Kerken: voorrang voor Suriname en Antillen Ktllti Dokter Fiep Kruyt schrijft boekjes >o Steeds meer schippers gaan aan de wal wonen Hoogleraar afgezet Trouw K wart et Spaarde S-jes" op de flesjes van bottelvers Keilerbier 0 folder en spaarkaart [alléén bij uw slijter! Vergeefse jacht op bankovervaller vandaag R.k. kerk Rhodesië: school dicht als zwarten weg moeten Beroepfiigs- werk Boekenetalage G TROUW/KWARTET DONDERDAG 7 DECEMBER 1972 KERK/BINNENLAND T2/K2 T Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Fundamentele bezinning over de verantwoordelijkheid en de taak van Nederland ten aanzien van Suriname en de Nederlandse Antillen is volgens de raad van kerken in Nederland een vereiste van de eerste orde in de komende regeringsperiode. Alles zal in het werk moeten worden gesteld om binnen de kortst mogelijke tijd in Suriname en op de Antillen meer rechtvaardige economische en sociale verhoudingen op gang te bren gen, aldus de verklaring van de raad van kerken. In het kader van de raad van kerken is een brede werkgroep van Surina- mers en Antillianen ingesteld om op korte termijn grondige studie te ver richten. Tegelijk wil de raad binnen de kerken een proces van bewustwor ding op gang brengen inzake de gesig naleerde problematiek. Volgens de raad van kerken heeft Nederland nagelaten, een fundament voor een gezonde en zelfstandige sa menleving in Suriname en op de Antillen te leggen. Gewezen wordt op een achterstand in onderwijs-mogelijk- heden, in economische ontwikkelin gen, terwijl de sociale voorzieningen 'ternauwernood of nog onvoldoende zijn ontwikkeld'. Onderzoek Volgens de raad liggen 'sinds meer dan tien jaar de meest gedetailleerde pannen klaar*. De raad dringt aan op een openlijk onderzoek naar de reden, waarom van deze plannen nog vrijwel niets is gerealiseerd. 'Het scheppen van een gezonder poli tiek en economisch klimaat om daar- De redactie behoudt zich het recht voor om ter opname in deze rubriek ontvangen me ningsuitingen verkort weer te geven. BIJ fiublikaUe wordt met de naam van dn nzender ondertekend. Brieven kunnen wor den gezonden aan de lieer Joh. C. Francken. aecrctaris van dc hoofdredactie van Trouw- Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Democratisch-Socialisme? Ofschoon ikzelf behoor tot DS'70, meen ik, dat het voor elk denkend mens een raadsel moet zijn op welke gronden de politiek van de WD zo absoluut wordt afgewezen. Dit kan m.i. alleen gedaan worden door de CPN, die inderdaad elke partij als conservatief beschouwt die niet uit gaat van de communistische levens- en wereldbeschouwing. Wanneer de heer Wiegel of de VVD erop wijzen, dat 'loon naar prestaties' d e beste waarborg is voor de verhoudingen in ht economisch en sociaal leven, dan impliceert dit een bepaalde visie op de individuele mens, waarmee Bies heuvel o.a. rekening mee houdt En wie daartegen opponeert, ga z'n gang, maar mag nooit vergeten, dat zelfs in Rusland graduele verschillen zijn in looninkomsten, tussen bedrijfsleiders en minder intelligente arbeiders. Amsterdam F. G. de Groot Ziekentroost Nu het Kerstfeest weer nadert en we een tijd beleven waarin, naar ik graag aanneem, het beste van 's mensen in nerlijk bovenkomt, zou ik graag een beroep op mijn medemensen doen in de hoop, dat ik het niet mis heb en zij graag wat voor een ander over hebben. Sinds ongeveer twee jaar adopteer ik ziekenhuispatiënten die ernstig of langdurig ziek zijn, maar nooit bezoek krijgen. Ik doe dat strikt anoniem (als N. N. Rudolf). Iedere week bel ik op naar vier Amsterdamse ziekenhuizen waar ver pleegsters me de namen verstrekken van vier patiënten die voor een bos bloemen met een passende spreuk in aanmerking komen. Ik kan maar vier patiënten per week verzorgen. Wie zorgt voor de overigen onder hen die eenzaa mzijn (wal niet alleen een kwestie van leeftijd hoeft te zijn)? Amsterdam N. N. Rudolf Tongentaai (9) Over het spreken in tongen wordt tegenwoordig veel gesproken. Ik heb ervaringen met deze manier van spre ken met God. Het was op een kam- peer-week-end van de kerk hier (Lu thers) dat ik hiermee voor het eerst in aanraking kwam. Na een discussie praatte ik met een jongen over het spreken in tongen. Op een gegeven moment kwam de dominee bij ons zitten en hij hoorde het gesprek een tijdje aan en vroeg: 'Zouden jullie wat meer over het spreken in tongen willen weten?'