Vandaag lllsilisill liedboek bijna gereed Friese versie van het Russisch protest tegen kerksluiting Nieuwe boeken Trouw K wartet Boersma bezoekt Drente Kleuter verdronken door A. J. Klei TROlWTCTiAiRTET MAiAMDAiG 7 JANUARI 1974BINNENLAND /KERK T2/K2 NOG STILLER Al eerder schreef ik in deze hoek over ons dorp dat vooral op de rust dag zo uitermate stil kan zijn. U be grijpt dat daar nu alle records gesla gen worden. Het enige door motori sche kracht voortbewogen voertuig dat wij vandaag hebben kunnen waar nemen was de traktor met lange op legger daar achteraan die voor het op halen van de melkbussen zorgt. Da moest uiteraard doorgaan. Wil he met het aangaan van de kerk hier nog wel eens druk toegaan ook dat ont brak nu uiteraard. Meneer pastooi woont naast de kerk en kan eventuee binnendoor en valt dus om die redei buiten een vergunning tot ontheffing Maar wat een stilte valt er dan ovei heel het leven. De lucht was bedek' en al vroeg in de middag gingen d< lichten weer op, zij het schaarser dar anders, want ze houden zich hier aai de gegeven adviezen van gordijnen dicht en niet teveel lampen tegelijl laten branden. Afgezien van de over last die de autoloze zondag geeft aai hen die het juist van die zondagei moeten hebben, is het jammer dat w< straks weer mogen. Dan zijn we di weer kwijt, deze rust en stilte die to ongekende toestanden leidt, van sa men zitten en praten honderduit, vai stilaan overleggen waartoe alles is zo als het is en dergelijke dingen. Na tuurlijk het kan niet zo blijven ci niemand kan de geschiedenis terug draaien en dat is maar goed ook maar we zullen die stille zondagen toch missen, vooral als iedereen vooi die zondag gaat sparen. Ik moet er niet aan denken. Want we hebbei heel veel stilte nodig. Veel meer dan we denken en dan we ons zelf veroor loven. Het is niet zo gunstig alles te kunnen en voor geen enkele grenj meer te staan. Daar zijn wij niet o^ gebouwd en we groeien erdoor deze stille zondag uit onze innerlijks kracht. Ik geniet nog even van de stili te misschien voorlopig weer één van de laatste in ons toch al niet zo druk ke dorp. MOSKOU (Reuter) Orthodoxe ge lovigen in een plaats in de Oekraini hebben bij het Kremlin en bij de lei ding van hun kerk geprotesteerd te gen de sluiting van hun kerkgebouw In een open brief, getekend door der tig gelovigen in Zhitomir. 150 kilome ter ten westen van Kief, wordt ge zegd, dat hun kerk, een houten ge bouw naast een school, deze maand zal worden gesloopt. De kerk werd in november gesloten. Hun werd verteld dat de grond nodig was voor de bow van een wooncomplex of voor uitbrei ding van de school. Toen de gelovigen zeiden, dat daarvoor in de omgeving' genoeg grond is, hadden de plaatselij-! ke autoriteiten geantwoord, dat naast een school geen kerk mag staan, hoej wel beide gebouwen al 32 jaar naast elkaar staan. De brief is gericht aan partijleideij Brezjnef, premier Kosygin en aan hef hoofd van de Russische orthodoxe kerk. patriarch Pimen. Harry Mulisch. Woorden, woorden] woorden. De Bezige Bij Amsterdam 1973. 