Krop en Berkhof debatteerden in Leiden over de dood Hier speelde Louis van Dijk zich leeg Mr.vanVeen Agenda voor Leiden wil solide beleid sterke regering meer lan ooit nodig Flatbouw in Hillegom Brug-weekeinde in jeugdhuis De redactie van deze krant zoekt met spoed in RIJNSBURG een correspondent voor de plaatselijke berichtgeving. Krop: Niet de houding van 'het eigenlijke moet nog komen Berkhof Ontkramping door het besef van een verdere levensweg Con Amore op de televisie [ROUW/KWARTET ZATERDAG 25 NOVEMBER 1972 REGIO L3 Imperium met EIDERDORP Wij mogen gerust eggen, dat dit een fraaie foto is van i? (gerestaureerde) Dorpskerk van z eiderdorp leze kerk krijgt in de omgeving vati eiden langzamerhand een zekere ermaardheid door de K. en O.-concer- en bij kaarslicht. Deze week is er z" og een geweest. Het vorige, met het rio Louis van Dijk, trok over de nerhonderd muziekliefhebbers. )e koster van de kerk heeft het altijd ruk met die concerten. Hij moet oms zijn ganse familie- en kennis- mkring mobiliseren om de zaak ste- ig in de hand te houden. verdag wordt van hem verwacht, dat ij de stoelen omzet. Want het kerkbe- uur mag het dan prettig vinden dat kerkbezoekers des zondags allemaal i één richting zitten, met de ruggen iaar elkaar toe, het bestuur van K. en O. Leiderdorp geeft de voorkeur aan een kring-opstelling. Vlak voor het concert ontsteekt de koster de 150 kaarsen in de koperen kronen waarin de hele kerkruimte zich tijdens zo'n concert sprookjesach tig ligt te spiegelen. En dan nog de pauze- Hij is er verantwoordelijk voor dat de concert gangers in de kortst mogelijke tijd het kopje koffie krijgen dat zij wen sen, en die wensen lopen nogal uit een, van zioart zonder suiker tot wit met suiker. Dat gebeurt dan allemaal in de kerk, een gelegenheid die voor zulke foyer-toestanden nu eenmaal minder geschikt is. Maar ieder vindt het leuk om eens met koffie over de zerken te lopen. Je wordt er wel getraind in evenwichtskunst, want lo pend op zo'n ongelijke gebeeldhouwde vloer ben je zo een flinke scheut koffie kwijt. Daarnaast zijn er de concertgevers die in de nevenruimten des kosters lichamelijke verzorging behoeven. En als dan ieder muzikaal is opgela den en verkwikt, begint voor de 'heer des huizes' nog de aanval op de 'schillen en de dozen' (wees gerust, K. en O., dit is niet letterlijk be doeld), die pas tegen middernacht het beoogde resultaat oplevert. INSPIRATIE K. en O. Leiderdorp is met deze concerten erg gelukkig. Niet alleen om hun hoge kwaliteit, maar ook om hun unieke sfeer. De belangstelling, zowel uit Leiderdorp zelf als daarbui ten, zou het bestuur graag nog groter zien. Voor een hechte, onbedreigde concert-traditie is een toenemende be- iTWIJK 'Te snelle opeenvolging in verkiezingen is geen gezond teken or de politieke situatie in een land. it kabinet Biesheuvel heeft door verkiezingen uit te schrijven een ijuiste weg bewandeld. Het betrof n conflict, waarover de gegevens iheim zijn gehouden, zodat de kiezer uiiet eens tot oordelen in staat is', «dus de heer J. P. de Vries, lid van Centrale Verbondsraad van het Geformeerd Politiek Verbond, die "teravond tijdens een verkiezingsbij- ikomst van het GPV, afdeling Zuid N.W., een rede hield. lf meende de heer De Vries dat de vroegde verkiezingen een wens van christen-democratische partijen is 'eest om de WD als kabinetspart in te wisselen voor de Partij van Arbeid en zo betere resultaten te iken in het overleg met de vakbe- ng. 