. 'Ja', zeiden wij, en toen begon hij het verhaal van de De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van N.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: Drs. J. Tamminga Hoofdkantoor N.V. De Christelijke Pers.- N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Amsterdam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bonk: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69.73.60.768)Gem.giro X 500. discipelen die de Heilige Geest ontvin gen te vertellen. Na dat vertel dte hebben zei hij: 'Maar nergens in de Bijbel staat dat deze gift uit de hemel ooit op zou houden of van de aarde weggenomen zou worden'. Toen vroeg hij: 'Zouden jullie het samen met mij eens willen proberen te spreken in tongen'. Wij bevestigden dat en de dominee vroeg ons: concentreer je dan volledig op de Heer en spreek de klanken uit die op je tong komen. En hoe raar het misschien ook mag klin ken, we spraken in een taal die niet. bestaat, maar we wisten de betekenis wel. Voor mij is dit een belangrijke manier van bidden geworden. Het is voor mij daarom een raadsel dat ie mand kan schrijven: 'Denkt u nu werkelijk dat de Geest zich verlaagt tot het doen uitspreken van geluiden, waar niemand iets aan heeft omdat niemand het verstaat'. Voor veel men sen is het spreken in tongen wel duidelijk een manier van spreken met God. Cairo (V.S.) M. v. d. Berg Graag duidelijke Op de voorpagina van 'Trouw' van maandag j.l. zie ik in 'Zogezegd' uit een toespraak van het K.V.P.kamerlid, Drs. A. A. M. Verdijk, de volgende passage gelicht: 'Wiegel trapte duizen den op het hart met zijn verhalen over het misbruik van de sociale voorzieningen. Daar willen wij niets meer mee te maken hebben'. Naief als ik ben, vraag ik mij af, of er dus toch duizenden zijn, die die goede sociale voorzieningen misbruiken, want al leen zij kunnen door de aanvallen van Wiegel op het hart getrapt zijn. En wat de heer Verdijk betreft, waar wil hij niet meer mee te maken hebben? Met dat misbruik der sociale voorzie ningen of met de heer Wiegel? De heer Verdijk moet wat duidelijker zijn. Amstelveen J. G. Duijker door te komen tot een grotere leef baarheid en sociale zekerheid voor de meest trefbare van de bevolking in Suriname en op de Nederlandse Antil len moet het uiteindelijk doel zijn. Daarbij dient invoering en uitbrei ding van sociale voorzieningen, ver ruiming van de werkgelegenheid, ver betering en uitbreiding van het on derwijs voorop te staan'. De raad schat het aantal Surinamers en Antillianen, dat nu in Nederland woont, tussen 60.000 en 80.000. Vooral voor Suriname betekent dit, dat een aanzienlijk percentage van de bevol- kig is weggetrokken- 'Velen van hen worden, vooral wanneer zij in hun land behoren tot het meest kwetsbare deel van de bevolking, door de moei lijke leef- en werksituatie gedwongen naar Nederland te emigreren'. De raad spreekt over een 'nood-situa tie', waarin vooral de Surinamers in ons land verkeren. 'Met grote schrik' stelt de raad een toename van vreem delingen-angst en zelfs vreemdelingen haat in ons land vast, met name in die plaatsen, waar zich concentraties van niet-inheemse bevolkingsgroepen voordoen. 