Westduitse wrevel over toenadering Vaticaan-Oost Europa ss Godsdienst en religieus verlangen Nieuw verzoek aan synode om steun voor Wurmbrand UJARDIN vieux extra inoidJ Sepjoi Drie miljoen 'anonieme katholieken' in Japan Trouw Kwartet HENKESSENEFELDER Dodelijke val bij ramen zemen Zuidafrikaanse kerken laken verbanning Twee jaar geëist tegen Spaanse r.k. commissie vandaag ISeroepingS" werk >pid U90 sn|d 'siai 0|9>)U0 TROUW/KWARTET DONDERDAG 15 MAART 1973 KERK BOiNüNT (KNA) Er komen öteeds meer Westxluitse stemmen, die zich verzetten tegen de Oost-poli tiek van het Yaticaan. Vooral nu de aanwijzingen sterker worden, dat binnenkort een regeling ver wacht mag worden tussen het Vaticaan en Oost-Duitsland wordt de ongerustheid in West-Duitsland steeds groter. ROME (Kipa) Japan telt naast de ruim een miljoen 'officiële' christe nen alleen al twee tot drie miljoen 'anonieme' rooms-katholieken. Dit heeft aartsbisschop Yoshigoro Tagu- chi, die onlangs door de paus tot kardinaal werd gecreëerd, in Rome gezegd. Deze 'anonieme' christenen aanvaar den wel het geloof, maar laten zich om de een of andere reden niet dopen. Japan telt 350.000 gedoopte rooms-katholieken. De kardinaal noemde als redenen voor de groei het feit, dat veel Japanners het materia lisme verwerpen, een betere kennis van het christendom, de charitatieve initiatieven van de kerk en haar die pe wortels in Japan, waar 350 jaar geleden reeds duizenden rooms-katho lieken gemarteld werden. Van een onzer verslaggevers ZOETERMEER De heer C. J. Smits te Zoetermeer heeft de ge nerale synode van de gereformeerde kerken opnieuw gevraagd, 25.000 gulden toe te kennen aan de stichting 'Ondergrondse Kerk'. Dezer dagen werd bekend, dat de Duit se bisschoppen in een vertrouwelijk memorandum bij het Vaticaan hun bedenkingen hebben geuit tegenover een eventuele nieuwe ordening van de kerkelijke gebieden in Oost-Duits- land. Men verwijt het pauselijk staatssecre tariaat, dat het met grote stappen over de belangrijke problemen heen gaat en dat het kost wat kost een regeling tot stand wil brengen, ook al wordt het een regeling, waarin vele dingen niet geregeld zijn. Men neemt dan de recente overeenkomst tussen Praag en het Vaticaan tot voorbeeld. De onderhandelingen met Tsjechoslo- wakije hebben de benoeming van vier nieuwe bisschoppen voor het eerst na 25 jaar mogelijk gemaakt. Maar belangrijke kwesties zijn open geble ven. zoals het godsdienstonderricht, de activiteiten van de religieuze or den en congregaties en het praktisch functioneren van de parochies. Ook zitten nog zeven bisdommen zonder bisschop. Kluitje Het bisdomblad van EichstStt schreef verleden week zelfs, dat de onderhan delaar van het Vaticaan, mgr. Casaro- li. aan alle eisen van de Oosteuropese partners tegemoet komt, maar zichzelf met een kluitje in het riet laat stu ren. De onderhandelingen in Oost- Europa doen dan ook volgens dit blad het ergste vrezen voor de besprekin gen met Oost-Duitsland. Eind januari ontving Casaroli Werner Lamberz, de secretaris-generaal van de Oostduitse communistische partij, wat nieuw voedsel gaf aan de geruchten over een op handen zijnd akkoord. De publicist prof. dr. Otto B. Roegele zegt in een commentaar voor KNA, dat in de curie een groep is gegroeid, die aandringt op overeenkomsten met de communistische regeringen tot bij na elke prijs. Het aantal rooms-katholieken in Oost- Duitsland is beduidend kleiner, dan in de Bondsrepubliek. Oost-Duitsland is nog altijd voor meer dan 80 pet. luthers. Er wonen ongeveer 1,8 mil joen rooms-katholieken. Van de West duitsers is bijna de helft (27 miljoen) rooms-katholiek. Een grote moeilijkheid is, dat Oost- Duitsland op het ogenblik maar twee bisdommen telt, namelijk die van Berlijn en Meissen. De grens tussen oost en west loopt namelijk dwars door verscheidene bisdommen heen. Het grootste deel van Oost-Duitsland