'Men heeft zich echter verke- op het congres van de PvdA dat bereiken van een aldus gevormd >inet onmogelijk heeft gemaakt. iardoor zijn de aanstaande verkie zen nutteloos geworden'. GPV heeft ernstige bezwaren te- in een minderheidskabinet-Den Uyl, wanneer dit de grootste minder- in het parlement zou zijn gewor- i. Daarom stelt het zich in beginsel ïtief tegenover de andere mogelijk- "in: een christen-democratisch be ikabinet of een kabinet van chris- ï-democraten plus WD (plus DS sterke en stabiele regering is vandaag meer dan ooit nodig: de eer bied voor de wet taant, het geweld in de samenleving neemt toe, en de jacht naar welvaartsvermeerdering voor ieder heeft zodanige vormen aan genomen, dat zonder overheidsingrij pen bepaalde groepen in de knel ko men', aldus de heer De Vries. Het GPV acht confessionele politiek onverminderd noodzakelijk. Het rap- port-Mansholt' (PvdA, D'66, PPR) heeft het over de aarde als een ruim teschip waarvan de cockpit onbemand is. Het liberale manifest wil varen op het kompas van respect voor het eige ne van ieder mens. De strategienota voor de jaren '70 van KVP, ARP en CHU wijst het Evangelie aan als kom pas, maar het daaraan verbonden pro gram is humanistisch'. De Bijbel is niet alleen een kompas, maar ook een lamp die ons steeds bijlicht op de weg naar de eindbestemming'. (ADVERTENTIE) fauto-inzittenden brand glas inbraak ongevallen rechtsbijstand reis storm wettelijke aansprakelijkheid voor particulieren ziekte ziektekosten ..om zéker te zijn 1 vraag uw assurantieman inlichtingen over Rijnmond-verzekeringen of I langstelling heel belangrijk. Wie een maal hier een concert heeft meege maakt, komt terug. Aan het bestuur van K. en O. en de koster van de kerk zal het niet lig gen En de uitvoerenden zijn in de meest eigenlijke zin concertgévers. Zij geven wat zij kunnen, ook al omdat de entourage hen wezenlijk inspi reert. Het concert mét Louis van Dijk enkele weken geleden was allang afgelopen, toen de kosteres, op weg naar huis, hem bij de kerk nog in zijn auto zag zitten. Hij bekende haar, dat hij nog zat bij te komen, voordat hij de lange terugweg zou beginnen. 'Ik heb me hier vanavond leeggespeeld'. Hij zat dan ook al aan het luibinetorgid te preluderen voor dat het concert begon. Wie er geweest zijn, ueten dat hij niet overdreef. Z'n muziek klinkt in hen nog steeds door. Een grandioze gebeurtenis. Dat Leiderdorp deze mogelijkheden nu heeft, is nog lang niet tot ieder doorgedrongen. Vandaar deze paar notities, die in een officiële recensie nu eenmaal onver meld blijven. KATWIJK De CHU-kiesvereni- gingen uit Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg hielden een druk be zochte vergadering in 'Open Hof'. Minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen, mr. Van Veen ging in op een aantal hem eerder toegestuurde vragen. 'Een christelijke partij die een beleid voert en uitgaat van de vraag naar oorsprong en doel van ons leven en die duidelijk wil zijn voor doel en oorsprong van het gezag, is onze stem zeker waard', aldus mr. Van Veen. Samen met de andere christelijke par tijen wil de CHU een solide beleid voor de toekomst voeren. 'Het nu nog demissionaire kabinet is er een bewijs van dat dit kan'. Minister Van Veen was ervan over tuigd dat het tot nu toe gevoerde beleid moet worden voortgezet en noemde de CHU een constructieve partij die een gezond bedrijfsleven voorstaat en dat wil stimuleren. 'Zij wil de sociaal zwakken en de meer kwetsbare en vergeten groepen in on ze samenleving een menswaardig be staan verzekeren'. Over de buiten-parlementaire inspraak merkte hij op dat die mits serieus bedoeld, gehoor moet hebben. Ook stelde hij uitdrukkelijk dat de CHU trouw blijft een Oranje. 