Leeuwardens Grote Kerk krijgt een miljoenenbeurt dichtbij Een school met de Bijbel Kansen voor een 'glorieuze metamorfose' op de plaat - pop op de plaat'popopde p Met Poco swingend jaar uit Eerste privé-witkar van start TROUW/KWARTET VRIJDAG 29 DECEMBER 1972 BINNENLAND KT K6 Er :ijn dc laatste jaren tekenen waar te remen van een groeiende belang- stellng voor de christelijke school cn het christelijk onderwijs. Een daarvan is cfc verschijning van een aantal zeer goeie boekjes en brochures over dit ondirwerp. Daarover zal ongetwijfeld iedereen zich verheugen, die, met'ons, oog heeft voor de noodzaak van her- nieiwde bezinning op 'de school met de Bijbel, die een opdracht is, die we uithet geloof in Jézus Christus zonder krampachtigheden dankbaar aanvaar den'. Dit citaat is afkomstig van het hoofd- beSuur van de Protestants-Christelijke Bond van Onderwijzend Personeel (PCBO). Dit bestuur heeft zelf een belangrijke bijdrage geleverd tot dc J stimulering van een zo breed mogelij- ke discussie over de christelijke school. Het heeft daartoe in het week- blid van zijn bond de ruimte gegeven een gezelschap dat we gerust V tamelijk bont mogen noemen: aan y Buskes cn Velema, wijlen Van Niftrik I efl Rothuizen. O. Jager en Lanser, om pr enkelen van te noemen. )at onderwijzend personeel en be- ituursleden zich verdiepen in deze liscussie en haar zelf voortzetten, lijkt ms vanzelfsprekend. Wij zouden ons ier in het bijzonder willen richten tot ie ouders, om er bij hen op aan te ingen, dat ook zij zich bij deze liscussie laten betrekken. Veel moeite hóeft hun dat niet te kosten, nu de lauwdrukkcn over de christelijke jhool' die op verzoek van de PCBO jn opgesteld, door Kok te Kampen pocketformaat zijn uitgegeven ('De iristelijke school gewikt en gewo- gaa loven deze kolom staat: Een school net dc Bijbel.Dat hebben we over- e enomen uit het prachtige opstel van chu 1 Ir. Buskes. die het gebruik Van deze zó motiveert: 'Ik spreek over een ichool met dc Bijbel omdat ik mij voo mijn besef meer beweeg in 'vocle sfeer van de opdracht dan van de irestatic, van het waagstuk dan van ope e vanzelfsprekendheid.' 5 )e drie stippeltjes achter het opschrift t. b™ er n et voor niets. Om nogmaals mskes aan te halen: 'Ze laten wat spi pen, dat door ons in de loop der e( iren met inzet van alles moet worden igevuld om dc woorden 'school met e Bijbel' waar te maken. Buskes staat dus het waagstuk oorop. Een verwant geluid valt te fluisteren in wat dr. Boerwinkel }e( ihrecf in zijn 'Inclusief denken': Wanneer wij 'christelijk onderwijs' m wlbt er J ij tgi n o krit ian vervangen door 'messiaans on- dei irwijs', dan klinkt dat als een uitda ag ng, als een program.' ,nt i een pretentie dus. maar eon op bracht. Oudere lezers zullen misschien Tiio og weten, dat ook Kuyper bijzonder genomen was met 'de zegswijs': chool met den Bijbel'. Hij vond de induiding 'christelijke school' te een- jdig, te exclusief, tezeer beperkt lz7{ oor de betekenis die het Engelse ivcil aan de term 'christelijk' had igeven. en hoofdartikel kan geen boekbe- ppei reking zijn. Daarom moet hier voor- ia' i worden gegaan aan veel voortreffc- ks in de onder auspiciën van dc yirfCBO tot stand gekomen discussie, e beperken ons tot dc vaststelling, '"'"kt veel ouders na kennisneming er in gesterkt zullen zijn in hun over- io' liging. dat het c h r i s t e 1 ij k onder- NjC, ijs voor ons allen van grote betekc- ep" j kan zijn.