XD XD XD XD XD XD XD XD XD XD XD >0 XD XD >0 X Duizendpoot Hans Jung bouwde voor zeven ton academie en campus KJÖ KJÖ fcsrsrJ $£=23. «=£=J Rector van 27 jaar Vers één is, dat we het samen doen Lientje en Lodewijk Oud-minister T. Doko Jubileumdienst in Oesapa Beslissing Kuinderbos zaak voor nieuw kabinet vandaag Beroepings- werk TROUW/KWARTET ZATERDAG 9 DECEMBER 1972 kom ov«r d« brug kom ovor da brug kom ovtr do brug kom ovor de brug kom ovor do brug kom ovor do brug kom over do brug kom ovor do brug kom ovor do brug kom ovor do brug kom over do brug kom over do brug kom over do brug kom over do brug kom over do brug kom ovo - c=2r£=J «r» t?^r? c=£ c=^n crsrSrJ t£=£ri tsrsri tr giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro ?600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro 7600 giro door Ton van der Hammen Hans Jung, nog maar 32, is de ontwerper en bouwer van de Aka- demia Theologia Kupang, op Ti- mor. Met weinig geld, afkomstig van Kom over de Brug: vorige actie vijf en nu als u meewerkt nog twee ton, heeft hij voor de Timor- en Sumbakerk iets gewel digs neergezet. En dan moet u weten op welke manier. In Duits land heet hij Bau Ingenieur. Maar op Timor was hij behalve archi tect onder meer aannemer, voor delig inkoper van alle materia len, hoofdopzichter, leermeester, hoofdboekhouder en -kassier, elektriciën, waterleidingdeskun- dige, improvisator. Kortom, de duizendpoot, die de gekste proble men heeft moeten oplossen. Hij gaat Weihnachten na vier jaar met vrouw en kinderen nu eens thuis vieren. Misschien wel met enige, maar bepaald niet met trotse voldoening, in de zin van het Babel dat hij gebouwd zou hebben. Hoewel innemend non chalant in zijn optreden, houdt hij zich in een gesprek op de vlakte. Maar veert op en is er ineens hele maal bij om mijn vraag te bevestigen of dit en ander werk voor de Mission voor hem niet zoveel betekent als Jezus Christus met stenen verkondi gen. Jung was net klaar met kerkbouw op Nias, toen hij voor dit project werd gewonnen. Ging voor het heuvelland lage gebouwen ontwerpen: hoofdge bouw van drie vleugels: leslokalen, docenten-, rectorkamer, kantoor, bibli otheek (helaas nog leeg), studiezaal en kapel. Vier internaatsgebouwen voor dertig studenten elk, een keu kengebouw, vijf docentenwoningen, een woning voor de administrateur, een generatorgebouw en een groot reservoir voor opgepompt water uit de bron, die het overigens kale en steenachtige terrein rijk is. Alle dure materialen zouden uit Ne derland worden geïmporteerd. Madr Hans en Ingrid Jung op het platform van hun zelfgemaakte houten huisje aan zee. Het was de laatste dag voor hun vertrek. Jammer dat zij nu juist haar bril moest verzetten toen Ik knipte. Dat zijn van die onvoorziene dingen die een amateurfotograaf pas op de afdrukken bemerkt er kwam behalve de elektrische instal latie niets, door importbarrières. Het was dus meteen pionieren om het nodige bijeen te scharrelen. Tot en met de betoninstallatie, die van een Chinees op het eiland werd geleend. Werken met gemiddeld honderd en maximaal soms wel tweehonderdzestig mensen, van wie de meesten onge-, schoold, die dus meteen een aardige leerschool ondergingen. Bouwelemen ten werden ter plaatse gefabriceerd, ook originele open stenen met een driehoeksmotief, die monotonie in de bouw geen enkele kans gaven. Criticasters hebben wel eens 'ie luxe' laten vallen. Dat mag zo lijken en je bent, komend van het vliegveld Ben Foei op een heuvel bij het zien van de keurige campus (vooral ook 's a- vonds) inderdaad aangenaam verrast, maar dan door de oorspronkelijkheid van de bouwer, die met eenvoudige middelen zó wist te spelen. Door alles in eigen hand te houden is op de bouwsom minstens vijftig procent bespaard, zegt Hans Jung. Daarin