De kern van het evangelie en de kern van de mens Nederlandse Credietbank flisihslil 5% 5% 6 8% 9 5-8V4 7 Nu sparen bij de Nederlandse Credietbank Vandaag Trouw Kwartet VS beperken snelheid Kerken dicht uit zuinigheid Per 1 januari tarieven omhoog tot 6Vz Th Th 8% Oecumenisch actiecentrum heft zich op Extra zitting Beroepingswerk Nieuwe boeken Jongen (11) onder auto TROUW/KWARTET VRIJDA/G 4 JIAMUABI 1974 KERK/BOVENLAND T2/K2 'De kracht van de bond ligt hier in, dat hij de kern van liet evan gelie en de kern A an de mens tot elkaar brengt'. Deze uit spraak was wel de kern van de waardering die ds. Spijkerboer in Tr./Kw. van 27 december liet blijken voor de prediking in de kring van de gereformeerde bond. Ik moest daarbij denken aan de tijd na het Getuigenis toen ik een paar keer te middernacht werd opgebeld door een kennelijk nogal eenzaam mens uit de grote stad. Hij presen teerde zich als een zoon van het oude volk, was 'zoekende gemaakt', om deze term uit de tale KanaSns te gebrui ken, had het overal gezocht en was tenslotte aangekomen in de X-kerk aan de Y-straat. Daar waren ze van de bond, zeiden ze. Dat zei hem niets, die bond. Maar de prediking, zie je, die raakte z'n hart. Daar had een zoe kend mens wat aan. De kern van het evangelie en de kern van de mens werden inderdaad bij elkaar gebracht. Kritiek Was het bij ds. Spijkerboers waarde rende opmerkingen gebleven, ik zou dit voorval hier niet hebben vermeld, en niet op zijn overigens zeer sympa thieke stuk hebben gereageerd. Maar gelukkig heeft hij ook kritiek. Ik zeg gelukkig, want anders zou het kunnen lijken alsof ds. Spijkerboer zoiets als een buitenbondse bonder is. Dat is hij denkt me niet. Daarvoor is hij teveel een man uit de school van Barth. En Barth en de bond zijn er nog altijd twee. Vandaar dat de kern van Spij kerboers kritiek ligt bij het stuk van de predestinatie. Daartoe wil ik me dan ook in hoofd zaak beperken. Er zijn ook wel andere punten waarop in te gaan zou zijn. Si i Ir. J. van der Graaf, Hf algemeen secretaris K tHBC§hh| van de gerefor Hv meerde bond in de Nederlandse hervormde kerk, reageert op het -t m artikel, dat ds. A. A HRjsglK Spijkerboer in T rouw/Kwartet 27 december schreef over de gereformeerde bond. '-r jk hij in de E'ezebrief: 'uitverkoren in Hem voor de grondlegging der we reld'. (Ef. 1:4). Inderdaad, bij God ligt het vast, maar in Hem, in Chris tus. Van toen af, zei Bartlema, wist ik dat ik maar één ding preken moest, namelijk een rijke Jezus voor een ar me zondaar. Persoonlijk Bijvoorbeeld dat Spijkerboer, als hij over bevinding spreekt, het doet voor komen alsof dat uitsluitend een zaak van het gevoel zou zijn. Bevinding raakt echter de hele mens, zijn ver stand, zijn wil, zijn gevoel, kortom zijn hele bestaan. Ook is bevinding niet gebonden aan een bepaalde tale KanaSns. Er is een tale Kanaëns, jaze ker, het is de taal van de Schriften zelf. Maar wat dr. van de Ketterij in zijn dissertatie 'De weg in Woorden' door Spijkerboer aangehaald verwerkt heeft is niet specifiek de taal van de bond. Van de Ketterij heeft zich in zijn dissertatie beperkt tot het taalgebruik in enkele kringen stammend uit de afscheiding (na 1900). Daarin komen uiteraard ook uitdrukkingen voor, die in de bond gehanteerd worden, maar dit boek mag niet zonder meer model staan De redactie behoudt zou het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet postbus 859 Amsterdam. Prof. Goudzwaard Het artikel in Tr./Kw. van 29 decem ber waarin Prof. dr. B. Goudzwaard De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag, dr. E. Bleumlnk, Paters- wolde; mr G. C. van Dam. Nootdorp; W. A. Fibbe. Rot terdam: J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous. Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer. IJmul- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag. J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. T. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Delft: mevrouw M. C. E. Klooster- man-Fortgens. Voorschoten: mevrouw J. G. Kraayeveld- Woutern. Heerhugowaard: prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man. Den Haag. H. de Mooij, Rijnsburg; H Ottevanger. Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga, Lunteren; H. H. Wemmers. Den Haag: drs R. Zijlstra. Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers, N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned Midd Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. handelt over 'crisis openbaart onze onmacht* heb ik met buitengewone belangstelling gelezen. Heel duidelijk en voor iedereen begrijpelijk worden door Prof. Goudzwaard de zaken uit eengezet en worden wegen gewezen, die het overdenken alleszins waard zijn. Wanneer Prof. Goudzwaard ons in de naaste toekomst zijn mening zou blijven geven over ontwikkelin gen in zake de algemene toestand, zou ik dat, en ik vermoed met vele ande ren, bijzonder op prijs stellen. G. J. de Vries Zaandam Rijksgenoten (3) Naar aanleiding van het ingezonden stuk van mevr. H. P. Verhage, waar ik volledig mee instem. Eerst onze rijksgenoten. En geen geld meer voor enig ander land. Men hoort nooit iets over Suriname. Hulde aan de NCRV, die ons er met de neus boven op drukt. Schaesberg G. v. d. Anker Tongentaai Naar aanleiding van het artikel 'Wat is tongentaal' van dr. K. J. Kraan in uw blad van 27 dec., zij het mij ver gund over 'tongentaal' een ander ge luid te laten horen. In 1 Kor. 14:20v. lezen we: 'Gedraagt u toch niet als kinderen, beste vrienden. Wees wat het kwaad betreft zo onschuldig als baby's, maar in uw denken als volwas senen. In de wet lezen wij: 'Ik zal tot dit volk spreken door mensen met een vreemde tongval en door lippen van vreemdelingen, en zelfs dan zul len zij niet naar mij luisteren, zegt de Here'. Het is derhalve duidelijk, dat deze 'vreemde talen' niet bedoeld zijn als teken voor gelovigen, maar voor ongelovigen- Profetie echter is ten te ken niet van ongelovigen, maar voor hen die geloven*. In de hoofdstukken 12 en 14 vermaant Paulus de gelovi gen om niet in de vergaderingen in een vreemde taal te gaan spreken, omdat de gemeente niet verstaat wat er gezegd wordt Niets wijst erop, dat Paulus dit spreken ziet als een geestes uiting, wel het spreken in een vreemde taal als een gave des geesten. Dat is het heden nog. Wat raden leiders der Pinksterbewe ging vaak mensen die gaarne in 'ton gen' spreken en de 'gave' daarvoor maar niet verkrijgen? Volhouden, de tong oefenen, dan komt het wel. Is er nog duidelijker bewijs nodig, dat er van 'een gave des geesten' niet in het minst sprake is? Bovendien mag er wel op gewezen worden, dat de Sta tenvertaling niet de Authorized Versi on volgt in het gebruik van het woord 'tongen' (tong), maar spreekt, m.l. zeer terecht, van vreemde taal. Weliswaar komt in het Grieks het woord 'vreemd' niet voor, maar de Statenvertalers hebben het goed ne- derlandse woord 'taal' gebezigd, en niet de overnoeming 'tong'. Wat men tegenwoordig 'tongentaal' noemt, is m.i. een fictie. Rotterdam G. Zijlstra Grollenberg (2) In zijn artikel 'Israël en-aren als kolo nie' in