;l i De 'open universiteit': surrogaat, noodoplossing dichtbij 1 Jd i iiiuueiitaar De mensen om wie het gaat, de arbeiders, komen niet illo (2) 'Open onderwijs' noodzakelijk op ander niveau Wij ontvingen "jQ ese staten li niets ïewestvorming Prof. Pen en de sociologen Renae ver van zijn Julia 'Overleg stopzetten reorganisatieplan van VMF-concern' Skelet en vlees Kapper Weer zelfmoord in Mozambique Vonnissen tegen Patiëntencollectief jy/KWARTET WOENSDAG 20 DECEMBER 1972 BENNENLAND/COMMENTAAR K9 pft o (1) Jatste maanreizigers zijn terug. FAJpfc polloprogramma is afgelopen, geleden al begonnen in Ameri- deze het t hoogdravende verklaringen over br torische betekenis van deze fase S„?' i ruimte-onderzoek. Wij houden •va;1 ruu Van onze onderwnsredactie inn fpn historische vereissine. J 3 )ocos A va Hen Willi "S": ver op een historische vergissing, daris begonnen als een technische S[ estrijd tussen twee supermach- iet duidelijk militaire onderto- mem oen de Sowjet-Unie het ene na dere 'ruimtesucces' boekte, be- president Kennedy in 1961 dat ka dan toch in elk geval vóór een mens op de maan zou Toen premier Chroestsjow, ria O^faarzeling, in 1963 zei dat. Rus- et meedeed met de wedstrijd en de heren verder veel succes r nam hij een van de verstan- V beslissingen uit zijn loopbaan. iee kwam het Amerikaanse pro- at in de ruimte te hangen. Wie dat hij aan een westrijd hoog- etirr 4 bezig is en ziet dat zijn enige n de ander zich verder alleen nog kogelstoten toelegt, kijkt id op. Hij zal daarna de nei- iben. zich af te vragen wat de jijijke betekenis van hoogspringen Flu t die vraag zijn de Amerikanen ïelemaal klaargekomen, itvan ruimtevaart is zeer wel te v igen. Verbeterde weersvoorspel- Lamt et behulp van satellieten heeft 17* laatschappelijk belang dat de meer dan rechtvaardigt Tele- •llieten zijn voor het lange- Isverkeer duidelijk concurrerend izichte van kabels. En ook in ver wetenschappelijk onderzoek onbemande ruimtevaartuigen n derjwanneer de NASA. het Ameri- bureau voor lucht- en ruimte- jnoet uitleggen waar beman- mtevaart nu goed voor is, ko- altijd wat onduidelijke verha- r^ensen zijn veelzijdiger dan ma- zij kunnen ingewikkelde situa- ierzien, ingrijpen, reparaties ver- Dat is allemaal waar. Maar de ongehoorde kostenverhoging ardigt die het in leven houden 1 mens in de ruimte met zich staat lang niet vast. ipolloprogramma heeft tachtig gulden gekost. Dat is bijna lal de rijksuitgaven van Neder- 1971. Of vierhonderd gulden merikaan. Of tweehonderddui- ulden per gram teruggebrachte orst. Voor een wetenschapspro- as het krankzinnig duur. Maar ing het dan ook niet om. Het »m het prestige, dat heeft de chappelijke staf vaak met ver- g moeten ervaren, op de Amerikaanse nationale zijn de cijfers niet eens zo larend. Apollo heeft jaarlijks zo één en twee procent van de e begroting gekost. Daarmee t land dat geregeld zijn ontwik- ihulp verlaagt, natuurlijk nutti- ingen kunnen doen, maar het chien wat vergezocht om hier di- rerbanden te leggen, het de moeite waard, te zien !ze weinig doordachte bestedin- e neiging hebben, zichzelf in te houden. Die één of twee t van de begroting schiepen een industrietak met honderddui- werknemers. en de laatste ja- nderdduizenden hoog gespeciali- werklozen. Dat is een van de amste redenen dat op het ogen- opdracht van de NASA een veerboot' op de tekentafels Dat toestel kan tientallen keren ittige lading van dertig ton in an om de aarde brengen en als iegtuig weer landen, lieuwe project wordt met de rlijkste kunstgrepen verdedigd, ost 18 miljard gulden, zegt de Dertig miljard, schatten men- wat vergeten posten meetellen, al de lanceerkosten per kilo ideren tot een zevende van wat zijn, zegt de NASA. Dat is waar wanneer er tweemaql in Ek dertig ton ijzerwaren te lan- zijn. Men kan geloven