Eerste stappen gezet op weg naar middenschool dichtbij Commentaar iurliberalisatie ttie '18 plus' ijgt subsidie Open school in Bijlmer (gisteren geopend) had geen gemakkelijke start Even naar het vlees kijken 'Openheid' werkt in vrijwel alle facetten door beregoed lepelchaos andbladen maandbladenmaandblad eenheid Van het Reve en Mulisch in 'Kentering' dank marcus DUW/KWARTET ZATERDAG 25 NOVEMBER 1972 BINNENLAND/COMMENTAAR T5/K7 huurliberalisatie, die in de meeste jvincies van ons land zonder veel k of scheur is verlopen, dreigt nu t te gaan in het noordelijke deel van provincie Noord-Holland. Het ziet naar uit dat de Haagse overheid lelijk heeft verkeken bij het (toch rij hachelijke) karwei van het vast en van zoiets als een kwantitief ïwicht op de woningmarkt. Kenne- is daarbij geen rekening gehouden het sterk uitstralende effect van de idstad met name van Amster- is een blunder van de eerste orde, veel menselijk verdriet, onzeker- en woonnood schept, maar boven aan de andere kant mensen uit :lfde nood er toe drijft zich indivi- il veilig te stellen. Het is nu im- mogelijk een medemens zijn ngelegenheid te ontwringen voor n bewoning. laatste lijkt ons het meest ontzet- en ook het meest tragische ge- van de nu in Noord-Holland- rd groeiende situatie. Nu al ont- hten tientallen en waarschijnlijk e s. honderden Amsterdammers de i, individueel moeilijke en mis- uitzichtloze woontoestand in stad door met eigen of geleend ergens in Noord-Holland (op een kilometers van Amsterdam kan al) een bewoond huis te kopen, de der de huur op te zeggen en bij de- onrechter als argument aan te voe- de noodzaak van eigen bewoning het huis. Mede als gevolg van de lijnen uit 1969 voor een nadere assing van de woonruimtewet 1947 en mag de kantonrechter in zo'n 1 niets anders doen dan de huurop- ng goedkeuren, s noemden een dergelijk geval tra omdat het zo uiterst moeilijk is individuele benadering van de cl ïbakken huiseigenaar tegenover ti ïuurder te kenschetsen met begrip- als 'goed' of 'fout'. Het is zelfs waarschijnlijk dat het handelen de eigenaar veelal uit dezelfde en vertwijfeling is geboren als in hij door zijn optreden de huur- rengt. Ieder die nu wat geld heeft, de eigen woningnood naar een gr doorschuiven, is misschien waar dat er ook in d-Holland (Amsterdam met zijn omgeving) een nieuw evenwicht Iworden gevonden. Het is natuur- niet juist dat jonge mensen in jerdam aan tientallen voorwaarden len voldoen eer zij na wie weet ange tijd in aanmerking komen 11 een eigen huurhuis, terwijl heel n' •loordhollandse gemeenten na een jaar de eigen, even jonge ingeze- 1 met trouwplannen al aan een "kunnen helpen. Dat is een onbil- i-3 id, die zeker ook betrokken moet in een oordeel over de feiten eee zich thans in Noord-Holland- 1 aftekenende verontwaardiging. waar is ook, dat de politici die ®dt!rs' wetje voor een huurdersbij- in het parlement afstemden en n' lee deze stimulans voor het op j'J komen van de doorstroming af- d3s('n, mede verantwoordelijk zijn de thans gegroeide situatie. neemt dat alles niet weg, dat «J nde van de huidige situatie, de nu september in Noord-Holland- r| op gang zijnde ontwikkeling oplossing kan zijn, omdat het ïjhien juiste uitgangspunt: het zoe- c: an een nieuw evenwicht niet met j glementeren van jungle-methoden r worden nagestreefd. r'e i is de grote gemeenten gelegen- e geven in zo kort mogelijke tijd wantitatieve woningtekort in te i ten koste van de kleinere ge- en (die toch al de neiging hebben 1 1 rk tc groeien); de woonruimtewet voorlopig van kracht te laten in liberaliseerde gebieden (waardoor mcentebesturen nog enige greep situatie houden) en tenslotte de jnen uit 1969 (op grond waarvan ienaar een huis voor eigen bewo- an opvorderen) buiten werking te of althans een van streek tot afwijkende toepassing mogelijk ken. nhoff niet in beroep en verslaggever HAAG Staatssecretaris