Gereformeerde zending voor het eerst boven tien miljoen gulden fllslllatl Kerk in de wereld Kaartjes bij conducteur (nu vaak te duur) straks anders berekend Vandaag fc Zit er een derde confessie in de lucht? Nieuwe boekei Trouw Kwartet Tweede May Day van Youth for Christ In Oostenrijk letter op voorruit TROUW/KWARTET WOENSDAG 9 JANUARI 1974 RAiAlRN De gereformeerde zending wil dit jaar voor liet eerst in kaar geschiedenis meer dan tien miljoen gulden uitgeven, bijna een half miljoen meer dan in 1973. De adjunct-directeur van het Zendingscentrum in Baam, ds. A. Vos, noemt in ZD, het zendingsblad van de gereformeerde kerken, de stijging van 5,5 niet hoog. De totale begroting bedraagt ƒ10.409.000. Dat is 540.000 gulden meer dan vorig jaar. Ruim zeven mil joen is voor het werk overzee. Voor het werk in Nederland is het overige 21,5 procent uitgetrokken. Ds. Vos schrijft dat over dit deel van de be groting nog al eens vragen worden ge steld. Hij vindt dat terecht. 'Als je voor de zending geeft, wil je dat een zo groot mogelijk deel daarvan naar het werk overzee gaat. Toch mag die post 'kosten in Nederland' niet gezien worden als de beruchte 'strijkstok'. Want onder deze kosten valt ook een brok echt zendingswerk. Als de depu- taten vergaderen, als de gemeenten missionair toegerust worden, als onze financiële steun moet worden overge maakt naar overzee, als er allerlei voorbereidingen moeten worden ge troffen voor de uitzending, terugkeer van onze zendingsarbeiders, is dat dan geen direct zendingswerk? Om dat allemaal te bunnen doen zijn er men sen nodig. En wat is het gelukkig dat we zo'n 'leger* van vrijwilligers heb ben die zich Inzetten voor dit boeien de werk. Maar niemand zal kunnen ontkennen dat er ook vakmensen no dig zijn, die dit werk dag in dag uit moeten kunnen doen. Een ieder weet Ds. Bouma (6) De redactie behoudt zou het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de Inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet postbus 859 Amsterdam. Rijksgenoten (4) Hebt u ook de avond voor kerst de uitzending van de NCRV gezien? Dan hebt u kunnen zien hoe onze eigen rijksgenoten, bejaarden, zieken en kinderen, daar verzorgd worden. Nou. verzorgd? Gewoon een schande voor ons Nederlanders. Maar nog grotere schande voor onze regering om daar al jaren niets aan te doen dan alléén een tekening te laten maken voor een nieuw huis, maar verder niets te doen. Is er nu niet eens een politieke partij of kerk die daar eens wat voor doet? Leiden mw. A. Veerman Tongentaai (3) Terecht noemt de heer Zijlstra ton gentaai een fictie. De grote imitator Stan, leerde een slang de menselijke taal spreken. Jaren daarna leerde de almachtige God in een enkel ogenblik een ezel menselijke woorden spreken. Weer jaren daarna op het pinkster feest. waren het gewone vissers, die zomaar in vreemde talen spraken. De heilige Geest leerde ze dat in ogen blik, omdat die vele vreemdelingen onder hun gehoor hun moedertaal niet verstonden. En ook zij moesten de grote daden Gods horen en gelo ven. Waartoe zou tongentaai nu die nen nu Gods woorden en daden in al le talen verkondigd en in de bijbel beschreven zijn? Voor mij niet te vatten. Andljk R. Brouwer Prof. Goudzwaard (4) In Tr/Kw. van 29-12-73 uw gesprek met prof. Goudzwaard gelezen. Na zijn bijzonder boeid boekje 'Grote taak voor kleine mensen' is zijn bij drage nu ook weer bijzonder aktueel. De pagina die werd gebruikt en de woorden van Goudzwaard die daar werden geschreven zijn voldoende voor een politiek program van chris tenpolitici. Laten zij. en wij als gewo ne mensen ook. deze pagina inlijsten. Leven en werken vanuit de overtui ging en opdracht zoals door de hoog leraar geschetst. De schepping bou wen en bewaren. De Lier Jan M. van Dijk Laten we nu maar eens echt eerlijk wezen: vlees eten is moord. Het is toch helemaal niet nodig, als er ge noeg granen, peulen e.d. op uw bord je