in het n ruimtevaart zonder in te zien een realistische doelstelling is. aordeel is wel dat er bemande oria mèe in een baan om de kunnen worden gebracht. Het érvan is weer minder duidelijk, het is al eerder gedaan 'dus' het wel goed zijn. En de Russen bet ook. evaart is nog steeds een techni- irestigestrijd met duidelijk mili- indertonen. Eu dat is betreurens- AMSTERDAM De open uni versiteit is een magisch begrip geworden. De resultaten van deze twee jaar geleden in Engeland begonnen combinatie van radio/ televisie en schriftelijk onder wijs, hebben in verscheidenean dere lan,den de vraag naar ook zo'n media-universiteit doen rij zen. Het is net als bij de compen satie programma's voor taalarme kinderen uit zwak-sociale milieus: het begon in Amerika en nu heeft elk zichzelf respecterend land compensatieprogramma 's De vergelijking tussen een open uni versiteit en een compensatiepfogram- ma kan op meer gronden getrokken worden. Beide onderwijsvormen zijn bedoeld om achterstanden van mensen .uit achtergebleven milieus op te hef fen. Bedde onderwijsvormen gaan er van uit dat er ongebruikte kennis is en dat er ongebruikte intelligentie is, vooral bij de achtergestelde groepen; beide onderwijsvormen falen in het uitvoeren van hun taak. Dit laatste is de vaste overtuiging van drs. Cees Faber, werkzaam bij de afdeling onderwijsresearch aan de Vrije Universiteit. Faber vindt de open universiteit een soort ontwikke lingshulp, die de bestaande verschil len in kennis tussen de mensen niet opheft maar juist groter maakt. Want de mensen om wie het eigenlijk gaat, de arbeiders die te weinig kansen gekregen hebben, komen niet; het grootste deel van de studenten aan de Engelse open universiteit komt uit de middenklasse. Vandaar dan ook dat Cees Faber niet zo klakkeloos het idee en model van de open universiteit in ons land wil overnemen. Op het media-congres 'A- gora '72' dat vandaag en morgen in Groningen gehouden wordt, doet hij namens de 'werkgroep instructieve omroep' andere voorstellen om tot 'open onderwijs' te komen. Avontuur met God (ondertitel: weg wijzer voor allen die God zoeken), door Annie van Essen-Bosch. Uitg. Bigot Van Rossum, Blaricum, 115 pag., prijs 7,50. Beknopte overwe gingen, verdeeld over een aantal hoofdstukken (een paar titels: de wil, overgave, de bijbel, het gebed) met steeds een verwijzing naar een bijbel gedeelte. Jezus is geboren, grammofoonplaat (17 cm) bij gelijknamig boekje uil de reeks 'Wat de bijbel ons vertelt', gericht op geestelijk gehandicapten. Op deze kerstplaat geen kerstklokken en knapenkoren, maar nieuwe en ou de liederen, gebracht door Herman van Veen met rustige, ritmische bege leiding. Bestellen bij Ned. Bijbelge nootschap, postbus 620, Haarlem. Sa men met het boekje is de prijs 10. Een getuigenis van katholiek geloof, samengesteld door vijf Brabantse pas toors die bij het godsdienstonderwijs zijn betrokken. Uitg. Gottmer, Haar lem, prijs 5. De tekst is afgedrukt op de rechterpagina's, links vindt men foto's, een gebed op een bijzon dere actualisering van het betreffende geloofsgegeven. Een Engelse 'open universiteit' 'Dat ons onderwijs slecht is, is een open deur intrappen. Dat weet ieder een. We hebben een systeem dat be paald is door wat gebeurd is en niet door wat zal moeten gebeuren. Als kind, trouwens ook als leerkracht, wordt je in ons onderwijs aangepast aan het systeem. Terwijl juist het omgekeerde zou moeten gebeuren: het systeem zou zich aan de mensen moe ten aanpassen. Nu is het zo dat de kinderen klein formaat nette burgers zijn, en als leerkracht moet je ook zo'n 'nette-burgerrol' spelen.' Eén van de mogelijkheden om iets te veranderen aan het systeem is het 'open' maken van het onderwijs. Hoé meer mensen kennis verwerven, hqe meer het onderwijs gedemocratiseerd zal worden. Een open universiteit zoju dan toch voor bepaalde mensen een uitkomst kunnen betekenen?' 