'Wij zullen bruggen blijven slaan naar die partij en die met ons beginsel instemmen. Mijn functie als minister van onder wijs is enerzijds vreugdevol, ander zijds niet aantrekkelijk, ondanks het feit dat ik 200 miljoen per dag mag uitgeven'. Mr. Van Veen ging in op de discus sies met jongeren, over de moeilijkhe den met de ziekenhuisbouw en op de partiële leerplicht. 'Wij willen méér dan wij kunnen. Dat is de problema tiek van de loonontwikkeling. Wij kunnen geen koek verdelen als wij die niet eerst zélf gemaakt hebben'. Over de prijsstop zei hij dat deze al bij het begin van het kabinet op de agenda stond. Tot slot meende de minister dat de CHU zich met de KVP en de ARP moet inzetten om het land bestuur baar te maken en te houden. HILLEGOM Per 1 oktober telde Hillegom 659 woningzoekenden. Op grond van ervaringscijfers wordt aan genomen dat 130 gezinnen zich jaar lijks binnen de gemeente vestigen. Tot 1977 bestaat er een totale behoef te aan plm. 1100 woningen. De woningvoorraad bedroeg per 1 ja nuari '72 plm. 4645, waarvan er 11 onbewoonbaar werden verklaard. Per 1 januari 1973 raamt men de woning voorraad op 4703. Momenteel zijn 250 woningen in aanbouw waarvan 140 woningwet-woningen. In Elsbroek worden 210 flatwoningen gebouwd, waarvoorm en komende week de goed keuring verwacht. Voorts zijn plannen in voorbereiding voor de bouw van 14 flats en 30 ongesubsidieerde wonin gen. ZATERDAG 25 NOVEMBER Vestestraat 40, 8.30 uu 'Pitten' van Heyermans. Morsweg 114, 2 tot 5.30 uur: Leldse Jeugd- schaaksoclëteit voor jongelui vanaf 15 jaar. Gehoorzaal, 8.15 uur: lest* Gultana. OEGSTGEEST Rijnlands Lyceum. 8.15 uur: Litteris Sacrum, opvoering van blijspel 'Cla- o'. FILMS LEIDEN TOT 30 NOVEMBER: Camera: 'Clocowork Orange' 18 jr. Dag. 19 en 21.15 en do, vr. ma en dl 14.30. Matinee 'Makker, de zoon van Rin Tintin' a.l. za. wo 14.30 en zo 14 en 16.15 uur. Nachtv. 'Jango' 18 Jr. vr-za 23.30 uur. Luxor: De Duivelin van Texas 18 Jr. Dag. 14.30, 19 cn 21.15 uur plus zo 16.45 uur. Studio: 'Family Life' 18 jr. (voor aanvang- stden zie Luxor). Lido: 'Duck you sucker' 18 Jr. (voor aan vangstijden zie Luxor). Trianon: 'The BurglarS' 18 Jr. Dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur plus zo 16.30 uur MAANDAG 27 NOVEMBER Stadhuis. 7.30 uur: gemeenteraad Foyer Gehoorzaal, Suur: filmlezing K. en O.. Nieuw-Zeeland. Stadhuis, kamer 3. 2.30 tot 4.30 uur: spreek uur Burg. Pensioenfonds. DINSDAG 28 NOVEMBER Rapenburg 24 (Augustinus), 8.15uur:avond over taaicompensatie. Wijkgebouw De Goede Herder. Oude Vest 13, 2 ot 5 uur: verkoopmiddag ten bate van de herv wijkgemeente Molenwijk. Brecstraat 19. 7 tot 8uur: spreekuur Chr. inlgratiecentrale. Stadhuis. 7 tot 8uur:spreekuur Bouwfonds. Hooigracht 38, 7.30tot 8.30 uur: spreekuur huisvesting werkende jeugd. Arbeidsbureau Herengracht. 9.30 tot 10.30 uur: spreekuur parttimewerk vrouwen. Driftstraat 49. 10.30 tot 11.30 uur: spreekuur soc. raadsvrouw. Zuiderkerk. 8.15 uur: concert Leids Kamer koor. WO NSDAG 29 NOVEMBER Gehoorzaal. 8.15 uur: Hoofdstad Operette met lm Weissen Rössl. Studentensociëteit Minerva: verkiezingsa vond. Dijkstraat 2a, lOtot 11 uur: spreekuur soc. raadsvrouw. Stadhuis. 4.30 tot 6 uur: spreekuur soc. raadsvrouw. DONDERDAG 30 NOVEMBER Praethuys, Vrouwenkerkkoorstr. 9. 