Vanavond twee uur tv-film over psychiatrische patiënten eoeo AVONTUUR IN KARINTHIË dagpBcep Mary Stewart 'Geen kwestie van weten maar gewoon voelen hoe het zit' PvdA boven de 100.000 'Criminaliteit in Maastricht verontrustend' TROUW/KWARTET DONDERDAG 10 JANUARI 1974 BINNENLAND/RADIO EN TV T4/K61 MARY PERKINS door Ton Hydra HILVERSUM Vanavond zendt de KRO op Nederland 2 een meer dan twee uur durende film uit over psychiatrische patiënten die zelf met hun problemen in de openbaarheid wilden komen. Deze met veel voor- en nazorg omringde documentaire zal zeer uiteen lopende reacties veroorzaken, variërend van het al gauw ongeïnte resseerd of beduusd de knop omdraaien tot meegesleept worden en zelfs hevig geëmotioneerd raken. Over een periode van meer dan een jaar heeft het samensteller Ad Zonne veld zeer veel geestelijke en lichame lijke inspanning gekost om zijn idee ën op filmband te realiseren. In het door hem uitgekozen psychotherapeu tische centrum De Viersprong in het Brabantse Halsteren moest Zonneveld zich, bij wijze van vuurproef, eerst la ten opnemen en het leven in een van de groepen twee weken lang dag en nacht meemaken, voordat staf en pa tiënten hem hun vertrouwen schon ken en voor de camera wilden komen. De opnamen hebben zes weken ge duurd en het resultaat was vijftig uur film. Het vergde echter meer dan een half jaar om uit deze veelheid een avondvullend programma samen te Horizontaal: 1. gesponnen draad, 5. aanlegplaats. 7. volmaakt, 9. vuilgeel, 10. scheik. element, 12. vangknip, 13. dier met lange hals, 14 meisjesnaam, 15. tweemaal, 16. Lignes Farman (afk.), 17. water in N. Br. 18. bij, 19. honingdrank. 20. opschrift op een en velop. 21. teken. 22. pers. voomaamw. 23. slingerplanten. 25. tekening, 27. kloof, 28. wondvocht Verticaal: 1. bevel, 2. persoon om wie men algemeen lacht, 3. plaats in N.H. 4. spitse bek van een vogel, 5. bede laar, 6. reeds, 8. Myth, figuur, 9. lyrisch gedicht. 10. veerkrachtige zelf standigheid. 11. glad, 12. tent, 15. grondslag, 18. in parten splitsen, 19. gemeenteweide, 21. coupe. 24. noorse god, 25. lidwoord, 26. voertuig. OPLOSSING VAN GISTEREN: 1. ros, 2. por, 3. rad, 4. kor, 5. dal, 6. lek, 7. ven, 9. rot, 10. mos, 11. ren. RODODENDRON DEN HAAG De Partij van de Ar beid heeft haar honderdduizendste lid ingeschreven. Vooral het eind van 1973 heeft een aanzienlijke ledenwinst opgeleverd. In vier dagen kreeg de partij er 1454 leden bij. Begin decem ber had de partij een ledenbestand van ongeveer 99.000. Midden 1972, ten tijde van de val van het kabinet-Bies heuvel, was dat 93.000. stellen. Dat moest onder strenge ge heimhouding gebeuren, want een tweede afspraak was dat niemand bui ten de filmploeg beelden zou mogen zien vóórdat patiënten en leiding hun toestemming hadden gegeven. In De Viersprong wordt de zogenaam de groepstherapie toegepast. Een ge mengd samengestelde groep bestaat uit acht tot negen patiënten, die niet alleen bijgestaan worden door deskun digen, maar ook elkaar helpen bij het zoeken van een oplossing van een op lossing van hun levensproblemen. Zij oordelen gezamenlijk of de therapie succes heeft dan wel dat een langer In deze paar zinnen is lang niet alles gezegd. Dat kan ook die meer dan twee uur durende film niet, want de psychiatrie is een onvoorstelbare com plexiteit. Er wordt slechts aangeduid; hier en daar een sluier opgericht Dit brengt echter het risico van onduide lijkheid met zich mee. Ad Zonneveld in wiens goede bedoe lingen en toewijding ik onvoorwaar delijk geloof, is er bij het samenstel len van de film vanuit gegaan, 'dat veel televisiekijkers weinig of niets van psychiatrie afweten, maar wel van mensen, want ze zijn 't zelf. Daar moet ik een heel groot vraagteken achter plaatsen. Juist de moderne sa menleving