Von- i' leeft besloten geen hoger beroep pJ e tekenen tegen de beslissing e rechter waarbij hem bevolen i! zijn subsidietoezegging aan de ft® 18 plus gestand te doen. Dit i ent dat de organisatoren van de oo (het Nederlands Centrum voor cratische Burgerschapsvorming) endnd over het toegezegde bedrag kru 1.000 gulden kunnen beschikken. "Os de gebruikelijke procedure meu t bedrag als voorschot beschik- •ei esteld worden, waarna later aan '°i5J nd van de §emaakte kosten een !5 ning wordt gemaakt. latssecretaris had de toegezegde ie voor de actie 18 plus inge- !n toen de organisatoren de aan- a« 'ijke leuze 'stem jong anders jkei je vader zijn zin' gewijzigd had nrei i 'meer effectiever: 'Stem jong blijven ze altijd de baas.' Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM 'Wat we precies I zijn, weten we niet. Een midden- school, een experiment dat oude structuren doorbreekt, of gewoon een goedbedoelde nieuwe school? We zijn alleen zeker van wat ons voor ogen staat: een onderwijs- gemeenschap waarin kinderen van verschillende levensbeschou welijke richtingen, met verschil lende begaafdheden en ambities, en afkomstig uit verschillende sociale milieus in openheid tegen over elkaar opgroeien'. Zo beschrijft drs. P. Leeuwens de 'Open schoolgemeenschap Bijl mer' die gisteren door staats secretaris Schelfhout officieel is geopend. Wat de staatssecretaris precies geo- pend heeft is dus niet exact te zeg- p-Ëfpsf gen. Maar laten we het erop houden p|g|g|f dat hier de eerste stappen gezet zijn op de weg naar wat dan vaag wordt aangeduid als de middenschool. Daar mee is dan niet een zoveelste school type bedoeld, maar een onderwijsvorm die juist afrekent met de scheiding tussen afzonderlijke schooltypen. De start van de open school in de Bijlmermeer in Amsterdam is niet altijd even makkelijk geweest. Toen vorig jaar de eerste honderd kinderen op school kwamen was er al heel wat aan vooraf gegaan: veel denkwerk, veel gepraat en ook veel geharrewar. Ook het eerste jaar is niet probleem loos verlopen. Sommige idealen ble ken te hoog gegrepen, de begeleiding van buitenaf verliep minder gelukkig, en er was een flinke dosis enthousias me van de leraren voor nodig om tegen de stroom van het traditionele onderwijs in op te blijven roeien. Maar toch beginnen de contouren van een geheel nieuwe onderwijsvorm zich nu af te tekenen. De open school in de Bijlmermeer heeft veel tegelijk overhoop gehaald. Sommigen schudden daarover het wij ze hoofd, omdat ze niet geloven in zo'n opeenstapeling van experimenten. Maar in de Bijlmer is men ervan overtuigd dat je geen half werk kunt doen: alles hangt zo met elkaar samen dat van het een het ander komt. En zo is deze school een bakermat van vele vernieuwingen geworden. Levensbeschouwingen Allereerst is het een open school. Formeel is het een openbare school, maar binnen de bestuurscommissie werken mensen van verschillende le vensbeschouwing samen (openbaar, rooms-katholiek en protestants-christe lijk). Ook onderwijskundig is de opzet zo breed mogelijk, doordat beroepson derwijs (l.t.s. en nijverheidsschool) en algemeen voortgezet onderwijs sa men gingen. En' dan niet als aparte afdelingen onder één bestuur, maar werkelijk als één school. Pas na de brugperiode van twee jaar gaan de wegen van de leerlingen uiteen. Tij dens die brugjaren blijven zij echter bij elkaar in dezelfde groep, ongeacht hun belangstelling, aanleg en latere bestemming. Deze opzet heeft consequenties voor bijna alle andere facetten van de school. Het vraagt om een ander schoolgebouw met veel open en half open ruimten van wisselende grootte. De taak van de leraar verandert rigo- reus door de invoering van een volle dige weektaak met volle werkdagen (in plaats van de 'volledige betrek king' van 26 of 29 lesuren en de tas vol nakijkwerk voor thuis). De klassikale les is vervangen door lesperioden van vijftig of honderd