10. Het boek werd getypt, geknipt, ge plakt, getekend, geschreven en vai een omslag voorzien door de auteur Het bevat huisvlijt uit de 'zenuwachti ge weken van september 1971, di voorgingen aan de geboorte van mijl kind', aldus de auteur. Het houdt ziel bezig met de vraag 'To be, or not t( be'. De passage uit Hamlet waarvai de vraag het begin is, krijgt allerle belichtingen door vertaling en weg streping en bewerking en tekening. Onze zieke democratie, door A. Kolde wijn, brochure, 28 blz., 2,50. uitg Buyten en Schipperheyn, A'dam. Ni een bespreking van de ziektesympto men van onze democratie wordei maatregelen aanbevolen als: verbot van organisaties die het gezag onder mijnen en de zeden bederven, tegen gaan van misbruik persvrijheid en krachtig optreden van politie en jus titie. Pedofiele Integratie na 1959 door dr E. O. Bom. Uitg. Storm te Utrecht Een brochure met een chronologiscl en feitelijk overzicht over de in on land gevoerde discussie over pedofilie De witte roos, Bloemlezing uit gedich ten van Willem de Mérode samenge steld en toegelicht door Hans Werk man. Uitg. Kok, Kampen 65 blz 5,90. Bij uitgeverij Kok, Kampen en Hel mond, Helmond zijn weer 5 deeltje; verschenen in de serie 'In 't Back huys'. Smakelijk eten, Kaas, Kinder feest, Wild en Vis. Alle boekjes zijl geschreven door Lise Juel en de prij per deel is 3.25. Hotels, motels en restaurants in Ne derland is het officiële adresboel 1974, 58e jaargang, van Lasschuit t« Bilthoven. Toeristische gegevens en toelichting in 8 talen in 272 bladzij den. Prijs: ƒ3.50. Axel Chanis het verhaal van eei jeugdliefde) door Alstein. Uitg. D< Clauwaert, Leuven. 55 blz - 60 fr. Van luier tot lcesplank (tips voor he omgaan met babies en kleuters) doo B. de Vries. Uitg. Leopold, Den Haag 165 blz - 13.90. CONCORDANTIE op den bijbel, afle veringen 12b/13 en 14. Oude Testa ment. Uitg. Kok, Kampen, prijs resp 7,25 en 15. Gaat van Morgenwak« t.m. Ramsvel. Van een onzer verslaggevers LBEIJWiAIRDiBN Hert ziet er naar uit, dat dit jaar de Friese ver sie van liet Liedboek voor de kerken gaat verschijnen. De Friese interkerkelijke commissie voor het liedboek is vrijwel gereed met de toetsing en voorbereiding van dit werk. Wim Kan Hoe ik ook met grote waardering heb kunnen luisteren naar de 'rede' van Wim Kan, moet ik m'n grote teleur stelling uitspreken over het feit, dat hij toch Gods naam gebruikt. Ik kan maar nooit begrijpen, dat mensen van ontwikkeling nooit kunnen laten te vloeken. Bruinisse J. M. de Waal Hamsteren Alweer een tijdje geleden waren er velen die plastic huisvullzakken ham sterden. Terecht tot verontwaardiging van de overheid en diegenen die dat niet deden! Er wordt ons echter met nadruk verzekerd dat het bepaald niet nodig was zulks te doen. De fabrieken werkten op volle toeren en de win kels zouden dus normaal voorzien kunnen worden. Maar waar blijven nu die normale aanvullingen? Nog steeds is er geen vuilniszak te koop! Zou hamsteren misschien toch wél nuttig kunnen zijn? Delft mevr. L. v. d. Horst Hebly Kefar Kassem Op 2 januari 1974 publiceerde u op de voorpagina een foto met onderschrift: Een Arabische inwoner van Kefar Kassem brengt zijn stem uit bij de Is raëlische parlementsverkiezingen op oudejaarsdag. We weten dus dat ook Arabieren mogen stemmen. Op 29 ok tober 1956 werden 49 onschuldige Arabische burgers in datzelfde dorp gedood, op de vooravond van de aan val op Suez. Er was een avondklok in het dorp ingesteld, waar de mensen die op het veld werkten niet van op de hoogte waren gebracht. Toen zij in kleine groepen naar huis keerden, werden zij tegengehouden en neerge schoten. Onder de vermoorden waren vrouwen en kinderen. In 1960 werd de luitenant Dahan, die binnen een uur 