liggen. Het is luxe, we gaan er al leen maar meer en meer van eten en volgen keurig de reclame's. En wat doet de dierenbescherming? Die vindt het allemaal best, die zorgt dat uw hond een goed pension heeft. Leest U het boek: 'Voedsel in Nederland' dan komt U ook te weten wat er verder in uw gehaktbal of kip zit behalve 'goede' dingen. Laten we wijzer zijn! Vlaardlngen Th. G. Braaksma Gereformeerde bond Als je erg van volle kerken houdt, moet je nog een paar stappen verder gaan dan de geref. bond, nl. naar de geref. gemeenten, dus, om hen nader aan te duiden tussen de vele gerefor meerde denominaties, de ds. Kersten- kerken. Deze kerken zijn nóg voller dan de kerken van de geref. bond, al thans naar verhouding, want hun zie lental is gewoonlijk kleiner. En als je dan óók nog een verband suggereert tussen volle kerken en 'ware' evange lieverkondiging, dan zou je kunnen zeggen dat het volle licht in de kerk diensten van deze geref. gezindte zou moeten schijnen. Bepaalt dus de op komst van de schare de 'waarhead'? Het is maar wat je onder waarheid verstaat, met of zonder uitverkiezing. Maar het is mijn ervaring dat je bij deze geref. gezindte (hoe vol de ker ken dan ook mogen zijn) aardig in het donker kunt zitten omdat het Woord Gods zó eenzijdig geïnterpre teerd wordt, dat het praktisch onder de korenmaat staat. Volgens ir v. d Graaf ziet de Spijkerboer bij de ge ref. bond te veel spoken. Misschien zou je aan ds Spijkerboer, die graag bij geref. bonders gaat kerken, Je raad kunnen geven eens een paar jaar te gaan wonen en kerken in Leer broek of Schoonrewoerd of Ouderkerk aan de IJssel. Met opzet noem ik o.a. deze gemeenten omdat ik daarvan wel een kleinigheidje kennis heb. En nu nog dit Ds. F. W. J. van de Kieboom werkte jarenlang in Bergen (N.H.). Ds. F. J. Los bearbeidde niet zo kort Spanbroek-Opmeer, met de consulent schappen Aartswoud en Hoogwoud. Al deze gemeenten waren toen al geheel geseculariseerd. Maar deze mannen werkten er hard en nauwgezet, of schoon geruisloos, zonder enige bom barie. Zo wonnen zij het vertrouwen en de achting van hun hele gemeente. Zij hadden lang geen volle kerken (zo af en toe op den duur toch wel eens). Maar het getal deed hen niet veel. En het volle woord der waarheid lieten zij schijnen zodat de gemeente, al was de kerk soms toch wel weer erg leeg, niet in het duister zat. Wat een prachtkerels, deze vrienden der waar heid! Want het is geen kunst om kerkse merisen in de kerk te krijgen, maar het is wèl een kunst om gesecu lariseerde gemeenten weer iets te doen verstaan van de dingen van Gods koninkrijk. Leeuwarden L. J. v. d. Kam De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. ook hoe de loonontwikkelingen zijn. Daarom zijn wij erop attent om de personeelskosten zoveel mogelijk te beperken zonder iemand onrecht te doen en zonder de slagvaardige te remmen. Naar internationale maatsta ven gemeten is hel percentage van nog geen 21,5 procent voor dit stuk zendingswerk laag te noemen', aldus ds. Vos. Hij geeft in enkele statistieK- jes aan hoe het werk verdeeld !s. Voor direct kerkwerk (waaronder ook de opleiding van predikanten, de ge meentetoerusting en lektuurwerk zijn opgenomen) is bijna 3,5 miljoen gut den begroot Dat is ongeveer de helft van het totaalbedrag van de regionale begrotingen. Voor onderwijs, beurzen en studentenwerk is 1,5 miljoen gul den uitgetrokken. Voor medisch werk en de bouwdienst (bouw van kerken en scholen)nog eens ruim 1,1 miljoen. In actieve dienst en in opleiding telt de gereformeerde zending thans rifl zendingswerkers. Voorts wordt voor twee zendingswerkers die niet in dienst van de Gereformeerde zending staan, een financiële bijdrage gegeven. Dekking Volgens het dekkingsplan voor de be groting van 1974 zal aan de Gerefor meerde kerken via de omslagregeling (quota) niet het totale uitgavenbe- drag worden gevraagd, doch ƒ9.798.000,-. Aangezien nog een be drag van 84.000,- uit vorige jaren be schikbaar is, zal er nog 527.000.