Monteverdi's Orfeo in
overtuigende bewerking
eoeo
AVONTUUR
IN KARINTHIË
Uit ivoren toren
Monumentale Phantastique van Berlioz
Doodstraf geëist tegen
'ontvoerders' van sjah
Mary Stewart
TROUW KWARTET MAANDAG 7 JANUARI 1974
BINNEN LAND/RADIO EN TV
T4/K4
CTD
MARY PERKINS
door R. N. Degens
SCHEVENINGEN - De Nederlandse Operastichting heeft de door haar georga
niseerde Monteverdi-weken vrijdagavond in het Scheveningse Circustheater ge
opend met een voorstelling van 'Orfeo', Monteverdi's eerste opera, die in 1607
in Mantua in première ging.
De herleefde belangstelling voor Mon
teverdi als 'vader van de opera' heeft
In onze eeuw tot diverse reconstruc
ties van zijn eersteling geleid. Recon
structies die vrijwel algemeen voorbij
gingen aan de aanwijzingen aangaan
de instrumentatie en versieringskunst
die in de uitgaven van 1609 en 1615
zijn aangegeven. De Weense musico-
loog-dirigent Nikolaus Harnoncourt
heeft zich daaraan in zijn bewerking
zoveel als mogelijk gehouden, en de
uitvoering van die bewerking onder
zijn leiding heeft vrijdagavond een
overtuigende indruk van echtheid ge
maakt.
Die overtuiging ging vooral uit van
het instrumentale deel dat door Har-
noncourst eigen ensemble 'Concentus
Musicus Wien', versterkt met een aan
tal Nederlandse instrumentalisten,
werd verzorgd. Niemand kan bewijzen
dat de klankwereld van Monteverdi
door de authentieke of zorgvuldig na
gebouwde instrumenten van het Har-
noncourt-orkest nauwkeurig wordt ge
reconstrueerd. Waarschijnlijk is dat
niet het geval. En ook het stemge
bruik van de zangers zal, evenals de
enscenering, en de bewegingen van de
spelers, wel aanzienlijk afwijken van
wat daarmee in Monteverdi's tijd
werd gedaan. Niettemin was het een
verrassend muzikale ervaring te horen
hoe bijvoorbeeld de door Monteverdi
beoogde tegenstelling tussen de 'bo
ven wereld' van herders en herderin
nen en die van de onderwereld, sterk
dramatisch kon worden gekarakteri
seerd door het gebruik van strijkers,
fluiten en cembali enerzijds, en bazui
nen cn orgelklanken anderzijds.
Oorstrelend
Ook op andere punten is de instru
mentenkeuze in dit werk door Monte
verdi nadrukkelijk voor het bereiken
van een bepaalde sfeer en het aan
geven van situaties gebruikt. Harnon
court heeft dat In zijn bewerking met
veel inzicht en een niet alleen over
tuigend, maar vooral oorstrelend re
sultaat overgenomen. Alleen daar
om al is deze voorstelling, die
zondag in Scheveningen werd her
haald, en die verder nog wordt gege
ven in Rotterdam (8 januari), Am
sterdam (11, 14 en 16) en Nijmegen
(18) van bijzondere betekenis.
Philippo Sanjust, die de opera's en de
balletten die in deze Monteverdi-
weken worden gegeven, regisseert en
ensceneert, heeft met een over het al
gemeen sobere aankleding en een
vaak ingenieuze belichting toch tegen
de authenticiteit moeten zondigen,
doordat de ruimte en de technische
middelen waarin en waarmee nu ge
werkt wordt helemaal van deze tijd
zijn. Dat dit maar enkele malen sto
rend werkte, pleit voor de zorgvuldig
heid waarmee ook hij te werk is ge
gaan.
Lenige stem
De titelrol werd met een magnifieke
lenige en expressieve stem vertolkt
door de in Hongarije geboren tenor
Lajos Kozma. Benita Valente was zijn
geliefde Euridice, die hij met het be
kende tragische gevolg, na haar dood
in de onderwereld volgt. Zij zong ook
de partij van La Musica in de pro
loog, en daarvoor leek zij vocaal be
ter gedisponeerd dan voor de Euridi-
ce-rol. Zeer expressief werd de rol
van de boodschapster vertolkt door.
