dsg^ssfldsi DE SISSIES NU MET BRECHT DE BAAN OP f ésgpecept Uw door hette visser Dorine en Gerrie van der Klei over: cabaret, kinderen, adopteren, Duitsland, televisie, het gekibbel en breiwerk Johan Heesters ligt niet lekker Het kerstfeest van Caransa Jeans blijven erin Mandy voor de kleintjes ooU Recepten wedstrijd TROUW/KWARTET MAANDAC 7 JVXUARI 1971 BESTOMLAiND T6/KkjW Het publiek in het volle Shaffy-theater houdt zich muisstil. Twee zwakke schijnwerpers verlichten liet toneel. De fagotspeler en de pianist hebben lichtjes om bij te lezen. Op het toneel staan twee vrouwen in de verdrietige mode van de crisisjaren. Ze zingen over sfeerloze bordelen, gevallen vrouwen en trieste verkoopsters. Kortom, het is ellende geblazen. En de prachtige lijdende gezichten van de zan geressen maken het allemaal nog erger: de Sissies zingen Bertold Brecht en Kurt Weill. Een paar dagen later m het huis van één van de Sissies, Do rine van der Klei (33) vlakbij het Amsterdamse Artis: 'We hebben nog nooit een slechte kritiek gehad. Dat moeten we nu natuurlijk wel meteen af kloppen.' Want je weet maar nooit Vooral niet nu met dat verschrikkelijk mooie, maar moeilijke programma met Brecht en Weill, dat op 5 fe bruari in de Toneelschuur in Haarlem in première gaat en waarvan op dit moment links en rechts in het land try-outs worden gehouden. De andere Sissie, Gerrie van der Klei (28) is er nog niet. Dat komt omdat ze de avond te voren met de muzikale arts Boy Edgar in het Shaffy-theater heeft gezongen, zoals dat iedere woensdagavond de gewoonte >s. Het blijkt dat ze daarna nog naar De Kring is geweest (do kunstartiestensocieteit van Am sterdam) en dan wil het w?l eens vroeg worden. In de och tend dan. Frascati Even het volgende over de Sis sies: de twee (echte) zusjes de buteerden in het voorjaar van 1971 in het Amsterdamse Fras cati, waar Dorine en Gerrie een perfecte show opvoerden die uitstekend de sfeer van de jaren dertig deed herleven. Met onsterfelijke smartlappen als 'Cigarettes and whiskey', 'Caro. line Moon' en 'One meatball'. Opgetut in de modestijl van toen. Dorine van der Klei vertelt hoe het allemaal is gekomen. Het is uiteraard het ijzersterke verhaal van zingen tussen de schuifdeu ren. 'We zijn opgegroeid in Amstel veen, vertelt Dorine. 'Mijn va der is tandarts en mijn moeder schilderes. Twintig jaar geleden al zongen Gerrie en ik samen. Zo'n tien jaar terug bedacht ik de naam Sissies.' Sissies is het Amerikaanse woord voor 'zusters'. Het enkel voud Sissy staat ook voor 'ver wijfd'. 'Och, of ik nu altijd zangeres wilde worden. We waren wol gefascineerd door de showbusi ness. Welk meisje is dat niet. Die glamour, dat lijkt ieder kind leuk. Bovendien zijn we in en vlak na de grauwe oor log opgegroeid. Op zondagmid dag zongen we voor de familie en repeteerden de hele week. Met gitaar en piano.' Ook al be leven we nu de grote rage van het jeugdsentiment en lijken de Sissies daar aardig op aan ie sluiten: ze waren toevallig al ja ren bezig met de muziek van vroeger. Dorine werd journalis te en fotografe, of, zoals een Duitse krant dat schreef: 'Sissy Doren war vor zwei Jahren noch Hollands bekanteste Frau- enjournalistin.' Vroeger gingen Dorine en Gerrie kamperen met een oude koffergrammofoon en een stapel oude 78-toeren pla ten, waarop de bèfaamde oudo Amerikaanse nummers stonden, waarmee ze later zoveel sueces zouden hebben. Beroeps Zoals gezegd: in het voorjaar van 1971 werden de meisjes Van der Klei beroeps. Gerrie was al een heel dametje op de gitaar: van haar achtste tot zes tien jaar had ze klassiek gita ir gestudeerd. Ze deed wat radio werk en heeft nu als zangeres bij Boy Edgar net zoveel te doen als samen met haar zusje als de Sissies. Dorine werd ook manager van het zangtrio. 