lijkt hij nog bescheiden te zijn als je hoort dat de nieuwe Bank Indonesia in Kupang, bouwtechnisch een kleiner object, zijn eerste begroting met 85 miljoen rupiah begon om het bouwen nu, in werkelijkheid, met 225 miljoen af te sluiten. En dit dan tegenover de 86 miljoen rupiah. die tenslotte de Akademia Theologia Kupang heeft ge vergd! We doen het zelf Overigens meent Jung, dat het zo eenhoofdig 'managen' door een wes terling zoals hij gedaan heeft in Indo nesië definitief tot het verleden be hoort. Daarvoor is de ontwikkeling naar zelfbewustzijn van het volk. Iri an Barat misschien uitgezonderd, de afgelopen jaren te ver gevorderd. Men zal eerder zeggen: stuur het geld maar, dan doen wij het zelf. Dan wordt het zeker duurder werken, maar die prijs is het waard. Mits de broeders en zusters in het westen maar om verantwoording van het be stede geld vragen. De Akademia (ATK) is bedoeld voor de Timor- en de Sumbakerk. die res pectievelijk 600.000 en 40.000 leden tellen, zegt de heer T. Doko. een der leidinggevende figuren in de Timor- kerk en voorzitter van de stichting ATK. Hij was onder meer minister van onderwijs voor oostelijk Indone sië en tot voor kort nog inspecteur voor het onderwijs op Timor. Nu hij gepensioneerd is geeft hij praktisch al zijn tijd aan kerkopbouw in de breed ste zin van het woord. Het doel van de opleiding is predikanten af te leveren, die echt op het platteland zijn ingesteld. Vandaar, dat op het lesrooster ook vakken voorkomen over dorpsleven en landbouw. Direct na aankomst op Timor maakte ik daar al wat van mee, door een samenkomst met de studenten (ook vrouwelijke) in de kapel bij te wo nen, waar de docent agrarische vak ken met de jongelui (geestige opmer kingen en ideeën vaak) overlegde hoe waarmee het campusterrein het beste zou kunnen worden beplant, wat ze in hun vrije tijd gaan doen. Een aan dacht en belangstelling op die avond om jaloers op te worden! Er zijn vier vaste docenten: drs. H. Reenders, door Baarn ter beschikking gesteld (Sumba), ds. C. W. Oppelaar via Oegstgeest, reverend J. Newal via de Presbyterial Church van Ierland en ds. A. A. Yewangoe van Sumba die pas rector is geworden. Verder doce ren er vijf part timers. De school is in zijn tweede jaar en telt vijftig studenten. De cursus, aanvankelijk op vraagt de zwaardere SMA vooroplei ding, een soort atheneum. Omdat de predikantennood op Timor het groot ste is, tussen de tweehonderd en drie honderd vacante gemeenten, is beslo ten dat Timor de eerstvolgende jaren vijftien en Sumba vijf nieuwe eerste jaars zal selecteren na de admissie- examens. Op eigen benen Behalve de internaats- en cursusgel- Bapa T. Doko, een van dc leidende figuren in dc Timorkcrk. In het be stuur van de Akademia Theologia Kupang is hij voorzitter. den voor de studenten die doorgaans door de gemeente worden opgebracht en de symbolische bijdragen van de Timor- cn Sumbakerk, zo vervolgt de heer Doko, zijn we financieel met de exploitatie van de ATK nog helemaal van de broeders en zusters overzee afhankelijk. Dat vindt hij verdrietig en met hem zijn synode. Omdat de Timorkerk, die welbewust selfsuppor ting wil zijn, voorlopig niet in staat is haar exploitatieaandeel voor de ATK op te brengen, zinnen de heer Doko en de zijnen op middelen om dat toch te realiseren. Ze denken daarbij aan een op te richten trans portonderneming, aan veehandel, aan het gaan exploiteren van de houtbe werkingsmachines en de betonstortap- paratuur die de heer Jung heeft ge bruikt. waarvoor natuurlijk eerst ka pitaal zou moeten worden aangetrok ken. Of het al of niet lukken zal, het is typerend voor het streven van de Timorkerk, waaruit zelfbewustheid spreekt. Dc aula van dc ATK. Het kruis is een opening in de muur, wat 's avonds naar buiten en