn groeten
aan je leraar, maar zeg tegen hem dat
dit fout is. Zulke eilanden komen wel
voor in Zeeland en Zuid-Holland,
maar de Waddeneilanden bestaan
hoofdzakelijk uit zand en duinen. Zijn
dochter gaf de opmerking aan haar le
raar door en kreeg ten antwoord, dat
hij het zou nakijken .De volgende
morgen was die meneer zo eerlijk om
te zeggen dat vader gelijk had. Die le
raar. opgevoed in de moderne onder
wijs filcsofie, kon goed zoeken, waar
schijnlijk in een encyclopedie. De va
der had het niet verder gebracht dan
het verzamelen van topografische na
men. Het is prachtig als men bij toe
passen van de moderne onderwijs filo
sofie kan omgaan met een spoorboek
je, maar als men daarin dan Turn
hout niet kan vinden, stelt deze filo
sofie toch wel erg teleur en valt men
misschien de reactionaire samenstel-
Domgehouden (2)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
terparochie in Delft. Daarom is het
daar moeilijker, uit te maken met wie
men moet praten. 'Rechts' groepeert
zich meer rond bladen, zoals Waar
heid en Leven, Confrontatie, De Rots,
Katholieke Stemmen, en soms in een
vereniging, als het Michaellegioen.
Maar misschien willen deze helemaal
niet als rechts gedoodverfd worden.
'Rechts'
Dat hier wel moeilijkheden zullen ko
men, bleek uit wat prof. dr. H. Mal-
'rechJeSïoêpenng^rrSeluïé Twee dtaars: biJ Pa,er Witumd Ko"e Utrecht (boven) en bij
affiniteit tot deze groepen, al zei. Hij pater Huub Oosterhuis in Amsterdam.
vond dat praten over 'rechts' en
'links' maar van betrekkelijke waarde.
Ten opzichte van wie? Van de Neder
landse bisschoppen? Of van de paus?
Groepen die men hier rechts noemt,
kunnen vanuit Rome bezien best links i
zijn. Prof. Maltha misprees de pers, I
dat zij het, wat hij noemde, sofisme
handhaafde, dat het Nederlandse enis-
copaat een middenpositie zou inne-
men. Het is maar waar men zijn uit
gangspunt kiest, dan is het duidelijk
dat het zorgenidee heel anders wordt. pi'li#w-r; 1
Kortom, dr. Maltha liet doorscheme-
ren, dat de rechtse groepen het wel j
eens helemaal niet op prijs zouden
kunnen stellen, dat zij in deze opzet H
vanwege hun trouw aan Rome op gc- I
lijke voet als zorgenkind behandeld
worden als de kritische gemeenten
links.
Dr. Kuipers vertelde dat de kritische
gemeenten bij wie het contact leggen
al in een verder stadium is, blijk heb
ben gegeven, waarde te hechten aan
dit contact. En ook dr. Kuipers ge
loofde. dat deze gemeenten door een
stuk vitaliteit een waardevolle bijdra
ge kunnen leveren aan de kerk als ge
heel.
De adviezen aan de groepen zullen
niet var. verstrekkende kerkrechtelij
ke of dogmatische aard zijn. Zo hoeft
de Dominicus niet een advies van de
commissie te verwachten over de
vraag of zij een gehuwde priester nu
wel of niet moet laten voorgaan in de
eucharistie.
Ik ben voor het vrijgeven van de soft
drugs. daar ik zelf softgebruiker ben
geweest en nog wel eens. Het vrijge
ven heeft zijn na- maar ook zijn voor
delen, o.a. betere controle. Want er
wordt nog maar al te graag door de
dealers mee geknoeid. En als het vrij
gegeven is. is het heus niet makkelij
ker t? krijgen dan voorheen. Ik geloof
ze'fs dat het verbruiken alléén wordt
vrijgegeven maar niet het verhande
len. Ik ben het er gedeeltelijk mee
eens dat het een vlucht kan leteke-
nen Maar Ir de meeste gevallen wou
ik toch wel lekker stoned zijn. En er
is wel degelijk verschil tussen de has-
jies en drank. Want als ik de
avond ervoor stoned ben geweest heb
ik Je volgende dag niets. (Als ik nor
male tijd 12 uur naar bed ben ge
gaan). Maar ben ik dronken geweest
tril ik de volgende dag enorm. Na
tuurlijk gaan we de maatschappij an
ders zien. Maar zo ziet die er ook
uit. Maar daar moeten wij ons aan
aanpassen, want andersom gaat het
niet meer.