'Deze gevaarlijke ontwikke ling in de Nederlandse mentaliteit kan slechts worden afgeremd wanneer de Nederlander leert samen te leven met groeperingen die van elders naar Nederland zijn gekomen'. Aangedron gen wordt op intensieve voorlichting. (ADVERTENTIE) dan komt u voordelig aan prachtige artikelen ver beneden de winkelwaarde Verkiezingen Nu we de laatste verkiezingen weer hebben meegemaakt en de KVP en de CHU wederom achteruit gegaan zijn in stemmenaantal (de ARP is nog iets vooruitgegaan, maar ook niet om over te roemen) is de tijd nu toch wel aangebroken, om gezamenlijk de han den in één te slaan, en om zo spoedig mogelijk te komen tot oprichting van een christen democratische partij. An ders kunnen we bij de volgende ver kiezingen wel inpakken en wegwezen net als Farce Majeur. Meppel WBRWWM siuittS; k Kwuinn/ I Snl) heel gemakkelijk de I "S-jes" uit het etiket en I spaar 12 tot max. 72 I zegels. U komt dan I voordelig aan prachtige I artikelen: o.a. tondueset, I ovengrill, pannenset etc. H. Gunnink Onderwijs Ds. Glashouwer wordt niet alleen maar verkeerd begrepen, maar zeer hatelijk veroordeeld. 'Met vergif spui ten' heeft hij nooit gedaan (wel zijn tegenstanders). Hij komt alleen maar op voor de waarheid in Gods Woord ons gegeven. Zelf ben ik tot 1968 bij het onderwijs werkzaam geweest, maar wat mijn ondervindingen zijn aangaande het godsdienstonderwijs op de zg. christelijke scholen, is tenhe- melschreiend. We leven in een tijd van grote geestelijke afval. Wie dat niet ziet of niet wil zien, is geestelijk blind. Zie ook de middelbare scholen, waar tegen de wil van vele ouders de evolutietheorie er wordt ingepompt. Gelijk in Rusland het communisme. Waar moeten waarheidslievende ou ders met hun kinderen heen? Den Haag M. C. Petri-Dljkstra Funhouse-revue Enige dagen geleden bezochten we de Funhouse-revue in het Shaffy-theater te Amsterdam. Gezien ervaringen in het verleden hadden we informaties ingewonnen. Het WV-kantoor en de stadsschouwburg oordeelden: 'beslist niet grof. Eerder het tegendeel. Daar kun je lachen'. Trouw/Kwartet oor deelde: puur plezier'. Wat onder- elk programma is afgedrukt. Welnu het was een vlot programma tot de laatste acte voor de pauze n.l. 'wie van wie is wie' (in televisietaai: 'Wie van de drie'). Daarin kwamen drie mannen op in lange gewaden. Dat was een statig gezicht maar we werden koud toén ze zich melden met: 'ik ben Jezus van Nazareth'. De spelleider Rob van Houten liet drie dames vra gen stellen, die zonder meer uit de bijbel geciteerd werden en die, al of niet juist, door een van de drie pseudo-Jezussen beantwoord werd om enerzijds de dames te misleiden en anderzijds het publiek te laten lachen. De lachsalvo's hoorden wij nog op de trappen toen wij, uit protest, de zaal verlaten hadden. Deze spotternij met daverende lachsalvo's beoordeelt het VVV als 'piet grof en uw blad als 'puur plezier'. We hebben Rob van Houten en Leen Jongewaard telegra fisch verzocht dit spel te staken. Of dit gedaan is. weten we niet. Wel weten we dat deze vorm van spotter nij een puur 'anti-christelijk' karakter draagt. Haltem R. Kreeft FREIBURG (DPA, KNP) De gene raal van de paters dominicanen, pater Aniceto Fernandez in Rome, heeft de Duitse moraaltheoloog dr. Stephan Pfuertner, die aan de universiteit van Freiburg in Zwitserland doceert, zijn kerkelijke leeropdracht ontnomen vanwege zijn opvattingen over de sexualiteit. Vorig jaar had Pfuertner tijdens een lezing in Bern twaalf stellingen ver kondigd, die onderstrepen dat de zaa'k is van zijn eigen geweten. Pfuert- zaak is van zijn eigen geweten. Pfuer- ner stelde, dat sexuele bevrediging tot de grondrechten van de mens behoort en wilde voorechtelijke ge slachtsgemeenschap niet zonder meer veroordelen. Het Vaticaan eiste, dat hij zijn stellingen herriep. Dit weiger de hij. Nu Pfuertner zijn leeropdracht kwijt is, moet de regering van het kanton Freiburg hem als hoogleraar ontslaan op