'Een vreselijke klus, waar ,ik nu mee ga ophou den- Pieten Alfrink gaat het nu regelen. Jet wordt er gèk van: salarissen uitbetalen, zalen rege len, boekipgen doen, nou ja, van alles. Of het lekker ver dient? Nee4 dat kan ik niet zeg gen. We zingen voornamelijk 'n kleine zalen. Neem nou het Shaffy-theater in Amsterdam. Zitten honderd mensen in. Be talen gem^ddels zes gulden. ïs zeshonderd piek. Gaat er eerst een zesde deel af voor de vermakelijkheidsbelasting, dan die zaalhufir, nou, dan hou je uiteindelijk krap honderdvijftig gulden over om met z'n vieren te verdeleif. In Duitsland is het beter. Stukken beter.' Dorine veiftelt dat de Sissies in Duitsland waanzinnig veel suc ces hebben^ 'Het lijkt wel of ze daar al die jaren op ons hebben zitten wadi ten. Via Pieter Al frink zijn «die Duitsers hier ge weest en hebben een show van ons opgenomen. Die is eerst door de Aokale televisie uitge zonden en komt dit voorjaar jp WDR I, zodat die dan in heel Duitsland is te ontvangen. De Oostenrijkse televisie heeft dat programma, onlangs ook uitge zonden. Verder hebben we in München een soort van theater dat helemaal op ons is ge bouwd. Je kunt er eten en drin ken en we zijn net terug van drie weken Duitsland. Daar hebben we onze Amerikaanse parodieën gedaan en misschien doen we er binnenkort ook Brecht.' Daar zijn echter de meningen nog over verdeeld. De ene Duit ser zegt: graag, kom maar Brecht zingen, iemand anders brengt de Sissies weer in ver warring door te melden: onzin Brecht zingen in Duitsland door twee Hollandse meiden, dat is water naar de zee dragen Zijden blouse Zo'n drie kwartier later ver schijnt Sissie Gerrie. En dan blijkt dat de twee zusjes volko men beantwoorden aan hun image van ruzie-makende-mei den: Gerrie ploft neer en stelt op kritische toon vragen over de zijden blouse van Dorine, waar goudachtig Lurex in is verweven. 'Wat zie jij er sjiek uit? Wat belachelijk! Waarom is dat?' Dorine: 'Daar had ik 2in in.' Gerrie: 'Je hoeft toch niet naar een feest ofzo?' Dori ne: 'Doe ik vaker. Als ik naar een feest moet doe ik gewone kleren aan en als ik gewoon ben, heb ik zin iets leuks aan te doen.' Gerrie blijft het bela chelijk vinden. Intussen gaat zo'n zes keer de telefoon: komt de pianist bin nen waarmee straks wordt gere peteerd en meldt zich zoon Da niël (7) _van Gerrie, dJie weinig wil vertellen over hetgeen zich die dag op school heeft afge speeld. Hij heeft een dikke mokka-melk-reep tussen de tan den en begint enthousiast aan een tekening die hij om de klip klap wil laten zien aan moeder, tante en bezoekers. Hoe zit. het met optredens voor de Nederlandse televisie? Het blijkt dat de omroepen niet staan te dringen en dat vinden de Sissies een beetje jammer. Dé moeilijkheid is natuurlijk wel dat je de zusjes Van der Klei niet één liedje kunt laten zingen in een dolle amuse- mentsho'w van Vader Abraham ofzo. 'Zeker die liederen van Brecht niet. Daar moet je er een paar van doen. Het zijn mooie, maar in wezen cabareteske din gen uit de jaren dertig. Als je ze even losmaakt van het begrip Kunst, horen ze thuis in het ca baret, in het café-theater. Met een kop thee In de hand zit de pianist wat te draaien voor de piano. Hij wil repete ren. Dat gebeurt dan ook. Het blijkt moeilijk te gaan. Dorine moet Daniël af en toe tot de or de roepen en Gerrie voelt zich niet zo fit na de vorige avond. Bovendien eisen de liederen van Brecht alle aandacht, want je zit er met de moeilijke mu ziek van Kurt Weill zó naast. Gerrie: 'Brecht wil vaak een he leboel woorden in één maat stoppen.' Dorine: 'Het is echt een breiwerk, zo'n lied.' Gerrie: 'Als we die dingen een week niet repeteren zijn \ye ze kwijt.' Tussen het repeteren door ver telt Dorine dat het allemaal niet zo makkelijk is: zingen en moeder zijn. Beide zusjes zijn een keer getrouwd geweest. Gerrie heeft geen kinderen en is op dit moment goed bevriend met Boy Edgar, zoals dat heet. Dorine. 