Rotterdam
Henk Vis
Wonderen
Wij lazen in Tr/Kw. -.au 8 jan. dat er
in Columbia opzienbare opwekkingssa-
menkomslen worden gehouden, met
de daarbij behorende wonderlijke ge
nezingen. Jezus Christus waarschuwt
ons tegen deze wonderen (Mare.
13:22.23) en zegt dan; 'Doch gij, ziet
toe: Ik heb het u alles voorzegd'. Tot
de zoekende mens zou ik graag de be
lofte van Jezus Christus willen voor
houden: 'Indien iemands diens wil
doen wil. zal hij van deze leer weten,
of r' van God komt.
Schiedam
H. van Holten
Samen
Het is niet de bedoeling, zo onder
streepte vicaris Kuipers, om het ver- ji.
schijnsel kerk-van-onderop de kop in
te drukken, maar hoe maak je deze
veelvormigheid vruchtbaar ten dienste
van de hele kerk. Hoe kunnen wij sa
men in één kerk leven? Hoe vat je de
kerk-in-beweging in een nieuwe struc
tuur? Maar wij verwachten echt niet,
dat over een jaar ieder weer juichend
rond de bisschoppen staat, aldus de
vicaris van Haarlem.
Van een onzer redacteuren
STRAATSBURG In Elzas-Lotharin-
gen hebben protestanten en katholie
ken thans het recht om in eikaars
kerken deel te nemen aan de eucharis
tie respectievelijk avondmaal. De
doorbraak is veroorzaakt door de ka
tholieke bisschop van Straatsburg,
mgr. Elchinger. die aan katholieken
toestemming gaf in bijzondere gevallen
djel te nemen aan het protestantse
avondmaal. Het consistorie van de lu
therse kerk van Elzas-Lotharingen
(circ.. 240.000 leden) gaf daarop te
kennen dat het de uitdaging van El-
chiner aanvaardde. 'In deze situatie
en in gehoorzaamheid aan het evange
lie en aan de traditie', zei het consis
torie, 'kunnen we niet tegen deelne
ming van onze kerkleden zijn aan de
eucharistie in een katholieke kerk'.
Het consistorie heeft de kerkleden ge
vraagd alleen aan een eucharistie deel
te nemen, wanneer deze gevierd
wordt overeenkomstig Jezus' bedoe
ling en onder de twee gedaanten van
brood en wijn.
DEN HAAG De Tilburgse theoloog
prof. dr. J. Lescrauwaet wil de her
vormde kerk en de gereformeerde
kerken inderdaad als kerken erken
nen. Dit heeft hij verklaard in een in
terview met het dagblad De Tijd. Hij
is het niet eens met de opvatting van
bisschop Simonis, dat een katholiek
de kerken van hervormden en gere
formeerden kan zien als kerkgenoot
schappen. Het begrip 'Kerkgenoot
schap' is slechts een sociaal-maat
schappelijke of juridische term. Kerk
gemeenschap is een beter woord. Bis
schop Simonis baseert zijn opvatting
op het Tweede Vatikaans Concilie en
met name op het decreet over de oe
cumene. Prof. Lescrauwaet geeft aan
dat conciliedocument een ruimere uit
leg. De redenatie 'Vaticanum 2 heeft
de protestantse geloofsgemeenschap
pen geen kerken genoemd en dus zijn
het geen kerken' bestrijdt hij. Hij
constateert slechts dat het concilie
vermeden heeft die gemeenschappen
kerken te noemen, zodat het formeel
een open kwestie'is. Prof. Lescrau
waet is lid van de pauselijke theolo
gencommissie.