het nummer van 22-12, zegt dr. L. Grollenberg ergens: 'Zij ('de Mos lims') weten helemaal niets van de bijbel af. Mijn en-aring is anders. Een voorbeeld: Tijdens een van mijn bezoeken aan Jeruzalem, de oude stad vóór de occupatie door Israël had ik een lang en diepgaand gesprek met 'zomaar* een gewone agent van de stadspolitie, op het plein bij de Lutherse kerk. Tot mijn beschaming had deze man meer parate bijbelken nis dan ik, en ik weet er ook iets van. Dit betrof ook het N.T. En dit geval staat per se niet alleen. In het alge meen heeft de Arabier-Moslim van enige eruditie weet van de bijbel, waarin hij trouwens de 'eigen' profe ten ontmoet. Naar deze absolute uit spraak van dr. Grollenberg af te me ten. moet ik ook andere mededelingen in dit artikel wantrouwen. Ik heb overigens ook andere bezwaren. Amstelveen J. Klatter voor het taalgebruik in de bond. En dan dat punt van de avondmaals- mijding. Die is er, zoals die er is in het gehéél van de hervormde kerk. Maar ds. Spijkerboer zou toch de doorsnee bondsgemeenten eens moe ten bezoeken om zijn oordeel in dit opzicht te herzien. Volle kerken en le ge avondmaalstafels is bepaald een ca- ricatuur. Overigens is er in de kerken ook wel eens het omgekeerde. Lege kerken en volle avondmaalstafels. Zou het geestelijk dan goed liggen? Predestinatie Maar nu terzake: de predestinatie. Zweeft in de bond zoals Spijker boer opmerkt de predestinatie als een soort spook boven door de kerk? Ik meen de bond, of liever de bonds- prediking, een beetje te kennen. Maar dan moet ik zeggen dat ds. Spij kerboer toch meer spoken ziet dan dat die er inderdaad zijn. Er komen natuurlijk ook ten aanzien van de prediking van de predestinatie ontspo ringen voor, namelijk als dit geheime nis als een muur in plaats van als een poort lot het behoud functioneert. Maar is dat kenmerkend voor die pre diking in de Gereformeerde Bond? In mijn Ridderkerkse jaren heb ik ds. R. Bartlema eens horen vertellen, dat hij als kandidaat in grote spanning kwam toen hij geconfronteerd werd met de vraag hoe nij nu preken moest als het allemaal toch al vast lag, als het met de verkiezing toch al een uitgemaakte zaak was of mensen behouden zouden worden of niet Het antwoord vond Zo kan er onbevangen met de verkie zing als achtergrond gepreekt worden. Het punt is echter dat persoonlijke verkiezing om persoonlijke begenadi ging vraagt Of je daarvoor nu door een tunnel moet om in de beeld spraak van Spijkerboer te blijven of niet, persoonlijke begenadiging is wel een zaak waar je 'weet van hebt'. En daarom is de bondspredlking wel gekenmerkt door een worsteling om 'stad mensenziel' om deze prachtige uitdrukking van John Buyans maar eens te gébruiken. En dan komen alle facetten van het leven mee aan de or de. Want vanuit het hart zijn de uit gangen van het leven. Het zou wel eens kunnen zijn dat op dit punt echter de wegen in de predi king uiteen gaan. Is de prediking van bijvoorbeeld de doorsnee midden-or- thodoxie niet zó geënt op een universe le verkiezingsidee, dat de persoonlijke begenadiging er niet meer toe doet? Als men de spanning, die er altijd rondom het geheimenis van de verkie zing ligt, zó gaat oplossen dat men te gen alle mensen zeggen kan dat ze verkoren zijn en dat God zichzelf de verwerping heeft toegedacht, dan wordt prediking mededeling van een stand van zaken en mist deze de spits van het appèl tot geloof en bekering. De kern van het evangelie wordt niet meer bij de kern van de mens ge bracht De prediking is niet meer een zaak van leven of dood. De Dordtse Leerregels zijn bij velen niet in trek, vanwege bijvoorbeeld het punt van de predestinatie. Maar deze beginnen met de liefde van God in het zenden van de Zoon. 