Studeren in Zuidafrikaanse gevangenissen is voorrecht Onderwijs wekt vrij veel interesse bij onze lezers 2 'Kittel' voltooid Jonge priesters blijven parochiewerk trouw wat lezers i willen weten Vandaag lllslllalll De betekenis van de term 'bannen' A CLEAR VOICE ON RACE RELATIONS Trouw Kwartet Studentenpastoors in discussie met bisschop Simonis Friezin naar Vietnam als bijbelvertaalster Evangelisatie jaar Leger des Heils Allemansdienst in Geuzenveld Beroepingswerk Nieuwe boeket\ TROUiW/TCU'ARTBT WO&VSOAG 16 I INJUR! 1974 KERK/BP7NENLAND TK» door Aldert Schipper De nationale unie van Zuid afrikaanse studenten (NU SAS) bestaat nog steeds, ook al zijn verscheidene bestuursleden, onder wie de voorzitter en secretaris begin vorig jaar 'ge-ban- ned'. Over de betekenis van de term, "ban nen' is soms verschil van mening. To ban is niet verbannen, maar verbie den of met de ban (vloek) treffen. In het Zuidafrikaanse recht kan de in houd van zo'n maatregel per persoon verschillen, maar hij betekent door gaans dat de persoon in kwestie bin nen een bepaald gebied moet blijven, niet mag meedoen aan vergadering en dat uit zijn pennevruchten niet mag worden geciteerd. Een doeltreffend middel cm een politieke tegenstander een geweldloze en wettige oppositie onmogelijk te maken. Bovendien goedkoop: de man betaalt zijn eigen gevangenis en ls zijn eigen cipier. Van het bestuur van de nationale stu dentenunie zijn acht leden, onder wie de voorzitter Paul Pretorius en de al gemeen secretaris Sheila Lapinsky, •ge-banned' Maar de hulp bij de stu die van gevangenen gaat door. Acht leden De studentenunie begon in mei 1964 met de studiehulp o.a. op verzoek van mede studenten, die straffen uitzaten en die hun studie in de gevangenis wilden voortzetten. De Nusas voelde verantwoordelijkheid voor de gevan gen studenten en kende uiteraard de mogelijkheden op het gebied van on derwijs. Daar kwam bij dat geen en kele andere organisatie zich met de studiehulp bezighield. In die beginfase, tien jaar geleden, werd in eerste instantie hulp verleend aan diegenen, die voor korte tijd hun studie door een gevangenisstraf zagen onderbroken. Later kwamen ook lan ger gedetineerden aan bod. Hulp autoriteiten De studiehulp werd gegeven op ver zoek van de gevangene of op dat van zijn familie of advocaat. De Nusas zocht dan contact met een universiteit of correspondentie-cursus, waarna de ze het lesmateriaal aan de gevangene toezond op kosten van de Nusas. De universiteit of cursus hield de Nusas op de hoogte van de vorderingen van de student. In de eerste maanden waarin deze hulp functioneerde kreeg de Nusas 117 aanvragen om hulp, waarvan er 51 via de gevangenisauto riteiten waren gekomen. De overige 66 aanvragen waren afkomstig van fa milie, maatschappelijke instellingen, enkele individuele personen en van schriftelijke cursussen. Studenten be gonnen de tweede-hands boeken bij Cartoon uit het Zuidafrikaanse christelijk maandblad Pro Veritate elkaar te halen voor de gevangenen om de kosten van het project te druk ken. Nadat het programma een half jaar had gedraaid entstonden de eerste moeilijkheden met de autoriteiten. Van Robben-eiland, waar langdurige straffen worden uitgezeten, kwam een briefje dat het ministerie voor het ge vangeniswezen in het vervolg verant woordelijk zou zijn voor cursussen die gedetineerden zouden willen volgen. Ontheven In januari 1965 kreeg de Nusas een briefje waarin stond dat de geschon