ressorteert, kerkelijk gezien, onder de vier Westduitse bisdommen Fulda, Qsratxrück, Paderborn en WUrtzburg. Het is bekend, dat de Oostduitse lei ders voor alles een kerkelijke herin deling eisen, die rekening houdt met de grenzen van de DDR. De verwach ting is, dat het Vaticaan aan deze eis toe zal geven en als eerste stap apos tolische administratoren (waarnemen de bisschoppen) zal aanstellen voor de in Oost-Duitsland liggende gebie den. Voor velen in West-Duitsland is dit onverdraaglijk, omdat het een er kenning van de deling van Duitsland zou betekenen. In hun memorandum dringen de bis schoppen er bij het Vaticaan op aan, om een eventuele nieuwe kerkelijke ordening in Oost-Duitsland in ieder geval niet door te voeren, voordat het basisverdrag tussen de Bondsrepu bliek en de DDR geratificeerd is. Een dergelijk handelen zou beschouwd worden als een inmengen in interne Duitse aangelegenheden, zo schrijven de bisschoppen. Het Vaticaan zou het gevaar lopen van medeplichtigheid aan de Oostduitse plannen verdacht te worden. Ook overigens menen de bisschoppen, dat een akkoord tussen het Vaticaan en de DDR de vrijheid van de kerk in Oost-Duitsand in buitengewoon ge vaar zou kunnen brengen en het vrije verkeer op kerkelijk terrein onder staatstoezicht dreigt te plaatsen. Politici doen ook een duit in het zakje. CDU-lid Willi Weiskirch heeft het Vaticaan gewaarschuwd, nooit toe te geven aan de druk van de DDR- leiders, om de kerkrechtelijke banden tussen de beide delen van Duitsland te verbreken. Het Vaticaan moet echt niet denken, dat met de oprichting van zelfstandige diocesen in Oost- Duitsland ook het gewone dagelijkse leven der kerk geregeld zou zijn. Het tegendeel moet eerder verwacht wor den, aldus Weiskirch. Het is de Oost duitse politici alleen maar om officiële erkenning van de DDR te doen. Woondelijfc schrijft Weiskirch: 'De communistische leiders lopen niet zo warm voor het katholieke paars. Maar een nuntius in Oost-Berlijn zouden zij met kushandjes ontvangen'. Dt redactie behoudt zich het recht voor om ter opname In deze rubriek ontvangen meningsuitingen verkort weer Ie geven. BH publlkatle wordt met de naam van do Inzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gestuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartel, postbus 85J. Amster dam. Kappen! De jongste mededeling van de heer Burger, dat onder geen beding een CHU-verlegenwoordiger in een kabi net-Den Uyl mag worden opgenomen, dient naar mijn mening voor de aan gezochte kandidaat-ministers uit de AR-partij een reden te zijn zich terug te trekken. Zelf jarenlang parlemen tair commentator van de NCRV, volg de ik met groeiende ergernis het bedrijf van de renegaten Den Uyl en Burger immers stammend uit een prot. chr. milieu. Zonder ook maar enige voorkeur voor socialist of libe raal (door dr. Schouten eens ge typeerd als principieel beschouwd 'lood om oud-ijzer') acht ik het pogen om in de confessionele samenwerking het breekijzer te zetten zo kwaadaar dig, dat ik maar één antwoord moge lijk acht: kappen met Burger en Den Uyl. Dan maar nieuwe verkiezingen, die wel eens wat zouden kunnen op helderen. Katwijk aan Zee G. H. Hoek hun inkomens, zonder dat men een studie gemaakt heeft van of een dui delijke visie heeft op een inkomensbe leid. Daar niet een der industriebon den, ook niet de vakcentrales ons dit kunnen vertellen, worden door onze bestuurders aardige theoretische be schouwingen ten beste gegeven, maar op onze vragen daarover ontvangt men helemaal geen of een onduidelijk antwoord. 2. Rij ons bestaan zeer ernstige be zwaren tegen de wijze waarop onze organisatie bij deze onderhandelingen en bedrijfsacties gekozen heeft voor het conflictmodel, waarmee de harde lijn van de andere industriebonden wordt gevolgd. Om deze redenen doen wij een drin gend beroep op alle leden die met ons dit beleid afwijzen, de vergaderingen te bezoeken waar deze zaken aan de orde komen en zich te verzetten tegen dit beleid en deze bedrijfsacties. 