'Inderdaad, voor bepaalde mensen,. Wie gaan er studeren aan een open universiteit?- Uitbeen onderzoek naar de Engelse open universiteit is geble ken, dat in de middenklasse 86 pro cent van de ondervraagden van het bestaan van de open universiteit af wist. Van de arbeidersklasse wist maar 23 procent ervan af. En dat, terwijl de open universiteit was opge zet juist voor de arbeidersklasse, om die mensen een tweede kans te geven, als ze om wat voor redenen ook vroeger niet genoeg onderwijs gevolgd hadden.' Dat de open universiteit in Engeland niet bekend genoeg werd bij de arbei ders, is een gebrek aan communicatief 'Maar nooit is onderzocht waarom de voorlichting over de open universiteit niet overkwam. Zoals ook nooit is onderzocht wie er zakten voor de cursussen, wie er uitvielen. Waarom onderzoeken ze dat niet?' Voordat Nederland, eventueel samen met België (er is nu een Nederlands- Belgische werkgroep .die studeert over een open universiteit voor het Neder landse taalgebied) zich stort in zo'ü universiteit, moet eerst volgens Faber nog maar eens goed onderzocht wor den voor wie zoiets opgericht wordt En of er werkelijk behoefte aan is 'De Engelse open universiteit is meer dan we weten en mander dan we willen. We hebben hier te weinig informatie. En volgens mij lijkt het meer dan het is.' Behoefte Als je dan toch besluit een open universiteit op te richten, dan moet je volgens Faber eerst onderzoeken wie er behoefte aan heeft. 'Niet eerst een open universiteit oprichten, want dan ga je er van uit dat zoiets bestaansrecht heeft. En dat moet je eerst zeker weten. En dan, als je besluit dat een dergelijke voorziening er voor arbeiders moet komen, dan moet je zorgen dat je die groep bereikt. Ik zou nooit beginnen voor dat ik die arbeiders gemotiveerd had. Die motivatie moet je opwekken via de radio en televisie. Je moet ervoor zorgen dat de televisiekijkende men sen ineens oveïeind gaan zitten en zeggen: Verrek, wat is dat? En als je eenmaal enthousiasme hebt opgewekt dan moet je dat blijven voeden, op blijven laden. Ik vind manipuleren niet slecht. Het is een misvatting te denken dat je via radio en televisie onderwijs kunt geven. Je kunt via de media wel motiveren, de mensen aanzetten om onderwijs te gaan volgen. Maar het onderwijs zelf is een kwestie van contacten van mensen onderling, het heeft niet alleen met hersens te ma ken, ook met emoties. Een open uni versiteit vind ik dan ook surrogaat, een noodoplossing.' Omdat de universiteit van de tweede kans eigenlijk in feite alleen maar geschikt is voor de mensen die een eerste kans gehad hebben (de mensen die ook die eerste kans niet gehad hebben, kunnen nooit over de drem pels heenkomen), moet er eerder iets gebeuren op het niveau van het basis- en het voortgezet onderwijs. 'En dat moet dan echt 'open onder wijs' zijn. Toegankelijk voor iedereen, op alle plaatsen waar je kunt leren. Onze werkgroep voor het Agora-con- ETP WARDEN Provinciale Staten riesland voelen niets voor ge- inning. Ze hebben gisteren be de minister van binnenlandse te berichten, dat in Friesland gewesten geen plaats is. Dit ord komt op een verzoek van de er aan de verschillende p'rovin- jturen om hierover het stand- kenbaar te maken. Toen de Nederlandse sociologi sche en anthropologische vereni ging zich vorige week liet voor lichten ovèr de problemen die de Club van Rome aan de orde stelt, was daar ook de. Groningse eco noom prof! dr. J. Pen. Zijn ant woord op de vraag wat de socio logen nu kunnen doen vroeg meer ruimte dan er toen beschikbaar was. Daarom vandaag een 'gast- rubriek' met een bewerking van wat prof. Pen zijn 'Notities' noem de. Stel eens dat de anti-groeiclub gelijk heeft Dat wil zeggen: onze