grond van een overeenkomst uit 1889 tussen de staat en de paters dominicanen. Men hoopt nu, dat de Zwitserse bisschoppenconferentie, die de afgelopen zomer al twee compro misvoorstellen uitwerkte, nog een uit weg zal vinden. In beide voorstellen wordt ervan uitgegaan dat Pfuertner als hoogleraar gehandhaafd blijft. Me de hierom leverden r.k. bladen in Zwitserland felle kritiek op het 'bruuske ingrijpen' van het Vatikaan. Men beschouwt het als een domper op de zo hoopvol begonnen synode van de r.k. kerk in Zwitserland. De meerderheid van de Zwitserse bis schoppen heeft een verklaring uitge geven, waarin het besluit van pater Fernandez 'geen bevredigende oplos sing* genoemd wordt. Zij zeggen, dat in het gesprek met Pfuertner toenade ring groeide. De professoren van de theologische faculteit van Freiburg zeggen in een communiqué, dat het onverenigbaar is met de huidige rechtsopvatting, dat iemand veroor deeld wordt zonder dat hij zich heeft kunnen verdedigen. Zij verlangen dat deze rechtszekerheid in een nieuw contract tussen kerk en staat over de universiteit wordt ingebouwd. In het algemeen verwacht men van de maat regel jegens Pfuertner een schadelijke invloed op de publieke opinie in Zwitserland, waar de positie van de r.k. kerk in de samenleving nog altijd met wantrouwen bejegend wordt. De keukenactiviteiten van Mardi Santosa spelen zich noodgedwongen voor een deel in de open lucht af. Onze huishoudelijke dienst is je reinste kampong, zegt dokter Fiep Kruyt. Dit plaatje laat zien hoe zeer ze gelijk heeft. door Ton van der Hammen Daar zie je ze dan, de schatjes, getwee- en in één wieg en daarvan lange rijen. Ik sta in de babykamer van Mardi Santosa (streven naar geestelijke kracht)kraaminrichting, ziekenhuis en polikliniek voor moeder en kind, vroedvrouwenschool in Surabaja. Dok ter Fiep Kruyt, van het geslacht dat al generaties lang met de zending verbonden is, leidt me rond. De klei nen krijgen van zusters alle zorg die ze behoeven. Nu nog wel, zegt dokter Fiep, de directrice. Maar straks? Voor de meesten wacht honger, ondervoe ding, ziekte, vroegtijdige dood. Het klinkt hard. Maar het is de harde waarheid. Dokter Fiep en de haren doen eraan wat ze kunnen. Ze vech ten, juist hier, maar ook elders, met de rug tegen de muur voor geboorte beperking. Of, zoals men het hier duidt: voor family planning. In elk geval moreel gesteund door de rege ring, die er het hare aan wil doen. De feiten. Op Java alleen vijfenzestig proc. van de Indonesische bevolking of tachtig miljoen mensen. Jaarlijks twee miljoen mondjes erbij. Dat zijn voorzichtige lage schattingen. Hebt u enig idee wat dat betekent? Verdub bel bijna de bevolking in Nederland en laat er elk jaar een half miljoen kinderen geboren worden. De wel vaart moet natuurlijk wel even plaats maken voor bittere armoede. En dan bent u ernog lang niet. Het is onvoorstelbaar. Als je constateert, wat er op Mardi Santosa aan gebeurt lijkt het op in doctrinatie. Dat is het niet, zegt dok ter Fiep met stelligheid. We trachten te overtuigen. Met alle kracht die in ons is. We dwingen nooit; hoe zouden we overigens? We willen moeders en vooral ook vaders van de ramp be wust maken, hun vertellen, dat sa menleving ook zonder zwanger wor- kom over de brug giro 76oo den mogelijk is. Dokter Fiep Kruyt heeft daar een aantal eenvoudige boekjes over geschreven. En schrijft verder. Evangelisch geïnspireerd. De serie wordt in heel Indonesië veel verkocht, ook aan niet-christenen. Een hoopvol teken? Mardi Santosa is heinde en ver be kend. Er komen dagelijks honderden moeders met ongeboren of geboren kinderen naar de polikliniek, waar men met haar over deze dingen praat, haar wil helpen aan middelen. Komen moeders in kraaminrichting of zieken huis aan, dan zit al gauw een vroed vrouw aan haar bed om erover te praten. Op