43 Arabieren van Kefar Jassem had vermoord, aangesteld in Rama als ambtenaar voor de Arabische zaken In die stad. Het kan geen toeval zijn dat de Israëlische propaganda het stembu reau uit Kefar Kassem uitkiest om «le wereld in te zenden. Om de motive ring aan uw lezers duidelijk te maken kan bovenstaande informatie van dienst zijn. Ocgstgecst dr. H. J. Franken Er is gespeeld met de mogelijkheid dat de St. Monica, waar 25 juni 1972 de laatste dienst is gehouden, een moskee zou worden, maar dat schijnt niet door te gaan. Jammer, want dan zou dit opmerkelijk bouwwerk over eind gebleven zijn en voor wie moet wennen aan de overgang van kerk naar moskee: de Aya Sophia heeft zo iets ook overleefd en tal van christen mensen lopen zonder pijnlijke neven gedachten en met een bewonderend oog als toerist rond in wat te boek staat als het schoonste bouwwerk van Istanboel. Hoé het ook met de St. Monica zal af lopen, het orgel dat in deze kerk stond is gered: het ligt opgeslagen in de naburige St Nicolaaskerk om daar, zo gauw er geld voor is, weer opge bouwd te worden. Het gaat hier om het al genoemde orgel van J. H. H. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. In deze commissie zijn de hervormde kerk, de gereformeerde kerken en de Friese doopsgezinde sociëteit verte genwoordigd. Voor de teksten kon voor een deel ge bruik worden gemaakt van materiaal van de in 1968 overleden Friese dich ter en politicus Fedde Schurer. De overige teksten zijn werk van Gerben Brouwer, Bernard Smilde en Douwe Tamminga. Twee bundels van dit werk, Praeludium van Brouwer en Dagen fan Heil van Tamminga, zijn reeds uitgegeven. Binnenkort worden de Friese teksten van het 'lied van de week' ook voor de scholen beschik baar gesteld via het pedagogisch ad viesbureau van de Fryske Akademy. Wat hier volgt is de Friese vertaling van lied 429 'Wie maar de goede God laat zorgen': Secretaris Justitia et Pax treedt af ROME (CIC) De Amerikaan Jo seph Gremillion, sinds de oprichting in 1967 secretaris van de pauselijke commissie Justitia et Pax, heeft de paus zijn ontslag aangeboden. Hij is benoemd tot docent aan de Notre Da me University In de Verenigde Sta ten. Gremillion is lid van de pauselijke commissie geworden. Bovendien blijft hij medevoorzitter van Sodepax, de gemeenschappelijke commissie, waarin het Vaticaan en de wereldraad van kerken samenwerken. In kringen van Justitia et Pax wordt Gremillions vertrek bijzonder be treurd, omdat hij zich zeer verdienste lijk heeft gemaakt en in brede krin gen vertrouwen geniet. Hij is echter van mening, dat men als curielid niet te lang op zijn post moet blijven, maar tijdig ruimte moet maken voor nieuwe mensen met nieuwe gedach ten. Hwa't hopet op syn God allinne en wit: myn hoeder is de Hear, al giet it troch de djipten hinne, syn triennen telle dér net mear. Hwa't yn 'e need op God bitrout, hat op 'e rots syn wente boud. Wês stil en dimmen: Hy sil riede foar dy't yn Him de jrede foun. Hy wit en wi-ist it paed oer de ierde oerdei en troch de grize joun. Hy ropt en iepent tïs de doar. Hy hat it béste mei üs /oor. Gean mei in liet dyn God tomjitte en doch, hwat Hy dy hjitten hat. Pan de ein silst alles better witte en wêze, hwePt syn wollen bart. Hwa't op de Hear syn hope set, forlit Er hjir en ivich net. ASSEN In het kader van de actie 'Wij komen terug* brengt minister Boersma vandaag een bezoek aan