gaat mank aan het te wei nig weet hebben van elkaar. Veel hu welijksconflicten bijvoorbeeld worden pas opgemerkt wanneer het servies door de ruiten vliegt of wanneer er nog ergere dingen gebeuren. Bejaarde mensen zitten dagen lang dood voor het raam zonder dat de buren iets Burgemeester Baeten: O MAASTRICHT De burgemees ter van Maastricht, mr. A. M. I. Baeten, heeft zijn bezorgdheid uitgesproken over de toeneming van de criminaliteit in de Lim burgse hoofdstad, ook al bleef die in 1973 iets achter bij het lande lijk gemiddelde. Mr. Baeten noemde de groei van het aantal agressieve - en vermogensdelic ten in Maastricht verontrustend, voor al ook omdat juist bij deze categorie- en de mogelijkheid tot adeguate be strijding met voldoende mankracht het duidelijkst wordt gemist. Volgens de burgemeester bestaat er een duidelijke samenhang tussen de toeneming van de criminaliteit en het grote tekort al. Bezorgdtoonde hij zich ook over 't toe nemende aantal aanslagen op het leef milieu. 'Als niet snel wordt ingegre pen zullen wij afglijden naar een be denkelijk beschavingspeil. Het prope re en ordelijke Nederland is al lang een fictie geworden die alleen door vreemdelingen, die de laatste jaren ons land niet meer bezocht hebben, in stand wordt gehouden', aldus mr. Bae ten. merken. En wie wij nog het minst van allen kennen: dat zijn we zelf. De psychiatrische klinieken en ziekenhui zen zitten zo vol, omdat zoveel men sen naar zichzelf op zoek zijn. De film had daarom de kijker meer behulpzaam moeten zijn bij het plaat sen van de mensen die voor de came ra verschijnen. Daarmee bedoel ik niet onthullingen van naam, adres, godsdienst, milieu etc., maar wel iets omtrent de mogelijke achtergronden van hun sociale conflictsituatie. Raden Vaak brengt de film huilbuien en an dere uitbrastingen in beeld. Dan kijk ik wel tegen bewogen taferelen aan, maar ik wordt er nauwelijks door ge raakt als ik naar de herkomst van die emoties teveel moet raden. Een toe lichting wordt destemeer gemist om dat veel van het gesprokene tijdens die scènes moeilijk of helemaal niet is te verstaan. Soms lijkt het erop dat de filmer is overweldigd door allerlei complexen, frustraties en neuroses waarmee hij te maken krijgt Tal van gesprekken boren iets aan, zonder dat ze worden afgemaakt en niet het antwoord geven waarop de kijker zit te wachten. Verscheidene andere situaties roepen vragen op, die onbeantwoord blijven. Mensen die zichzelf onvoldoende ken nen, bedrijven jegens groepsgenoten door hun reacties - een vorm van the rapie. Is dat verantwoord en heeft het werkelijk baat? Je ziet patiënten be zig met een rollenspel, waarbij de psychiater als souffleur schijnt te fun geren en ook de omstanders de emo ties bij de spelers verhevigen. Is dit niet een riskant uithollingsproces? Ik ben er inmiddels achter gekomen dat bij de beruchte sensitivity-trai- LOWIETJE ning' de deelnemer in hun eigen situ atie op de korrel worden genomen, integenstelling met rollenspel, waar bij de patiënt in de huid van een an der moet leren kruipen. Maar de film geeft je het gevoel dat de spelers wel degelijk vanwege hun eigen proble men mikpunt van tegenkracht wor den. Je zou voorts willen weten waar de begeleidende psychiater bij een pa tiënt met heilzaa: gevolg bijvoor beeld agressie naar buiten heeft ge bracht en waar het rollenspel eigen lijk uit de hand is gelopen. Voelen Ad Zonneveld gaf zijn film de uit- SMIDJE VERHOLEN spraak van een der patiënten als mot to mee: 't Is geen kwestie van weten, je moet gewoon voelen hoe 't zit'. Een vondst, maar het aanvoelingsver mogen kan te kort schieten en de film maakt mijns inziens onvoldoende duidelijk hoe het zit Als evenwichti ge beroepskijker voelde ik mij er af en toe al door 'aangevreten'; logisch dus