^Can zijn, want christelijk p Herwijs kan alleen dan tot volle Rad itplooiing komen, als docenten stuursledcn mogen rekenen op eelevende ouders. Op' ouders oo*e weten dat ^un P'aats °P dc oudor- oo rond is, cn niet bij Peyton Place, om aar een voorbeeld te noemen. slotte dit: de door de PCBO op uït'ing gebrachte discussie zal velen er "1" inieuw van overtuigen, dat dc chris- ijke school nooit santen kan gaan 'i et de 'gezamenlijke' school, ook wel We pen school' genaamd. Ook dit p* Sn nieuw geluid, zoals lezers van dc i.mi iblikaties van drs. T. M. Gilhuis 2c eten. ntaar sommige dingen verdie- n nu eenmaal te worden herhaald, kia: e 'open school' is in wezen een soort eudo-openbare school. In ons land daar geen behoefte aan. Christenen nncn weten, dat er in Nederland al n open school is: dc christelijke, mt het onderwijs dat daar gegeven )rdt, is bedoeld voor iedereen. 'rotesten e.weinig Nederlandse burgers ook nle nnen ondernemen tegen de verbijs- 19Jjj ende Amerikaanse vernietigingen in etnam, volstrekt machteloos zijn ze "7|Ch niet. Het minste dat elk van hen doen, is wel de Amerikaanse r ng lastig te vallen met een pro- tegen deze flagrante schending dc beste Amerikaanse tradities, zo et valt toe te juichen, dat de Raad r.21 n Kerken een initiatief heeft geno- ®Jen om een groot deel 'van deze otesten te kanaliseren via een hand- ra t ceningenactic in de kerken. Mis- i.kic" vinden velen het zetten van een ndtekening een al te bescheiden Do rwccr. Daar is veel voor te zeggen, n* at belet hun, daarnaast gehoor te "k ven aan de oproep van een groep eologen, politici en dichters om de rnJperikaanse ambassadeur cn presi- nt Nixon zelf te bedelven onder een irtvloed van protestbrieven? De acht van dc publieke opinie hoeft oi gering te zijn, als het publick zelf er maar ten volle van bedient. De Grote Kerk van Leeuwarden, buitenaanzicht. Van onze correspondent LEEUWARDEN 'Zelden is een middeleeuws stadsdeel in ons land zo diep gezonken als de Grote Kerk met naaste omgeving in Leeuwarden. Maar zelden ook bieden zich dergelijke kansen aan tot een glorieuze metamorfose als juist hier. 'Deze zinnen stonden onlangs in het nieuwsbulletin van de Koninklijke Nederlandse Oud heidkundige Bond. De restauratie van de Grote of Jaco- bijner Kerk is inmiddels irv uitvoe ring. Vooral de provinciale staten van Friesland hebben een beetje 'aange- hikt' tegen hun aandeel in de restau ratiekosten, die in 1960 nog op 1,5 miljoen gulden werden geschat, maar die anderhalf jaar later al op 4,8 miljoen gulden werden begroot. Uit een onderzoek bleek namelijk, dat de toestand van de kerk veel slechter was dan eerst werd onderkend en dat een restauratie zeer ingrijpend zou moeten zijn. Toch is het provinciaal bestuur er van uitgegaan dat het uit te gevengqld voor het behoud van een gebouw van unieke betekenis en verantwoord moet worden geacht. De Grote of Jacobijner kerk was oor spronkelijk een kloosterkerk. Als zo danig was ze verbazend groot en dat is wel een bewijs voor de rijkdom van de Dominicanen of Predikheren die haar omstreeks 1500 bouwden. De pa troon van c'.e Dominicanen was de apostel Jacobus. Daaraan heeft dc kerk dus haar naam te danken. Toen in 1578 de godsdienstvrede in Leeuwarden werd afgekondigd werd in deze kerk beurtelings dienst ge daan door de katholieken en de her vormden. De monniken moesten zo staat in dc annalen opgetekend 'hun altaar-dingen geëindigd hebben te 10 ure en dan volgden de Geuzen Het interieur van de Leeuwardense Grote Kerk, als 't preekdag was'. Later is de kerk in bezit gekomen van de hervormden. Dc hele kerk werd opgetrokken uit zogenaamde 'oude Friezen', een zeer grote baksteen, die aan het gebouw een schilderachtig voorkomen gaf. La ter heeft een cementbepleistering dat antieke uiterlijk weggenomen. door u-illem-jan martin Kijk eens aan, nog net voor de jaarwisseling een aflevering van de ongemeen boeiende (dat was althans dit jaar de bedoeling v?n de auteur) serie Pop Op De Plaat. En daarmee de gelegenheid enkele woorden te besteden aan het laatste materiaal van het jaar 1972, voorzover dat dan tenminste dat materiaal dus op de recensie-desk van deze bladen belandde, ik bedoel: nieuwe muziek van de Everly Brothers en Sandy Denny kwam na