Jaap Kos stichtte gezin
opbicilie
bor
AMICE
Het evangelie
is radicaal
7«k»»v>'»K""p"'
I let leven van Z
NiaryBrf»1, «I
Het ontroerende liefdes
verhaal van een gehandi
capt meisje. 622 bh.
De grote macht van
een amerikaanse gang
sterkoning. 438 blz.
IIMI4K -B
«ai"* n
dUMBt'
Alle vérhalen van één van
de beste prozaschrijvers
In één band. 665 bh.
30pwlndendo thrillers,
die u in één ruk uitleest.
374 blz.
De onnatuurlijke liefde
van een moeder voor
haar zonen. 449 blz.
Wereldberoemde best
seller over de 2e we
reldoorlog. 736 blz.
Misdadigheid op een
eiland in de Middel
landse Zeo. 192 blz.
De omzwervingen van
de |onge bannelinge
Mary Bryant. 269 blz.
Lief en leed van fami
lie Ashton In oorlogs-
tijd .167 blz.
Huiveringwekkende vér-
halen die u In één ruk
uitleest 223 blz.
Huiveringwekkend
verslag over de pest In
Oren. 223 blz.
gËjpnBBw
2 Romans en 6 verhalen
over de duitse bezetting.
304 blz.
roRsYl t
SU*
De komptete geschie
denis vandoberoemdo
familie Forsyte. 608blz.
Onvermoeibaar vecht do
wispelturige Amber voor
haar geluk. 654 blz.
Ruige verhalen over 4 Boeken In één band
mannen zonder vrou- van de vlaamse mees-
wen. 126 blz. terverteller. 467 blz.
Even dramatisch als Dokter Zjivago's grenze- Fascinerende familiero-
Peyton Place. loze liefde voor dé mooie man over het geslacht
590 blz. Lata. 600 blz. Van Garderen. 607 blz.
De laatste sensationele Een halve eeuw sociale Een halve eeuw sociale
roman van Anna Bla- en kulturele geschie- en kulturele geschie-
man. 321 blz. fienls. Deel 1. 317 blz. denis. Deel 2. 296 blz.
Nieuwe avonturen Geestige avonturen van Voor grootouders, ol
van de Heer O.B.B. te het trio Daantje, Betsy ders, kinderen en klein-
-155b'-
Rommeldam. 209 blz. en Toontje. 255 blz.
kinderen. 114 blz.
Algemene geschiede
nis van de seksualiteit
356 blz.
Wat ons over 30 jaar Schitterend kookboek
allemaal te wachten vol verrukkelijke recep-
ataat 513 blz. ten. 256 blz.
Het It eigenlijk te gek. Deze prachtige
boeken tientallen guldens goedkoper.
Zo gek doen wij em u kennis te laten
snaken met ECI. Om u te laten zien dat
u bil ons boekon en platen kunt kopen
Var beneden da winkelprijs.
Ook grammofoonplaten
Behalve bookon hobben wij een unieke kollektio
rammofoonploten. Van Vivaldi tot Simon 8t
arfunkel. En uitstekende afspeelapparatuur.
20-40% korting op boeken die u
fewoon In de winkel kunt kopen
Cl la eigenlijk een grote verzondboekhandel.
Dat wil zeggen dat u bij ons boeken kunt kopon,
die normaal in do winkel verkrijgbaar zijn. Op dit
moment Nieuwe boeken van bekende schrijvers.
Wereldliteratuur en kookboeken. Splonagero-
literatuur. Voorlichtingsboekon en humor.
Alles met grote korting.
Hoe krijgt h dia korting?
Dat Is vlug verteld. Gewoon lid worden van ECI.
Doe het snel. Dan hebt u recht op .3 boeken uit
ons prachtig welkomstaanbod. Lees de bon.
Én de verplichtingen?
Het lidmaatschap van ECI Is geheel oratie.
U belooft alleen één boek of één plaat In de drie
maanden te bestellen. Dat mag het goedkoopste
zijn uit onze katalogus. Of sen Kroonboek, dat
ieder kwartaal door een speciale jury voor onze
leden wordt uitgekozen. U hoeft dus niet een
bepaald bedrag per kwartéal te besteden en u
mag precies zoveel boeken en platon be
stellen als u wilt. W|j zijn de meest vrije boeken-
en p|atenklub.