de binnenplaats worden elke avond voorlichtingsfilms ver toond. De vaders worden benaderd. Kortom, de family-planning wordt hier verkondigd, dag en nacht. Daarnaast werkt dokter Fiep nauw samen met christelijke organisaties voor gezinswelzijn, die het hunne weer bijdragen. Bijvoorbeeld door in de kampongs met een luidsprekerwa gen rond te rijden, wajangspelen op te voeren en films te vertonen. Steeds met de onvermijdelijke teneur: doe er wat aan. Laat het niet langer zo doorgaan. Het kan niet. Van God mag het niet. Wij willen helpen. Resultaat? Dokter Fiep wijst naar een wandtegel in haar woonkamer, waar we inmiddels zijn aangekomen. Ik lees: en tóch'. Daar kijk ik maar vaak naar, als ik moedeloos dreig te worden. Geloven en werken. Dat is wat je moet doen, zegt ze. Begrijpt u waarom ik het Kom over de Brug-accent even liet liggen? Mar di Santosa zal namelijk met uw wel nemen en medewerking 182.000 gul den van de komende actie ontvangen. Waarvoor precies? Voor het laatst Van een verslaggever HENGELO De Twentse politie korpsen hebben gisteren jacht gemaakt op een Duits sprekende man, die gis termiddag een gewapende overval pleegde op het bijkantoor van de Bondsspaarbank voor Twente in Hen gelo. De overvaller dwong twee personeels leden in het bijkantoor hem ongeveer 4000 gulden te geven. Hij beval ze daarna minstens vijf minuten te wach ten alvorens de politie te alarmeren. Daaraan werd geen gevolg gegeven, zodat de jacht snel kon worden inge zet. maar tot nu toe zonder resultaat. Nota over toekomst sch ipperspastoraat Van eeii onzer redacteuren ROTTERDAM Het schipperspastoraat zal zich de komende jaren vooral moeten concentreren op de begeleiding van schippers en hun gezinnen, die aan de wal gaan wonen. Dit is de voornaamste conclusie van de nota 'Kruispeiling' over de toe komst van het hervormde schippers- werk, opgesteld op verzoek van de commissie 'Varende Gemeente' van de Nederlandse hervormde kerk. De nota verwacht snelle en diepgaande veran deringen in de binnenvaart. De schaalvergroting zal toenemen en daarmee de noodzaak van verschillen de vormen van kontinu-dienst. Als gevolg daarvan zullen steeds meer schippersvrouwen en -kinderen ge dwongen worden aan de wal te gaan wonen. De nota ziet de binnenvaart als een levend en dynamisch, om niet te zeg gen expanderend bedrijf. De verdere economische groei en eenwording van West-Europa, de te verwachten uit breiding en verbetering van de water wegen, de steeds grotere verkeerspro blemen voor het wegverkeer en het feit, dat waterverkeer schoner voor het milieu is, zijn voor de nota even- zovele factoren om te verwachten, dat de betekenis van de binnenvaart gro ter zal worden. Schaalvergroting De schaalvergroting zal zich nog ster ker manifesteren. De investeringen zullen dus toenemen. Om het dure materieel zo effectief mogelijk te ge bruiken, zal (semi-)kondinudienst steeds meer noodzaak worden. De op leiding van de bemanningen zal hier mee gelijke tred moeten houden. De nota ziet reële mogelijkheden voor de particuliere schippers, om zich in de ze race te handhaven, maar dan zul len zij zich wel in tamelijk grote economische samenwerkingsverbanden moeten organiseren. Bij de rederijen is het proces van gezinsontvolking van de schepen al praktisch geheel voltooid. Daarom ad viseert de nota voor het schipperspas toraat in de komende jaren een grote re oriëntatie op de particuliere schip pers. Ook daar zal het proces van gezinsontvolking en dus begeleiding naar de wal van tijdelijke aard zijn, al waagt de nota zich niet aan een voorspelling, wanneer de situatie weer stabiel zal zijn. De nota signaleert ook, dat de traditi onele gebondenheid met het water losser wordt. De opvolging van vader op zoon zal in grote mate plaats maken voor recrutering en opleiding van walmensen. De schippers