dat ik mij tijdens de voorverto ning ging afvragen wat deze documen taire bij labiele kijkers kan veroorza ken. Al wil ik rekening houden met de mogelijkheid uit hun balans geraakte kijkers duidelijker dan ik in Zonne- veld's documentaire een uitgestoken hand zien, dring ik er bij de program maleiding van KRO toch op aan, deze gefilmde blik in het diepste innerlijk van de mens niet op het scherm te brengen zonder vooraf duidelijk te hebben verteld wat hem te wachten staat. Eigen parochie Meestal wordt de uitdrukking in on gunstige zin gebezigd, maar wat is er verkeerd aan, als ook ik eens een preekje voor eigen parochie houdt. Pas wanneer u 'm niet meer krijgen kunt, gaat u eerst goed de krant mis sen. En waarom zouden we dat elkaar aandoen. 'Kenmerk' heeft enig licht laten schijnen over de situatie, ivaar- in veel Nederlandse bladen verkeren. Indien u ernaar hebt geluisterd, hoop ik van harte dat u het belang van het voortbestaan van onze kranten zult blij ven inzien. Ookjal bent u het misschien een keer of wat per jaar oneens met hetgeen u onder ogen komt, bijvoor beeld uit mijn machine. Per slot ran rekening zijn we een rijk volk: wij tel len net zoveel meningen als er zielen zijn. Waar vindt u dat? Woensdag kreeg ik een brief in han den van een lezer die zich had gesto ten aan een passage in mijn bespre king van Wim Kans conférence. Hij schreef nogal nijdige opmerkingen, icaardoor ik op mijn beurt boos werd. Ik was van plan stevig van leer te trekken en hem een weinig christelij ke reactie te verwijten. Maar omdat het straatadres op de brief ontbrak, zocht ik in het telefoonboek, zag dat hij was aangesloten, en draaide, flink op temperatuur, zijn nummer. Hij deed zijn zegje, ik die van mij er overheen, even dacht ik dat de beruchte ver- stijmng van meningen zou optreden, maar plotseling ging aan twee kanten tegelijk de bui liggen. Wij hebben af gesproken, elkaar nog eens te bellen. Als hij het weer niet met me eens is, De enige samenhang tussen de achter elkaar volgende NCRV-programma's 'Springtrofee' en 'Ethiopië: dansen met God', was dat Nico Bogaart in beide gevallen de regie had. De over gang bleef intussen een paardesprong. Omdat ik belangstelling heb voor vor men van godsdienst in andere landen, heb ik gefascineerd gekeken naar die kleurrijke en met symboliek beladen rituelen van de Koptische christenen. Maar ik kan mij voorstellen dat ande ren er bevreemd tegenaan hebben ge keken en de voorkeur geven aan wat CFDniNAND zij ran thuis hebben meegekregen. rc-rvi^uv/nivL/ Toch is het interessant de ontwikke lingslanden van het christendom in die 'verschijningsgebieden' te leren ken nen. Ik heb gelukkig enige ruimte over om de voor Suriname ivarm lopende kij kers te attenderen op de film die van avond in het VPRO-programma zal worden uitgezonden. Het grootste deel van deze vijftig minuten durende do cumentaire iieb ik heet van de naald kunnen bekijken. Geboeid, moet ik zeggen, toant het is niet alleen filmisch een mooi werkstuk, maar het geeft ook verrassende doorkijkjes op het leven van de mens in Suriname- Als draad door het verhaal fungeert een forse en laconieke Surinamer, die na zeventien jaar in Nederland te hebben gewoond (en hier niet mocht mopperen, zoals hij zei) zijn geboortestreek ging be zoeken. Hans Verhagen, Paul van den Bos cn Wim van der Linden gingen rond kerst en nieuwjaar nauwkeurig zijn gangen na en kregen behalve een kleurig le vensverhaal ook zijn filosofieën te ho ren. Over het bekvechten over tegen stellingen: 'De mensen vergeten dat zij op deze wereld met vakantie zijn.' Over een hogere macht: 'Daar geloof ik in. God is het symbool dat je kan straffen, als je verkeerd handelt. Dat hebben de blanken ons geleerd, maar zelf geloven zij er niet meer zo in. Zij