8 uur: gesprek" over binnenstad. Gehoorzaal, 8.15 uur: Residentie-Orkest inet Carlos Feller bariton. Stadhuis, 6 tot 8 uur: spreekuur soc. raadsvrouw. VRIJDAG 1 DECEMBER Rapenburg 24, 10 uurnam.: Jazz-zoldcr Hol House. TENTOONSTELLINGEN Sted. Museum dc Lakenhal: tot 26 nov. Land schappen uit de 17e eeuw. Sted. Museum de Lakenhal: Oude Singel 28. Leo van den Eckel, grafiek en tekeningen. Rapenburg 73: LAK-tentoonstelling. wandkle den en textlelplastleken van Marijke Stul- tiens-Thunnls8en. tot 15 december. Galerie Van der Vlfst, Botermarkt 3. Leiden: Schilderijen van Karei Wlggers, keramiek van Anke Blankevoort en grafiek van Fre- derik van Batenburg. Tot 6 december. Dins dag tot en met zaterdag van 9 tot 6 uur. Rapenburg 94. Galerie 't Duivenhys. dozen, schilderijen en grafiek van Laetltia de Haas 24 november tot 16 december, dinsdag tot en met zondag van 2 tot 8 uur. BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Academisch Ziekenhuis: dagelijks behalve op dinsdag van 19.00-19.45 uur: dinsdag van 13.00-14.00 uur; zaterdag en zondag van 14.30-15.30 uur. Bezoektijden Kliniek Verloskunde en Gynae cologie: Voor patiënten van de afdeling Gynaecologie en voor zwangeren: van 10.00- 12.30 en van 15.00-20.00 uur. Voor kraam vrouwen: van 10.00-11.30, 15.00-17.30 en van 18.30-20.0 uur. Op dinsdag is er de gehele dag geen bezoek. Bezoek Praematurenafde- ling (alleen voor ouders) dinsdag niet. Ma. wo, do en vrij van 18.3-18.45 uur: za en zo en ceramiek van Gerard van Westerloo, van van 15.00-15.15 uur. APOTHEKEN Apotheek Herdingh cn Blanken. Hogewoerd 171. apotheek Voorschoten en apotheek Oegstgeest. LEIDEN In het jeugdhuis (Brees- traat 19) staat dit weekeinde de actie 'Kom over de brug' centraal. De zater dag is ingeruimd voor een bazaar cn kermis, dde 's avonds om half twaalf sluit. Het programma voor zondag ziet er als volgt uit: 10.30 uur jongeren- dienst onder leiding van de heer Wolfskeel, 11.30 uur films over India, Venezuela, Honduras en Senegal en 5 uur applausdienst in de Zuiderkerk m.m.v. Sipke van der Land. Hoog en laag water KATWIJK AAN ZEE Zondag 26 november: hoog water 6.57 en 19.21 uur, laag water 2.41 en 15.07 uur. Maandag 27 november: hoog water 7.53 en 20.21 uur, laag water 3.34 en 16.02 uur. (ADVERTENTIE) Als u belangstelling hebt, kunt u schrijven (Steenstraat 37, Leiden) of bellen: 20388 of het nummer waarnaar op dit nummer via de telefoonbeantwoorder wordt verwezen. ruv. verzekeringsmaatschappij \t-BraysmHtkwal 68 i*tt»-3 tel. 010-3868447 KATWIJK De commissie van be heer van de Stichting tot oprichting en instandhouding van hervormde Scholen heeft de gemeente om geld gevraagd voor het verplaatsen van de kleutersohool aan de Voorstraat 88 naar de 'Johannes Bogermansschool' aan de Remisestraat. Om de lokalen van de 'Johannes Bogermansschool' geschikt te maken voor het kleuteron derwijs, moeten er wat voorzieningen worden getroffen. B. en W. stellen de raad voor deze medewerking te verle nen. LEIDEN Zondagavond van 10.10 tot 10.25 uur geeft de NCRV-televisie op Nederland 1 een opname van het concert, dat de chr. oratoriumvereni- ging Con Amore op 24 oktober onder leiding van Jan Pasveer in de Gehoor zaal te Leiden gaf. Uitgevoerd wordt de cantate Saint Nicolas van Benja min Britten. LEIDEN Het was een uitermate boeiend en veelzijdig debat in de filmzaal van het Academiegebouw. Tegenover elkaar stonden de Gro ningse studentenpredikant Ds. M. A. Krope en de Leidse hoogleraar Prof. Dr. H. Berkhof. Thema: 'Is dood dood?' ADVERTENTIE Haarlemmerstraat 181 (hoek Hooglandse Kerkstee g) is het adres van juwelier-horloger v. d. Water, waar U de grootste collectie in de beste merken vindt en zoals U weet „altijd voordeliger". Gouden sieraden - horloges - klokken - Gero cassettes - brillont. Eigen ateliers, waardoor prima vakservice. Doet er