sluiting van de controle over de eindstreep en zal derhalve pas na de oliebollen (appelflappen mag ook, mits van goudreinetten bereid) besproken kunnen worden. Juist. Het gaat hier allereerst om de elpee A GOOD FEEL1N' TO KNOW (Epic EPC S 65126) van de welbekende Amerikaanse formatie POCO, een kwintet dat knetterende live-uitvoeringen (zoals in februari van dit jaar nog in Amsterdam: oei, wat een pracht) placht te kombineren met nogal kille en steriel-klinkende studio-aktiviteiten. Placht, want met deze plaat werd die discrepantie zeer overtuigend tot onhoorbare proporties teruggebracht. De muziek is veel voller, dc gitaren klinken wat 'aardser': niet dat metalige country- gekleurde snerpen maar duidelijk meer in de richting van de 'rock' (leider Richie Furay zag zijn groep altijd al in de eerste plaats als rock groep. maar zeker wat de platen betreft leek me dat toch eerder een kwestie van de bekende wens als vader van de gedachte) en goed hoorbaar is ook vooral het meer aan energie dat in het werkstuk gestoken is. Er wordt stevig aan getrokken eii al met al doet het resultaat dan ook niet voor een podiumgebeuren onder. De meest sprekende illustraties hiervan vind ik de nummers And Settlin' Down, Keeper Of The Fire, Early Times cn Restrain: swingende bijna vettige klanken, waarin alleen drummer George Grantham misschien nog een ietsje zwaarder had mogen trommelen, maar alia.een kniesoor die daarop let. Meer hout snijden de bezwaren tegen de compositorische bijdrage van Tim Schmit I Can See Everything (tekstuele vaagheid plus korresponderend gezwcef in de sektor Instrumentaal) en de pathetische tendenzen in Richie Furay's Sweet Lovin'. Maar dat is dan ook alles, dus: verplichte kost. De tweede elpee van LOU REED. Transformer (RCA LSP 4807) waarvoor de medewerking werd verkregen van geestverwanten David Bowie en zijn gitarist Mlck Ronson. Ik ben wel blij met deze plaat. Reed had mc nogal aan het schrikken gemaakt met zijn concert van eind september door daar zijn hcrhalingsmuziek tot de uiterste consekwentie door to zetten: robotachtige gevoelloosheid, de vleesgeworden anti-emotie en ik was dan ook bang met Transformer wederom een knal voor mijn kop toegediend te krijgen. Dat is niet gebeurd. Goed, morbide teksten te over. maar aan de muzikale kant is Reed hier relatief gezien bijna vriendelijk bezig, is de machine formule zelfs nogal naar de achtergrond verdwenen. Alleen nummers als Vicious, Hanging* Round en Wagon Wheel beuken er nog als vanouds op los (maar toch ook al iets gestroomlijnder; de invloed van David (ADVERTENTIE) UW VAKVERBOND Ravellaan 1 Utrecht Bowie?), de rest varieert van door mij minder gewaardeerde jaren-dertig- geluiden (Goodnight Ladies) tot zeer ingehouden ballade-achtlge konstrukties (Perfekt Day, Walk On The Wildside). De muziek"tendeert dus al met al iets meer in de richting van Reeds Velvet Underground- aktiviteiten (de kombinatie monotonie/melodieuze uitschieters), echter zonder het stoffige geluidsbeeld van dat gezelschap. En ik weet eigenlijk niet of ik dat nou een verbetering of juist een verslechtering vind. Reed blijft me problemen bezorgen. Maar een aardige plaat is het wel. Verder met COUNTRY GAZETTE. Voor de vergeetachtigen: dit zijn de heren die de Burrlto's versterkten toen dat gezelschap zo'n beetje op zijn laatste benen liep. Dit kwartet nu (violist Byron Berllne, bassist Roger Bush, gitarist Al Munde en Kenny Wertz, ->ok al gitaar) geeft een eigen elpee uit. getiteld Traitor In Our Midst (United Artists Stereo UAG 29404), en daarop valt allerhande bluograss-muzlek te beluisteren. Nogal onversneden country-and-western dus, en daar moet je natuurlijk maar net van houden. Ikzelf word na een paar keer draaien meestal tamelijk tureluurs van dit toch vrij eenvormige gedoe, waarin instrumentale vaardigheid (lees: snelheid) nummer een is, vóór zang en kompositorische kracht. Daarbij krijg je hier nog de indruk dat de heren Gazette hun elpee pijlsnel volgespeeld hebben, waardoor slordigheid een kans kreeg. Nee, dit is niet mijn kopje thee. En dat geldt onverkort voor de muziek zoals de heren LOGGINS MESSINA de argeloze luisteraar op hun tweede elpee voorzetten. Toegegeven, produktie-technisch worden ongekende hoogten bereikt, maar dan verder.Ik weet het niet hoor, ik kan niet warm of koud worden van wat er op kompositorisch gebied geboden wordt, het door Kenny Loggins bedachte muziekje Whiskey wellicht uitgezonderd. Tot slot nog een suggestie voor de afdeling Goede Voornemens: tot elke prijs de aanschaf vermijden van Frank Zappa's jongste werkstuk The Grand Wazoo. ADVERTENTIE UW VAKVERBOND Ravellaan 1 Utrecht^ Zalig rijdt ie, vindt de actrice EUy van Stekelenburg van haar witkar. Ze is de trotse eigenares van Nederlands eerste particuliere electrische auto, die haar vanmiddag in haar woon plaats Breukelen met veel poespas officieel wordt overgedragen. Uiterlijk lijkt de auto nauwelijks op de witkar die in Amsterdam moet gaan rijden. Dat is een soort hoge, ronde trommel op wieltjes, maar het wagentje waarmee mevrouw Van Ste kelenburg door en in de buurt van Breukelen gaat rondtoeren, houdt zo'n beetje het midden tussen een kleine, opvouwbare caravan en een auto. Het is het experimentele exem plaar dat op de Floriade dienst heeft gedaan. In het voorjaar ivil de fabri kant, Spijkstaal N.V. uit Spijkenisse, deze witkarren in serie gaan maken. Mevrouw Van Stekelenburg heeft haar auto gekocht op de Floriadevei- ling, en er ook pas één keer tn gereden. Na de koop moest de ivitkar direct terug naar Spijkenisse om als nieuw te worden opgeknapt en daar heeft ze dan ook die eerste proefrit gemaakt. Is zo'n auto duur? 'Dat kan je van zo'n experimentele kar, die nog op een veiling gekocht is ook, natuurlijk niet zeggen. In elk geval duurder dan een gewone auto, maar dat kan ook nog wet veranderen als de witkar in serie gemaakt ivordt. Voor ik deze zag, ben ik in De Bilt geweest. Daar hebben ze golf cars electrische aange dreven wagentjes voor golfspelers), helemaal open en op drie wielen; die komen al op negenduizend gulden'. De fabrikant weet te vertellen dat In de kerk bevindt zich sinds 1588 de grafkelder met de overblijfselen van de Friese Nassaus. Tijdens de revolu tiedagen van 1795 werd deze grafkel der geschonden. In 1948 is bij de restauratie van het inwendige als Fries huldeblijk bij het regeringsjubi leum van koningin Wilhelmina een tombe met fragmenten van het grafmonument van Anna van Oranje (overleden in 1588) geplaatst. In de vensters zijn toen gebrandschilderde ramen van Cor Reisma aangebracht. Bij de restauratie van de vensters bleken deze van bijzonder rijke en ongebruikelijke bakstenen profilerin gen te zijn voorzien. Deze werden hersteld. Waardevol is ook het van 1727 daterende orgel. Het werd ge maakt door de beroemde orgelbouwer Christiaan MUller. Enig restant van overvloed De Grote Kerk behoort tot de thans uiterst zeldzaam geworden specimina van middeleeuwse kloosterlijke bouw kunst in het noorden van het land en is yoor de provincie Friesland vrijwel het enige dat nog van de voormalige overvloed rest. De reeds veel te lang uitgestelde restauratie (de onderhan delingen begonnen al in 1954) heeft niet alleen boeiende bouwkundige as pecten, maar luidt ook de regeneratie in van één van de oudste en fraaiste Nederlandse stadskernen. Voor Leeu warden kan zij namelijk een aanzet zijn voor de sanering, reconstructie en rehabilitatie van dc oude binnen stad. Inmiddels hebben de uitgebreide on derzoekingen, die ter voorbereiding van de restauratie zijn gedaan, ver schillende interessante bijzonderheden aan het licht gebracht. In de noorde lijke zijmuur zijn fragmenten