Zoila Munoz en verder waren er goe
de tot zeer goede prestaties van o.a.
Ton Thissen (Caronte) Flo ris Rom-
raerts (Plutone), Zeger Vanderstene,
contratenor (Herder), Christine Har
vey (Nimf) en Jennie Veeninga
(Prosperina). Het Koor van het Ko
ninklijk Conservatorium Den Haag
was in geluid en beweging meestal
duidelijk dillattantisch, en daardoor
misschien wel erg authentiek. Maar
hier viel het uit de toon bij het alge
meen hoge peil van deze voorstelling.
Moment uit de première met rechts Lajos Kozma als Orfeo.
door Jac. Kort
AMSTERDAM Op de VARA-mati-
nec speelde j.l. zaterdag het Concert
gebouworkest onder leiding van de
Engelse dirigent Colin Davis, hetgeen,
naar men kon verwachten, tevens de
uitvoering van een groot werk van
Berlioz opleverde. Davis heeft immers
een grote reputatie als Berlioz-vertol-
ker opgebouwd o.a. op de grammo
foonplaat.
Het was ditmaal de Symphonie Phan
tastique. die als ondertitel heeft: epi
sodes uit het leven van een artiest. In
dit vijfdelige werk getuigt de compo
nist van zijn emoties tengevolge van
een ongelukkige liefde. Maar hij doet
dat op een zo briljante en vehemente
manier, dat men (terecht) het verhaal
als onbelangrijk voorbijziet en slechts
aandacht heeft voor de steeds weer
verrassende aspecten van de muziek.
Colin Davis heeft niets nagelaten om
zijn hoorders te 'betrekken bij de tal
loze schitterende details van deze
voor zijn tijd volstrekt revolutionaire
partituur, waarbij hij gelukkig de
grootste opbouw van het werk voort
durend in het oog hield. Op die ma
nier ontstond een werkelijk monu
mentale uitvoering, waarin de vele so
lopassages evenzovele opmerkelijke
prestaties opleverden.
Voor de pauze voerde Colin Davis
met het Concertgebouworkest Stra-
winsky's balletmuziek Orpheus uit. In
tegenstelling tot vele andere balletten
hoort men Orpheus hier slechts
zelden. Dit uit 1&47 daterende werk is
dan ook totaal verschillend van veel
van Strawinsky's overige werken, 't Is
buitengewoon sober en teer. Het vol
ledige orkest wordt slechts enkele
ogenblikken gehoord en dan nog in
gedempte sterkte. Het aandoenlijke
verhaal van Orpheus en zijn Euridice
vindt in deze prachtige en voorname
muziek een adekwate verklaring, waar
in de verschillende dansen a.h.w. uit
de muziek opbloeien.
Ook dit werk werd door dirigent en
orkest op een voortreffelijke wij?g
uitgevoerd, zodat gesproken kan wor
den van een hoogtepunt in de VARA-
matinees in dit seizoen.
Het is toch een voortreffelijke zaak
dat het medium televisie onze minis
ters uit de ivoren toren van hun amb
telijk bolwerk heeft gehaald en een
directe gedachtenwisseling tussen
overheid cn willekeurige burgers mo
gelijk heeft gemaakt. Ook veel kijkers
zullen zich bij dat gebeuren betrok
ken voelen wanneer een minister tot
een zo vlotte en open dialoog in staat
is als zaterdag de heer Lubbers in
Brandpunt. Het siert deze minister I OWIFT IF
dat hij enige misrekening durft toe te •JL-
geven en zich niet verstopt achter een
omhaal van moeilijke woorden. De
burger leert daar trouwens hoe lan
ger hoe beter doorheen te prikken.
Voor regelrechte sensatie zorgde de
gemoedelijke Limburger Brands, die in
het. TROS-programma Alles of Niets
f 18.400,in de wacht sleepte. Met
zijn vorige overwinning meegeteld
heeft hij in totaal f28.600,gewon
nen. Ik misgun hem de buitenkans
niet, hij moest er tenslotte een flinke
portie zenuwen voor verstouwen, maar
je vraagt je wel af, hoe de TROS deze
gigantische prijzenpot in overeenstem
ming weet te praten met de geldende
afspraken en voorschriften.