overdag naar binnen een origineel effect geeft. Een korte indruk nog van de jubi leum-kerkdienst in een Timorkerk, die ik 's zondags in Oesapa meemaak te, de kerk waartoe ook de ATK- mensen behoren. Voorganger de ree- tor, ds. Andreas A. Yewangoe, die preekte over Efeze 5, 26 en 27 een bijbelwoord dat in alle Timorkerken op deze dag centraal stond vanwege GMIT: de Geredja Masehi Indjili Ti- van Timor, welke daarvóór Protestantse Kerk in Nederlandsch-Indië heette, die door het gouvernement sterk werd ge subsidieerd. Een verplichting, die door de staat een kwarteeuw geleden is af gekocht. Ouderlingen en diakenen (ook vrou welijke) ter weerszijden van de preek stoel, met het gezicht naar de ge meente. Voor de preekstoel een sim pele houten tafel waarbij een zakje meel is neergezet: bijdrage in natura van een der gemeenteleden. Een litur gie volgens het ook bij ons gebruike lijke standaardpatroon. Langzaam zin gen zonder orgel wat vaak in Indone sische kerkdiensten het geval is. Tij dens de dienst staan dan hier, dan daar in de kerk koortjes op, die heel wat vlotter hun liederen ten gehore brengen, in één geval zelfs heel muzi kaal uitgevoerd: een soort negro-spiri- tual. Eerbiedige aandacht tijdens gebed cn preek. De preek gaat diep in op de verhouding man-vrouw in Paulus' tijd en de parallellie Christus-gemeente. Zijn bruid. Ds. Yewangoe legt verbim dingen met met ada-huwelijk, zoals dat hier gebruikelijk is. Evenals de man de vrouw moet liefhebben, heeft ook Christus Zijn gemeente lief, is altijd met die gemeente bezig, die daarop van haar kant moet antwoor den. Is dat zo, dan mag de gemeente, zeker op deze gedenkwaardige dag, blij zijn en erop rekenen, dat Chris tus voor haar zal zorgen en een schone toekomst voor haar heeft weg gelegd. Het is muisstil. Alleen de vogels bege leiden het betoog via de altijd open verbindingen met buiten. Collecte. Slotzang. Zegen, afgesloten met het door de gemeente staande gezongen Amin, Amin Amin. De rector, ds. Andreas A. Yewangoe, van Sumba. In de rectorskamer ontmoet ik ds. Andreas A. Yewangoe, nog maar 27 jaar. Een persoonlijkheid, deze intelli gente bescheiden Sumbanees, die zich wat verlegen voelt met de zware ver antwoordelijkheid op zijn jonge schouders. Hij heeft deze functie waartoe hij gekozen is alleen aan vaard, omdat buitenlandse docenten statutair geen rector mogen zijn, waarvan hij de noodzaak inziet vanwe ge eigen kerkemancipatie. Zelf stu deerde hij theologie in Djakarta, uni versitair dus, een niveau dat afgestu deerden aan deze ATK, naar te ver wachten valt, als vijfdejaars kunnen vervolgen. Hetzij in de hoofdstad, dan wel in Djokjakarta, om nu maar de 'dichtstbijzijnde' theologische hoge scholen te noemen. De vakken aan de ATK zou je in drie hoofdgroepen kunnen verdelen, legt de rector uit: geconcentreerd om het Woord, de theologische dus; geconcen treerd om de maatschappij: waarheen richt zich dat Woord, met agrarische vakken, culturele antropologie etcete ra en tenslotte de vakken die als middel kunnen worden beschouwd om de verbinding tussen één en twee tot stand te brengen: pastoraat, catechese, missiologie en dergelijke. Nadrukke lijk wil de opleiding verticaal en hori zontaal zijn. Ds. P. J. Mackaay, voorzitter Kom over de Brug Nadat u zo het een en ander over Indonesië hébt gelezen en kunt lezen, nog maar één facet van de wereldwijde hulp die nodig is; via radio en tv van weer andere pro jecten kon en kunt kennis nemen en in het algemeen bent gecon fronteerd met het doel, dat Kom over de Brug nastreeft vijftig miljoen als schep er bovenop zou ik u willen wijzen op een aspect, dat voor ons het belangrijk ste is. Dit is een aktie van Nederlandse kérken ten bate van het werk van vele kerken in de derde wereld. Voor mij is de