'En opdat de mensen tot het geloof worden ge bracht zendt God goedertierenlijk ver kondigers van deze zeer blijde bood schap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil, door wier dienst de mensen ge roepen worden tot bekering en het geiloof in Christus, de Gekruisigde'. Zo zijn deze leerregels zeer persoon lijk. Welnu, zo wil men in de gereformeer de bond ook preken. Maar wat praten we dan nog over bondspredlking alsof deze zo iets specifieks zou zijn. Zou él ke prediking niet prediking moeten zijn van hart tot hart, van het hart van God tot het hart van de mensen? De bond zegt me niets, zei de man die me belde. Maar de prediking zie 3«! President Nixon heeft woensdag een wet ondertekend waardoor een maximum snelheid van 55 mijlen (ca. 90 km p/u) van kracht wordt op de nationale snel wegen. De maatregel is genomen in verband met de energieschaarste, waarmee ook de VS te maken hebben. Nadat de wet van kracht was werd meteen begon nen met het aanbrengen van verkeersborden, waarop de snelheidsbeperking werd aangekondigd. Van een onzer verslaggevers SNEEK Om brandstof te besparen sluiten de gerefor meerden in Sneek de komende drie maanden twee van hun drie kerkgebouwen. Zij hebben gastvrijheid gekregen in de cen traal gelegen hervormde Marti nikerk. De hervormden beginnen hun dienst om kwart over negen, en de gereformeerden om half elf. De gereformeerden sluiten tij delijk hun Noorder- en Zuider- kerk. De buiten het centrum gelegen Oosterkerk blijft in ge bruik. Hervormd Drachten kerkt vanaf zondag deze winter nog maar in één gebouw, afwisselend in de Grote Kerk en in de Kapelkerk. (ADVERTENTIE) 9 Oud% Nieuw% Bankboekje en Spaarrekening 4% Termijnspaarrekening 3 maanden opzegging 514 T ermij nspaarreken i ng 6 maanden opzegging Termijnspaarrekening 12 maanden opzegging Termijnspaarrekening (nieuw) 24 maanden opzegging 7% Termijnspaarrekening 2 jaren vast 714 Termijnspaarrekening 3 jaren vast Th Termijnspaarrekening 4 jaren vast 8 Termijnspaarrekening 5 jaren vast 814 KLIMSPAARREKENING Het ideale en unieke spaarplan 414-8 Jeugdspaarrekening Zilvervloot 654 0 (j NCK145.3k.267 Van een verslaggever DRIEBERGEN Het oecume nisch actiecentrum (oac) bestaat sinds 1 januari niet meer. Het ac tiecentrum werd in 1969 opge richt door De Horstink- (rk), Kerk en Wereld (herv.) en de St.-Willibrordvereniging (rk) als een kritisch begeleidings- en ser vice-orgaan van de praktisch te gelijk tot stand gekomen raad van kerken in Nederland. Het oac was een eerste integratiemo del van organen van verschillende kerken en was bedoeld als een voor beeld hoe ook andere kerkelijke in stanties zouden kunnen samengaan. Het oac legde zich toe op oecumeni sche actie aan de basis, had veel kon- takt met oecumenische werk- en actie groepen en gaf enkele publikaties uit. De belangrijkste waren het blad 'Kos mos en Oecumene' en het Archief van de Kerken (voorheen Katholiek Ar chief). Kerk en Wereld De secretaris van de raad van kerken in ons land, prof. dr. H. A. M. Fiolet, die een van de initiatiefnemers was van het oac, noemt als oorzaak voor de opheffing onder meer dat Kerk en Wereld eerst van de hervormde kerk geen toestemming kreeg en thans geen lust meer heeft om op te treden als orgaan van oecumenische actie na mens de hervormde kerk. De Hor- stink en de Willibrordvereniging heb ben die opcfraght wel, van de rooms- katholieke kerk. Deze beide instanties blijven ook vertegenwoordigd in de sectie oecumenische actie van de raad van kerken. Prof. Fiolet vindt dat de raad van kerken in Nederland de aanvankelijke verwachtingen overtroffen heeft in oecumenische actie aan de basis. 