verst-in moet meer in de van 'Open Huis' drugplanten van kerstbomen: mral pedagogische waarde en fuik waar je in terechtkomt maar ontmoeting 'op een plein' ilidair-met-elkaar méér centraal dan lief-voor-elkaar' Telefoonnummers 1 i ipm. )or Jac Lelsz Staatsbosbeheer noemt actie 'bijna onuitvoerbaar' BINNENLAND T17/K17 maand december met al zijn feestdagen wordt wel de gezinsmaand bij uitstek genoemd en vooral Kerstmis viert bet 'gezinsegoïsme' hoogtij. Tij dens de kerstdagen valt alle nadruk op het feestelijk ;ezellig samen-zijn in de huiselijke kring. Het lijkt er veel op dat de mensen op die dagen de scha- an een heel jaar willen inhalen en de weken voor kerst wordt onder het motto 'Sfeer in het ge- de kerstboom erin' alles gedaan om het geheel zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen. ir Kees de Leeuw Wie niet mocht weten, waar in zijn of haar omgeving een Kerst in wordt gehouden, kan tijdens de Kerstdagen informeren bij de centrale telefoonnummers: 03490-33300 en 02510-24793. Deze nummers zijn op 23, 24, 25 en 26 december de hele dag bereik baar. aantal mensen echter, dat zich deze geijkte kerstfeest-viering wil eiken, wordt elk jaar groter, ds meer mensen zijn het alleen- •praten over eenzaamheid moe en n een poging om tegen de kerst- in op te roeien. Onder die raen- levinden zich zowel ouderen als eren. t vier jaar geleden in een paar sen in Nederland het verschijnsel t-in' schuchter de kop opstak en jaar Friesland het nog liet afwe- zullen dit jaar voor het eerst in provincies Kerst-ins worden ge en. En het ziet ernaar uit, dat aantal van 1971, te weten zo'n dit jaar ruimschoots zal worden aid, ondanks het feit, dat hier en luid de opvatting wordt verkon- dat aan een dreigende kerst- lerheid niets valt te doen. edenering daarbij is, dat er nu naai mensen zijn, die de kerstda- als een groot feest vieren en er ren zijn, die hun ellende niet op len. Wat de laatsten betreft heeft geen zin ook maar iets te onder en. Het is nu eenmaal triest en blijft triest. Dit sombere geluid echter niet verhinderen, dat het nloze leger van hen. die de taak zich nemen voor het eerst of euw een Kerst-in te organiseren, jaar toeneemt. Kortom: de Kerst in. garingen beer R. J. de Ruiter uit Apel- voorzitter van de plaatselijke tin-werkgroep, opperde vorig in deze krant de gedachte in 1972 bijeenkomst te houden voor me rkers aan Kerst-ins. Het leek bijzonder zinvol eens over el- ervaringen te praten. In oktober dit jaar hadden op twee vor- scentra (Den Alerdinck en Oud geest) dergelijke bijeenkomsten s, waaraan in totaal zo'n zestig werkers deelnamen, ningsleider Noud de Rooij, die weekeinde voor Oud-Poelgeest op- vertelt, dat er zowel 'ervaren' ewerkers waren als beginnelingen, bij de laatsten echt gekomen wa- om er iets van op te steken. Zij len ook kritische vragen aan de sen, die al eerder met het Kerst- jltje hadden gehakt. De deelne- s aan het weekeinde zagen het ihouden van de organisatie als de le situatie, omdat daarmee de he- Kerst-in staat of valt. Van het af aan moet dit goed worden 'gespeeld'. Belangrijk is ook, dat de mensen, die een Kerst-in bezoeken er niet quasi bij worden betrokken. Noud de Rooij: 'Duidelijk kwam dit aan het licht tijdens het rollenspel met het organiserend comité van de Kerst-in en de uitgenodigden van al lerlei groepen uit de maatschappij. Toen bleek, dat dit comité de mensen er wèl bij wilde betrekken, maar in feite toch alles naar zich toetrok. Men belijdt met de mond. dat ze mogen meedoen, maar uit hun daden blijkt het tegendeel. De mensen mogen wen sen kenbaar maken en dan zal het comité er wel voor zorgen, dat die wensen vervuld worden zonder dat gevraagd wordt: hoe zouden jullie dat willen? Op deze manier wordt toch bevoogdend opgetreden en niet demo cratisch.' 