3. Wij roepen onze leden op te kiezen voor het harmoniemodel, zodat in overleg met alle betrokken partijen een rechtvaardig inkomensbeleid kan worden gerealiseerd. Ons parool is: Niet staken Soest Goude Eerbeek Geldrop Eindhoven K. van Karlsbeek P. T. Lanser D. Pietersraa H. Schreuders Gruyters De confessionele partijen hebben gro te bezwaren tegen opname van drs. Gruyters in een. kabinet-Den Uyl. Als een christen niet verdragen kan dat iemand het christendom negatief beoordeelt, dan is de vraag gewettigd of die christen zelf wel zo zeker is van de christelijke identiteit. Immers, wie bewust geen christen kan zijn, moet de redelijkheid van het christen zijn wel in twijfel trekken en naar andere motivaties zoeken dan de christenen menen te moeten poneren. Dat doet de heer Gruyters. Misschien Oproep ADVERTENTIE Ondergetekenden, allen lid van de Industriebond CNV doen langs deze weg een oproep aan alle leden van deze organisatie: 1. het streven naar een inkomensver betering voor de laagstbetaalden heeft onze volledige steun, maar wij wijzen nadrukkelijk af hoe mede door onze organisatie nu onrecht wordt aange daan aan overige werknemers door met een botte bijl in te hakken op De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga. Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280. A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Henkes Senefelder zal straks, als de nieuwe hal klaar is, één van de grootste offset drukkers van Europa zijn. In totaal zullen er zo'n 500 offsetpers-fectionisten hun "draai" vinden. Een super modern bedrijf waar een vooruitstrevend be leid wordt gevoerd. Gevolg hiervan is b.v. het open-calculatie-systeem. HENKES SENEFELDER B.V. Grafische bedrijven van IJsendijkstraat 150 Purmerend, Tel. (02990) 2 79 50 Vissingen De 54-jarige mevrouw E. M. Goedegebuure-Tevenier uit Oost- Souburg (Vlissingen) is bij het ramen zemen achterover gevallen en viere- neen halve meter lager op een stoep terechtgekomen. Haar dochter vond haar daar 's middags; in het zieken huis overleed mevrouw Goedegebuure 's avonds laat. De stichting steunt de activiteiten van de thans in de Verenigde Staten le vende Roemeen Richard Wurmbrand ten behoeve van de 'ondergrondse kerk' in Oost-Europa. Een eerder verzoek van de heer Smits werd vorig jaar door de synode wel willend ontvangen. De synode sprak uit, dat het lijden van christenen achter het ijzeren gordijn haar niet onbewogen mag laten. Maar omdat Wurbrands optreden vragen oproept, besloot de synode de afwikkeling van het verzoek van de heer Smits over te laten aan het beleid van het algeimeen diakonaal bureau (ADB) van de gere formeerde kerken. Het ADB besloot, de 25.000 gulden niet over te maken. Het heeft volgens is het meer eerlijk dan tactisch ge weest het zo duidelijk te stellen, maar het lijkt mij zeker, dat heel wat politici, waarmee de confessionelen wel willen samenwerken, dezelfde me ning zijn toegedaan. Zou het niet beter zijn de christelijke identiteit in de politiek waar te maken in de zin van de nota van de contactraad van KVP, AR en CHU, waar als doelen worden gesteld: structuren diepgaand wijzigen, inkomensnivellering, mede zeggenschap in bedrijven, geboortere geling enz., dan de heer Gruyters af te schrijven? Het laatste is, dacht ik, bewijs van zwakte, het eerste bewijs van mentale kracht D. de Haan ADVERTENTIE Kruisverenigingen Volgens de arts F. A. Bol, hoofdredac teur van het 'Medisch Contact', zou den de kruisverenigingen zich teveel geïdentificeerd hebben met 'de po'. In uw blad wordt dit nog eens onder streept door op de voorpagina in de rubriek 'Zogezegd' deze uitspraak te herhalen. Het lijkt mij, dat dit nogal denigrerend klinkt. En hierbij gaat het mij niet om de besturen