minuten, die vaak beginnen met een korte klassikale instructie als inlei ding op het individueel of groepsge wijs werken. De vakken zijn zoveel mogelijk geintegreerd. Zo is er een combinatie van geschiedenis, maat schappijleer, aardrijkskunde, en gods dienst en levensbeschouwing. Neder lands wordt zoveel mogelijk gekop peld aan andere vakken. Er wordt gewerkt aan een leerprogramma 'science' (biologie en natuurkunde), waarbij dan het wiskunde-onderwijs zoveel mogelijk moet aansluiten. Taken Voor de vakken Engels en wiskunde (vanaf de eerste klas) en Frans en Duits (ter keuze vanaf het tweede leerjaar) wordt gewerkt met taken. De voortgang van het leerproces wordt bepaald door het tempo van de individuele leerling. De leerstof is verdeeld in maandtaken. Na drie weektaken volgt een controle-taak. Is die goed gemaakt dan kan de leerling verder met iets anders. De kwalitatieve beoordeling van de taken gebeurt aan de hand van een schaal 'van 1 tot 4. Daarbij betekent 1: de leerling is bezig, maar kan niet buiten de docent. Een 2 is: hij werkt vrij regelmatig, moet steeds verder geholpen worden, begrijpt nog niet precies waarom het gaat. Een 3 is voor de regelmatige werkers die wei nig hulp nodig hebben en in staat zijn over de dingen te praten (ze kunnen medeleerlingen helpen of zich laten helpen). Een 4 tenslotte bete kent dat de leerling zich de stof eigen gemaakt heeft en er zelfstandig en creatief mee kan werken. Een dergelijke beschrijving van het Vandaag is het winters genoeg om sjappie hendele mendele op tafel te zetten. Wie zich daar rammelend van de honger aan zet, zal wel behoorlijk mopperen. Dat laatste zegt niets on gunstigs over het gerecht. Integen deel, wie mopperend de sjappie hen- dele mendele naar binnen werkt, doet deze smakelijke stamppot van aardap pelen, wortelen en uien alle eer aan, want hij eet zo vlug mogelijk misschien wel om nog een portie te krijgen. En omdat het niet zo'n kost bare maaltijd is, schiet er misschien nog wel een groene prent (briefje van duizend) over om het hele gezin over een maand of twee in de uitver koop goed in het pijt te gooien, maar in elk geval genoeg voor een bakkie zweet na het eten. Soldaten en zeelui bezigen die koffie-term nogal eens, als we het nu compleet verschenen 'Bar goens woordenboek' van drs. Enno Endt goed hebben begrepen. Koffie en zweet zijn vergelijkbaar, aldus ver klaart het boek, 'omdat beide, naar verwacht mag worden, volgen op zure arbeid'. Omdat in deze hoek de a en b van het tvoordenboekje als een poosje ge leden onder de loep genomen zijn het broodje geramde rat kwam toen o.a. ter sprake zijn we nu achter aan begonnen. Er staan veel uitdruk kingen in met uiteindelijk eenzelfde betekenis. Het 'vak- of groepstalig karakter' noemt drs. Endt ze, termen uit specifieke toneel- inbrekers- of homofiele kringen, kindertaal, woor den van haven, marine of markt of van joodse herkomst. Wie in deze specifieke kringen op vakantie is of ziek ligt, zit in werkelijkheid in de De open school in de Bijlmermeer onderwijssysteem is natuurlijk te kort om alle vragen van meer traditioneel denkende ouders, leraren, onderwijs deskundigen en ambtenaren op te los sen. Ouders zullen bijvoorbeeld vra gen of hun kind op zo'n school in vier jaar een normaal l.t.s.-diploma of in zes jaar een echt gymnasium-ge tuigschrift kan halen. Dat is de be doeling. Met het oog op de vierjarige beroepsopleiding is de brugperiode (aanvankelijk op drie jaar gesteld) ingekort tot twee jaar. Dan blijft er nog twee jaar over voor een meer beroepsgerichte opleiding. Leerlingen die voor de mavo-havo-V.W.O.-kant kiezen blijven nog zoveel mogelijk bij elkaar en splitsen zich pas na het derde jaar verder uit. Ook in de hogere leerjaren zal men echter blij ven streven naar samenwerking van alle leerlingen waar dat mogelijk is. Verwatering Behoudende leraren zullen zich min der makkelijk laten overtuigen. Zij willen weten of de integratie van vakken niet tot verwatering leidt. En of het samengaan van toekomstige l.t.s.