'Aan de andere kant echter*, aldus vormingsleider De Rooij, 'wordt ge klaagd over te weinig medewerking, maar men 'plant' het zelf in, dat de bezoekers niet of weinig meewerken, omdat ze meteen als consument wor den gezien. Dit alles is niet veroorde lend bedoeld. Het is nu eenmaal moeilijk om geduld op te brengen, als je zelf een geweldig idee hebt. Bij een rollenspel komen al deze dingen, die wel latent aanwezig zijn, naar boven. Degene, die de rol van bejaar de speelde, voelde zich ook echt be tutteld, zoals ze na afloop bekende, hoewel dat nu juist niet de opzet Verschil In het verslag van dit weekeinde door de deelnemers zelf opgesteld is onder het kopje 'Motivatie' te lezen, dat bijna algemeen het ver schijnsel 'lood in je schoenen' voor komt bij het deelnemen aan de orga nisatie van een Kerst-in. Alle mooie worden over 'een ander onderdak ver schaffen', 'gezelligheid bieden', 'een plezierige Kerst geven' hebben het gevaar, dat ze misschien onbewust paternalistisch zijn bedoeld en mees tal bewust zo gevoeld worden. De gezondste motivatie is, dat je het voor jezelf doet, dat je je eigen eenzaamheid durft te erkennen, zodat iedereen, die daar (volgens zijn be doeling of zo maar) binnenkomt, thuis is. In zo'n situatie vervlakt het markante verschil tussen degene, die organiseert en degene, voor wie het wordt opgezet. Verderop staat echter ook: het is belangrijk voor medewerkers, dat zij elkaar tijdens de drukke uren herken- .ir nen anders behandelen zij elkaar als gasten. Noud de Rooij noemt het houden van een dergelijke bijeen komst voor Kerst-in-m edewerkers erg zinvol. Het is een stuk mentale trai ning. Een van de deelnemers zei na afloop: 'Bedankt voor het rotte weekend. Ik kwam hier met de gedachte van dat zullen we wel even doen. Nu echter is me wel duidelijk geworden, dat het niet vanzelf kan gaan en er toch nog wel wat haken en ogen aanzitten.' De vormingswerker zelf ziet de Kerst in als een plaats, waar je naar toe kunt gaan zonder typisch eenzaam of I alleen te zijn. Al was het alleen maar I als onderbreking van al die feestda gen. 'De Kerst-in voorziet in een be- hoefte, maar of dat de behoefte is, waarom het aanvankelijk is begonnen, dat weet ik niet En of je mensen om wie het begonnen is, nu echt bereikt? Ik zet er een vraagteken achter, maar misschien is dat ook wel de opzet.' 'Fuik' Ds. Alje Klamer, bekend van radio(- 1 pastoraat) en tv, die nu al weer een paar jaar bezig is het hele Kerst-in- gebeuren in Nederland te coördine ren, ziet in de Kerst-in-gedachte een poging om de maatschappij, die zich tijdens Kerst heel duidelijk manifes teert als een gesloten samenleving, waar je bijna niet tussenkomt, open i te breken. Dat ligt ook besloten in de j Kerstboodschap, vindt hij. Jezus schept déér ruimte, waar geen plaats j is. Het gaat om een ontmoeting in j niemandsland. De Kerst-in is in het begin, aldus ds. Klamer, duidelijk opgezet om in een j lacune te voorzien. De gedachte van j een huiskamer-idee zat erachter, maar j daarvan is men nu wel teruggekomen, omdat de mensen, die er kwamen het j gevoel hadden in een fuik terecht te komen. Nu is het meer een plein-idee, j waar men elkaar tegenkomt. Een j ruimte, waar men elkaar kan ontmoe- ten zonder het idee te hebben 'een ir# geval' te zijn. Bij de Kerst-in staat het solidair-zijn met elkaar tegen woordig meer centraal dan het lief- j;eil jaar geleden: beeld van een Kerst-in in de Amsterdamse Dominicuskerk. zijn voor de ander. i-:; «'Si-Vjd M Spj - - -1 IPI 'Eenzaam' De radiopastor meent, dat het woord 'eenzaam', dat vooral rond de Kerst tijd hardnekkig de kop opsteekt, bijna onbruikbaar is, omdat men er aller gisch voor is geworden. Het zou dan ook van overmoed en ook van dom heid getuigen, als men meent tijdens de Kerstdagen eenzamen te kunnen uitnodigen. Alsof die zich laten uitno digen. Echt eenzame mensen geloven alleen nog in het nee. Ze ervaren ook medemensen als een ontkenning, al bedoelen deze het nog zo goed. Bij de Kerst-in gaat het om degenen, die tijdens Kerst een langere of korte re tijd van ver-eenzaming kennen, en