'Wij waren bij de oprichting van het oac te pessimistisch. We dachten dat de raad van kerken te veel een orgaan zou worden van kerkleiders zonder contact met de basis. Die verwachting is gelukkig niet uitgekomen', aldus prof. Fiolet In het communiqué dat namens het oac is uitgegeven door Kerk en We reld dat de perscontacten van het oac verzorgt, wordt daarentegen gesteld dat 'naar het oordeel van de betrok ken participanten het klimaat voor een zinvol functioneren van het oac als teken van verplichtend samengaan van kerken en christenen nog steeds niet rijp is'. Het oac wijst er op dat het daardoor 'velerlei praktisch on- overkomenlijk gebleken moeilijkheden ondervindt'. Na het vertrek van enkele belangrijke leden van het oac, met name dr. A. Th. van Leeuwen, dr. J. M. van Veen en prof. Fiolet heeft het oac nauwe lijks meer initiatieven ontplooid. LUNTEREN De gereformeerde synode komt van 27 tot en met 31 ja nuari in Lunteren bijeen voor een ex tra zitting. In behandeling komt het ontwerp-statuut voor een gemeen schappelijke synode van de hervormde kerk en de gereformeerde kerken. Daarbij komt ook in discussie het ant woord van de hervormde synode op de bezwaren van de gereformeerde synode tegen de brief aan de Vereni ging van vrijzinnige hervormden. Ook andere onderwerpen over de binnen landse oecumene, zoals de Raad van kerken en Rome-Reformatie staan op de agenda. Verder is het de bedoeling dat een ontwerp voor een 'eenparig geloofsgetuigenis' in bespreking wordt gebracht. MOSKOU In de Sowjet-republiek Kazakstan is de Russische ingenieur Nikolai Keilmann tot acht jaar ver banning veroordeeld wegens illegale handel in bijbels en andere religieuze boeken. Keilmann is oorspronkelijk Duitser en woont in Kazakstan. Hij is al eerder veroordeeld geweest. Keilmann is er ook van be schuldigd geluidsbandjes van buiten landse religieuze uitzendingen te heb ben afgedraaid voor groepen gelovi gen. WEER OP GANG Niet dat de voortgaande beweging van de wereldpolitiek door kerst en oud en nieuw- onderbroken is kwamen niet telkens toch nog weer, zelfs op genoemde 'feastdagen', allerlei nieuws berichten bij ons binnen? maar wel hebben we het besef gehad dat we het even mochten laten rusten om ons te wijden aan mensen en dingen vlak om ons heen. Nu is dat weer ge daan. Alles komt weer op gang. Mag de januari-maand niet meteen een in spirerend karakter toegeschreven wor den vanwege de vaak donkere dagen na kerstfeest, we zullen er toch aan moeten geloven. En dat niet terwille van de arbeid als 'hoogste opdracht in het leven' want dat is nog maar de vraag, maar vanwege de belangen die er hen, die met ons meeleven met al les wat gebeurt, gemoeid zijn. Niet zo zeer nog onze eigen belangen als wel die van mensen die op ons wachten, die naar onze houding en onze be slissingen uitzien. Die hoop gekregen hebben van onze goede kerstwoorden en -wensen en die nu wel eens willen zien wat dat dan inhoudt. Natuurlijk dichtbij heel belangrijk maar niet minder veraf, eenvoudig omdat wij voor hen de mensen van dichtbij zijn. Het is nl. een misvatting om al tijd weer de noden 'in eigen huis* uit te spelen tegen die van de verte. Wat ver is is 'nabij, omdat zij die ver weg wonen en in nood zijn geen andere buren hebben om bij aan