-ers en gymnasiasten geen niveau verlaging betekent (vooral voor die gymnasiasten).. En ze zullen nog wel meer te vragen hebben. Men zou hun een wedervraag kunnen stellen: komen de kinderen in het traditionele onderwijs wel aan hun trekken als ze' op hun twaalfde wor den uitgeselecteerd over beroeps- en algemeen voortgezet onderwijs? Is het werkelijk zinvol vakken als aardrijks kunde en geschiedenis apart te ge ven. Maar er is ook een meer rechtstreeks antwoord mogelijk. Binnen de groep van onderling nogal verschillende kin deren bestaat alle mogelijkheid tot individuele programma's, juist meer dan op een gewone school waar het klassegemiddelde het tempo bepaalt en het schooltype het niveau voor schrijft Of het allemaal lukt blijft natuurlijk een vraag die pas na meer jaren ervaring (en een goede rappor tage) te beantwoorden is. Tegenstanders van de levensbeschou welijke samenwerking zullen voorlo pig moeite blijven houden met het 'open' karakter van de school. Je zou kunnen zeggen dat dat open karakter in de organisatie wel tot uitdrukking komt (alle richtingen zijn vertegen woordigd in de bestuurscommissie en in het docenten-team), maar over godsdienst en levensbeschouwing in het onderwijspakket is nog weinig concreets te melden. De levensbeschouwing komt op school wel aan de orde, maar tot systemati sche verwerking in het lesprogramma is het nog niet gekomen. Vorig jaar heeft men het geprobeerd maar dat is geen succes geweest. Nu zoekt men naar nieuwe wegen. Misschien kan ook hier een weden-raag de bedenkin gen wat afzwakken. Hoe staat het er voor met het vak godsdienst op chris telijke en katholieke scholen?, vraagt drs. Leeuwens. Dan zijn er de onderwijskundigen die vragen of alles wel wetenschappelijk verantwoord is. De schoolgemeenschap Bijlmer hoopt binnen niet al te lange tijd erkenning te krijgen als officieel experiment en ook dat kan een wat bredere verant woording van het hele vernieuwings- werk bevorderen. Tot nog toe heeft de school erg sterk moeten drijven op eigen initiatief doordat het landelijk georganiseerde middenschool-experi ment voorlopig in de ijskast was ge zet. Een ramp was dat niet, want vernieuwing moet in de school zelf gemaakt worden, maar het grote na deel was natuurlijk dat je niet kan profiteren van andersmans ervaring en inzicht. Na anderhalf jaar kun je nog niet veel zeggen over de uiteindelijke re sultaten. Dat is trouwens toch moei lijk omdat elke school beoordeeld moet worden in haar eigen situatie. Een streekschool in Dokkum is moei lijk vergelijkbaar met een elite-school in Den Haag. En een meisjesschool in Sittard vertoont weinig overeenkomst met deze schoolgemeenschap in de Bijlmermeer (waar ook nog eens één van de vijf kinderen van Surinaamse of niet-Nederlandse afkomst is. Toch zitten alle scholen ongeveer met dezelfde problemen: de scheiding in zes of meer aparte schooltypen en de daarmee onvermijdelijke en altijd on rechtvaardige selectie op twaalf-, der tienjarige leeftijd; de vraag naar de zin van christelijke scholen: het eeu wige dilemma tussen klassikaal en individueel onderwijs; de willekeur van het cijfers geven; de eenzijdigheid van het theoretische onderwijs van mavo-havo-v.w.o. en evenzeer van het meer praktijk-gerichte beroeps onderwijs: en zo is er veel meer te bedenken. Zo lang dergelijke vragen onopgelost blijven is er alle reden om het experiment in de Bijlmermeer met belangstelling en gezien de moed van de mensen die dit aandurf den ook met bewondering te blij ven volgen. Gerard Kornelis van het Reve en Harry Mulisch kunnen elkaar niet zo goed zetten. Ongetwijfeld een schok kend gebeuren in een toch al zo geteisterde wereld. Peter Berger doet er wat aan in 'Kentering' 1 - 72 (een nadere aandui ding