die dolgraag eens ergens heen zouden gaan, waar ze zichzelf niet hoeven te verontschuldigen of verklaren, waar ze met een smoes binnen kunnen komen en zonder smoes kunnen ver trekken. Voor hen is de Kerst-in be stemd. met op de achtergrond de herberggedachte: eten, drinken, ande ren ontmoeten, gastvrijheid, waarbij de herbergier een oogje in het zeil houdt 'Het kerstfeest is een geïsoleerd feest geworden', aldus ds. Klamer '(en dat is door de kerken zelf bevorderd), waarin een sfeertje wordt geschapen, waarvan je zegt: dat is een leugen. Ik heb niets tegen sfeertjes, maar wel als die suggereren in strijd te zijn met de waarheid. Bij het 'Komt allen tezamen' met een geweldige sfeer, mooie zang en een boodschap van vrolijkheid, vrede en gerechtigheid voel je je bekocht. Je voelt je er niet werkelijk bijhoren. Veel kerkmensen zitten daarmee ook in hun maag. Regelmatig krijg ik brieven van men sen, die schrijven: ik voel mij vaak het meest eenzaam in een kerkdienst, omdat ik het gevoel heb, dat geen hond naar je omkijkt.' Risico De Kerst-in biedt natuurlijk geen pas klare oplossing voor dit soort zaken. Het is slechts een poging daartoe en in iedere poging zit een risico, zoals het op een nieuwe manier ouwe koek presenteren, maar dat risico moeten we dan maar lopen, vindt ds. Klamer. Aan de andere kant is het echter ook heel duidelijk een bewuste poging om echt ernst te maken met de solidari- teitsgedachte. Bij veel Kerst-ins spe len ook zaken mee als Amnesty Inter national de woningnood, Angola en Vietnam. Die elementen zijn ook ver tegenwoordigd. Er is de aandacht voor elkaar en daardoor voor de an der ver weg. Ik ben persoonlijk blij, dat die relatie steeds meer opduikt. Ds. Klamer: natuurlijk is de Kerst-in ook maar een manier en over een paar jaar is die Kerst-in misschien wel weer voorbij. Dan is er weer wat anders. Woorden zijn zo gauw besmet en alles ontaardt tegenwoordig. De Kerst-in is maar een invalspoort en de open-huis-gedachte staat al weer te dringen. Ik vind ook. dat het daar naartoe moet. De Kerst-in mag niet beperkt blijven tot de december-feestdagen. Hier en daar wordt al gewerkt aan een regel matig aangeboden mogelijkheid tot sa menzijn in een 'open huis'. Dit laatste kwam ook naar voren tijdens de weekeinden op Den Aler dinck en Oud-Poelgeest. Sommige me dewerkers aan Kerst-ins vinden het steeds moeilijker om iets dergelijks op touw te zetten. Met Kerstmis be zorg je mensen wel prettige dagen een piekervaringzo menen ze, maar wat doe je er daarna mee. Die bezorgdheid is er beslist wel. In janu ari wordt dan ook op Oud-Poelgeest een zogeheten follow-up-weekend ge houden voor medewerkers aan de Kerstan, waarop gesproken zal worden over de vraag: en wat nu? Er zullen natuurlijk altijd wel weer mensen zijn. die ook daar weer een geforceerde poging inzien, maar, aldus ds. Klamer. zonder forceren kom je vaak niet verder. Of zoals een Chinees spreekwoord het uitdrukt: 'beter is het één kaars aan te steken dan voortdurend op de duisternis te schel den.' iiKa ÏUS» fósk WA V& 'OA '«A «ai 'ffA ffA ff A ff A ff A ffA ffA ffA «ai ff A ffA ff A ffA ff A ffA ff A ffA ff AffA ffA «ai 'A de 100 begonnen er 75 in Nunspeet een nieuw leven INSPEET/AUSTERLITZ/WESTERBORK Met het merkwaar- Ste kerstbomenbos ter wereld, dat men in Nunspeet kan vinden, het goed gegaan. Na een initiatief van de plaatselijke Stichting ttuurschoon werden de kerstbomen in het begin van dit jaar ge- int, ingeplant of nog beter teruggeplant, hier en daar nog orzien van engelenhaar, kaarsenvet en kunstsneeuw. Van de on- is dat landelijk is het niet voudig om er een betrouwbare ruk van te krijgen in Nunspeet dit jaar belangrijk meer kerstbo- Hnet-kluit zijn gekocht dan in het 'eden. In het licht van de actie- 1 hebben de handelaren ditmaal grotere aantallen kerstbomen, die 8 te planten zijn, ingekocht dan rconlijk het geval was. En of die, Is vorig jaar, met medewerking de gemeente