De Nederlandse televisieserie De vloek-
van Woestewolf sluit met al het tech
nisch getover voortreffelijk aan bij de
fantasiewereld van het kind. Daarin is
alles mogelijk en dat schijnt ook in
het verhaal van Paul Biegel met be
hulp van het chromakeysysteem aardig
te zullen lukken. Het is soms verba
zend knap hoe gesuggereerd wordt dat
de spelers over een weg lopen, terwijl
ze in een kale studio bezig zijn en die
weg alleen op een kleine tekening be
staat. Het is we duidelijk dat ons nog
veel meer 'wonderen' staan te wach
ten.
Ik had me voorgenomen, het Belle-
vue-gesprek van Henk Neuman met
mr. A. Stempels te volgen. Maar omdat
bij de AVRO de film Meester, Mees
ter eerder begon en mij direct pakte,
heb ik me verder laten meeslepen.
Kijkers die deze film eveneens heb
ben gezien, zullen het kunnen billij
ken dat ik niet meer aan overschake
len dacht. Het is immers een zeldzame
gebeurtenis, dat het filmmakers is ge
lukt een werkelijk zicakbegaafde jon
gen helemaal naar het leven de hoofd
figuur te doen zijn. Onvergetelijk re
alistisch en aangrijpend heeft regis
seur Fielder Cook het bewustwordings
proces van deze jongen in beeld ge
bracht. Prachtig getekend zijn ook 'de
volwassenen die hierin een rol heb
ben gespeeld.
De overgang naar de eerste aflevering
van het programma Hilterman-Hoogen-
dijk had voor mij het effect van het
verscheuren van een geweldige sfeer
die je graag nog even had willen vast
houden. Eh dan kom je in plaats daar
van pardoes terecht in een soort voor
dracht voor twee heren, die hun rol
maar niet uit hun hoofd konden leren.
Ik had na de gefilmde Meester liever
de jonge meestertalenten van Willem
Duys willen horen. Het zou een genot-
vol sluitstuk van de zondagavond op
het eerste net zijn geworden-
- TON HYDRA.
TEHERAN (UPI. AP) Een audi
teur-militair heeft de doodstraf geëist
tegen een twaalftal cineasten, fotogra
fen en verslaggevers, die beschuldigd
worden van een complot tegen de
sjah van Perzië en de ontvoering van
de keizerlijke familie.
Volgens de aanklager waren de ver
dachten van plan de sjah te doden, de
keizerin, de kroonprins, de kleindoch
ter van de sjah, en Perzië's ambassa
deur in Amerika te ontvoeren tijdens
een filmfestival, dat verleden jaar in
Teheran plaats vond. Daarna zouden
zij vrijgeleide eisen naar het buiten
land en aandringen op de vrijlating
van politieke gevangenen. Het proces,
dat waarschijnlijk een week zal du
ren, wordt door de nationale televisie
uitgezenden.
SMIDJE VERHOLEN
52. Via de grote autoweg wist Karel-
tje Knetter heelhuids de grote stad
Gravendrecht te bereiken, maar toen
begonnen de moeilijkheden eerst
goed. Om te beginnen was daar die
taxi, die uit een zijstraat kwam en die
bovendien nog van rechts kwam ook.