gevon den van een kloostergang, die op zijn beurt weer een onderdeel moet zijn geweest van een gesloten kloostertuin met de daarbij behorende bijgebou wen. Een en ander blijkt onder meer uit de oude gang die nog aanwezig is in de zogenaamde kosterij van de kerk. Het is niet ondenkbaar, dat te zijner tijd een aanvullend plan wordt inge diend tot verdere reconstructie van enkele bijbehorende elementen. De kerk- zou daardoor een grotere cultu rele functie kunnen verkrijgen dan nu het geval is. Ook het gemeentebe stuur van Leeuwarden heeft, zoals uit gesprekken is gebleken, belangstelling voor een dergelijke ontwikkeling. Bij het vooronderzoek is ook gebleken, dat do kern van de kerk uit de dertiende eeuw dateert. Van deze oor spronkelijke kerk is de middeleeuwse kap nog aanwezig. Muurschilderingen Belangrijk is ook de ontdekking van muurschilderingen op de zuidelijke muur van de kerk. Het zijn fresco's, die waarschijnlijk omstreeks 1575 aan gebracht zijn. Ze zijn volgens deskun digen 'van internationale allure'. Ook is een bijzonder fraaie zerkenvlocr in de kerk gevonden. Het restauratieplan voor de Grote Kerk is opgesteld door architect A. Baart te Leeuwarden. Na de uitvoe ring ervan zullen zich enkele opmer kelijke veranderingen hebben voltrok ken. Het op de kerk staande koepeltje wordt vervangen door een spits, zoals die ook op oude gravures voorkomt. In deze spits zal een luidklok worden geplaatst. De kerk zal ook van de storende cementlagen worden ontdaan en over een jaar of vier hopelijk in oude glorie zijn herrezen. kannibalisme Namens het Vaticaan heeft gisteren de theoloog Gino Concette verklaard, dat het eten van dode mensen door dc overlevenden van de vliegramp in de Andes zowel moreel als theologisch gerechtvaardigd was. 'Men heeft het recht o m voor overleving zijn toe vlucht te nemen tot levenloze men senlichamen', zei Concette, medewer ker van de Osservatore Romano, die de zeventig dagen die de overleven den op een bergplateau in de Andes moesten doorbrengen, een 'ontstellen de beproeving' noemde. Naar de mening van de rooms-katho- lieke kerk, zei Concette, dient het menselijk lichaam boven alles te wor den gerespecteerd, 'omdat het zal ver rijzen en zich zal herenigen met de ziel bij het einde der tijden.' Maar het respect voor het dode lichaam is ondergeschikt aan de noden van de levenden. 'Als de omstandigheden zo zijn geweest zoals de overlevenden ze hebben beschreven, dan kunnen hun handelingen zelfs vanuit theologisch en ethisch standpunt niet als kanniba lisme worden gebrandmerkt', aldus de theoloog. koffiekwaal Wie meer dan vijf kopjes koffie per dag drinkt, heeft tweemaal zoveel kans op een hartaanval dan wie hele maal geen koffie drinkt. Daar is een team van wetenschappelij ke onderzoekers aan de universiteit van Boston achter gekomen na een uitgebreid onderzoek. Twee groepen ziekenhuispatiënten hebben ze daar voor vergeleken: hartpatiënten cn mensen met allerlei andere kwalen. In allebei die groepen zaten mensen die rookten en buiten dat rokertje vonden de onderzoekers ook al niet veel verschil in de gezondheidsge schiedenis. Behalve dan als het om koffie ging: alle hartpatiënten bleken aanzienlijk meer koffie te gebruiken dan de anderen. (ADVERTENTIE) UW VAKVERBOND Ravellaan 1 Utrecht deze witkar 'redelijk snel, gemakke lijk bedienbaar, bijzonder wendbaar, klein, geruisloos en reukloos' is, maar de nieuwe eigenares iveet er ook al heel ivat van. Technische termen, die ze vóór haar aankoop niet kénde, rollen er zomaar uit. 'In mijn garage staat een gelijkrichter. Kom ik thuis, dan steek ik gewoon het stekkertje er in cn dan is ie zo weer vol. Nee, de auto gaat niet hard, niet meer dan twintig kilometer. 