ken hulp op hoge prijs werd gesteld, maar dat de Nusas zich nu van haar taak ontheven kon achten 'gezien de bestaande werkzame procedure voor studies'. De Nusas was stomverbaasd. Niemand wist iets van een door de gevangenisautoriteiten geschapen stu diemogelijkheid. Het enige dat na langdurig onderzoek bleek was dat de regering in het verleden in enkele ge vallen op verzoek van de gevangene een studie toeliet. Maar studiebege- leidng en - advies was geen sprake. De regering bepaalde voorts dat de studiekosten vooraf gedeponeerd moest worden bij het ministerie voor het gevangeniswezen in Pretoria. Toen de Nusas de verlangde bedragen per cheque aan de autoriteiten over maakte, kreeg het secretariaat van de Nusas de cheques terug. De reden is nooit schriftelijk bevestigd, maar een bevriende ambtenaar zei dat er in structies waren dat geld van de Nusas niet kon worden aanvaard. Later ver nam de Nusas dat alleen geld van de ouders geaccepteerd kon worden. Ook studieboeken en ander materiaal werden in het vervolg geweigerd. legale en illegale plagerijen waren te ingewikkeld geworden voor de studen ten en bovendien bleek dat de autori teiten bereid waren geld voor studies aan te nemen van een advocaat. In april 1966 werd het advocatenkantoor door de geheime politie overvallen. Alle documenten in verband met de studie van gevanenen werden meege nomen. Hoewel deze documenten later terug kwamen, werd de advocate, döe zich speciaal met de gevangenen be zighield, 'ge-banned'. Zij mocht het programma niet verder beheren. Het werk werd vervolgens een jaar lang opnieuw door vrijwilligers uitgevoerd. In deze periode trok het departement voor het gevangeniswezen de toestem ming aan een bepaalde grote schrifte lijke cursus in om gegevens over vor deringen door te geven aan de Nusas. In mei 1967 nam de Nusas de zorg voor het programma weer op zich. De unie stichtte daartoe een speciaal or gaan, de National Union of Students Educational Department (Nused). Plagerijen Huiszoeking In oktober 1965 legde de Nusas de zorg voor de gevangen studenten in handen van een advocatenfirma. De In februari 1971 werd het kantoor van de Nusas cpnieuw overhoop ge haald en werden opnieuw alle docu menten inzake studie in de gevange nissen verwijderd. Deze documenten zijn pas kortgeleden teruggegeven. Maar de plagerijen gaan door. Tijdens het proces tegen de deken van Johannesburg, Ffrench Beytagh, werd gesuggereerd dat de Nused geld ontving van het verboden Defense and Aid Fund. Familieleden van ge vangenen die op kosten van de Nused studeren zijn door de politie onder vraagd. Howard Trumbull, die in Na tal verantwoordelijk was voor het programma werd gedeporteerd. Het departement voor het gevangeniswezen betoonde weinig haast waar het sa menwerking ten behoeve van studen ten in de gevangenis betrof. Het geld werd soms te laat doorgezonden, zodat De redactie behoudt zou het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet postbus 859 Amsterdam. Vrije gemeente Bij het utikel 'Na 250 jaar geen ds Hugenholtz (10-1-1974) een kleine fei- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro X 500. telijke correctie. Er staat 'de Vrije Gemeenten'waar nu E. Frater Smid en G. J. de Nie voorgangers zijn.' Ds. Frater Smid ls sinds eind vorig jaar gepensioneerd. Amsterdam W. A. Verloren van Themaat Predestinatie (4) In Joh. 3 vers 1 tot 11 zegt onze Hei land tot Nicodemus, dat men weder om geboren moet