- moeten komen om de begroting 1974 sluitend te maken. De Gereformeerde zending hoopt deze ƒ527.000,- te ont vangen uit extra giften en adopties. Het Zendingscentrum van de Gerefor meerde Kerken in Baam geeft in de loop van januari een speciale brochu re uit onder de titel: 'Zending te gel de'. Daarin wordt de hele begroting uitvoerig toegelicht. DRIEBERGEN Na het succes van vorig jaar in Steenwijk, organiseert youth for Christ ook dit jaar weer .op Hemelvaartsdag (23 mei) een May Day. Zesduizend jongeren worden ver wacht in de Ahoyhallen in Rotterdam. In Oostenrijk kunnen «de automobilisten zelf bepalen op welke dag van de week zij niet zullen rijden na het ingaan van de bezuinigingsmaatregelen op 14 januari. Ze moeten een plaatje op de voorruit van hun auto plakken waarop de dag staat aangegeven. Voor hen die de hele week mogen rijden geldt de letter 'S\ DEN HAAG/TJTREGHT Het liberale Tweede-Kamerlid Koning lieeft erover geklaagd dat het nieuwe systeem van kaartjesverkoop in de trein tot 'buitensporige prijsverhogingen' leidt. De Neder landse Spoorwegen hebben toegegeven dat er door liet nieuwe systeem onbillijke prijsverhogingen zijn doorgevoerd; zij hebben al besloten een wijziging door te voeren. Het personeel moet over die wij ziging echter nog geïnstrueerd worden. De hec'r Koning noemde als voorbeeld van buitensporige prijsverhoging een enkele reis eerste klas van het onbe mande station Oosterbeek naar Rot terdam-centraal, die van 15.60 op ze ventien gulden kwam. Dezelfde enkele reis, maar dan tegen vastrechttarief kwam van 7,80 op negen gulden. Aan de ministers Westerterp en Lub bers vraagt de heer Koning nu of het nieuwe verkoopsysteem van plaatsbe wijzen in de trein 'een voldoende rechtvaardigingsgrond is voor derge lijke buitensporige prijsverhogingen'. Hij vraagt ook of ddze verhogingen wel in overeenstemming zijn met het stringente prijsbeleid van de regering. Bij het nieuwe verkoopsysteem maakt de conducteur in de trein gebruik van 'stripkaartjes'. Daarbij wordt de prijs afgerond op hele guldens: de conduc teur scheurt van de stripkaart een aantal guldensstroken af, overeenko mend met de door de reiziger af te leggen afstand. De spoorwegen heb ben dit systeem ingevoerd in verband met de verwachte drukte door invoe- sing van de benzinedistributie: het tijd rovende uitschrijven van plaatsbewij zen werd daarmee voorkomen. 'Van het begin af wisten we' echter dat het systeem onvolmaakt was en dat verfij ningen zouden moeten plaatsvinden', aldus de N.S. Secties Bij de opzet van de stripkaart werd het spoorwegnet in, secties verdeeld: er wordt dus niet betaald volgens de werkelijk afgelegde afstand maar naar het aantal gepasseerde sectiegrenzen. Daardoor ontstaan verschillen in prijs, zowel naar boven als naar bene den,. Daar bovenop kwam nog de af rondingen op guldens-bedragen en de extra-gulden voor het kopen van een kaartje in de trein. De spoorwegen hebben inmiddels, om dat er onbillijke verhogingen zijn doorgevoerd en daarom is nu t'en ver fijning uitgedokterd. Daarbij heeft men de sectieindeling laten vallen; zo spoedig mogelijk zal men de werkelij ke afgelegde afstand in rekening brengen. Daarbij zal steeds een gul den extra berekend worden. Indien men normaal in de gelegenheid was een kaartje aan een loket, bij een an der verkoopadres, via een automaat en dergelijke te kopen, dan wordt de prijs naar beneden afgerond indien he't om een bedrag tot vijftig cent gaat. Afronding naar boven (tot een hele gulden) vindt plaats vanaf 55 cent. 