Drente. Vanmiddag om half drie heeft hij in de jeugdsociëteit Tinck te Hoogeveen een gesprek met jongeren, middelbare scholieren en werkende jongeren. Om vijf uur wordt in het provinciehuis te Assen een gesprek gehouden met het college van gedepu teerde staten van Drente. Vanavond om half acht wordt in Bellevue te As sen een openbare bijeenkomst belegd onder het motto' 'Praten met de mi nister*. WIJCHEN In zijn woonplaats Al verna bij Wijchen is zaterdag de drie jarige Johan Albers verdronken. Hij was met zijn vriendjes een bosgebied ingegaan om te spelen en is daarbij in een ven gevallen. CEREFORMEERD KABINET EN EEN ROOMSE PLAAT En collega van mij was ten gerieve van onze berichtgeving onlangs in Amers foort om een vergadering van vrijgemaakte gereformeerde dominees mee te maken. Op weg naar de kerk, waar de bijeenkomst gehouden zou worden, wees en der eerwaarden met enige trots naar een gebouw en zei: daar wonen de ouders van minister Vredeling. Het gebouw bleek een vrijgemaakt bejaar dentehuis te zijn en wij weten nu dus dat de heer Vredeling van vrijge- maakt-gereformeerde komaf is. Daarmee wint minister Vredeling het van premier Den Uyl, want die is van huis uit alleen maar geweón gerefor meerd en vergeleken bij de vrij ge- maakten zitten de gewone gerefor meerden ver beneden, de gereformeer de maat. Dit is waar, maar er staat weer tegenover dat Den Uyl in Veen- endaal een volle oom heeft zitten die hoort tot de gereformeerde gemeenten in Nederland. De woorden 'in Neder land' moeten, er bij, ter onderschei ding van de gewóne gereformeerde gemeenten. Insiders hebben al vastge steld dat de oom van de minister-pre sident een steenblokkiaan is. Ik wou met dit alles maar zeggen dat ons ka binet (ex-)gereformeerder is dan u denkt. nitie zijn Joden en christenen als zgn. Dhimmis burgers van het tweede plan- of liever, in het geheel geen burgers, en zijn zij aan vele uitzon deringsbepalingen onderworpen. Een eventuele goede behandeling is hoog stens een gunst, en zeker geen recht Trouwens, zelfs in een land als het Moorse Spanje, dat vaak als voorbeeld wordt aangehaald,zijn perioden van betrekkelijke voorspoed afgewisseld door heftige vervolgingen van Joden door Moslims, bv. onder de Almoravi- den en onder de Almohanden. Het is merkwaardig dat tegenwoordig zovele schrijvers, onder wie hooggeleerde, el kaar napraten, dat de houding van Je Moslems tegenover de Joden en te genover de christenen altijd zo goed is geweest. Ten slotte: wanneer terdege rekening moet worden gehou den met het image, juist of niet dat de Arabieren en de Moslems van de staat Israël en van de Joden hebben, waarom mag dan niet tevens rekening worden gehouden met het image dat de Joden, nu reeds ruim 2.000 jaar lang van zichzelf hebben, en dat zove le Joden tot de Staat Israël heeft ge bracht? Amsterdam dr. Henriëtte Boas Israël Met ontzetting heb ik kennis geno men van het artikel van dr. Watters. Het is m.i. een zeer ernstige aan klacht tegen de passieve houding van het christendom zowel in het verle den als nu tegenover de Joden. Ieder een die ook maar iets voelt van wat de Joden nu lijden en geleden hebben zal kiezen voor Israël. De Joden wor den nu weer geconfronteerd met het opgeven van alle verworven grenzen en staan volkomen alleen. Er moet hoe dan ook op grote schaal hulp worden geboden want het voortbe staan van het Joodse volk staat