Met is heel vreemd. c!at de heer Note-
boom in deze rubriek over het blad
'Woerd en Dienst' k'a.agt, want onze
redactie is serieus op zijn verzoek in
gegaan. In 1972 werden 6 artikelen,
met kostenverantwnording, over de
Raden geschreven: 25 maart door de
heer K. B. Dupon over de Jeugdraad,
8 april door dr. C. P. van Andel over
de Raad vdo de Zauen van Kerk en
Theologie. 2? apnl door de/elfde over
de Raad voor het verband met andere
kerken, 1 juli door ds. A. W. Lazon-
der over de Read >oor de Eredienst,
26 augustus do r drs. J E. van Veen
over de Raad voor Overheid en Sa
menleving en op 4 november door ds.
R. Kaptein over de Raad voor Kerk
••n Gezin. "Verder presenteert zich de
RaaJ voor de Herdelijke Zorg gere
geld door artikt'en en verzorgt drs. S.
Gerssen. secretaris va t de Raad voor
verhouding van Kerk en Israël, twee
maal per jaar een 'Israël-kroniek'. Bo
vendien geeft 'Woord en Dienst' uit
voerig bezinning en informatie betref
fende het veelkleurige kerkewerk en
zei mij een keer een collega: 'Die
synodeverslagen van jullie zijn in de
toekomst stof voor een dissertatie'.
Dat cijfer lijkt met hoog, maar als de
heer Noteboom zich serieus de Inhoud
van ons orgaan zou willen eigen ma
ken dan kan hij op het terrein van de
kerk cn haar vele raakvlakken goed
geïnformeerd zijn.
Wassenaar
J. T. Wlersma hoofdredacteur
van 'Woord en Dienst'
SONDEL Psalmberijmer A. Blok te Sondel in liet Friese
Gaasterland heeft de moed niet opgegeven. Hoewel zijn berij
ming niet de ontvangst kreeg, die hij gehoopt had, werkt hij nu
sinds een half jaar aan een 'Liedboek voor de gelovigen'. Hij
heeft al honderd liederen klaar.
In maart 1971 verscheen zijn 'Bij
bels Psalmboe'..'. Hij voelde zich ge
roepen tot een psalmberijming die
meer dan de bestaande aansloot op
de bijbelse teksten. Het kerkelijk ge
bruik bleef echter beperkt tot een
aantal gemeenteavonden. Van de op-
!aag van dreduizend exemplaren >s
ongeveer een derde verkocht.
Contacten o.a. in de kringen van de
gereformeerde gemeenten en de ge
reformeerde Lond, hebben hem geïn
spireerd om verder te gaan. En zo
werkt hij nu aan een 'Liedboek voor
de gelovigen', dat hij veel meer dan
het Liedboek voor de kerken wil
doen aansluiten op de Bijbel. Een
volgens de heer Blok bekend compo
nist. waarvan hij de naam nog niet
mag noemen, werkt aan de melodie-
en. De naam van de financier mag
ook nog niet bekend worden ge
maakt.
Morgenuren
Het schrijven van de liederen gaat
de heer Blok vlot van de hand.
'Soms zitten mijn vrouw en ik 's
avonds naar de televisie te kijken
en als het dan niet boeiend is drij
ven m'n gedachten af. Het gebeurt
dan vaak dat ik inpiratie krijg. Ik
maak dan een p^ar aantekeningen
en de volgende morgen sta ik om 5
of 6 uur op. Als mijn vrouw dan an
derhalf uur later in de kamer komt
kan ik haar het hele lied voorlezen,
tk ben begonnen met 'Ontwaak, gij
die slaapt en sta op uit de doon.'
Het eerste couplet is zó geworden:
Ontwaakt, al gij slapers, sta op uit
de dood;
laat Christus uw leven bestralen!
Veracht het genot dat de wereld u
bood
om u van Gods weg te doen dwalen.
Het loon van de zonde is droefheid
en smart,
maar Christus geeft blijdschap en
vreugd in uw hart.'
De heer Blok maakt voor 'n deel ge
bruik van liederen uit Duitse en En
gelse bundels. 'Het zijn fijne positie
ve christelijke liederen', zegt hij.
'Een mens wordt er blij van.'
Een klein aantal ingewijden volgt
het werk met belangstelling ma3-
het lukt niet zo best, er een wat
grotere aandacht voor te trekken.
'De Evangelische Omroep heeft me
beloofd dat er een uitzending aan
zou worden gewijd, maar ze komen
hun beloften niet na. Dan is de
NCRV in ieder geval eerlijker: daar
zeggen ze ronduit dat ze er geen
aandacht aan willen schenken.'