zullen bewuster kiezen. Zal het kerkelijke schipperswerk op de duur overbodig worden? De nota beantwoordt deze vraag beslist ont kennend. Het varen wordt wel steeds meer het werk van uitsluitend man nen, die hun huis aan de wal een aantal weken verlaten. Binnen de hui dige doelstellingen worden dezen niet gerekend tot de zorg van de varende gemeente te behoren. De nota ziet echter op langere termijn een behoef te bestaan aan een pastoraat voor in de binnenvaart werkzame bemannin gen en stelt daarom een nieuwe taak omschrijving voor. Bovendien ver wacht de nota, dat een aantal particu liere schippers zich nog geruime tijd met hun gezinnen op de vertrouwde manier op het water zal kunnen hand haven. Tenslotte adviseert de nota, gezien de snelle ontwikkelingen, om schippers- predikanten en andere functionarissen in dit werk niet voor het leven te benoemen, maar voor een periode van vijf jaar met optie van verlenging. De nota is opgesteld door ds. A. van der Most, schipperspredikant te Rotter dam, drs. P. Tegelaar, S. Veninga, J. J. Wijenberg en W. J. Wijenberg. Dokter Kruyt schrijft behalve boekjes over verantwoorde gezins vorming ook over hygiëne in het algemeen. Hier een plaatje uit zo'n boekje: oma moet nooit hoesten zonder de hand voor de mond (tuberculose) en zeker niet in de nabijheid van moeder en kind. dokter Kruyt: 'Om van je reinste kampong, die nu wasserij, strijkerij en keuken heten, eindelijk een rede lijke huishoudelijke dienst te maken'. Dat het nódig is, gelooft u nu toch van die ene alinea wel. SALISBURY (KNP) Het is in Rhodesië tot ernstige moeilijkheden gekomen tussen de roomskatholieke kerk en het regime van Ian Smith. Aanleiding is een wetsontwerp waar door de r.-k. kerk gedwongen zou worden om niet langer zowel zwarte als blanke leerlingen op haar scholen toe te laten. Voor de zwarten zou dan afzonderlijk onderwijs worden inge steld- De secretaris van de onderwijs commissie van de Rhodesische bis schoppenconferentie heeft vast laten weten, dat de r.-k. kerk al haar scho len die tot nu toe voor blank en zwart openstonden zal sluiten indien het blanke parlement deze wet aan neemt. Dit conflict heeft men in Rhodesië al een jaar zien aankomen ook al is de r.-k. kerk een paar keer in de verlei ding geweest om het met Smith op een compromis te laten aankomen. Maar de mogelijkheid daarvan lijkt thans geheel uitgesloten nadat een Zwitserse priester voor een half jaar de gevangenis in draaide wegens een interview met bisschop Lamont van Umtali waarin deze de Afrikanen aan spoorde de Afrikaanse nationale bewe ging van de methodistenbisschop Abel Muzorewas te steunen. Ook nieuwe uitwijzingen 'zoals die van pa ter Josef Rutishauser hebben ertoe bijgedragen dat de r.-k. kerk thans recht tegenover het blanke rebellen- bewind staat. WELKE GOD? De deur van het lokaal stond op t kier. Ik hoorde iemand praten en LE kon me zo opstellen dat ik niet gez werd maar wel alles kon verstaan, stem zei: 'Laat ik beginnen met i F0< over God te vertellen. Ik weet wel aa dit een verschrikkelijk heet hangiji is maar daarom hoef je het ondïu] werp nog niet te mijden. In I gelocf gaat het om God. En dan keïpet natuurlijk meteen de vraag: we] ter God? Wie bedoel je? Heel goed, va om dat moet precies gevraagd worden, len 1933 sprak Goebbels op een massatde eenkomst van de nazi's in het Berliidez« se Sportpalast. Hij riep op een gegden ven moment uit: één volk, één ri een één Ftihrer, één God! En op dat og&is blik gebeurde het. Iemand, heel ho ian uit het gebouw, riep in de korte stil erl 'Welke God bedoel je eigenlijk?' fyjen was een enorm goeie vraag. Inez die werd duidelijk hoe hachelijk het £ite: bruik van de naam van God \r aat Welke God bedoel ik? Zijn er d [jj.8 meer goden? Ja en nee. Dat hangt nou weer van af wat je met 'zi bedoelt. Er zijn in de