beschaving kan alleen worden gered als we be reid zijn massief om te schakelen (van sterk vervuilende en sterk grondstofverbruikende activiteiten naar schone en zuinige). Daardoor moet de produktiegroei juist in die sectoren worden afgeremd, die intens begeerde produkten voortbrengen (va kantiereizen, licht en warmte, comfor tabele apparatuur, farmaceutica). Stel verder dat die omschakeling zo diep ingrijpt dat een algemene vertraging van de produktiegroei optreedt, met een dienovereenkomstige vertraging van de groei van het reële inkomen. Welke nieuwe problemen vloeien daaruit, voort voor de sociolpgie? Daarbij moet voorkomen worden dat de analyse, die al moeilijk genoeg is, verdrinkt in allesoverheersende waar deoordelen, die het denken verlam-? men. Dan ontstaat de toestand die de beoefenaren van de oudere en meer .gevestigde sociale wetenschappen ver vult met zorg en/of minachting: socio logen, dat zijn die lui die bij gebrek aan wetenschappelijke bagage hun toevlucht nemen tot luid geroep over. Wat er, naar hun particuliere mening, allemaal veranderd zou moeten wor den in de maatschappelijke 'structu ren.' In de economie wordt er vaak van uitgegaan dat mensen zijn voorzien van goed geordende voorkeurschema's. Bijvoorbeeld: iemand verkiest A bo ven B, en B boven C, dus hij verkiest A boven C. Doet hij .het omgekeerde, dan begrijpen we dat niet. Nu wil het geval dat mensen, als zij over het milieu spreken, dergelijke tegenstrij digheden aan de dag leggen. Veel mensen wekken de indruk, strijdige dingen te willen. Bekende voorbeel den: hogere overheidsuitgaven, lagere belastingen. Ik ken een groepje stu denten dat in een boerderij woont en blijkens raambiljetten (redt de Wad denzee enz.) zeer milieubewust wil zijn; zij hebben intussen de landelijke omgeving met hun 2-CV's bedorven. Misschien zou de sociologie eens wat aandacht kunnen opbrengen voor der gelijke vormen van onsamenhangend' gedrag. Het komt tenslotte vooral voqr in groepsverband. Enkele suggesties voor de theorievor ming: Soms speelt gebrekkige informatie of gewone domheid een rol. Ik ken ie mand die de sociale premies schande lijk hóóg vindt niaar de AOW-uitkeH ring schandelijk laag. Soms speelt het feit een rol dat iemand tegelijkertijd tot verschillende groepen behoort Als automobilist is zijn rolgedrag anders dan als milieubeschermer. Als de pressiegroepen namens hun achterban spreken, zijn er misschien wel hon derd miljoen Nederlanders aan het woord. Soms wordt de onsamenhan gendheid misschien onbewust gezocht om aan te tonen hoe slecht de maat schappij is. Het zoeken naar zonde bokken (de kapitalisten, de marihua- narokers, de Shell, de machthebbers, de nozems, de lanterfantende studen ten en steuntrekkers, de Surinamers, de blanken, het kabinet-Biesheuvel, de roomsen, de economen, de socialis ten, de anderen) is een gezelschaps spel dat sociologen best eens wat nader mogen bekijken. Scheiding van analyse en politiek be hoeft niet het inzicht te blokkeren dat een zo koel mogelijke analyse toch belangrijk kan zijn'voor de be leidsvorming. Als wij de milieu- en uitputtingsproblemen willen oplossen door economische politiek, zullen we in de eerste plaats moeten begrijpen waarom zo'n beleid, naar zich laat vermoeden, wel eens ernstig gehin derd zou kunnen worden door onsa menhangend gedrag. (Uiteraard zijn er veel meer belemmerende factoren waar de sociologie naar zou kunnen kijken. Bijvoorbeeld machtsverhoudin gen tussen groepen. Maar dat is een te bekend, zij het ondoorzichtig on derwerp dan dat ik er de aandacht op zou moeten vestigen.) Daarnaast zou de sociologie studie kunnen maken van de beleidsinstru menten voor de gedeeltelijke of totale nul-lijn. Zij zóu bijvoorbeeld een ant woord kunnen zoeken op de kern vraag: hoe krijgen we de mensen zo ver