T. DIIUVEIIDIJK'5 BnraüjQ maft Jan Lanser-. 'het evangelie is radikaal' SCHEEPSWERF N.V. ACTUELE BOEKEN DJgSD K O K KAMPEN HEERLIJK LEZEN! "'SUN {3Si™5 LEKKERKERK Postbus 4 Tel. 01805-1844 Telegr. Duijvendijkwerf ALPHEN a/d Rijn Postbus 31 Tel. 01720-2197 Tel. 01720-3361 O Prof. dr. A. A. van Ruler BLIJ ZIJN ALS KINDEREN Een boek voor volwassenen. Een bundel artikelen, die Van Ruler in de loop der jaren voor diverse dag-, week- en maandbladen schreef. Hoofdindeling: Levensvra gen - Geloofsvragen - Heilsfeiten - Vragen aan gaande de kerk. Een blij. diep en fris boek! Een fijn boek voor de kerstdagen! Gebonden f 19,90 Prof. dr. H. M. Kuiter» OM EN OM Een bundel theologie en geloofs bezinning. Een boeiend en helder ge schreven nieuw boek van prof. Kuitert, met om en om een aantal bijdragen van vaktheologische aard en een aantal artikelen die meer de geloofsbezinning In het algemeen vertegen woordigen. Paperback f 17,50 Rik Valkenburg STELLING EN TEGENSTELLING voor en na het Getuigenis. Boeiende interviews met: Prof. dr. G. C. van Niftrik, Prof. dr. H. Berkhof. Prof. dr. G. van Leeuwen, Ds. G. van Leeuwen, Ds. W. L. Tukker en Dr. G. H. ter Schegget. Paperback f 7,50 DR.A.A.VAN RULER EENB0EK VOOR VOLWASSENEN Rik Valkenburg RUMOER ROND WURMBRAND Voor dit boek maakte Valkenburg een keus uit de enorme hoeveelheid materiaal die hij verzamel de over Wurmbrand. Pro en contra! Paperback ca. f 8,95 Ds. J. Overduin PRATEN ZONDER ANTWOORD Gedachten over het Onze Vader. Boeiende overdenkingen bij het Onze Vader, die de diepe zin van dit volmaakte gebed blootleggen. Paperback ca. f 7,50 Ds. George Brucks GOD MAG HET WETEN Jongens, meisjes, drugs, sex, geloof, koffiebars, conflicten. Authentieke levensverhalen van jongens en meisjes in een beslissend stadium van hun leven. Paperback f 6,90 Sipke van der Land JE KUNT HET GELOVEN OF NIET Radio- en T V.-toespraken. Paperback f 5,90 ALLE MENSEN Een pakkend kijk-leesboek voor een eerlijke wereld. Schitterend geïllustreerd Paperback slechts f 5, je kunt het geloven of niet Een nieuwe, uiterst actuele roman van A. M. de Moor- Ringnalda ROMANA gebonden f 9,90 IK. LOVEWXON PRATEN ZONDER ANTWOORD? GN 'AiJ nVNiVIÏR imrqSKE vader Nelly van Dijk-Has HUIS TER LINDE TRILOGIE Een familiegeschiedenis die speelt in de periode tussen 1900 en het eind van de jaren vijftig. Het bevat de romans Ver geef ons onze schulden Gelijk ook wij vergeven De brandende lamp Gebonden f 18,90 Deze uitgaven zijn verkrijgbaar bij de boekhandel Annie Oosterbroek- Dutschun ROMANCE IN DRIEVOUD Deze schitterende omnibus bevat de romans: Hart tegen hard - De Kruis hoeve - Tante Johanna. Gebonden f 17,90 Jos van Manen-Pieters TUINFLUITER- TRIOLOGIE Een van de meest gelezen boeken in Nederland I Gebonden f 17,90 huis ter linde trilogie I.MilRiirtchicilciiH Y door Kteas van der Vean CNV-voorzitter Jan Lanser (46) heeft zich onlangs voor radio en televisie enkele opmerkingen veroorloofd, die talrijke luisteraars en kijkers naar de pen hebben doen grijpen. In een vragenuurtje van de NCRV-radio verklaarde hij dat de kerken de christelijke vakbeweging bij het denken over allerlei vraagstukken min of meer alleen laten staan. En in de kerkelijke tv-rubriek 'Kenmerk' zei hij o.m. dat het goed zou zijn, indien de achtergrond van de Enka-kwestie de eerste georganiseerde bedrijsbezetting in ons land) in de kerkdiensten aan de orde zou worden gesteld. Wat