'Dat mag niet om dat ik geen rijbewijs heb. Ik mag er ook niet mee op de stielwegen, maar dat is ook nergens voor nodig. Ik durf er niet eens mee in het drukke verkeer. Nee, ik ga cr lekker mee naar het station en naar de markt en winkelen, in het dorp en in de buurt, Als ik wil, kan ik zelfs naar Hilver sum, Loosdrecht of Loenen. Zo'n ze ventig kilometer kom je er wel mee'. Overigens verscheen het eerste elec trische busje al in 1900 in de Berlijn-• se straten. In ons land worden er veel electrische auto's voor goederentrans port gebruikt en in zo'n zestig Neder landse gemeenten doen ze reinigings- en plantsoenendiensten. En dan zijn er natuurlijk nog de melk- en groen teboeren die hun waren huis aan huis 'electrisch verkopen'. Maar de witkar van mevrouw Van- Stekelenburg is de eerste electrische privé-auto. Twee volwassen mensen kunnen voorin zitten en eventueel kinderen achterin. Dat moet dan wel met een beetje omzichtigheid, want stoelen staan daar niet. Daar horen de accu's. Maar plaats voor de honden is er altijd. 'Ik heb er een stel en die kunnen makkelijk achterin'. ruiken Als studenten het Europese landschap gaan l estuderen, moeten ze niet al leen letten op wat ze zien, maar ook op wat ze ruiken en horen. Dat is althans de opvatting van prof. dr. Hendrik J. Reitsma, Nederlander van afkomst, maar nu hoogleraar in de geografie aan de universiteit van Georgia in de VS. 'Zonder de luchtjes en de geluiden is een landschap, ze ker als dat deel uitmaakt van een stedelijk gebied, onvolledig', zegt de prof, die erg goed is in luchtjes. Hij heeft al eens een studie gewijd aan de menselijke lijf lucht en kwam toen tot de conclusie dat de Europeanen een sterker luchtje bij zich hebben dan Amerikanen. Dat komt doordat Euroi peanen meer zweten, hun kleren min der wassen en minder baden, maar Europa heeft dan ook veel minder centraal verwarmde huizen. Misschien gebruiken Amerikanen ook wel meer spuitbussen om hun luchtjes uit te roeien, maar daar heeft prof. Reitsma blijkbaar geen rekening mee gehou den. Wel heeft hij aangekondigd bin nenkort na te gaan hoe het in Neder land staat met de openbare badgele- genheden. wegwezen Wie boven de zestien is, kan wat het Landelijk Centrum voor Gerefor meerd Jeugdwerk betreft, in de va kantie alle kanten op. In de nieuwe kampglds 'Wegwezen' staan 175 moge lijkheden opgesomd. Behalve naar kampen in eigen land kun je o.a. in Frankrijk, Italië, Engeland, Denemar ken, Zwitserland en Oostenrijk te recht, nog afgezien van de 26 zeilkam pen in Friesland, tjalkkampen, zeil- trekkampen en misschien een zwalk- kamp. Voor meisjes en jongens onder de zestien staan er meer dan honderd LCGJ-kampweken in Nederland op het programma en dan zijn er voor iedereen nog allerlei speciale kampwe- ken, waarbij een grote plaats is inge ruimd voor vakantie samen met inva lide leeftijdgenoten. Het klinkt alle maal nog wat duister, maar 'Wegwe zen 1973' geeft op alle vragen een duidelijk antwoord. De gids is gratis te krijgen bij het LCGJ. afdeling kampwerk, postbus 99 in Driebergen. In het Zendingscentrum in Baarn en de Blije Werelt in Lunteren hebben dit jaar ruim vierduizend mensen een vakantieweek doorgebracht. Het Alge meen Diakonaal Bureau van de gere formeerde kerken, dat deze vakantie besteding organiseerde, heeft voor volgend jaar opnieuw negenenvijftig van die weken op het programma staan. Deze vakanties zijn bedoeld voor mensen die anders misschien maar moeilijk echt uit kunnen, niet alleen lichamelijk gehandicapten of mensen met een bewerkelijk dieet, maar bijvoorbeeld ook overbelaste huisvrouwen of echtparen en onvolle dige gezinnen. In do vakantiefolder staat precies, wie daar verwacht wor den, wat de mogelijkheden zijn en wat er gedaan wordt. Deze folder kan worden aangevraagd bij het Algemeen Diakonaal Bureau, Koningslaan 7 in Utrecht. 'Wil je voortaan je lunchpakket wel thuis klaarmaken, Simpkins?'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 7