uw voordeel mee. Ook met de as. feestdagen. Een kleine voorgeschiedenis is wel licht dienstig. In 1969 kwam op het scherm en werd ook in de Academie vertoond een aflevering van een TV serie van het IKOR waarin ds. Krop de hem door de reporter in de mond gelegde bewering 'Dus u vindt dat dood dood is?' beaamde. Een golf van beroering volgde. Ds. Krop noemde hiervan vele staaltjes. Brieven waarin hem toegewenst werd dat 'zijn predikantentoga van hem afgescheurd zou worden opdat hij naakt voor God zou komen te staan', een aanmaning van de Hervormde Kerk om zich te bezinnen of hij nog wel in die kerk zou willen blijven (waarop hij positief reageerde), en nog veel meer. Samenvattend aldus Krop 'een ketterjacht'. - De serie werd stopgezet en in 1971 kwam een nieuwe serie op het scherm, waarna het -boekje van de samensteller hiervan, Peter Hofstede, verscheen: 'Tot onze diepe droefheid'. Ook de Generale Synode van de N.H. Kerk reageerde door middel van een 'herderlijk schrijven' van de hand van Prof. Berkhof: 'Leven en sterven met verwachting'. Nieuwe doodsleer Ds. Krop startte met het stellen van enkele volgens hem belangrijke alge mene punten. 'Er is geen eeuwige Bijbelse normatieve waarheid, het gaat om de wisselwerking van de verhalen uit de Bijbel (de beelden) met de eigentijdse situatie'. Het volgende punt was voor Krop haast nog wezenlijker dan de vraag waar het deze avond om ging: 'Erkent de Kerk een pluraliteit van geloofsbe levingen, staat de deur nog voor mij open, zijn we niet te bang voor pola risatie?' Over het onderwerp zelf merkte hij op dat de dood een cultuurfenomeen is. met telkens een ander gezicht. Het normatief hierover spreken vanuit de Bijbel is merkwaardig en heeft een gedwongen karakter. 'De dood heeft een natuurlijk karakter gekregen, uit het dood gaan bloeit het leven op. De wijze waarop ik leef, bepaalt de wijze waarop ik de dood tegemoetzie'. Een kernpunt dat Krop ook later als 'argument' aanvoerde was de noodza kelijkheid voor een andere 'driftge richtheid' in de Kerk, niet de hou ding van 'het eigenlijke moet nog komen', maar hier en nu hebben we een vredestichtende opdracht. Daar voor is een nieuwe doodsleer absoluut nodig. Een vraag die moest komen en waar voor Krop zich bij voorbaat wapende was de kwestie van de Bijbelse gege vens. 'Die ken ik niet, ik ken alleen Bijbel se verhalen, die moeten recht en ruimte hebben in wisselwerking met de eigen situatie, moeten telkens op nieuw gelezen worden. Een groot bezwaar van de invloed van de hiernamaalsgedachte vond Krop de 'angst voor het leven en voor elkaar in de Kerk'. Desalniettemin bleek hij wel op een wat onduidelijke manier te geloven in de transcendentie van het bestaan, wat ongeveer betekende het besef be oordeeld te worden door de Heer en het besef dat het leven als mens die ten vrijheid geroepen is niet zinloos is. Maar daar had hij 'wel heel grote moeite' mee. Op de van hem bekende nuchtere, maar toch zeer bewogen wijze rea geerde Berkhof. Hij voerde drie pun ten aan. 'Natuurlijk is er op dit punt geen empirische kennis, maar de zaak blijft niet zonder ervaring. Door het geloof komen ervaringen naar voren, worden nieuw belicht, vooral dat de mens een zuchtend, ontevreden'schep sel is'. Die onvolmaaktheid, die voor de mens essentiële frustratie, en de daaruit voortkomende verwachting van het la tere heil, of liever 'gegronde verwach ting' (een titel van een boekje van Berkhof), 'zekerheid' daarvan, was een hoofdargument van Berkhof. Gevraagd waarop hij dit baseerde voerde Berkhof als tweede punt het Bijbelverhaal