wil 'die Lanser toch. vroegen velen zich af. En in brieven en ingezonden stukken werd hem verweten de kerk te u'illen opzadelen met taken, die niet tot haar wezenlijke opdracht behoren. Een vraagstuk, de moeite waard om met de voorzitter van het Christelijk Nationaal Vakverbond wat dieper op in te gaan. Temeer omdat de laatste tijd duidelijk is geworden dat de vakbeweging ook de christelijke vakbeweging) de materiële en sociale belangenbehartiging van de werknemers niet meer zo als haar voornaamste taak beschouwt. Zij eist nu ook andere rechten en ive behoeven slechts woorden als medezeggenschap, machtsverhouding en inkomensverdeling te noemen om aan te duiden waar het om gaat. De vraag is: heeft de kerk hier een taak en zo ja. ivèlke. 'Toen ik zei dat hel gezag niel van God komt, maar van de mensen, werd liet doodstil in de kerk... Dc heer Lanser herinnert zich een kerkelijke themadienst over het vraag stuk van het gezag, 's Morgens een preek, 's middags discussie. 'Volgens mij moeten de maatschappelij ke vraagstukken van deze tijd beoor deeld worden vanuit de bijbelse op dracht de aarde bewöónbaar te maken en vanuit de verantwoordelijkheid, die dadrmee elk mens gegeven is. Maar ik ervaar telkens weer dat veel gelovigen liever andere normen hanteren: dc 'na tuurlijke' gezagsverhoudingen bijvoor beeld, als zou het gezag van een be paalde regering of van een bepaalde ondernemingsleiding door God zelf zijn gecreëerd. Daarvan zeg ik: nee, dat soort gezag is door ménsen ingesteld. Veel christenen hebben de neiging al lerlei strukturen en handelingen, waar voor de mens zelf verantwoordelijk is, aan God toe te schrijven. Zo'n gcloofs- vanzelfsprekendheid is bijvoorbeeld ook. dat we in alles van God afhankelijk zijn, dat Hij er wel voor zal zorgen, dat we het aan Hem wel kunnen (moeten) overlaten. Maar dat is een fatalistische levenshouding. De maatschappij wordt door mensen ingericht en zij kan dus ook door mensen worden veranderd, zij zijn er zelf verantwoordelijk voor. Ik geloof dat God zich met het leven van de mens en de ontwikkeling van de samenleving bezighoudt. Maar Hij laat de inrichting, de huishouding zou je kunnen zeggen, van de wereld, van een maatschappij, van een kerk, van een onderneming over aan de mensen zelf. Daarom mogen bestaande menselijke ge zagsverhoudingen nimmer als een na tuurlijk gegeven, als een vaststaand uitgangspunt dienen. Er zijn ook ande re strukturen. met heel andere gezags verhoudingen mogelijk'. 'Mogelijk èn noodzakelijk?' 'Beide. Er zijn strukturen en verhou dingen, die fundamentcel fout zijn, in strijd met de wezenlijke bedoelingen van het evangelie. Ik denk met name aan sommige gangbare opvattingen over eigendomsrecht, het gebrek aan in spraak en medezeggenschap in het be drijfsleven, de onrechtvaardige verde ling van macht en inkomen. Nog al te veel wordt, ook onder christenen, als vanzelfsprekend aangenomen dat dege nen die 'bezit' hebben, daaraan automa tisch een stuk macht over anderen (hel recht om te beslissen en te laten uit voeren) mogen ontlenen. Ik ga niet uit van die bezitsnorm. maar primair van de menselijke verantwoordelijkheid krachtens de opdracht de aarde be woon- en leefbaar te maken, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de mede mens. Daartoe dient ook bezit, vooral 'overmatig' bezit te worden aangewend'. 