en van Staatsbosbe- weer in het- bos terecht komen (wat waarschijnlijk nog méér ge- Tt) in het eigen tuintje, dat doet niet zoveel toe. Dat vertellen ons dr. II. Gerding, voorzitter van Stichting Natuurschoon Nunspeet, ®ej. C. P. Koek, directrice van het istian-science-bejaardencentrum De chter, die min of meer de initia- neemster was van de Nunspeetse geveer honderd kerstbomen-met-kluit, die na gebruik teruggingen naar het bos, is ruim 75 procent weer aangeslagen. Op de ongeveer driemiljoen kerstbomen, die ook dit jaar weer in de Nederlandse huiskamers branden, mogen de Nunspeetse cijfers nauwelijks naam hebben, maar men ziet de betekenis van het initiatief vooral als een pedagogische. buiten beschouwing), feit is dat de behoefte om in de donkerste dagen van het jaar een kerstboom in huis te hebben uit welke motieven dan ook bijzonder groot is. Bij Staatsbosbeheer tilt men er, zomin als bij de Heide- mij, niet zwaar aan, ook niet uit een oogpunt van milieu-bescherming. vinden het pedagogisch erg belang- wat vorig jaar in Nunspeet is «urd. De kerstbomen werden te- geplant door kinderen. Wat zij ook 1 betekenis vinden, is dat gebleken flat de kans op succes redelijk is "fleer de bomen worden terugge- dit naar de natuur. Bij Staatsbos- leer slaat men het eerste, de peda- Wehe kant, hoger aan dan het *ue, het terugbrengen van de bo- n naar de natuur. Wat het laatste te", wordt gezegd: 'Het is prak- 1 onuitvoerbaar. Bovendien wor- Kerstbomen in de regel voor deze 'temming gekweekt. Het zijn meest- nogal zwakke sparretjes, die echt A tachtig jaar halen; dat ligt aan Van tijd tot tijd moeten ze worden uitgedund. Dat komt dan in de handel.' LAAT STAAN Een aantal mensen heeft soms 'emotioneel' gereageerd op de stormnacht van midden november toen vier en een half miljoen bomen ontwortelden of braken. In Meppel bijvoorbeeld is een actie 'Laat die boom staan' ontketend. Doel hiervan is dat de mensen geen kerstboom in huis zullen zetten. 'Elke boom die blijft staan, is er één', zegt de heer R. Terbeek van de actiegroep in Meppel. Bij de Nederlandse Heide Maatschap pij ziet men er weinig heil in. Men heeft erop gewezen dat fijnsparren bijna altijd zeer dicht op elkaar wor den geplaatst om onkruid tegen te gaan. Na een jaar of vijf wordt er uitgedund, anders gaan ze dood door verstikking. Door die uitdunning komt er wat geld in het laatje, en ook dat is nodig. Al heeft de kerstboom met het wezen lijke van het kerstevangelie hoogstens in die zin te maken dat hij de komst van het Licht Jezus Christus. Gods Zoon symboliseert (we laten de heidense gedachtenwereld, die ook met de kerstboom annex is, nu maar NIET ONDER WET De heer J. Kuiper van de afdeling In- en Externe Betrekkingen te Auster- litz: 'De kerstboom (picca abies) valt niet onder de Boswet. Op de kerst boom zijn dus ook niet de verplichtin gen van toepassing, die voor andere bomen krachtens de BosWet gelden. Je moet een kerstboom eigenlijk zien als een landbouwgewas: voederbieten, koren of een bosje snijbloemen.' Dezer dagen schreef een moeder, wier man zijn handtekening had gegeven voor de Meppeler actie, aan Staatsbos beheer. Hoe of zij dat nu moest doen? Ze heeft een invalide kind, dat graag een kerstboom wil. Was het mogelijk haar een omgewaaide boom te geven?; ze wilde hem zelf wel komen halen. Het zou vijftien gulden aan reisgeld gekost hebben, waarom men haar een andere oplossing aan de hand heeft gedaan. In de actie-Meppel ziet Staatsbosbe heer weinig nut. Men waardeert de goede bedoelingen, maar verder. Het is moeilijk altijd nee te zeggen, daarom werd vorig jaar ook in Nun speet meegewerkt. Dat was een leuk idee, maar niet vatbaar voor realise ring op grote schaal. Om niet alleen maar negatief te zijn, moet men er wat tegenover stellen. Vandaar een plan als dat van de boswachterij Staphorst. Daar gaan straks vrijwilligers, begaan met het lot van het bos, ook veel jongeren, meehelpen om scheefgewaaide