is er niet). Hij gaat tussen de partijen staan en schrijft een lang stuk over de ruzie, daarin ontdoet hij beide schrijvers van het door hen zelf aangemeten pantser van de ironie om dan plotseling zijn arbiter-rol te ver liezen en de arme, tot het kille naakt ontklede Harry Mulisch te bestrijden met de middelen, die Mulisch zelf naar voren heeft gebracht tegen Van het Reve. Mulisch eindigt in Bergers beschouwing als 'de fascist-uit-ironie', die zichzelf liquideert Doch ook G. K. van het Reve heeft reden dit nummer van 'Kentering1 te mijden als zijn zelfvertrouwen uit ander materiaal dan beton is opge bouwd. Van het Reve immers krijgt een paar pagina's verder van Wim Hazeu het vaderlijk advies zich eens in het oeuvre van Lodewijk van Deys- sel te verdiepen. Op die manier zou Van het Reve kunnen ontdekken dat hij niet zo uniek is als hij (Van het Reve) denkt of althans schrijft te denken. Vestdijk Paul van 't Veer heeft Vestdijks oer- roman 'Kind tussen vier vrouwen' gelezen en hij doet van zijn lectuur verslag in het 'Hollands Maandblad'. De heer Van 't Veer is een Vestdijk bewonderaar. Lees maar even mee: 'Stel je voor dat iemand plotseling ergens Gods eerste blauwdruk van de schepping vindt, een volstrekt authen tiek, door God ondertekend en door de Heilige Geest gewaarmerkte copie van Zijn oorspronkelijke scheppings plan. dat echter in talrijke, soms op het eerste gezicht merkbare en soms heel subtiele manieren verschilt van de eigenlijke schepping zoals die ons is onthuld in Genesis, toch óók Gods eigen woorden. Zou de christelijke wereld in opperste verwarring raken of niet? Nu dan. zoiets is er met kind tussen vier vrouwen en de Anton Wachter-romans aan de hand Het is een duizelingwekkende erva ring de schepping in zijn oerplan te aanschouwen en te merken dat de schepper heel anders had gekund als hij had gewild'. En om de vergelijkingen wat aardser te houden ook nog even de op één na laatste zin van Van 't Veers verhaal: 'Ach, alles bijeen doet het voor Proust toch niet veel onder'. Wessel Ganzevoort Een opmerkelijk medewerker van 'Hollands Maandblad' is de man di zich verschuilt achter het enigszins pretentieuze pseudoniem Wessel Gan zevoort. Van de eens met zoveel arg waan bekeken Amsterdamse leerstoel in de theorie van de geschiedenis bankbliksemt Ganzevoort nu, slechts geremd door een gezonde dosis ironie, tegen de 'Ideële revolutiebouw'. Dat gaat zo: 'Progressieve denkbeelden ge nieten in ons land nog steeds een onwaarschijnlijk grote belangstelling. De grote vraag naar links gedachten- goed leidt er echter toe dat de ideeën vaak vluchtig en onzorgvuldig gefor muleerd zijn, veel weeffouten verto nen of om het in ander jargon te zeggen, het karakter van ideële revo lutiebouw hebben. Naarmate de vraag groter geworden is, is de zelfkritiek van de bouwers vergeleken bij vroeger afgenomen. Kenmerken van deze revo lutiebouw zijn o.a. een versimpelde ge schiedbeschouwing en vaag woordge bruik'. Wat dat laatste betreft, signaleert Ganzevoort de 'bewimpelende lako- nie', waarmee Ger Harmsen onlangs heeft geconstateerd dat de Tsjecho- slowaakse communisten in 1948 hun machtspositie 'consolideerden'. In strikte zin is het niet eens een on waarheid, zegt Ganzevoort, want je kunt een longontsteking best een soort verkoudheid noemen, maar het zijn 'mooie latijnse doekjes ••oor soms veel bloed en ellende'. Ganzevoort beluisterde onlangs dank zij de radio een predikant, die verge ving vroeg voor het feit dat wij onze broeder in Afrika het racisme geleerd hebben en het bovendien heel wat anders vind, wanneer 'onze broeders' in Zuid Afrika Christus' naam mis bruiken voor racistische onderdruk king dan wanneer de atheistische Sowjet-Unie recisme pleegt, want het gaat om de geloofwaardigheid van het geloof van de predikant. 