'Is er eigenlijk wel zoveel vermogen te verdelen? Werkgeversvoorzitter drs. Bakkenist heeft nog onlangs gezegd dat elke werknemer een eenmalige uilke ring van 350 gulden zou krijgen, indien alle inkomens boven 50.000 gulden zou den worden verdeeld en de belasting derving, die als gevolg daarvan voor de overheid zou ontstaan, zou worden ge compenseerd'. De heer Lanser: 'Het gaat er niet om hoeveel er te verdelen valt Het gaat om rechtvaardigheid. Natuurlijk is een zeker inkomensverschil onvermijdelijk en ook noodzakelijk (daarover zijn we nog niet uitgedacht), maar er is iets mis. als de één aan salaris en tantième 250.000 gulden uit een bedrijf haalt en een ander 10.000 gulden. Er is iets mis. als een commissaris voor enkele uren per week 40.000 gulden ontvangt en een werknemer, die zich een heel jaar voor dat bedrijf inzet, zijn gezin moet onderhouden van het minimumloon. Die dingen moet je met elkaar vergelijken. Ik vind het een logischer (vooral recht vaardiger) uitgangspunt, dat de win sten op grond van een redelijke ver deelsleutel ten goede komen aan allen, die aan het verkrijgen van de resulta ten hebben bijgedragen. Dat lijkt mate rialistisch, maar het is in wezen een stuk gerechtigheid, uitgaande van de principiële gelijkwaardigheid van alle mensen'. 'Welke normen zoudt u Jaarbij willen hanteren?' 'Dat is moeilijk nauwkeurig aan te geven. Kernnormen zijn: gerechtigheid en naastenliefde en van daaruit kan veel al een aantal andere criteria worden ge formuleerd dan die thans een doorslag gevende rol spelen. Zo mogen grote verschillen in inkomens naar mijn me ning niet worden bepaald door afkomst, economische machtspositie en natuurlij ke begaafdheid. Rechtvaardiger criteria zijn: de door de samenleving kritisch getoetste behoeften van de mens, toe wijding, inspanning, bezwarende om standigheden waaronder wordt gewerkt en moet worden geleefd. Het gaat ech ter in eerste instantie vooral om een mentaliteitsverandering, om de principië Ie bereidheid tot een eerlijker verde ling te komen. We hebben de neiging om. als wc rijk zijn, te zeggen dat we gezegend zijn en God daarvoor te dan ken. Waarom zouden we ons niet afvra gen hóe we aan die rijkdijm gekomen zijn, of we ons wellicht niet verrijkt hebben ten koste van anderen. Het bijbelwoord, dat degene die twee man tels heeft er één moet afstaan aan hem die geen mantel heeft, kan op alle terreinen van het leven vertaald wor den. Kijk, dan onderken je allerlei onrechtvaardige toestanden. De bood schap van het evangelie is radicaal. Als we niet bereid zijn die boodschap let terlijk te nemen, kunnen we heel veel ongerechtigheden toedekken. Je maakt je er zelf wel kwetsbaar mee, maar dat is de consequentie'. 'De vakbeweging, het CNV incluis, heeft herhaaldelijk duidelijk gemaakt in de nabije toekomst veel te willen doen aan de aanpak van de zgn. rechtvaardig heidsproblemen. U heeft de kerken ver weten dat zij daarover niet of onvol doende meedenken. Ziet u hier een taak voor de kerk?' De heer Lanser'Zeker, en daarbij denk ik dan met name ook aan de gemeenten. De kerken als instituten hebben de taak de grote lijnen te trekken, te signaleren wat er funda menteel fout is, inet name waar de ontplooiing van de mens in het ge drang komt en daaronder vallen m.i wel degelijk ook de vraagstukken waar mee de vakbeweging zich vandaag be zighoudt. Maar de ervaring leert dat de kerk zich daarvan nogal afzijdig pleegt te houden. Het CNV heeft indertijd bijvoorbeeld eens een commissie inge steld, die een rapport produceerde over de zondagsarbeid. We hebben de ker ken gevraagd zich daarover uit te spre ken, maar alleen de Geref. Kerken hebben gereageerd, de anderen lieten niets van zich horen. En bij de aanbie ding van ons visieprogram hebben we de kerken eveneens gevraagd over de daarin opgeworpen vraagstukken mee te denken. Maar we horen niets, er wordt nagenoeg geen aandacht aan ge schonken'. De CNV-voorzitter zegt het bewogen. 