te kloppen dan ons. Zij rekenen op ons. Als wij hen ontvallen, b.v. doordat we in be sla enomen zouden worden door on ze relatief kleine zorgen, is dat desas treus en maakt het niet alleen onze woorden ongeloofwaardig maar ook het hele op gang gekomen werk tot een riskant bedrijf. We zullen ons vooral door onze eigen moeilijkheden niet mogen laten afbrengen van de opdracht die wij in de wereld hebben, nl. om mede onze huishouding af te stemmen op die van nauwelijks een huis laat staan iets om te houden hebben. NED HERV KERK Beroepen te Eemnes-Buiten, Schellui- nen, Dussen, Herkingen-Sommelsdijk: L. Schaap, kand. te Laren; te Ben schop: A. Breure te Westbroek; te De Lier (toez.): J. Poldervaart te Schore; te Oegstgeest: H. O. Sasse te Delft. Aangenomen naar Yerseke (toez.): B. Duisterhof te 's-Gravenzande, die be dankte voor Gorkum; naar Garderen: T. de Jong te Nieuw-Lekkerland. Afscheid op 6 jan. van Voorschoten als pred. voor bijz. werkz. (geest, verz. psych. ziekenhuis 'Schakenbos' te Leidschendam): dr. J. E. L. van der Geest, wegens benoeming tot pred. bij het Zentrum für Klinische Seelensor^e Ausbildung te Zolliker- berg (Zwitserland); van Workum: L. A. Eygenraam, ber. te Oosterbeek. GEREF KERKEN Aangenomen naar Emmeloord: E. C. Kim te Vroomshoop. Afscheid van Hilversum: P. L. Smilde, ber. te Bergum; van Zuidwolde (Gr.): D. Dijkstra, ber. te De Krim. Intrede te Borger: II. Willems uit Oud-Beijerland; te Midwolda (Old.): kand. H. de Haan uit Kampen. Beroepen te Goes: C. J. van der Drift te Nieuwerkerk a/d IJssel. GEREF KERKEN (VRIJG; BV Beroepen te Loosdrecht: H. J. van der Kwast te Amstelveen. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Nieuwerkerk: R. Boog aard te Leiden; te Nieuwdorp: A. Bregman te Rijssen. Aangenomen naar Elspeet: L. Voge laar te 's-Gravenpolder. Mary Renault Alexander de Grote de laatste levensjaren Uitgave: Uitgeverij Hollandia-Baarn. Prijs 24,50. Wie destijds kennis heeft genomen van 'vuur uit de hemel', de roman, waarin de schrijfster de eerste twintig levensjaren van Alexander de Grote beschreef, zal belangstelling hebben voor het vervolg, dat gewijd is aan de laatste levensjaren van de man, die als een der geniaalste figuren van het oude Griekenland wordt beschouwd. Hoewel Alexander slechts 32 jaar is geworden, was de rijkdom aan histori sche feiten rondom zijn fascinerend persoon zódanig, dat een boekwerk van meer dan vierhonderd pagina's over zijn twaalf laatste levensjaren tot stand kon komen. Mary Renault laat de meest markante gebeurtenis sen uit die periode vertellen door Ba- goas, een jonge Pers, vermaard om zijn schoonheid. Hij was schildknaap aan het hof van Darius en later lijf dienaar van Alexander. Bagoas is een historische figuur geweest, die aanwe zig was aan het sterfbed van de veld heer. Het is vooral de veelheid aan details, de schildering van een turbu lente en wrede tijd, die deze roman een bijzonder boeiend karakter verle nen. Verondersteld wordt dat Alexan ders groeiende sympathie voor de Perzen en hun zeden en gebruiken voor een deel zijn toe te schrijven aan de invloed van Bagoas, die als jongen van tien jaar zijn 'loopbaan' begon als gecastreerde slaaf. Het boek werd uit het Engels vertaald. Rfs Van een verslaggever DRACHTEN In het ziekenhuis te Drachten is de elf-jarige Johan Hiem- stra ui' die plaats overleden aan de gevolgen van een verkeersongeluk. Het jongetje stak in bijzijn van zijn vader de weg over en werd gegrepen door een personenauto.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2