'Men betaalt dus nooit meer dan 45 cent', aldus de N.S. door Aldert Schipper Predestinatie (1) De secretaris van de gereformeerde bond, ir v.d. Graaf, schijnt mij toe een ruim denkend man te zijn (zie Tr/Kw van 4-1). Bij de leer van de uitverkiezing denkt hij aan een poort i.p.v. een muur. En - naar Ef. 1:4 - aan een uitverkiezing in Christus: een rijke Jezus voor een arme zondaar. En hij ziet dat alles in het licht van de liefde Gods. Maar: richt de bond zich niet voor de volle 100% naar de Dordtse belijdenisgeschriften, die hij na(ast) de bijbel (de) waarheid acht? En deze spreken van een goddelijke verkiezing èn verwerping. Het staat alles vooruit vast; 's mensen wil is m.b.t. de zaligheid gebonden. Ik ben het met ds Spijkerboer geheel eens: Het is bij de bond maar een dubbel zinnig gedoe... Paulus gebiedt te bid den voor alle mensen, God wil eiker behoud (1 Tim. 2.). Maar dan is er ook hoop voor alle mensen! Zó groot is Gods liefde en zó ontzaggelijk groot de waarde van het offer van zijn zoon. Geprezen zij Zijn Naam! Utrecht A. Witzel Predestinatie (2) Ir. J. v. d. Graaf heeft nog een goed woord over voor de Dordtse leerre gels. Ik zou het ook hebben als er een woord van mededogen instond voor wie per slot 'voor eeuwig verloren gaat. Noch de reformatoren, noch de opstellers van de formulieren hebben blijkbaar ooit een nacht wakker gele gen en met God geworsteld over hun lot. En ik heb nooit gehoord van the ologen of gelovigen die er niet tegen op konden en in psychiatrische in richtingen belandden. Daarom houdt ik het voor een spel met barbaarse ideeën. Amerongen P. Verburg 'We hebben precies twee jaar lang ge beden voor de vorming van een chris telijke gemeenschap. Na die twee jaar gaf de Geest ons in juli 1968 het startsein. Op 15 augustus hadden we het geld bij elkaar voor een oud ver vallen huis met twintig kamers mid den in het nieuwste ghetto van Mil waukee. Zo begon onze gemeenschap met twee vroegere seminaristen en een ex-non. We kwamen bij elkaar om in ons dagelijks leven vorm te geven aan het christelijk getuigenis, waaro- over we op het seminarie en in het klooster hadden gehoord. We zijn begin of half twintig. We werken volledig of part time. We heb ben de gelofte afgelegd van barmhar tigheid en armoede. De noden van on ze mensen gaan altijd voor. We ge bruiken ongeveer tien procent van ons verdiende geld voor onszelf. Ons huis en onze diensten staan voor ie dereen open. Ons huis wordt door de buren volle dig gebruikt. Er is in de buurt geen bureau voor maatschappelijk werk. Onze eerste zorg is het bevorderen van christelijke ontwikkeling. Een of ficiële goedkeuring van de katholieke kerk hebben wij niet Wel zijn we lid van de Nationale vereniging van le ken. We hebben geen geschreven leefre gels. We wijden ons geheel aan de Geest en we laten ons door hem lei den. We zijn hier in een rol die we vaarwel zeggen, zodra de mensen in de buurt hem kunnen overnemen. Dan vertrekkne we naar een andere plaats'. Typering Ik ontleen dit stukje tekst aan een bloemlezing over basisgroepen, die is uitgegeven door het Idoc in Rome. Ik doe dit omdat ik het vermoeden heb (eigenlijk heb ik meer dan een vermoeden, maar wil dat niemand opdringen) dat er op de meest ver schillende plaatsen in de wereld een verandering in het kerkelijk leven be gonnen is, een soort globale reforma tie. waarvan we nog maar enkele te kenen zien. Een van die tekenen is de werkelijk al opzienbarende groei van het aantal kleine groepen werk- en gespreksgroepen, liturgische en kate- chetische actiegroepen en nieuwe ge meenschapsvormen, kloosters met deelnemers van beiderlei kunne, soms met kinderen. De Duitse theologe Do- rothee Sölle had het pas over een 'derde confessie'. Of je daarover nu al kunt praten weet ik niet Voorzover bekend bestaat er nog geen overzicht over het verschijnsel basis groep. dat enigszins volledig is. Wel zijn er al veel artikelen geschreven en congressen gehouden (o.a. in Amster dam). Daarom wil ik een voorzichtige gooi doen naar wat typerend is voor een basisgroep. Hij bestaat uit gewone mensen en is voor gewone mensen. Ze hebben doorgaans hun geloof verloren in de grote kerkelijke organisaties. Zij hebben meest een