De taxi had dus voorrang en de
chauffeur was een van die harde ke
rels, die dacht: 'Als ik voorrang heb,
dan néém ik hem ook!' Voor een
zinnig mens een lichtelijk dwaas
standpunt, maar daar beliefde de
chauffeur zich geen zier van aan te
trekken. Ook was het hem om het
even of zijn vrachtje de rit zonder
schade zou doorstaan, want taxi's wa
ren er pers lot van rekening niet voor
de vrachtjes. De vrachtjes waren er
FERDINAND
voor de taxi en voorrang was voor
rang en daarmee uit. De grote taxi
reed dus onverzettelijk door en dreig
de zelfs Kareltjes houten autootje tot
een paar pond splintertjes te vermor-
selen. Kareltje gaf dus een schrille gil
alsmede een vertwijfelde ruk aan zijn
stuurwieletje en zo wist hij nog.op
het allerlaatste nippertje een katastro-
fale botsing te voorkomen. Maar de zo
bruusk afgezwenkte groentekist-auto
was natuurlijk niet direkt terug in
het goede spoor en stoof nu gierend
een stoep op, vlak langs een der ge
meentelijke politiebeambten van de
grote stad Gravendrecht Deze kundi
ge kerel leidde uit de feiten dadelijk
af, dat er hier sprake was van een
grote serie overtredingen. Hij zag im
mers een veel te jong rijbewijsloos
ventje in een autootje zitten, dat zon
der nummerbord over de stoepen reed
en op duidelijke wijze het stadsver
keer en de veiligheid in gevaar
bracht. Doch voordat hij plichtsge
trouw zijn opschrijfboekje had kun
nen grijpen, was de betreffende boos
doener al weer verdwenen En
diezelfde kleine booswicht had enkele
tellen later zijn schuldeloze leventje
werkelijk te danken aan dè oplettend
heid en de snelle reactie van de kor
poraal der landmacht B. Basjes, die
nog maar juist net op tijd wist te
remmen en onder het het slaken van
de vele woeste en onparlementaire
termen een botsing wist te voorko
men -
Radio vandaag
'Met een minuut of drie zijn wij door
deze brssen heen. Dan volgt de weg
ongeveer zeven achthonderd meter
de rivier. Misschien dat we hem daar
weer in het oog krijgen. Dan draait
do weg van de rivier af en krijgen we
weer een bebost gedeelte, geloof ik.
Ja. Daarna komen we aan een brug,
die gaat niet over de rivier, maar
over een of andere zijstroom. Als wc
de brug over zijn zwenkt het dal naar
links, naar het westen. Dat zal hier
een kleine vijf kilometer vandaan
zijn. Er zijn geen zijwegen, behalve
een paar landweggetjes'.
'Landweggetjes? Hoe staan die aange
geven? Met dubbele lijnen?'
'Wacht even. Met enkele lijnen, al
thans de meeste. Dat betekent dat het
natuurlijk niet meer dan bospaden
zijn. Maar er staat er een met dubbe
le li.inon. Het is mncr een korte weg;
hij loopt naar beneden, ja. naar een
boerderij. Maar daar moeten we al
voorbij zijn, Lewis. Hij ligt aan de
andere kant Neem me niet kwalijk
dat ik het niet eerder gezien heb'
Hindert niet. Het is erg onwaar
schijnlijk dat hij die weg is ingesla
gen'.
'Waarom?' vroeg Timothy.
'Omdat hij dan niet gestopt zou zijn
om op te bellen: hij zou door zijn ge
reden. Hei ligt maar even voorbij St.
Johann. Ga dcor, Vanessa'.
'De volgende behoorlijke zijweg krij
gen we over een kilometer of zes, in
een dorp: Zweibruhn am See heet het.
Ik geloof niet dat het dorp erg groot
is, want hier staan alleen een paar
hotels en een paar huizen aangegeven.
De weg waar wij nu op rijden voert
er dwars doorheen, langs het moer
Ongeveer midden in het dorp is een
weg die linksaf gaat. Hij is niet erg
duidelijk te zien. maar er zitten nogal
wat bochten in. Ik krijg de indruk
dat hij naar boven leidt. Ja. Ja. hij
schijnt dood te lopen, zomaar ergons
op een berg op te houden. De hoofd
weg gaat rechtdoor, en na het
dorp.
'Zweibrunn am See?' zei Timothy.
•Herinner jc je nog dat Josef het daar
over had? Hij zei dat het een kleine
tr eristenplaals was. De tandradbaan
begint er'.
'O. ja. nu herinner ik het me. Dat zal
dan wel een bergweg zijn. Even kij
ken. ze zullen die spoorweg wel aan
gegeven hebben.ja. inderdaad, met
een visgraat. Maar ik kan niet zien
waar hij naartoe loopt'.
'De tandradbaan?' zei Lewis. 'Ik weel
welke je bedoelt. Bovenop de berg is
een restaurant, een Gasthaus. Het is
een heel eind naar boven, van het dal
uit zeker duizend meter. Niet alleen
die tandradbaan leidt daar naartoe,
maar waarschijnlijk ook die weg.
Ah, gelukkig hebben we dit stuk ach
ter de rug'.