worden. Dat ge beurt zeker met strijd anders kan het niet Tevens ook dit krachtige woord van de Heiland aan Nicodemus, zijt gij een leraar Israëls en verstaat gij deze dingen niet? Nieuw Lekkerland J. de Lange sr. Predestinatie (5) Met mij zullen zeer veel lezers grote waardering hebben voor de artikelen van de Spijkerboer en ir. v. d. Graaf, waarin de geref. bond en de predesti natie ter sprake kwamen. Deze artike len worden gelezen en verhogen het gehalte van Tr/Kw. als chr. dagblad. Wat de opmerking van de heer Witzel in deze rubriek betreft meen ik te mogen stellen dat de Dordtse leerre gels niet naast de Heilige Schrift evengroot gezag hebben maar bedoe len weer te geven de korte inhoud van de hoofdwaarheden des heils, ook de predestinatie (de troost der verkie zing) volgens Ef. 1 en Rom. 8, de be wogen woorden van Jezus over de roeping tot bekering van allen doch ook over eeuwig wel en wee (lees de gelijkenissen) dus onverkort de bij belse inhoud weergeven. Helaas is be kend, dat in ultra geref. predikingen de leer der verkiezingen vooropge steld wordt en hoorders op het bed van de onmacht in valse lijdelijkheid inslapen. Ieder die de vruchten der verkiezing bespeurt in eigen leven, heeft de heerlijke zekerheid, dat niet de mens, maar God in hem werkt en nooit loslaat Oldebroek H. Boeve Predestinatie (6) Jaren terug hoorde ik een lijdens- preek van een gereformeerd predi kant waarin de rol van Judas ter sprake kwam. De predikant zei toen: 'Hier zitten wij midden in de predesti natie (uitverkiezing) en weet U nog gemeente wat dit is? Dit is: Als ik be houden wordt is dat Gods genade, ga ik verloren dan ls dat mijn eigen schuld'. Ik zou Ieder die hiermede moeite heeft verzoeken één en ander eens zo te bekijken, dan kijkt men ook anders tegen de Dortse leerregels aan. Het wordt dan een verhelderend en troostrijk stuk! Meppel C. Frederiks Principe Van een onzer verslaggevers STUTTGART Hét standaard werk in de boekenkast van zeer veel theologen is compleet Dezer dagen is het negende en laatste deel van Kittel's 'Theologisches 'Wörterbuch zum Neuen Testa ment' verschenen. Totaal telt dit woordenboek circa 8500 bladzijden. Alle woorden en begrippen van het Griekse Nieuwe Testament worden er tot cp de bo dem taalkundig en theologisch in uitgespit. De negen delen kosten samen ruim 1200 gulden. Gerhard Kittel, hoogleraar nieuwe testament in Tiibingen, begon dit werk in 1928. Hem stonden twee delen voor ogen, die hij met vijf tien collega's in drie jaar dacht te voltooien. In totaal hebben 105 nieuwtestamentici meegewerkt. Van wie er reeds vijftig zijn over leden. Na Kittel's dood in 1948 leidde zijn collega Gerhard Fried- rich het werk verder. een gevangen student net niet meer op tijd was om voor een cursus in te schrijven. Direct nadat de yxnetaris van de Nu sas, Sheila Lapinsky, in februari vcrig jaar werd 'ge-banned' werd het bu reau overgebracht naar Johannesburg. Hoewel dit een kostenstrijging bete kende, kon de Nused overigens onge hinderd doorwerken- Maar inmiddels was wel duidelijk dat het bezwaarlijk voor de Nused was, wanneer deze af deling in handen bleef van de Nusas, gezien het herhaalde regeringsin grij pen in de studentenunie. In juli 1973 besloot het bestuur daarom een zelf standig centrum op te zetten voor beurzen ten behoeve van studerende gevangenen, ex-gevangenen en kinde ren van gedetineerden. Het kantoor wordt geleid door Sindiwe Sayedwa, een