nogal orthodox aan doende geloof. Ze zien vaak wat in de Heilige Geest en ze vormen een per manente groep die open staat voor wat er buiten de groep gebeurt Gewoon Een voorbeeld uit Peru. In Sicuani wilde de Lions' Club (een gezellig- heidsvereniging van het establish ment) een koor. Er was geen diri gent Ze vroegen een non. Die zei ja. In het koor zaten ook nog twee pries ters (ook establishment). Door het zingen ontstonden verschillende vriendschappen. Toen het koor werd ontbonden bleven vijf echtparen, twee vrijgezellen, de non een van de twee priesters bij elkaar om te praten over de leefsituatie in de stad Sicuani. Na een jaar bestond de groep prac tised niet meer. Zij hadden anderen geanimeerd die nu een groep van veertig mensen vormden, die ging werken als parochieraad. Jaren gingen voorbij zonder dat de raad iets deed om over naar huis te schrijven. Toen vroeg de pastoor aan de groep om de financiën van de parochie te gaan be heren. Iemand uit de groep zou in het parochiehuis gaan wonen als ad ministrateur en als vertegenwoordiger van de raad. Dit plan werd vermoede lijk afgewezen omdat het van de pas toor kwam. In die tijd ontstond er een crisis in het gemeenschapshuis van de congre gatie van de moeders van barmhartig heid in Sicuani, de gemeenschap waarvan de non, die het koor van de Lions vroeger leidde, lid was. Zij trok het parochiehuis in op zoek naar een nieuwe levensstijl. Om haar heen ontstond een nieuwe groep van vijftig mensen, die het boek van de Hande lingen volgden en hun have en goed gemeenschappelijk maakten, samen mediteerden en baden. De leden van de nu nog steeds be staande groep zijn godsdienstonderwij zers van het platteland, academici, echtparen, teenagers, ongehuwden, he le gezinnen, nonnen en priesters. Ie der lid kan vrienden uitnodigen. Het huis staat in beginsel open voor ie dereen, voor gesprekken, voor gebed, studie, recreatie. Gebeden wordt er in aansluiting op bijbellezingen aan ta fel, voor of na het eten, met een psalm en gebed voor vooraf besproken doelen. Woensdags wordt een bezin- ningssamenkomst gehouden. Die be gint om zes uur 's avonds met een maaltijd, gevolgd door een bijeen komst van half acht tot half tien. Een van de groepsleden leidt een onder werp in over een thema dat direct met het leven te maken heeft over een bijbels onderwerp, over de eucha ristie of over recreatie. De Duitse theologe Dorothee Sölle. Opleving Het vreemde is dat een dergelijke re ligieuze opleving niet alleen in rijke landen (de VS) of in een arm land (Peru) bestaat, maar ook in Oost-Eu ropa is wat aan de gang. Winrich Scheffbuch schrijft in het blad Dein Reich Komme herhaaldelijk over groepen sowjetburgers die in de mar xistische samenleving proberen naar het oer-christendom terug te grijpen. In 1961 is in veel gemeenten een nieuw leven ontstaan, toen Chroests- jow in een radiotoespraak de voor spelling deed dat binnen tien jaar de laatste sowj et-gelovige zijn religie vaarwel zou zeggen. In veel gemeen ten ontstond paniek voor de ver schrikkelijke middelen waarmee de staat de profetie van Chroestsjow wil de verwerkelijken. Tegenwoordig roept men in de ge meenten 'Prijs den Heer* als men te rugdenkt aan die dagen. En nu de termijn, die de sowjet-leider zich ge steld had, voorbij is kan men terug zien op een brede opwekkingsbewe ging. 'En waar is Chroestsjow geble ven?' vragen de christenen. Een groep christen-baptisten had aan de voorwaarden voldaan om officieel erkend te worden, maar de registratie bfeef uit. De mensen huurden van de staat een leegstaand kerkgebouw. Elke zondag drie uur durende diensten in een meestal meer dan volle kerkzaak Maar na twee jaar was op een dag de kerk verzegeld. 'We stonden op de stoep en konden het niet geloven', vertelt de leider van de gemeente. 