gedachten Yi|ïee de mensen massa's goden. En ze I binnen de kerk kom je mensen tegle met heel verschillende 'goden'. Ik fa" er eens een paar opnoemen. Je hfzie* mensen die hebben een god die piBeb cies wil wat ze zelf willen. Dat voo: verduiveld gemakkelijk. Zo waren ergarr de middeleeuwen gelovigen die zo -r. dig Jerusalem van de MohammedanlLH moesten bevrijden. En wat zeiden z God wil het! Welke God zou i gewild hebben? Toen later Alva aar ons land kwam en de mensen i e'1 protestant wilden zijn naar de brai stapel verwees, zeiden de mens ond weer: dat wil God, want God wil q elf ketters gedood worden. Welke G^bou vraag je je af. Ze wilden het zelf Dir< toen lieten ze het hun god willi vest Soms hebben christenen de socii dwi vooruitgang tegengehouden. Ze zeidide dat God wilde dat er armen en rijki verl waren en daar moest geen veranderii pen in komen. Wie die verandering w het wilde ging tegen God in. Welke Goistuc het Hun eigen god, die precies wilde v den zij zelf wilden'. Ik moest weg vin;, mijn luisterpost, want er klonk voetstappen in de zijgang. Ik hooru de stem nog juist zeggen: 'Zou df. met ons allemaal niet zo zijn, dat s onze eigen god laten willen wat zelf willen?' NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Ontwedde: L. G. ZwanJ burg te Huizen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Appelscha: J. D. Ubef te Akkrum. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen: te Kornhorn-Marum: L. 1 Joose. kand. te Hattem; te WaardhJ zen: E. Woudt, kand. te Bunschoten! GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Beroepen: te Hardinxveld-GiessendaJ S. A. v. d. Veer, Hulppred. gera kerk te Warns. 'Vlammen aan de horizon' door Ml van Rijswijk. Uitg. Kok, Kampen I pag.. prijs 9,50 (abonnees VCL-rea ƒ4,75). 'Huis ter Linde-trilogie' dol Nelly van Dijk-Has. Uitg. Kok, Kfl pen, 480 pag., prijs 18,90. 'Dronfl sterven niet' door Jos van ManJ Pieters. Uitg. Zomer Keuning, 3 pag., prijs ƒ8,90. 'Erna-omnlbus' dal Betty van der Plaats. Uitg. Deltos/B sevier, Amsterdam, 352 pag., piT 13,90. Het is jammer dat Mink van Rijswl naar 'Vlammen aan de horizon' j roman-voor-oudere-meisjes-achtig 1 gint: Josien, die denkt dat Joost j héér verliefd is.enfin, de beken flauwekul, die volstrekt overbod drie hoofdstukken in beslag need Daarna, bij hoofdstuk vier dus, bed een alleszins zinnige roman die zil afspeelt in het Sumba van nu. 1 schrijfster is er in geslaagd dat n zij kwijt wil over dit eiland en zb problemen organisch een plaats 1 geven in het huwelijksverhaal v| Joost (doende met een landbouwpr ject) en Grit (die haar betrokkenhei met land en volk probeert vorm I geven). Een vlot leesbare roman, \vr niet wil zeggen: oppervlakkig. Het wfl wel zeggen dat Mink van Rijswij goed vertellen kan, dat kon ook onlangs overleden Nelly van Dijk-Ha^ van wie drie romans ('Vergeef os onze schulden', 3e druk, 'Gelijk od| wij vergeven', 3e druk, en 'De bras dende lamp', 2e druk) in één ban ondergebracht zijn: 'Huis ter Lindfl trilogie'. Dit is toch wel echt, wat noemt, dameslectuur: een familie? schiedenis die een halve eeuw on spant: er wordt geleden en gelache in gerieflijke landhuizen. 'Dromei sterven niet' van Jos van Manei Pieters heeft als feuilleton in hl blad 'Libelle' gestaan. Alweer efl voorbeeld van een gemakkelijk vertel talent, waarvan de vele vruchten ter zijde van de heirbaan der officiële literatuur herdruk op herdruk belf ven. Zo gaat dat Tenslotte kondigfl we aan de 'Erna-Omnibus' van Bett? van der Plaats: drie meisjesboeken één, te weten 'Erna in Frankrijk 'Erna op ski's' en 'Erna in NoorW gen' (de schrijfster heeft nog hee wat landen voor de boeg!) Voor mei-1 jes van een jaar of dertien, veertiw die nog aan de romans-voor-oudefl j meisjes moeten beginnen. AJl i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 2