van de kruisverenigingen, die vaak veel vrije tijd opofferen voor het werk. maar met name om het personeel van deze verenigingen, de wijkverpleegsters. Wat hebben dezen, om maar iets te noemen niet gedurende een reeks van jaren en heden ten dage nog prachtig liefdewerk verricht in het belang van de zieke medemens. We zouden deze wijkverpleegsters maar eens moeten missen. Dat geldt trou wens ook voor 'de po'. Zo wil ik daarom trachten de identifi catie van dokter Bol positief op te vatten door te stellen, dat de kruis verenigingen, al dan niet ander4: ge structureerd, even onm'sbaar zijn als de oude 'po' en nu 'de ondersteek'. Graag hulde aan alle wijkverpleegsters. Aal ten R. J Helling de heer Smits gekozen voor de legale contacten met christenen in Oost-Eu ropa. De heer Smits meent, dat deze contacten onbetrouwbaar zijn. Hij schrijft de synode, dat een groeiend aantal kerkleden wel vertrouwen heeft in de activiteiten van een man als Wurmbrand. Hij vraagt de synode voorts om een kanselboodschap, waarin gevraagd wordt de nood van hen, die om hun geloof in de communistische landen vervolgd worden, in het gebed te gedenken, en om de instelling van een documentatiedienst over de chris tenvervolgingen in de communistische landen. Ook verzoekt de heer Smits de gere formeerde synode, de Russische rege ring om de onmiddellijke vrijlating van veertig (met name genoemde bap tisten te vragen. JOHANNESBURG (RTR) De Zuid afrikaanse raad van kerken en de anglicaanse aartsbisschop van Kaap stad hebben kritiek geuit op de maat regelen, die de regering tegen acht blanke en acht niet-blanke studenten leiders heeft genomen. Onder de wet tegen het communisme zijn deze studentenleiders door huis arrest en andere maatregelen prak tisch van verdere studie uitgesloten. De maatregelen waren genomen we gens de onlusten onder studenten in mei en juni van vorig jaar. De raad van kerken zegt 'diep bezorgd te zijn over het zonder proces uitscha kelen van de acht blanke studenten van de Engels sprekende nationale unie van Zuidafrikaanse studenten (NUSAS) en de acht leiders van de niet-blanke Zuidafrikaanse studenten organisatie SASO 'Wanneer de staat beweert te regeren volgens democratische normen moet hij ofwel zijn burgers de democrati sche rechten toekennen ofwel erken nen dat hij niet langer democratisch is. Het willekeurig uitschakelen zon der proces van personen is een in breuk op het wezen van de democra tie en doet precies datgene waarvan de getroffen studenten blijkbaar wor den beschuldigd', aldus een verklaring van de raad. MADRID (Kipa) Nog voordat het proces is begonnen, heeft de openbare aanklager van het gerechtshof van Madrid twee jaar gevangenisstraf en vijfduizend gulden geëist tegen vijf leden van de commissie 'gerechtigheid en vrede' van het aartsbisdom Barce lona. Deze commissie had in decem ber aan verschillende kranten een kritische nota gezonden over de socia le situatie in Spanje. Hierop werd de commissie beschuldigd van onwettige propaganda. Aartsbisschop Jubany Ar- nau van Barcelona (pas kardinaal ge worden) heeft herhaaldelijk ver klaard, dat de commissie zijn volledige vertrouwen heeft GEEN BRES Het tweemaandelijkse Bres, van onze beschaving, is intei lektuur en op een manier gescL die je probleemloos in slaap §apPen vallen. Dit lijkt vreemd voor Ds. Frits Kuiper, emeritus doopsge zind predikant, schrijft ons: Kort geleden vestigde mijn jongere r'-nd Ter Schegget in dit blad m°t grote nadruk en warme bewogen heid de aandacht op de nieuwe druk van het 'Bijbelse ABC' dat zijn en mijn andere vriend Miskotte ru m dertig jaar geleden schreef. Uiter aard kwam daarbij het door Karl Barth naar voren gebrachte onder scheid tussen religie in het alge meen en het specifiek bijbelse Gods geloof aan de orde. Omdat telkens opnieuw blijkt dat andere medewer kers aan deze rubriek van onze bla den