Winkelen rustig In uw stoel
Iedere 3 maanden krijgt u van ons gratis een dikke
katalogus met de uitvoerige beschrijving van
meer aan B00 boeken on platen uit ons program
ma. En wat voor een programma I Dit wordt door
ons samengesteld uit do bestsellerslijsten van
moer dan 60 uitgeverijen en platenmaatschap
pijen, waarmee wij nauw samenwerken.
Zin om lid to worden?
Vul dan snel do bon In. Des te eerder kunt u al
onze boeken en platen kopen met 20-40%
korting. Voor uzelf of om kado te geven.
Ilk wit voortaan al uw boeken
en platen kunnen kopen met
H 20-40% korting. Daarom.
geef ik mij op als lid
I van ECI. Ik beloof één boek of één plaat per
I kwartaal te bestellen en minstens 1 jaar
lid to blijvon (met óon opzeggingstermijn
van 3 maanden). Als lid mag ik not zoveel
boeken en platen bcstellon als Ik wil.
verzendkosten.
en gratis uw katalogus par separate post
Als de boeken en de katalogus mij niet
bevallen heb ik het recht alles binnen 7
dagen terug te sturen en mijn aanmel
ding als lid ongedaan te maken.
Dht/Mevr./Mej
Voorletters Geb datum
Adres
Onmisbare vraagbaak Hat basta voorlichting»-
voor ladara dos-hst- boak dat ooit'Is var-
talvar. 528 blz. achtriae. 288 blz.
Hlarln kunt u alias vin- Briljants gsdachten over
den wat u watan wilL da vrouw in haar rol van
392 blz. aunuch. 306 blz.
Standaardwarkovarhat
voortbestaan na da
dood375 blz.
I Ja.
Voor gazslligo oudara
en vrolijks kindarsn.
175 blz.
^MiYbiokltliêri Invullen i.V.p.)
Deze bon zanden aan da Afd. Varkoop van
TY7VT JAARBEURSPLEIN 17.
UTRECHT (Tel. 030-910362*)
Indien u geen postzegels in huil hebt, moet
u op de enveloppe schrijven: ECI, Ant
woordnummer 618, Utrecht U kuot de bon
dan ongafrankaard verzenden.
172.42.271 CH 13/12
door Jan Roelfs
Daniëlle gaat straks naar de Waldenrenschool van ds. Panascia.
'Eerst na vele maanden, zo niet
jóren, begin je iets te begrijpen
van de ingewikkelde, sterk achter
gebleven samenleving op Sicilië.
Als je je hier maatschappelijk
ik praal dan nog niet over geeste
lijk wilt staande houden, daiï
moet je dagelijks op je qui vive
zijn.'
Dit zegt Jaap Kos, dc enige Nederlan
der, die nu al enige jaren op het
Italiaanse eiland woont en werkt, er
getrouwd is en er z'n specialiteit van
deskundige op het gebied van pluimvee
tot gelding brengt. Kos, een energieke
dertiger, lidmaat van de kleine Waldcn-
zenkerk in Palermo, heeft een 'farm' in
de Concadoro de gouden kom van de
Siciliaanse hoofdstad een landelijk
gebied aan de voet van de bergen. Het
is geen boerderij, zoals wij die ons
voorstellen, maar een complex loodsen,
met honderden kippen, hanen, hennen,
kuikens, die hij als grossier doorver
koopt. Een éénmansbedrijf, waarin Kos
z'n vakkennis op het gebied van broe
den. voeding en wat dies meer zij heeft
gestopt. Omdat de deskundigheid op
het gebied van het houden van pluim
vee op Sicilij gering is, kan de Neder
lander er zich handhaven.
Jaap is méér dan een kippeboer. Hij
heeft in het verleden op het terrein
van de pluimveeteelt veelvuldig geadvi
seerd. Dat was tijdens z'n verbintenis
met de organisatie 'Dienst over de
grenzen', waarvoor hij enige tijd in het
Siciliaanse dorp Resi heeft gewerkt,
maar ook in Tunesië.
Hij behoorde tot een van die werkers
van het werelddiakonaat, die met idea
lisme én werkelijkheidszin hulp bieden.
Ik rijd met Jaap door het landelijke
gebied van de vallei 'Je kunt hier in
januari nog buiten in de zon zitten'
naar zijn bovenwoning, temidden van
boomgaarden en ruige mini-wildernis
sen. Ze worden doorsneden door kron
kelweggetjes, waaraan hier en daar ver
veloze woningen liggen, met het
Siciliaanse beeld véél spelende kin
deren.