'Wij vragen geen kant-en-klare oplos singen en er behoeven ook geen schul digen te worden aangewezen. Het is ook geen gemakzucht aan onze kant, want we denken, studeren en discussië ren al jaren over inspraak, medezeggen schap, eigendomsrecht, verdeling van macht en inkomen en daar zijn nu de vraagstukken van produktie, consump tie cn milieu nog bij gekomen. Het zou triest /.ljn, indien de kerken zich van dergelijke belangrijke zaken afzijdig zouden blijven houden'. 'U zoudt willen dat deze vraagstukken ook in de kerkelijke gemeenten aan de orde komen. Houdt dat ook in dat u met de gebruikelijke erediensten niet erg gelukkig bent?' De heer Lanser: 'Inderdaad. De mono logen van theologen, waarbij de ge meente niet aan het woord kan komen, bevredigen mij niet erg. We zeggen wel, dat de predikant het Woord van God predikt en dat wil ik ook niet bestrijden, maar het is toch wel zo dat elk van hen het evangelie op een eigen wijze interpreteert; elke predikant geeft uiting aan een aantal gedachten van hemzelf óver dat Woord van God. Hoe het beter kan is niet zonder meer te bepalen, maar er zijn toch wel verschillende vormen te vinden om de gemeente aan het woord te laten ko men. De themadienst bijvoorbeeld. We moeten naar een situatie, waarin de kerkelijke gemeenten heel bewust met de grote vraagstukken van deze tijd bezig gaan. Want wat ligt meer voor de hand dan samen het beleden geloof te vertalen in concrete doelstellingen voor het dagelijks leven. Hèt grote gevaar van onze monoloogdiensten is dat de mensen zich passief gedragen, dat je christen-zijn wordt afgemeten naar de vraag in welke mate je regelmatig naar de kerk gaat en dergelijke normen. Ook de antwoorden op de vraag wat christelijk onderwijs is bevredigen mij vaak niet, omdat ze dikwijls alleen maar verwijzen naar de aanwezigheid van een bepaalde 'liturgie' op school. Voor mij is de kernvraag veel meer: wordt de jeugd aan de hand van evan gelische normen gevórmd tot mensen die hun opdracht en hun verantwoorde lijkheid in de samenleving verstaan. Vorming, die zich dus ook heel duide lijk richt op de maatschappelijke struc turen en op de verhoudingen, waarin mensen samen-leven en samen-werken'. 'De kerk ziet haar primaire taak in de opdracht het evangelie te verkondigen en daarmee heeft ze, blijkens de erva ringen, al moeite genoeg en al heel ivat conflictstof opgestapeld. Zal de verwar ring binnen de kerken niet nog veel groter worden, indien zij ook nog aller lei praktische vraagstukken, verband houdend met dc 'vertaling' van het evangelie voor het concrete handelen van de mensen, binnen hqar muren zou halen. Binnen de muren van elke plaat selijke gemeente zelfs, zoals u graag wilt?' De heer Lanser: 'Ja, dat hangt er maar van af hóe het gedaan wordt. De kerk heeft ook naar mijn inzicht de primaire opdracht het evangelie te verkondigen. Zie verder pagina 29

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 51