'Het is iedere keer weer puzzelen hoe het met Daniël moet. Vooral als we een week of wat in Duitsland zitten.' Ger rie: 'Ik wil voorlopig geen kin deren. Misschien later. Of mis- De Nederlandse operazanger Jo han Heesters 'ligt* niet zo lekker in Nederland. Dat komt door zijn oorlogsverleden, zoals wij dat noemen. Aan Panorama vertelde hij dat hij ooit eens 'gedwongen is geweest' om Hitier een hand te geven, als mede de heren Göring, Göbels en Von Ribbentrop. 'Ik speelde toen in 1939 in 'Die Lustige Witwe'. Hitler is zeven keer ko men kijken. Hij vond het me geweldig doen en in de pauze riep hij mij bij zich en maakte complimenten. Toen de oorlog uitbrak heb ik net als alle an dere Nederlanders twee weken vastgezeten. Daarna ben ik in Berlijn gebleven en dat neemt men mij, geloof ik kwalijk'. Overigens geniet de zeventig-ja rige Johan heerlijk van zijn 630 gulden Nederlandse AOW, sinds hij doorhad dat er slechts 8500 gulden achterstallige premie moest worden betaald. Daar laat deze miljonair iedere week zijn auto's van doorsmeren. Kestfeest kun je op veel manie ren vieren. Maup Caransa kreeg het jaren geleden eens in zijn hoofd om Corry Brokken tij dens zijn kerstdiner te laten op treden, zo lezen we in het boek je over het komische duo De Mounties. René van Vooren (één van de Mounties) had des tijds een theaWrbureau. Maup belde René met het verzoek om Corry als kerstsurprise te rege len. Nu wilde het geval dat de vader van René is getrouwd met Corry Brokken. De vader van René van Vooren is name lijk René Sleeswijk. René jr. wist dat Corry Brokken abso luut geen zin had om met kerst op te treden. Sleeswijk had des tijds veel met Carré te maken en dat wist Maup. Daarom zei hij: 'Als Corry niet komt, dan koop ik Carré en dan maak ik er een fietsenstalling van.' Dat zou dan betekenen dat René Sleeswijk brodeloos zou zijn. Corry is dus gaan zingen op het kerstfeest van Maup, want Ca ransa kocht zich in die dagen wezenloos aan onroerend goed. Voorlopig*lijkt het er toch op dat de jeans er niet uit te slaan zijn. De irtodellen op de foto, van de Duitse fabriek Mustang, zijn in vier ktpuren^e krijgen en de jasjes zijn gevoerd met Borg (links). Mardy tfrndermode brengt voor meisjes erg mooie kleren waar bij van jde 'grote-mensen-lijn' is uitgegaan. Lange tinneroy rok ken in -effen blue en gedessineerde banen verwerkt tot het laatste I^arijse model met blouses in één van de kleuren van het dessin. De jongens dragen broeken in bruin, zwart, groen, marine en turko/pise voor alle leeftijden. Overhemden in ruiten, blokken en grafische dessins. Leren spencers in bruin, groen, rood en zwart, (biliphtingen: 020-441875). (Rechts. Vraag: De laatste tijd zie ik op de walkant van veel waterwegen stapels dikke planken staan van paarsrood hout. Hoe heet dit hout en waarom gebruikt men juist dit soort? Het ziet er zo mooi uit. Antwoord: Inderdaad hebben deze planken een prachtige kleur en zien zij er indrukwekkend uit. De hout soort is Azobé. afkomstig uit tro pisch West-Afrika. Het is een van de hardste soorten die er zijn, daarom gebruikt men dit hout in de water bouw, niet alleen voor beschoeiingen maar ook voor sluisdeuren, stuwen, enz. Azobé is moeilijk te bewerken met kleine gereedschappen. Dun Azo bé wordt vooral voor vlechtwerken gebruikt (u kent de houten tuinafzet- tingen). Als bijzonderheid kunnen we nog mededelen dat in de Parijse on dergrondse dit hout gebruikt wordt voor de rails. De treinen daar hebben nl, rubberbanden. Men hoeft bij deze tropische houtsoort niet bang te zijn voor aantasting door de zo gevreesde paalworm, die in vroegere tijden de houten zeeweringen vernielde. Vraag: In mijn bezit zijn enige kleine en een paar grote schilderstukken, ge schilderd door A. Steketee. Ze zijn heel erg vuil. Kan ik ze schoonma ken? Antwoord: Het is altijd te proberen vuil geworden schilderstukken te rei nigen met een doorgesneden rauwe aardappel. Als de oppervlakte vuil ge worden is, snijdt men een plakje van de aardappel af en gaat al rondbewe- gende over het schilderij verder. Het zal wel nodig zijn opnieuw een ver nislaag aan te brengen. De figuur van A. Steketee, theoloog, schrijver, dich ter en beeldend kunstenaar, was plm. 100 jaar geleden omstreden en mis kend. Na zijn afzetting als docent aan de toenmalige theologische school te. Kampen woonde hij jarenlang te Hei- nekenszand (Z), schrijvend, studerend en schilderend. Vraag: Bestaat de grote plantentuin te Leiden nog? Als kind ben ik daar vaak geweest. Antwoord: De Hortus Botanicus van, de Rijksuniversiteit bestaat gelukkig nog en is een voor kleinigheid voor iedereen toegankelijk. De kassen zijn zaterdag en zondag gesloten. In de kassen zijn planten en bloemen uit al le delen van de wereld te bewonde ren. Open in de winter van 9-12 eti van 13.30-16 uur. In de zomermaanden tot 17 uur, terwijl de tuin dan ook 's zendags van 10-16 uur te bezichtigen is. Vragen: Omtrent de Duitse schildörs A. Baumgarten en Francken. S Antwoord: In de grote handboeken van Nederlandse en Vlaamse schilders komen deze schildJers niet voor en evenmin in de kleinere naslagwerken van Eu ropese schilders van vermaardheid. Wil men echter iets over Duitse schil ders te weten komen, dan kan men zich wenden tot de Bund Deutscher Landesberufverbande Bildenjder Künstler E.V., München 71, Irm^rt- strasse 19. Bij deze bond zijn alle schilders, die in Duitsland werkzaam waren of zijn, geregistreerd. Vraag: Wij kochten een Comtoiseklok met spillegang en vouwslinger. Hoe oud kan deze klok zijn? Is ze al an- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behan deling worden genomen. Geheimhou ding is verzekerd. Vragen die niet on derling met elkaar in verband staan moeten in afzonderlijke brieven wor den gesteld. Per brief dient een gul den aan postzegels te worden ingeslo ten. Adres: redactie Trouw-Kwartet, postbus 948, Rotterdam. tiek te noemen? Ze slaat op bet hele uur en 3 minuten daarna nogmaals hetzelfde aantal slagen. Op het halve uur één slag. Antwoord: De Comtoise klokken zijn, voorzover ze niet in een klokkenate- lier aan de lopende band gefabriceerd worden, ongeveer 100 jaar oud. bijna antiek dus. De prijs is 400,- 500,- Het slagwerk van uw klok wijst erop dat het geen modern na- maakwerk is (de naam ncpcomtoise is in de handel welbekend, al kunnen deze moderne klokken heel goed zijn. Maar een dergelijke naslag is voor een moderne klok te ingewikkeld. Zoals uit de naam op te maken valt, stammen deze klokken uit de Franche Comté, een1 streek tegen de Zwitserse Jura gelegen, waar veel bekende klok- kenfabrieken zijn. Oorspronkelijk wer den deze klokken ingebouwd in eiken houten kasten, maar zonder deze mas sale kasten zijn ze veel aardiger. Ze worden in verschillende uitvoeringen gemaakt, met de harpslinger, met de rankenslinger en zoals de uwe met de vouwslinger (die meestal in vieren gevouwen kan worden). Bij de comtoise hangt de slinger vóór de ge wichten. Het woord spillegang slaat op het échappement, dat is de over brenging van het laatste rad naar de slinger. Vraag: Kan u me iets vertellen over de Vliet, met alle vaste en ophaal bruggen die daar over heen liggen? Antwoord: Wij zonden u een beschrij- pie van een bladzijde uit het beroem de boek van dr. A. A. Beekman over de Waterwegen van Nederland. Te vens raden wij u aan eens te lezen wat er over de Vliet en de sluizen te Leidschendam werd geschreven in het Boek Voorschoten en Dorp aan