maatschappelijk werkster. Zij bracht het centraal kantoor weer over naar Kaapstad, waar het vroeger ook was. Aanvragen voor studiebeurzen worden nu via gevangenisautoriteiten, familie of vrienden aan de Nused doorgegeven. De Nused zendt het be nodigde geld naar de familie, die het weer aan de gevangenen doorstuurt. Er werdt geen onderscheid gemaakt tussen politieke en andere gevange nen. Uitbreiding Het Nused programma wordt nu uit gebreid tot kinderen van gevangenen en tot vrijgelaten gevangenen. Veel van de vrijgelaten gevangenen worden door de autoriteiten naar zgn. 'herves- tigingsgebieden' gezonden, zoals Dim- baza, Hinge en Sada. Zij worden daar gewoonlijk 'ge-banned'. Er zijn in de ze gebieden weinig mogelijkheden om werk te vinden. Anderen krijgen moeilijk een baan omdat de werkge vers gewaarschuwd worden, wanneer de werkzoekende een vroegere politie ke gevangene is. In dit soort gevallen is een studiebeurs vaak een humani taire noodzaak.' Bij Nused is Intussen een lijst van veertig kinderen van gevangenen op Robben-eiland binnen, die hulp bij hun studie nodig hebben. De Nused heeft de lijst opgesteld in samenwer king met de conferentie van familiele den, een orgaan van de Zuidafrikaan se raad van kerken. Betekent dit nu dat het programma ongehinderd uitgevoerd kan worden? Studeren in de gevangenis is in Zuid- Af rika een voorrecht. In november/- december 1968 mochten 56 gevange nen zomaar niet aan een examen mee doen, omdat een van hen een niet na der omschreven 'onregelmatigheid' had begaan. Toen in het parlement vragen werden gesteld, zei de minis ter voor het gevangeniswezen, dat de stap genomen was omdat de gevange nen 'herhaaldelijk' een inbreuk deden op de discipline. Op het moment be staat bij de Nused het vermoeden dat opnieuw aan een aantal studenten het recht op studie ontnomen is. Studeren is blijkbaar een voorrecht dat alleen ten deel valt aan brave gevangenen en dat door de gevangenisautoriteiten naar eigen goeddunken aan deze wordt verleend en aan gene ontno men. P.S. Het zou misschien niet gek zijn wanneer de jongens van Nu sas uit Nederland wat financiële hulp voor hun werk zouden krij gen. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Er is geen sprake van een vlucht van jonge pries ters uit het basispastoraat naar kategoriale (d.i. gespecialiseer de) taken of naar maatschappe lijke taken. Het missionaire élan van jonggewijden is nauwelijks verminderd. Dit constateert het katholiek sociaal kerkelijk instituut (Kaski) op grond van een onderzoek naar de functies van de pasgewijde priesters, vergele ken met die van hun oudere collega's. Het Kaski vt-rrichtte dit onderzoek naar aanleiding van de veel gehoorde klacht, dat er nog nauwelijks jonge priesters bereid zouden zijn voor het gewone parochiewerk. Zij zouden zich allemaal maar storten in meer gespe cialiseerd werk, a'.s godsdienstleraar, moderator of zielzorger voor speciale groepen, of zelfs vluchten in maat schappelijke functies, die men nog nauwelijks als priesterlijke taken zou mogen beschouwen, als vormingslei der, maatschap, «.lijk werker, jeugdlei der, leraar profane vakken. Deze klacht wordt door de cijfers weerspro ken. In totaal werden in de jaren 1968 tot 1972 373 personen tot Driester gewijd, van wie er inmiddels elf uitgetreden zijn. De animo voor het basispastoraat is bij de jonggewijden zelfs nog iets groter (36.5 procent), dan onder het totale priesterkorps (35.4 