denken meer aan geld.' TON HYDRA 55. Kareltje Knetter zag een eindje verder het grote stationsgebouw al voor zich liggen en hij dacht, dat het beter was toch maar te trachten rechtsomkeert te maken, want op het station tussen al die mensen, konden ongelukken niet uitblijven. Hij rukte dus nogmaals vertwijfeld aan zijn stuur en cirkelde zijn razende auto prachtig onder de loopbrug van post T door. Zo meende hij dus veilig op de terugtocht te zijn en voorlopig ademde hij w?t vrijer. Er liet zich immers ook al een onbestemd gesput ter horen in de twee cilinders van zijn motortje. Alles wees er dus op, dat het wagentje zijn brandstof bijna had opgebruikt en het eind van het lijden scheen dus in zicht; doch ook nu bleek weer, dat men nooit te vo ren hoera moet roepen, al evenmin huiden moet verkopen, als de betref fende bruine beer nog niet geschoten is. Want zie, met de haven als het wa re in het zicht, zou Kareltjes wagen tje toch nog stranden. Stranden op die nadrukkelijk naderbij denderende goedrenwagen. Het logge gevaarte kwam namelijk plotseling van achter een paar andere wagens te voorschijn, langzaam als een slak, maar zwaar alm een olifant. 'Help!' gilde Kareltje emf datzelfde gilde nu ook de machinist Hendrikus H. Koolerook, voor wienr ogen het gehele drama zich afspeeldePl tc Maar de vele woorden van hulp mochbi ten niet baten, want met een kraken»-) de slag beukte het houten autootjiT zich door de goederenwagen heen. Er; dat dit houten autootje van deugdelii lijk makelij was, werd wel bewezen door het feit, dat de spoorwagen ui£( elkaar knapte in wel duizend stukke^, en brokken Radio vandaag 81 Hij glimlachte. 'Ik kan mijn plezier niet op.' Toen stak hij vlug zijn arm opzij, zo dat hij mij de weg versperde. We stonden stil. De mist was minder ge worden, zodat we uitzicht hadden over een gedeelte van de berg. Er was niets te zien. Hier en daar groeiden tussen de rotspartijen wat struiken. Het struikgewas scheen zich met kracht aan de rotsen vast te klampen, als wilde het met alle geweld op deze barre bodem blijven voortleven. Maar ik nam dit alles nauwelijks in mij op. Ik keek naar Lewis. Dat laat ste antwoord van hem was eigenlijk heel normaal, en ik had de zekerheid dat hij het ten volle meende. Juist omdat ik de klank van zijn stem pre cies kende, wist ik dat hij het meen de. Voor mij was de nacht een aan eenschakeling van verschrikking, >p- luchting en weldadig aandoende span ning geweest; als in een droom had ik alles beleefd, en nu kon mij niets meer gebeuren, nu was ik veilig om dat hij toch immers bij mij was. Hij echter beleefde het anders, positiever. Niet dat hij de stoere jongen wilde uithangen, of dat hij blij was dat het einde van zijn werk in zicht was, nee. Hij schepte er gewoon behagen in. 'Lewis,' zei ik op aanklagende toon, 'ik geloof dat jij dol bent op dergelij ke karweitjes.' 'Lieve help, nee!' Hij zei het langs zijn neus we®, maar het was een leu gen een leugen waar hij niet ver der op ineing. Hij praatte er over heen door te zeggen: 'Doet je gezicht nog pijn?' 'Miin gericht? Tkia, geloof ik.' rk tastte met miin hand over miin ge zicht en voeld*» dat miin wang stijf °n gezwollen was. 'Tk had het te druk om eraan denken, maar ik moet er verschrikkelijk uitzien 'Vanaf deze kant zie je niets. Geluk kig trekt die vervloekte mist juist op tiid op. Daar voor ons ligt een tunnel.' 'Een tunnel?' 'Ja. kijk maar. Wie weet hoe lang lat ding is. Ik wou dat we al wat meer zicht hadden misschien konden we dan een kortere weg nemen. Ik voel er niets voor om ah!' Terwijl hij sprak woei er een zacht briesje over de berg, zodat de mist ge heel verdween. Hij wees naar boven. 