aan, 'als geschiede nis van God en Zijn volk, van het Verbond'. Hij bleek een duidelijk an dere theologie-opvatting te hebben dan Krop: 'De theologie heeft de opdracht in het divergerende en te genstrijdige van de Bijbel te zoeken naar normatieve samenhangen, om door te werken in ons leven'. Er dient een wisselwerking te zijn tussen de theologie en die weg van God, een uiterst tere zaak, waarbij je je elke stap moet afvragen wat je doet. De relevantie van de 'leven na dit leven' visie het derde punt bleek voor Berkhof te liggen in de 'ontkramping* van mijn streven door het besef van een verdere levensweg. Verder word Je erdoor gehard in de slagen, krijg je de moed om Je huid te wagen en een nieuwe eerbied voor je medemens. Krop reageerde dat hij de onder punt 1 genoemde ervaring totaal niet deel de. Hij en velen met hem die inmiddels de Kerk verlaten hadden, cn van wie we'het getal niet moesten onderschatten Volgens Krop waren 'afgeknapt' op die boodschap en had den veel beter kunnen leven met het tekort. In zijn dertigjarige kerkelijke praktijk had hij er ook niet zoveel van gemerkt. Het Bijbelverhaal ge schieden? Ja, maar die verhalen wil de hij uitdrukkelijk zien als verhalen, waarvan sommige je meer aanspreken dan andere en niet als 'een boodschap van de andere kant'. T.a.v. punt drie stelde Krop dat je van een grote groep mensen zou kun nen zeggen dat ze naarmate ze meer in de hemel geloven, ze het hier beter willen hebben. Daarnaast zie b.v. Duitsland in de jaren '30 hebben veel christenen hun huid niét ge waagd toen het hard nodig was. Later ontkende Berkhof dit niet, evenals andere negatieve gevolgen van een geloof in een beter bestaan later (be rusting, of het omgekeerde als de Kruistochten), maar zei wel dat we op het ogenblik de mode hebben de kerkgeschiedenis uitermate negatief te beoordelen, wat niet nodig is, net als het omgekeerde. drukfout in schepping Een uitgebreide discussie ontspon zich over het begrip 'beeld'. Krop noemde bet leven na dit leven een 'oneigenlijk beeld'. De beelden uit de Bijbel wilde hij niet laten vallen, maar wel duidelijk stellen wat ze niét zijn, of aanduiden, in dit geval geen metafysische waarheid. Berkhof: 'Ik wil juist wel beklemtonen wat het wél is, een beeld is niet iets oneigen lijks, maar iets wat in begrippen niet of onvoldoende te vatten is. Op een vraag van Prof. Rasker of Berkhof niet erg uitging van een Kantiaans. 19 eeuws postulaat van een zucht naar de toekomst, antwoordde hij dat als je die principiële ontevre denheid van de mens verwerpt, het er wel erg negatief uitziet. 'De njens wordt dan zoiets als een drukfout in de schepping*. Voor 2/3 zei hij Rasker na die gesteld had dat hij het individueel deelnemen aan een leven na dit leven niet zag, niet begreep en niet geloofde. 'Op het laatste moet ik nee zeggen, door het verbond met mijn grote Bondgenoot ben ik in dat geloof betrokken'. Hetzelfde zei hij bij een vraag over de (medische) wetenschap, die de psychosomatische eenheid van de mens heeft vastgesteld. Het gaat niet om een Platonische scheiding van li chaam en geest, het gaat om het geloof. We weten het niet en we kunnen het niet weten. Ik lees het af uit mijn omgang met God'. Het was een zeer veelzijdige discussie, waarbij de standpunten zo duidelijk gemaakt werden dat bijna iedereen zich wel moest identificeren met of het nuchtere, agnostische standpunt van Krop; óf met het persoonlijke getuigen van Berkhof. Een succes voor het organiserende theologische dispuut.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1972 | | pagina 3