procent). Toevloed De toevloed van jonggewijden naar de kategoriale zielzorg is geringer dan onder hun oudere collega's (9.4 tegen 14.6). Van een vlucht naar maatschap pelijk werk is niets te r.erken. Zowel onder de oudere als de jongere pries ters zijn er weinigen, die een dergelij ke functie ambiëren (resp 3.8 en 3.5 procent). Van een afname van missionair élan is nauwelijks sprake: 39.4 procent van de jonggewijden is werkzaam in het buitenland, tegen 41.8 procent van de oudere priesters. DELFT De rooms-katholieke stu dentenpastores van Delft, Leiden en Rotterdam hebben op een door bis schop Simonis bijgewoonde vergade ring ernstige kritiek geleverd op diens uitspraak dat de niet-katholieke kerken eigenlijk geen kerken zijn, maar slechts kerkelijke gemeenschap pen en genootschappen. Woordvoerder pastoor Litjens uit Leiden vroeg dr. Simonis deze uitspraak, gedaan in het dagblad De Tijd van 24 december en voor de tv-rubriek Kenmerk van 2 ja nuari, te herroepen. De studentenpastores vinden dat de bisschop het decreet over het oecume- nisme van het laatste concilie op de minst voor de hand liggende wijze uitlegt. Zij constateerden dat hun re formatorische collega's zich door de uitspraken zeer gekwetst voelen. Bisschop Simonis stelde dat het stre ven naar eenheid allerhoogste plicht is, maar dat deze alleen maar is ge diend met eerlijkheid. De andere christen-gemeenschappen kennen niet de kerkstructuur met de opvolgers van Petrus en de apostelen aan het hoofd. Er ontbreekt bij hen een zeer wezenlijk door Christus voor zijn kerk bedoeld element, aldus Simonis. Hij bleek overigens geen bezwaar te hebben de niet-katholieke christenge meenschappen 'kerken' te noemen, te meer omdat het kerk-zijn in theologi sche zin niet geheel aan deze gemeen schappen ontzegd kan worden. LEEUWARDEN In de baptistenge meente te Leeuwarden vond de uit- zendingsdienst plaats van mejuffrouw Feikje van der Haak, die als Wijclif- fe-bijbelvertaalster in Vietnam gaat werken. Vrijdag vertrekt zij naar Texas voor een aanvullende cursus taalwetenschap en aansluitend naar Mexico voor jungle-training. In juli hoopt zij door te reizen naar Viet nam. Meer belangstelling bij mannen dan bij vrouwen In zaken van onderwijs en op leiding is ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder behoorlijk ge ïnteresseerd: 50 procent van de mannen en 52 procent van de vrouwen heeft er een 'zeer' of 'tamelijk' sterk ontwikkelde be langstelling voor. (Dat rest is 'matig', 'nauwelijks' of 'hele maal niet' geïnteresseerd.) Het publiek van Trouw/Kwartet steekt vrij duidelijk boven dit lande lijke gemiddelde uit De groep die 'zeer* of 'tamelijk' geïnteresseerd ls in onderwijs en opleiding, vormt 67 procent van het mannelijke Trouw publiek, en 63 procent van het vrou welijke. Voor het Kwartet zijn deze percentages respectievelijk 56 en 55. Trouw ligt daarmee voor op de Te legraaf en het Algemeen Dagblad, maar haalt nog niet het niveau van de Volkskrant, NRC-Handelsblad en De Tijd. NRC-Handelsblad heeft de meest geïnteresseerde lezerskring: maar liefst 78 procent van de vrou welijke lezers van deze krant, en 71 procent van de mannelijke, valt in de hoogste twee belangstellingscate gorieën. Het verschijnsel dat de gemiddelde vrouw wat meer interesse heeft voor de onderwijswereld en wat daaraan verwant is, treft men niet alleen aan bij het publiek van NRC-Han delsblad, maar ook bij dat van de Volkskrant, De Tijd en de