dat ze van hun vliegreis naar Majorca willen afzien? Moet daartoe ook de vliegreis van een socioloog naar een internationaal congres wor den onderdrukt? Of die van een olie ingenieur naar een raffinaderij in Caracas? Hoeveel inkomensnivellering is nodig om de jaloezie weg te mani puleren die de medewerking aan een milieubeleid blokkeert? Moeten de mensen méér informatie krijgen van de vrije nieuwsmedia (die van nature een enigszins hitserig en onvrede- scheppend karakter dreigt aan te ne men lees de Volkskrant)? Of moe ten we naar een gestroomlijnde, slaap verwekkende voorlichting (in Rusland worden vliegtuigongelukken verzwe gen)? Moeten we doodsbenauwd wor den gemaakt voor de komende milieu rampen? Of stompt dat juist af, waar door de consumptie dreigt te stijgen? Het is natuurlijk niet verboden dat de sociologie het onderzoek naar de beleidsinstrumenten verruimt tot een onderzoek naar radicaal nieuwe maat schappelijke 'structuren', die dan op minder gespannen voet zouden moe ten staan met een anti-vervuilingsbe- leid en een anti-uitputtingsbeleid dan de huidige maatschappij. Het gevaar bestaat echter dat a) sommige driftige sociologen dan bij voorbaat al weten dat die structu ren véél en véél beter zijn; b) vergeten wordt dat er nog geen milieu-reddende alternatieven bestaan, althans niet op nationale basis (Cas tro wil méér suiker, Allende wil méér welvaart); c) polarisatie wordt opgeroepen, die (misschien) belemmerend werkt op het huidige begin van een milieu sparend beleid, zodat we in de Forres- ter-Rïeaclóws-rampeh zijn omgekomen voordat de nieuwe heilstaat op ons is neergedaald. gres bepleit de oprichting van een 'open multimediale educatieve instel ling', een soort onderwijssupermarkt, waar je graden kunt halen, maar ook voortgezet onderwijs kunt volgen. En waar de rol van de media (radio, televisie, schriftelijk onderwijs, ge luidsbanden, videotapes) goed bestu deerd wordt. Die educatieve instel ling, de open school moet allerlei experimenten opzetten om kinderen 'en jongeren uit achtergestelde milieus proberen te interesseren voor het on derwijs. Daarnaast moet de open school educatieve faciliteiten bieden aan zoveel mogelijk volwassenen die naast hun dagtaak verder onderwijs willen volgen. En de open school zal dan ook via zijn mediatheek facilitei ten aan het 'gewone' onderwijs en aan de centra voor vormingswerk kunnen bieden. De werkgroep vindt dat de open school los van de bestaande omroepen en onderwijsinstellingen moet staan. In Engeland bleek de onafhankelijk heid van de open universiteit een absolute voorwaarde om werkelijke vernieuwingen door te kunnen voe ren. 'Binnen een jaar' Volgens de werkgroep moet als er een nieuw kabinet is, zo snel mogelijk een commissie benoemd worden die bin nen een jaar voorstellen doet over de oprichting van een 'open multime diale educatieve' instelling. De open school zal uiterlijk 1 januari 1974 aan het werk moeten gaan. Cees Faber: 'Ik geloof dat ieder mens kennis wil vergaren, ontdekking wil doen, nieuwsgierig is. Kennis is macht, dat weet iedereen, en dat is goed. Het onderwijs is in staat de mensen te veranderen, het kan ze vrijheid van beweging geven. En erg belangrijk daarbij is, dat het er meer op aankomt hóe er geleerd wordt dan wét er geleerd wordt.' De Rotterdamse journalist Renae Jan- ,sen (28) gaat een sombere kerst tege moet. In februari vroeg hij zijn ne gentienjarige Bulgaarse verloofde Ju lia tot vrouw, maar het huwelijk moest worden uitgesteld wegens ge brek aan trouw formulier en. Hoewel diverse malen mondeling werd meege deeld, dat de zaak in orde gemaakt zou worden, is Renae nog altijd ge dwongen vrijgezet. Sterker nog: de voormalige Tijd-ver- slaggever vreest dat hij zijn verloofde nooit meer zal zien omdat hij vorige week als 'ongewenste