op het spel. Wolfheze mej. C. W. Iris Waardschappen In Tr/Kw. van 21-12 stond een artikel over: 'Spoorzoeken in bijbelse landen' door dr. H. Mulder. In dit stuk vroeg schrijver zich af wat wordt bedoeld met het woord 'waardschappen' (sta- tenvert.) waarin de mensen bij de eerste wonderbare spijziging moesten zitten. De statenvertaling schrijft hierover: Waardschappen of maaltij den is een Hebreeuwse wijze van spreken, d.i. In diverse gezelschappen gelijk in grootte maaltijden of brui loften het volk aan verschillende ta- Grollenberg (3) In zijn artikel 'Israël ervaren als kolo nie' in Trouw/Kwartet van 22 decem ber betoogt prof. dr. Grollenberg O. P., hoogleraar in het Oude Testament aan de R.K. Universiteit van Nijme gen, dat de bijbelse visie op de Staat Israël volkomen onbegrijpelijk is voor de Arabieren. In de eerste plaats voor de Moslems onder hen, 'die helemaal niets van de bijbel afweten', maar toch ook voor de christelijke Arabie ren- Op zichzelf is het reeds merk waardig, hoewel ongetwijfeld waar, dat de Arabieren, ook in Palestina, en zeker de Moslems onder hen, 'hele maal niets van de bijbel afweten', of schoon het bv. in Jeruzalem wemelt het van de christelijke instellingen die daar de laatste eeuw vanuit het westen in de eerste plaats Frank rijk zijn gesticht Vooral door R.K.-kloosterorden, zoals de Domini caanse Ecole Biblique, waaraan prof. Grollenberg zelf verbonden is ge weest, maar ook wel door protestantse genootschappen. Het is overigens vol komen onjuist dat, zoals prof. Grol lenberg stelt, antisemitisme, in de be tekenis van discriminatie tegèn de Jo den typisch christelijk is en bij Mos lims onbekend. Integendeel: al mogen soms individuele Joden en individuele christenen onder Moslem-bestuur een hoge positie hebben bereikt, per defi- Bijzonder i Het Batz-orgel, bestemd voor de St. Nicolaaskerk in Utrecht De redactie behoudt zou het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdrc- dactlo Trouw/Kwartet postbus 859 Amsterdam. Ex-gereformeerden zijn bijzondere mensen en het bijzondere bestaat hieruit dat zij, of ze nu wel of niet minister worden, bij hun vertrek uit de kerk alle gerefor meerde hebbenlijkheden. meenemen en bij zich houden. Ik ken een 'dx-ge- reformeerde die zich wild ergert aan het feit dat sinds hij de kerk uitstap te, de gereformeerde zeden zoveel los ser zijn geworden en hij verbood, al thans tot voor kort, z'n kinderen om op zondag een ijsje te kopen. Uit soci ale overwegingen, zei hij, maar dat was natuurlijk flauwekul, dan had-ie beter in énen het hele karretje leeg kunnen kopen zodat de ijscoman ook nog een vrije zondag had. Nee, ik ge loof eerder dat hij (mijn ex-gerefor meerde kennis) het toch nog een beetje eng vond, zich op de eerste dag der week versnaperingen aan te schaf fen. Ex-gereformeerden zijn ook dol op kt'fken en orgels. Niet om er in te zitten en om er psalmen bij te zingen, maar als gebouw en als instrument. Wie de Amsterdamse wethouder Han Lammers, ex-gereformeerd, in café Hoppe druk ziet redeneren, kan er ze ker van zijn dat hij het niet heeft over die ellendige metro of zo, maar over de klankkleur van het Oudekerks- orgel of over het pijpwerk van het Batz-orgel in de Ronde Lutherse. En samen met een uiterst marginale ge reformeerde kan ik me opwinden over het feit dat her en der neo-gothische kerken tegen dd vlakte gaan. Met roomse vriendjes