Niettemin gaat de heer Blok onver
moeid en met enthousiasme voort.
Naast zijn dagelijks werk hij is
zakenman besteedt hij er vele
uren aan. Het is een werk, waartoe
hij zich geroepen voelt. Het zegt
hem aanmerkelijk meer dan cïe
kerkgang. Zijn eigen kerk. de Vrije
evangelische, trekt hem niet meer.
Die is een aanhangwagen van de
hervormde kerk geworden', zo zegt
hij. 'We kerken nog wel eens in
Lemmer, waar een baptistenkerk is.'
Bloemen
De heer Blok heeft wél contact met
verschillende predikanten. Eén van
hen is ds. J. B. van Mechelen, gere
formeerd predikant op Urk. Eer cri-
tische vriend, overigens, die hem er
toe gebracht heeft om een aantal
psalmen, zoals die in 'Het Bijbels
Psalmboek' stonden, teh erzien. Dit
leidde er toe dat er nu 'n boekje ver
schenen is onder de titel 'Bloemen
uit een heilig land.' Er staan 25
psalmen in de berijming van de
heer Blok in. In het voorwoord van
dit bundeltje schrijft ds. Van Me-
:helen: 'Hoewel de voorstanders 'ou
de' en 'nieuwe' berijming de markt
:st in handen schijnen te hebben
meen ik dat het baanbrekende werk,
door ds. Hasper aangevangen, moet
worden voortgezet om tot een berij
ming te komen die aan de hogere
geestelijke normen voldoet. De heer
Blok heeft zich geroepen gevoeld
om zich voor verbetering der berij
ming geheel te grven en om die re
den verdient zijn werk een eerlijke
kans te krijgen, dat de gemeente er
kennis van neemt.'
'Kritiek op mijn werk ontvang ik
graag', zegt de heer Blok. 'Ik ben
blij als de mensen reageren.' On
danks tegenslagen en miskenning
gaat hij vol moed verder.
SLAANDE HAND
toor
SEOEL Kardinaal Stephan Sou
Hwan Kim van de Koreaanse katholie
ke kerk en ds. Kim Kwan Suk van de
Koreaanse raad van kerken roepen in
een gezamenlijke verklaring op tot
herstel van de democratie in Zuid-Ko
rea. Zij vrezen voor een ernstige nati
onale crisis. De verklaring is opge
steld in een geheime vergadering van
vijftien kerkelijke leiders, onder wie
ook de vroegere president Posun Yun
van Zuid-Korea. D groep vraagt her
stel van de parlementaire rechten van
de nationale vergadering en om een
gesprek met president Park.
De geheime dienst van Zuid-Korea
houdt de kerken, scholen en de pers
de laatste tijd aandachtig in het oog.
Een aantal kerkelijke leiders zitten in
de gevangenis wegens verzet tegen
het regime-Park.
In het reformatorisch opini me
Koers wordt de PvdA verweten d de
altijd zo goed weten wat er verlf11
in de wereld is. Intussen blijken (de e
le scribenten van dit blad anden G-
gen weer heel goed te weten, bi ^en
beeld wanneer Gods slaande hai ve"
het spel is. In een hoofdartikel de 1
A.V. lezen wij behartigenswaa iet 1
woorden over de afgod wel
Daarin zijn wij het roerend met eI"a
eens. Als het blad dan ook meen S"1
wijst op de noodzaak van bek Sas
dan staan wij aan hun kant, ie o
moeten -.ij die oproep tot bek*
dan niet in vage bewoordingen
Feitelijk weel niemand bij het d,e
wat er nu precies bedoeld wordt
hoort bij die bekering bijvoor F5
ook het afzien van welvaart en hp011
hulp komen van de armen in de
reld en dan niet alleen met lieft 66S
heid maar door hun recht te
Dat komen we niet aan de wee Pan
schrijver lanceert dan een besclpr
ging in de richting van de rege|rant
Die zou in paniek geraakt zijl iade
zeer zelfs dat ook de regering va de
volk Israël in de steek gelaten jen.