'Daar loopt de spoorlijn weer. Laten we rechtstreeks er op af gaan en de tunnel maar laten voor wat hij is.' Het geluk was nog altijd met ons. Na een paar minuten klimmen kwamen we op de plaats, waarnaar hij zojuist gewezen had. De top van de berg lag in de wolken, zodat het voor Sandor Balog nog altijd onmogelijk was ons te zien. We hadden hem het laatste stuk noch gezien noch gehoord. Slechts af en toe had vallend gesteen te of het rinkelen van de bellen van de verschrikte schapen ons duidelijk gemaakt dat hij nog altijd voor ons uit moest gaan. Nog juist voor we in het wolkendek rond de berg verdwenen, zagen we '•?- neden ons Timothy staan. Hij zwaaide en spreidde zijn armen als wilde oij zeggen 'ik heb niets gevonden'. Lewis knikte dat hij hem begrepen had en wees toen met zijn hand naar de top van de berg. Het was duidelijk dat hij daarmee 'volg ons' bedoelde. De klei ne figuur ver beneden ons verloor geen tijd en begon meteen aan de be klimming. 'Wachten wij op hem?' vroeg ik. 'Dat kunnen we ons niet veroorloven, maar hij zal de weg zeker weten te vinden. Hij kan zich steeds oriënteren op de spoorlijn. Het is een aardige jongen. Vanessa. Uit wat jij mij ver teld hebt, maak ik op dat zijn vader een dwaas is. Wat voor plannen heeft hij?' 'Hij heeft het steeds over een baantje bij de Spaanse Rijschool. Ik weet niet wat Carmel ervan zal zeggen, maar ik denk wel dat ze nu zal gaan merken dat ze hem niet meer aan kan en trouwens, als ze hertrouwt zal het haar wel niet zo veel meer kunnen schelen. Ik weet of je hier makkelijk aan de slag kunt komen. Hij hoopt dat zijn vader hem kan helpen.' 'Misschien kan ik hem helpen. Ik ken iemand Pas op die steen, Vanessa. Hij zit los.' 'Ik begin te geloven dat jij overal je vriendjes hebt.' •Dat zal Tim ook wel zeggen,' zei hij, terwijl hij naar boven keek. 'Laten we maar wachten tot hij er zelf over begint. Alles goed, lieve schat?' 'Prima.' 'Als dit karwei ten einde is zullen we wel verder over die jongen praten.' 'Als de verkoopafdeling van de P.E.C. zich er mee gaat bemoeien dan ben ik er wel gerust op.' Hij stak zijn hand uit en hielp me cp een uitstekend rotspuntje. 'Overigens denk ik er maar liever niet aan hoe de leiding van het andere bedrijf waarvoor ik werk op jullie aanwezig heid hier zal reageren.' 'Tim en ik hebben toch als gewone burgers het volste recht om je een handje te helpen?' 'Dat hebben jullie ook. Voor mij ligt het eigenlijk niet anders. Maar ik weet zeker dat de veiligheidsdienst zich er mee gaat bemoeien. Alleen al om het simpele feit dat Paul Denver uitdrukkelijk naar mij had gevraagd- Ik heb de indruk dat men van me ning zal zijn dat ik me teveel met cir cus Wagner heb ingelaten. En daar komt jouw aandeel in deze zaak dan nog bij.' 'Een man wil altijd het onderste uit de kan," zei ik. 'Daar heb je gelijk in.' Omdat hij doze opmerking maar al te gretig bevestigde, vroeg ik vlug: 'Wat bedoel je?' 'Ik heb met die Sandor nog iets te be spreken,' antwoordde Lewis, 'en dat staat nu niet direct in mijn opdracht.' 'Je bedoelt dat je 'persoonlijke rede nen' hebt om hem te pakken te krij gen?' 'Precies. Bezwaar tegen?' 'Ik sta te popelen.' 'Ik heb altijd gezegd dat jij een wraakzuchtig meisje bent. Verdorie, die mist. Vonr zover ik het kan over zien had die berg niet beter gelegen kunnen zijn. Als ik me goed herinner heeft dat oord wat ze noemen een schitterend 'panorama'dat wil zeg gen dat je van bovenaf tenminste twee grenzen ziet.' 1JTT VPR9TTW T AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje, met 8.00 Nws en 8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Toppers van toen. (9.35-9.40 Waterst.). 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 (S-M) Arbeidsvitami nen. (11.00 Nws; 11.03-11.05 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf een uur allerlei voor iedereen, met: De groenteman en 11.55 Beursber. 