'Het blijkt hem en de zijnen niet in de eerste plaats te gaan om wat voor de vervolg den kan worden gedaan wat mij menselijk lijkt maar het gaat om de redding van de geloofwaardigheid van zijn geloof wat mij traditio neel christelijk lijkt'. Vari Oudshoorn Van weinig schrijven weten wij zo veel détails uit het leven als van J. van Oudshoorn en dat alles dankzij de slechts met hoge cijfers te waarderen vlijt en gedrag van de beheerder van het Van Oudshoorn-archief, Wam de Moor. In het herfst-nummer van 'Ras ter' het laatste nummer dat ooit van dit literaire tijdschrift nog ver schijnen zal vertelt De Moor over Marie Teichner, de Berlijnse manne quin, waarmee de kanselarij-ambte naar Feijlbrief in 1914 trouwde. Wam de Moor heeft bij voorbaat reeds elke mogelijkheid van kritiek op zijn stuk afgesneden. Ook hij heeft zich afgevraagd of al het gesnap uit een verkerings- en verlovingstijd ach ter op een paar prentbriefkaarten en wat brieven nog zin heeft en hij heeft die vraag positief beantwoord door een stuk te schrijven. Uit die summiere teksten van Feijl brief ontwerpt De Moor het beeld van een eenzame man, die sterke behoefte had aan menselijk contact (de roman 'Willem Mertens' levensspiegel' zou eerst 'Vae Soli' Wee de eenzame heten), maar die bovenal hunkert naar erkenning en bevestiging van zijn schrijverschap. Er zijn heel wat ups en downs in de verhouding Feijlbrief-Marie Teichner, maar die weerspiegelen aardig Feijl- briefs onzekerheid over het manus cript van de roman Willem Mertens, waarmee Frans Coenen in Nederland vergeefs bij de uitgevers leurt. Eerst als hij bericht uit Nederland krijgt dat de roman zal worden uitgegeven (en de ambtenaar Feijlbrief de schrij ver Van Oudshoorn wordt) durft hij Marie Teichner officieel ten huwelijk te vragen. Het bericht van Coenen kwam op 15 januari 1914, het huwe lijksaanzoek is van 16 januari 1914. De Egyptenaren zien het niet meer zo zitten. Ze vinden de Arabische een heid wel mooi, maar dan moeten ze natuurlijk niet hun vrouwen aan an dere Arabieren kwijtraken. Want dat gebeurt sinds Egypte, Syrië en ibye zich een goed jaar geleden middels een losse federatie één verklaarden: al 35.000 Egyptische schonen sloegen een Libische echtgenoot aan de haak en lieten hem niet meer los ook. Ontstemde Egyptische vrijgezellen zijn nu bang dat er over een jaar of vijf geen enkel Egyptisch meisje meer over zal zijn. Dat is wel een tikkeltje overdreven, want in Egypte zijn ze met z'n 35 miljoenen en in Libye met maar twee miljoen, van wie uiteraard veel minder mannen en nóg minder mannen met geld, want daar gaat het die Egyptische buurvrouwen om. Ze beweren dat hooguit een half procent van hun landgenoten ze een makke lijk leventje en mooie kleren kan bezorgen. De olierijke Libyers kunnen dat wèl en een enkele Syriër ook. maar aan het kleinere aantal vrouwen dat die uit het land van farao wegsle pen is wel te merken dat een Syriër het niet haalt bij een oliesjeik. gevangenis. Wie de tracht heeft, heeft een behoorlijke borrel op, maar wie zo achter het stuur zit, is voor de politie dan 'zesentwintig', wat slaaat op artikel 26 uit het wegenverkeers wet. Iets verdienen of werken heeft daar weinig mee te maken, omdat het als synoniem voor stelen gebruikt wordt. Werk je op die manier, dan loop jc de kans in een zespijper, pijpekast of schoorsteenwagen terecht te komen, een verouderend woord voor de arres tantenwagen, die vroeger luchtpijpjes op het dak had. Beter kun je dan maar met lijn 2 gaan, met de schoen makerstram of duf is al duidelijker met de benenicagen. Een pakje weduwenhaar is een gewoon pakje shag en wie in een sigarenwinkel naar 'één weduwe met een strik' hoort vragen, dient van nu af te weten dat de koper een pakje zware shag van een bekend weduwenmerk met vloeitjes wil hebben. Even naar het vlees kijken komt in elk huisgezin voor, maar dan niet alleen in de keuken: iemand die dat zegt, bedoelt dat ie erg nodig moet. Achterin het boekje staan alfabeti sche lijsten van groepen woorden, zoals geld en geldswaarden, sterke drank, bijnamen voor plaatsen (hier mag de volkse benaming voor het Amsterdamse Van Heutzmonument, 'Mie met de handjes' niet ontbreken) en namen voor kinderen. Wie het boekje in handen krijgt en zelf ook nog wel zoiets weet. 