kan ik daarover niet praten, die zien zo'n kerk nog te veel als een gebouw waarbinnen zij wreve- De St. Monica in Utrecht: bestemd voor de sloop fels placht verdeeld te worden Vs 39. Marcus 6 vs 40 spreekt weer over ge deelten bij 100 en bij 50 tezamen. Culemborg J. M. Eilander lig het rijke roomse leven hebben uit gezeten. St. Monica Gelet op het bovenstaande en in aan merking genomen de omstandigheid dat een niet onaanzienlijk deel van onze abonnees uit gereformeerden en ex-gereformeerden bestaat (ook al blijven andersdenkenden van harte welkom), gezien een en ander ben ik nu zo vrij iéts te gaan schrijven over een roomse kerk, een orgel van J. H. H. Batz (de oude Batz, stamva der van de roemruchte orgelfirma) en in rechtstreeks verband daarmee over een roomse grammofoonplaat. In Utrecht staat de St. Monica, een neo-gothische kerk waarvoor de eerste steen gelegd werd op 4 mei 1885. De kerk is gebouwd door A. A. J. Margry en J. M. Snickers. Margry was een leerling van de grote Cuypers, en dat is te zien: uiterst slank en rank streeft de Monicakerk omhoog en haar lijnen lijken extra sierlijk in de ze stad waar Cuypers* concurrent Te- pe, die van steviger contouren hidld, de toon aangaf. Deze fraaie kerk moet verdwijnen en naar de rede hoeft iemand te raden: ontvolking van de binnenstad. Batz: een beknopt instrument, ge bouwd in 1757-'58. Het kwam in 1888 uit het Brabantse Oosterhout naar de Monica en werd toen vergroot door Maarschalkerweerd, negentiende- eeuws orgelmaker van naam. Pas in 1980 Het Batz-orgel van de Monicakerk, of liever: van de Nicolaaskerk, staat on der monumentenzorg, maar deze in stantie kan pas in 1980 geld vrijma ken om dit orgel weer in elkaar te zetten. Het zal duidelijk zijn dat or gelminnaars in en buiten Utrecht er weinig voor voelen het orgel zo'n zes jaar lang te laten zwijgen. Daarom proberen de mensen van de Nicolaas- parochie zelf geld bij elkaar te krij gen voor de restauratie van hun Batz- orgel en zij hopen vurig dat er enorm veel afnemers zullen zijn voor de langspeelplaat, die volgespeeld en vol- gezongen is door edn keur van (gratis meewerkende) zangers en speellieden onder aanvoering van de bekende kerkmusicus Jos Wielakker. Het is in deze oecumenische tijd vol- doeninggevend te merken dat bij Ro me en de Reformatie de muzikale kas stukken niet ver uiteen lopen en op deze plaat die de alarmerende titel: 'Help! Ons orgel!' kreeg, staan dan ook Bach's *Wohl mir, dasz ich Jesum habe' in authentieke versie en het ge liefde Engelse kerklied 'Oncd in royal David's city*. Algemeen geliefd zijn verder de bevallige orgelwerkjes van Wesley, Mozart is er ook bij, en Al- bert de Klerk zorgt voor een (zeer) gematigde moderne toon. Met elkaar is een geheel ontstaan dat heel veel muziekliefhebbers zal aanspreken, vooral ook vanwege de door geestdrift gedragen zorgvuldigheid waarmee ge zongen, gestreken, gdblazen en ge speeld wordt. Maar deze grote aan spreekbaarheid wordt niet verkregen door naar het voor de hand liggende te grijpen. Wat ons betreft storten de liefhebbers van muziek in het alge meen "en van Batz-orgels in het bij zonder snel vijftien gulden op giro nummer 30.49.278 t.n.v. penningmees ter orgelcommissie Nicolaas, Kruisweg 14bis, Utrecht. Ze krijgen dan 'Help! Ons orgel!' thuisgestuurd. Moskee? Q men schrijft ons g I I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2