We kwamen vanuit de duisternis van
de bossen in het open dal. Het leek
wel of de Mercedes nog harder ging
rijden.
'En daar is hij', voegde Lewis eraan
toe.
Op nog geen vierhonderd meter van
ons vandaan zagen we een kleine,
zwarte schaduw over de weg voortja
gen. Rechts van ons lag de rivier, die
op deze plaats kalm doorstroomde.
Het laatste licht van de stervende
maan scheen over de weg. Bovèn de
weidevelden aan de waterkant hing de
vroege ochtendnevel. Het vee stond
tot aan de knieën in de nevel. De
lucht die door het half geopende ven
ster de wagen binnenstrromde was
koel en zuiver en droeg de geur van
pijnbomen met zich mee.
'Zou hij ons niet zien? 'vroeg Tim.
'Ik betwijfel het', antwoordde Lewis.
'Hij heeft ons nog niet in zijn spiegel.
Wil hij ons opmerken dan moet hij
zich helemaal omdraaien, en ik geloof
niet dat hij dat zal doen, althans niet
bij die snelheid. Als hij bang is ach
tervolgd te worden, dan verwacht hij
op de eerste plaat, politiewagens met
vol licht'.
'We moeten hem wel de stuipen op
het lijf hebben gejaagd toen we hem
daar in het dorp passeerden'.
'Dat denk ik ook, maar als wij van de
politie waren geweest, waren we op
die hoek gestopt. Konden wij er iets
aan doen dat wij die jeep zagen, en
dat moet hij ook gedacht hebben. Vol
gens hem is het niet me gelijk dat hij
al zo vlug op de hielen gezeten wordt.
Nee, ik geloof dat hij geen reden
heeft om argwaan te koesteren. Daar
bij die bocht zal ik proberen wat
dichter bij hem te komen. We gaan
hem in ieder geval niet voorbij'.
'Maar wat ben je eigenlijk van plan?'
'Dat kan ik met geen mogelijkheid
zeggen', zei Lewis opgewekt, 'toeslaan
als we onze kans schoon zien, en
zólang onze munitie nog droog hou
den'.
'Met een Berettabegon Timothy.
'Daar ligt het dorp', zei ik vlug, 'net
achter die bocht. De torenspits steekt
boven de bomen uit'.
Het volgende ogenblik was de voortra
zende jeep om de bocht van de weg
verdwenen.
'Nou, zet je maar even schrap', zei Le
wis. 'Nu ga ik wat dichter naar hem
toe'.
HOOFDSTUK 18.
Lewis had gelijk. Het was duidelijk
dat Sandor niet met de mogelijkheid
rekening hield dat hij nu al achter
volgd werd. Toen dq jeep het dorp
binnenreed, waren we nauwelijks
tweehonderd meter van hem verwij
derd. Niets duidde erop dat hij wist
dat hij gevolgd werd. In de dorps
straat verminderde hij zijn vaart en
bij het grote hotel gekomen, sloeg hij
linksaf.
Een paar seconden later gingen ook
wij door de bocht.
De weg was smal en kronkelde bijna
meteen al steil omhoog. Toen wij de
bocht genomen hadden was de prooi
uit ons gezicht verdwenen. Toch hoor
den we boven het geluid van onze ei
gen motor uit het lawaai van de jeep,
die zich in de smalle kloof tussen de
huizen driftig een weg naar boven
zocht.
Lewis bromde van tevredenheid.
'Makkelijker kan het al niet. Als we
er voer zorgen een eindje achter hem
te blijven, dan kan hij nooit merken
dat hij gevolgd wordt.ofschoon het
natuurlijk heel wat moeilijker wordt
als we boven de boomgrens komen'.
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.U Ochtendgymn. 7.20
(Si Spitsuur. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8 00 Nws. 8.11 Dingen v.d. dag. 8.23 Spitsuur
- verv. 9.15 (S) Licht strijork. 9.35 Waters!.
9.40 Schoolradio. 9.50 (S) Muz. voor luiste
raars. 11.00 Nws. 11.03 (S) Klass. kamermuz.