de Vliet (Voorburg). Deze boeken wer den geschreven in opdracht van de gemeentebesturen van deze plaatsen en zijn in de bibliotheken van de plaatsen, die aan de Vliet of in de di recte omgeving daarvan liggen, aan wezig. Het zou jammer zijn alles wat aan interessants bekend is over deze zeer oude waterweg in het kleine be stek van deze rubriek samen te per- sen._ Vraag: Enige tijd geleden brachten we uit het buitenland een trictracspel mee. We hebben helaas geen handlei ding. Kan u ons daaraan helpen? antwoord: Wij zonden u een beschrij ving van een van de mogelijkheden dit zeer oude spel (het Veerbord was de Oudhollandse naam) te spelen. Be langstellenden kunnen bij ons een fo tokopie van deze brief aanvragen, op de voor deze rubriek gebruikelijke manier, (dus niet per briefkaart. Bij geplakte postzegels op een briefkaart of aan de buitenkant van een envelop pe zijn waardeloos). Vraag: Weet u iets van de schilder Chr. Leickert? In ons bezit is een winterlandschap gesigneerd met deze naam. Antwoord: De schilder Charles Henri Joseph (Charles) Leickert (1816-1907) woonde en werkte te Den Haag, Am sterdam en Mainz. Hij was leerling van W. J. J. Nuyen en A. Schelfhout en heeft vooralhbekendheid door zijn winterlandschappen. Als het een goed onderhouden schilderstuk is, heeft het zeker waarde. schien adopteer ik ze wel.' Dorier i ne meent dat je op je veertigste geen kinderen meer kunt adop teren. Gerrie: 'Ik zou niet we6*511 ten waarom niet,' en er wordt11 weer op een ruzie-achtige too#1® gekibbeld. Uiteindelijk komerf®111 we tot de slotsom dat adoptif"15 een hele bevalling is. r0 en Zenuwen? m Hebben de Sissies last van ze nuwen? Dorine: 'Zij (op Gerri«a| wijzend) heeft altijd last vair haar maag of wordt misselijk.' Gerrie: 'Ik zal maar niet zeggerftD wat jij vaak doet vlak voor de v' voorstelling.' Dorine: 'Mag j£ 1 best zeggen. Ik laat boeren, ia fee dat doe ik, ja, en ik word duizel lig. Maar na één of twee liedjes n is het over. Als je voelt dat mensen 'in-zijn voor je. Dat zi*®' aan niets anders denken dan al] leen aan jou. Helemaal geconj centreerd.' De Sissies gaan weer door mei repeteren. Ook geconcentreeri Af en toe fluit zoon Daniël ee: lied van Brecht mee. Met in d< ene hand een half afgeklover chocoladereep en in de anderi een Dinky Toy. Wanneer je niet alles mag tften, dan word je vindingrijk. Me vrouw Nijland uit Leusden heeft een vader die in het ver band met zijn hartkwaal vetaf-! zetting in het bloed heeft. Daar om mag hij geen suiker en heel weinig vet hebben, zo schrijft mevrouw Nijland. Ze heeft een recept bedacht van: BANANENBROOD 150 gr. Becel eieren 1 eetl. geraspte sinaasappelschil 3 grote bananen 5 eetl. melk 350 gr. zelfr. bakmeel 2 theel. zout 1 theel. azijn Roer de boter glad en vervol gens één voor één de eieren er door roeren. Vervolgens de si naasappelrasp en dd geprakte bananen erbij. Dan het bakmeel g erdoor en tot slot de melk enl azijn. Het beslag in een cake-r blik doen en in een matig war me oven in een uur bakken. Met dit recept is anderhalf ca- keblik te vullen. Mevrouw Nij land schrijft dat je alle hoeveel heden ook kunt halveren en er één cakeblik mee vullen. De ca ke wordt dan redelijk hoog. We mogen echter niet de hoogte en luchtigheid van een normale ca ke verwachten. Voor mensen die wèl suiker mogen hebben mo'öt er 450 gr. suiker bij de boter. Mensen die er sukretine door willen doen kunnen zelf de hoeveelheid uitrekenen. Deze week in de receptenwed strijd dus het Groot Margriet Kookboek voor mevrouw D. M. Nijland-Bleijerveld, Albast 7 in Leusden. Nog steeds is Dag Maandag op zoek naar originele recepten. Redactie Trouw-Kwartet, Dag Maandag, postbus 859 in Am sterdam. In de linkerboven hoek: recept.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6