vijftig miljoen die we bijeen gaan brengen vers twee. Vers één is, dat we het sémen doen, tien kerken en het Leger des Heils. Elk van die kerken heeft haar eigen traditie en eigen klimaat. Wij weten maar al te goed welke verschillen er tussen óns zijn. Ik wil hier wel zeggen, dat, nu ik een jaar lang in Kom over de Brug dagelijks werk met rooms-katholie- ken, die ik niet kende maar die nu mijn vrienden en broeders gewor den zijn, ik beter dan vroeger begrijp waarom er in de reforma tie bepaalde beslissingen gevallen zijn. Maar ik voeg er onmiddellijk aan toe, dat de catholica op haar beurt, en dat begrijp ik nu ook beter dan vroeger, ons, reformato rische christenen, vragen stelt waar wij wel eens te gemakkelijk langs heenlopen. Maar het voor naamste is, dat wij over de muren tussen al die verschillende kerken elkaar zijn gaan ontdekken en Öat wij overal de Heer ontdekken. Dat geldt niet alleen voor de staf in Oegstgeest, waarin we, tijdens de wekelijkse vergaderingen nogal eens met elkaar getheologiseerd hebben. Het geldt ook, en dat is minstens zo belangrijk, voor alle mogelijke actiegroepen in stad en land. Daar werken mensen samen, die elkaar tot voor kort niet ken den. Daar ontdekken ze dat die anderen, ook al leven ze in een heel andere traditie en een heel ander klimaat, toch dezelfde Heer willen dienen en zich beschikbaar willen stellen voor Zijn kerk, die Goddank groter is dan onze ver deelde geloofsgemeenschappen. Ik hoor nu al geluiden uit ons land als deze: we vinden het fijn, dat we dit grote werk samen doen en we zullen elkaar ook na de actie niet meer loslaten. Ik weet, dat dit ook bij de vorige Kom over de Brug-actie toen nog binnen de kring van reformatorische christenen voor velen een bele venis is geweest, die ze niet meer vergeten zijn. Daarom zijn ze er nu, in 1972, weer met blijdschap aan gaan staan, toen Kom over de Brug hun medewerking vroeg. Ik hoop en verwacht dat dit in 1972 opnieuw zal gelden voor honderd duizenden uit alle kerken, die zich in deze weken overal inzetten voor deze aktie. Als dat gelukt, als vers één een realiteit wordt, dan hébben we, dat zult u zien, er geen moeite mee om vers twee, dat is vijftig mil joen, bijeen te brengen. P. J. Mackaay Tot slot een gesprekje met enkele studenten-zelf, een jongeman en een meisje, want in de Timorkerk kent men al de vrouw in het ambt. Lientje Laubela, 22, is tweedejaars en komt van het eiland Alor. Ze behoort tot de zes, onder wie vier meisjes van haar eiland, die na examen wérden toegelaten. Lientje vindt de verhou ding tussen de studenten onderling uitstekend, wat haar studiegenoot be aamt en zegt over haar roeping een voudig: Ik wil wat ik zelf weet en beleef als predikante aan de mensen uitdragen. Haar ideaal is vanuit het evangelie mee te mogen helpen aan het streven naar religieuze en maat schappelijke ontwikkeling van de mensen. Het liefst op Alor, maar dat moet ze afwachten, want de synode van de Timorkerk stelt predikanten aan. Lodewijk Ng. Leghu, ook 22 jaar en tweedejaars, komt van Sumba en be hoorde tot de zeventien procent van de kandidaten, die naar de ATK mochten. Hij hoopt na zijn eindexa men over twee jaar als vicaris in de Geredja Kristen Sumba te gaan wer ken, een periode die één tot twee jaar duurt. Daarna is hij dat is het verschil met de Timorkerk beroep baar. Hij heeft hetzelfde roepingsbe sef als Lientje. Als hij uit de drie mogelijkheden die straks op Sumba voor hem openstaan, te weten: leger- De campus, waar studenten zich voor bereiden op de volgende les. predikant, godsdienstleraar, gemeente predikant, moet kiezen, voelt hij zich het meeste tot dat laatste aangetrok ken. Zijn voorkeur hebben dan weer het pastorale en missionaire aspect. Lientje Laubela, rechts en Lodewijk