naald bomen douglassparren, weer overeind te zetten, wat kan zolang ze niet groter zijn dan een meter of vijf. VOORAL DE ARDENNEN Overigens lijkt het, wat de kerstbo men betreft, ook een kwestie te zijn van buiten Nederland de zondvloed. Van de drie miljoen af te zetten bomen, komen er twee miljoen uit de ons omringende landen. West-Duits- land, Luxemburg en België. Vooral uit de Ardennen. Alleen al voor onze drie, vier grote steden zijn zo'n 150.000 bomen in de Ardennen be steld. De kwekers in de Ardennen weten dat de 'Ollanders' van een goede boom 'ouden', die meteen een beetje als status-symbool kan gelden. Maar dat mag ook weer niet teveel gaan kosten. De laatste dagen hielden de boswachters, samen met de rijkspo litie, verscherpte controle. Vorig jaar zijn er in de Nederlandse bossen op zeer professionele wijze kerstbomen gestolen, en in forse aantallen. Met vrachtauto's trokken groepjes mannen de bossen in, en uitgerust met moder ne elektrische zagen. Bovendien wa ren ze met geweren bewapend. Met vijftig en honderd tegelijk werden de bomen de bossen uitgereden, om in de handel te worden gebracht. DRIE SOORTEN DIEVEN Daarnaast heb je de kleine, amateuris tische kerstbomendieven, die er geen been in zien om onder een gestolen Eenthousiast hielp de jeugd van Nunspeet bij het terugplanten van de kerstbomen, kort na Nieuwjaars dag 1972. Ruim driekwart van alle teruggeplante bomen zouden het halen. kerstboom het 'Stille nacht, heilige nacht' aan te heffen, althans het glas te heffen. Men onderscheidt dit genre diefjes in drie catagorieën. Het zijn mensen, die een kerstboompje moei lijk kunnen betalen (zijn die er echt nog?), die een paar cent willen bij verdienen of die gewoon de verleiding niet kunnen weerstaan. Aan een boom, zo vol geladen, mist men vijf, zes pruimpjes niet. De ge dachte, die eraan ten grondslag ligt: van al die bomen, gemeenschapsbezit, behoort er toch wel eentje aan mij toe. Zelfs een oud-wachtmeester van de rijkspolitie is er eens bij gesnapt. In de Betuwse dorpen Driel, Heteren en Randwijk zijn dit jaar geen kerst bomen op straat geplaatst. B. en W. wilden er geen gemeentegelden meer voor uit trekken. Een van de oorza ken: toenemende diefstal. Wat de prijzen van de kerstbomen betreft, die lijken de afgelopen weken door elkaar genomen niet mals te zijn geweest. De heer L. Koops, een belan grijke kerstbomenkweker in Wester- bork (Drente) vertelt dat de prijzen ten opzichte van het vorige jaar met honderd procent gestegen zijn. 'Dat houdt geen verband met de storm. Er is een tekort doordat er te weinig gekweekt zijn. De laatste jaren was er niets aan te verdienen. Soms moesten ze voor 75 cent weg. Er is in Neder land al bijna in zeven jaar geen kerstboom meer geplant. Door gebrek aan plantgoed steeg de prijs van een plantje in enkele jaren van 15 cent tot zo'n 75 cent. Een boom van één meter 1.50 meter komt daardoor gauw op 4,50 tot vijf gulden'. Of de prijs de verkoop gedrukt heeft, is nog niet te zeggen. In elk geval zijn de kerstbomen toch al bij hon derdduizenden geveld. Bij overschot ten zijn het alleen de handelaren, die met de stroppen komen te zitten. Dat zou ook de Stichting Natuurschoon Nunspeet hun met de kerst niet dur ven toewensen. Wat zij wel hoopt, is dat er een steeds grotere vraag naar kerstbomen-met-kluit komt. Gebleken is dat er een vrij grote kans op is, dat men de boom kan overhou den. Niet alleen in het bos, maar ook in het eigen tuintje en zelfs op het balcon is zo'n boom iets moois. Opmerkelijk is dat zoveel mensen uit de grote steden naar Nunspeet geko men zijn om een kerstboom-met-kluit te kopen, omdat men die in eigen stad niet kon krijgen. Goede verzor ging is uiteraard noodzakelijk. Jam mer vindt men het in Nunspeet dat de Heidemij juist dezer dagen publi ceerde, dat dergelijke bomen het in het westen vanwege de zoute zeewind moeilijk doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 17