'Er zou hier nog heel wat grond in
cultuur kunnen worden gebracht, maar
ieder lapje grond heeft z'n eigenaar en
die beheert het op uiterst conservatieve
wijze. Veel initiatieven zijn er niet,
hard werken is hier voor de dommen',
mompelt Jaap grinnekend, als we op
weg zijn naar z'n dakterras. Het is
september en nog volop zomer op het
qua natuurschoon fascinerende eiland.
Jaap Kos is getrouwd met een Italiaan
se, hij heeft haar in het dorp Resi
leren kennen. Ze is -protestants zoals
hij. Ze hebben een donkerogig doch
tertje Daniëlle en verwachten hun twee
de. Voor de bevalling gaat ze niet naar
een ziekenhuis, Jaap houdt dc zaken
zoveel mogelijk in eigen hand. Z'n
ervaring is, dat je maar weinig aan de
Sicilianen kunt overlaten. Bij het drin
ken van een pilsje zegt Jaap:
'Je moet bedenken, dat je hier midden
in Afrika bent, ze beschouwen Sicilië
niet als een stuk van Italië. Die instel
ling trouwens de praktijk van het
dagelijks leven bewijst het moet je
steeds voor ogen houden. Als je, zoals
in mijn bedrijf, niet hardzakelijk, ge
wiekst, bent, word jc geschept bij het
léven.Ik weet zo langzamerhand
heel goed de weg. Bij het zakendoen
moet je afdingen, net zoals op de
markt. Zestig pet. reductie eisen is niet
ongewoon. Dat doe ik met dc loodgie
ter, die m'n verwarmingsbuizen op het
bedrijf vernieuwt en met dc schilder,
die m'n huis opknapt. Ze weten dat ik
op tijd betaal en dat maakt ze soepel.
Hoe is dat nu om als Nederlander, met
een toch andere instelling, te leven
temidden van een gemeenschap, waarin
de mannen sterk domineren, waarin
afspraken veelal vaag of niet worden
nagekomen en waarin de mannen
volgens Kos nogal gefrustreerd zijn.
Hij heeft daarover een interessante fi
losofie. De eeuwenlange en nog niet
aanmerkelijk gewijzigde ondergeschikt-
Jaap Kos vertaalt voor dc Waldenzen
de berichten in Trouw-Kwartet over de
actie 'Soulaas voor Palermo' in het
bijzonder voor pionier, ds. Piëto
Panascia.
Het was een Sinterklaasactie, maar een
kerstgift betekent een zinvolle
afronding om het bedrag van 75.000
vol tc krijgen. Het gaat om de bouw
van een kinderbadje en de aanleg van
een speelplaats in het in aanbouw
zijnde centrum 'De No., oom',
oecumenische hulpverlening (school- en
opvangcentrum) waarvoor dc
protestantse kerken in West Duitsland
en Zwitserland enkele miljoenen
hebben opgebracht! Gedurende de
afgelopen weken hebben we onze
lezerskring gevraagd om deze
'koninklijke arbeid' in een
verwaarloosde uithoek van ons
werelddeel te steunen. Nu, in de
tweede helft van december gaat het om
dc finale.
Wie nog niet heeft bijgedragen, wordt
daartoe dringend uitgenodigd. Giften
onder vermelding: 'Soulaas voor
Palermo' zijn welkom via het centrale
gironummer van dc NV De Christelijke
Pers Amsterdam - 269274
Of: op haar rekening bij de Ncd.
Middenstandsbank, Herengracht
Amsterdam-C -registratienummer:
69.73, 60.768. oor Amsterdam en
omgeving: gemeentegiro X 500.
heid van de vrouw, de gescheidenheid
der seksen tijdens de opvoeding veroor
zaakt vluchtig aangeduid een
samenleving waarin de mannen in een
welhaast pathologische situatie verke
ren.
Neem het hoogst ongeordende verkeer
autorijden is mede een geldings
drang. En de soms overdreven perfectie
van hun kleding en hun sterk ontwik
keld gevoel voor sieraden. Laatst kwam
een landarbeider bij mij kippen kopen.
De man was eerst naar huis gegaan om
zich pico bello te verkleden. Zo doen ze
dat. Dc ellende is natuurlijk de grote
werkloosheid, die stimuleert niet tot
constructieve creativiteit, tot ontwikke-
Jaap Kos, nuchtere Nederlander op Si
cilië.
Mevrouw Olga Kos, haar milieu is Ita
liaans én Nederlands.
ling. Waarom zou je je bekwamen als
er toch geen werk is.