o.a. Kuitert hierover an ders zijn blijven denken, wil ik op dit probleem graag wat nader in gaan. Want er ligt hier inderdaad een probleem. In de loop der eeuwen hebben veel christen-denkers hun ei gen geloof als een vorm van religie gezien. En van buiten af kon bij voorbeeld de Romeinse overheid in Jodendom en Christendom onmoge lijk iets anders zien dan vormen van 'religio', die sterk afweken van de meest gangbare typen daarvan en derhalve al dan niet konden worden veroorloofd of althans stilzwijgend geduld. Zoals het reeds in de oud heid was van het gezichtspunt van de staat uit, is het in onze tijd voor de moderne wetenschappen van sociologie en psychologie. De in vloed daarvan is ook binnen de theologie duidelijk merkbaar. Barth mocht mijns inziens terecht betogen, dat Calvijn in de strijd tegen Brunner's natuurlijke theolo gie aan zijn zijde zou hebben ge staan. Maar in diens eigen tijd stond Calvijn minder scherp tegenover al gemeen religieuze vooronderstellin gen, zoals van een in de mens aanwezig zaad van religie. Zelf heeft Barth in zijn In 1961 gepubliceerde 'Gesprek in de Broedergemeente' de mogelijkheid aangewezen om binnen de christologie de zaken, waar het Brunner om te doen was, tot hun recht te doen komen. (Dit 'Gesprek' bleek in geen enkele Nederlandse b'bliotheek aanwezig. Het gelukte mij uit Bad Boll het laatste beschik bare exemplaar te verwerven! Mar- quardt leidt in zijn 'Theologie und Sozialismus' (blz. 263) uit dit Ge sprek ten onrechte iets af als een herroeping van Barth's fundamente le afwijzing van de 'naar grondslag en inhoud beide armelijke hypothe se van een zogenaamd 'natuurlijke' theologie' (KD IV 3, blz. 131). Dat er temidden van het leven van zeer vele volkeren, met onderling sterk verschillende cultuur, ver schijnselen voorkomen, die men so ciaal-psychologisch mag aanduiden als 'religieus verlangen', lijkt mij onloochenbaar. Maar waar Miskotte en wij, zijn jongere vrienden beleerd door Barth ernstig be zwaar tegen maken, is het toeken nen van positieve waarde aan juist flit stuk menselijke gemoedsgesteld heid. Persoonlijk zou ik deze formu lering willen wagen: de religie kan soms wel eens formeel uitgangspunt vormen voor een spreken over Gods werk, maar nooit materieel aankno pingspunt zijn. God roept, God spreekt, God belooft, God bevrijdt, God houdt stand, God zal het volein digen. Daarover mag gesproken wor den in tégenstelling tot allerlei niet- bijbelse religiositeit. Oók in tegen stelling tot heel veel in ons eigen gemoedsleven! Wij zien immers dik wijls kans zelfs onze eigen zondebe sef als iets van positieve waarde te duiden. Met twee voorbeelden uit het boek Handelingen zou ik mijn bedoeling willen illustreren. Te Lystra komen Barnabas en Paulus in aanraking met een uitermate sterke religieuze emotie van de massa. Men ziet in hen: afgezanten uit de hogere we reld. Daarbij knopen zij welbewust niet aan. Integendeel zij gaan na drukkelijk, ja handtastelijk, tegen dit 'ijdel bedrijf' (vert. N.B.G.) in. (14, 11-18). Te Athene sluit Paulus zich toch wel nauwer bij een reli gieus verschijnsel aan. Dat is dan echter iets negatiefs! Naast de tallo ze andere bewijzen van hun religieu ze interesse had Paulus namelijk óók een altaar gevonden voor een niet bekende' godheid. Uitgaande van hun belijdenis van niet-weten begint Paulus dan te spreken van Israëls onkenbare God, die ziph nochtans in zijn daden hééft doen kennen en zól doen kennen. ('Wat gij met vrome eerbied behandelt, zonder het te kennen, daarvan breng ik u de boodschap') (17, 23). Of dit verschil van opvatting tussen mij en een man als Kuitert in de klank van onze namen is maar wei nig onderscheid tot een onver zoenlijke tegenstelling behoort te leiden, dan wel tot wederzijdse ver rijking van inzicht? Ik acht inder daad beide mogelijkheden aanwezig. Een vijftiental jaren geleden werk ten