vreemdeling' over de Bulgaarse grens is gezet. De zaak ziet er hopeloos uit, aldus een wanhopige Renae Jansen. Ik heb al het mogelijke geprobeerd om mijn Ju lia naar Rotterdam te halen maar de Bulgaarse autoriteiten laten mij in de steek. Eenmaal, getrouwd en met een uitreisvisum zou Bulgaarse Julia de grens over mogen om met de man van haar keuze het geluk in Nederland te zoeken. De reden voor zijn uitwijzing, vooraf gegaan door vier dagen eenzame op sluiting in een fel verlichte cel, is volgens de de Rotterdamse verslagge ver de stroom van negatieve pubüka- ties in de Nederlandse dagbladen rond om het voetbalgevecht tussen het Amsterdamse Ajax en CSKA-Sofia. In Bulgarije is men de overtuiging toege daan dat ik de Nederlandse sportcol- lega's deze verhalen zou hebben inge geven en dat ik ze zelfs geschreven zou hebben. Nonsens, aldus Renae Jansen, ik heb weliswaar met enkele collega's gespro ken maar het moet toch duidelijk zijn dat de bedoelde verhalen vallen on der verantwoording van de betreffen de dagbladen. In Bulgarije dacht men er evenwel anders over en het pas- ipoort van journalist Jansen kreeg een uitwijsstempel tot 1977. 'Mijn verloof de heb ik tijdens de laatste dag van mijn verblijf in Sofia twee minuten mogen zien. Daarna ben ik haar ge heel uit het oog verloren. Ik weet niet hoe zij het maakt en waar zij woont. Het telefoonnummer dat wij hadden geeft geen gehoor.' Ranel Jansen Van onze soc.-economische redactie UTRECHT De gekozen leden van de centrale ondernemingsraad van VMF hebben de plaatselijke onderne mingsraden van de tot het concern behorende ondernemingen geadvi seerd geen overleg te plegen over de reorganisatieplannen van de raad van bestuur van de VMF. Dit totdat be kend is hoe de vakbondsleden denken over het voorstel van hun bestuurders niet akkoord te gaan met reorganisa tieplannen die gedwongen ontslag van werknemers ten gevolge hebben. De vakbondsleden zal deze en volgende week worden gevraagd hoe zij over de plannen «van de raad van bestuur denken. Het gaat om de arbeidsplaats van 550 mensen, verdeeld in twee groepen. Dit voorjaar werd bekend gemaakt dat 300 mensen het bedrijf zullen moeten verlaten. Deze ontslagprocedu re loopt nu. Daarnaast werd eind november bekend gemaakt dat nog een 250 mensen zullen moeten wor den ontslagen. Ten slotte zal Werk-' spoor Amsterdam nog moeten 'afslan ken' tot 800 personeelsleden in de loop van 1974. Van Werkspoor Am sterdam, dat nu 1050 personeelsleden heeft, bevinden zich 125 tot 150 bij de groep van 250 werknemers van eind november. De verdere afslanking zal via overplaatsing natuurlijk gaan, zo heeft een woordvoerder van de VMF meegedeeld. 'Om zo ook werkgelegenheid te krij gen voor deze rimboebewoners die zich nog altijd met enige trots Frie zen noemen' moeten volgens het Leeuwarder gemeenteraadslid O. Hei- dinga de rijksdiensten ook in de rich ting van Friesland gespreid worden. De heer Heidinga, die tot de a.r. fractie in de Friese hoofdstad be hoort, vindt het allemaal een kwestie van billijkheid; hij ziet geen enkele reden waarom alleen de Hollanders er recht op hebben rijksdiensten in hun landstreken en steden te mogen huis vesten. Het Leeuwarder raadslid trok deze week fors van leer tegen de rijksamb tenaren die spreiding van de rijks diensten 'deportatie' noemen en een eventuele verhuistoelage als 'rimboe toelage' betitelen. Hij zei onder meer 'dat wij altijd wel geweten hebben dat er veel Haagse windbuilen be staan en dat velen daar in die streken zichzelf en hun klasse beschouwen als de bloem der natie zonder wiens winstprestatie deze natie tot onder gang gedoemd is'. De Nederlandse ambassadeur in Sofia, het ministerie van buitenlandse zaken en de Nederlandse Vereniging van Journalisten, hebben allemaal gepro beerd of proberen de tragische