VPRO: 12.00 VPRO-Maandag: lucht tussen-de-
mlddag-magazine. 13.00, Nws. 13.11 Vandaag
dit. morgen dat. 13.20 (S) VPRO-maandag-
muz AVRO: 14.45 (Si Reg. zaken. 15.10 S
Hedend. pianomuz. 15.35 (S) Mijn dochter
Muriel. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05
Poplepel - kinderen draalen hun eigen plaat
jes. 16.30 (S) Mlkadoo - kindermagazine.
Overheidsvoorl.: De politie nu. AVRO; 17.55
.Mod.
AVRO: 18.00 Nws, 18.11 Radiojournaal.
18.21 Gesproken brief. 18/25 (S) Jazz Spec
trum. NOS: 19.00 (S) Harm, en fanf. In Ne-
derl. en Eur. 19.30 Muzibas - progr. over
het muz.onderw. aan de baais. 20.00 <S)
Vrijspraak: interv. 21.50 Uitgebr. rep. 22.15
Voor blinden en slechtzienden. 22.25 Bond
zonder Naam. NOR: 22.30 Nws. AVRO: 22.40
Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) Hobbyscoop
popul. progr. over electronlca. 23.20 (S>
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.OS (Si Preludium: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 (Si Hier en nu. 7.55 Aangestipt: pro
gr.overz. 8.00 (S) Te Deum laudamus: gewij
de muz. 8.24 Op de man af: evangel, comm.
bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d.
huisvr. 8.45 (S) Plein publ.: maandagmorgen
met mensen en muz. en 10.30 Nws. 11.00 (S)
V.d. kleuters. 11.15 (S) Zilverpraat. 11.55
Med. 12.00 (S) Kilima Hawallans Show. 12.21
Voor boer en tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land
en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu.
12 30 Mafcro: soc. econ. rubr. 13.00 (S) Ka
pel v.d. Kon. Luchtm. 13.15 Sopraan en bari
ton: operaduetten. 14.05 Schoolradio. 14.30
tS'. Leden v.h. A'dams Nonet: klass. muz.
15.00 Herv. middagdst. 15.30 Nws. 15.33 (S)
Studio 6: maandagmiddagmagazine met 16.30
(Si Hier en nu. 16.50 Pleisterplaats: toerisme
en recreatie. 17.20 Overheidsvoorl.: Ontmoe
tingen met rijksgenoten. Samenst. en pres.
Tjark Petzoldt. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en
nu.
NCRV: 18.00 (S> NCRV Combo Corner.
18 19 Uitz. v.d. P.S.P. 18.30 Nws. 18.41 Toe
licht. bij het nws. 18.48 (S) Met uw Instem
ming: kerkliederen. 19.00 Filter: Jongeren-
Ïrogr. 19.30 (S) Literama: kron. over boe-
en. schrijvers en toneel. 20.00 Nws. 20.05
God als vraag: overdenk, tussen theologie en
poezle. 20.20 (S) Pianorecital: klass. muz.
21.00 (S) 50 Jaar NCRV-gesch.: gespr. 21.53
(Si Orgel, viool, cello en contrabas; klass.
muz. 22.00 (S) De componist v.d. maand:
Francis Poulenc. 23.00 Theolog. Etherleer
gang. 23.35 Mezzo-sopraan en plano: mod.
liederen. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Uitgeslapen. 9.03 Uit de
lucht gegrepen. 11.30 (S) Verzoekpl. 12.03
(S) Van twaalf tot twee: pauzeprogr. met
13 03 Raden maar. TROS: 14.03 Van twee tot
drie op III. 15.03 Hugo van Gelderen Show,
lncl. nationale tlp-twintig.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVRO:
19.02 (S) Nederland-non-stop. 20.02 Radio-
Journaal. 20.05 Take the 8-train. 21.02 De ne
gen-uur-show. 22.02 (S) Superclean Dream-
machine. 22.55 Med. 23.02 (S) Vanavond
laat. 0.02 Radiojournaal. 0.05 Droom-top-tien.
1.02 Muz. met Meta. 2.02 Continu de nacht
door. 5.02-7.00 Voor dag en dauw de mist
in.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Landb.-
kron. 12.15 Lichte muz. 12.50 Bultenl. perso-
verz. 13.00 Nws, akt., weerber. en schouw-
burgprogr.'s. Daarna: Lichte muz. 14.00
Nws. 14.03 Amusem.muz. (15.00 Nws.) 16.00
Nws en beursber. 16.10 Licht klass. conc.