'We verbraken het zegel niet We zijn immers geen staatsvijanden. We hou den ons aan de wetten en bidden voor de regering'. Langzamerhand kwamen meer dan duizend gemeenteleden voor de geslo ten kerkdeur. Daar werd de dienst ge houden. De mensen waren kwaad over de maatregel, maar dankbaar over de kans in het openbaar te kunnen getui gen. Het koor zong. Er waren indivi duele getuigenissen. Geen klachten, doch er was iets blijs en vanzelfspre kends in de bijeenkomst. De volgende dag werden verscheidene mensen ge arresteerd en na een aantal maanden veroordeeld tot strafkampen. Er be keerden zich echter veertig mensen na de openluchtsamenkomst. Sinds dien komt de gemeente weer in het oude gebedshuis samen. Maar dat is niet groot genoeg meer. Dus worden er nu ook huisdiensten gehouden. In middels is de gemeente officieel gere gistreerd door de staat. Heroriëntatie Bij het ruige engagement in een ghet to in de VS, in een Peruviaans stadje of in een plaats achter de Oeral steekt het glad verlopende leven in ons land soms een beetje kaal af. Dat neemt niet weg dat ook hier een in middels respectabel aantal kritische gemeentes en basisgroepen is ontstaan (en in enkele gevallen ook al verwa terd. Volgens de informatie-brief voor kritische groepen en gemeenten in Nederland (te -krijgen op het adres: De W. Pfisterlaan 55, Driebergen) zijn de groepen hier en daar bezig met een heroriëntatie. Typerend lijkt mij wat de Groningse Citygroep schrijft: 'Toen de Citygroep ontstond was het heel duidelijk \Vaarom ze ont stond: we konden het in de kerken niet meer zo vinden en je voelt je makkelijk met elkaar verbonden als je je ergens tegen kunt afzetten. Nu zijn we dat kwijt en de vraag is: Wat is de Citygroep nu? Terugkerend zien we drie aspecten die met elkaar te maken hebben: 1. een religieuze inspiratie 2. een beweging tot meer en betere communicatie in allerlei relaties te komen 3. een oproep tot maatschappij-kriti sche visie en activiteiten. We moeten in het hart van de City groep mensen hebben die voor de in tegratie van de drie gebieden gevoel hebben'. NOG EEN BRIEF AAN DE KAAfcd in IN DE KEltK VAN E Ik kom nog even op Iets terug. OpfjWe vraag waaroui je daar zondagmorLere] stond. Je staal er nog niet zo lang.T eer vorige dominee zou er misschf nooit op gekomen zijn om daar op, tafel een plaats voor je in te Misschien vond hij je wel maar wat let ons om de dingen dieLjjerl opzij zetten op te nemen? Uitera' - niet alles natuurlijk, maar waai zouden we je warme licht niet in duceren in dat uur van ontmoet dat in onze kerken soms zo ijse koud kan zijn? Weet je waarom mij zo treft? Omdat je alleen be Ja. ik weet wel dat je in de adven tijd gezelschap gekregen hebt, m; nu ben je toch alleen, maar j schijnt je niet te deren. Weer moet aan Buxtehude denken en dan speeld op zo'n Noord-Duits orgel, i gens uit do contreien van Lubeck zo, met schelle en zuivere tonen, J niets te verbloemen hebben en ij gens om heen draaien. Je bent jij omdat je alleen bent en omdat vooral ook nooit moet verworden zo'n hele kaarsentoestand, een oij winning op alle klaterlicht dat j verzinnen. Je bent een stuk zegei Wodan en Donar met hun licht-1 roesfeesten, hun donder van drift geweld, op de reklamelichten die niet willen doven, omdat we bang 2 voor de stilte en de leegte. Je b als een vlam die stil wil manen inkeer en viede, tot één en al zijn. Ver boven je sprak de domi van de enige zekerheid die bestaal horen en geloven en doen. Een zaak, zoals jouw vlam, die door kind uitgeblazen kan worden, licht bleef binnen stromen die moi en de nacht leek ver weg, maar 't net alsof je zeggen wilde: je hebt Pr in de dag moeten vinden en moeoro aansteken om me in de nacht norTp( te hebben. nl iel< NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Huizen: A. van Brumii®11 len te Hielden, die bedankte viiPSe Delft en Rijssen; te Woudenberg: Fe® Schipper te Dordrecht. Aangenomen naar Holten (3e pref kantspl., tocz.): A. Schellevis, kart>^ momenteel hulppred. aldaar; Oegstgeest: H. O. Sasse te Delft. Bedankt voor De Lier (toez.): J. 1 dervaart te Schore en Vlake. GEREF. KERKEN Beroepen r.e 's Gravenzande: A. sen te Nieuweroord. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Axel: H. J. de Vries Am"sterdam-Z".W. ff0 GEREF. KERKEN (VRIJG. BV.) Bedankt voer Urk: H. J. van (Jas Kwast te Amstelveen. 'en GEREF. GEMEENTEN L. Bedankt voor Rotterdam-W.: Ch. vl de Poel te Yerseke; voor Hoogeverv Beekbergen en Groningen: J. vl/J Vliet te Aagtekerke. l Internationale Joost Reuten (kritische gemeente IJ- "mond) is pas naar een internationaal congres geweest in Lyon, waar veel mensen van basisgroepen bij elkaar waren. Hij meldt 'dat er met name in Italië en Frankrijk zeer levende basis groepen bestaan, waarvan er 'n aantal gekenmerkt wordt door een duidelijk communautair leven, zonder samen te wonen, door zeer sober te leven (som migen verdienen hoge salarisssen, waardoor anderen vrijgesteld kunnen werken voor bepaalde projecten) in het algemeen door een christelijk so cialisme en een bewonderenswaardig engagement'. Reuten schrijft dat in Lyon gesproken werd docx Julio Girardi (eerder uit Rome verdreven en onlangs op grond van zijn marxistische ideeën ontslagen aan het instituut catholique in Parijs) en door Gonzales Arroyo (Chileense jezuiët, steun van Allende, leider van christenen voor het socialisme). Deze twee riepen op tot een soort interna tionale van basisgroepen. Zou er dan toch zoiets als een 'derde confessie' (Dorothee Sölle) in de lucht zitten? Filosofie, filosofen, filosoferen, eerste terreinverkenning, door Gen Beekman; uitgegeven door Ambobi ken in Bilthoven; 183 blz; pit 13,50. C Een paar jaar geleden zond de Nfoa een aantal tv-dialogen uit tussen \fcel reldberoemde filosofen. Dat war^oi merkwaardige uitzendingen, wa|ec waarschijnlijk maar een beperkt aabu tal kijkers van genoten heeft Vom( velen was het vooral iets lachwAjl kends, dat gepraat over moeilijke gen. Ikzelf ken tenminste twee m^y sen die wel wilden kijken, maar al drie filosofische volzinnen in lachü- uitbarstten en voor de rest van uitzending niet meer konden ophefcj. den. Filosofie is gek, belachelijk, zin, onnodig en wartaal. TenminsL als je er geen behoefte aan hebt proberen mee te denken met filosofe j die problemen van iedereen (zo {C zijn de onderwerpen waarover ze pW: ten meestal niet) onder woordL trachten te brengen. Maar die moeL moet je er wel voor over hebben L: zelfs dan zal het niet altijd lukkL om filosofische redeneringen te viSL' gen. Goedwillenden die filosofie groter deels boven de pet gaat kunnen vi plezier beleven aan het inleiden" boekje van Beekman. Op een buitij1 gewoon bevattelijke manier (Beekm'J is leraar en het lijkt me een goeiv wordt uitgelegd wat filosofie is, wa over filosofen nadenken en hoe ze doen. wat het nut en de betekenis 1 van filosofie. -I Mensen die iets makkelijker omgal met filosofische theorieën zullen 1>', boekje al gauw te eenvoudig vind® omdat eigenlijk alleen wat bas is gei vens (plus meningen van bekende U losofen over hun vak) op een rijtlJ gezet worden. Voor zulke mensen J dit boekje dan ook niet bedoeld. I1 rest zal waarschijnlijk dank zij Beel] man met wat meer moed grijpen nai' filosofische werken, in de hoop er 1] eindelijk wat van te begrijpen. h Hans Hellmut Kirst: 'Veroordeeld f waarheid'. Uitg. De Boekerij, Baan 225 blz. Prijs ƒ16,90. De lezer wordt veroordeeld tot .uiter1 scherp opletten, wil hij goed bijho den wat allemaal geschiedt. Kil bouwt in zijn bekende fragmentenst het verhaal op en we moeten bekc nen dat het volgen van deze thrill vermoeide. Mogelijk ook omdat ontknoping halverwege al te venni den was. Een "journalist die veel wi wordt doodgereden, een bonte ho veelheid belangrijke figuren inclusi vlot vrouwwerk, al naar gelang do en toch geslepen, wordt in de af toe wat langdradige geschiedenis b trokken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2