affaire tot een goed einde te brengen, tot nu toe zonder enig resultaat. Als mijn Julia niet vóór mei volgend jaar hier is kan ik de trouwplannen wel opge ven, aldus een gelaten Renae Jansen. Over vier maanden hoop ik vader te worden, waarmee de zaak alleen nog maar gecompliceerder komt te liggen, omdat dan een visum voor twee perso nen nodig zal zijn. Het is hopeloos, verzucht Renae Jansen. Volgens hem is het bijna noodzakelijk dat de Friezen oprukken en de Haag se regeringsgebouwen bezetten. Ver der vond hij dat de Friezen het skelet vormen waarom het overige slappe vlees der natie hangt. Hij verwees hierbij onder meer naar 'de ministers, staatssecretarissen en topfunctionaris sen in bedrijven, die deze kleine be volkingsgroep in de afgelopen decen nia heeft geleverd'. Overigens meent hij dat er rustig rijksdiensten naar Friesland verplaatst kunnen worden. 'Wij lopen echt niet te schooieren om hier alsjeblieft nog wat zich voelende Hollanders aan onze samenleving toe te voegen', zei de heer Heidinga. De mannelijke bevolking van het Gel derse Westervoort (ruim vierduizend inwoners) kan weer naar de kapper. De enige herenkapper in Westervoort stopte er kort geleden mee maar in de persoon van de heer J. Hesseling uit Wolpheze krijgt de gemeente weer een nieuwe. De kapperskwestie heeft de plaats niet onberoerd gelaten: in de gemeenteraad zijn er verhitte de batten over gevoerd. 'Sluip nooit meer zo achter me aan en mompel dafl ook niets, dat op *kaper* lijkt Kerken slaan alarm GENEVE (DPA/UPI) Een ouder ling van de presbyteriaanse kerk uit de plaats Majancaze in Mozambique heeft zich in juli van dit jaar opge hangen in zijn cel. De dood van de ouderling, Jose Sidumo, is gisteren bekendgemaakt door de Wereldraad van Kerken en de Hervormde Wereld bond in Genève. Eerder meldden deze organisaties al de dood van het hoofd van de presbyteriaanse kerk in Mo zambique, dominee Zedequias Man- ganhela. Diens zelfmoord, op 10 de cember in een gevangeniscel, is later officieel bevestigd door de Portugese autoriteiten. Volgens de Hervormde Wereldbond heeft de familie van Sidumo nu van de politie bericht gekregen, dat deze zich al in juli in z'n cel van 't leven heeft beroofd. De politie wilde niet meedelen waar Sidumo is begraven. Manganhela en Sidumo werden in juni van dit jaar met nog een dertig tal leidende figuren uit de Mozambi- kaanse presbyteriaanse kerk en enkele honderden andere burgers gearres teerd. Manganhela pleegde zelfmoord na een half jaar eenzame opsluiting en langdurige verhoren. De Hervorm de wereldbond en de Wereldraad van Kerken hebben om hulp verzocht aan de commissie voor de rechten van de mens van de Verenigde Naties, de internationale commissie van juristen en Amnesty International om er op toe te zien dat de rechten van de mens voortaan geëerbiedigd worden in Mozambique en dat mensen in de gevangenis juridisch bijstand krijgen. KARLSRYHE (DPA) In het proces tegen drie leden van de in West- Duitsland verboden 'socialistische Pa tiënten-Collectief' van Heidelberg (SPK) zijn in Karlsruhe het echtpaar Wolfgang en Ursula Huber beiden 37 jaar oud tot vier en een half jaar en de 23-jarige Siegfried Hausner tot drie jaar gevangenisstraf veroor deeld. De openbare aanklager had resp. vijf en een half en drie jaar geëist De toegewezen verdedigers pleitten voor milde straffen. De veroordeelden wa ren niet in dc rechtszaal aanwezig. Zij betwisten de competentie 7an de rechtbank. Het echtpaar Huber Is veroordeeld wegens het lidmaatschap van een mis dadige vereniging, de vervaardiging van springstof en vervalsing van do cumenten. Hausner werd schuldig be vonden aan heling, vervalsing van documenten, het lidmaatschap van een misdadige vereniging en verzet tegen de politie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 9