12 30 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Alert op 'iet vlak van muz. en maatsch. 13.50 (S) De we reld v.d. opera: beschouwing over de opera Orfeo van Monteverdi. 15.00 (S) Bary-Nage: progr. van praten en platen. 15.25 (S) Met muz. op stap: licht muz.progr. voor oudere luisteraars. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 18.05 (S) Aspecten: kunstrubr. 17.00 (S) Mo biel - beweegl. progr. voor beweegl. mensen. 17.55 Med. AVBO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. ?P: 18.20 Uitz. v.d. R.K.P N. IKOR: 18.30 Kleur: inf. en comm. over zaken van kerk en sa- menlev. NCRV: 19.00 (S) Leger des Heils- kwartier. 19 15 De taal v.d. Bijbel. 19.35 De kerk vandaag: nws en comm. 20.00 (S) Prora. Ork. en zangsolisten: amusem.muz. 20.45 Beter Samen. 21.00 Veel gevr. gewijde muz. 21.25 Vraaggespr. 21.55 (S) Kerkorgel- conc.: semi-klass en mod. muz. 22.20 Avon- overdenk. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. KRO: 22.50 't Is geen kwestie van weten, je moet gewoon voelen hoe 't zit: reacties op het hedenavond door de KRO-TV uitgezonden progr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCBV: 7:00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: pro gr. overz. 8.00 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.24 Op de man af: evangel, comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. hulsvr. 8.45 (S) Podium v.d. vrouw: maatsch.-inf. 9.20 (S) Onder de hoogtezon: progr. v.d. zie ken. 10.00 Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Nederl. Kameroik.: klass. muz. 11.33 (S) En gels kamerork. met zangsollste: klass. muz. 11.55 Med. 12.00 Zingen met Cecilia: volks- muz. 12.15 (S) Kinderkoor met orkbegel.: lichte muz. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.50 Herv. middagp&uzedst. 13.10 (S) Lichte koorzang. 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 Er zijn zo veel andere levens: poezie uit de derde we reld. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) In kleine bezetting: klass kamermuz. 15.15 De Bijbel maakt nwsglerlg: besprek, van bijbelse woorden. 15.30 Nws. 15.33 (S) Vincent van Gogh. 16.00 Een uur natuur: magazine met 16.30 (S) Hier en nu. 17.00 Kindervisie: progr. door, voor en met kinderen. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz. ia vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanoraraa. 18.53 Zojuist verschenen: boekbespr. AVRO: 19.00 Trefpunt: disc.progr. NOS: 19 50 Den Haag vandaag. AvHO: 20.00 Nws. 20 05 Radi ojournaal. 20.19 (S) Pianorecital: klass. en mod. muz. 22.10 Amerika is anders dan wij denken: enkele reiservaringen. 22.30 (S) Ar nold Schonberg (I). 22.55 Zo goed als nws: een duik in oude kranten. 23.20 <S> Essa^( progr. waarin over kunst wordt doorgepraiy- 23.50 Radiojournaal. 2S.55-24.00 Nwi. HILVERSUM III di TROS: 7.02 Vaak 's ochtends, met o.a. vel keersinf. KRO: 9.03 Uit de lucht gegrepe^ 11.03 (S) Verzoekpl. 12.03 (S) Van twaalf U twee: pauzeprogr. met 13.03 Raden maar A 14.1)3 Mix. NOS: 16.03 De daverende def tig. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. TROicj 19.02 (S) Plaatvaeria. 20.02 (S) Poster. 21.1» (S) Pesjun: jazz en pop live. 22.02 (S) 0 Hugo van Gelderen show. met de nederlanjQ stalige Top Tien en Kwlswljs. 22.55 MejO 23.02 (S) T S T Tros-Sport-tijdy sport en muz. 0.02 Aktua. 0.10 (S) Jazz-St 1.02 De Nachtwacht. NOS: 5.02 De SatesalP Show. EO: 6.02-7.00 (S) Matinata: gevati muz, BELG IE 32' m NED, 12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12.08 LlchW muz. 12.50 Buitenl. persoverz. 13.00 Nwzc akt., weerber. en schouwburgprogr.'s. Daiv. na: Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Nv»!? 14.03 Lichte muz. (15.00 Nws.) 16.00 Nws 1° beursber. 16.10 Licht klass. conc. 17.00 N«H en med. 17.10 Voor oudere luisteraars. 