toen de nood daar op het hoogs "te1
stegen was enkel en alleen om d 'err
god welvaart in stand te houden' nen
is nogal wat Het negende gebod vai
hier wel weer eens voor de da] da
haald worden, zouden wij dei sul
Verder wordt er van geloofsve aen
ging gesproken als de ongelukkig ver
geling ten aanzien van predikante
de autoloze zondagen ter sprake 1
Iedereen kon de volslagen troep it
daardoor ontstond bij het uitri
van toewijzingen gadeslaan, maaijAr
hier van geloofsvervolging te sprj"
slaat nergens op en daarmee zet "E
zich te gauw de martelaarskrocr A'
De Almachtige zou voorts geb TW
hebben in de planner van het kal d I
Den Uyl namelijk nivellering, d tafi
cratisering, inflatiebestrijding en;oor
voering van de welvaart. Zijn daigez
eens allemaal goddeloze plannen! age
als dat zo is dan ontgaat ons ten ost;
male de opwekking waarmee het uil
kei ongeveer besluit, namelijk omrde:
gebed te vermenigvuldigen o i
Gods slaande hand van ons word iwa'
gewend. Dat lijkt ons inconseqi ai
Moet God dan niet meer slaan >hv
richting van die goddeloze zaken' jal
komt hier gewoon toch de vrees v
we'vaartsverlies weer om de hoek c
ken? 09,
i, e
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vlaardingen (toez.)!,
Kievit te Gouda. 1
Bedankt voor Monster: J. C. Schj
man te Putten.
Overleden: D. Broeren (66) te I
tem.
GEREF. KERKEN I
Bedankt voor Leiden: A. Reen te
terdam-C.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zaandam: R. Boogaard
Leiden, die bedankte voor Haarl
Nieuwerkerk en Wageningen.
Bedankt voor Enschede: J. Karenj
Opheusden.
Hans Warren. De Olympos. Mid|
burg 1973. 32 blz. 17,90.
Deze uitgave, verzorgd door drukl^
Den Boer te Middelburg, is een i
te luxe uitgave vn de gedichjfl
cyclus 'De Olympos', die met ook a
re gedichten van Warren eerder I
scheen bij Thomas Rap, (zie Trouinl
10-73). Nu staan tegenover de goabe
galerij (twaalf goden krijgen pg
mooi 'talig' portret) evenveel tekej
gen van Rudolf Hagenaar. Het kart)
nen omslag heeft een gouden bijl
stempel: de oplage is 450 exx.
naast verscheen nog een biblioffc
uitvoering in ivoor linnen (40 e«i
gesigneerd door de dichter en genj"
merd.
Themanummer van Dc Cicitate i
Kohlbrugge. Samengesteld door *ei
denten van de CSFR met intervié
met o.m. ds. D. van Heijst, ds. Wji
Hoek, ds. C. Hegeman (een kohlbrii
giaan in de gereformeerde gemeèi
ten) en bijdragen van dr. W. Aaldl
en mej. Hebe Kohlbrugge. (52
2.95. te bestellen bij P. L. de Jof
P. C. Borstraat 15 bis, Utrecht).
Het kenmerk van de christen dooris
Francis A. Schaeffer. Het kenmertti
de liefde. Een bundel korte medj
ties van do man. die bekend
door het Abriwerk onder Intellect!
len. Uitgave Buvtcn cn SchiDperhif
te Amsterdam (43 blz.: 2,50).
STERF SODOMIETEN door W.
Vieer Een adembenemend verl
over de massahysterie in de jai
1730/31 in het Groninger Westerkid
van 21 mannen en jongens weg*
tier, die uitliep op de terechtsteU|
'sodomie'. Vleer heeft alles nauw
rig uit de archieven opgediept j
stelt voor een monument op te
ten voor de 21. 173 blz., cyclostyldrd
25 gulden, te bestellen bij de schfl
ver (Grootveenweg 29, Norg).
Benoemingen Dr. J. C. BremanJ
aan de Erasmus Universiteit te
terdam benoemd tot gewoon hoi
raar in de algemene sociologie,
inbegrip van de ontwikkelingssoci»
gie. Dr. J. M. Wieland is aan de r
tholieke Hogeschool te Tilburg 1
noemd tot gewoon hoogleraar in j
inleiding tol de wijsbegeerte en
wijsbegeerte van het recht.