Ng. Leghu, studenten. DEN HAAG Het demissionair binet-Biesheuvel zal het aan het wc kabinet overlaten om te bel of het Kuinderbos militair oefe rein wordt. Dit blijkt uit het woord van de demissionaire min van defensie De Koster op vrager, de KVP-Tweede-Kamerleden Du: nier. Krosse en Weijers. WAARHEID en EENHEID Het Synode-Nr. is verkrijgbaar a f 1.50 per gironummer 69302. Uitg. KARSSEN, Bodegraven. KERK T2 A (ADVERTENTIE) NED. HERVORMDE KERK Bedankt voor Opperdoes-Aartswj W. J. Kolkert te Oudemirdum. Intrede te Hoorn: Mej. G. M. I Wijk, voorh. vicaris te Hilversunf Den Ham; kand. J. Kleinrens hulppred. aldaar; te Hagestein:C van Herpen, eervol ontheven prej Utrecht; te Gendringen: L. r voorh. zendingspred. op Java. GERE. KERKEN Beroepen: te Amerongen: J. D. te Akkrum. Afscheid van Beverwijk-Heemskerd Pasveer (wegens benoeming tolf rekt. vormingscentrum 'De Drieklf te Paterswolde). Intrede te Munnekezijl: kand. L. Ij sen te Amstelveen. GERE. KERKEN (VRIJG,) Beroepen te Groningen-Nrd.: I Woudt, kand. te Bunschoten, voor missionaire dienst op Irian Baratj GERE. GEMEENTEN Beroepen te Nieuwerkerk (Zld) i Wolfaartsdijk: J. Mol te Hardiiu Giessendam, die bedankte voor 1 waal. BAPTISTEN GEMEENTEN Afscheid van Sittard-Heerlen:| Tromp ber. te Emmer-Erfschef veen. ADVERTENTIE WAARHEID EN EENHEID Het nr. van 12 december totaal-synodeverslag gaat alle Geref. kerkeraden. Gratis voor wie zich per 1 nuari abonneert. Uitg. Karssen BODEGRAVEN. WAAR WIJ 'HUIZEN' De boden van God komen in de s Sodom. Nu worden twee 'engelen' vMaar meld. Zij moeten zien te weten rukt komen wat er in Sodom aan de h< [ehoi is en dan daarnaar handelen. In 0ors stadspoort zit de man Lot. Ondai oen de omgang met het volk van de s rrijvv heeft Lot de deugd der gastvrijh ien, niet verleerd, hij nodigt de tweebeek bekende reizigers uit om de nacht bedn zijn huis door te brengen. Hun vcfopdrs stel om op het plein van de stad vend: blijven wijst hij van de hand. Is jijze te gevaarlijk? Nauwelijks zijn zij tfl)at nen of het 'onwetend engelen hertyan gen' blijkt niet zonder risico's te zoeter De mannen van de stad ze wa 'oen er allemaal dringen aan bij ijst deur. De onbekende gasten moe roor buitenkomen 'opdat wij gemeensc! )e met hen hebben'. Over dit facet $eer het verhaal wordt verder gezwej nuzh Duidelijk is dat Lot hun eis vw ieid< als een aanranding van de gastrband heid ziet. Buiten, voor de deur tr; hij hen van hun kwade bedoelin flgl af te brengen. Voor de tijdgen schijnt het niet bevreemdend te Jlet dat hij zijn beide dochters als pla rukl bekleedsters aanbiedt, die zijn imnlV'at zijn eigendom, daarover kan hij kl schikken en anderen het beschikkiipnbe recht toestaan. Een barre tijd! oor.( 'schaduw van zijn dak' lijkt a og t donker en onherbergzaam te mal oudi De woede van de te hoop gelo óg menigte dreigt nu op Lot neer al 1 komen. Hij zal ervan lusten, de nford weling! Maar sterke handen door Dat snel geopende en gesloten deur t f'. ken hem naar binnen. De man lit 1 van de dreigementen lopen als 1 nige den naar de deur te tasten en vin »'ee. die niet. Daarmee eindigt het ee ome deel van dit verbijsterende verfc ene Onwetend engelen herbergen bl erv< wel mee te brengen dat je in lam nauw kunt komen. Het gericht br^^ en schroeit. Wordt het Lot op i wijze gemakkelijk gemaakt om sti alles achter te laten en wordt zod de tegelijk voorkomen dat zijn vrijheid toch mensenlevens gaat ten? Of valt alle nadruk op de ha lijkheid van het in Sodom Het is niet om het even waar 'huizen'. Ver verwijderd van alle ralisme hoor ik een man zingen: gelukkig zijn zij die in wonen' en dat het niets met geset| heid te maken heeft blijkt verder gaat: 'Zij gaan voort j kracht tot kracht' (Genesis 19). i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2