Telegraaf. Het landelijke beeld vertoont het zelfde kenmerk. Trouw/Kwartet met een lezerskring waarin de 'mannelij ke' belangstelling overheerst, vormt daarop een uitzondering. Interesse in 'onderwijs en opleiding' onder het lezerspubliek van Trouw-Kwartet en vijf andere landelijke dagbladen. Bron: Nationaal Onderzoek Persmedia CN.O.P.). De verschillende categorieën ['zeer', 'tamelijk', 'matig', 'nauwelijks', 'helemaal niet'] geven de mate van interesse aan voor resp. mannelijke en vrouwelijke lezers (van 13 jaar en ouder). De getallen geven percentages weer. Tussen haakjes staan de gemiddelde percentages voor heel Nederland. Zeer Nauwe Helemaal Zeer Tamelijk Tamelijk Matig lijks niet TROUW Mannen 37 (23) 30 (27) 67 16 (18) 8 (12) 8 (20) Vrouwen 32 (26) 31 (26) 63 16 (17) 11 (14) 10 (17) KWARTET Mannen 29 (23) 27 (27) 56 16 (18) 12 (12) 16 (20) Vrouwen 25 (26) 30 (26) 55 14 (17) 15 (14) 16 (17) VOLKSKRANT Mannen 38 (23) 33 (27) 71 14 (18) 6 (12) 8 (20) Vrouwen 43 (26) 30 (26) 73 13 (17) 8 (14) 6 (17) TELEGRAAF Mannen 28 (23) 31 (27) 59 18 (18) 11 (12) 11 (20) Vrouwen 33 (26) 29 (26) 62 17 (17) 10 (14) 11 (17) ALG. DAGBLAD Mannen 29 (23) 32 (27) 61 19 (18) 7 (12) 13 (20) Vrouwen 35 (26) 28 (26) 63 16 (17) 11 (14) 10 (17) N.R.C.-HANDEI/SBLAD Mannen 38 (23) 33 (27) 71 16 (18) 6 (12) 8 (20) Vrouwen 55 (26) 23 (26) 78 13 (17) 3 (14) 6 (17) DE TIJD Mannen 37 (23) 31 (27) 68 17 (18) 7 (12) 9 (20) Vrouwen 45 (26) 29 (26) 74 13 (17) 7 (14) 6 (17) Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Onder het motto 'Wees meer, evangeliseer' staat het jaar 1974 in het Leger des Heils in het teken van een wereldwijde 'evan gelische kruistocht.' Het Is de bedoeling dat alle officieren en soldaten over de gehele wereld dit jaar bijzonder actief zullen zijn om 'de onbekeerden te bereiken en voor Christus te winnen'. In Nederland wordt eén van de hoogtepunten een 48-uur nonstop evangelisatie-'bombar- dement' in Amsterdam. AMSTERDAM Zondagavond 20 ja nuari wordt er in de Sionskerk in de dr. H. Colijnstraat een Allemansdienst gehouden. Aanvang 19.00 uur. Spreker is ds. Joh. C. Baumfalk. Thema van de dienst is 'Verkillen of Volharden?' Muzikale medewerking verlenen orga nist Jan Keijzer en de Liturgische Cantorij Amsterdam o.l.v. John Grim. De kerk is bereikbaar met bus 19. Het is soms verbijsterend om aan U zien hoe bepaalde instanties aan alltLl tijd en verandering kunnen voorbijle l0 ven. Alsof er nooit iets verandert de mensen een soort machines zijr.fo eens en voor altijd geprogrammeerd, volgestopt met zeer bepaalde wens«Er en verlangens, zo gaan deze instantiate hun weg. Ze trekken zich van ni»ge mand en niets iets aan en varen doo ge op eigen kompas al zijn de polen vaifdi het leven allang verlegd. Of de beeld.ni: spraak helemaal klopt en door Wii M1 Kan niet eng gevonden zal wordejéa zullen we maar afwachten. Maar goe$s>' die instanties dan. Ik las dezer dagwrij dat de zaligverklaring van paus Jore1 hannes XXIII nog wel enkele jare g? op zich zal laten wachten omdat hedi onderzoek meer tijd vergt dan sommige gen denken. Zo'n bericht kan allerléoo vragen oproepen. Is er een duistere verleden aan de dag gekomen? Wj$< heeft de goeierd uitgespookt toen hpa nog een jonge man was? Niemand a stl daarvan iets bekend zijn, want zijn li P vensbeschrijvingen zijn allemaal bhte kend van goedheid en eenvoud. Ol®1 heeft men de wonderen nog nitjS11 rond? En niemand moet denken dam ik met deze