Jaap Kos, afkomstig uit Baam. voelt
zich overigens best senang in Palermo,
dat hij een paradijsje noemt voor socio
logen en psychologen.
Z'n vrouw, Olga, verstaat op beperkte
wijze Nederlands. Tot voor kort was
Jaap de enige Nederlander woonachtig
op dit eiland van problemen. Thans
hebben de Methodisten er een contact-
man voor arbeidszaken gestationeerd.
'Ik heb er geen spijt van hier een gezin
te hebben gesticht, we redden het wel'
is de conclusie van Kos, die overigens
meent, dat de buitenwereld Sicilië niet
moet afmeten naar de Mafia, het nog
traditionele uithuwelijken van maagde
lijke meisjes, vooral op het platteland
en de woningtoestanden.
'Er komen, maar héél. héél langzaam,
verbeteringen tot stand'.
Straks gaat Daniëlle naar de school van
de Waldenzen. Haar vader maakt deel
uit van een bestuurscommissie van de
ze gemeente. .Hij heeft de artikelen
'Soulaas' voor Palermo, die in het raam
van de Trouw-Kwartet-actie zijn ver
schenen, in het Italiaans vertaald voor
ds. Panascia, de pastor van de Walden
zen in Palermo.
'Geweldig en onvoorstelbaar, die steun
van het Trouw-Kwartet', besluit hij.
Ik voeg er nog dit aan toe.
Vervolg van pagina 21
Maar zij schiet m i. haar doel voorbij,
indien daarbij niet tevens ter sprake
komt, waartoe dit evangelie hier en nu
in onze werkelijkheid verplicht, en dat
is een zaak, die allen, die de kerk
vormen, aangaat. Ik heb indertijd op
verzoek eens in een kerkelijk blad
geschreven dat het evangelie niet geïso
leerd tot ons komt, maar zich laat
gelden in een bepaalde werkelijkheid.
Dc inhoud daarvan is de altijd actuele
boodschap van nieuw perspectief voor
mens en samenleving. Luisteren èn han
delen naar het evangelie zal het beeld
van de maatschappij veranderen, omdat
daardoor onrecht wordt uitgesloten; ar
moede wordt opgeheven; mensen, die in
dc knel zitten, worden bevrijd; scheef
gegroeide verhoudingen worden ver
nieuwd; bclangen-tegenstellingen wor
den overwonnen; iedere mens zorg
heeft voor de ander.
De kerk maakt zich naar mijn stellige
overtuiging té gemakkelijk van haar
dienst af, indien zij over de vraagstuk
ken van de tijd (ook de maatschappelij
ke vraagstukken) slechts in vage ter
men spreekt. Zij behoort de boodschap
van het evangelie tc concretiseren voor
het geheel van de samenleving, zonder
daarbij tot een technisch-organisatori-
sche uitwerking te komen, want daar
voor mist zij in het algemeen dc des
kundigheid. De kerk zal zich alleen op
fundamentele wijze met maatschappelij
ke vragen moeten bemoeien en daarbij
mag ze in het signaleren van onrecht
jegens mensen geen blad voor de mond
nemen.
Om ook hier een voorbeeld te noemen:
in het probleem van de medezeggen
schap gaat het fundamenteel om de
vraag of mensen, die samen werken,
ook samen de verantwoordelijkheid dra
gen voor hetgeen ze produceren en
voor de manier, waarop ze het doen.
Als ze dat alleen maar kunnen en
mogen in een positie van onderge
schiktheid, binn en strukturen waarin
slechts enkele mensen het over alle
anderen te zeggen hebben, dan tasten
die stucturen wezenlijk de menselijke
waardigheid, de ontplooiingsmogelijkhe
den en de eigen verantwoordelijkheid
van die mensen aan.
Wel, als dat kan worden vastgesteld,
als beseft wordt dat medezeggenschap
geen recht is maar een plicht, dan is
tevens duidelijk dat dergelijke structu
ren moeten worden veranderd. Hóe dat
dan precies moet, nou, ik vraag niet
van de kerken dat zij zich ook daarin
verdiepen.
Wèl zou ik willen, dat de kerken met
deze dingen bèzig zijn en mens en
samenleving voortdurend confronteren
met de evangelische normen ten aan
zien van al die situaties, waarin de
beleving van de eigen menselijke ver
antwoordelijkheid cn de ontplooiing
van de mens als beeldrager Gods in het
gedrang komen'.