17.lri Weegschaal. 18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.30 Ve™ keerstips. iS.45 Spurtmagazine. 18.55 Tam wenken. 18.57 Ork.muz. 19.00 Nws en ak7, 19.30 Intermezzo 19.35 Polit. ultz. 19.45 Lid^ te muz. 20.00 Idem. (20.30 Nw6. 21.00 SplM ternws.) 22.00 Nws. 22 05 Amusem.progr. v.iSf jeugd. (23.00 Nws.) 23.40-23.45 Nws. ]c TV vandaag NEDERLAND I NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal EO 19.05 EO-Kinderkrant NOS 20.00 Journaal EO 20.21 Zoals het was in de dagen van Noach 20.55 Open Huis 21.45 Nader Bekeken 21.55 Tenslotte VPRO 22.00 Het gat van Nederland NOS 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS* 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal KRO 19.05 Billy Smart's Kindercircus NOS 20.00 Journaal KRO 20.20 't Ts geen kwestie van weten, je moet gewoon voelen hoe 't zit NOS 22.25 Journaal 18.55 Nordschau-Magazin. 19.26 Beelden van een stad. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.05-8.35, 8.55-9.20 TV-cursussen. 9.30-10.00 Sesamstras- se. 10.30-11.00 Cursusprogr. 18.00 Nws uit Noordr.-Westf. 18.05 V.d. kinderen. 18.15 Die Macht des Geldes. 18.40 Hier und Heute. 19.20 Ble Macht des Geldes.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Filmrep. 21.00 Detektlve- fllm. 21.45 Kult. magazine. 22.30 Journaal, comm. en weerber. DUITSLAND II 16.30 Verhalen. 17.00 Journaal, 18.25 TV-serie. 19.00 Journaal. 19.30 Maske In Blau. 21.00 Journaal. 21.15 Disc.progr. 22.00 Mltra, Macht und Managem. 22.30 Journaal. DUITSLAND III NDR 16 30, 17.00 en 17.30 Schooltelevisie. 18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-cursus. 19.00 TV-cursus. 19.15 Talking of Britain. 19.SO Wetensch. progr. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Doe. progr. 21.00 Doe. progr. 21.30- 22.15 Journaal uit 1870. DUITSLAND III WDR 18.00 Magazine voor scholieren en studt ten. 18.30 Studie en kursusprogr. 19.00 Zan mann. 19.05 Progr. voor Turkse Werkn. 19. Hlerzulande-Heutzutage. 19.45 Nws V Noordr.-Westf. 19.55 Komm. 20.00 Journa en weerber. 20.15 Ballet. 21.55 Magazine dag. 22.15-23.00 Doe. progr. |,p BELGIE NEDERLANDS jW 14.00-16.00 Schooltelevisie. 17.00-17.Jn: Schooltelevisie, 1 18.00 Colargoi 18.05 Black Beauty. i8Ju Jonger dan je denkt. 18.49 Het versterkte (0 land. 19.34 Kortweg. 19.42 Med. 19.45 Jotfg naai. 20.15 Nachtroute Brussel-Luxembufl v 22.25 Premiere, fragm uit nieuwe film 22.05 Gastprogr.: De Socialist, gedachte (F*1 22.35 Journaal, A BELGIE FRANS Geen opgave ontvangen van progr.gef vens. ij •W Citroenvla DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Herh. van journaal van gisteravond. 10.25 Der Tag, an dem Er- de Feuer Flag. 12.00 ZDF Magazln. 12.50 Perso7erz. 13.00-13.20 Journaal. 16.15 Jour naal. 16 20 Doc. over een kind. 17.05 Dieren film. 17.25 Kinderprogr. 17.55-18.00 Jour naal. (Reg. progr.: NDR. 9.30-10.00 Sesamstrasse. (Wordt vervolgd) I8.O0 TV-Rep. I8.au AkL 18.45 Zandmann. Schil van een citroen 1 dl. water sap van 2 citroenen 1 dl. appelsap 4 eieren 125 gr. basterdsuiker In plaats van appelsap is ook heel best Rijnwijn te gebruiken. De ci troenschil gedurende ongeveer een kwartier laten trekken in het water. Het gezeefde citroensap en het appel sap (of de wijn) toevoegen en het ci troenschilletje eruit halen. De eidooi ers samen met de suiker losroeren. Het citroenvocht beetje bij beetje on der voortdurend roeren mengen met de eidooiers. Gebruik hiervoor een pan met een dikke bodem en laat de vla binden op de zogenaamde 'sudder- pit'. Wanneer het geheel is gebond< de massa door de stijfgeklopte eii ten spatelen tot een luchtig geh< Koud serveren. Menutip: Rode kool met appeltjes, g» r kookte aardappelen, rolpens, citroe» 1 vla.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6