man wil spotten. Ik acluP1 hem een van de grootste kerkleider^1 om dat vervelende woord eens te gt*" bruiken, van deze eeuw en ik ve/V- moed dat ik daarin niet alleen sü£ Als er iemand zalig verklaard mot'' worden, dan deze man van het grot/ Initiatief tot het concilie. Daar zou ir weinig tijd voor nodig hebben. Maj L ja, ik begrijp het wel: er komt gauw de klad in. De advokaat van dm duivel moet ook z'n tijd hebben e met zoiets kan je niet voorzichtig gtj, noeg zijn. Intussen wel een volkome P achterhaalde zaak. Daar maken zich i weet niet hoeveel mensen nu druL voor, zijn daarvoor waarschijnlij vrijgesteld. Voor een volstrekt waa_ deloze en nergens gehonoreerde vei" klaring. Want waar komt zo'n verkl II ring terecht? De wereldkerk zal, al1' het eenmaal zo ver is zeggen: o, is ht~ zover, en dan verder gaan. Een aanüiJ journalisten zullen weer even stc hebben. Maar wie in hemel en op aa L de zit op zo'n verklaring te wachten L En van wie? De Heer zelf heeft paid Johannes allang zalig gesproke n 'tGing in één moeite door met all k: zachtmoedigen en vredestichters. D u moet toch genoeg zijn. Wie won li daar één gram gelukkiger door, wa b neer deze man door een volkomen tands college zalig verklaard wore Wordt het niet tijd om er op aanl dringen dat zulke dingen die het i loof bij eerlijke mensen zo moeilil maakt af te zweren? Dan bestaat t zelfs hoop dat al die vergeefse moel| vergeven wordt. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Oene: J. C. Schuurman Putten; te St. Maartensdijk: T. Langfv rak te Veenendaal; te Wijk bij Heu/j den: A. Vroegindeweij to Veenendaal] voor de streekgemeente Drieslag (on vattende Oostelijk West-Friesland (toez) B. C. Helmers kand. te Amstt dam. Aangenomen naar St. Annaparochi (toez.): L. J. de Leeuw vic. Utrecht. Bedankt voor Grotegast-Doezu 2 (toez): S, P. Nijdam te Drachten. Benoemd tot pastor van het Johanm sen Julianaziekenhuis te Zaandam: Bartlema te Amsterdam. 1 GEREF. KERKEN Beroepen te Utrecht-O: Th. Ferweri te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hardinxveld-Giessejl dam: W. C. Lamain te Grand Rapii T (USA). 1 GEREF. GEM INNED. Bedankt voor Gouda: M. van Beek I Opheusden. 'Hans Bouma, Wat overbleef. UiU -ï mij J. H. Kok, Kampen 1973. 64 b 5,90. De bundel bevat een selectie gedif i ten uit de jaren 1961-1972, die zi wel prettig laten lezen als men niet te hoge eisen stelt aan (christelijk poëzie. Corrle Vollcnhoven Op 't las Stokbrood uit eigen vuur. Uitg. mij H. Kok, Kampen 1973, 48 blz. 5,9} Een bundel niet al te opvallen stichtelijke poëzie, die het leven, do« evangelische bril gezien, probeoT draaglijk te maken. Ook van de bundel geldt dat men zijn eisen ni te hoog mag stellen. Berendien Meyer-Schuijing. Bloedro wijn. Uitg. mij J. H. Kok, Kamp' 1973. 56 blz. 5.59. Deze bundel bevat een 'keuze uit de en nieuwe verzen' die stichtell zijn en bovendien nog rijmen. Lcrus Roelofs. Van Nijs. Uitg. J. Ni meyer, Groningen 1973. 40 blz. Deze bundel, met lino's van wijl' Jan Beins, bevat merendeels religie ze verzen in het Gronings. De vraag naar het wonder door J» D. Bosch. Beschouwingen over de vfl kondiging van Jezus. Uitgave Big en Van Rossum te Blaricum. 1 blz.: 11,50). Wijn en sterke drank in de bijb* door ds. D. van Dijk. Uitg. Verer ging van (vrijgemaakte) gereformee de geheelonthouders, 12 pag., besti len bij adm. der vereniging, Hun* 15. Drachten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2