'De brievenbus van onze uitgever staat voor serieuze antwoorden open', zegt de schrijver en met die uitgever bedoelt hij de Erven Thomas Rap in Amsterdam. Minister Lardinois van Landbouw heeft iets tamelijk unieks over zich. Want wie kan zeggen dat hij bere- vlees achter de kiezen heeft? Hij wel. Een beetje belegen misschien, want zijn Russische collega had de beer die het vlees geleverd had, persoonlijk thuis geschoten een geliefkoosd vermaak, vertelde hij er bij daarna laten slachten en vervolgens een flin ke portie als delicatesse mee naar Nederland genomen, waar hij minis ter Lardinois en de zijnen toch een diner wilde aanbieden. Behalve het gebruikelijke Russische eitje hebben de heren daar dunne plakjes sowjet- berevlees met stukjes worst en gevuld met een mengsel van wild varkens- en rendiervlees soldaat gemaakt. Een vrolijk geheel, want er ging ook flink wat wodka achteraan. Haal een drankje bij drogist of apo theker en er zal in een nogal gebie dende wijs iets op staan al3 'drie maal daags een theelepel', 'één dessertlepel voor het slapen gaan' of gewoon 's morgens en 's avonds één lepel'. Dal doe je dan, maar met wat voor lepel? Er zijn grote en kleine theelepels, kinderlepels, paplepels, dessertlepels, eetlepeles, soeplelepels en nog meer soorten, waar twee tot vijftien milli ter vocht in gaat. Al die verschillende formaten en benamingen moeten wel, sohrijft apotheker drs. A. M. Wees- hoff in het Pharmaceutisch Weekblad, tot een complete chaos leiden in de dosering van drankjes. En dat is dan de schuld van de fabrikanten. Die passen de vormgeving van hun eetge rei aan de mode aan en daardoor worden de drankjes die door apothe kers zo zorgvuldig worden toebereid en uitgemeten, erg onzorgvuldig gedo seerd. Dat komt er van. Dit Zuidvietnamese jongetje is gefoto grafeerd op de Amerikaanse Thanksgi ving Day, waarvan hij wel geen weet zal hebben en waarvoor hij trouwens, Is hij er over heeft horen vertellen, vermoedelijk weinig begrip zal kun nen oabrengen. Het kind heeft, zoals zoveel Vietnamese kinderen, maar weinig reden om dankbaar te zijn: zijn vader en moeder zijn allebei dood, hun huis is vernield. Voor het jongetje schiet een kommetje macaro ni over, hem toegestopt door liefdadi ge handen. 'Iemand die op een gegeven moment kwalitatief hoger te waarderen arbeid levert moet daar ook naar betaald worden. Dat is toch geen schande. Dat werk komt de maatschappij ten goede. Die hele campagne tegen de dokters- salarissen, daar hebben wij als com munisten nooit aan meegedaan, we hebben ons er zelfs tegen verzet. De man die minder verdient neemt het de dokter ook helemaal niet kwalijk dat hij goed betaald wordt. Er wordt wel altijd gespeculeerd op primitieve naijver, maar die is bij ontwikkelde arbeiders helemaal niet aanwezig. Wanneer een ingenieur hard werkt en zich tegenover de arbeiders niet als een schoft gedraagt, vinden de men sen het alleen maar logisch dat hij meer verdient. Natuurlijk zouden ze wel willen dat hun eigen kinderen dezelfde ontwikkeling krijgen en stre ven ze daar ook naar. Maar dat is ook hun goed recht: eigenlijk zou ieder kind zo'n kans moeten hebben'. Dit antwoord geeft Marcus Bakker, fractievoorzitter van de CPN in de tweede kamer, in het maandblad Stu dent op de vraag: Is het bezwaar van veel arbeiders niet dat die studenten het later toch wel goed krijgen? Nee hoor, stelt Bakker Student dus gerust en het is voor hem maar te hopen dat die arbeiders dat zelf ook zo aanvoe len. 'Simpkins, ik heb slecht nieuws voor je

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 7