wij samen in de raad van stu dentenpredikanten te Amsterdam in wederzijds erkende geestverwant schap. Maar bij het lezen van ver schillende artikelen van Kuitert de laatste jaren, maak ik mij zorgen. Wanneer hij niet duidelijker onder scheid maakt tussen Gods-geloof en religieus verlangen, dan brengt hij vertroebeling, waar hij ja juist hij verheldering zou moeten brengen. tijdschrift dat zich speciaal 0 lie. in! onder houdt met alles wat griezelig, inSlev< vreemd en ongehoord is, tegen Sx aan ce Fiction aanleunt en in de 1 fa°e van Von DSniken komt, maar 'd® toch echt zo. De schrijvers van zijn nl. bijzonder welverzekerd de weten ontzettend veel meer dn pld?, ons bekende wetenschappers, wat1 S [L f wil zeggen dat hun vermogen o p0 1-.:_c-'OOI ;e tien kunnen informeren onderschat worden. Telkens worden boeken ook maar enigermate afwijken bekende patronen uitvoerig ge#-" nt£[] peerd, waarbij de schrijver soms ,t n p] klein tikje op de vingers krijgt, est(Ti in het laatste nummer (39) de i r el cus Verbrugh, die vooral moet bi zeif ken 'dat in het gebied, waarui an menselijke kernen die zich wille reiatie karneren afkomstig zijn, andere ten gelden dan in onze mats wereld. Dat zou Verbrugh kul vergeten, maar de heer Kautz J ook nog om hem met beslistheii dit feit te herinneren. Een artikel heet nogal sensationeel en het dodelijk geheim der Tem| ren' en geeft al weer een excerp het gelijknamig boek van R. I Hierin zijn de enormiteiten gebied van uitlegging van teksten van de lucht. Uiteindelijk blijkt berg een muis te baren. Catharii Tempelieren worden en passa één hoop gegooid en van hen verklaard dat zij het dodelijk gel wisten. De spanning stijgt ten topf wat is dan het geheim? 'Zij' on| keiden technieken waarmee zi' staat van mystieke verlichting 1 ten waarin een identificatie met 1 tot stand kwam. Jezus is dal goddelijke vonk die ieder mei! zich draagt! Hij is in onze zelf! passant verandert de kreet nogl in: Het is in ons zelf. Wie de bijr boodschap zo verkreukeld uit de den van deze moderne magiërs zif voorschijn komen, een boodschaï hij dan nog enigermate kan confl ren, houdt weinig moed overj enige betrouwbaarheid van de ar 'boodschappen'. Ik krijg ook std indruk dat de Amerikaanse schi Lovecraft, als hij nog in leven zod menig vermakelijk uurtje zou hel beleefd bij de interpretatie vanr verhalen door Hubert Lampo.J slaat geen bres in wat dan ook. Ol lend is het totaal ontbreken vanl relativerend denken terwijl men de indruk krijgt dat het hier gaal een soort ontsnappingspoging wal treft de werkelijke problemen fr vandaag. Jnsb BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen: te Ommelanderwijk Meeden (toez.) C. van Dorp, cam Utrecht; te Vlagtwedde B. Veld, cand. te Amersfoort. Aangenomen: naar Aagtekerke G|ft Otte, cand. te Utrecht. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.( Beroepen: te Smithers (Brits Co bia) D. Grutter te Huizen, die dankte voor Driebergen-Rijsenburi Grijpskerk-Niezijl G. van Rongei m*( Launceston (Tasmanië). GEREF. GEMEENTEN Aangenomen: naar Capelle a.d. IJ ori L. Blok te Beekbergen die beda st< voor Oudemirum en voor Slikken r Bedankt: voor Nieuwerkerk in land T. van Stuyvenberg te Ro e dam-Zuid; voor Zeist C. van de te Yerseke; voor Klaaswaal en aa Rotterdam-Alexanderstad J. van ren te Amersfoort. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Siegerswoude P. B C huis te Noordeloos. GEREF. KLRKEN Préparatoir: geëxamineerd, maar niet beroepbaar kand. C. J. van ten Niekerk, Biesboschstraat Amsterdam: mej. G. W. Morsink e van Borsselekade 47, Amstelveen, ID (ADVERTENTIE) SN law jjn §||apjooA •ueAJ3J39}l)0Jd •|ude ud }jeeui ui uaSÊpjajBZ ap do poquee >|l!|ap[!l uag ■uapinS U99 Sn|d SlUd5l9J-9|9>jU9 ap jooa a(pmo;aj U93 iJnojajg'epjaiBZ U99 :$N o ba smnaiu s}9|

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1973 | | pagina 2