17.00 Nws en med. 17.10 Jeugduitz. 17.30
Lichte ork.muz. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 V.d. soldaten. 18.45 Sport.
18.55 Taalwenken. 18.57 Ork.muz. 19.00 Nws.
akt. en med. 19.30 Lichte muz. 1940 Keurig
Engels. 19.45 Openb. kunstbezit. 20.00 Muz -
progr. 20.30 Nws. 20.33 Gitaarmuz. 20,45
Praatje. 20.50 Nieuwe platen. 21.00 Splln-
ternws. 21.10 Licht progr. 22 00 Nws. 22.05
Jeugdprogr. 23.00 Nws. 23.10 Op de late
toer. 23.40-23.45 Nws.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
11.10 Schooltelevisie
TELEAC
12.30 Landbouw les 9
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Tips voor je
toekomst
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Cannon: hinderlaag
21.10 Mens van goede
wil (2)
22.00 Televizier
Magazine
NOS
22.50 Journaal
Horizontaal: 1. Verdichtsel, 10. rivier,
11. zangstuk, 12. reeds, 14. baan voor
balspel, 16. meisjesnaam, 17. knaag
dier. 19. bitter vocht, 21. titel (afk),
22. meisjesnaam, 24. teken in de die
renriem, 26. akelige, 28. visje, 31. na
tuurlijk waterbekken, 33. tussenzetsel,
35. foei, 37. kwetsuur, 39. rondhout,
40. peulvrucht, 42. aanspreking van
koning of keizer, 44. grondsoort, 45.
familielid.
Verticaal: 2. voorvoegsel, 3. uitstap, 4.
aandacht, 5. voorzetsel, 6. geest van
de rijstcultuur, 7. slot, 8. schoeisel, 9.
kort muziekstuk, 13. dreef. 15. bloei-
wijze, 18. vervoermiddel, 20. stuk stof,
23. oorlogsgod, 25. insekteneter, 27.
eenmaal, 29. plaaggeest, 30. bekwaam,
(Wordt vervolgd) 32. zuiver, 34. ouderwets dameskle-
Kruiswoord-puzzel
6 17
dingstuk, 36. vlaktemaat, 38. eer, 41.
voorzetsel, 43. water ln Friesland.
OPLOSSING VAN VRIJDAG
1. vaal, 2. ikat, 3. node, 4. goal, 5.
eren, 6. raad, 7. hoed, 8. oele, 9. eelt,
10. doel, 11. spar, 12. keel, 13. rite, 14.
urne, 15. idee, 16. dras.
VINGERHOEDSKRUID
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19X5 In de soete suiker-
bol
19.10 Beverly Hillbillies
19.30 Tweekamp
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Boerin in Frankrijk
(10)
21.05 Hier en Nu
21.45 Muz. in Uw
straatje
22.35 Geestelijke
liederen
NOS
22.45 Journaal
TELEAC
22.50 Ondernemer - les 6
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Journaal van gistera
vond. 10.20 Act. 10.45 Sherlock Holmes. 11.35
Fllmrep. 12.15 Act. 12.40 Persoverz. 12.50-
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse.
18.00 Die Zwel v.d. Dienststelle. 18.30 Act.
18.45 Zandmann. 18.55 Sportjournaal. 19.28
Lcrchenpark. 19.59 Progr overz. WDR: 9.30-
10.00 Sesamstrasse. 18.00 Reg. nws. 18.05
Kleuterprogr. 18.13 Drcl lm Morgenland.
18.40 Act. 19.20 Drie lm Morgenland (2).)
20 00 Journaal en weeroverz. 20.15 Act.rubr.
21.00 HJtjoumaal. 21.45 Filmrep. 22.30 Jour
naal, comm. en weeroverz. 22.50 Toneelrubr,
23.35 Journaal.
DUITSLAND II
17.00 Journaal. 17.10 Engadiner Bllderbo-
gen. Aansl.: Verhalen uit de geschiedenis.
17.45 Act. en muz.
18.25 Tekenfilmserie. 19.00 Journaal. 19.30
TV-fllm. 20.15 Medische rubr. 21.00 Journaal.
21.15 Schattenreiter. 22.50 Journaal.